Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Balogh Zsolt

674 bejegyzést írt és 921 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
2021 március végén Gianluca De Feo és Lorenzo Ferrari olasz kutatók és írók az európai határokat átszelő vasúti kapcsolatokat vizsgálták. Eredményeikről és a kutatás módszertanáról az alábbi bejegyzésben olvashatunk. A kontinenst a határokon átnyúló vasúti összeköttetések sűrű hálózata szeli át,…..
Németország is sok mellékvonalat zárt be az elmúlt évtizedekben, ám sok esetben a döntés elhamarkodottnak bizonyult. A vidéki vasutak újraindítása számos előnnyel jár, derül ki a Szövetségi Lakásügyi, Városfejlesztési és Építésügyi Minisztérium megbízásából készült tanulmányból. Ezek a…..
Sarah Steffen  író a High speed rail to displace flights amid airport chaos? (A nagysebességű vasút kiszorítja a repülőtéri káosz közepette a járatokat?) című cikkében bírálta a légi közlekedést, helyette a vasúti utazást ajánlja. A most következő bejegyzés az ő élményeinek és gondolatainak…..
Balogh Zsolt 2022.08.12 21:56:02
@gigabursch: Ahogyan egy tőlem bölcsebb író fogalmazott: a vasúttársaságok a legdrágább ajánlataikat reklámozzák, míg a légitársaságok a legolcsóbbakat. Hiába a hirdetés, hogy csak 10 euró a repülőjegyed, mire oda-vissza megjárod, a többszöröse lesz. A vasútnál ez gyakran fordítva van: a drágának tartott vonatútra igénybe lehet venni olyan kevésbé reklámozott kedvezményt, amitől az utazás olcsóbb lesz.
Balogh Zsolt 2022.08.13 16:29:29
@midnight coder: általában, de nem feltétlenül. Nehéz pontosan kiszámolni/meghatározni ki is fizeti a számlát. De ez nem csak a vonatnál van így, a közút fenntartása sem csak az útadóból megy, az autópályák építése sem csak a matricákból befolyt pénzekből épülnek...

Muszáj az államnak a közlekedésre áldozni, hogy az emberek tudjanak menni dolgozni, iskolába menni, legyen turizmus... Vannak országok, ahol minimális a tömegközlekedés, na ezek nem pont a legfejlettebb országok.
Balogh Zsolt 2022.08.13 16:34:41
@gigabursch: A bahn.de ismeri a legtöbb ország menetrendjét, azzal lehet utazást tervezni. Sajnos az árakat már nehéz lesz megtudni a rengeteg kedvezmény és lehetőség miatt. Még nekem se sikerült a legolcsóbb ajánlatot megszereznem a legutóbbi olasz utam során.
Ha nem lépsz át határt vagy valami nagyon népszerű utat teszel meg, akkor általában elég egy honlapon tájékozódni. Nem egyszerű és nem is mindig a vonat a legmegfelelőbb közlekedési eszköz.
Mindenki a saját mikrokörnyezetéből indul ki, így én is. És én nagy változásokat nemigen tapasztalok...
Az utóbbi időszakban elég sok műanyag játékot mutattam be nektek, amelyek között elég sok DMSZ-es darab volt. Most ismét egy műanyag játékot szeretnék megismertetni veletek, amihez azonban valószínűleg nem volt köze a neves magyar gyártónak.Azért írtam, hogy valószínűleg mivel a játékon a gyártóra…..
Az Európai Bizottság a TEN-T rendelet (Trans-European Transport Network. magyarul Transzeurópai közlekedési hálózat) felülvizsgálatára vonatkozó javaslatait az ukrajnai orosz invázió fényében módosították: az ukrajnai és moldovai útvonalakat felvették, Oroszországot és Fehéroroszországot törölték,…..
Történelmi okokból Európa vasútjai eltérő nyomtávolságokkal épültek ki. Bár történtek erőfeszítések az egységesítésre, sok nyomtávolság kipusztult, a teljes egységesség még nem alakult ki. A fő európai nyomtávolság az 1435 mm, ezen felül több ezer km hosszúságban létezik 1668 mm-es pálya az Ibériai…..
Balogh Zsolt 2022.08.07 19:27:57
@Kovacs Nocraft Jozsefne: Többségük teljesen normális, közforgalmú vasútvonal. A svájci 1000 mm-es hálózaton normál konténereket és autókat is szállítanak. Aki nem ért hozzá, az első ránézésre meg sem mondja, hogy ez "kisvasút". Egy motorvonat Svájcban egy teszt során 145 km/h sebességet ért el. Az olasz és a görög 1000 mm-es hálózat is nagyvasúti jellegű.
A német távolsági vasúti közlekedés már régóta összefonódik a repüléssel, a két ágazat egymást ajánlja a távolsági utazásokhoz. Nem csak a repülőtereknek van jó vasúti kapcsolatuk, hanem a vasútállomásoknak is van saját IATA kódjuk, vagy a vasúti járatoknak akár repülőgépjárat-kódjuk. A Deutsche…..
Egyiptom fővárosa, Kairó közel tízmilliós nagyvárossá duzzadt, érdemi tömegközlekedés nélkül. Az egyiptomi kormány a jelenlegitől nem messze egy új főváros alapításáról döntött, a nulláról felépülő település a tervek szerint sokkal élhetőbb lesz. Egyiptom jelenlegi elnöke, Abd el-Fattáh esz-Szíszi…..
Az európai normál nyomtávolság 1435 mm, ez épült ki a legtöbb európai országban. A kivételek közé tartozik a már a blogon sokat emlegetett Spanyolország a maga 1668 mm-ével. A szomszédos Portugália, mivel csak Spanyolországgal határos, szintén ezt választotta. Svájcban léteznek még 1000 mm-es…..
Balogh Zsolt 2022.06.08 13:40:02
@sssey: Köszi, javítom is a cikkben!
Balogh Zsolt 2022.07.15 21:56:25
@Kovacs Nocraft Jozsefne: Én annyival egészíteném ki, hogy a felsővezeték-rendszer a normál nyomtávolságú pályákon sem mindig egyforma, a kopás miatti problémát pedig úgy oldják meg, hogy több áramszedő is van a mozdonyokon és az országhatáron az egyik le, a másik pedig fel, és lehet is menni tovább. ezen a modell-mozdonyon is jól látható a négy áramszedő: assets.catawiki.nl/assets/2017/11/21/4/3/5/435357c1-a3f0-4748-a095-2f24c7bae731.jpg
Balogh Zsolt 2022.08.01 11:34:35
@tulapruton: Én nem vagyok vasútmérnök csak egy laikus, de azért lenne pár észrevételem még. Először is minden akarat és pénz kérdése, az általad írt nehézségek mind áthidalhatóak és van is rá példa, ahol megoldották. Van pl Moszkva-Berlin Talgo-járat, ami nem átszereléssel, hanem nyomtávváltással közlekedik:
www.youtube.com/watch?v=i6LXFXzMNVU

Mozdonyt persze cserélni kell, de itt nincs gond peronszélességgel/magassággal.

Az áramszedőt is lehet feljebb tolni, ehhez lásd az angol űrszelvényű mozdonyok európai alkalmazását:
www.youtube.com/watch?v=elnuPV22t4A&lc=UghVudBKCofzAHgCoAEC

Az eltérő nyomtávolságok és peronok problémáját pedig meg lehet oldani fonódott vágányokkal is, mint Stuttgartban: ott a keskenyebb járművek azokon a sínszálakon futnak, melyek közelebb vannak a peronokhoz.
Spanyolország tovább bővítette nagysebességű vasúthálózatát, megnyílt ugyanis a Burgos és a Madrid-Valladolid-León vonal Venta de Baños-i csomópontja közötti 75 km hosszú nagysebességű vasútvonal július 22-én, egy nappal a VI. Fülöp király által tartott ünnepélyes avatás után és megkezdődött a…..
Hatvan évvel ezelőtt, 1962-ben jelent meg a hidegháború egyik legsúlyosabb évében Philip K. Dick A ember a magas kastélyban (The Man on the High Castle) című regénye, amely elképzeli, hogy az egész világ a nácik uralma alá került. Az író nemcsak azt vizionálja, hogy Hitler győzött Európában, hanem…..
A kínaiak a 2000-es években kezdtek szédületes metrófejlesztésekbe a kontinensnyi országban. Sorban nyíltak meg az újabb és újabb metróüzemek, melyek évről-évre egyre hosszabbak lettek. Jelenleg a kínai metróhálózatok kilenc helyet is elfoglalnak azon a 10-es listán, mely a világ leghosszabb…..
Az olasz mozi fénykorában − az 1960-as és 1970-es években − különösen nagy népszerűségnek örvendtek a több rövid történetet elmesélő szkeccsfilmek, amelyek közös jellemzője az volt, hogy általában pikáns és humoros módon tartottak görbe tükröt a sokakat foglalkoztató társadalmi problémáknak…..
Balogh Zsolt 2022.07.09 23:13:29
A cikkben a kínai földrajzi nevek többnyire angolos átírásban szerepelnek Kína továbbra is rohamléptekben bővíti nagysebességű vasúthálózatát. A már így is a hosszát tekintve világelső vasúthálózat 2021. év végén már meghaladta a 40 ezer km hosszúságot, amit 2035-re 70 ezer kilométeresre terveznek…..
Stirlitz Győzhetett volna Hitler? 2022.07.07 12:06:25
Bár a történész-szakma hivatalos, többségi álláspontja szerint a történelemben értelmetlen feltenni a "mi lett volna ha..." kérdését, mégis érdekes mérlegre tenni egy-két kivételes esetben az alternatív lehetőségek talányát. Mivel pedig az emberiség históriájának eddigi legnagyobb és legpusztítóbb…..
Ha valaki megjelenne most a 70-es évekből 2021-ben, az első kérdését – ami az amerikai időutazós filmek alapján ”Ki az aktuális elnök?” – az ”Ugye van már repülő autó?” kétségtelenül másodperceken belül követné. Ez nem túl meglepő: a fiktív jövőnek már régóta elengedhetetlen kelléke ez a fejlemény.…..
A bolíviai La Paz és El Alto egy völgybe és egy fennsíkra épült épült két város..A városokat szűk, kacskaringós és meredek utak kapcsolják össze, melyeken a tömegközlekedést többnyire a magán-kisbuszok forgalma jelenti. A kapacitásokat szinte lehetetlen növelni, a felszínen semmilyen komolyabb…..
Sok politikus, környezetvédő egyenesen kitiltaná a belsőégésű motorral szerelt gépjárműveket az utakról, mint a környezetszennyezés egyik alapokaként elhírselült mumust. Hiszen a jövő az eautózásé, mert zero emissziós, csendes. De valóban annyira kíméli a környezetet? Annyira a jövőnk az eautó?…..
Balogh Zsolt 2022.06.26 16:13:08
@Kovacs Nocraft Jozsefne: Egy hibát látok a gondolatmenetedben: nem biztos, hogy mindenki napi 600-km-et autózik. Így csak a napi fogyást kell utántölteni, nem a teljest.
Balogh Zsolt 2022.06.26 21:56:09
@Kovacs Nocraft Jozsefne: Az e-autók valóban sok kedvezményt kapnak az államtól, ezt nem is vitatom. Biztos lesz majd azokra is adó, valamilyen formában beszedik tőlük is az úthasználati díjat. Az elektromos autózás napjainkban nem éppen környezetbarát, sokan mégis összekötik a kettőt, még Elon Muskot is belekeverve. Na pl ő soha nem állított olyat, hogy azért kell az e autó, mert az milyen környezetbarát. Ha turbó környezetvédő lenne, akkor inkább elektromos buszokat gyártana, nem luxusautókat.
Olaszországi nyaralásom során kihagyhatatlan program volt számomra a milánói Museo Nazionale Scienza e Tecnologia Leonardo da Vinci, magyarul a "Leonardo da Vinci" Nemzeti Tudományos és Technológiai Múzeum".  50 000 m²-es alapterületével Olaszország legnagyobb műszaki-tudományos múzeuma és Európa…..
A civilizációnk húsz éven belüli összeomlását jósolták meg egy nemrég megjelent interjúban a 24.hu portálon. Ezzel az előrejelzéssel nem tudunk egyetérteni. Ugyanakkor a Szkeptikus Társaság szerint is komoly problémákkal áll szemben az emberiség, amelyekre sürgősen megoldást kell találjunk...
Balogh Zsolt 2022.06.23 00:15:20
@molnibalage: Kifejtenéd, hogy miért fontos a Carmot-tétel? Túl kicsi a hőmérsékletkülönbség ahhoz, hogy áramtermelésre használhassuk?
A klíma-katasztrófa lassítása végett az európai országok sorra jelentik meg azon intézkedéseiket, amelyekkel a káros anyagok, elsősorban a szén-dioxid kibocsátását szeretnék mérsékelni. Szinte naponta jelennek meg hírek elektromos járművekről, alternatív energiákról, szigorodó szabályozásokról. Egy…..
A mozdonyvezetőtől a vonatvezetőig - kizárólag női személyzet dolgozott a 2022. május 11-én München és Berlin között közlekedő ICE-n - a DB munkatársai több nőt támogatnak a műszaki szakmákban és a vezetői pozíciókban. Martin Seiler, a DB humánerőforrás-vezérigazgatója kijelentette: "A nők több…..
Időről időre felmerülnek ötletek Magyarországon (is) arra, miként lehetne hazacsábítani a külföldön élőket. Ezek között akadnak már eleve bukásgyanús elképzelések (talán emlékeztek még a „legendás” Gyere haza, fiatal fantázianevű programra), most a Magyar Nemzeti Bank (mi más...) állt elő egy…..
Balogh Zsolt 2022.06.06 19:33:23
@Golf2: Én már annak örülnék, ha az én szakmámban az 5 napos munkahetet bevezetnék...

Érdekes munkahelyek lehetnek azok, ahol kiderül, az ötnapnyi munkát 4 nap alatt is meg lehet csinálni. Lehet ott egy is elég lenne? :O

www.youtube.com/watch?v=qhGDtkCknYw
Balogh Zsolt 2022.06.06 21:31:14
@gtri: most már ha marad is minden a régiben, akkor is fogyni fogunk. Kevesebb lakosság kevesebb utódot vállal be.
A repterek kiszolgálása valamilyen kényelmes és attraktív közlekedési eszközzel a gazdaságosságon kívül gyakran más szerepet is kap: a reptérre való eljutás és az onnan történő visszautazás egyfajta látványosság vagy helyi nevezetesség is (gondoljunk csak a Sanghaji mágnesvasútra). A…..
Balogh Zsolt 2022.06.03 13:02:11
@gigabursch: Kimondottan a sínről nem találtam fotót, de a neve biztosan az, hogy monorail. Azon a képen, ahol daruval emelik, ott az emelőszerkezet a kétsínű. A videóból nehéz eldönteni, hogy pontosan hogy is néz ki a sín.
Balogh Zsolt 2022.06.03 16:42:09
@Greg36: Akkor ez egy kötöttpályás busz tulajdonképpen, amit egy középső sín vezet meg, olyan, mint a padovai és a velencei "villamos".