Adatok
Fiala-Butora János
7 bejegyzést írt és 24 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Ismerd meg a 21. századi szlovmagyar politika legnagyobb szemfényvesztést!
Pörög a nyár, ki emlékszik már a martosi Staffesztre vagy a szlovmagyar fiatalok táborainak legnagyobb „epic fail ever” kategória győztesére? Tudjátok, Gombaszög – A nyitott tábor! Azaz:…..
Fiala-Butora János
2014.08.03 16:37:37
@Csehszlovák Kém:
2.
Ami a Benes-dekrétumokat illeti, ezt írod:
„Olyan törvényekről beszélünk, amelyek vagy elavultak, vagy beépültek a cseh és szlovák jogrendbe. Jogilag nincsenek hatályban, ma sem Szlovákiában, sem Csehországban nem fogod tudni törvény alapján elítélni a magyarokat, németeket – kollektíve? Pontosan milyen ma még érvényben lévő törvényről beszélsz?”
Már leírtam neked nem egyszer, hogy a dekrétumok „hatálytalansága” egy kibúvónak használt szlovák nacionalista ál-érv. Nyilván nem most fognak elítélni magyarokat, hanem a dekrétumok alapján már elkobzott vagyonra nem vonatkozik a restitúciós törvény, úgy hogy azt nem lehet visszakérni az államtól ellentétben például az árjásított vagy kollektivizált vagyonnal. A másik pedig, hogy a Benes dekrétumok alapján elítélteket soha nem rehabilitálták, a szlovák parlament viszont 2007-ben megerősítette a dekrétumokat. Tehát ők még jogilag az 1945-48-as évekre vonatkozóan továbbra is bűnösnek minősülnek. Amit anno eltöröltek az csak ennek a szankciója (pl. visszakapták az állampolgárságukat), nem maga a státuszuk.
No most, a kérdés a következő: én már ezt leírtam kommentben nemegyszer, úgyhogy te ezt tudod. Akkor most mi ez a maszatolás, miért játszod az értetlent?
Többek között ezért is gondolom, hogy sima trollkodás, amit csinálsz. De annak azért örülök, hogy elmozdultál a bocsánatkérés támogatásáig. Múltkor még a szlovákok belügyének tekintteted.
2.
Ami a Benes-dekrétumokat illeti, ezt írod:
„Olyan törvényekről beszélünk, amelyek vagy elavultak, vagy beépültek a cseh és szlovák jogrendbe. Jogilag nincsenek hatályban, ma sem Szlovákiában, sem Csehországban nem fogod tudni törvény alapján elítélni a magyarokat, németeket – kollektíve? Pontosan milyen ma még érvényben lévő törvényről beszélsz?”
Már leírtam neked nem egyszer, hogy a dekrétumok „hatálytalansága” egy kibúvónak használt szlovák nacionalista ál-érv. Nyilván nem most fognak elítélni magyarokat, hanem a dekrétumok alapján már elkobzott vagyonra nem vonatkozik a restitúciós törvény, úgy hogy azt nem lehet visszakérni az államtól ellentétben például az árjásított vagy kollektivizált vagyonnal. A másik pedig, hogy a Benes dekrétumok alapján elítélteket soha nem rehabilitálták, a szlovák parlament viszont 2007-ben megerősítette a dekrétumokat. Tehát ők még jogilag az 1945-48-as évekre vonatkozóan továbbra is bűnösnek minősülnek. Amit anno eltöröltek az csak ennek a szankciója (pl. visszakapták az állampolgárságukat), nem maga a státuszuk.
No most, a kérdés a következő: én már ezt leírtam kommentben nemegyszer, úgyhogy te ezt tudod. Akkor most mi ez a maszatolás, miért játszod az értetlent?
Többek között ezért is gondolom, hogy sima trollkodás, amit csinálsz. De annak azért örülök, hogy elmozdultál a bocsánatkérés támogatásáig. Múltkor még a szlovákok belügyének tekintteted.
Fiala-Butora János
2014.08.03 16:39:14
@Csehszlovák Kém:
3.
„Ma minden magyarnak joga van megélni teljességét Szlovákiában és közösségi szinten is az élet minden területén kifejthetik tevékenységüket. Ahol nem vagy akadozik, ott lehetőség van jogorvoslásra.”
Már bocs, de az Európa Tanács, az EBESZ, vagy a Velencei Bizottság durván nem ért egyet veled. Gondolom ők is az orbánista erők szolgálatában állnak. Az ET egyenesen a három legkorlátozóbb európai szabályozás között tartja számon a szlovák államnyelvtörvényt, mert a magánszférába is beavatkozik.
És ismét: nagyon jól tudod, hogy súlyosan korlátozva van a nyelvhasználat Szlovákiában. A példák egy részét is ismered. (Itt egy friss: ujszo.com/napilap/regio/2014/07/12/eltuntek-a-tobbnyelvu-feliratok). Milyen jogorvoslat van erre? Milyen jogorvoslat van a csak szlovák egynyelvű vasúti táblákra, vagy ha az orvos nem vizsgál ki a sürgősségi ügyeleten, mert nem beszéled elég jól a szlovákot, vagy ha az államelnök PR-osztályvezetője lekibaszottmagyarpicsáz mert magyarul beszélsz a bárban, vagy mert nem lehet emberi jogi szemináriumot tartani magyarul, vagy mert a magyar regionális (magán) TV-k nem sugározhatnak magyarul csak szlovák feliratozással (ld. még élő műsor)? Esetleg nemzetközi. Sorolhatnék hatvan oldalnyi példát, de te csak trollkodj nyugodtan tovább. Ja, értem, a nyelvhasználat nálad biztos nem része a „teljesség megélésének”. Kis ravasz.
3.
„Ma minden magyarnak joga van megélni teljességét Szlovákiában és közösségi szinten is az élet minden területén kifejthetik tevékenységüket. Ahol nem vagy akadozik, ott lehetőség van jogorvoslásra.”
Már bocs, de az Európa Tanács, az EBESZ, vagy a Velencei Bizottság durván nem ért egyet veled. Gondolom ők is az orbánista erők szolgálatában állnak. Az ET egyenesen a három legkorlátozóbb európai szabályozás között tartja számon a szlovák államnyelvtörvényt, mert a magánszférába is beavatkozik.
És ismét: nagyon jól tudod, hogy súlyosan korlátozva van a nyelvhasználat Szlovákiában. A példák egy részét is ismered. (Itt egy friss: ujszo.com/napilap/regio/2014/07/12/eltuntek-a-tobbnyelvu-feliratok). Milyen jogorvoslat van erre? Milyen jogorvoslat van a csak szlovák egynyelvű vasúti táblákra, vagy ha az orvos nem vizsgál ki a sürgősségi ügyeleten, mert nem beszéled elég jól a szlovákot, vagy ha az államelnök PR-osztályvezetője lekibaszottmagyarpicsáz mert magyarul beszélsz a bárban, vagy mert nem lehet emberi jogi szemináriumot tartani magyarul, vagy mert a magyar regionális (magán) TV-k nem sugározhatnak magyarul csak szlovák feliratozással (ld. még élő műsor)? Esetleg nemzetközi. Sorolhatnék hatvan oldalnyi példát, de te csak trollkodj nyugodtan tovább. Ja, értem, a nyelvhasználat nálad biztos nem része a „teljesség megélésének”. Kis ravasz.
Itt az új szlovák megyefelosztás!
Alacsony választási részvétel, a szélsőjobboldal meglepetésszerű előretörése - valami nagyon nincs rendben Szlovákiában sem. Talán éppen ezért kezdeményez nyílt eszmecserét a szlovák kormány a megyei választások második fordulója…..
Fiala-Butora János
2013.11.14 10:49:33
@Csehszlovák Kém: Azt ugye tudod, hogy a mostani Magyarország jogutódja a történelmi Magyarországnak (a Hungária kifejezést a szlovák és cseh nyelven kívül más nyelv, többek között a magyar sem, nem használja a történelmi és a mostani Magyarország megkülönböztetésére), míg Csehszlovákia, Románia és Jugoszlávia nem? A Trianoni békeszerződés is jogfolytonosságot feltételez a történelmi és a mostani Magyarország között - az alapján Magyarország nem "megszületett", hanem területeket vesztett.
Fiala-Butora János
2013.11.17 17:48:08
@Csehszlovák Kém: Kedves Kém, mint mondtam, nem először használsz anyagot úgy, mintha sajátod lenne. Hogy miért vettem a fáradtságot az miatt tényleg ne aggódj, véletlenszerű a dolog, befejeztem egy nagy tanulmányt a héten és sok most a szabadidőm. Ami érdekes számomra, hogy az érdemi kommentekre (nem csak a sajátjaimra gondolok) nem szoktál időt szánni, az anyázósakra viszont reagálsz, hasonló szellemben. A prioritásaidról azért ez azt hiszem, mond valamit.
1. „A jogutódlás minden esetben új szerződések megkötését jelenti” – a jogutódlás pont hogy azt jelenti, hogy _nem_ kötünk új szerződéseket, mivel kötve vagyunk a régiek által. Magyarország a történelmi Magyarország jogutódja, ez jogilag elég egyértelmű, és nem „teljesen új állam”. Lehet vitatkozni azon, miben más állam, de a jogfolytonosságot a kettő között sem az Antant, sem más államok nem vonták kétségbe. Sőt, hivatkoztak rá. A Trianoni szerződés is úgy fogalmaz, hogy Magyarország területeket „veszít”, nem pedig „megszületik” ilyen és ilyen határok között.
2. Hungarn, Hongrie, Hungary – ezek nem a csak általad használt „Hungária” megfelelői, hanem Magyarországéi, mégpedig mind a mostani, mind a történelmi Magyarország értelemben. A lényeg ugyanis az, hogy a „Hungáriával” _nevében_ különbözteted meg Magyarországot a történelmi Magyarországtól, ahogy ezt a szlovák és a cseh nyelv teszi. Az angol, német, francia, és a világ többi nyelve a magyarhoz hasonlóan viszont ugyanazt a kifejezést használja mindkét államalakulat megjelölésére.
3. „A Hungária kifejezést sajnos nem használja kellő mértékben a magyar nyelv, éppen ezért szoktam használni a szövegeimben, hogy többet találkozzatok vele, elfogadottabb legyen.” – ez kicsit távolabb visz a lényegtől, de ha már itt vagyok: miért kellene _nevében_ megkülönböztetni a mostani és a történelmi Magyarországot? E nélkül nem tudjuk jellemezni a két ország közti különbségeket, pl. nemzetiségi összetétel szempontjából? A javaslatod egy modern nacionalista logika visszavetítése lenne a középkorba. Nincs ugyanis semmi különös abban, hogy a középkori Magyarország a legnépesebb etnikumról kapta a nevét (még szlovákul is: az Uhorsko az „Uhry” = „Honfoglaló Magyarok” tőből ered). Franciaország, Lengyelország, Svédország vagy akármelyik középkori állam nemzetiségileg hasonlóan vegyes volt, mégsem megyünk őket visszafelé etnikailag semleges nevekkel ellátni. Lehet vitatkozni azon, hogy ki mennyit vállal a történelmi Magyarország örökségéből, illetve ki mennyire akar abból kizárni másokat, de ennek a név nem akadálya, és megváltoztatása nem is visz közelebb a megoldáshoz.
4. Amit a leginkább nem értek nálad, hogy hogyan csúszhatsz mindig bele egy szlovák nacionalista érvelésbe. Én kezdetben szimpatizáltam a blogoddal, örültem, hogy van valaki, aki az elkényelmesedett magyar nacionalista sztereotípiákkal szemben fogalmaz meg kritikát. Csakhogy legtöbbször egy nacionalista szlovák álláspontot állítasz szembe vele, ami nagyon nem nyerő, főleg mivel nem igaz. A szlovákiai magyar kisebbségi léttel kapcsolatos írásaid tipikusan ilyenek. Miközben léteznek nem nacionalista partikularizmuson, hanem univerzális liberális megközelítésen alapuló sokkal hatékonyabb válaszok is, amelyeknek nagy előnyük, hogy általában igazak, abban az értelemben, hogy egy nemzetileg nem végletesen elfogult személy képes elfogadni őket.
Most is például jön a magyar nacionalista reflex (Nincs a szlovákoknak történelmi országuk), amire te válaszolsz egy szlovák nacionalista reflexszel (A magyaroknak sincs) – amivel egyrészt égeted magad, mert nem igaz (lásd feljebb), másrészt tényleg nem győzöl meg így senkit semmiről, a magyar nacionalista eszméken szocializálódott emberek reflexeit csak megerősíted vele (ha pont ez volt a cél, akkor elnézést, én azt hittem, hogy a meggyőzés). Pedig a helyzet az, hogy van nem nacionalista válasz is: van a szlovákoknak történelmi országuk, mégpedig a történelmi Magyarország (neked: Hungária). A modern szlovák történetírás már feltárta, hogyan jutott a 19. századi magyar kirekesztő nacionalizmus hatására a szlovák történetírás oda, hogy kizárta saját magát a történelmi államból (nyilván a magyarok már előbb kizárták őket, de most a szlovákokról beszélek), egyfajta passzív elszenvedő szerepbe pozícionálva magukat. Ebből az _ideológiai_ „államnélküliségből”, pedig egész fura dolgok következtek. Például a történelmi Magyarország „felosztása”: ami jó, az „uhorský“, ami rossz, az „maďarský“, ahogy a mostani tankönyvekben szerepel. Illetve az a _politikai_ nacionalista reakció, hogy ez a történelmi ország nekünk ugyan nem kell, de ha nekünk nincs, akkor a magyaroknak se legyen, vagyis mondjuk azt, hogy az az országa senkié – amit te az előbb szépen átvettél. Pedig a modern szlovák történetírás már rég ott tart, hogy ezeken a reflexeken felül kell emelkedni, és vegyük végre észre (mármint ők, a szlovákok), hogy a történelmi Magyarország a miénk is, ez volt a mi történelmi államunk.
1. „A jogutódlás minden esetben új szerződések megkötését jelenti” – a jogutódlás pont hogy azt jelenti, hogy _nem_ kötünk új szerződéseket, mivel kötve vagyunk a régiek által. Magyarország a történelmi Magyarország jogutódja, ez jogilag elég egyértelmű, és nem „teljesen új állam”. Lehet vitatkozni azon, miben más állam, de a jogfolytonosságot a kettő között sem az Antant, sem más államok nem vonták kétségbe. Sőt, hivatkoztak rá. A Trianoni szerződés is úgy fogalmaz, hogy Magyarország területeket „veszít”, nem pedig „megszületik” ilyen és ilyen határok között.
2. Hungarn, Hongrie, Hungary – ezek nem a csak általad használt „Hungária” megfelelői, hanem Magyarországéi, mégpedig mind a mostani, mind a történelmi Magyarország értelemben. A lényeg ugyanis az, hogy a „Hungáriával” _nevében_ különbözteted meg Magyarországot a történelmi Magyarországtól, ahogy ezt a szlovák és a cseh nyelv teszi. Az angol, német, francia, és a világ többi nyelve a magyarhoz hasonlóan viszont ugyanazt a kifejezést használja mindkét államalakulat megjelölésére.
3. „A Hungária kifejezést sajnos nem használja kellő mértékben a magyar nyelv, éppen ezért szoktam használni a szövegeimben, hogy többet találkozzatok vele, elfogadottabb legyen.” – ez kicsit távolabb visz a lényegtől, de ha már itt vagyok: miért kellene _nevében_ megkülönböztetni a mostani és a történelmi Magyarországot? E nélkül nem tudjuk jellemezni a két ország közti különbségeket, pl. nemzetiségi összetétel szempontjából? A javaslatod egy modern nacionalista logika visszavetítése lenne a középkorba. Nincs ugyanis semmi különös abban, hogy a középkori Magyarország a legnépesebb etnikumról kapta a nevét (még szlovákul is: az Uhorsko az „Uhry” = „Honfoglaló Magyarok” tőből ered). Franciaország, Lengyelország, Svédország vagy akármelyik középkori állam nemzetiségileg hasonlóan vegyes volt, mégsem megyünk őket visszafelé etnikailag semleges nevekkel ellátni. Lehet vitatkozni azon, hogy ki mennyit vállal a történelmi Magyarország örökségéből, illetve ki mennyire akar abból kizárni másokat, de ennek a név nem akadálya, és megváltoztatása nem is visz közelebb a megoldáshoz.
4. Amit a leginkább nem értek nálad, hogy hogyan csúszhatsz mindig bele egy szlovák nacionalista érvelésbe. Én kezdetben szimpatizáltam a blogoddal, örültem, hogy van valaki, aki az elkényelmesedett magyar nacionalista sztereotípiákkal szemben fogalmaz meg kritikát. Csakhogy legtöbbször egy nacionalista szlovák álláspontot állítasz szembe vele, ami nagyon nem nyerő, főleg mivel nem igaz. A szlovákiai magyar kisebbségi léttel kapcsolatos írásaid tipikusan ilyenek. Miközben léteznek nem nacionalista partikularizmuson, hanem univerzális liberális megközelítésen alapuló sokkal hatékonyabb válaszok is, amelyeknek nagy előnyük, hogy általában igazak, abban az értelemben, hogy egy nemzetileg nem végletesen elfogult személy képes elfogadni őket.
Most is például jön a magyar nacionalista reflex (Nincs a szlovákoknak történelmi országuk), amire te válaszolsz egy szlovák nacionalista reflexszel (A magyaroknak sincs) – amivel egyrészt égeted magad, mert nem igaz (lásd feljebb), másrészt tényleg nem győzöl meg így senkit semmiről, a magyar nacionalista eszméken szocializálódott emberek reflexeit csak megerősíted vele (ha pont ez volt a cél, akkor elnézést, én azt hittem, hogy a meggyőzés). Pedig a helyzet az, hogy van nem nacionalista válasz is: van a szlovákoknak történelmi országuk, mégpedig a történelmi Magyarország (neked: Hungária). A modern szlovák történetírás már feltárta, hogyan jutott a 19. századi magyar kirekesztő nacionalizmus hatására a szlovák történetírás oda, hogy kizárta saját magát a történelmi államból (nyilván a magyarok már előbb kizárták őket, de most a szlovákokról beszélek), egyfajta passzív elszenvedő szerepbe pozícionálva magukat. Ebből az _ideológiai_ „államnélküliségből”, pedig egész fura dolgok következtek. Például a történelmi Magyarország „felosztása”: ami jó, az „uhorský“, ami rossz, az „maďarský“, ahogy a mostani tankönyvekben szerepel. Illetve az a _politikai_ nacionalista reakció, hogy ez a történelmi ország nekünk ugyan nem kell, de ha nekünk nincs, akkor a magyaroknak se legyen, vagyis mondjuk azt, hogy az az országa senkié – amit te az előbb szépen átvettél. Pedig a modern szlovák történetírás már rég ott tart, hogy ezeken a reflexeken felül kell emelkedni, és vegyük végre észre (mármint ők, a szlovákok), hogy a történelmi Magyarország a miénk is, ez volt a mi történelmi államunk.
Fiala-Butora János
2013.11.17 17:51:04
@Csehszlovák Kém: Ez így egyszerűen ízléstelen. Hogy Ches Desmond pontatlanul fogalmazott az egy dolog, ha ezen akarsz lovagolni, ám tegyed. Csakhogy ettől még nincs igazad az alapkérdésben. Ugye te sem gondolod, hogy az OM Monarchia a negyedik trónfosztásig létezett? Az egy formális jogi aktus volt, amely törvényben rögzítette a tényt, hogy a Habsburgokat az Őszirózsás forradalommal megfosztották a trónjuktól. Magyarország onnantól kezdve köztársaság, és nem része a Monarchiának. Az államforma később változott, de a Habsburgok már nem kerültek vissza a trónra, nem mintha az uralkodó személye releváns lenne a kérdés szempontjából. Trianont pedig már a független Magyarország kötötte meg, nem a Monarchia. Területeket vesztett, nem "megszületett". Ches Desmodnak ebben tartalmilag igaza van, de mivel a "trónfosztás" szót használta, ami egy jogi szakkifejezés, és egy formális jogi aktusra utal (megjegyzem: a köznyelvben sokkal tágabb értelemben használjuk a kifejezést, az Őszirózsás forradalom és a köztársaság kikáltása simán belefér), úgy teszel, mintha nem értenéd, mit akar mondani. Gyáva dolog. Tényleg nem tudom, kit akarsz így meggyőzni és miről.
Nézzen még több magyar csatornát Szlovákiában és Csehországban is!
Elnyomják a magyart, nem használhatja a magyar anyanyelvét Szlovákiában – halljuk úton-útfélen a magyar nacionalisták alaptalan rikácsolását. Aki még mindig nem értené, a nacionalista államok tyúkszemre…..
Az ENSZ emberi jogi bizottsága hétfőn megállapította, hogy senkitől sem lehet elvenni a választójogot csak azért, mert értelmi fogyatékos. A bizottság egy Magyarországot érintő ügyben döntött így, mivel hat értelmi fogyatékos magyar fordult a bizottsághoz azért, mert nem…..
Fiala-Butora János
2013.10.06 20:07:39
@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Végig értelmi fogyatékosokról írok, mert a) a poszt is arról írt, arra reagálok, b) a kommentek is általában értelmi fogyatékosokon viccelődnek, c) az előítéletek őket általában sújtják, ritkán jut el az átlagember arra a szintre, hogy megkülönböztesse az értelmi fogyatékosok csoportján belül a gondnokság alatt állókat.
De egyébként igen, nem minden értelmi fogyatékos van megfosztva a választójogától, hanem közülük is csak azok, akik gondnokság alatt állnak. (Nem gyámság, gyámság alatt a kiskorúak állnak, a felnőtt cselekvőképteleneket gondnokság alá helyezik.)
Azt mondod, hogy azzal kellene foglalkozni, hogy csak azok kerüljenek gondnokság alá, akik tényleg képtelenek dönteni a saját ügyeikben. Ezzel én speciel elég sokat foglalkozom (gondnoksági ügyem is volt Strasbourgban), nem fogom megismételni a fenti kommentemből, hogy hol és mit. A helyzet tényleg botrányos. Teljesen egyetértek vele, hogy a gondnoksági rendszer sürgős és alapos reformra szorul. Csakhogy a javaslatoddal van 2 problémám, ahogy az a választójogot érinti:
1. Egyrészt nem látom, hogy javulna a gondoksági rendszer helyzete, úgyhogy ez a közeljövőben nem fogja megoldani a választójog kérdését. Gondolom, egyetértünk abban, hogy nagyon sok ember áll gondnokság alatt (Magyarországon a világon a legnagyobb a kizáró gondnokság alatt állók lakosságon belüli aránya), akinek nem kellene. Az ő választójoguk indokolatlanul van korlátozva, gondolom ebben is egyetértünk. Nekik miért kellene megvárniuk, míg a gondnoksági rendszert rendbe hozza az állam? Miközben azt látják, hogy a helyzet évekig tartó lobbizás után is egyre inkább csak romlik?
Nyugodtan kezelje az állam a gondnokság torzulásait, nem hiszem, hogy ebben ez az ügy akadályozná. Ez a választójogi probléma *nagy részét* is kezelni fogja. De amíg ez megtörténik, semmi problémát nem látok abban, hogy akiket a választójoguk megvonása sért, azok ez miatt indítsanak pert.
2. Ha a gondnoksági rendszer jól is működne, ez sem oldaná meg mindenki problémáját. A múltkori strasbourgi döntés után már az állam is felismerte és elfogadta, hogy a döntésképesség nem általános. Az, hogy valaki nem tud családi ügyeiben dönteni, nem jelenti, hogy automatikusan vagyoni döntéseket sem képes hozni. Az, hogy valaki nem tud egészségi ügyekben dönteni, nem jelenti automatikusan, hogy politikailag tájékozatlan. Ezek sok mindentől függnek, nem részletezem. Tehát ha valakiről azt mondjuk, hogy nem képes választani, azt csak akkor mondhatjuk, ha konkrétan a „választási képességét” vizsgáltuk, és arról állapítottuk meg, hogy hiányzik. Az, hogy egy másik területen hiányzik a belátási képessége, nem elégséges indok a választójoga korlátozására.
Ezért nem lehet általában kizárni a gondnokoltakat a választásokon való részvételből. A 2010-es strasbourgi Kiss Alajos ügy pont erről szólt, az Emberi Jogok Európai Bírósága ezt alaposan megvizsgálta, és erre jutott. Annyira meggyőző volt az érvelése, hogy még a mostani kormány sem talált kifogásolnivalót benne, megváltoztatta az alkotmányos szabályt: addig minden gondnokság alatt álló meg volt fosztva a választójogából, most már csak a választási képesség egyedi vizsgálata alapján lehet(ne) ezt megtenni (elvileg).
Hogy ezzel mi a baj, most nem írom le, mert nem ezt kérdezted és nem akarok hosszú lenni, de ha valakit érdekel, akkor majd elmondom.
Végig értelmi fogyatékosokról írok, mert a) a poszt is arról írt, arra reagálok, b) a kommentek is általában értelmi fogyatékosokon viccelődnek, c) az előítéletek őket általában sújtják, ritkán jut el az átlagember arra a szintre, hogy megkülönböztesse az értelmi fogyatékosok csoportján belül a gondnokság alatt állókat.
De egyébként igen, nem minden értelmi fogyatékos van megfosztva a választójogától, hanem közülük is csak azok, akik gondnokság alatt állnak. (Nem gyámság, gyámság alatt a kiskorúak állnak, a felnőtt cselekvőképteleneket gondnokság alá helyezik.)
Azt mondod, hogy azzal kellene foglalkozni, hogy csak azok kerüljenek gondnokság alá, akik tényleg képtelenek dönteni a saját ügyeikben. Ezzel én speciel elég sokat foglalkozom (gondnoksági ügyem is volt Strasbourgban), nem fogom megismételni a fenti kommentemből, hogy hol és mit. A helyzet tényleg botrányos. Teljesen egyetértek vele, hogy a gondnoksági rendszer sürgős és alapos reformra szorul. Csakhogy a javaslatoddal van 2 problémám, ahogy az a választójogot érinti:
1. Egyrészt nem látom, hogy javulna a gondoksági rendszer helyzete, úgyhogy ez a közeljövőben nem fogja megoldani a választójog kérdését. Gondolom, egyetértünk abban, hogy nagyon sok ember áll gondnokság alatt (Magyarországon a világon a legnagyobb a kizáró gondnokság alatt állók lakosságon belüli aránya), akinek nem kellene. Az ő választójoguk indokolatlanul van korlátozva, gondolom ebben is egyetértünk. Nekik miért kellene megvárniuk, míg a gondnoksági rendszert rendbe hozza az állam? Miközben azt látják, hogy a helyzet évekig tartó lobbizás után is egyre inkább csak romlik?
Nyugodtan kezelje az állam a gondnokság torzulásait, nem hiszem, hogy ebben ez az ügy akadályozná. Ez a választójogi probléma *nagy részét* is kezelni fogja. De amíg ez megtörténik, semmi problémát nem látok abban, hogy akiket a választójoguk megvonása sért, azok ez miatt indítsanak pert.
2. Ha a gondnoksági rendszer jól is működne, ez sem oldaná meg mindenki problémáját. A múltkori strasbourgi döntés után már az állam is felismerte és elfogadta, hogy a döntésképesség nem általános. Az, hogy valaki nem tud családi ügyeiben dönteni, nem jelenti, hogy automatikusan vagyoni döntéseket sem képes hozni. Az, hogy valaki nem tud egészségi ügyekben dönteni, nem jelenti automatikusan, hogy politikailag tájékozatlan. Ezek sok mindentől függnek, nem részletezem. Tehát ha valakiről azt mondjuk, hogy nem képes választani, azt csak akkor mondhatjuk, ha konkrétan a „választási képességét” vizsgáltuk, és arról állapítottuk meg, hogy hiányzik. Az, hogy egy másik területen hiányzik a belátási képessége, nem elégséges indok a választójoga korlátozására.
Ezért nem lehet általában kizárni a gondnokoltakat a választásokon való részvételből. A 2010-es strasbourgi Kiss Alajos ügy pont erről szólt, az Emberi Jogok Európai Bírósága ezt alaposan megvizsgálta, és erre jutott. Annyira meggyőző volt az érvelése, hogy még a mostani kormány sem talált kifogásolnivalót benne, megváltoztatta az alkotmányos szabályt: addig minden gondnokság alatt álló meg volt fosztva a választójogából, most már csak a választási képesség egyedi vizsgálata alapján lehet(ne) ezt megtenni (elvileg).
Hogy ezzel mi a baj, most nem írom le, mert nem ezt kérdezted és nem akarok hosszú lenni, de ha valakit érdekel, akkor majd elmondom.
Fiala-Butora János
2013.10.10 03:56:32
@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Ha a „választási képességet” ilyen szigorúan szabnánk meg, mint ahogy felvázoltad, nem sok embernek lenne szavazati joga. Ez mára már túlhaladott álláspont, a demokráciák az univerzális választójogra épülnek, ahol a szegények és műveletlenek is szavazhatnak, nekik is joguk van képviselőt küldeni a törvényalkotó szervbe. Hogy miért van ez így most nem fejtem ki, mert nem szorosan a témához tartozik.
Ebből az univerzális választójogból sok állam elfogadható kivételnek tartja olyan ember kizárását, aki nincs tisztában azzal sem, hogy mit jelent a választás, tehát nincs fogalma arról sem, hogy mit jelent az, hogy leadja a szavazatát. Ezt értik „választási képesség” alatt – akinél hiányzik, az azt sem tudja, hogy mit jelent a szavazás. Az érv az, hogy ha ők szavaznának, az a rendszer tekintélyét ássa alá, ezért nekik nem szabad ezt megengedni.
A gyakorlatban pedig ezt kifejezetten az értelmi fogyatékosokra célzottan vezették be, merthogy elvileg csak náluk merül fel. A probléma azonban az, hogy az így meghatározott „választási képességet” sem lehet mérni. Illetve mivel a választás kvázi-racionális döntés, annak értékelése, hogy egy illető „helyesen” döntött-e (nem helyes pártra, hanem hogy az általa felhozott ok-okozati összefüggés, érvelés megállja-e a helyét), nagyon szubjektív. A pszichológiai konszenzus tehát az, hogy bármennyire egyértelműnek tűnik is a kérdés, nincs olyan teszt, amelyik egyértelműen meg tudná határozni, kinek nincs „választási képessége”. Vannak egyértelmű esetek (súlyos értelmi fogyatékosok, akik fizikailag sem képesek leadni egy szavazatot), de őket teljesen fölösleges kizárni, mivel úgysem szavaznak; és kevesen is vannak. Vannak olyanok (őket nevezik „szürke zónának”), akikre ha alkalmazzuk a tesztek, mindig lesznek közöttük olyanok, akiket tévesen értékelünk (ez a tesztelés automatikus következménye, nem a helytelen alkalmazásáé; a gyakorlati alkalmazás aztán egészen abszurd túlkapásokat is képes produkálni).
Márpedig ez azt jelenti, hogy ha mérnénk a választási képességet, mindig tévesen kizárnánk az értelmi fogyatékosok egy részét, és csak őket (mivel csak őket vizsgáljuk, csak rájuk vonatkozik a kizárás). Az ő esetükben nem igazolható a vizsgálat és az egész rendszer arányossága. Ezért nem lehet alkalmazni az egyéni elbíráláson alapuló kizárást.
Más lenne (talán) a helyzet, ha nem csak fogyatékos embereket vizsgálnánk. Az átlagválasztópolgár is sokszor teljesen irracionálisan szavaz, erről vannak felmérések. De az elején említett okokból (univerzális választójog) ez megengedhetetlen. Ha viszont csak a fogyatékos embereket vizsgáljuk, az az előbb említett ok miatt megengedhetetlen.
Egyébként nem igaz, hogy az értelmi fogyatékosok általában nem képesek tanulni. Mindegyik jár iskolába (elvileg; a gyakorlatban azért nem), vannak, akik integrált (tehát egy iskolában a nem-fogyatékos gyerekekkel), vannak, akik speciális iskolában tanulnak.
Ha a „választási képességet” ilyen szigorúan szabnánk meg, mint ahogy felvázoltad, nem sok embernek lenne szavazati joga. Ez mára már túlhaladott álláspont, a demokráciák az univerzális választójogra épülnek, ahol a szegények és műveletlenek is szavazhatnak, nekik is joguk van képviselőt küldeni a törvényalkotó szervbe. Hogy miért van ez így most nem fejtem ki, mert nem szorosan a témához tartozik.
Ebből az univerzális választójogból sok állam elfogadható kivételnek tartja olyan ember kizárását, aki nincs tisztában azzal sem, hogy mit jelent a választás, tehát nincs fogalma arról sem, hogy mit jelent az, hogy leadja a szavazatát. Ezt értik „választási képesség” alatt – akinél hiányzik, az azt sem tudja, hogy mit jelent a szavazás. Az érv az, hogy ha ők szavaznának, az a rendszer tekintélyét ássa alá, ezért nekik nem szabad ezt megengedni.
A gyakorlatban pedig ezt kifejezetten az értelmi fogyatékosokra célzottan vezették be, merthogy elvileg csak náluk merül fel. A probléma azonban az, hogy az így meghatározott „választási képességet” sem lehet mérni. Illetve mivel a választás kvázi-racionális döntés, annak értékelése, hogy egy illető „helyesen” döntött-e (nem helyes pártra, hanem hogy az általa felhozott ok-okozati összefüggés, érvelés megállja-e a helyét), nagyon szubjektív. A pszichológiai konszenzus tehát az, hogy bármennyire egyértelműnek tűnik is a kérdés, nincs olyan teszt, amelyik egyértelműen meg tudná határozni, kinek nincs „választási képessége”. Vannak egyértelmű esetek (súlyos értelmi fogyatékosok, akik fizikailag sem képesek leadni egy szavazatot), de őket teljesen fölösleges kizárni, mivel úgysem szavaznak; és kevesen is vannak. Vannak olyanok (őket nevezik „szürke zónának”), akikre ha alkalmazzuk a tesztek, mindig lesznek közöttük olyanok, akiket tévesen értékelünk (ez a tesztelés automatikus következménye, nem a helytelen alkalmazásáé; a gyakorlati alkalmazás aztán egészen abszurd túlkapásokat is képes produkálni).
Márpedig ez azt jelenti, hogy ha mérnénk a választási képességet, mindig tévesen kizárnánk az értelmi fogyatékosok egy részét, és csak őket (mivel csak őket vizsgáljuk, csak rájuk vonatkozik a kizárás). Az ő esetükben nem igazolható a vizsgálat és az egész rendszer arányossága. Ezért nem lehet alkalmazni az egyéni elbíráláson alapuló kizárást.
Más lenne (talán) a helyzet, ha nem csak fogyatékos embereket vizsgálnánk. Az átlagválasztópolgár is sokszor teljesen irracionálisan szavaz, erről vannak felmérések. De az elején említett okokból (univerzális választójog) ez megengedhetetlen. Ha viszont csak a fogyatékos embereket vizsgáljuk, az az előbb említett ok miatt megengedhetetlen.
Egyébként nem igaz, hogy az értelmi fogyatékosok általában nem képesek tanulni. Mindegyik jár iskolába (elvileg; a gyakorlatban azért nem), vannak, akik integrált (tehát egy iskolában a nem-fogyatékos gyerekekkel), vannak, akik speciális iskolában tanulnak.
Egyszerre látott napvilágot az a hír, hogy a belügyminisztérium belső vizsgálata arányosnak találta a szepsi romatelepen történt rendőri erő alkalmazását, és hogy egy Nagymihály melletti romatelepen figyelmeztető lövésekkel kellett megakadályozni egy „kétmenetes“ tömegverekedést, amelybe előbb 70,…..
Elkaszálta a napokban a szlovák parlament a kétnyelvű vasúti tábláról szóló törvénytervezetet, a kisebbségi biztos lemondott. Most mindenki csodálkozik és a másikat hibáztatja a szlovmagyar mátrixban, holott a végeredményről már száz éve is tudni lehetett.
Nyitra vármegye…..
A magyar kormány újratermeli a sértett, neurotikus, szomszédaival megbékélni képtelen, együttműködésre nem hajlandó új generációk egész sorát.
Három éve ünnepeljük hivatalosan a Nemzeti Összetartozás Napját. A hivatalos elképzelések szerint egy hiánypótló…..
Fiala-Butora János
2013.06.21 15:20:28
@Csehszlovák Kém: Kedves Kém,
I. akkor én mondok konkrétumokat. A szlovák államnyelvtörvény az élet nagyon sok területén korlátozza az anyanyelvhasználatot, kezdve attól, hogy a kapudra kiírod, hogy „harapós kutya”, a reklámokon, kulturális eseményeken, műsorszóráson, közfeliratokon keresztül a hivatali nyelvhasználatig. Magyar reklámért és műsorért (magán TV-ben) nemrég bírságoltak, és most is vannak folyamatban ilyen eljárások.
Az államnyelvtörvényt az Európa Tanács elrettentő példaként emlegeti a balti államok szabályozása mellett, és nemrég a Velencei Bizottság (amelyik a magyar Alaptörvényt kritizálta) szólította fel Szlovákiát „az európai normák szellemében történő módosítására”.
A listám egyébként sokkal hosszabb (tudtad, hogy egészen egyedi a régióban, hogy Szlovákiának semmilyen törvénye a kisebbségek jogállásáról? Már a baltiaknak is van), gazdasági diszkriminációval, kulturális tevékenységek korlátozásával, közigazgatási beosztással, stb., de maradjunk mondjuk csak ennél a közismert példánál.
Van Magyarországon számos téveszme a szlovákiai magyar helyzettel kapcsolatban, sokan sokkal rosszabbnak gondolják a helyzetet, mint amilyen. Ezért az objektív tényekből induljunk ki. Azok alapján pedig egyszerűen nem igaz, hogy az „európai standardoknak megfelelő kisebbségi jogokat” élvez minden kisebbségi magyar.
II. „Egyelőre neked kellene garanciákat adnod, bizonyítékokat villantanod, hogy Magyarországtól és a kisebbségi magyarok szervezeteitől idegenek a sovén, irredenta, rasszista hangok és szomszédellenes kijelentések.”
Ilyen érvelést már többször olvastam nálad. Mik lennének azok a „garanciák”, amik szerinted már akár a kisebbségi jogok bővítését (esetleg európai szintre emelését) is indokolhatják? Ha nem lesz a szlovákiai magyarok között egy náci sem? Te is tudod, hogy ez egy lehetetlen feltétel. Ha a magyarországiak nem fognak csúnyát gondolni a szlovákokról? Ez szintén az, egyrészt, másrészt mi köze ehhez a szlovákiai magyaroknak?
Szerintem a szlovákiai magyarok számos „garanciáját” adták már annak, hogy közösségként elutasítják a szélsőségeket. 1998-2006 között úgy volt kormányon az MKP, hogy minden szélsőséges követelésről lemondott. Ehhez képest kaptunk egy gyönyörű megyerendszert a nyakunkba. 2010-12 között a magyarok azt a pártot szavazták be a parlamentbe és a kormányba, ami deklaráltan a szlovák-magyar együttműködés pártja. Ezek után arra hivatkozni, hogy a szlovákiai magyarok között vannak nacionalisták, és _ezért_ nem bővíthetők a jogaik, nem állja meg a helyét, két okból.
Egyrészt a szlovákiai magyarok többségét azért büntetni (pl. ne legyenek kétnyelvű vasúti tábláik), mert köztük is van náci, a kollektív büntetésre alapuló érvelés, az pedig ma már nem divat.
Másrészt az emberi jogok (aminek a kisebbségi jogok részei) elidegeníthetetlenek. Vagyis nem valamilyen feltétellel járnak (akkor kapod meg, ha jó leszel), hanem mindenkinek járnak, horribile dictu még egy nácinak is. Nemzetközi szervezetek előtt például Szlovákia soha nem is próbálkozott azzal mentegetni a nyelvtörvényt, hogy „de a magyarok nacionalisták” – tudták, hogy ez irreleváns egy emberi jogi szervezet számára. Ez csak a nacionalista szlovák oldal kifogás-propagandája belső (országon belüli) használatra.
Félreértés ne essék, egyáltalán nem a szlovákiai (vagy mo.-i) magyar nacionalistákat akarom védeni. Jobb lenne, ha minél kevesebb lenne belőlük (ideálisan zéró), és ha felhagynának a szlovákokat becsmérlő, önbecsapó téveszméikkel, amik a szlovákok számára teljesen jogosan lehetnek sértőek és megalázóak. Ez az én munkámat is nagyon megkönnyítené. Ezt azonban nem csak úgy valahogy magától érjük el. Az ő számukat és súlyukat a szlovák politika is alakítja. És ha a cél az, hogy minél kevesebb legyen belőlük, azt nem a kisebbségi jogok korlátozásával érjük el. Önbeteljesítő jóslat, hogy „amíg rosszat gondolsz rólam, addig én rosszul fogok bánni veled”. Ennek ellentettjét, a jogok bővítését, pedig a szlovák állam minden veszély nélkül megtehetné, saját érdekében. _Nem megtenni_ valamit, ami javíthat a helyzeten, azért, mert a magyarok rosszat _gondolnak_ rólunk, meglehetősen gyenge kifogás a fentiek fényében.
I. akkor én mondok konkrétumokat. A szlovák államnyelvtörvény az élet nagyon sok területén korlátozza az anyanyelvhasználatot, kezdve attól, hogy a kapudra kiírod, hogy „harapós kutya”, a reklámokon, kulturális eseményeken, műsorszóráson, közfeliratokon keresztül a hivatali nyelvhasználatig. Magyar reklámért és műsorért (magán TV-ben) nemrég bírságoltak, és most is vannak folyamatban ilyen eljárások.
Az államnyelvtörvényt az Európa Tanács elrettentő példaként emlegeti a balti államok szabályozása mellett, és nemrég a Velencei Bizottság (amelyik a magyar Alaptörvényt kritizálta) szólította fel Szlovákiát „az európai normák szellemében történő módosítására”.
A listám egyébként sokkal hosszabb (tudtad, hogy egészen egyedi a régióban, hogy Szlovákiának semmilyen törvénye a kisebbségek jogállásáról? Már a baltiaknak is van), gazdasági diszkriminációval, kulturális tevékenységek korlátozásával, közigazgatási beosztással, stb., de maradjunk mondjuk csak ennél a közismert példánál.
Van Magyarországon számos téveszme a szlovákiai magyar helyzettel kapcsolatban, sokan sokkal rosszabbnak gondolják a helyzetet, mint amilyen. Ezért az objektív tényekből induljunk ki. Azok alapján pedig egyszerűen nem igaz, hogy az „európai standardoknak megfelelő kisebbségi jogokat” élvez minden kisebbségi magyar.
II. „Egyelőre neked kellene garanciákat adnod, bizonyítékokat villantanod, hogy Magyarországtól és a kisebbségi magyarok szervezeteitől idegenek a sovén, irredenta, rasszista hangok és szomszédellenes kijelentések.”
Ilyen érvelést már többször olvastam nálad. Mik lennének azok a „garanciák”, amik szerinted már akár a kisebbségi jogok bővítését (esetleg európai szintre emelését) is indokolhatják? Ha nem lesz a szlovákiai magyarok között egy náci sem? Te is tudod, hogy ez egy lehetetlen feltétel. Ha a magyarországiak nem fognak csúnyát gondolni a szlovákokról? Ez szintén az, egyrészt, másrészt mi köze ehhez a szlovákiai magyaroknak?
Szerintem a szlovákiai magyarok számos „garanciáját” adták már annak, hogy közösségként elutasítják a szélsőségeket. 1998-2006 között úgy volt kormányon az MKP, hogy minden szélsőséges követelésről lemondott. Ehhez képest kaptunk egy gyönyörű megyerendszert a nyakunkba. 2010-12 között a magyarok azt a pártot szavazták be a parlamentbe és a kormányba, ami deklaráltan a szlovák-magyar együttműködés pártja. Ezek után arra hivatkozni, hogy a szlovákiai magyarok között vannak nacionalisták, és _ezért_ nem bővíthetők a jogaik, nem állja meg a helyét, két okból.
Egyrészt a szlovákiai magyarok többségét azért büntetni (pl. ne legyenek kétnyelvű vasúti tábláik), mert köztük is van náci, a kollektív büntetésre alapuló érvelés, az pedig ma már nem divat.
Másrészt az emberi jogok (aminek a kisebbségi jogok részei) elidegeníthetetlenek. Vagyis nem valamilyen feltétellel járnak (akkor kapod meg, ha jó leszel), hanem mindenkinek járnak, horribile dictu még egy nácinak is. Nemzetközi szervezetek előtt például Szlovákia soha nem is próbálkozott azzal mentegetni a nyelvtörvényt, hogy „de a magyarok nacionalisták” – tudták, hogy ez irreleváns egy emberi jogi szervezet számára. Ez csak a nacionalista szlovák oldal kifogás-propagandája belső (országon belüli) használatra.
Félreértés ne essék, egyáltalán nem a szlovákiai (vagy mo.-i) magyar nacionalistákat akarom védeni. Jobb lenne, ha minél kevesebb lenne belőlük (ideálisan zéró), és ha felhagynának a szlovákokat becsmérlő, önbecsapó téveszméikkel, amik a szlovákok számára teljesen jogosan lehetnek sértőek és megalázóak. Ez az én munkámat is nagyon megkönnyítené. Ezt azonban nem csak úgy valahogy magától érjük el. Az ő számukat és súlyukat a szlovák politika is alakítja. És ha a cél az, hogy minél kevesebb legyen belőlük, azt nem a kisebbségi jogok korlátozásával érjük el. Önbeteljesítő jóslat, hogy „amíg rosszat gondolsz rólam, addig én rosszul fogok bánni veled”. Ennek ellentettjét, a jogok bővítését, pedig a szlovák állam minden veszély nélkül megtehetné, saját érdekében. _Nem megtenni_ valamit, ami javíthat a helyzeten, azért, mert a magyarok rosszat _gondolnak_ rólunk, meglehetősen gyenge kifogás a fentiek fényében.
Szélsőséges, gyűlölködő jelképek nélkül, némi jóindulatot jóhiszeműséggel párosítva próbáltunk meg egy lassan elszaródni látszó ügynek utánamenni.
BRÉKING: A posztot szlovákul is olvashatjátok!!!
Rámírt a Facebookon egy peredi srác, beszélgettünk röviden,…..
Fiala-Butora János
2013.06.11 13:13:20
@Csehszlovák Kém: Ami az autonómiát illeti, nyilván ott van, ahol a többség is elfogadta, de ez nem mond semmit magáról a kérdésről. El kellene-e fogadnia a többségnek az autonómiát egy liberális demokráciában? Az autonómia elutasítása a (politikai) többséggel való il-liberális visszaélés? Ez alapján meg kell-e, érdemes-e meggyőzni a többséget (mármint egy liberálisnak, most nem a kisebbségi nacionalistákról beszélek, akik más okból szeretnének autonómiát) arról, hogy támogassák az autonómiát? Vagy pont ellenkezőleg, az autonómia egy il-liberális rendszer-ellenes elem? Nem látom, hogy a többségre való hivatkozás kulcsot adna ezeknek a kérdéseknek a megválaszolásához. Az nyilván nem válasz, hogy ahol elfogadják, ott jó, ahol meg nem, ott rossz (lett volna). Ahogy az sem, hogy elvi szinten is csak az a „jó” autonómia, amit a többség hajlandó támogatni – mert azt ugye te sem zárod ki, hogy van olyan il-liberális többség, amelyik a politikai súlyával visszaélve gátol meg egy olyan autonómiát, amelyik egyébként a liberális elvekkel összhangban lenne. Vagy igen?
Hogy kik vezetnének egy ilyen autonómiát azt nem tudom honnan vezetted le. A nyugati tapasztalatok azt mutatják, hogy az autonómia megoldást jelent a nemzetiségi kérdésre, ahol bevezették, ott csökkentette az inter-etnikus feszültséget, mivel ahol rendezett a kisebbségek helyzete, ott ez kevésbé alkalmas politikai indulatok szítására. Ergo kevésbé nacionalisták a Quebeciek mióta autonómiájuk van, az autonómiának sikerült megakadályoznia Kanada szétesését (közel volt!). Hasonló módon, a Koszovói albánok sokkal nacionalistábbak lettek mikor az autonómiájukat megszüntették. Úgyhogy az eredeti példához visszatérve, bármennyire nacionalista is szerinted egy átlag-székely, az autonómia hatására kevésbé nacionalista lenne mind ő, mind az átlag-román, mivel ez rendezné a nemzetiségi kérdést, kiiktatna néhány feszültségforrást. Arról nem beszélve, hogy az autonómia része az államnak, tehát az országos többség ellenőrzést gyakorol felette, nagyon elnyomni a helyi nacionalista vezetők sem tudják a helyi kisebbséget, legalábbis nem annyira, mint az országos nacionalista vezetők tudják az országos kisebbséget autonómia hiányában.
Hogy kik vezetnének egy ilyen autonómiát azt nem tudom honnan vezetted le. A nyugati tapasztalatok azt mutatják, hogy az autonómia megoldást jelent a nemzetiségi kérdésre, ahol bevezették, ott csökkentette az inter-etnikus feszültséget, mivel ahol rendezett a kisebbségek helyzete, ott ez kevésbé alkalmas politikai indulatok szítására. Ergo kevésbé nacionalisták a Quebeciek mióta autonómiájuk van, az autonómiának sikerült megakadályoznia Kanada szétesését (közel volt!). Hasonló módon, a Koszovói albánok sokkal nacionalistábbak lettek mikor az autonómiájukat megszüntették. Úgyhogy az eredeti példához visszatérve, bármennyire nacionalista is szerinted egy átlag-székely, az autonómia hatására kevésbé nacionalista lenne mind ő, mind az átlag-román, mivel ez rendezné a nemzetiségi kérdést, kiiktatna néhány feszültségforrást. Arról nem beszélve, hogy az autonómia része az államnak, tehát az országos többség ellenőrzést gyakorol felette, nagyon elnyomni a helyi nacionalista vezetők sem tudják a helyi kisebbséget, legalábbis nem annyira, mint az országos nacionalista vezetők tudják az országos kisebbséget autonómia hiányában.
Fiala-Butora János
2013.06.11 13:13:24
@Csehszlovák Kém: A Benes-dekrétumokat én speciel nem tartom a legégetőbb szlovákiai magyar sorskérdésnek, úgyhogy csak a rend kedvéért, ha már felmerült:
A magyarok jogfosztását nem hagyták jóvá a nagyhatalmak Potsdamban, ez nem része a nemzetközi jognak. A németekét igen, de a magyarokra saját kezdeményezésből terjesztette ki ezt Benes. Eltörölni pedig el lehet őket. Nyilván nem arról van szó, hogy az egész, dekrétumok által teremtett helyzetet „visszacsináljuk” (ezt tényleg nem lehetne), de a magyarokat kollektív bűnösnek nyilvánító rendeletet például el lehet törölni anélkül, hogy a jogbiztonságot veszélyeztetnénk. Ez a dekrétum máig érvényes – és itt ennek elsősorban erkölcsi, nem jogi aspektusa van, amit minden további nélkül kezelni lehet törvényi úton.
Ami a jogi aspektust illeti – gyakran ismételt (cseh)szlovák nacionalista ál-érv, hogy már „nem élő” jog a dekrétumok, már nem érvényesek, pl. mert az 1991-es Alapjogi Charta „felülírta” őket (nemrég Schwarzenberg is bedőlt ennek, fel is hívták figyelmét a tévedésére). Ez annyiban igaz, hogy most már senkit nem ítélnek el a dekrétumok alapján. Csakhogy a restitúciós törvényeket úgy fogalmazták meg, hogy a Benes-dekrétumok által elkobzott vagyont ne lehessen visszakövetelni. A kommunista államosítás és a náci árjásítás áldozatai visszakérhetik a vagyonukat, akit azonban 1945-48 között egy dekrétum kollektívan bűnösnek bélyegzett meg pusztán nemzetisége alapján, és ezért vették el a földjét, nem kaphatja vissza. Ezt pedig szintén orvosolni kell.
Hasonló ál-érv, hogy a dekrétumok az egész II. világháborús rendezés része, ha azokhoz nyúlunk, azzal a háború eredményét kérdőjelezzük meg. Így lenne, ha *minden* akkori döntést felülvizsgálnánk, de ki beszél itt a kitelepítések vagy a reszlovakizáció „visszacsinálásáról”? A magyarokat kollektívan bűnösként megbélyegző dekrétum nem egy nélkülözhetetlen eleme a II. vghbr-s rendezésnek, ami nélkül az egész rendszer összeomolna (vicces lenne, ha így lenne). Minden további nélkül eltörölhető – ahogy nagyon sok akkori rendelkezést nyilván el is töröltek már, mégsem dőlt össze az állam. Ezt az érvet csak azért szokták (cseh)szlovák nacionalista oldalon bevetni, hogy növeljék a tétet és rémületet (és ezzel ellenállást) keltsenek a saját soraikban: ha elfogadjuk, hogy a magyarok nem voltak kollektíven bűnösök, akkor elveszítjük Dél-Szlovákiát. Pedig dehogy. Dél-Szlovákia *jogilag* egyáltalán nem ez miatt Szlovákia része, ettől függetlenül az, úgyhogy a dekrétum eltörlése ezen aztán tényleg nem változtatna.
A magyarok jogfosztását nem hagyták jóvá a nagyhatalmak Potsdamban, ez nem része a nemzetközi jognak. A németekét igen, de a magyarokra saját kezdeményezésből terjesztette ki ezt Benes. Eltörölni pedig el lehet őket. Nyilván nem arról van szó, hogy az egész, dekrétumok által teremtett helyzetet „visszacsináljuk” (ezt tényleg nem lehetne), de a magyarokat kollektív bűnösnek nyilvánító rendeletet például el lehet törölni anélkül, hogy a jogbiztonságot veszélyeztetnénk. Ez a dekrétum máig érvényes – és itt ennek elsősorban erkölcsi, nem jogi aspektusa van, amit minden további nélkül kezelni lehet törvényi úton.
Ami a jogi aspektust illeti – gyakran ismételt (cseh)szlovák nacionalista ál-érv, hogy már „nem élő” jog a dekrétumok, már nem érvényesek, pl. mert az 1991-es Alapjogi Charta „felülírta” őket (nemrég Schwarzenberg is bedőlt ennek, fel is hívták figyelmét a tévedésére). Ez annyiban igaz, hogy most már senkit nem ítélnek el a dekrétumok alapján. Csakhogy a restitúciós törvényeket úgy fogalmazták meg, hogy a Benes-dekrétumok által elkobzott vagyont ne lehessen visszakövetelni. A kommunista államosítás és a náci árjásítás áldozatai visszakérhetik a vagyonukat, akit azonban 1945-48 között egy dekrétum kollektívan bűnösnek bélyegzett meg pusztán nemzetisége alapján, és ezért vették el a földjét, nem kaphatja vissza. Ezt pedig szintén orvosolni kell.
Hasonló ál-érv, hogy a dekrétumok az egész II. világháborús rendezés része, ha azokhoz nyúlunk, azzal a háború eredményét kérdőjelezzük meg. Így lenne, ha *minden* akkori döntést felülvizsgálnánk, de ki beszél itt a kitelepítések vagy a reszlovakizáció „visszacsinálásáról”? A magyarokat kollektívan bűnösként megbélyegző dekrétum nem egy nélkülözhetetlen eleme a II. vghbr-s rendezésnek, ami nélkül az egész rendszer összeomolna (vicces lenne, ha így lenne). Minden további nélkül eltörölhető – ahogy nagyon sok akkori rendelkezést nyilván el is töröltek már, mégsem dőlt össze az állam. Ezt az érvet csak azért szokták (cseh)szlovák nacionalista oldalon bevetni, hogy növeljék a tétet és rémületet (és ezzel ellenállást) keltsenek a saját soraikban: ha elfogadjuk, hogy a magyarok nem voltak kollektíven bűnösök, akkor elveszítjük Dél-Szlovákiát. Pedig dehogy. Dél-Szlovákia *jogilag* egyáltalán nem ez miatt Szlovákia része, ettől függetlenül az, úgyhogy a dekrétum eltörlése ezen aztán tényleg nem változtatna.
Fiala-Butora János
2013.06.11 13:13:27
@Csehszlovák Kém: Kedves Kém,
én is a liberális demokrácia híve vagyok, de nem tudom, hogy ugyanazt értjük-e alatta.
Írod, hogy a „liberális demokrácia egyik fontos alapismérve, hogy nem korlátozza az emberi jogokat, és lehetőséget ad demokratikus szavazás útján a véleménynyilvánításra.” Ez nyilván így van, de a nagy kérdés, hogy milyen „emberi jogok”-at nem sérthet egy liberális demokráciában a többség, mik azok a kérdések, ahol a (politikai) többség akaratának is meg kell hajolnia egy felsőbb érdek előtt.
Felsoroltál pár példát az Orbán rendszer többséggel való visszaélései közül – nagyon helyesen, én is egyetértek velük. Múltkor viszont azt írtad, hogy a szlovák államnyelvtörvényben semmi problémát nem látsz – pedig az alapján most is korlátozzák az anyanyelvhasználathoz való jogot a magánszférában is (és nem a mečiari időkről beszélek, a demokratikus Radičová kormány idejében is büntettek pénzbírsággal magyar reklámokért, és most is folyamatban vannak ilyen eljárások). Ha ezt elfogadhatónak találod, azt hogy tudod összeegyeztetni a liberális demokráciával?
Írod, hogy a peredi esettel azért értesz egyet, mert a falu megszavazta, hogy visszakapja a magyar nevét. Gútának nem kellene visszakapnia a nevét? Ha Gútán nem volt meg az 50%-os részvétel a helyi népszavazáson, akkor elfogadható, hogy egy többségi döntéssel (törvény) elvették a város több-száz éves nevét, és azóta többségi döntés (törvénymódosítás) hiányában nem akarják visszaadni?
Vagy mondjuk az elfogadható, hogy egy szlovák többségű helyen, pl. Érsekújváron, a város döntsön arról, hogy legyen-e magyar felirat a vasútállomáson? Tehát gyakorlatilag a helyi szlovákok (75%) eldönthetik, hogy a magyaroknak jár-e magyar felirat? Illetve még ha döntenének is, csak a kérvényezésről döntenének, mert a vasút nem köteles azt pozitívan elbírálni. A törvény erre lehetőséget ad, tehát teljesen törvényesen mondhatta azt a vasút nemrég 40 magyar községnek, akik kérvényezték a vasútállomás kétnyelvű megjelölését, hogy nem vagyunk kötelesek elfogadni a kérvényt, ezért bár nincs törvényi akadálya, nem is fogjuk elfogadni.
Ezek mind a nyelvtörvényhez kapcsolódó példák, amiről már írtad, hogy te nem látsz benne problémát. Hasonlóképpen, Szlovákia közigazgatási beosztásának kialakításakor a legfőbb szempont az volt, hogy a magyaroknak rossz legyen (1996 – Meciar kormány, 2001 – Dzurinda kormány). Máig ez érvényes, és a következő reform sem fog ebből a szempontból javítani rajta a megszellőztetett tervezetek szerint. A gazdaságfejlesztés terén mindennapos a magyarok lakta területek diszkriminációja (lásd autópálya-fejlesztés, beruházás-támogatás, munkahely-támogatás; a legabszurdabb az volt, mikor tavaly az új kormány szétosztott több millió Eurót a Rimaszombati és Nagyrőcei járásban úgy, hogy csak a szlovák falvak kaptak belőle, pedig ott 40% a magyar falvak aránya).
Ezek számomra mind a többséggel való visszaélés példái, amelyek ellentétesek a liberális demokráciával. Az államnyelvtörvényt például az Európa Tanács elrettentő példaként használja a jelentéseiben, és többször kritizálták annak különböző szervei, legutóbb a Velencei Bizottság (akik most a magyar alkotmányt is kritizálják).
Hogyan fér össze nálad a liberális demokrácia a szlovákiai magyarellenes többséggel való visszaélés védelmével.
én is a liberális demokrácia híve vagyok, de nem tudom, hogy ugyanazt értjük-e alatta.
Írod, hogy a „liberális demokrácia egyik fontos alapismérve, hogy nem korlátozza az emberi jogokat, és lehetőséget ad demokratikus szavazás útján a véleménynyilvánításra.” Ez nyilván így van, de a nagy kérdés, hogy milyen „emberi jogok”-at nem sérthet egy liberális demokráciában a többség, mik azok a kérdések, ahol a (politikai) többség akaratának is meg kell hajolnia egy felsőbb érdek előtt.
Felsoroltál pár példát az Orbán rendszer többséggel való visszaélései közül – nagyon helyesen, én is egyetértek velük. Múltkor viszont azt írtad, hogy a szlovák államnyelvtörvényben semmi problémát nem látsz – pedig az alapján most is korlátozzák az anyanyelvhasználathoz való jogot a magánszférában is (és nem a mečiari időkről beszélek, a demokratikus Radičová kormány idejében is büntettek pénzbírsággal magyar reklámokért, és most is folyamatban vannak ilyen eljárások). Ha ezt elfogadhatónak találod, azt hogy tudod összeegyeztetni a liberális demokráciával?
Írod, hogy a peredi esettel azért értesz egyet, mert a falu megszavazta, hogy visszakapja a magyar nevét. Gútának nem kellene visszakapnia a nevét? Ha Gútán nem volt meg az 50%-os részvétel a helyi népszavazáson, akkor elfogadható, hogy egy többségi döntéssel (törvény) elvették a város több-száz éves nevét, és azóta többségi döntés (törvénymódosítás) hiányában nem akarják visszaadni?
Vagy mondjuk az elfogadható, hogy egy szlovák többségű helyen, pl. Érsekújváron, a város döntsön arról, hogy legyen-e magyar felirat a vasútállomáson? Tehát gyakorlatilag a helyi szlovákok (75%) eldönthetik, hogy a magyaroknak jár-e magyar felirat? Illetve még ha döntenének is, csak a kérvényezésről döntenének, mert a vasút nem köteles azt pozitívan elbírálni. A törvény erre lehetőséget ad, tehát teljesen törvényesen mondhatta azt a vasút nemrég 40 magyar községnek, akik kérvényezték a vasútállomás kétnyelvű megjelölését, hogy nem vagyunk kötelesek elfogadni a kérvényt, ezért bár nincs törvényi akadálya, nem is fogjuk elfogadni.
Ezek mind a nyelvtörvényhez kapcsolódó példák, amiről már írtad, hogy te nem látsz benne problémát. Hasonlóképpen, Szlovákia közigazgatási beosztásának kialakításakor a legfőbb szempont az volt, hogy a magyaroknak rossz legyen (1996 – Meciar kormány, 2001 – Dzurinda kormány). Máig ez érvényes, és a következő reform sem fog ebből a szempontból javítani rajta a megszellőztetett tervezetek szerint. A gazdaságfejlesztés terén mindennapos a magyarok lakta területek diszkriminációja (lásd autópálya-fejlesztés, beruházás-támogatás, munkahely-támogatás; a legabszurdabb az volt, mikor tavaly az új kormány szétosztott több millió Eurót a Rimaszombati és Nagyrőcei járásban úgy, hogy csak a szlovák falvak kaptak belőle, pedig ott 40% a magyar falvak aránya).
Ezek számomra mind a többséggel való visszaélés példái, amelyek ellentétesek a liberális demokráciával. Az államnyelvtörvényt például az Európa Tanács elrettentő példaként használja a jelentéseiben, és többször kritizálták annak különböző szervei, legutóbb a Velencei Bizottság (akik most a magyar alkotmányt is kritizálják).
Hogyan fér össze nálad a liberális demokrácia a szlovákiai magyarellenes többséggel való visszaélés védelmével.
Provokatív, tényfeltáró műsornak nevezi a Csatáry bácsi ellensúlyozása érdekében előkapart, Biszku elvtárs megszólításával elhíresült politikai szardobálást a port.hu, amely műsorismertetőjéből megtudhatjuk, hogy a havonta egyszer jelentkező adásban olyan témát dolgoznak…..
Fiala-Butora János
2013.02.05 08:16:12
@Csehszlovák Kém: Igazad van, a szexuális kisebbségekről megfeledkeztem. Egy kézen fogva sétáló, vagy horribile dictu csókolózó férfipár látványa még a legnyájasabb honpolgár zsebében is képes kinyitni a bicskát (én mondjuk már olyat is láttam, hogy csókolózó heteroszexuális párt szólt meg a villamoson az önjelölt erkölcscsősz bácsi, de kicsire nem adunk). Tulajdonképpen nyugodtan bővíthető a sor mindenféle látható és szélesen értelmezett „mássággal” – a hajléktalanokat is meglepő fokú közutálat övezi Budapesten (ez például Pozsonyra kevésbé jellemző, valószínűleg a sokkal kisebb számuk miatt), Pozsonyban pedig az „alternatív ifjúság” (ami szinte mindent takar a punktól a hosszú hajig bezárólag) volt sokáig a skinheadek célpontja (lásd ugye a Tupý gyilkosságot, amiről, ha a memóriám nem csal, te is írtál). Tehát igen, nyilván nem kell leragadni az etnikai/faji/nyelvi különbözőségnél, ez csak a legtipikusabb(?), leggyakoribb(?) (esetleg legtöbb nyilvánosságot kapó?) formája az intoleranciának.
A szlovákul beszélő srác történetét nem néztem be (sőt, feljegyeztem mentális noteszomba – szakmai ártalom), csak nem ad választ az általam felvetett kérdésre. Egy ilyen témánál mindig homlokegyenest ellenkező személyes tapasztalatok kerülnek elő, és ebből egyszerűen nem lehet mérvadó következtetést levonni. Nyilván én is tudok mondani olyan szlovákot, akit Budapesten nem szóltak meg, meg olyan magyart is, akinek Pozsonyban nem volt problémája, meg olyan feketét és ázsiait (volt osztálytársaim), aki kiválóan érezte magát Budapesten, meg olyat is (szintén osztálytársam, sőt, egy időben lakótársam volt), akit rendőrök zaklattak ott (és itt most nem igazoltatást kell elképzelni, hanem minden ok nélküli megdögleszbüdösniggerezést a rend bátor őrei részéről), sőt olyan lengyeleket, akit Koppenhágában zaklattak neonácik a „kelet-európai” beszédük miatt (nem vicc). Ezek az itt pro és kontra kommentelők és a te párkányi barátod tapasztalataival együtt mind autentikus történetek, egyiket sem vonom kétségbe, csak nem tudom leszűrni belőle, hogy ez mennyire tipikus az adott városra. A statisztikák sem segítenek, mert azok a bejelentett esetekre épülnek, azok meg, mint tudjuk, csak a jéghegy csúcsa (eleve komoly testi sértés vagy más súlyos következmény kell, hogy egyáltalán foglalkozzon veled a rendőrség). Ami nekem segítene, az egy Pesten felnövő és ott élő szlovák tapasztalata – ő és ismerősei nyilván többezerszer beszéltek már szlovákul az utcán különféle helyzetekben, és ez elég statisztikai alap egy (még ha csak részleges) következtetés levonására.
A fentiek miatt nagyon nehéz a városok közötti összehasonlítás is. New Yorkban pl. 10 000 főre 50-szer annyi gyilkosság jut, mint Oszlóban, de a szomáliai-norvég osztálytársam, aki mindkét helyen élt, New Yorkot a szomáliaikkal szemben befogadóbb, toleránsabb helynek tartja.
„Prága”: a kommented alapján úgy tűnik, félreérthető voltam, a „Mióta éltem ott, már máshogy gondolom. Egyrészt ott is egyre több skinheadet látok…” kezdetű rész Pestre vonatkozott, nem Prágára, Prágára csak a zárójelben tettem megjegyzést. Prágában nem éltem, a munkám miatt Brünnbe jártam sokat, ottani kollégáimtól tudom, hogy Csehországban is több a skinhead és a főleg romák elleni erőszak a Munkáspárt előretörése óta, de ez nem tipikusan prágai jelenség.
Egyetértek azzal, amit a magaspolitika hatásáról írsz a jelenségre. Hogy mit és hogyan kellene a magyar kormánynak tennie, abba nem szeretnék kibicelni, de egy Jobbik jelenléte a parlamentben, félkatonai alakulatok masírozása az utcán ebből a szempontból iszonyúan káros. És ugyanúgy káros, ha a kormány nem teszi világossá, hogy mi az, ami OK, és mi az, ami nem OK. Ismét a pozsonyi tapasztalataim alapján mondom, hogy nálunk a legrosszabb akkor volt, mikor a Mečiar-kormány a magyarokat tette meg az ország első számú ellenségévé, akik már a puszta létükkel is az állam területi egységét fenyegetik. A nyelvtörvény elfogadása (1995) körüli propaganda pedig eleve arra épült, hogy maga a nyilvános magyar beszéd agresszió a szlovák nemzetállammal szemben – bár maga Mečiar nem akart magyarok elleni fizikai atrocitásokat szítani (az még neki sem lett volna jó), a szellemet már nem lehetett visszazárni a palackba. Sok ember, aki eleve nem szerette a magyarokat, érezte felbátorítva magát a kormánypropaganda által, és jutott el arra a következtetésre, hogy az agresszió (a magyar beszéd) agressziót kíván, amit ők személyesen hivatottak képviselni. Ezek az emberek ott voltak azelőtt is és ott vannak most is, de hogy mennyire érzik felhatalmazva magukat az önbíráskodásra az nagyon függ a „jó” példától – és persze attól, hogy a rendőrség hogyan viszonyul hozzájuk. Sarkítok kicsit, nyilván nem teljesen élesek az átmenetek, de már a kormány összetételének határozottan volt hatása arra, ki mit enged meg magának nyilvánosan. A magyarországi párhuzamokat mindenki keresse meg magának, de szerintem nem lehet egyik nap a zsidó nagytőkét felelőssé tenni az ország gazdasági helyzetéért, másnap meg csodálkozni azon, hogy megszólják a zsidókat az utcán.
Úgy kb. két éve láttam egy embert magából kikelve ordítani fényes nappal Pesten a Károly körúton. Rázta az öklét a Zsinagóga felé és szidta a zsidókat. Mindenkinek beszólt, aki ránézett. Nem volt félelemérzetem, majdhogynem komikus is lehetett volna a jelenet. Akkor beugrott az a kép, amikor álltam az utcán 12-13 évesen (1991-2) a Centrum bevásárlóközpontnál Pozsonyban, és néztem, ahogy 3 kb. 30-40 éves férfi magából kikelve ordítja, hogy „magyarok, gyertek ide, mindnyájatokat megölünk”. Kurvára nem volt vicces, de a körülöttem lévő szlovákok egy részének (angolra jártam oda, szlovák társasággal voltam) az volt, a többi meg semmi érdekeset nem látott benne. Rendőrt senkinek sem jutott eszébe hívni. No, erről jöttem rá 2011-ben, hogy a Károly körúti öklöt rázó ember egyszerűen nem lehet vicces – egy esetleg arra járó zsidó kisgyereknek semmiképpen sem.
Na, a kommentjeim alapján már úgy tűnhet mintha két lábon járó etnikai sérelem-gyűjtemény lennék, de nézze el nekem mindenki, a munkámmal jár, régóta figyelem és gyűjtöm az ilyesmit.
A szlovákul beszélő srác történetét nem néztem be (sőt, feljegyeztem mentális noteszomba – szakmai ártalom), csak nem ad választ az általam felvetett kérdésre. Egy ilyen témánál mindig homlokegyenest ellenkező személyes tapasztalatok kerülnek elő, és ebből egyszerűen nem lehet mérvadó következtetést levonni. Nyilván én is tudok mondani olyan szlovákot, akit Budapesten nem szóltak meg, meg olyan magyart is, akinek Pozsonyban nem volt problémája, meg olyan feketét és ázsiait (volt osztálytársaim), aki kiválóan érezte magát Budapesten, meg olyat is (szintén osztálytársam, sőt, egy időben lakótársam volt), akit rendőrök zaklattak ott (és itt most nem igazoltatást kell elképzelni, hanem minden ok nélküli megdögleszbüdösniggerezést a rend bátor őrei részéről), sőt olyan lengyeleket, akit Koppenhágában zaklattak neonácik a „kelet-európai” beszédük miatt (nem vicc). Ezek az itt pro és kontra kommentelők és a te párkányi barátod tapasztalataival együtt mind autentikus történetek, egyiket sem vonom kétségbe, csak nem tudom leszűrni belőle, hogy ez mennyire tipikus az adott városra. A statisztikák sem segítenek, mert azok a bejelentett esetekre épülnek, azok meg, mint tudjuk, csak a jéghegy csúcsa (eleve komoly testi sértés vagy más súlyos következmény kell, hogy egyáltalán foglalkozzon veled a rendőrség). Ami nekem segítene, az egy Pesten felnövő és ott élő szlovák tapasztalata – ő és ismerősei nyilván többezerszer beszéltek már szlovákul az utcán különféle helyzetekben, és ez elég statisztikai alap egy (még ha csak részleges) következtetés levonására.
A fentiek miatt nagyon nehéz a városok közötti összehasonlítás is. New Yorkban pl. 10 000 főre 50-szer annyi gyilkosság jut, mint Oszlóban, de a szomáliai-norvég osztálytársam, aki mindkét helyen élt, New Yorkot a szomáliaikkal szemben befogadóbb, toleránsabb helynek tartja.
„Prága”: a kommented alapján úgy tűnik, félreérthető voltam, a „Mióta éltem ott, már máshogy gondolom. Egyrészt ott is egyre több skinheadet látok…” kezdetű rész Pestre vonatkozott, nem Prágára, Prágára csak a zárójelben tettem megjegyzést. Prágában nem éltem, a munkám miatt Brünnbe jártam sokat, ottani kollégáimtól tudom, hogy Csehországban is több a skinhead és a főleg romák elleni erőszak a Munkáspárt előretörése óta, de ez nem tipikusan prágai jelenség.
Egyetértek azzal, amit a magaspolitika hatásáról írsz a jelenségre. Hogy mit és hogyan kellene a magyar kormánynak tennie, abba nem szeretnék kibicelni, de egy Jobbik jelenléte a parlamentben, félkatonai alakulatok masírozása az utcán ebből a szempontból iszonyúan káros. És ugyanúgy káros, ha a kormány nem teszi világossá, hogy mi az, ami OK, és mi az, ami nem OK. Ismét a pozsonyi tapasztalataim alapján mondom, hogy nálunk a legrosszabb akkor volt, mikor a Mečiar-kormány a magyarokat tette meg az ország első számú ellenségévé, akik már a puszta létükkel is az állam területi egységét fenyegetik. A nyelvtörvény elfogadása (1995) körüli propaganda pedig eleve arra épült, hogy maga a nyilvános magyar beszéd agresszió a szlovák nemzetállammal szemben – bár maga Mečiar nem akart magyarok elleni fizikai atrocitásokat szítani (az még neki sem lett volna jó), a szellemet már nem lehetett visszazárni a palackba. Sok ember, aki eleve nem szerette a magyarokat, érezte felbátorítva magát a kormánypropaganda által, és jutott el arra a következtetésre, hogy az agresszió (a magyar beszéd) agressziót kíván, amit ők személyesen hivatottak képviselni. Ezek az emberek ott voltak azelőtt is és ott vannak most is, de hogy mennyire érzik felhatalmazva magukat az önbíráskodásra az nagyon függ a „jó” példától – és persze attól, hogy a rendőrség hogyan viszonyul hozzájuk. Sarkítok kicsit, nyilván nem teljesen élesek az átmenetek, de már a kormány összetételének határozottan volt hatása arra, ki mit enged meg magának nyilvánosan. A magyarországi párhuzamokat mindenki keresse meg magának, de szerintem nem lehet egyik nap a zsidó nagytőkét felelőssé tenni az ország gazdasági helyzetéért, másnap meg csodálkozni azon, hogy megszólják a zsidókat az utcán.
Úgy kb. két éve láttam egy embert magából kikelve ordítani fényes nappal Pesten a Károly körúton. Rázta az öklét a Zsinagóga felé és szidta a zsidókat. Mindenkinek beszólt, aki ránézett. Nem volt félelemérzetem, majdhogynem komikus is lehetett volna a jelenet. Akkor beugrott az a kép, amikor álltam az utcán 12-13 évesen (1991-2) a Centrum bevásárlóközpontnál Pozsonyban, és néztem, ahogy 3 kb. 30-40 éves férfi magából kikelve ordítja, hogy „magyarok, gyertek ide, mindnyájatokat megölünk”. Kurvára nem volt vicces, de a körülöttem lévő szlovákok egy részének (angolra jártam oda, szlovák társasággal voltam) az volt, a többi meg semmi érdekeset nem látott benne. Rendőrt senkinek sem jutott eszébe hívni. No, erről jöttem rá 2011-ben, hogy a Károly körúti öklöt rázó ember egyszerűen nem lehet vicces – egy esetleg arra járó zsidó kisgyereknek semmiképpen sem.
Na, a kommentjeim alapján már úgy tűnhet mintha két lábon járó etnikai sérelem-gyűjtemény lennék, de nézze el nekem mindenki, a munkámmal jár, régóta figyelem és gyűjtöm az ilyesmit.
Úgy alakult, hogy a minap reggel fél nyolc tájban a Rozmaring utcán mentem át. Ebben az időpontban vagy alszom, vagy dolgozom, nem szoktam a Rozmaring utca burkolatát koptatni. De most így alakult. A szlovák iskoláig vezető rövid szakaszon legalább három anyukával találkoztam, aki az úton magyarul…..
Ha valaki Nagymagyar, Lontó, vagy éppen Bodrogszerdahely focipályáján ledöfne egy bikát egy bazi nagy karddal, nem úszná meg a rendőrségi eljárást állatkínzás gyanújával. Ha ugyanezt Spanyolországban teszi, az újságok címlapjára kerülhet, és a véres játék után emberek tucatjai állnak sorba, hogy…..
Fiala-Butora János
2012.08.02 14:13:12
Meglehetősen kritikus hangok jelentek meg a sajtóban az új kisebbségi kormánybiztos kinevezése kapcsán. Mint azt már kifejtettem, magam is nagyon szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy a kormánybiztos lényeges előrelépést tudna elérni a kisebbségi jogok biztosítása területén,…..
A. Nagy László mától tölti be a kisebbségi kormánybiztosi posztot
Hetek óta összevont szemöldökkel figyelem a kisebbségi kormánybiztos posztjáról szóló tárgyalásokat. A legutóbbi fejlemények alapján sajnos úgy tűnik, nincs minek örülnünk. A…..
Az utóbbi két évben fontos kampánytémává vált a két (állam- és kisebbségi) nyelvhasználati törvény. A Híd a legutóbbi módosítások eredményeit hangsúlyozta, az MKP pedig leginkább annak hiányosságait emelte ki. A választások előtt nem akartam hozzászólni a…..
A legutóbbi választások előtt mindkét, a szlovákiai magyar közösséget képviselő pártunk kommunikációjában érdekes hangsúlyeltolódást figyelhettünk meg: a „kisebbségi” kérdések helyett mindketten fokozottabban szerettek volna a „gazdasági” kérdésekkel…..
Nem egész egy éve jelentek meg a Kétnyelvű Dél-Szlovákia mozgalom matricái a csallóközi üzletek kirakatain. Azóta több követőre és támogatóra találtak az aktivisták – és néhány bírálóra is, akik felteszik a kérdést: valóban matricákkal kellene harcolni a kisebbségi…..
Nemrég nagy vihart kavart az internet szlovákiai magyar szegletében a Norbi Update cég, amelynek vezetője jól kiosztott egy vásárlót, amiért az az üzletlánc egyik szlovákiai egységének egynyelvű szlovák feliratait kifogásolta. Maga az eset most mellékszál, akit érdekel,…..
A választási eredményekről sokféle elemzés jelent meg az elmúlt hetekben a szlovákiai magyar sajtóban és blogszférában, azonban ezek döntő többsége a Híd és az MKP szereplésével és jövőbeli esélyeivel foglalkozott. Hogy az új helyzetben mi történjen a kisebbségi jogok…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
már régóta figyelem azt a konok konteódat, hogy a 2009-ben alapított és az MKP-sok által állandóan lelibsizett Kerekasztal valami gigantikus Fideszes összeesküvés része. Áruld már el nekem, hogy jutottál erre? Az nem lehet, hogy neked van Fidesz-fixációd, és minden mögött Tudjukkit keresed? Nem annyira ravasz ember ő. Én legalábbis nem úgy gondolom, hogy az egész világot az Orbánista és az Orbán-ellenes erők nagyszabású harca mozgatja.
Mi van akkor, ha tagja vagyok a Kerekasztalnak, finoman szólva nem szeretem Orbánt (nem a tusványosi beszéde óta, régebbi múltra tekint vissza a mi viszonyunk), és gimis korom óta úgy gondolom, hogy nem a magyar kormány fogja elérni a szlovákiai magyarok autonómiáját, mert nem is az ő dolga? (Már ha ez a cél, de a vita kedvéért fogadjuk el azt, amit a cikkben megjelöltél.) Hanem esetleg a szlovákiai magyar parlamenti képviselet, széleskörű társadalmi vita után, amivel sikerül oldani a nacionalista berögződéseket mindkét oldalon. Ez egy hosszú folyamat lesz, ha lesz. Amiben a mindenkori magyar kormány nagyon kis szerepet játszhat csak. Speciel Orbán kifejezetten negatívat.
Akkor most pontosan miért is kellene szembe köpnöm magamat, nekem szarházinak? Ez nem költői kérdés, tényleg érdekel, írd le kérlek, hátha jobban megértem magamat.