Regisztráció Blogot indítok
Adatok
ZuluDelta

3 bejegyzést írt és 30 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Csaknem 8 éve került ki a blogra az alábbi bejegyzés. Nyári ismétlőválogatás 40+ fotóval! Ha engem kérdeztek melyik év volt a legmozgalmasabb, legérdekesebb, mindazonáltal a legőrültebb a történelemben én 1961-re szavazok. Persze lehetne mondani sorsfordítóbbat, szörnyűbbet, vagy reményteljesebbet,…..
ZuluDelta 2023.08.21 10:11:38
@Spica: A lépcső valóban az amerikai verzió, Zaventem-en másféle volt.
Már 8 éve hogy kikerült a blogra a hetvenes évek elejét a rendőrségi razzia szemszögéből bemutató alábbi képválogatás: Razzia! A szó, ami a hatvanas-hetvenes években még komoly ijedséget okozott sokaknak például egy éjszakai szórakozóhelyen, vagy egy vonaton. Ezekben az akciókban a rendőrség…..
1910. Claude Graham-White repül el egy washingtoni utca felett Farman biplánján..
ZuluDelta 2023.05.22 13:22:12
@gigabursch: Friscoi fordítás: volt szerencsém utazni vele. A járművezető a kocsi kellős közepén dolgozik, és a kezelőszervei teljesen mások, mint a "valódi" villamosoké. Ez gyakorlatilag egy motor nélküli, kötélpályás sikló, egy óriási karral vezérli a fickó a féket, és az alsó hevedert, ami rákap a kötélre. Trükkös szerkezet, fizikai erő is kell hozzá, bőven elég volt egyet felszerelni.
9 éves lett a blog! Na, erre biztosan nem gondoltam volnaamikor az első posztot élesítettem. Köszönöm Nektek az eddigi, csaknem évtizednyi kitartó érdeklődést! 1974. Az Özönvíz című lengyel film forgatása. Az Oscar-díjra jelölt - Henryk Sienkiewicz regényéből készült - történelmi dráma azóta is…..
ZuluDelta 2022.11.21 15:06:31
1942. Németek által begyűjtött és beolvasztásra küldött prágai harangok..
ZuluDelta 2022.05.09 13:30:06
@Munro: ezekben családokban szokott a gyerek a postásra hasonlítani.
Egy év után újra azt MTI Archívumának fotóiból készítettem a Napi érdekes válogatást! Az 1945-1990 közötti időszakból hoztam érdekes, ritkán látott képeket, mindjárt két tucatot! 1982. Kőszeg Ferenc tanár és szamizdat-szerkesztő, személyi követői elől fut Budapesten. A négy felvételből álló…..
ZuluDelta 2022.02.21 15:32:20
@efi: :)))))) Tényleg Sinkovits!
1940. Betegek és ápolóik nézik a légiharcot a R.A.F. (Brit Királyi Légierő) és a német Luftwaffe között valahol Dél-Angliában..
ZuluDelta 2022.02.17 13:59:59
@Fogash: ez egy holland hajó volt, ami holland, brit, belga és svájci nukleáris hulladék szállításában vett részt. A konkrét Greenpeace akció egy nagyobb tiltakozási hullám része volt, aminek a végén Hollandia köszönte, be is fejezte a tengeri lerakást. Norvégiának atomerőműve nincs, kísérleti kutatóreaktoruk volt 2019-ig. A svédek pedig nem tengerbe szemetelnek, hanem saját földön (Forsmark) intézik, amit kell.
A pár hetes telefon beadja a kulcsot, a szerviz először nem talál hibát, majd beázásra hivatkozva megvonja a garanciát. Ha biztosan tudjuk, hogy nem járt víz közelében, ki és hogy bizonyíthatja azt, hogy miattunk ázott be? Történhet ilyen csak simán a páratartalomtól is? Csalódott olvasónk kérdései…..
ZuluDelta 2019.11.06 15:13:14
@Jake Peralta: "TISZTA UDVAR, RENDES HÁZ"
https://www.google.com/maps/@48.1207091,22.8917505,3a,75y,170.09h,69.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5YJg7QzVaUyZBCv4FpPAMA!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu

Végül is, a legjobb kégli a faluban.
Talán még repülésért rajongónak sem kell lenni ahhoz, hogy valaki mostanában sokat halljon-olvasson az amerikai Boeing repülőgép-gyártóról, a 737 MAX tavalyi indonéz és idei etióp balesete kapcsán. Nem túl gyakori az olyan, repülést érintő katasztrófa, amely ennyire egyértelműen a típus hibájára…..
ZuluDelta 2019.05.09 11:53:29
Végigolvastam, és első menetben örültem, hogy esetleg új szemszögből közelítjük meg a témát.
Jól elvesztünk a részletekben, De ha már..:

- az egész problémán felül lehet kerekedni, ha a személyzet átkapcsolja a vizszintes vezérsík trimm vezérlését teljesen manuális üzemmódra. Ezt már a 737-es korai verzióin is oktatják, de - és itt jön a lényeg - nincs benne a szokásos, 6 havonta végzett szimulátorgyakorlatok kötelező műsorában, vagy csak nagyon ritkán esik róla szó. (Forrás: CRM / 737 TR instructor, ASL Airlines)

- a "runaway trim" jelenség, mint bármilyen, MCAS-tól, szenzoroktól, kutyafülétől független hiba tehát nem volt ismeretlen már a MAX előtt sem. Saját tapasztalat, hogy a gyártók, és olykor a hatóságok is technikai kérdésként tekintik a üzemeltetést (alkalmasságot / tananyagot) stb. "Megvan, szerepel a leírásban, vagy nem?" Felnőttként kezelik az ügyfelet (légitársaság, képző szervezet), és az értelmezést, a tanítási filozófiát, ezzel pedig az emberi tényező finomságait, az érzékeny összefüggéseket rájuk bízzák bizonyos határok, és két audit között.

- talán nem véletlen, hogy repülésbiztonsági szempontból kétes területeken történtek az események MAX-okkal. Anno a Türkish Airlines amszterdami baleseténél (737NG) derült ki, hogy a magasságmérő egy bizonyos hibája nem csak náluk fordult elő, hanem a Malév pilótái is találkoztak már vele, de a magyar üzemeltetési és oktatási környezet jobban vizsgázott, és simán megoldották helyzetet: figyeltek, gázt adtak, megúszták. (Forrás: ITM KBSZ, Repülési és Baleseti Helyszínelési Osztály)

Az agilis módszertannal való párhuzamokat most nem érinteném, mert nem vagyok szakértője a témának, de óva intenék mindenkit, hogy pl. közvetett újságcikekkre (Wall Street Journal?) alapozva elemezzen egy hivatalosan még le nem zárt eseménysort, pláne, nevezzen meg felelősöket. Munkapszichológusként, és balesetvizsgálóként rendszeresen végzem hasonló események humán faktor elemzését, és ma már sosem ragadunk le az utolsó láncszemeknél, ha kell, a legfelső szervezeti hibát is feltárjuk, ha pedig kell, az FAA saját magát fogja elmarasztalni, mint arra már láttunk példát. A baleseti jelentés kiadását pedig olyan szakmai konzultációk és ellenőrzések előzik meg, amelyek ebben a fázisban egyelőre biztosan nem történtek meg, sem Etiópiában, sem Indonéziában.
ZuluDelta 2019.05.09 11:55:53
Olyan jól indult minden, vacsora, korai mozi, séta az állatkertben, vagy a ligetben, aztán a negyedik randin hazakísért, és Te hagytad, hogy feljöjjön… Ez pedig így ment még párszor, amikor rákérdeztél: “megmutatod a lakásod?” -és akkor kiderült, hogy bár elmúlt már 30 és saját jövedelme van, mégis…..
ZuluDelta 2017.05.03 14:25:53
Egyet áruljon el nekem valaki: a nők, akik ezt a sok praktikus tanácsot termesztik, mit tesznek majd, ha az oly nagyon vágyott fiúgyerekük a szerelem hatására két hét alatt "felnő", elköltözik (tegyük fel, lesz hová), és onnantól marad a havi 1 telefonhívás + karácsonykor az udvariassági heherészés az asztalnál. Miből gondolják, hogy velük másképp lesz, netán jobban fogják viselni? Arról is blogot írnak majd?
A folyamat ugyanis az eltöltözésnél rendre nem áll meg: ha külön laksz, de telefonálsz a szülőnek, az is baj, ha eltartod magad, felelős munkád / hobbid / barátaid / normális életed van, de édesanyád üzen, hogy valahol látott neked egy frankó inget, ugorj be a boltba, félretetette neked (neki még van ízlése, nem úgy mint a 30 évvel későbbi eresztésnek) AZ IS BAJ, hiába minden más. Ez nem fejlődés, ennek semmi köze a felnőtt léthez. Ez: birtoklási vágy. Akkor lenne (kicsit, talán) hiteles, ha a lányok (nem a NŐK, akiknek már benőtt a fejük lágya) nem tennék ugyanezt minden mással, ami nem róluk szól: munka (de utazni, ugye menjünk, pénz legyen), hobbi (Szeretek modellezni. És?! Kávézóban ücsörögni meg nem ciki??), haverok (bocs, de 20 éve gyerekkori barátom, hanyagoljam el, mert téged 2 hónapja ismerlek).
Aztán lehet a mindentől legyalult, kiüresedett életű férjet hátulról ütni az esernyővel, hogy "Konrád!! Te sosem viszed semmire, bezzeg a Kovácsék!!" Ld. 60-as évek karikatúrái.
Ingekhez még annyit: filozofikus mélységű indoklások röpködnek arról, hogy a modern nő miért nem főz, vasal, tartja rendben a lakást. Arról kevésbé, hogy egy pár éves gyereknek normális, házi kaja kell, nem lehet a dobozos kínaival etetni. Engem sem, de az ugye nem érdekes. Megoldom hát magam, és ha szétnézek, több férfihaverom főz jól, mint nő. És igen, igényem van a vasalt ingre, tehát megcsinálom azt is. De nem vagyok addig felnőtt, amíg mindezt a szülői házban. Ez vajon normális?
Ha megkapom végre azt, hogy ha fáradt vagyok, békén hagynak, ha bánatom van, meghallgatnak, ha sok a munkám, megértik, ha éhes vagyok, heti 2x (nem a világ) meleg kajával várnak, és végre tudomásul veszik, hogy nem helyettesítői, hanem részei lettek egy többgenerációs családi rendszernek (évezredekig nem volt ezzel semmi baja az emberiségnek, mégis feltaláltuk a tüzet és a elektromosságot is), már megyek is a gyűrűért. Addig meg mi a fenéért lennék a magam ellensége valami rosszabba beleugrani? A férfi egyszerű, mint a fáék, a nők gondolkodnak bonyolultan, és egyre inkább paranoiásan. Ja, én is gyűjtök a saját lakásra, hamarosan meglesz, és akkor költözöm. Nem azért mert a nők mondják, hanem mert szeretnék egyet. (Lesz konyha is.)
A Fortepan tárta az ország elé Bauer Sándor fotós hagyatékát, amelyen keresztül egy letűnt korszak vendéglátó- és szórakozóhelyeibe pillanthatunk be.  "A hagyaték fő vonala az 1957-ben indult Vendéglátás c. lapnak készült sokezer fotó. Itt dolgozott főállásban Bauer…..
Vannak tapasztalt, géplekésésben verhetetlen utasok, a legnagyobbak be is számolnak a hőstettükről, leginkább a Homáron - köszönjük is nekik az inspirációt ehhez a poszthoz. De egy fergeteges lemaradáshoz nem kell túl szofisztikáltnak lenni, mi is néhány tök egyszerűen kivitelezhető megoldással…..
ZuluDelta 2016.09.19 10:32:38
@hegyilany: Tiranában feladott, és a csatlakozásnál automatikusan átpakolt csomagod miatt nem kerestek..? Vagy az előbb érkezett meg mint te..? :-)
Néha, baráti összejöveteleken szóba kerülnek rég elfeledettnek hitt játékok, és gyermekkori emlékek. Az ember szívesen nosztalgiázik, és ahogy végig gondolja a régi szép időket, azonnal mosolyra szalad a szája. Fiúknak és lányoknak egyaránt megvolt a kedvencük. Néhány apróságot szedtem össze, a…..
A múlt héten 66 emberrel a fedélzetén eltűnt az EgyptAir Párizsból Kairóba tartó járata kapcsán még mindig folyik a találgatás arról, vajon mi történhetett. Ilyen esetek kapcsán érthető módon mindig felmerül a biztonság kérdése, most is csak az a biztos, hogy semmi sem…..
Jól menő magánóvoda lett egy Yakovlev Yak-42-es repülőgépből Grúziában. A grúz légitársaságtól megvásárolt gépet a fővárostól, Tbiliszitől 25 km-re levő kisvárosba szállították, ahol a pilótafülke kivételével teljesen átalakították. Az utastérbe a játékok…..
Tudjátok mi a hasonlóság a tányér és a figyelemelterelés között? Mindkettő lehet fatál-is! Ha sikerült abbahagyni a nevetést (vagy szörnyülködést) a lead gyémántfokozatú poénján, akkor kezdhetjük is. Mai témánk a vezetés közbeni figyelem megosztására alkalmas…..
ZuluDelta 2015.03.09 10:38:04
@odamondó: sajnos igaz, bőven akad a forgalomban, akinél az autózás teljes koncentrációt igényel, sosem tudja még csak megszokni sem rendesen a helyzetet. Ők nem is szeretik, ha közben hozzájuk szólnak. Egyéni adottság kérdése.
Már az előző Hollandiáról szóló posztom is erről a vasúti múzeumról akart szólni, de annyi érdekes képet találtam az országról és vasútjáról, hogy végül csak a bevezető lett egy külön cikk. De a mai napon sorra kerül Hollandia legnagyobb vasúti múzeuma is, mely Utrecht…..
A túlzsúfolt viktoriánus város gondjait megoldandó a brit honatyák úgy döntöttek, megépítik a világ első földalatti vasútját. Az építkezés során három fontos vasúti csomópontot – Paddington Stationt, King's Crosst és a Farringdon Streetet – kötöttek össze. Az építés az úgynevezett "cut & cover"…..
ZuluDelta 2014.08.09 16:32:09
@Kovács Ferenc 14: Zárt rendszerű gőzösöket használtak a napi forgalomban, amelyek egy tartályba vezették az égésterméket. Egyes pályaszakaszok felül nyitottak voltak, itt engedték ki a felgyülemlett füstöt. A londoni hálózaton utazva még ma is látni ilyen helyeket.
A körúton örökítette meg magát két biciklis futár, amint a villamosok közötti szűk rést használják gyorsító sávként. A kettő perces felvétel ideje alatt háromszor vágtak át az egymással szembe haladó Combinók között Tény, hogy a villamossíneken nincs dugó, csak…..
ZuluDelta 2014.01.30 14:59:52
@AvgDvl: Ha hiszed, ha nem, volt ilyen irányú törekvés hatósági szinten, de elhalt. Mivel kötelező lenne, nem lehetne reális árat megszabni, és a PÁV-nak annyi új kapacitást / eszközt kellene bevonni, hogy milliárdokkal terhelné a kasszát. Ezzel együtt, szakmailag nem értelmetlen dolog, kivéve, hogy tudtommal sehol az EU-ban nincs rá példa. Ami létezik, az a saját hibás balesetet követő "utánképzés", ha ez sikeres, lehet visszakapni a jogsit. Más: a PÁV egyfajta szűrésre jó, de a közlekedési morált nehezen változtatná meg. Többek között az oktatás reformjára lenne első menetben szükség, és a "kezdő" jogosítvány bevezetésére, amit min. 1 év után, ismételt vizsgával lehetne véglegesíteni.

Üdv: egy alkalmasságvizsgáló pszichológus
Az előkészületek kitárgyalása után mai témánk ismét az interjúkkal lesz kapcsolatos, ráadásul egy vendégírás keretében. Engineer001 összegyűjtött néhány pontot, amire érdemes odafigyelni egy ilyen meghallgatás során. "Igen, igen, tudom, hogy volt már itt egy hasonló…..
ZuluDelta 2013.10.22 16:59:02
Nagyjából 3000 interjú alapján az eddigi saját tapasztalatok, hibák terén:

- jelöltek gyakran nem gondolják végig, hová érkeznek. Igen egyszerű kérdésekkel is zavarba lehet őket hozni, és itt szó nincs agresszivitásról, "letörésről".

- ritkább, de rendszeres vendég a bizalmaskodó, közvetlen pályázó. Én magam is elég fiatal vagyok, de nem veszem jó néven, ha interjúhelyzetben az alany kezd tegezni, haverkodik, felajánlja hogy másodállásban kicsempézni a lakásomat, stb..

- fontos: figyeljünk magunkra, ne csináljunk önkéntelenül semmit, akkor sem, ha zavarban vagyunk. Konkrét példák: megpróbál benézni a monitoromra, tologatja a naptáramat az asztalon (!), kipakolja elém a kocsikulcsot, telefont (van fogasom + helyem az egyebeknek, ezt el is mondom az elején).

- TELEFONT HALKÍTSUK LE!

- késés nálam nem probléma, ha IDŐBEN értesít: telefon (nyilvános a szám), e-mail. Tudom, hogy a belvárosban pocsék parkolni, Vác felől késnek a vonatok, a gyerek sem a nemzeti ünnepre hangolja a betegséget. Csak tudjak róla.

- ne legyünk mindenképp önjáróak. Munkahelyem profiljából adódik, hogy tájékoztató feliratok is vannak itt-ott. Szomszéd szobában pl. tesztet írnak, majd ÁTHÍVJUK őket a beszélgetésre, ezt szemmagasságban kiírtuk, ennek ellenére páran otthonosan közlekednek ki-be.

- a "Miért szeretné ezt az állást?" kérdésre a "Mert tetszik!" tegnap és ma sem számított adekvát válasznak, holnap sem lesz az. Le sem merem írni az olyan aranyköpéseket, hogy "szeretek emberekkel foglalkozni", és így tovább....

- a személyi számom 1-el kezdődik, ami nem jelenti automatikusan pluszpontok kiutalását a "természet szépségeinek" bemutatása esetén sem. Sőt.

- az őszinteség gyakran kifizetődik. Nyugodt kérdésekkel is könnyű valakit ellentmondásokba zavarni.

- nyilvánvaló elutasítás esetén (vagy, ha csak sejtjük, hogy ez lesz a vége) sem érdemes kifakadni, könyörögni. ("Márpedig én alkalmas vagyok erre a munkára!!!) Ha létezik várólista, esetleg visszalépés miatt mégis az illető jutna tovább, egy kínos jelenettel saját magát fosztja meg a lehetőségtől.

Megjegyzés az interjúztató oldalához: letörni, szakmai vitába szállni, úgy gondolom, a legtöbb esetben nem célszerű. Az alapvető formalitásokhoz érdemes ragaszkodni, udvariasan, inkább partnerként kezelve a másikat. Akit ostromlunk, inkább építi a várat maga köré, aki iránt érdeklődünk, az nyit felénk. A megértő, legalább látszólagos egyenrangúságot mutató hangnem a leguniverzálisabb eszköz, szinte mindenkinek jól esik, sokan hálásak érte, és gyanútlanul elmondják azt is, amit másképp talán titkolnának. Meglepő dolgok kerülnek így elő, alapjában formálva át a képet. Aki pedig ezzel visszaél (vetít, átvenné az irányítást, nem tartja a kereteket), az saját magát árulja el, megkönnyítve a döntést is.

Sok sikert mindenkinek!
ZuluDelta 2013.10.22 17:42:38
@Jóképességű Takarítónő:

A 3000-et alkalmasságvizsgáló pszichológusként szedtem össze, amiben volt fizikai munkaerőtől légiforgalmi irányítóig elég sok minden. Tanulságos...

A színötös diploma leginkább szakirányú tanulási képességet mutat, türelmi szintet, és az ember ülőrészének edzettségét. Ezzel semmi baj nincs, de dolgozni, kreatívan, önállóan problémát megoldani kevés iskolában tanítanak meg. Sok a panasz erre, nem véletlenül szaporodnak a gyakornoki programok.

Tesztek: irdatlan sok és sokféle eljárás van. A teszt valójában mankó, rendes interjú nélkül alig ér valamit, de ha jól állítjuk össze, és normálisan, elég időt szánva rá, az ellentmondásos dolgokat feloldva értékeljük, szakképzett ember kezében (!) objektív képet ad a felmért kompetenciákról, ami nagyon fontos. A figyelemmegosztást, reakcióképességet, szépen le lehet így mérni. A személyiség más aspektusairól tendenciát, irányultságot mutat, a személyes benyomáson túl egyértelművé teszi, hogy az illető miben térhet el szélsőségesen az átlagtól. Az ember és néha a teszt is tévedhet, de egyszerre nagyon ritkán, és ez a kombináció igen magas arányban eredményez jó döntést.
Már 1863-ban is kellett áldozatot hozni, hogy elkezdhessen épülni a metró. Méghozzá az első a világon, a most 150 éves londoni. Ha valaki járt már a brit fővárosban, annak biztosan a fülében visszhangzik a „Mind the gap!", azaz vigyázzanak a szerelvény és a peron közötti…..
ZuluDelta 2013.04.19 10:03:32
@CerealKiller: az első elektromos meghajtású szerelvény 1890-ben indult meg a Tube-on, a City and South London Railway vonalán. A mi földalattink 1896-tól üzemel. (Forrás: Wikipédia)
Mindenki megvárhat egy autót, nem igaz? Várjon csak türelemmel, mert én éppen másra koncentrálok. A telefonomra. Kapcsolódó cikkünk kommentposztja...
ZuluDelta 2013.04.03 11:52:35
Balesetvizsgálattal és pályaalkalmassággal foglalkozom napi szinten.

1. Az okostelefonokban több az opció (= tovább tarthat a keresés), precízebben kell keresni (ld. touch pad), és több mindenre, tehát többet is használjuk. Elvonja a figyelmet, ez tény.

2. Úgy vagyunk beállítva hogy a látás és a hallás egyszerre csak bizonyos mértékig tudja terhelni az agyunkat, emellett egy bonyolultabb forgalmi helyzet kivédése már kinövi a kapacitást. Írták itt, hogy a telefon / forgalom közötti folyamatos váltogatás holtidőt ad ki. 1-2 mp is lehet alkalmanként, egy sms-nél összesen legalább 15-20 mp-et nem nézünk fel, szinte nem is hallunk. Próbáljunk ugyanennyi ideig, csukott szemmel vezetni. Úgy érezzük, de nincs ám akkora különbség.

3. Ez a kapacitás adottság kérdése, az egyéni különbségek nagyok. Ezzel együtt én nem merném kipróbálni a határaimat. Van jogsim, (autó + hajó) vezettem már repülőgépet, vonatot is. Mindegyiknél vacak érzés, amikor valami leköt, és nem tudok a vezetésre figyelni, mert pl. a féktáv, amit belátunk, nincs kibérelve, nem marad feltétlenül üresen, amíg lefoglaljuk a mozijegyet. Akiben ez az egészséges óvatosság nincs meg, azt nehéz megtanítani preventíven közlekedni.

4. 10 esetből 9-szer nem keveredünk bajba, de érdemes nézni az orosz fedélzeti kamerákat a Youtube-on. Minden klipben akad eset, amit még az útra meredve, PÁV-1 után sem tudnánk megoldani. A kockázat valószínűsége kicsi, de a mértékét gyakran fel sem tudjuk fogni: ebből a torzításból gondoljuk, hogy egy unalmas hétfő reggel velünk úgysem történhet baj. Pedig...
ZuluDelta 2013.04.03 15:18:12
@augustiener: érvek és számok a WHO tanulmányában.

17%-al hosszabb reakcióidő;

28%-al több sávelhagyás;

140%-al több szabálytalan sávváltás;

400%-al több idő, amit nem a forgalomra szánunk.

Üdv, jó olvasgatást:)