Adatok
Grgabácsi
2 bejegyzést írt és 407 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Ha azt gondoltad hogy mindent láttál már az NDK-ból az NSZK-ba vagy Nyugat-Berlinbe távozni szándékozó keletnémet leleményekről, akkor ezt nézd meg! Sikeres és sikertelen szökések a Fal építésétől a lebontásáig, Megaválogatás, 38 - nagyobbrészt a Stasi által készített - fotóval!
1985 körül. 'Der…..
Grgabácsi
2021.01.11 13:07:40
@JTom: ez lehetett azért is, mert édesapád első lépcsős alakulatnál szolgált. Apám 1973-ban szerelt le Tapolcáról, ahol Scud rakéták voltak telepítve, és 1979-81 körül nem engedték ki Nyugat-Európába IBUSZ utazásra a leendő anyámmal, mert olyan alakulatnál volt sorkatona.
Grgabácsi
2021.01.11 13:10:16
@TheRminator: Hamburg és Hannover felé egy autópálya vezet, amit ma 2-esnek hívnak :)
Grgabácsi
2021.01.11 13:16:50
@leroi: A fal építése után a szövetséges és a szovjet megszállási övezeteket is érintő metróvonalakon a szovjet zónába eső állomásokat efalazták, ott megállás nélkül mentek át a vonatok. Ez a két vonal a mai U6 és U8 volt, azok már akkor olyan vonalvezetésűek voltak, hogy északról nyugati megszállási övezetből indultak, majd a szovjet alatt mentek át, és délen ismét valamely nyugati övezetben értek véget. Ha egy mai berlini metrótérképet megnézel, látni rajta pl. az U7-es vonal furcsa alakját, ami direkt úgy épült tovább, hogy kikerülje Kelet-Berlint, de egyes részei még a festő gyerek idejében épültek. Az U9 viszont már teljesen a háború után épült.
A jellemzően kelet-nyugati irányú U1-U2 vonalak csak szimplán el voltak vágva. Az U1-nek a keleti zónában csak egy megállója maradt, az szimplán üzemen kívül maradt.
A jellemzően kelet-nyugati irányú U1-U2 vonalak csak szimplán el voltak vágva. Az U1-nek a keleti zónában csak egy megállója maradt, az szimplán üzemen kívül maradt.

A járványhelyzet miatt lényegében mindegyik zenekar - még talán az is, amelyik soha nem létezett - nekiállt a következő albumának, így valójában egy végtelen listát kellene hoznunk, kik is adnak/adhatnak ki friss anyagot 2021-ben. Ehelyett, mert azért egy ilyen sort igen húzós és valljuk be,…..
Grgabácsi
2021.01.11 09:34:24

1860. Gyapotszedő rabszolgacsalád Savannah közelében, Egyesült Államok..
Grgabácsi
2020.09.28 08:54:59
@Watchdog: Az bizony a metró, avagy Subte, ahogy ott hívják.

Előfordult már veled, hogy nem tudtad egyből lecsavarni a befőttesüveg tetejét? Mit tettél ezután? Most eláruljuk, hogy milyen célravezető módszerek léteznek, amik segítenek hozzáférni a finomságokhoz az üveg belsejében...
Grgabácsi
2020.07.24 09:43:43
@fizeto_utas: Jaja, evőeszköz nyelének a vége is jó lehet hozzá. Viszont akkor jó eséllyel nem lesz többször használható a tető, legalábbis arra, hogy egy frissen eltett befőttet/lekvárt/akármit lezárj vele. Mondjuk ez nem mindig szempont.

Az MTI Fotóarchívumából ma régi - nagyrészt a szocialista Magyarország idejéből származó - balesetek fotóit válogattam csokorba. Meglehetősen sok, a témába vágó képet találhatunk főleg úgy hogy nemcsak autó-, hanem vasúti, sőt még repülőbaleset is szóba jöhetett. Témáik persze természetüknél fogva…..
Grgabácsi
2020.07.16 15:14:26
@SomiTomi: a Mercedes már évtizedekkel korábban törögette a saját "szabványai" alapján az autóit, meg a svédek is. Hogy a többi gyártó mikor kezdte el, azt nem tudom, de a nyolcvanas évek elejét későinek tartom, de lehet, hogy tényleg így van.

2020 júniusában rég nem látott kiadós esőzés alá került Magyarország nagy része. A helyenként eltérő intenzitású és mértékű eső sokszor viharos gyorsasággal csapódott le az égből, és olyan is volt, hogy napokon át alig akart elállni. Ebben a hosszúra nyúlt zivataros időszakban talán sokaknak eszébe…..
Grgabácsi
2020.06.30 08:24:06

Emlékeztek azokra az időkre, amikor az üzemanyag takarékosság nem számított? Amikor egy műszerfal nem csak egy nagyra nőtt táblagépből állt? Amikor egy autó belseje majdnem tágasabb volt, mint némelyik lakás? A Buick Riviera emlékszik.
Volt valamikor az autóiparnak egy aranykora, amikor a stílus…..
Grgabácsi
2020.06.25 10:35:00

Szenvedélyem a régi, színezett fotók. Sajnos nem művelem ezt a művészeti ágat (szerintem az), de szívesen nézek ilyen gyűjteményeket és - talán emlékeztek rá - mi is csináltunk 2 éve itt a blogon egy ilyen projektet, amit saját erőből finanszíroztunk és 25 magyar képet színeztettünk ki.
Mikolaj…..

Volga, Moszkvics, Csajka, ZIL. A legszebb szovjet autók szinte mind arcpirító koppintások voltak az utolsó domborulatig...
Grgabácsi
2020.05.12 11:14:21

1914. Lenin Zakopanéban az Osztrák-Magyar Monarchiában. Valószínűleg a Krakkóban gyógykezelt feleségével, Krupszkajával együtt töltötte ott az időt..
Grgabácsi
2020.05.03 20:44:30
@Pascal: Kölcsönbérleti szerződésnek hívták, és ily módon rengetek amerikai fegyverhez is jutottak.

1970. február 21-én, 50 évvel ezelőtt a fonyódi vasútállomáson felrobbant egy mozdony. A végzetes kimenetelű balesetről néhány adományozott fotó és egy lelkes helytörténész mesél...
Grgabácsi
2020.04.09 18:17:00
@fofilozofus: a törökök még a 2000-es években is használtak ilyen mozdonyokat. Robbanni meg nemcsak a 052-esek robbantak, hanem mások is, ha nem kezelték jól.

Nemrég jelent meg, hogy hivatalosan is pozíciót kapott Vitézy Dávid, és ezzel felmerült, hogy a közeljövőben milyen változásokra lenne igény a főváros és annak agglomerációját tekintve.
Nos, röviden fogalmazva, sokra.
De ezzel nem csak az agglomeráció, hanem az egész ország így van vele.…..
Grgabácsi
2020.01.24 14:06:05
@arckönyv: a hangoljuk a lámpát a villamoshoz nagyjából minden civilizált európai villamosüzemben alap. Nem is ácsorognak két végállomás között összesen perceket, hanem mennek, mint a disznó. És vannak is rajta rendesen.

1928. Oldalkocsis motorverseny a bristoli pályán..
Grgabácsi
2019.11.04 17:29:13

Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..

Az utánzás a hízelgés legőszintébb formája: Charles Caleb Colton angol író ötlötte ki ezt az aforizmát valamikor a XIX. század legelején, mely tökéletesen igaz a rockzene esetére is. Ahogy Jack Black is látványosan mutatta be ezt a Rocksuli című örök filmklasszikusban, a bandaalapítás legelső fázisa…..
Grgabácsi
2019.06.27 08:29:40

Nem túl gyakran ugyan, de előfordul, hogy valakinek egy vagy több tejfoga nem hullik ki a fogváltás időszakában gyerekkorban. A fogazatban maradt tejfogakkal akár évtizedekig is el lehet élni, bár egy tejfog soha nem ér fel egy maradó fog értékével. Éppen ezért érdemes kivizsgáltatni, hogy mi lehet…..
Grgabácsi
2019.05.29 15:02:43
@szbszig: Nem, mert ha csírahiány is van, a gyökere felszívódik. Nekem 37 évesen húzták ki az utolsó tejfogamat, és az íny alatt alig volt valami.

Az elmúlt napok egyik legnagyobb meglepetést keltett, fővárosi vonatkozású híre az volt, hogy – mint Tarlós István főpolgármester bejelentette -, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa döntése alapján el kell bontani a Nyugati téri felüljárót. A hivatalos indokolás szerint a főváros szakadatlan…..
Grgabácsi
2019.05.22 15:16:46
@ubu1a: "Egy autó akkor fogyasztja a legtöbb üzemanyagot, akkor a leghangosabb, akkor a legkörnyezetszennyezőbb, amikor indul és gyorsít. De ugyanez a buszra még inkább, a villamosra és a villanyautóra kevésbé igaz. Egyenletes, tartható tempóra kellene optimalizálni a forgalmat. Mégis lámpát akarnak az idióták oda is, ahol még nincs."
És akkor fogyasztja a legkevesebbet, ha nincs használva. Itthon viszont az utóbbi bő 30 évben az volt a szocializációs minta, hogy amint lehet, szerezz jogsit és vegyél autót, mert máshogy a létezés határán tengődő emberi roncs leszel, akit a kutyák is körbehugyoznak. Ennek látható az az eredménye, hogy az emberek már nettó 120 ezres fizetésből is autót próbálnak fenntartani annak az árán is, hogy kiflin és 300 Ft/kilós parizeren élnek. Egyrészt,
Másrészt sokan leírták már, én pedig nem fogom, hogy az egyenletes tempóra soha a büdös életbe nem fogod optimalizálni a forgalmat. Mert nem lehet, mert van keresztirány is, meg mert a járművezetők alapvetően alkalmatlanok rá. Ebből adódóan abszolút felesleges minden erre irányuló törekvés, mert a határhaszna kb zéró.
És akkor fogyasztja a legkevesebbet, ha nincs használva. Itthon viszont az utóbbi bő 30 évben az volt a szocializációs minta, hogy amint lehet, szerezz jogsit és vegyél autót, mert máshogy a létezés határán tengődő emberi roncs leszel, akit a kutyák is körbehugyoznak. Ennek látható az az eredménye, hogy az emberek már nettó 120 ezres fizetésből is autót próbálnak fenntartani annak az árán is, hogy kiflin és 300 Ft/kilós parizeren élnek. Egyrészt,
Másrészt sokan leírták már, én pedig nem fogom, hogy az egyenletes tempóra soha a büdös életbe nem fogod optimalizálni a forgalmat. Mert nem lehet, mert van keresztirány is, meg mert a járművezetők alapvetően alkalmatlanok rá. Ebből adódóan abszolút felesleges minden erre irányuló törekvés, mert a határhaszna kb zéró.
Grgabácsi
2019.05.22 17:34:47
@chrisred: nem. És egész egyszerűen azért nem, mert nem ugyanarra való a kettő. Egyrészt.
Másrészt elég furcsa érvelés n+1-edszer is kényelmi okokat firtatva megkérdőjelezni a villamost a metró felett, miközben az autózás kényelme az jár, azt aztán biztosítsa az állam, főváros, atyaúristen, stb.
Harmadrészt így sem lesz kihasználatlan sem a metró, sem a villamos. Szóval fel lehet majd rájuk szállni.
Másrészt elég furcsa érvelés n+1-edszer is kényelmi okokat firtatva megkérdőjelezni a villamost a metró felett, miközben az autózás kényelme az jár, azt aztán biztosítsa az állam, főváros, atyaúristen, stb.
Harmadrészt így sem lesz kihasználatlan sem a metró, sem a villamos. Szóval fel lehet majd rájuk szállni.

Kamionoknak építettek ki felsővezetéket, így villamosították az egyik legforgalmasabb autópálya-szakaszt a németek. Közgazdászok azonnal feltették a Portfolioban is olvasható kérdést: pénzkidobás vagy a jövő közlekedésének első lépése a beruházás? Mi értelme van a hibrid kamionoknak, amikor a…..

A sok busz- és villamosfelvonulás után ma pihenjünk egy kicsit: itt van a múltkori, 1990-es videó folytatása két évvel későbbről. A ruhákat nézve körülbelül ekkor ért véget Magyarországon a nyolcvanas évek, bár a közlekedésen még nem nagyon lehetett ezt érezni, talán csak levetett nyugati autóból…..
Grgabácsi
2018.12.03 09:43:34
@Comandante en Jefe: Nem, hanem a menetregisztrálók elterjedésekor. Mondjuk annak meg épp az a bizonyos baleset volt a(z egyik) kiváltója.

Két héttel ezelőtt megkérdeztünk Titeket Instagramon és Facebookon, hogy ha változtathatnátok egy dolgot Budapesten, akkor mi lenne az? Szerencsére sokak fantáziáját megmozgatta ez a kérdés, így mi is rengeteg izgalmas választ olvashattunk. Volt azonban öt olyan „kívánság”, ami jóval gyakoribbnak…..
Grgabácsi
2018.10.04 07:30:01
@hunsly: Budapestnek a belvárosban ha nem is kiváló a közlekedése, de legalábbis relatíve jó. Ha nem tették volna tönkre a metróra hivatkozva a villamoshálózatot, akkor pl egész jól lehetne a belvárosban is tömegközlekedni. Viszont ha már a külvárosokból akarsz bejutni, akkor bizonyos irányokban kifejezetten szopóág van. Csak hát ugye a belvárosi értelmiség hajlamos elfelejteni, hogy a város nemhogy a Nagykörútnál, de még a Hungáriánál sem ér véget.
@különvélemény: az önvezető elektromos autók kb semmit sem fognak megoldani, sőt, még több egyéni közlekedési igényt fognak generálni.
Amúgy messze az első helyen kéne állnia a rettenetesen balkáni állapotú köztereknek és aluljáróknak. Ilyen még a lesajnált Bukarestben sincs. Ehhez jönnek hozzá főleg a pesti oldalon a nagyobb csomópontokat ellepő lecsúszott tömegek, bezombult népségek, akik egyrészt szédületes tempóban lakják le a tereket, másrészt eléggé aláássák a komfortot.
@különvélemény: az önvezető elektromos autók kb semmit sem fognak megoldani, sőt, még több egyéni közlekedési igényt fognak generálni.
Amúgy messze az első helyen kéne állnia a rettenetesen balkáni állapotú köztereknek és aluljáróknak. Ilyen még a lesajnált Bukarestben sincs. Ehhez jönnek hozzá főleg a pesti oldalon a nagyobb csomópontokat ellepő lecsúszott tömegek, bezombult népségek, akik egyrészt szédületes tempóban lakják le a tereket, másrészt eléggé aláássák a komfortot.
Grgabácsi
2018.10.04 09:11:32
@gigabursch: A budai fonódó melyik metróvonallal párhuzamos?
A 70-es években megcsonkított villamoshálózat jelentős része pedig pont olyan vonal, ami ma is megélne akár metró (vagyis felett) is. Lásd pl. a Deák és a Lehel tér között.
A 70-es években megcsonkított villamoshálózat jelentős része pedig pont olyan vonal, ami ma is megélne akár metró (vagyis felett) is. Lásd pl. a Deák és a Lehel tér között.
Grgabácsi
2018.10.04 09:13:21
@Zabalint: Melyik európai nagyvároshoz viszonyítva? Mert az általam ismert európai nagyvárosokhoz (Bécs, Berlin, München, Hamburg, Drezda, Prága) képest kifejezetten rossz, bár vannak talán rosszabbak is.

Talán a Bosch és a Daimler sem gondolt bele teljesen, hogy mennyire iránymutató az a technológia, amit elérhetővé tettek a W116-os S-Merciben 1978-ban. A fékezett kerekek blokkolását gátló rendszerük, ami ABS (Anti-lock Braking System) néven vált ismertté, mára rengeteg életet mentett meg, ráadásul…..
Grgabácsi
2018.08.31 20:11:37
@csúti csüngőhasú tolvaj: Na azt megnézem, amikor másodpercenként mondjuk 100-szor kiértékeled mind a négy kerék aktuális szögsebességét, csúszását, és - nincsenek nagy elvárások - csak fékkörönként visszaszabályzod a nyomást.
Az Átlag Józsi leginkább azt hiszi el, hogy az ABS-szel ugyanúgy, ugyanolyan fékutakat lehet elérni bármilyen útviszonyok közt, mint szárazon. Aztán ebből jön az, amit leírtál. És igen, pont ezért csúsztál ki a pirosnál, mert jól beszoptad.
Más: a Mercikben nem 1987-től széria az ABS, hanem 1993-tól. 1988-tól a W124-ben, majd 1990-től a W201-ben (a.k.a. 190-es) az alapmotorokat (1,8 benya és 200D) kivéve. A C-osztályban már széria volt.
Az Átlag Józsi leginkább azt hiszi el, hogy az ABS-szel ugyanúgy, ugyanolyan fékutakat lehet elérni bármilyen útviszonyok közt, mint szárazon. Aztán ebből jön az, amit leírtál. És igen, pont ezért csúsztál ki a pirosnál, mert jól beszoptad.
Más: a Mercikben nem 1987-től széria az ABS, hanem 1993-tól. 1988-tól a W124-ben, majd 1990-től a W201-ben (a.k.a. 190-es) az alapmotorokat (1,8 benya és 200D) kivéve. A C-osztályban már széria volt.

Még napjainkban is döbbenten nézem a fényképeket. Ez itt történt Pécs főterén? Igen! Több mint 35 évvel ezelőtt a Széchenyi téren történt egy elképzelhetetlen tragikus esemény.
1983. augusztus 20.-án bekövetkezett városunk egyik legsúlyosabb autóbusz balesetéről, augusztus 22.-én és 23.-án számolt…..
Grgabácsi
2018.08.30 08:05:52
@UsrComm: Miután egy buszon légfék van, így a fékfolyadék túlmelegedése olyannyira kizárt, mint ma egy Michael Jackson koncert.
Grgabácsi
2018.08.30 08:11:28
@ninimimi: "Továbbá a pécsi sofőrökről írtakhoz vegyük hozzá a vizet ivó gyerekre rendőrt hívó miskolci sofőrt, vagy a gyalogosokat most már sorozatban gázoló budapesti - főleg - villamosvezetőket. Akiknek valószínűleg soha nem vizsgálják a baleset vészhelyzeti elkerülhetőségére irányuló kötelezettségét."
Elmész ám te a jó messzire. Csak ülj be egy pár napra kb bármelyik frekventált vonalon vezető kolléga mellé és igyál egy felest minden alkalommal, amikor megmenti egy hullajelölt életét. Másnap Zacher Gábor fog neked jó reggelt kívánni. Amikor takarásból kilép valaki a vasúti pályán, azt nem lehet kivédeni. Amikor a fasoron az idióta nő (nyugodjon békében) a zárt ajtót próbálja felfeszíteni, miközben 3 perc múlva jön a következő villamos, azt megint csak nem lehet a vezető nyakába varrni. Szóval inkább meg lehet a budapesti villamosvezetőknek köszönni, mert ha nem figyelnének, akkor naponta gázolnának el négy embert, nem évente egyet vagy kettőt, mint ami a sokévi átlag.
Elmész ám te a jó messzire. Csak ülj be egy pár napra kb bármelyik frekventált vonalon vezető kolléga mellé és igyál egy felest minden alkalommal, amikor megmenti egy hullajelölt életét. Másnap Zacher Gábor fog neked jó reggelt kívánni. Amikor takarásból kilép valaki a vasúti pályán, azt nem lehet kivédeni. Amikor a fasoron az idióta nő (nyugodjon békében) a zárt ajtót próbálja felfeszíteni, miközben 3 perc múlva jön a következő villamos, azt megint csak nem lehet a vezető nyakába varrni. Szóval inkább meg lehet a budapesti villamosvezetőknek köszönni, mert ha nem figyelnének, akkor naponta gázolnának el négy embert, nem évente egyet vagy kettőt, mint ami a sokévi átlag.
Grgabácsi
2018.08.30 08:12:14
@Helga Beauty Salon: "Itt az a nagy tanulság, hogy utólag úgyis rádvernek bármit amit akarnak." Itt a pont.

Szeretném előrebocsátani, hogy amennyire lehet megpróbálom kerülni az autós közlekedést és nagyobb távokra a távolsági buszt vagy a vasutat veszem igénybe. Többször is belefutottam az utóbbi időben a pofonokba, de azt csak bugnak tartottam. Jóhiszeműen. Ma már fícsör a lerohadás, a késés, az…..
Grgabácsi
2018.07.26 08:28:46
@Kishableany: A közösségi közlekedés, mint szókapcsolat, már akkor is létezett, amikor a facebook meg az uber még gondolat sem volt.
Grgabácsi
2018.07.26 08:37:29
@midnightcoder2: Féltudás forevör. Az új kocsik tudnak visszatáplálni, és azt sem a síneken, hanem a harmadik sínen keresztül. Ezen a vonalon pedig mindig is működött, (volna, ha 1976 és 2016 között arra alkalmas vonatok jártak volna rajta) és most is működik. Feltéve, ha éppen van olyan vonat, amelyik a visszatáplált energiát fel tudja venni. Ha nem, akkor marad a fékellenállás, (amit te tudatlanul villanykályhának nevezel) mint minden járművön, még a legkorszerűbbeken is. Vészfékezéskor pl. eleve meg sem próbál visszatáplálni.
Grgabácsi
2018.07.26 09:06:14
@midnightcoder2: Rosszul gondolod. A cucilizmusban ugyanúgy szervókontrolleres vezérlésűek voltak a metrókocsik, mint a "felújítás" előtt. Azok pedig sok mindent tudtak, visszatáplálni azt nem. Sőt mi több, az indításhoz is ugyanezeket az előtétellenállásokat használták, mint a fékezéshez.

Állandó olvasóink biztosan tudják már hogy blogunk az MTI Fotóarchívumával kötött együttműködése révén mutat be képeket ebből az egyedülálló magyar gyűjteményből.
Budapest, 1958. január 21. A Fővárosi Szekérfuvarozási Vállalat (FŐSZEFU) lovaskocsija halad a Tanács kőrúton. MTI Fotó: Seidner…..
Grgabácsi
2018.06.08 13:14:30

Harcolni a szennyezés és a klímaváltozás, valamint azok káros egészségügyi hatásai ellen széles körben elfogadott magatartássá vált. Kézenfekvő, hogy ennek egyik módja a városi autós közlekedés csökkentése. De minden változtatásnak vannak nemkívánatos következményei, főleg,ha olyan nagy mértékűről…..
Grgabácsi
2018.05.07 12:43:37
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz