Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Balogh Zsolt

922 bejegyzést írt és 1067 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A Budapest-Belgrád-vasútvonal már évek óta épül, jelentős része ráadásul az Alföldön található, ahol én is élek. Régóta terveztem már, hogy kilátogatok és megnézem ezt a híres-hírhedt vonalat, de addig halogattam, hogy szinte már el is készült. Végül azonban 2025. május végén egy szép napsütéses…..
Tibi barátom legutóbb Németországban, Münchenben járt és eljutott többek között a A Blue Brix Straubinger Wunderwelten-be is, mely Dél-Németország legnagyobb miniatűr- és modellvasút-kiállítása, ahol két szinten több mint 750 négyzetméteren négy különböző témájú modellvasút található. Részlet a…..
Bátyámnak és barátnőjének már régóta ígérem, hogy elviszem őket Bécsbe a Schönbrunni kastélyba és a Bécsi Műszaki Múzeumba. 2025. májusában végre erre is sor került egy hétköznapon. Az út számomra már nem volt egy izgalmas élmény, ám a két útitársamnak annál inkább, mivel mindketten megrögzött…..
Balogh Zsolt 2025.05.19 22:33:00
@gigabursch: Van Ausztriában is országbérlet, sőt napijegy is. Ezek árai messze nem olyan kedvezőek, mint a magyarországi árak.

A kerékpárszállításról minden információ megtalálható a MÁV honlapján: www.mavcsoport.hu/mav-szemelyszallitas/szolgaltatasok/kerekparszallitas/nemzetkozi
Kína mára már több, mint 40 000 km nagysebességű vasútvonalat épített, melyek összekötik a legtöbb kínai nagyvárost. A hálózaton személyszállító motorvonatok közlekednek, ám felmerült az igény arra, hogy nagysebességű tehervonatokat is közlekedhessenek, nagy értékű, gyors kézbesítést igénylő…..
Kína 2008-ban rendezett olimpiát, és az olimpiával szinte egyidőben nyílt meg az ország első nagysebességű vasútvonala Peking és Tiencsin között. Az új vonal hossza 116,9 km és kezdetben 300 km/h, később 350 km/h sebességgel közlekedhettek rajta a vonatok, melyek megfelezték a két város közötti…..
A Kecskeméten át vezető Cegléd-Szeged-vasútvonalat többnyire elkerülik a különleges vonatok, errefelé nem járnak nemzetközi személyszállító vonatok, se nosztalgiajáratok. Így igencsak felpezsdült a helyi média, mikor kiderült, Cegléd felől Szegedig egy gőzmozdony által vontatott különvonat fog…..
Egészen biztosan bekerül az európai energiastratégiákkal és a villamosenergia-rendszer fejlődésével foglalkozó történelemkönyvekbe mindaz, ami 2025. április 28., hétfőn Spanyolországban és Portugáliában történt. A mintegy 60 millió érintett lakos, a civilizált társadalom alapvető működéséhez…..
Balogh Zsolt 2025.05.03 09:14:01
@F.M.J.: A blog írója helyett válaszolok néhány kérdésedre:

1: Van igen: hu.wikipedia.org/wiki/Nagyfesz%C3%BClts%C3%A9g%C5%B1_egyen%C3%A1ram%C3%BA_%C3%A1tviteli_h%C3%A1l%C3%B3zat

4: Ez az ötlet olyan, mint ha egy lendkereket használnál akkumulátor helyett. Szerintem nem túl nagy az energiasűrűsége, miközben a súrlódás miatt rossz a hatásfoka. Szerintem gazdasági okokból nem építenek ilyet.

+1: Van már ilyen, csak még egyszerűbb a te ötletedtől. Úgy hívják: boiler és szerintem neked is van egy otthon. Mivel a túltermelés nem kiszámítható, a gyártásra nehéz felhasználni. De ezt a lehetőséget használják ki a tározós erőművek. Ez is egyszerűbb, mint az ötleted.
Kecskemét állomásra több vasútvonal is befut, a Kerekegyháza felé tartó vonal sajnos már teljesen megszűnt, a Fülöpszállás felé vezető még létezik, de forgalom nélkül, Lajosmizséig némileg él még a forgalom, napi 2-4 pár vonat képében. A könnyen végig utazható, némileg ütemes menetrendet is…..
Balogh Zsolt 2025.05.02 09:43:45
@Pályamágus, a sínész: Köszönöm a dicséretet és a pontosítást! :)

A javaslataid alapján javítottam a szövegen, remélem minden tanácsodat pontosan fogadtam meg. A sínt két helyen javítottam át vágányra, a többi helyen én helyesnek érzem, hiszen többesszámban írok a sínekről.

A vonóvezetékeket legközelebb közelről is alaposan megnézem, nekem úgy tűnt logikusnak, hogy a csigákon átvezetett vonóvezetékek anyaga drótkötél, nem merev fémszál.

A blogodat meg fogom látogatni! :)
Balogh Zsolt 2025.05.02 18:40:11
@Pályamágus, a sínész: Utólag kiderült, hogy a blogodat ismerem, már többször is jártam az oldaladon! :) Jól csinálod, hogy olvasmányosan, nem túl sok szakszóval teszed a témát élvezhetővé.

Nekem nincs kimondottan tematikám, igyekszem a saját élményeimet írásba foglalni, meg lefordítom azokat a híreket, amiket érdekesnek gondolok, de magyarul senki sem csapott le rá. :)
Szolnok egyik nevezetessége a városban található haditechnikai-repülőgép-múzeuma. A múzeum több mint 4500 m2 fedett kiállítótérrel, és mintegy 60 000 m2 alapterületű nyílt udvarral rendelkezik. Gyűjteményt a Hadtörténeti Intézet és Múzeum szakembereinek segítségével állították össze. A kiállított…..
Kínában folyamatosan épülnek az újabb és újabb nagysebességű vasútvonalak, olyan ütemben adják át az új pályákat, hogy mindről beszámolni szinte lehetetlen feladat. A Sanghaj-Hucsou nagysebességű vasútvonalat 2024 decemberében adták át, amely tovább bővíti a kelet-kínai Jangce folyó deltájának…..
Ha a hálózat legnagyobb arányú villamosítására gondolunk, akkor minden bizonnyal mindenkinek Svájc jut az eszébe. Emlékszem, én már általános iskolában is azt tanultam, hogy az energiahordozókban szegény, de vízi energiában gazdag ország hamar villamosítani kezdte a vasútvonalait. Nagysebességű…..
Gyerekkoromban sokat ábrándoztam a LEGO-katalógusokat lapozva, hogy micsoda szuper LEGO vonatokat gyártanak Dániában. Sajnos számomra mindegyik elérhetetlen álom volt csupán... Még felnőttként is meg-megálltam a kirakatok előtt és néztem, hová fejlődnek a készletek. De számomra akkor is az…..
Olaszországban korábban több nagyvárosban is üzemelt trolibusz. A motorizáció terjedésével azonban a legtöbb üzem szép lassan bezárt, napjainkban már csak tizenhárom városban maradt meg a csápos buszközlekedés. Alfa Romeo trolibusz Bariban 1983-ban (kép forrása: Wikimedia Commons) Meglehetősen…..
  Lassan tizenöt éve azt hallgatom, hogy ez az ország egy pokol, ahonnan mielőbb le kell lépni. Az újságok megírják, hogy nincs sajtószabadság; a tüntetők arról szónokolnak, hogy nincs gyülekezési szabadság; a budai villák milliárdosai pedig hisztiznek, hogy nyakunkon a megélhetési válság...   Én…..
Balogh Zsolt 2025.04.02 15:18:42
Én egy külföldön dolgozó, egyszerű magyar vagyok. Leírnám én is a saját tapasztalataimat, persze nem nyilatkozhatok 9,5 millió magyar nevében.

Míg Magyarországon dolgoztam, a bejelentés egy béren felüli extra juttatás volt, amit adhattak, elvehettek. A feketén való munka miatt sok dologhoz sokkal nehezebb volt hozzájutni, pl hitel, orvos... Teljes bérrel egyedül a Covid alatt voltam egy multinál bejelentve néhány hónapig. Szabadságom nem volt, táppénzen nem voltam, nyaralni nem mentem.

Miután ezekből elegem lett ( a covid egy későbbi fejezet volt), döntöttem úgy, hogy külföldön próbálkozom. A bérem hirtelen majd a duplája lett, kevesebb ledolgozott órával, éves szabadsággal és az első perctől való bejelentéssel. azóta sok kollégám volt és még mindig rácsodálkoznak az újak, hogy teljes bejelentés van, utalással, szabadsággal, amire teljes bér jár. Nekem ez már természetessé vált, de az újak mindig meglepnek, hogy ezek még mindig mennyire nem egyértelműek.

Ausztriában a falvak rendezettek, nincsenek romos, gazos telkek, a települések épülnek-szépülnek, nincs maszekolás, meg majd megoldjuk okosba. A jelenlegi falum kb 5000 fős, de van 3 bank, két bevásárlóközpont (nem garázsbolt), két háziorvos és egy fogász. A háziorvosom 40 évnél fiatalabb, segítőkész, nincs várólista, se időpont foglalás.

Az emberek heti negyven órát dolgoznak, szabadidejükben kirándulnak, kertészkednek, évente 1x 2x nyaralni mennek. Nem politizálnak hangosan, nem gyűlölködnek, a fizetést pénzben kapjuk, nem ilyen-olyan kártyákra, amit a helyi NER-nél lehet elkölteni csak.

A korrupció nagyságát nem tudom, de az adók alacsonyabbak, még is sokkal több jut a közszolgáltatásokra és sokkal jobban rendben is vannak. A hátrányos helyzetű gyerekeknek ingyenes a felzárkóztatás.

Magyarországra hazajönni felér egy időutazással, mint ha kb 30 évvel mennék vissza az időben.

Magyarországon is lehet élni, nem élhetetlen, de ha az embernek van összehasonlítási alapja, akkor előbb utóbb felteszi a kérdést, hogy kevesebb munkával még is hogyan lehet ennyivel jobb körülmények között élni?
A hír április elsejei álhír! Az Osztrák Államvasutak új szlogenje a 2025-ös nyári menetrendhez: Energiatakarékosság lóerővel! A jövőben az ÖBB a mozdonyok helyett bizonyos viszonylatokon vontató lovakra fog támaszkodni, ezért kovácsokat, lóápolókat keresnek. A Railjetek akár 230 km/h sebességgel…..
Mint sok nagyvárosban, Bolognában is üzemelt korábban villamos. A városban 1877-ben indult meg a lóvasút 6 vonalon. 1904-ben helyezték üzembe az első két villamosított vonalat. 1953-ban úgy döntöttek, hogy a következő évtől kezdve a villamosvonalakat fokozatosan megszüntetik, és autóbusz- és…..
Balogh Zsolt 2025.03.29 16:17:27
@Fredddy2: A forrásom alapján jó a dátum. Ha tévedés történt, az nem csak nálam tévedés! :)
A tiroli Zillertal nevű völgyben található a Zillertalbahn, mely nem csak egy turistavasút, hanem komoly hivatásforgalmat is lebonyolít. Bár korábban a bezárás réme fenyegette, a tiroli turizmus növekedésével egy fontos közlekedési eszközzé vált, forgalma pedig évről-évre bővül és néha már a…..
A Németországból Olaszországba irányuló vonatközlekedés hamarosan gyorsabb és egyszerűbb lesz. München és Róma, illetve Milánó között 2026 végétől nagysebességű vonatok közlekednek majd. 2026 decemberétől közvetlen járat Róma és München között az ETR 1000 sorozatú motorvonatokkal Az olasz állami…..
Ausztria nem csak a hegyekről, a síelésről és a rántott húsról híres, hanem pontos, modern és tiszta vasútjáról is. Az Osztrák Államvasutak, az ÖBB flyamatosan fejleszt, hogy a szolgáltatásával az utasok is elégedettek legyenek. A fejlesztések mellett nagy hangsúlyt fektet a kommunikációra is, hogy…..
Tárnok vasútállomás aluljárója az állomásépület nyugati oldalán köti össze a vágányok közti két szigetperont az állomás előtti térrel és a Nefelejcs utcával. Az aluljáró építése a Kelenföld-Tárnok vasútvonal rekonstrukciója során készült, Tárnok állomás teljes átépítése során 2012-2014 között. Az…..
Az olasz nagysebességű vasúthálózat kevésbé ismert, mint a francia TGV vagy a német ICE, pedig az olaszok is folyamatosan fejlesztik a vasútjukat, hogy a 19. században kiépített vonalak megfeleljenek a 21. század igényeinek. A 973 kilométeres hálózat napjainkban is tovább épül, többek között az…..
Nyugat-Európában már évtizedek óta dolgoznak török vendégmunkások. A nyári szabadságok és az ünnepnapok előtt ezrek indulnak útnak, hogy hazatérjenek a szülőországukba. Ilyenkor földön-vízen-levegőben, ki ahogy tud, igyekszik a célállomása felé. Azoknak, akik vonattal teszik meg a haza- és a…..
Balogh Zsolt 2025.02.14 11:28:35
@gigabursch: Van néhány sejtésem, ami árnyalja a képet. A fő vonzerő itt az, hogy viheted az autódat is, emiatt jobb a repülőtől.

Törökország tömegközlekedése fejletlen, ezért sok embernek szerint életbevágó, hogy vihesse az autóját is, mert hiába landolna a repülő Isztambulban, hogy jut onnan még haza?

A másik ok pedig a fejlett úthálózat hiánya, talán a Balkánon keresztül, 5 országhatáron át, autópályák nélkül te sem teszed meg az utat 17 óra alatt. Ha meg félúton szállást is kell kivenni, az tovább növeli a költségeket. Hisztis feleséggel, kisgyerekekkel sem lehet egy álomutazás autóval eljutni Törökországig.

A vonatút fentebb számolt ára túlzó, ettől olcsóbban is lehet utazni.

De ezek mellett azért mindent elmond, hogy a Google értékelések nem túl finomak, a legtöbb ember csalódott, a pozitív értékelést adók pedig kalandvágyó és ráérő feketeöves vonatkedvelők...
Balogh Zsolt 2025.02.14 22:23:07
@gigabursch: Nyilván nem egy sikersztori ez a járat, jelenleg heti 1x közlekedik, a törökök többsége meg ezek szerint autóval és repülővel jár. De ha mindenben a legolcsóbbat válasszuk, akkor 6*172 euró + az autó, ami 1x408 euró. Gyerekekre további kedvezmény jár és az sem biztos, hogy hatan akarnak együtt utazni. Két felnőttnek + két gyereknek már olcsóbb is a vonat, mint a kisbusz. A 2800 euró nem tudom milyen matematika alapján jött ki, az nem pontos ár. A kényelem az persze más tészta...
2024 végén egy olaszországi körutat tettem meg az ausztriai Tirolból indulva, eljutva egészen a szicíliai Palermóig, majd onnan Rómába és La Speziába. Korábban már jártam erre, mikor Rómából indulva végigutaztam a Ligur-tenger partját, egészen Monacóig. Most azonban a cél La Spezia volt, a…..
Európa szerte folynak a vasúti építkezések, hogy a megnövekedett forgalmat is kezelni tudja a kontinens vasúthálózata. Több helyen kapacitásbővítés zajlik, máshol a sebességet emelik fel a felújított vonalakon, de épülnek többszáz km hosszan új, nagysebességű vasútvonalak is.  2023-ban kezdődött…..
Az ÖBB Railjet vonatnem a 2008-2009-es menetrendi évben jelent meg, méghozzá a Budapest-Bécs-München útvonalon! A szolgáltatáshoz az Osztrák Államvasutak új szerelvényeket vásárolt a német Siemenstől, melyeket az akkor már meglévő és jelentős számban üzemelő ÖBB 1116 sorozatú mozdonyokkal vontatnak.…..
Balogh Zsolt 2025.02.08 13:06:58
@gigabursch: Köszönöm az észrevételt, javítva! :)