Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Tastam

71 bejegyzést írt és 36 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
vonatmagazin Egy régimódi nap 2020.07.11 06:30:00
Néhány évvel ezelőtt nagy szenzáció volt, amikor a közforgalomból már két évtizede kikopott legendás Nohab-mozdonyok egy példánya, a 2761 017, azaz a volt MÁV M61 017 ismét menetrend szerinti személyszállító vonatot továbbított utolsó törzsvonalán, az észak-balatoni vasútvonalon. Az egész nyáron át…..
Az előző hozzászólás szerzőjéhez, crash-hoz hasonlóan én sem szívesen hozom szóba a koronavírust, azonban mivel jelenleg ha tetszik, ha nem, egyelőre mindennapjaink - de remélhetően hamarosan már csak történelmünk - részét képezi, úgy gondolom, a téma megkerülhetetlen. Jómagam szerencsére nem…..
Március 15-én a nemzeti ünneppel kapcsolatos, nagy tömegeket megmozgató ünnepségeket, megemlékezéseket biztonsági okok miatt a szervezők kénytelenek voltak lemondani, azonban hazai személyszállító vasúttársaságunk a szintén e napra tett ígéretét megtarthatta. Igazándiból ez már a második ígéret volt…..
Tastam 2020.03.23 14:51:27
@Békássy Csaba: Köszönöm az észrevételt, elgondolkodtatott. Mindenesetre tévedések és félreértések elkerülése érdekében szeretném leszögezni, hogy nem hasonlítottam a motorvonatot a 007-es ügynökhöz, csupán stilisztikai eszközként alkalmazva utaltam rá. Ez a kettő két különböző dolog és nem véletlenül van az ügynök szó idézőjelbe téve. Mivel ez nem egy szakközegben közzétett szakdolgozat, úgy gondolom, megvan a lehetőségem arra hogy némi humort, egyéni ízt csempésszek a tudósításba. Ez pedig a reakciók alapján sikerült is, még ha nem is teljesen úgy, ahogy akartam. A nevezett kitalált figura egyébként az egész világon ismert és kiváló hírnévnek örvend, és nem hiszem, hogy rosszabb rá hivatkozni, mint vasúti járműveket például hernyónak, vagy gyíknak titulálni.
Azt mondják, felnőtt korban azt próbáljuk gyermekeinknek, illetve unokáinknak megadni, amit mi a saját gyermekkorunkban nem kaphattunk meg. Talán ilyen indíttatásból döntöttünk mi is úgy, hogy kisunokánkat az idén egy Mikulásvonatos utazással lepjük meg. Elemezve a hazai választékot, végül a…..
Hazánkban viszonylag sok kisvasút működik, melyek manapság elsősorban a szórakozni, kirándulni vágyók szolgálatában állnak. Van azonban néhány olyan keskeny nyomközű vasútüzem is, amelyek szigorúan gazdasági célból üzemelnek, s a nagyközönség előtt kevésbé, vagy egyáltalán nem ismertek, inkább csak…..
Tastam 2019.11.18 08:27:28
@Albert András: Tisztelt Albert úr, köszönöm a helyreigazítást, a javítás megtörtént.
vonatmagazin A csókos vonat 2019.11.02 06:30:00
Magyarországon nincs nagy hagyománya az emeletes vonatok közlekedtetésének: míg a szomszédos országok legtöbbikének vaspályáin már évtizedek óta mindennapos látványnak számítanak a kétszintes szerelvények, mi megmaradtunk a "földszintes" vonatok használatánál. Az elmúlt évtizedekben ugyan több…..
Tastam 2019.11.04 10:52:13
@lutria: Ez az eljárás, ha Magyarországon még nem használatos (akár új, akár használt) járművet akarnak üzembe állítani. A hatósági engedély kiállításáig a járműnek bizonyos teszteket kell sikerrel teljesítenie, amíg ez nem történt meg, csak a próbafutások idején közlekedhet önállóan. A pontosabb részleteket én sem ismerem.
vonatmagazin Micsoda egy hétvége! 2019.10.12 06:30:00
Miután véget ért a nyári uborkaszezon, szeptemberben ismét teljes gőzzel beindultak a vasúti jellegű rendezvények (is), ám ekkor a tempó hirtelen olyan gyors lett, hogy a téma iránt fogékony érdeklődők csak úgy kapkodták a fejüket. A hónap utolsó hétvégéjén dömpingszerűen jelentkeztek a programok,…..
vonatmagazin Retró Balaton party 2019.08.11 06:30:00
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer a német közszolgálati televízióban egy riportműsor, amely azt mesélte el, hogy a Német Vasút egyik szép vonalvezetésű, hegyi vasútvonalán egy hétvégére a menetrend szerinti személyszállító vonatok egy részét a megszokott dízelek helyett gőzmozdonyokkal…..
A nyári szezonban az időjárástól függően két-három hónapon át, esetleg még hosszabb időszakban az ország talán legfrekventáltabb vasútvonalai a Balatont megkerülő sínpályák. Ma már nehéz elképzelni, hogy valamikor nem lehetett vonattal utazni a magyar tengerhez, pedig így volt. A déli parton…..
Egy igazán jól sikerült gyermeknapon nemcsak az ünnepeltek, vagyis a gyermekek, hanem felnőtt kísérőik is jól érzik magukat. Nemrégiben egy olyan gyermeknapi rendezvényt látogattuk meg, ahol szinte bárki, akár gyermekek nélkül is megtalálta a neki tetsző programot. Minket az esemény vasúti…..
Utolsó hozzászólásomban a hazai keskenynyomközű vasutak egyik legkisebbikénél tett látogatásunkról meséltem. A kisvasút napja alkalmából utaztunk oda, akárcsak néhány héttel később Ausztriába, a Waldviertel (magyarul Erdőnegyed) nevű tájegységben található, Gmünd…..
Tastam 2019.06.24 21:19:11
@Benbe: Köszönöm. A delta története pedig mostanáig valahogy elkerülte a figyelmemet.
Baranya északnyugati sarkában, a Zselicség gyönyörű környezetében vegetál hazánk legszűkebb nyomtávú erdei vasútja. Sok idő, talán egy emberöltő is eltelt azóta, hogy utoljára ott jártam, időszerű volt ismét meglátogatni ezt a vasutacskát. Május elején éppen a külső-somogyi Nagybajom községben…..
Tastam 2019.06.19 10:21:35
@konzol1: Nem keskenyebb, mindkettő egyforma, csak a kemencei múzeumvasút, ami pedig - legalábbis számomra - más kategória. És nem feledkezhetünk meg a gödöllőiről sem, amely szintén 600 mm-es, de annak a besorolásában egyelőre bizonytalan vagyok.
Február közepén néhány napra meleg, tavaszias idő köszöntött ránk. Ezt kihasználva az időszakba eső szombatra egy rövidke kirándulást terveztünk be, melynek fő célpontja Érd-alsó megállóhely volt. És hogy mért pont ezt az egyébként nem túl látványos objektumot…..
Egynapos kirándulásaink, ha nem hazai területre irányulnak, általában valamelyik szomszédos ország határközeli sávjára szoktak szorítkozni. Ez természetes is, hiszen a távolság és vele párhuzamosan az idő is komoly gátló tényező a hosszabb túrák tervezésekor. Egy esetben…..
Töredelmesen beismerem, a múlt évben kissé elhanyagoltam a vonatmagazinos blogot. Pedig elég eseménydús esztendőt tudhatok magam mögött és talán mentségemre szolgál, hogy a "restanciát" egy ideje próbálom folyamatosan ledolgozni. Ezen események legtöbbike nem kötött időponthoz,…..
Az elmúlt év telének egyik hosszú estéjén a negyven évvel ezelőtti kiadású Csehszlovákia útikönyvemet olvasgattam. Az egymást követő oldalakon egyre érdekesebb leírásokra bukkantam, melyek azonnal felkeltették az érdeklődésemet. Elővettem a térképet, megkerestem rajta a könyvben szereplő…..
Tastam 2019.01.16 17:39:06
@rezgaras: Köszönöm az észrevételt, jogos. Sajnos összekevertem a dolgokat.
Az elmúlt év tavaszán megkezdődött Szeged és Hódmezővásárhely között Magyarország első tram-train vonalának kivitelezése. Az építkezés, ahogy ez lenni szokott, a régi pályatest bontásával kezdődött. A munkálatok a vasútrajongók számára igazi csemegét kínáltak,…..
Tastam 2019.01.06 17:05:30
@Lobo Marunga: Lehet, hogy a gondolatmenetem nem teljesen korrekt, de én azért nem szoktam a mai viszonyok között a mellékvonalakra a HÉV kifejezést használni, mert az számomra egy szervezeti egységet (vasúttársaságot) jelöl. Annak idején ezek a HÉV-ek nemcsak a helyi érdekeket szolgálták, hanem kisebb-nagyobb részben a helyi érdekeltségek pénzén épültek meg és ezt a tényt a vonalakat üzemeltető társaságok nevébe illesztett HÉV rövidítés is jelezte. Aztán amikor az államosításkor a MÁV, vagy az elszakított országrészeken az adott államvasút részévé váltak, onnantól kezdve már nem HÉV-ek, hanem az adott államvasút mellékvonalai lettek.
A decemberi hónapban, az adventi időszakban a karácsonyi várakozás varázsa helyett egyre inkább az üzleti szempontok kerülnek az előtérbe. A szupermarketek hangszórói néhol már november közepétől harsogják a karácsonyi muzsikát, ugyanakkor a tévéreklámok egy része is a…..
A mondások nagyszerűsége abban rejlik, hogy akár a nyelvi játékok, nagyon sokféle helyzetre alkalmazhatók. E hozzászólás alaptémája az, hogy a vasúti vontatójárműveket is üzemeltető MÁV-Start nem egyszer jut olyan helyzetbe, hogy a feladatok hirtelen megsokasodása, meghibásodás, vagy más ok miatt…..
Tastam 2018.12.16 21:20:30
@konzol1: Láttam a képet és irigykedtem is miatta. :-)
A kocsik nem azok voltak.
Tastam 2018.12.17 12:23:30
@Renáta Kovács1: Igen, valóban az volt az elképzelés. Köszönöm, javítottam.
Nem tudom, mikor és hogyan jött az az ötlet, hogy a Mikulás ne rénszarvas-vontatta szánon, hanem vonaton érkezve hozza az ajándékokat a gyermekeknek. Jómagam Németországban ismerkedtem meg ezzel a szokással, mely aztán több környező országba is begyűrűzött. Egy időszakban hazánkban is divatba jött,…..
Tastam 2018.12.08 12:16:32
@konzol1: Köszönöm.
Jogos a kritika, ezt benéztem, de javítottam.
vonatmagazin A régi vasút nyomai 2018.12.01 06:30:00
A most ismertetésre kerülő utazást hosszas "vajúdás" előzte meg, hiszen már évek óta készültünk rá és bár többször is elhatároztuk utunk időpontját, végül hol ezért, hol azért kénytelenek voltunk halasztani. Ebben talán még az is közrejátszott, hogy a kiszemelt…..
November 19-én, délután fél kettő tájban jutott el hozzám a hír, amely szerint Pilis állomás 1. vágányán egy osztrák motorkocsikból összeállított szerelvény tartózkodik. Az infó hitelességét eszembe sem jutott megkérdőjelezni, mégis kissé bizonytalanul kellett kezeljem, ugyanis azt közel négy órával…..
Csehországban viszonylag kevés kisvasút található, ezek közül is csupán kettő olyan van, amely ma is részt vesz a közforgalomban. Jó tíz éve egy kis vasútbarát csoporttal végiglátogattam ezeket a vasutakat, köztük a cseh állami társaság,a ČD üzemeltetésében lévő egyetlen keskeny nyomközű vasutat, a…..
A 29-es számú (Szabadbattyán - Tapolca) vasút már régóta a vasútrajongók egyik kedvencének számít. Korábban, még a múlt század nyolcvanas éveiben a vonalon megforduló sokszínű vontatójármű-állomány, valamint a nyári időszakban közlekedő gőzvontatású nosztalgiavonatok csábították a fotósokat, később…..