Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Ellátott utas

101 bejegyzést írt és 81 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Beszereztük a villásdugó átalakítót, így már tényleg csak az van hátra, hogy lesöpörjük az étkezőasztalt és feltegyük rá a pályát, indulhat a dilikörön-körözés. A sínrendszer geometriája a Tilliggel azonos, a szettben lévő kitérő az EW2-nek felel meg. Érdekes, hogy nem az R310-es ívet adják…..
Ellátott utas 2023.04.06 23:41:53
Legutóbbi szombaton lefutotta az első köreit az a két Mallard és a 4x2 már világító lámpákkal szerelt Pullman-kocsi, amit az egyik régi TT-s haverommal együtt rendeltünk.

Szellemes és hatékony a csomagolás, valamelyik kisszériás gyártó (talán Kühn?) rakta ilyen összehajtogatható plexibe a kocsikat, igaz, a felülre kerülő védőfóliát nehéz jól visszaigazgatni elrakáskor.

A járművek kidolgozására nemigen lehet panasz, noha a mozdony és a szerkocsi kapcsolata eléggé "játékvasutas". Az asztalilámpák fénye talán egy kicsit lehetne szebb, de hangulatosan és üzembiztosan viágítanak.

A mozdony olyan szempontból is erősen valósághű, hogy nem hegyi pályákra találták ki, saját magát is nehezen küzdötte át az átlagos emelkedőkön. Modulon ellenben megbízható menettulajdonságai vannak. A kocsik a szűkebb ívekre és a rossz pályaállapotokra közepesen érzékenyek, a vonókészülékek viszont egyszer sem akadtak szét.

Összességében jól sikerült egy idáig még felfedezetlen, de mégis elég színes világra nyitni TT-ben, ráadásul az ára sem rossz. Igen szélesre akarják majd tárni a kínálatot, én leginkább abban reménykedek, hogy a Pullman-kocsikból is kijön még néhány változat, vagy akár a Brighton Belle Pullman-motorvonat is, amit a Hornby 00-ban (azaz az angol, 1:76-os H0-ban) és az Arnoldon keresztül angol méretarányú (1:148) N-ben is elkészített már. A TT viszont náluk is 1:120, így a kocsik nem lógnak ki a "kontinentális" asztalokról, sőt, így jól látszik a szerkesztési szelvényekben eltérés is.
Múlt heti cikkünkben Brno villamostörténetéről írtunk, aminek elég sok élő emléke található meg a hálózaton, még a lóvasutat és a gőzvontatást is felelevenítve a belváros közepén. A régi kocsik közlekedése mögött ráadásul már fél évszázados tradíció áll: többsége már az 1969-es centenáriumra…..
A második legnagyobb cseh – és egyben a legnagyobb morva – város neve senki számára sem lehet ismeretlen, aki életében legalább egyszer már eljutott Prágába, hiszen közúton és vasúton is Brno érintésével vezet oda az út, és nemcsak a pesti vonatok mindegyike, de a menetrendszerinti buszok nagy része…..
Az, hogy blogunk mindig szeret valami olyat is bemutatni, amelyről hazánkban még senki nem írt, vagy pedig teljesen új nézőpontból közelítünk meg valami látványosságot, nem jelenti egyben azt is, hogy ezeket utána kipipálnánk, letudnánk. Tértünk már vissza például Svájcban és Hollandiában is olyan…..
Még ha a XXI. század reggelén is sokan próbálnak hinni az ellenkezőjében, a Föld gömbölyű, és a Nap körül kering... és a dolgok változását sem lehet mindenféle természeti hatalmakra fogni. Ezekre is tény, hogy megint eltelt közel 365 nap - a vasutas naptárban azonban mindig kerek hetekben számolnak,…..
Ellátott utas 2019.12.13 21:54:17
@ruba: Igen, régi menetrendjeink nekünk is vannak, amiből lehet érdekes példákat felsorolni. :-) (Érdekes viszont, hogy a jelenlegi, az ukrán fennhatóság időszakához képest sokszorosára duzzadt repülőkínálat sem fed le sokkal több várost annál, mint amit a vonatok fognak, noha azt gondolná az ember, hogy Oroszországban a politikai és presztízs-szempontok még erősebbek lennének a viszonylatok indításakor.)

Valóban igaz, hogy azt a szintet nem fogják majd elérni (legfeljebb majd ha egyszer elkészül a villamosítás ott, ahol hiányzik, meg az egyenes vonal Kercs és Szimferopol között) , hiszen a híd - illetve még inkább a két oldalán lévő vonalak - jelenlegi korlátozott kapacitásába még a teherforgalmat is bele kell számolni, ezért sem terveznek napi tíz személyszállító vonatnál többet. (Én arra leszek kíváncsi, lesz-e olyan köztük járat is, amibe a luxus-osztályú, saját fürdőszobás kocsikat is besorozzák.) Viszont a nagy távolságú járatok sora geopolitikai kérdésektől függetlenül sem megy jól, a Mongóliát elkerülő Moszkva-Peking járat már csak a Rosszija közvetlen kocsijaként jár, és a kínai szerelvény is kevesebb kocsiból áll majd.

Említed még a belorusz eljutást is... talán akkor tudod a kérdésre a választ, hogy ukrán oldalról mennyire lehetséges az átjárás a félsziget felé? Mert ez adhat leginkább választ arra, hogy miért maradt meg Minszk felől a korábbi vonat Novoalekszejevka végállomással...
Az idei kevesebb cikk ellenére most sem hagyjuk ki az alkalmat, hogy átnézzük, mekkora lesz a változás a nemzetközi vasúti forgalomban - ennek is ugyanolyan hagyománya van, mint az év végét lezáró összefoglalóknak szokott lenni. Igaz, az európai palettán egyetlen új szín jelent…..
Ellátott utas 2018.12.17 18:30:06
@Keleti Kender: Köszönjük szépen, a határ túloldalán lévő utazási szokások bemutatását.

Abban viszont nem nagyon tudunk hinni, hogy a 14-15 órás székelyföldi nappali utazásra akkora igény lenne, az átlag utas már a felénél megunja, és ott van neki a Corona is.

Mozdonyt pedig nem kell többször cserélni Marosvásárhely felé, legfeljebb valóban a székelykocsárdi körüljárás jelent többet.

A repülővel pedig nincs kisegítve az, aki nem akar repülni... :-)
Ellátott utas 2019.12.13 11:13:00
@Comandante en Jefe: Igen, ez történt egy évvel ezelőtt. De akkor ugyanúgy megmaradt az az éjszakai vonatrész Prágába, ami 8 óra körül érkezik és este 10 környékén indul vissza - és ez lesz jövőre is. Csak jobb az, mint hajnalban kelni, amikor még semmi sincs nyitva, és az éjszakába nyúlóan fagyoskodni, amikor meg már nagyon sok minden bezárt.
Két évvel ezelőtt elég jó alkalom volt a nőnap alkalmából először forgalomba álló gdansk-i motorkocsi, hogy írjunk Krakkó régi villamosairól (meg egy kicsit a buszokról is) - aztán hogy a mindennapi forgalom járműveit is megemlítsük. Noha már Częstochowa is elég jó érv…..
MKK-blog IC+ után 2019.04.08 08:30:00
A MÁV-Start korábbi vezérigazgatója, Csépke András csillagának lehullásával egyre többször merül fel a kérdés, hogy mi lesz az általa dédelgetett, enyhén szólva problémás IC+ projekttel. Legtöbben a pokolba küldenék az egészet, de sokan vannak, akik "ha már egyszer…..
Ellátott utas 2019.04.09 15:51:26
"Ezzel szemben a klasszikus szerelvény annyit tud felmutatni, hogy 20-30%-os kapacitásnövelés (1-2 kocsi hozzákapcsolásával) egyszerűbben megoldható."

Ez azért igencsak nem mindegy, hogy nemcsak egyetlen férőhelyszámot vagy annak többszörösét mozgatod, és egyensúlyozgathatsz az egyetlen szerelvényben fennálló zsúfoltság, vagy a majdnem töküresen közlekedő, de a költségekben kétszeresen megnyilvánuló másodrész között. Minden előnye mellett ez azért a motorvonatoknak egy komoly csapdája.

"Egyedül a Csépke András által egy éves kényszerpihenőre ítélt berlini vonat forgalmával vannak gondok, a zürichi/müncheni EuroNightok és a tengerparti idényjáratok is jól muzsikálnak."

Azért az utóbbinál nem kicsit túlzás a többesszám, az Istria még úgy is csak nehezen fér bele az "elmegy szódával" kategóriába, hogy nagyrészt Ljubljana - ami nehezen nevezhető tengerparti településnek - a fő fel- és leszállóhely...

(Azt pedig ne felejtsd el, hogy nem az egy év kihagyás a berlini vonat fő gondja, hanem az érdekesen meghúzott új útvonala...)

"Ez a műfaj pedig bőven teret ad az IC+ kapcsán oly sokszor (hamisan) emlegetett innovációnak, hiszen ma már kezd leáldozni a klasszikus háló/fekvőkocsiknak, és helyüket komplexebb, új típusú tereket kínáló járművek veszik át Kínától Ausztriáig."

Az ebben a szakaszban linkelt cikk alatt már részletesen kifejtettem, hogy nem szabad túl korán temetnetek a hagyományos megoldásokat, így ebbe nem mennék bele ismét... de ettől még abban egyetértünk, hogy új éjszakai kocsikra szükség van. Viszont az építse meg őket, akinek referenciája van ilyenre - ilyen is van bőven Svájctól Törökországig - ne legyen újabb kísérletezgetés ezzel is.
Pár vasútbarát kollégával egy újabb kulináris kaland reményében látogattam el a Keleti pályaudvarnál néhány hete nyílt Lakomatív étterembe. Az étterem különlegessége az, hogy az italokat vasútmodellek szállítják az asztalhoz, illetve a dekorációt makettek és diorámák képezik. A készítésükről,…..
Ellátott utas 2019.04.08 17:49:51
Szomorú ezt olvasni, főleg mert blogunk kollektíváját igencsak érdekelte a hely, elvégre az ötletadó prágai példával - www.vytopna.cz - nemcsak vasútilag, hanem kaja szempontjából is meg voltunk elégedve.

Ráadásul nem is ez az első lesújtó vélemény, amivel találkozunk. Szintén vasútbarát cimboráink már korábban jártak itt, nekik még bántóbb volt az itallap hiánya, mert azt mondta nekik a személyzet, hogy a sör "kb. 900 Ft-ba" kerül, és utána csak a számlánál szembesültek ők is a fenti 1500 Ft-os árral csapolt (!) sörre, mondván a 900 az üvegesre vonatkozik (!!!)... némi veszekedés után sikerült lejjebb srófolni az árat, amiben először még azzal próbáltak kompenzálni, hogy egy újabb körre akarták vendégül látni a társaságot.

A kajakínálatnál nekik is voltak gondjaik, az étlapon kétszer volt fenn a túrógombóc, aztán kiderült, hogy abból az egyik a szilvás gombóc akar lenni, de a gyakorlatban ugyanennyire nem tudtak a kettő között különbséget tenni, és simán kihoztak szilvás gombócot a túrógombóc helyett.

Ha már a honlap is meg lett említve... igencsak komolytalan dolog minden kajához ugyanazt a fényképet feltenni, a színes-szagos felugró flash-be nem férnek bele a szavak, a helyesírás minősíthetetlen (főleg az egybeírandó szavak terén vannak nagy gondok), és mindennek a legalja, hogy még modoroskodni (tejfel) is próbálnak.

És hogy mindezek mellé még a kaja is pocsék, meg a csoportos elhelyezéssel is bajok vannak?! Köszönjük a figyelmeztetést, ennek megfelelően fogjuk kerülni a helyet.
Mikor legutóbb Hollandiában jártunk, Amszterdam nosztalgiavillamosai és a Rotterdam környéki HÉV-vonalak emlékét őrző múzeumvasút formájában két hely is volt, amely egy második írást érő látogatást is megért... de az út során nemcsak ismétlésekre, hanem új élményekre is jutottak lehetőségek. Mindezt…..
Honfitársaink legtöbbje ha Lengyelország felkeresése mellett dönt és nincs más városban ismerőse, akkor mindenképp Krakkót és környékét (beleértve a Tátra lengyel oldalát is) választja… a második helyre pedig nem Varsó, hanem Częstochowa szokott kerülni. Feltéve persze,…..
Ellátott utas 2019.03.20 16:23:32
@mestska:

1) Mi is köszönjük... és nemcsak magyar nyelven írnak ritkán erről az üzemről, hanem csehül és németül is.

2) Azért mi bízunk abban, hogy az utazási kultúrát még nem az "oda megyünk, ahová van olcsó (repülő)jegy" uralja kizárólagosan, hanem a fiatalabb generációkban is van némi tudatosság, hogy mit is akarnak megnézni. (Ha pedig oda is repülnek, nem biztos, hogy ott is maradnak, és nem mennek máshová.) A két említett város ugyan ismertebb a XX. század történelméből, mégis Varsóval szemben sok az előítélet, a többség még mindig azt hiszi, hogy ott semmi nem maradt 1945 előttről - pedig egy igen kellemes csalódás, egyszer arról is írnánk szívesen cikket, csak kevés a villamosos képanyagunk. :-) Gdansk pedig inkább Poznan-hoz mérhető, amiről viszont biztosan fogunk a közeljövőben cikket írni, és még néhány más helyről is Lengyelországban.
Ellátott utas 2019.03.21 14:20:59
@cimet: Igen, pont 2017 nyarán tettünk ott egy villámlátogatást, és akkor még sokat láttunk belőlük.

(Azt pedig említsük meg a pontosság kedvéért, hogy a Solbus úgy "hibrid", hogy gázzal is tud menni, elektromos hajtás nincs bennük.)
Két hete írtunk először arról, hogy Hollandiába érdemes újra visszatérni... például Amszterdam - sajnos jelenleg kissé veszélyeztetett - régi villamosai miatt. De egy ország nemcsak a fővárosából áll - főleg hogy ott erre a címre van más jelentkező is - és itt is vannak…..
Múlt héten a Budapest-Belgrád vasúti forgalom leállása kapcsán írtunk arról, hogy a szerb fővároson túl még tragikusabb a helyzet, ha az ember Bulgáriát, Macedóniát, Görögországot vagy éppen Törökországot célozza meg… és az sem segít sokkal többet, ha Románia felé indul el. Nem lenne azonban teljes…..
Ellátott utas 2019.02.15 11:44:57
@Circus:

A felújítási munkálatokkal volt tapasztalatunk, ugyanolyan lassan és körülményesen zajlanak, mint Romániában, a vonatpótlás színvonala pedig a magyar viszonyokat is alul tudja múlni, különösen a buszok állapotának tekintetében.

A teherforgalomról pedig elismerjük, hogy egy érdekes szelete a vasúti közlekedésnek, de az ismereteink és pláne a képanyagunk - különösen ezekből az országokból - jóval korlátozottabb.

@cradbox:

Igen, mi is írtuk főleg az előző cikkünkben, hogy a vasút az egész volt Jugoszláviában háttérbe szorult a buszokhoz képest. De miért jó az, ha az embereknek nincs felkínálva egy kényelmesebb és biztonságosabb utazás lehetősége, ami megfelelő állapotok mellett gyorsabb is lehetne a közútnál.

Az valóban jó kérdés, hogy miért nem alakult ki egy erősebb egymás közti forgalom, amikor ez a csehek és a szlovákok, de még a volt Szovjetunió területén is megfigyelhető, még azon államok között is, amelyek nem ápoltak - vagy most nem ápolnak - baráti viszonyt Moszkvával.

A repülés mindenhatóságában pedig nem szabad hinni. Pont az általad említett 6-8 óra az, amiben még nincs előnye a repülőnek, hiszen a levegőben töltött időhöz számolj még hozzá 3 órát, amit a repülőtéren töltesz, és még 1-1-et a reptér és a város közötti közlekedésre. (És akkor még nem is beszéltünk a nagysebességű vonatokról...) Bécsből a horvát és a szlovén főváros is 6-7 órán belül elérhető, ennyi a Ljubljana-München távolság is. Ami meg hosszabb, ott lehet éjszaka utazni, úgy is oda tudsz érni korán reggel - vagy késő este hazaindulni - hogy nem kell az éjszaka közepén a repülőtérre menned.

Ami még egy tényező a repüléssel szemben: a vonatokon nemcsak A-ból B-be lehet menni. Zágrábtól Münchenig a vonalon van Ljubljana, Bled, Villach és Salzburg, a bécsi irányba pedig beleesik Maribor, Graz és Bécsújhely is. A virágzó Budapest-München és (Budapest-)Pozsony-Prága is ilyen részviszonylati utasokkal van tele, mindkettőn kétóránként járnak vonatok. Erre talán lehetne ebben a térségben is igény.
Majdnem pont három évvel ezelőtt kezdtük megismertetni az olvasóinkat Hollandia kötöttpályás közlekedésének a megismertetésével. Az akkori cikksorozatokból nem maradtak ki a mindennapi vonatok, az állami vasúti múzeum, valamint az ország északnyugati és déli részein lévő…..
A hatvani vonal teljes kizárásos átépítése joggal került most a figyelem középpontjába, hiszen elég sok távolsági és elővárosi utasnak keseríti majd meg az életét a péceli átszállás – nem véletlenül fejeztük ki mi is egy cikkben a nemtetszésünket erről. Három nappal az ottani munkálatok megindulása…..
Egy hete tettünk újra virtuális látogatást a Koppenhágának is helyet adó Sjælland-sziget szívében, ahol az ország egykori villamosüzemeinek, és sok más városnak a járművei is egy hangulatos erdei vonalon tudnak közlekedni. A villamos azonban mégiscsak jobban érvényesül "természetes élőhelyén", a…..
Ha a héten már sikerült megtörni a hosszú hónapok óta tartó hallgatást a közéleti jellegű szakmai témában, itt az ideje, hogy a szabadidős vonalon is mondjunk valamit. Erre elég jó indok lehet, hogy több év után sikerült visszatérni Dániának arra a helyére, amely közel…..
Ellátott utas 2018.11.09 09:50:11
@Frigyes Liegl: Vannak linkek az első bekezdésben, és a cikk alatt is megjelenik ajánlóban... de mindent olvasóink kedvéért:
hovamegyavonat.blog.hu/2014/12/02/skjolden_sholm_a_dan_villamosmuzeum_1_resz
hovamegyavonat.blog.hu/2014/12/04/skjolden_sholm_a_dan_villamosmuzeum_2_resz
Már legalább 3 hónapja, hogy a szerb vasút nem tett tönkre semmit egyik napról a másikra, így lassan időszerű volt, hogy lépjenek valamit. Nos sikerült, a szerb vasút ismét "nagyot" alkotott, követve a maga által megteremtett hagyományokat. Október 1.-től megszűnik a Belgrád-Szkopje-Thesszaloniki…..
Ellátott utas 2018.09.25 11:30:43
Sajnos ez nem típikusan szerb jelenség, hanem az egész Balkánra jellemző:
- az, hogy a Hellas görögországi nem közlekedésére mindig kitalálnak valamit a menekültektől a pályaépítésekig (miközben tehervonatok közlekednek), nem a szerbek sara
- a Szófia-Thesszaloniki nappali vonat már jó ideje csak a határ két oldaláig van, közte busz (pedig nyáron hetente egyszer itt is elfér az éjszakai járat)
- Bukarest-Szófia között szintén csak nyáron van közvetlen vonat, egyébként egy Dezső ingázik Ruse-ba, ott átszállás
- a románok Thesszaloniki és Isztambul felé sem járatnak már hálókocsit
- Bosznia nemcsak a szerb, hanem a horvát kapcsolatait is elveszítette

Meg még mindehhez a Balkan-Express szintén csak nyárra redukálódott közlekedése.

Valahol ez nem is csoda, az egész régióban lerongyolódott pályák és vonatok vannak, a negatív komfortot még késéssel is sikerül megfűszerezni. Ráadásul az utasok ettől függetlenül is rászoktak a nagyobb buszkínálatra, ami még olcsóbb is... és itt ugye olyan lakosságról beszélünk, akik alacsonyabb jövedelmekből gazdálkodnak. Amiatt pedig több mindent képesek elviselni, így a buszok kényelmetlenségét is... csak sajnos a buszok nem sokkal rosszabbak a vonatokhoz képest.

Ilyen körülmények között viszont nem lehet semmiféle nagyberuházástól csodát várni, függetlenül attól, hogy az oroszok, a kínaiak, az EU vagy éppen az ufók adják rá a pénzt. Egy szakaszt kikalapálunk, a többi még ugyanúgy rohadni fog... és a járművek fejlesztése illetve pláne a fenntartásuk sincs a kanyarban sem.

Szép új világ... de nem ez a legaggasztóbb, hanem hogy egyszer Magyarország is könnyen ide sorolhat át vasútilag.
Több mint két és fél év is eltelt már azóta, hogy a cseh fővárosban a tömegközlekedés 140. születésnapját nemcsak egy jókora parádéval, hanem egy két helyszínre is kiterjedő nyílt nappal is megünnepelték. A közlekedési vállalat viszont azóta sem fukarkodik eseményekkel,…..
Jön az nyár, aki teheti, előbb-utóbb csomagokkal megpakolva fel- vagy bekászálódik valami járműre/-be. Itt most azoknak mutatunk egy tanulságos, sok számmal és számolással turbózott mini esettanulmányt, akik a MÁV-val igyekeznek majd külföldi célponta eljutni. A tanulságot mindenki vonja le, de…..
Ellátott utas 2018.05.14 10:38:52
@Zoltán Király1133: Ez egy téves szamárság, hogy nem lehet itthon venni jegyet más vasút belföldi járatára!

Egyrészt ki lehet adni egyben a Budapest - Ceské Budejovice nemzetközi jegyet, ami aztán átszállással érvényes a cseh belföldi vonatra is. (De ugyanígy működik a dolog mondjuk Plzen, Olomouc vagy Liberec felé is, ahová szintén nincs közvetlen vonat Pestről.)

Másrészt pedig megvan arra a lehetőség, hogy itthon vegyél egy belföldi viszonylatú jegyet sok ország viszonylatára - például Lisszabon és Porto közé - csak ez általában nem éri meg, mert a nemzetközi jegy árán veszed meg, kedvezmények nélkül.

(Amire pedig "globáldíjas" jegy érvényes - ami egyszerre menetjegy és helyjegy - azt is általában ki lehet foglalni itthon, feltéve ha ismert a vonat száma és a foglalási kód.)
A „nagy hírt” már mindenki ismerte több hónapja, először csak a „zuhanyhíradó” forrásaiból, majd hivatalos közleményekből is megismerve: kilenc menetrendi évad után újra megszűnt a közvetlen éjszakai vonat Budapest és Berlin között. Szerzőink többsége ugyan kifejezetten szereti felkeresni mind a…..
Ellátott utas 2018.01.08 15:03:37
@Marjan Expres: A svájci fekvőket egy RoLa cég vette meg, a hálók régebbiek voltak, azok most Hollandiában szolgálnak hostelként. A francia hálókat meg a görögök használták egy darabig Thesszaloniki és Isztambul között. A belga és holland éjszakai kocsikat chartercégek használják, akik egy ideje autósvonatokat is járatnak északról (Düsseldorf, Hamburg) délre (München, Innsbruck, Verona).

Ha van is még ilyen kocsi, ott három dolog lehet a buktató: az egyik, hogy drága, a második, hogy rossz műszaki állapotú (+ azbeszt...), a harmadik meg, hogy az itteni állapotok nem alkalmasak a karbantartásukra, még akkor se, ha van hozzá pótalkatrész.

@dvcampro: A repülő ugyanúgy nem fed le bizonyos időpontokat, mint a nappali vonat, ha meg mégis, akkor éjjel 2-kor kell felkelned, hogy kiérj a reptérre. Meg a repülés az A-ból B-be van, a vonat esetleg még C-t és D-t is felfűzi a vonalára (mint pl. a Budapest-Berlinnél Pozsonyt és Drezdát), ahonnan még messzebb van a megfelelő repülőtér. A harmadik tényező a csomagok szállítása... erre további magyarázat szükségtelen.

@Thomas a laprugós: A rendszeredet az árnyalja, hogy most már a repülésnek nem velejárója az, hogy drága legyen. Meg a "földi" szállások néha nem drágábbak a fekvőnél-hálónál, sőt. A nagysebességű hálózat pedig Közép-Európában és még odébb egy jó darabig álom marad, emellett annak is véges a hatótávolsága, technológiai és utaskényelmi szempontból egyaránt.

A "legalja" osztály az itt az ülőkocsi, az versenyez a busszal - kényelemben nagyjából ugyanazt is tudja, legfeljebb WC-re kényelmebben tudsz menni, vagy ha kevés az utas, jobban el tudsz heverni a fülkében. (Alvószékes kocsi pedig már csak nagyon kevés akad, az is inkább az ülőkocsit kéne, hogy felváltsa - az ülő és a fekvő közötti köztes megoldásként már rég megbukott.)
Ellátott utas 2018.01.09 13:07:04
@dvcampro: A felfűzésnél nem arra gondoltam, hogy egy utazás több állomásból áll, hanem hogy Drezdának és Pozsonynak kevesebb a közvetlen repülőjárata, tehát oda valamilyen plusz transzfer is szükségessé válik. Tehát a vonat többféle utazási igényt ki tud szolgálni, mint a repülő, elviszi a Budapest-Berlin utasok mellett a Budapest-Drezda, a Pozsony-Drezda és a Pozsony-Berlin köztieket is. (A nem éjszakai szakaszokról nem is beszélve.)

A nappali utazás lélektani határa valóban az a 6-6,5 óra, pontosabban én inkább felvinném 7-8-ra. Ez is még bőven versenyképes a repülővel, mert a nettó 1-2 óra repülési időhöz adj még hozzá legalább hármat, amit a reptéren töltesz, és legalább kettőt, ami a városközpont és a reptér közötti közlekedésre kell.

Az éjszakai vonat viszont pont arról szól, hogy nem cseszed el a napod utazásra, hanem improduktív időszakban mész, amikor repülő nem nagyon van (vagy ha mégis, akkor kellemetlen), vezetni pedig szintén megerőltetőbb lenne.
Noha az elmúlt években inkább azért kárhoztatták állami személyszállító vasúttársaságunkat, mert az utolsó pillanatig sem nagyon lehetett tudni róla, hogy mi is fog változni, idén már elég hamar ismertté vált, hogy jó néhány vonattal, közvetlen kocsival és komfortszinttel…..
Ellátott utas 2017.12.08 12:38:02
@Thomas a laprugós: A távolsági buszos szolgáltatók inkább arra építenek, hogy az utas annyi pénzért "csak annyit" kaphat - valamint az ottani igencsak negatív alvási komfort mellett tényleg csak azt kívánja, bárcsak érne már oda. A fekvőhelyes- vagy hálókocsiban ezzel szemben jobban megérzi az ember, ha "kiverik az ágyból". A hasznos időtöltésnek meg több minden gátat szabhat: a reggeli csúcsforgalom, a boltok és múzeumok - valamint a vendéglátóhelyek többségének - zárvatartása, valamint ha nem nyárról van szó, a sötétség és a hideg is. Az utóbbi kettőt ráadásul egy túl késő esti/éjjeli induláskor is megérezhetjük. A szállásoknál meg néha még egy délelőtti érkezés is gondot okoz, de olyankor még így is több az esély, hogy a vendég már beköltözhet a szobájába, mint hajnalban.

Az ideális érkezés valahol 7 óra és 1/2 9 közé esik, a 9 óra még határeset, de 10-ig minden befut menetrend szerint. 17 órakor viszont már nem nagyon indulnak éjszakai vonatok, 19 óra előtt is nagyon kevés... ott is inkább 20:00 és 21:30 között megy a legtöbb. A prágai vonatrész mindkét irányban teljesíti ezt, és még a jó búcsúvacsoráról sem kell lemondani, mert a továbbító járatában lesz étkezőkocsi.
Ellátott utas 2017.12.08 13:51:41
@Thomas a laprugós: 8-kor ugyanúgy van csatlakozó vonat, amivel odaérsz 1-2 órán belül, és hiába mondják sokan, hogy vidéken még jobban érvényesül a régi életritmus, attól még ott sem kezdődik annyival előbb az élet. Repülők viszont indulnak olyan korán, hogy azok is 8-kor szálljanak le a célpontjukon, amitől még szintén 1-2 óra a célodig eljutás. Csak ahhoz már otthonról el kell indulnod 3-kor, hogy feljuss a gépre. A munkakezdés pedig már csak az állami hivatalokban és az iskolákban 8 óra, ahová üzleti tárgyalásra járnak emberek, ott 9-től van munkaidő, és még arra is inkább ráhagynak egy órát, hogy az alkalmazottak előbb megkaphassák a napi koffein- és információszükségletüket és felkészülhessenek a megbeszélésekre.

@cradbox: Uram, ön nagyot téved. Bizonyos távolságokra az autózás is fél-egy nap, és a repülők kínálata sem mindig megfelelő. (És akkor még nem is néztünk más szempontokat.) Az éjszakai vonatok pont ezt hidalják át, meg a nappali vonatokkal nem megfelelően leküzdhető távolságokat. Az utolsó mondattal viszont egyetértek, noha 9 óra után már könnyebben be tud jutni az ember a szállodai szobákba.
Ellátott utas 2017.12.08 15:18:03
@Marjan Expres: A Metropolnak hamarosan külön cikket fogunk szentelni.
Itt és most csak annyit, hogy nem a pályaépítések és az elmaradó gépcsere miatt érkezett volna előbb, hanem mert már Pestről 19:25-kor indult volna, ami már kevésbé előnyös. Az a 8 órás berlini indulás pedig 5:30-as drezdai érkezéssel is járt volna - "one man's fun is another's hell".

Az pedig, hogy az ÖBB-t érdekli egy Bécs-Berlin éjszakai eljutás, az nem jelenti azt, hogy ez Prágát is érintené... de mondom erről majd később, bővebben.
Közhelyszámba mehet, hogy mennyi különleges és érdekes hely van szerte a Földön… blogunk lapjain azonban már nem egyszer bebizonyítottuk, hogy nem kell feltétlenül másik kontinensre átmennünk ahhoz, hogy valami olyasmivel találkozzunk akár a természetben, akár az épített környezetben – utóbbiba a…..
Ellátott utas 2017.12.01 16:56:19
@kapernaumi: A csapatunk nagy része vonattal ment oda-vissza, csak ketten repültek visszafelé (de ők sem fapadossal). Az Interrail és a Balkan-Flexipass se éri meg igazán, a belföldi jegyek nevetségesen olcsók.

Budapest-Szófia viszont már idén sem volt a kínálatban, Belgrádig vagy Bukarestig kell vonatozni éjszaka, és ott átszállni... sőt, akkor már érdemesebb a szerb vagy a román fővárosban (vagy inkább a Kárpátok közelében, erre Brassó és Sinaia is jó ötlet lehet) éjszakázni. Az onnan Szófiába menő vonatok pedig sajnos nem túl pontosak és nem is túl kényelmesek.
MKK-blog Akkor együnk egy kicsit! 2017.05.04 11:13:32
Miért jó az étkezőkocsi? Az étkezőkocsi lényegében a vasúttal egyidős, hiszen természetes igény, hogy a hosszú utakon, amelyek jelentős része reggeli/ebéd/vacsoraidőre esik, lehessen éttermihez hasonló körülmények között étkezni, vagy legalább valami egyszerűbb harapnivalót, vagy italt venni.…..
Ellátott utas 2017.05.09 20:54:58
A német étkező- és bisztrókocsik alapvetően az osztrák és a svájci szolgáltatással vannak egy platformon kaják és árszínvonal tekintetében is.

A TGV-ken (beleértve a Thalys-t is) az 1. osztályon napszaknak megfelelő komplett kaját kap az utas, ha étkezési időben használja. Sőt, ilyet tud a lengyel Pendolino meg még néhány más járat is.

@Izo: Az automata csak egy újabb hibafaktor, ahol nincs kamera, ott a vandáloknak is ajándék. A kávégép pedig csak a mocskot, a zajt és a büdöset növeli.

@gereblyepörkölt: Az x2000-esek kajáldái inkább egy nyugat-európai menzára vagy egy benzinkútra emlékeztetnek: kiveszed a rekeszekből a fogyasztanivalót, a pénztárnál kifizeted, aztán a kaját megmikrózod magadnak!

@Adani: A balatoni étkezőnél csak azt nem sikerült soha elérni, hogy a sör hideg, a virsli meg meleg legyen. Fordítva még csak-csak... :-PPP
Ellátott utas 2017.05.10 10:31:12
@Diavoletto: A Lehár Bécsből úgy indul, hogy előtte már volt egy komplett belgrádi köre Avalaként... tehát ha nem adnak fel Pesten kaját, akkor előfordulhat, hogy kifogynak. (Ld. a korábbi megjegyzéseket a körIC cseh kocsijaira...)