Regisztráció Blogot indítok
Adatok
schankox

0 bejegyzést írt és 25 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
1911. A New York-i 68. utcai Central Brewing Company sörgyár elektromos szállítóautója..
1890 körül. Gőzmozdony kazánrobbanás után..
schankox 2020.04.21 08:35:40
@JTom: Ez a ház vagy átépült, vagy valami más van a dologban, mert a képen lévő ajtóhoz hasonló sincs a streetview-n. Nem a lécsőre gondolok, hanem az ajtó feletti áthidaló és az ajtó környéke az, amit a mai házon nem találok.
schankox 2020.04.21 08:38:53
@schankox: Hmm, lehet, hogy ez lesz az:
https://www.google.com/maps/@36.8973882,-116.8289986,2a,75y,275.66h,88.69t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgGH9AvpnZNsP-YrZmbDcNA!2e0!7i13312!8i6656
Egyre többször hallható az építtetőktől új építésnél vagy felújításnál az a kívánság, hogy azért telepítenének hőszivattyú + napelem rendszert, mert szeretnék “lenullázni” a hőszivattyú alacsony áramfogyasztását. Előzőnél sokkal gyakrabban merül fel az, hogy fűtsünk árammal - tudva azt, hogy még…..
1941. A Londoni Kristálypalota megmaradt részeit bontják az 1936-os pusztító tűzvész után  ..
schankox 2019.10.08 08:16:14
A villamos energia az egyik legdrágább energiafajta. A dekarbonizáció érdekében mégis erre az energiára kell átállni. Ennek az az oka, hogy megújuló technológiával villamos energiát lehet a legkönnyebben előállítani. A fotovoltaikus, szeles és vízenergiás termelők ugyanis közvetlenül villamos…..
schankox 2019.10.03 13:59:18
@nemecsekerno_007:
Egy villanyautó fogyasztása kb. 15-20 kWh 100 kilométerre (www.villanylap.hu/hirek/4969-a-villanyautok-is-tobbet-fogyasztanak-a-szabvanyosnal).
A magyarországi átlagos futásteljesítmény kb. 17.000 km évente. Ezzel számolva 20x17.000/100=3.400 kWh (kb. egy nagyobb háztartás évi fogyasztásának felel meg).
Paks2 tervezett teljesítménye 2.400 MW (azaz 2.400.000 kW), egy évben 8.760 óra van. Feltételezve, hogy folyamatosan jár, az éves megtermelt energia: 2.400.000 kW x 8.760 óra = 21.024.000.000 kWh
Ezt elosztva az átlagautó átlagfogyasztásával:
21.024.000.000 / 3.400 = 6.183.529 db autó

Egy évvel ezelőtt Magyaroszágon kb. 3,6 millió kocsi volt (www.portfolio.hu/uzlet/20180919/soha-ennyi-auto-nem-volt-a-magyar-utakon-de-ilyen-oreg-se-298152)
schankox 2019.10.03 17:20:56
@nemecsekerno_007: Ha könnyen megjegyezhető számot akarsz, akkor kb. igen, így érdemes megjegyezni.
Nem árt megjegyezni azt sem, hogy itt eddig _energiáról_ beszéltünk, tehát kb. azt feltételezzük, hogy az autósok egész nap egyenletesen elosztva töltenek. Sokkal nagyobb a baj, ha sokan egyszerre akarnak tölteni majd (ilyenkor _teljesítményről_ beszélünk). Ilyenkor a teljesítménynek kellene elegendőnek lenni. Ha minden autó elektromos lenne és egyszerre kezdene mindenki tölteni egy igencsak alap otthoni konnektorból (ami alsó hangon 2 kW), az gond lenne: 2 kW x 3,6 millió kocsi = 7.200 MW (ugye Paks2 2.400 MW teljesítményű). Nyilván egy gondolatkísérlet volt az előbbi, de érdemes ezt is szem előtt tartani.
Páros héten mintha jobb lenne, páratlan héten meg mintha rosszabb. Egymás érik a hírek újabb és újabb tanulmányokról, amik szerzői kiszámolták, kimutatták, összehasonlították, és megmondták a tutit arról, hogy a villanyautó vagy a benzines, dízeles használatával védhetjük inkább az éghajlatunkat.…..
schankox 2019.07.10 08:52:22
@midnight coder: Az lehet, de már 30 éve is azonnali bukás járt érte bármelyik gépész karon
Pusztulat Játékok a padláson 2018.10.30 20:00:00
Zamárdi elhagyatott nevelőotthonáról számos cikk és videó került fel a netre a közelmúltban, melyek elég kevés információt, ám annál több ellentmondást tartalmaznak, ami nem véletlen, hiszen alig néhány információmorzsa lelhető fel róla a világháló eldugott zugaiban. Így aztán én se fogom feltalálni…..
1872. Hill End, Ausztrália az aranyláz idején. Korabeli, kézzel színezett kép..
1899. Hippolyt Romanov, orosz arisztokrata mérnök szentpétervári elektromos, kísérleti autóbusza..
schankox 2019.04.16 09:51:48
@gigabursch: Persze, minél inkább fel tusom használni a hulladékot, annál inkább javul az összesített hatásfok. De ha 50%-ot veszek, akkor is van még hová javulni. A villanymotorokban már szinte semmi tartalék nincs ebből a szempontból. Az igazi fejlesztési lehetőség az akkukban van, de én kételkedek benne, hogy valaha lesz áttörés.
schankox 2019.04.18 15:02:09
@teddybear01:
Egyetértek veled, de egy adatban engedd meg, hogy pontosítsak. A 80% hatásfokot nagyon alacsonyra tetted. Még az 1976-os kiadású Erősáramú zsebkönyv is 85-90%-ot hoz az említett mérettartományban aszinkron gépekre (807. oldal). A szinkron gépek azonban szerkezetükből adódóan ennél is jobb hatásfokúak. A FUJI például 95% feletti hatásfokot ad 55 kW-os szinkron motorra:
www.fujielectric.com/products/motor/products/pm/
Mivel a többi gyártó is hasonló paramétereket tud, gondolom kiindulhatunk abból, hogy a villanyautókba is hasonló paraméterű motorokat szerelnek.
schankox 2019.04.20 22:42:44
@teddybear01: Itt valami félreértés lesz, a mai villanyautók általában inverter+szinkronmotor (vagy ritkábban inverter+aszinkron motor) felépítést használnak. Pár példa:

Nissan: https://www.nissan.hu/jarmuvek/uj/leaf/felszereltsegek.html#grade-LEAFZE1A-0|specs

Hyundai:
hyundai.hu/downloads/muszaki_adatlapok/Kona_EV_muszaki_adatlap.PDF?ref=951330

VW:
totalcar.hu/tesztek/2014/08/27/vw_e_up_2014/

Az akku egyenfeszültségéből az inverterrel változó feszültséget állítanak elő. Ennek frekvenciáját szinte fokozatmentesen tudjuk állítani, így elérhető, hogy álló helyzettől a végsebességig végig szinkronban maradjon a szinkron motor. Mert ezek a motorok valóban egyetlen fordulatszámon használhatók: a szinkron fordulatszámon. Ezt viszont a hálózat frekvenciája határozza meg (és a motor póluspár száma , de ez utóbbiba már ne menjünk bele). A gázpedállal tehát a motorra kapcsolt feszültség frekvenciáját változtatjuk.
Fékezéskor az inverter vezérlésével elérhető, hogy ugyanez a szinkron motor immár generátorként működve az akkuba visszatápláljon.

Az akkuk egyenfesztültségét valóban egyszerűbb lenne egyenáramú motorral kihasználni, régebben tényleg ez volt az elterjedt (pl. régebbi villamosok, metró). A sebesség szabályozása ilyenkor vagy bonyolult gépcsoporttal történt, vagy egyszerűbben pl. előtét ellenállás beiktatásával; de mindenképpen nagy veszteséggel (azaz rossz hatásfokkal). Az egyenáramú gépek ráadásul sokkal bonyolultabbak akár a szinkron, akár az aszinkron gépekhez hasonlítjuk (kefék, kommutátor, forgórész tekercselés...). A teljesítményelektronika és annak vezérlése sokat fejlődött és olcsóbbá is vált, így lehetőség volt a szinkron gépek előre törésére, ezáltal a finomabb gyorsításra/fékezésre valamint nem utolsó sorban a szabályozott visszatáplálásra.

Ismét leírom, hogy nagy változást a villanyautózásban nem a motorok meg az inverter további tökéletesítése hozhat, mert abban pár százalék javulás lehet csak. Döntő változást az akkutechnikában történő áttörés hozhatna, de ez egyelőre várat magára.
  Az Országgyűlés szerdán elfogadta a munka törvénykönyvének módosítását, amely tartalmazza többek között a lehetséges túlórakeret 400 órára emelését. Az ellenzék már hétfőn kivonult a parlament ülésterméből, szerdán pedig megpróbálták ellehetetleníteni a szavazást síppal, dobbal,…..
schankox 2018.12.13 17:51:27
@Zoltán Lukács: Itt az elfogadott törvény:

www.parlament.hu/irom41/03628/03628-0008.pdf

A 36 hónap NEM a kifizetésre vonatkozik, felejtsük már el ezt a fasságot! Munkaidő keretről van szó, amiben viszonylag kevesen dolgoznak, és ők eddig is egy éves keretben dolgoztak. Ez viszont NEM túlóra! A "szokásos" 8 órát dogozzák le, a munka szezonalitásától függően egyenlőtlen eloszlásban. De ez eddig is így volt.
8. rész Nyolcrészes dokumentumfilmünkből mindent megtudhatsz, amit az atomenergiával kapcsolatos veszélyekről tudni érdemes. Tabuk, érdekek és mellébeszélés nélkül, őszintén. A befejező részben az atomenergia tanulságait próbáljuk feltárni. Nézd meg, kommentelj és kérdezz bátran! Korábbi részek…..
Napelem Mennyit termel a napelem? 2017.09.19 17:04:53
A napelem rendszerek várható energiatermelésének meghatározása mára lényegesen egyszerűbbé vált, hála az utóbbi években kidolgozott számítógépes modellező programoknak. A programoknak köszönhetően a tényleges termelés jó eséllyel előre modellezhető, vagyis akár minimális, alig néhány százalékos…..
schankox 2017.09.20 14:16:48
@Bambano: "dél felé 45 fokos szögben tájolva maximális a napelem teljesítménye" Ez nagyjából igaz is, azonban az évi energia inkább kisebb dőlésszögű (jobban felfelé néző) táblákkal érhető el. Oka, hogy nyáron magasabban jár a nap és hosszabb ideig is van világos, ezért a hasznosítható energia is ilyenkor a több, tehát érdemes erre optimalizálni. A blog háttérképén is egy ilyen "fekvő" szögben elhelyezett napelemrendszer látható.
Oké-oké, hogy vicces színház meg minden, de ez azért ez: "a jegyvásárlást követően e-mailben lehet jelezni az igényemet, miszerint látni is szeretném a színpadi előadást". Ennyi erővel a cipőboltban jelezhetném, ha hordani is akarom a lábbelit, vagy a könyvesboltban, hogy nem csak a borítót kérem,…..