Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Balogh Zsolt

829 bejegyzést írt és 1030 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Los Angeles Kalifornia állam legnagyobb városa, az Amerikai Egyesült államok második legnagyobb agglomerációjával. A 3,82 milliós nagyvárostól mintegy 450 km-re található  (kb mint Budapest és Linz közötti távolság) Las Vegas, Nevada állam legnagyobb városa és a világ talán legismertebb szórakoztató…..
Ismét eltelt egy téli szezon és ismét elérkezett a várva várt szabadság! Egy újabb hosszú út várt rám az ausztriai Tirolból Bécsen és Budapesten át haza, ám én ismét egy kicsit bonyolítottam rajta: a hazaút során egy nagyobb északi kerülőt is beiktattam. Az utam így Tirolból Münchenen, Nürnbergen,…..
2023 végén Ausztriából Párizsba utaztam, ahol majd egy egész hetet töltöttem el. Az ottani látványosságokról és élményekről szépen lassan elkészültek a beszámolók, már csak az utolsó nap maradt ki: a hazaút. Több mint 1300 km várt még rám, hogy hazaérkezzek. Keresztül fél-Európán az Európai…..
A Kaliforniai Nagysebességű Vasúti Hatóság igazgatótanácsa jóváhagyta a nagysebességű vasúti szerelvények szállítására és karbantartására vonatkozó ajánlattételi felhívás közzétételét. Az Alstom Transportation és a Siemens Mobility előminősítést tett az eljárásra. Ajánlataikat 2024 őszén kell…..
A Montparnasse-torony Franciaország egyik legmagasabb épülete, és a modern párizsi építészet egyik tanúbizonysága. A 210 méter magasan lévő tetőteraszról 360°-os panorámát nyújt egész Párizsra. Az 56 emelet magas toronyházról beláthatjuk egész Párizst, akárcsak az Eiffel-toronyról, ám ez a…..
Párizsi látogatásom 6. napján a Musée de l'Armée nevű katonai múzeum következett, ahol korábban már jártam, ám a bejáratnál tovább nem jutottam. A 2023-as látogatásomnál azonban pótoltam ezt a hiányosságot. Napóleon szarkofágja az Invalidusok dómjában A hadtörténeti múzeum az Invalidusok dómja…..
Az Osztrák Államvasutak 2008 óta üzemelteti a Railjet márkanevű zárt ingavonatait belföldön és külföldön egyaránt. Mivel Railjetek kapcsolják össze az osztrák és a magyar fővárost is, a projekt már a kezdetektől fogva nemzetközi volt. Már az üzemeltetés kezdetén felmerült, hogy a MÁV is vásárol…..
Balogh Zsolt 2024.04.01 13:39:44
@gigabursch: Pillants a naptárra! ;)
Az Osztrák Államvasutak, az ÖBB jelenleg egy hatalmas járműbeszerzési programot futtat, melynek során az összes szegmens a regionális vonatoktól kezdve a távolsági vonatokig le lesz fedve valamilyen új járművel. Legutóbb az éjszakai utazás híve ikaptak néhány szerelvényt a Nightjet formájában, 2024…..
Az előző cikkemben azt a témát jártam körül, hogy vajon érdemes-e Magyarországnak nagysebességű vasútba fektetnie. Az internetes kutatásom során számos térképvázlatot találtam, melyen a tervezett magyarországi nagysebességű vasútvonal-tervekkel találkoztam.Az évek, évtizedek alatt számos terv látott…..
Balogh Zsolt 2022.11.08 21:08:23
@M. Gabi: A jelentésével tisztában vagyok, a helyesírásában tévedtem! Odafigyelek most már rá, hogy jól írjam! :)
Balogh Zsolt 2024.03.16 22:42:26
@OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól a ponttól kezdve jóval drágábbá válik a vasútvonal kiépítése/felújítása. Többek között nem keresztezheti semmi a vágányokat, olyan, mint egy autópálya. Ez az állomások átépítésével is jár, csak aluljárókon át szabad a peronokat megközelíteni.

Emiatt nem is lenne értelme a meglévő vágányok mellé egy 160-as pályát építeni, mert az alul- és felüljárókat akkor már mind a négy vágány alá/fölé meg kellene építeni, így a régi pálya is nagyrészt teljesítené a 160 km/h-s követelményeket. A következő megoldandó feladat a sebesség növeléséhez a megfelelő geometria biztosítása nagyobb sugarú ívekkel, szélesebb peronokkal. Ez nem biztos, hogy elférne a meglévő vágányok mellett, így elkerülhetetlen az új nyomvonal, vagyis egy új vasútvonal kiépítése. Országoktól, kivitelezőktől, helyi adottságoktól függően ennek ára kb 4-10 milliárd Ft kilométerenként.

A Budapest-Bécs vasútvonalban még van tartalék, nem túltelített annyira, hogy újabb vonalat építsünk és romjaiban is vanannyira jó, hogy óránként járnak a 7 kocsis Railjetek mindkét irányba + még négy Regiojet is meg fog élni mellette.

Ha végig 120-160-as lenne, azzal komoly perceket lehetne lefaragni a menetidőből, a Railjeteket pedig lehet kettesével csatolni vagy emeleteseket üzemeltetni, esetleg később azokat kettesével csatolni. Néhány EC ma is 3 kocsival jár, tartalék van még bőven.
Még ifjúkoromban, 2011-ben utaztam Münchenből Innsbruckba vonattal. Az útvonal legizgalmasabb része a német határon fekvő Mittenwald és Innsbruck közötti szakasz volt, mely a vonal kezdőpontja után egyszerűen a Mittenwaldbahn becenevet kapta. A vasútvonal igazi hegyvidéki tájat szel át, számos…..
Ausztria napjainkban elsősorban a turizmusáról híres, a rengeteg kastélyról, várról, sípályáról, természeti látnivalóról. Azonban a mai gazdagság kezdete évszázadokkal korábban lett megalapozva. Ausztria bővelkedik ásványkincsekben, többek között nemesfémekben is. A leghíresebb és legismertebb…..
Balogh Zsolt 2024.03.12 21:28:09
@gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusztán csak az eltérő évszám okozza? Mindkettő állítás igaz lehet csak más-más évtizedben?
Franciaország nagysebességű vasúti piacára többen is szemet vetettek a nyílt hozzáférés elindítása óta. Az olaszok és a spanyolok után egy francia cég is nagysebességű járatokat üzemeltetne Párizsból a környező belföldi nagyvárosokba. A megállapodás aláírása 2024. február 29-én 2024. február 29-én…..
2023-ban több mint 3500 km új vasútvonalat nyitottak meg Kínában, így az országos hálózat közel 160 000 kilométerre bővült. A Huangshan-Nanchang nagysebességű vasútvonalat, amelyet 350 km/h sebességre terveztek, 2023. december 27-én nyitották meg A kínai vasúthálózat bővítése 2023-ban is tovább…..
A Mont Cenis hegység Savoyában (Franciaország) a Pointe de Ronce-nál található, legmagasabb pontja 3612 méter, a rajta keresztülvezető hágó 2085 m magasan vezet át rajta. A masszívum a Cotti és a Graiai-Alpok közötti határt képezi, és természetes határa Franciaországnak Olaszország felé. A…..
Még 2015-ben jelent meg egy jelentés, mely a TGV-hálózat jövőjével és lehetséges fejlesztéseivel foglalkozik. Bár azóta eltelt lassan 10 év, a jelentés nem veszített jelentőségéből, hiszen a vasúti infrastruktúra tervezése és kivitelezése több évet vagy akár évtizedet is átölelő folyamat. A 2015-ben…..
Balogh Zsolt 2024.03.04 22:34:38
@gigabursch: Franciaországban mindenki Párizsba akar menni. Léteznek persze átlós járatok is, csak azok nem TGV-k.
2024. március 4-én elhatároztuk, hogy meglátogatjuk a Schwazban található ezüstbányát. Az oda való utazás során végig autóbusszzal utaztunk, a vonat+ busz alternatíva helyett. A Strass in Zillertal állomáson való átszállás során egy igazi különlegességet sikerült lencsevégre kapni: egy vonatot…..
    Szathmáry Eörs Széchenyi-díjas evolúcióbiológus, az MTA rendes tagja, az ELTE professzora. Szimpatikus fickó, még ha pesszimista is a jövőt illetően. A hétvégén végighallgattam néhány előadását és interjúját; számos tudóstársához hasonlóan ő is az emberiség ökológiai lábnyoma miatt aggódik.…..
A 2023-2024-es téli szezon lassan a végéhez közeledik, ezért egy régi tervet váltottam valóra egy borúsan kezdődő hétfői szabadnapon. A cél Zillertal Arena második kabinos felvonójának a kipróbálása volt, mely a Karspitzbahn névre hallgat, bár mi egyszerűen csak a "piros" liftként hivatkozunk rá. A…..
Az ausztriai Tirolban található Ziller-völgyben egyre tarthatatlanabb a helyzet. A völgy a turizmus áldozatává válik, egyre több és több turista érkezik, sorra épülnek és bővülnek a hotelek és a vendégházak, télen a síelők, nyáron pedig a túrázók jelentik a vendégeket. A nagy fejlődésben azonban…..
Portugália az Ibériai-félszigeten található, Magyarországgal közel azonos területű és lakosságú ország, mely elhelyezkedéséből adódóan Európa egyik perifériája. Vasúti kapcsolata csak a szomszédos Spanyolországgal van, a vasúthálózat nyomtávolsága 1668 mm-es, akárcsak a szomszédjának (eltekintve az…..
A közlekedésfejlesztés hosszú, évekig, akár évtizedekig is elhúzódó folyamat. Fontos a megfelelő tervezés, az igények felmérése, a célok kitűzése na és persze a szükséges pénzügyi források biztosítása. Egy ilyen összetett folyamat választási ciklusokon is átnyúló folyamat, ezért is szükséges, hogy…..
Az Amerikai Egyesült Államokban, a keleti partot leszámítva, továbbá néhány elővárosi vasúti rendszert, nincsenek a fővonalak villamosítva, az országban a dízelmozdonyok uralkodnak. Bár összefüggő, parttól-partig tartó villamosított vasútvonal sohasem létezett, néhány szigetüzem azért működött. Ezek…..
Ausztria legforgalmasabb és legfontosabb vasútvonala a Westbahn, mely Bécsből kiindulva több fontos nagyvárost köt össze. A vonal St. Pöltenen, Linzen, Welsen át vezet Salzburgba. Fejlesztése évek óta folyamatos, a cél az, hogy Bécstől egészen Salzburgig négyvágányos legyen. A következő szakasz,…..
Balogh Zsolt 2024.02.07 21:43:17
@gigabursch: hát még ha megnézed az animációt a tervezett építkezésekről! Nem csak néhány fa fog áldozatul esni, mint a körvasút esetében!
Amerikai gépekről ritkán esik szó magyar nyelven, innen Európából nézve minden annyira más: a járművek, az üzemvitel, a méretek, a távolságok és a rendszer teljes működése. Az amerikai Egyesült Államokban több olyan jármű is üzemel, melynek európai gyökerei vannak. A most bemutatásra kerülő mozdony…..