Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Denton Cottage

0 bejegyzést írt és 9 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Éppen tegnap kellett azt mondanom egy értelmetlen folyamat miatt, hogy "jogászkodás". Azt nevezem így, amikor a valóságtól teljesen elrugaszkodott a jogi-bírósági gyakorlat. Érzed, hogy baromság, de így kell csinálni, mert valahol valakik valamiért nem gondolták végig, hogy a…..
Denton Cottage 2014.05.29 17:54:11
Az udvarodon folytatott tevékenységeket nem tudod 100%-osan kontrollálni, a honlapodon megjelenő tartalmat igen (a kóddal beillesztett dinamikus tartalmat leszámítva) - ezért felelősséggel tartozol érte.

A felelősségvállalás (úgy általában) persze macerás, így hát a honlapüzemeltetők eddig jellemzően elsumákolták. Abból, hogy mostanáig ez volt bevett, még nem következik, hogy így volt normális.

A dohányfüstöt is évszázadokon át lehetett más orra alá fújni, amire a törvény eljutott odáig, hogy ez surmóság, amit talán tiltani kellene.

Az interneten pedig 15-20 éven át nyegle vállrándítással el lehetett intézni, hogy az általam üzemeltetett és általam teljes mértékben kontrollált felületen mi jelenik meg ismeretlenek "tollából".

Ennek az alapvetően felelősségvállalást hárító, az alól minden lehetséges módon kibújni igyekvő közegnek a megrendszabályozása a szerzett "jogokba" kapaszkodás miatt vált ki felháborodást.

A megideologizálással persze nincs gond: senki sem azt mondja, hogy "így most több dolgom lesz a saját honlapom karbantartásával, és az nekem kényelmetlen", hanem azt, hogy "támadják a szólásszabadságot".

A hozzászólások odafigyelésen (nem pedig 2-3 reflexszerű moderálási szabályon) alapuló kontrollálása nyilván extra erőforrás-igénnyel jár. Na de a hozzászólások engedélyezése az üzemeltető számára értékteremtő tényező:

- a hozzászólás lehetősége közösségteremtő hatású, és a látogatók rendszeres visszatérését serkenti

- növeli a honlap olvasmányosságát, így a "ragadósságát" (vagy mi ennek a magyar neve)

- gyarapítja a tartalom mennyiségét, ami az interneten (keresőkben) nem elhanyagolható előny

Hát mostantól ezzel a (látogatószámot, közösségi élményt, potenciálisan a bevételt növelő) funkcióval több dolga lesz a honlapüzemeltetőnek annál, mint hogy kipipálja a "hozzászólások engedélyezése" opciót.

Ja, és persze el lehet - bizonyára nem kevesen el is fognak - menekülni a szabályozás elől a Magyarországnál annyival jófejebb külföldre. Ez önmagában nem a szabályozást minősíti.

Az adók elől is lelépnek egészen nagy (amerikai stb.) vállalatok is offshore-ba. Akkor tehát az adóztatás is jogászkodó tökfejek rövidlátó ötlete, amivel csak azt érik el, hogy elűzik a cégeket.
Többször írtam már arról, hogy az online sajtó monetizálásának egyik lehetséges útja az egységes fizetési kapu bevezetése. Már tavalyra azt prognosztizáltam, hogy várható, hogy idén bevezetik nálunk is ezt a megoldást, és miután nem történt meg, arra számítottam, hogy…..
Denton Cottage 2013.07.06 11:32:20
Fogalmam sincs, működne-e egy ilyen közös kapu (és szerencsére alapvetően nem is érint, mivel nincs igényem a napi hírekre), de:

@TheElf: A tejipari hasonlatod szerintem téves. Esetünkben a Magyar Tejjegy Zrt. senkit nem kényszerítene arra, hogy az ő tejét vegyék. Lenne más tej is. (Hiszen ki tiltaná meg bárki másnak, hogy hírportált üzemeltessen?)

Csak arra alapoznak, hogy ha a legtöbb (vagy összes) ismert, minőséginek tekintett tejipari cég benne van a Zrt-ben, akkor az emberek elfogadják, hogy ilyen címkés tejet érdemes venni - akár valamivel drágábban is.

@Chigavera: @ferimester: A Google (Facebook stb.) üzleti modellje - ingyenes szolgáltatás hirdetés-alapú monetizálása - csupán egy a lehetséges modellek közül.

Valamiért sokakkal együtt evidensnek tekintitek, hogy ha ennek a pár cégnek iszonyatosan bejött, akkor korlátlan számú további cég számára is profitábilissá tehető, függetlenül attól,

- hányan próbálnak ugyanabból az üzleti modellből megélni
- milyen jellegű (költségszerkezetű) szolgáltatást nyújtanak

Ha a ti logikátokat istenigazából végigvinnénk, akkor az autónak is ingyen kéne lennie ("a bevételt oldják meg az autón elhelyezett hirdetésekből, mert ha nem, akkor balf.szok), a kenyérnek is legyen ingyenes ("ragasszanak reklámcímkéket a kenyér héjára), a konferenciáknak el kellene tartaniuk magukat pusztán szponzorokból, a mobilszolgáltatónak a minden hívás előtt meghallgatandó reklámokból stb., és így végül minden termék ingyen lenne.

Csak éppen hirdetőt kellene egy másik bolygóról szerezni.

@Chigavera: "tartalmak kapcsolatát, hivatkozhatóságát, újrahasznosíthatóságát, mashupját"

A felsorolásod sajnos nagyon jól szemlélteti azt, hogy hol van a pénz az interneten: a meglévő tartalmak gyűjtésében, rendszerezésében, mixelésében, ide-oda fazonírozásában, vagy alájuk tett infrastruktúra nyújtásában. Mintha ma már csak ez lenne valódi érték.

A mindenek felett ajnározott, példaképül állított Google, Facebook, Twitter, Pinterest (Tumblr, Stumbleupon, Digg, Myspace...), meg úgy általában az összes keresőmotor, közösségi háló, képgyűjtő oldal, blogszolgáltató mind-mind lényegében mások által létrehozott tartalomRA TELEPÜLT szolgáltatás.

Nem véletlenül ösztönöznek MÁSOKAT újabb és újabb tartalmak létrehozására, illetve saját felületükön a minél intenzívebb felhasználói aktivitásra.

Ez nem korlátlanul kiterjeszthető, mindenki számára elérhető opció. Logikusan belátható, hogy valakinek - sőt a többségnek! - a másik oldalon kell állnia, hogy a tartalmat létrehozza.

Ezek a valakik (amennyiben nem unatkozó irodakukacok és iskolások - egy alapvetően más által biztosított megélhetés melletti - hatalmas semmittevési kapacitással) szintén szeretnének valamiből megélni. Idővel még a hobbiként induló, de rengeteg idővel és energiával felfuttatott szakmai/tematikus honlapok is.

Csak jelenleg a tartalomelőállításban közel sincs akkora pénz, mint a rajta tenyészésben: nem véletlen, hogy tartalomra rátelepült, nem pedig azt létrehozó internetes vállalkozások alapítói váltak az elmúlt tíz évben dollártrilliárdosokká.
Denton Cottage 2013.07.06 17:45:35
@Chigavera: A tartalom és annak létrehozása lehet, hogy hagyományos tevékenység; míg "szervezése" egyelőre forradalmi - de ebből még nem következik, hogy az ún. forradalmi (ugyanakkor a mai technológiák mellett gyakran már különösebb zsenialitást nem igénylő) aspektus a valódi értékteremtő.

Tegyük fel, létrehozok egy termékértékelő portált, mondjuk gyerekjátékokról. Egy csomó, a magyar piacon kapható játékot (építőkockától a társasjátékig) kiadok x különböző gyermekes családhoz, hogy próbálják ki és véleményezzék. A visszajelzések alapján részletes, alapos, a játékválasztásban segítő cikkeket írok az egyes játékszerekről.

Csinál ilyen portált még másik 3 vállalkozás. Majd valaki elkészít egy aggregátor-oldalt, amellyel egyszerre kereshetünk a négy játékszer-értékelő portál adatbázisában.

A felhasználó melyiket fogja a leghasznosabbnak érzékelni, és információs kiindulópontnak tekinteni? Az aggregátor-oldalt.

Én és versenytársaim rengeteg időt, pénzt, energiát fektetünk a hasznos információ létrehozásába; mindeközben a "forradalmi" szervezőmunkát (vagyis az aggregátort) potenciálisan egy egyetemista programozta le minimális befektetéssel egy délután alatt.

Egész egyszerűen nem fenntartható, hogy az online információ-előállítás profittermelési szempontból folyamatosan szopóágon van, miközben a horribilis zsét az erre rácsimpaszkodó, fajlagosan sokkal olcsóbban létrehozható és üzemeltethető szolgáltatások készítői teszik zsebre.

Érthető, hogy a százmilliónyi felhasználó (aki egy huncut garassal sem érintett a történetben, ugyanakkor a legjobbat és a legtöbbet akarja, de ingyen) a mindent összegyűjtő, rendszerező információszervező szolgáltatásokat preferálja.

Csakhogy amiből ezek tulajdonosai - amúgy forradalmilag - irdatlanul meggazdagodnak, az üzleti szempontból kőkeményen ÉLŐSKÖDŐ modell.

Aki ettől a (hirdetésekkel finanszírozott ingyenesség és a Google Inc. mindenhatósága által jellemzett) világtól függetleníteni próbálja magát, akár fizetős kapu, akár más elképzelés révén, valójában előremutató módon gondolkodik. Még akkor is, ha az e pillanatban éppen hihetetlenül divatos mindentingyen-modellbe beleszerelmesedettek bármely ilyen irányú elmozdulást retrográd lépésnek tartanak.

"olyan védett rezervátumot szeretnének, ahol továbbra sem kell csipkedniük magukat [...] megvédd az ekként megszüntetett vesenytől"

Tartalomszolgáltatóknak egy védett rezervátumban nem kell csipkedniük magukat? Ha ez ilyen egyszerű lenne, már rég létezne a rezervátum, benne az elkényelmesedett, pocsék tartalomért nagy pénzt besöprő szolgáltatókkal.

Üzletileg ez a gondolatmenet fából vaskarika; nem monopolhelyzetben lévő cégek nem tudják önhatalmúlag "megszüntetni" a versenyt, még akkor sem, ha jópáran összefognak.

"amíg a hazai portálok keresőjével még a saját tartalmaik között is lehetetlen bármit megtalálni"

Ezek valós problémák, és nyilván rengeteg egyéb szánalmas hibát is elkövettek a tartalomszolgáltatók az évek során.

Azonban az interneten létrejött, ALAPJAIBAN ABNORMÁLIS ökoszisztémának vajmi kevés köze van olyasmihez, hogy például a portálok belső keresője milyen minőségű. Ha kiváló honlapon belüli keresőfunkciója lenne a hírportálomnak, akkor talán a Google most sírva duzzogna a sarokban?
Denton Cottage 2013.07.06 17:48:02
@TheElf: Azt sugallod, hogy egy ilyen fizetős kapuval a fogyasztó valamire rá van kényszerítve; kiszolgáltatottá teszik egy kartell önkényének.

Valójában az égvilágon semmire nincs rákényszerítve, mert továbbra is fog ingyenes hírforrást találni - ráadásul ha a fizetős kapu mögött elérhetőeket úgysem érzékeli minőséginek, akkor még csak nem is veszített vele.

Alapvető ellentmondás (ugyanakkor a más testrészével a csalánt szívesen verő kibicek "entitlement" mentalitásának jellemzője), hogy

a) ezek mind szarok, hát hogy van képük még pénzt is kérni azért, amit nyújtanak; de

b) ha közösen bújnak fizetős kapu mögé, akkor velem jogtalanul kiszúrnak

Szégyenletesen gyatrák, de ha nem férek hozzájuk ingyen, akkor sérelem ér?

-

Az egyébként, hogy minőségi vagy sem, jogi szempontból szerintem töklényegtelen; erről a szubjektív szempontról nem is értem, miért vitatkozol velem - főleg úgy, hogy leírtam, én személy szerint ezeket a hírforrásokat nem igénylem.

Egyszerűen furcsállom, hogy valaki felháborodik, ha egy üzleti vállalkozás a TÉNYLEGES FELHASZNÁLÓKTÓL kéri munkája fizetségét. Morog pusztán azon az alapon, hogy létezik más üzleti modell is - ami a felhasználó számára kedvezőbb, mert ingyenes.

Világos, akkor innentől fogva minden vállalkozásnak erkölcsi kötelessége ezt (de kizárólag ezt!) az üzleti modellt alkalmazni, nehogy már az ingyeneshez szokott jónép megsértődjön...

Amúgy meg ha igazad van, és ebben az országban nincsenek minőségi hírportálok, legfeljebb nem lesz üzletileg életképes a fizetős kapujuk.
Onlinemarketing blog Bohócsors 2013.05.06 21:48:22
Azt szokták mondani, ha megtámadnak valami hülyeségért, akkor az azt jelenti, sikeres vagy. Én azt látom, ez nagyon igaz. Néha bele-belefutok olyan furcsa beszólásokba, olyan kis trollkodó tréfákban, amikből süt a rosszindulat, és érzem belőle azt a fajta lenéző irigységet, ami…..
Denton Cottage 2013.05.07 11:50:16
A "sikeres vagyok" + "bohóc is vagyok" = "hát persze, hogy jön a bántás, de én fensőbbségesen elsiklok fölötte" tartalmú fejtegetésnek kissé önelégült felhangja van. A bölcs öreg a világ dolgain felülemelkedve filozofálgat...

A baj, hogy ez a trollkodás felé elnéző mentalitás a blogodban is tükröződik, ami az olvasóiddal szembeni tiszteletlenségre vezet.

A troll nem kritizál, hanem mocskol: zajt, hulladékot termel - blog esetében a hozzászólások közé. Ezt nem tolerálni és kvázi archiválni kell, meghagyni valamifajta perverz illusztrációként; hanem szó nélkül törölni.

A troll-probléma ezzel megszűnik; az olvasóidat pedig megkíméled attól, hogy értéktelen, esetleg személyeskedő, indulatokat generáló szemetet kapjanak a képükbe ott, ahová szakmai gondolatokért jöttek.

Sajnos nálad ez valamiért gyakran nem működik.

,

Ha egy ilyen homályos bejegyzést írsz, amely sejthetően valós történésre utal, de a legminimálisabb konkrétum nélkül, az megint csak nehezen értelmezhető az olvasóid felé baráti gesztusként.

Valahol azt üzened: ha tudod, miről van szó, jó; ha nem, hát a te bajod. A félszavakból egymást értő brancs így-úgy tudni fogja, az a lényeg.

,

A bejegyzésben egybemosod az arctalan kritikát és a rosszindulatú bántást. Szerintem intellektuális önbecsülés kérdése, hogy a kettőt megkülönböztesd.

A kritika attól még mutathat valós hiányosságra, hogy név nélkül érkezett. Arrogancia ugyanazzal a mozdulattal lesöpörni az asztalról, mint "buta kisgyerekek" beszólásait.

(Nem szorosan idetartozik, de munkahelyi közegben azt is láttam, hogy a dölyfösen előadott "magukat fel nem vállaló névtelen levélírók firkálmányaival nem foglalkozunk" duma kényelmes kibúvó vezetők számára olyankor, ha a kritika érdemi tartalmával nem szeretnének foglalkozni.)

,

Amikor a megrendelőnél próbálkoznak be támadással, és a másik fél nem kap esélyt a tisztázásra, az már legalább annyira a megrendelőről állít ki szegénységi bizonyítványt.

A korrektség azt diktálná, hogy a megtámadott fél kapjon lehetőséget a válaszra; ezenfelül a megrendelő érdeke is az, hogy ezáltal árnyaltabb, pro-kontra képet kapjon arról, amit rendel.

Csak hát az információn alapuló (időigényesebb és szellemi munkával járó) intelligens döntéshozatal helyett egyszerűbb sodródni arra, amerre éppen a legutolsó szél fújt.

Persze a megrendelőt nem bántjuk, mert a pénz tőle jön - inkább szidjuk azt, akit biztonsággal lehet.
Onlinemarketing blog Egyrétegű 2013.03.11 21:22:08
Én tényleg megpróbáltam. Amióta elkészült ez az új Index címlap, én úgy használtam, ahogy azt kitalálták. A cikkek szépen felugráltak, megtanultam, ha mellé kattintok, akkor bezárja az ablakot, és igyekeztem megszokni ezt az egészet. De nem sikerült. Biztos bennem van a baj,…..
Denton Cottage 2013.03.12 13:58:15
@blash: "Persze ez is jó szellős térközökkel."

Lehet, hogy nem erre gondolsz, de:

1. fogaskerék a jobb felső sarokban
2. megjelenítési sűrűség: kompakt
Onlinemarketing blog Alkímia 2012.05.08 18:25:26
Itt ülök a Média Hungary-n, ahol a téma valahogy mindig a pénz: hogyan és hol van a pénz, miből fognak élni és megélni a médiacégek? Hiszen, ahogy az alcím is mondja, a pénz beszól, a pénz irányítja a médiát (is). Általános megoldást nem tudok mondani, de most a helyzet…..
Denton Cottage 2012.05.10 12:25:09
"attól, hogy most úgy érzed, ez így nem fog menni, meg ezt az interneten nem így szokás, még a dolgok megváltozhatnak"

Én ellenben attól tartok, pont ez a hiú remény jelzi, hogy az általad leírt/képviselt gondolkodás mennyire nem képes bizonyos - fixnek és öröknek hitt - keretek mögül kilátni.

Olyan dolgokat írsz le szörnyűségként, amelyek nem azok, csak az újságírásban feltétel nélkül hívők (elsősorban értelemszerűen újságírók) által gerjesztett "echo chamber"-en belül.

Például: "Képzeld el az internetet minőségi hazai tartalomszolgáltatás nélkül". Elképzeltem, és nem kaptam sokkot.

Az engem érdeklő internet egyrészt a szakemberek/fanatikusok által kreált szakmai/hobbi anyagok és az ő részvételük miatt pörgő fórumok.

Másrészt a világnak az a letükröződése, hogy megtalálom a földmérőt és a nyelvtanárt, adott téma pro és kontra nézeteit, ügyeket intézhetek stb.

Harmadrészt pedig itt van az internetet használó százmilliók figyelméért, pénztárcájáért folytatott verseny, ami nagyrészt értelemszerűen magán az interneten folyik.

Nekem az internet bulvár-aspektusa és általános hírszolgáltatásai iránt nincs keresletem; ezért is volna vérlázító számomra egy olyan, internetszolgáltatásba beépített kötelező díj, ami a "bizonyos, amúgy nem jószolgálati, hanem profitorientált iparágaknak meg KELL élniük, pusztán azért, mert eddig is megéltek, és ebbe mindannyian be kell társulnunk" módon összefoglalható, objektíve versenyellenes, szubjektíve pofátlan attitűdből fakad.

Nyilván nem én vagyok a tipikus internethasználó - csakhogy őt viszont a legkevésbé sem fogja érdekelni, hogy a napi betevő híradagját vagy unaloműző bornírtságait kitől kapja.

"korábban majdnem minden esetben fizetni kellett az információhoz való hozzájutásért (újság, rádió és tévé előfizetés, stb.)"

Te ebből azt a következtetést vonod le, hogy így vagy úgy, de ez a továbbiakban is hasonlóan fog alakulni, csak még a pontos módozat nincs kidolgozva.

Éppúgy összekeversz két dolgot, mint a "professzionális" újságírás/tartalomszolgáltatás ügyében hívők általában.

Az embereknek óriási igényük van az információhoz való hozzájutásra, de elsősorban mint lehetőségre, illetve az ezt megteremtő infrastruktúrára. Ebből egyáltalán nem következik, hogy az információ bizonyos, "rendes média" néven említett forrásaira/formáira is igényük van.

Egyszerűen arról van szó, hogy ez a kettő (az informálódás infrastruktúrája és a ráépülő újságírás) néhány évszázadon át fizikálisan elválaszthatatlan volt egymástól - ezért nem lehetett felismerni, hogy a valódi emberi igény a kettő közül igazából melyikre mutatkozik.

Most, a kommunikációs forradalommal és az internet megjelenésével ez az évszázados tévhit, az újságírás alapvető önbecsapása lepleződik le, amikor bizony a legvilágosabb módon - a költések révén - kiderül, hogy az embereknek okosmobilra, internetelőfizetésre (vagyis az informálódás lehetőségének megteremtésére, annak eszközeire) jut havi több(tíz)ezer forintjuk, ugyanakkor ha egy konkrét tartalomért akár csak párszáz forintot is kell fizetniük, egy vállrándítással odébbállnak.

Azoknak, akik számára a professzionális újságírás személyes egzisztenciát (vagy legalábbis mindenáron megvédendő közjót) jelent, roppant nehéz szembenézniük azzal, hogy amikor az iparáguk által nyújtott komplex szolgáltatás immár elemeire bonthatóvá és elemenként árazhatóvá vált, akkor abból az ő hozzájárulásuk bizonyult a társadalom számára filléres értékként, vagy még akként sem elismert komponenssé - miközben ők, márcsak pályaválasztásukból is sejthetően, ennek éppen az ellenkezőjében hittek.

Nem bántásként mondom, de a te megfogalmazásaidból is egy kicsit ez a "vergődés" érződik ki (tudom, nem vagy újságíró, de a szakma jövőjét láthatóan szíveden viseled). Az olyan mondatokra gondolok, mint

"A tartalom előállítása munka, érték"

Finoman egybemosva a munka és az érték fogalmát, ami nem kifejezetten kapitalizmus-kompatibilis elgondolás.

"Ami nem kerül pénzbe, az olyan is"

Az internet, illetve az azon megtalálható irtózatos mennyiségű hasznos és ingyenes civil tartalom létezése ennek a nem nyíltan elítélő, de egyértelműen lekezelő megállapításnak egyetlen hatalmas cáfolata.

"Naponta kb. 250e ember fizet pl. a Blikkért"

A civil és ingyenes vs. minőségi és fizetős szembeállításban az utóbbira a Blikket felhozni hatásos példaként már önmagában is jelzésértékű.

"majdnem megegyezik a kábeltévé szolgáltatások modelljével, és ugye ott ezeken senki nem akad fel"

A kábeltévé mellett van kvázi ingyenes alternatíva; ha a beépített tartalomdíjas internetszolgáltatás mellett is lesz csupasz internetszolgáltatás, akkor ezen sem fog senki fennakadni (csak éppen ha a kettő közt szabadon lehet választani, akkor végül mégiscsak kiviláglik pőrén és egyértelműen a Pianó-szerűségbe tömörült tartalmakra mutatkozó fizetőképes kereslet nagysága...)