Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Analoglued

93 bejegyzést írt és 422 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Az elmúlt egy évben miközben végig néztem, ahogy a magyar nyelvű ún, „hifi”, úgy nevezett „sajtó” egyenesen beleáll a földbe, előtte sem sok minden volt, de hát a semmiben az a kevés is soknak tűnik, szóval miközben egyértelmű és nyilvánvaló lett a helyzet, hogy ingyen senki nem csinál semmit,…..
Analoglued 2024.03.09 08:11:24
@Zoli Vitális:
Kedves Zoltán!
Tudom hogy ezt nem nekem címezted, de valószínűtlen hogy Attila olvasni fogja, így helyette én válaszolok. Veres Attila saját maga soha nem épített semmilyen elektronikát. A névazonosság véletlen, az említett erősítő biztosan nem Attila keze alól került ki. Ha az erősítődről szeretnél valamit kideríteni, a kapcsolás és a megépítés alapján elég sok lényegi dolgot meg lehet tudni róla, ehhez kell a rajz és fotók, meg egy-két mérés (tápfeszültségek). Szakmai szemmel a "végtelen igényesség" egy nagyon-nagyon relatív fogalom, ami szép kívülről, az még lehet tele helytelen méretezéssel, hibás alkatrészválasztással, gyenge minőségű kábelezéssel, rossz kapcsolástechnikával, alulméretezett tápegységgel, rossz paneltervezéssel, inhomogén áramutakkal, rossz impulzus-válaszú kondenzátorokkal, stb. elég hosszú ez a sor. A legtöbb DIY elektronika egy-egy híres vagy ismertebb kapcsolás otthoni újraelkövetése, anélkül, hogy az illető tisztában lenne az apró részletek végzetes összefüggéseivel. Így aztán legtöbbször a végeredmény sem tud kibontakozni. Nagyon kevés a kivétel. Ezzel nem minősíteni, pláne nem lehúzni szeretnék senkit, semmit, csak egy általános igazság a DIY cuccokkal kapcsolatban. Ettől még az adott darab lehet hallgatható, élvezhető, akár még szubjektíve jobb is mint sok gyári. Mert a legtöbb gyári eszköz mögött sem áll több tudás, ismeret, és a pénzt a külcsínbe tolják, mert az látszik. A végeredmény nem azon múlik, hogy valami "gyári" vagy a konyhaasztalon készül, hanem azon, hogy aki megépíti, amögött van-e 20-30 év napi fejlesztői ismeret, vagy nincs. EZ fog különbséget tenni. A pár ember aki rendelkezik ezzel az ismerettel, nem nagyon építget mást, csak a saját elektronikáit. Itt zárul ez a kör. Hozzáértéssel egy-egy ismert, jobban sikerült kapcsolásból lehet sokkal jobbat is csinálni mint a gyári, lásd pl. Quad-405 Extreme, de amúgy a DIY értelme inkább a saját alkotás öröme, és ez akkor is megvan, ha a végeredmény nem lesz űberjó.
Egyébként a Veres Audio-ról még én sem hallottam 40+ év alatt. De ez nem jelent semmit, néha előkerülnek rejtett kincsek. :-)
Üdvözlettel,

Gábor /AudioWorld /Gauss
Egészen bizonyos vagyok benne, hogy minden lemezjátszó-gazda sorstársunk fejében megszületett valaha ( előbb vagy később, mindegy ) az a dilemma, hogy mennyi az az összeg, amit hangszedőre érdemes egyáltalán költeni? Azoknak, akik valamilyen alapgéppel rendelkeznek ( Rega Planar…..
Analoglued 2023.10.18 16:47:39
@Kis Attila69: Véleményem szerint, egy magasabb engedékenységű hangszedő volna jó a 23F-be, ha az Ortofon hangzásvilága tetszik, akkor egy 2M Blue lehetne oda jó. Eredetileg Denon DL80-al árulták, az egy jó kis testes hangú hangszedő, nem egy Ortofon hang. Esetleg megpróbálhatsz egy Grado-t.
Analoglued 2023.11.09 07:21:29
@FerkovMiklós: Kedves Miklós!
Az a gép egy elég jól megépített, precíz, jó hangú gépnek látszik. A régi japán DD-knek a tányér a szűk keresztmetszete, bár érdekes hogy erre csak mostanában jött rá a világ. A gép többi része megérdemelné, hogy kezeljük ezt a hibát, és a futómű feljebb lépjen egy (két) kategóriát. Erre egy elég egyszerű módszert javaslok, a Funk Firm APM egy kifejezetten erre kifejlesztett lemezalátét, ami erőteljesen csökkenti a tányér rezonanciáit, miközben ideális alátámasztást nyújt a lemeznek. Egy ilyen kezelés után a gép egy komolyabb hangszedőt is "elvisel". Hogy milyen legyen ez, az függ a shell tömegétől, és az árkategóriától. Ha ezt megírná, esetleg könnyebben segíthetnék egy javaslattal. Üdv, Gábor
Analoglued 2023.11.23 23:01:05
@FerkovMiklós: Kedves Miklós! Milyen vastag APM jön? És lehet-e állítani a karbak magasságán?

Üdv, Gábor
Ismét egy technikai témájú cikkel jelentkezem. Közkívánatra, mert ezt a cikket mértékadó helyen kifejezetten kérték tőlem, hogy ha ráérnék, ugyan írjam már meg, mint hiánypótló összefoglalót. Jó téma, mert talán nem volt eléggé kifejtve korábban ezen a blogon, nemkülönben azért is, mert…..
A hangkar Beszéljünk másodjára front-endünk második építőeleméről, a karról. A kar szerepe a lemezjátszásban (mindenki számára egyértelmű ez??? ) hogy a hangszedőt egy számára kvázi-ideális mechanikai állapotban tartsa, miközben a lemez a tű alatt kvázi-ideális…..
Analoglued 2019.10.08 16:34:58
@galrob: Szia! Az OL Alliance egy jó kar, talán valamivel jobb mint egy Rega, bár a legújabb Regák ( RB 330-tól fel ) azért nagyon-nagyon jó karok. Én a helyedben feljebb nyújtóznék egy Onyxra, vagy ha S-kart szeretnél, egy Jelco SA-750 is jó tud lenni. Vagy...és ez egy titkos tipp, egy Roksan Tabriz....
Üdv, Gábor
Analoglued 2019.11.30 18:14:20
@galrob: Helló!
Gratulálok az Onyx karhoz, nagyszerű vétel.
Az, hogy az Onyx kicsit vékonyabban szól, igaz, de csak az igazán nagy karokhoz képest, pl. egy dupla árú Zephyr-hez képest, ami a maga 1000 angol Fontos árához képest egy félelmetesen alulárazott kar, minőségében a 3-5.000 Dolláros karokkal van egy síkon. Ehhez képest egy kicsi basszusenergia veszteség persze fellelhető az Onyx-on, de azért az árért az Onyx egy kitűnő kar!
Ami még csalóka lehet, hogy az OL karok elég nyíltan szólnak, ez szubjektíve lehet olyan, mintha mintha mélyhiány volna.
Ettől függetlenül, érdemes volna kiszámolni a rezonancia frekvenciát.
Hogy milyen hangszedőt érdemes venni, az nagyon ízlés és rendszerfüggő, nálam egy Clearaudio Koncept MC nagyon él egy Zephyrben....
Üdv, Gábor
Analoglued 2023.09.03 07:14:45
@Sanyek0072: Szervusz!
Ha akar magasságát nem tudod lejjebb állítani, azt javaslom, hogy szerezz be egy Achromat lemezalátétet. Ez kétféle méretben kapható, 3 és 5 mm vastagsággal, és egyébként is nagyon sokat javít a hangon, ezzel együtt a jelzett problémát is valószínűleg megoldja. Mérd meg hogy melyik méret lenne jó, a Dreamaudioban lehet kapni.
Üdv, Gábor
A FUTÓMŰ Hol is kezdjem a harmadik részt? Jó, kezdjünk egy rendhagyó definícióval. Mi a (lemezjátszó) futómű? A lemezjátszás elmélete szerint a lemeznek el kell fordulnia a tű alatt. Az elfordulás állandó sebességen kell történjen, úgy, hogy közben a tű mozgását a…..
Analoglued 2019.06.11 17:57:28
@Tivadar Magyar: Ez a pót-csapágyazás a motor tengelyét emeli meg egy picit, hogy az simábban fusson. Nem a tányér csapágyát!
Sehány plusz grammal nem lehet terhelni, mert a motor forgórésze adott tömegű.

Üdv, Gábor
Analoglued 2019.06.12 10:35:17
@Tivadar Magyar: Nem, ez a Rega vagy ahhoz hasonló (azonos) egyéb Premotec, Airpax stb. szíjhajtáshoz készült motorokhoz való.
Analoglued 2023.07.25 07:07:19
@Kis Atti: Szia Attila!
Általában, a 40+ éves japán DD gépek szépen teszik a dolgukat. Ritka esetben, különösen az olcsóbbak között ( Pioneer PL-200 ) előfordul, ami végülis egy drágábbal is előfordulhat, hogy az elektronikájában le kell cserélni az elektrolit kondenzátorokat, mert azok élettartama véges, és kevesebbet bírnak mint a gép mechanikai része.
A Denon servo tracker karja további elektronikákat tartalmaz, ez egy kicsit tovább bonyolítja a helyzetet.
Nem kell megijedni egy ilyen "baleset-megelőző" munkától, némi gyakorlattal és alkatrész ismerettel felvértezve ez nem igazán nehéz dolog, és jó eredménnyel kecsegtet. A szét és összeszerelés több veszélyt rejt, mint maga a művelet, nagyon kell vigyázni a mechanikai integritásra, különösen a kar vonatkozásában.
Kondicserénél a gyári feszültség értékeket szentírásként kell kezelni, kevesebb nem lehet a cseredarab, a kapacitás pontos értéke nem annyira kritikus, inkább a méret, a rendelkezésre álló hely mutatja meg, mit lehet oda betenni. Minőségben a Kemet, a Nichicon, a Rubycon vagy a hazai boltokban is kapható Teapo kondik megbízhatóak, érdemes 105 fokos specifikációjúakat választani, azok hosszabb élettartamúak.
A tányércsapágy egy DD gépnél kevésbé szokott elkopni, mert nem húzza a szíj állandóan egy irányba, de egy ilyen felújításnál érdemes egy kis arktikus olajat (vékony műszerolaj) belecsöpögtetni, előtte persze fültisztító pálcikával ki kell tisztítani.
A Denon gépeket megbízhatónak ismeri a nagyközönség, a japánok abban az időben nagyon kitettek magukért, ami a maiakra talán már nem annyira igaz. Remélem tudtam segíteni valamennyire. Üdv, Gábor
AudioWorld Spendoriáda 2023.05.29 21:28:14
 A Kedves Olvasó talán már megszokhatta tőlem, hogy csak olyankor vetemedem toll (azaz inkább billentyű) forgatásra, amikor annak jó oka, értelme van. Nem írogatok szíre-szóra minden érdemtelen holmiról, ami a saját értékítéletem szerint nem elegendően jó ahhoz, hogy egy rendszerben hosszabb távra…..
Ma eljött a nagy nap. Hosszasan várni kellett rá, aminek a legfőbb oka, hogy az egész Audiofiliát hobbyként, és nem kenyérkereseti forrásként élem meg, és a napi munka az utóbbi időben durván leterhelő volt, nem jutott időm hobbyzgatni. Este pedig, már nem lehet elvinni a hűtőbordákat homokfúvatni,…..
Analoglued 2020.05.04 16:36:05
@magery: Kedves Gergő!
Az én tapasztalatom az, hogy a PRP egy kicsit loudnesses, a Dale meg pont az ellentéte, egy kissé élettelen. Harmadikként a Holco is szóba jöhetne, az épp a kettő közé esik, a Takman REY pedig még simább, talán a leginkább neutrális az összes közül. Ezek azonban drágák. Az SFR25 egy nagyon-nagyon jó kompromisszum minden tekintetben. Nem túl drága, nem szól unalmasan, de nem is loudnesses, hangra közel esik a Takman-hoz, de annál egy kicsit fátyolosabb, van egy pici köd a magas hangokon. De mondom, ennyiért...soha rosszabbat. Régen Roedersteint használtam, de az kimúlt, a Draloric, hm... de amióta megtaláltam ezt a Vishay-t, azóta ezt használom, és nagyon rendben van. Ha nagyon-nagyon kukacos akarnék lenni, meg lehetne találni azt a kombinációt, ahol elegendő PRP - Dale és Vishay van a rendszerben hogy kompenzálják egymás hibáit.
Üdv, Gábor
Analoglued 2023.04.02 09:37:45
@Kecskes Attila: Kedves Attila!
Most készül a Quad 405 Extreme-hez egy új panel, ami kisebb mint a korábbi, így használható lesz olyan dobozokban, aminek az oldalán vannak a bordák, ráültetve magára a bordára. Így sokkal több hely marad a készülék házban a trafónak, védelemnek. Nemsokára meglesz. A helycsökkentés ezzel a NYÁK lappal könnyebb lesz, igaz át kell szerelni a régiről az alkatrészeket.
Ha lejjebb mész a tápfeszültséggel, az azzal jár, hogy az A-osztályú fokozat árama (ezzel a melegedése is) csökken. Ezt lehet kompenzálni az 560 Ohmos ellenállások kisebbre cserélésével, kb. 390-430 Ohmra. Arra kell figyelned, ha most megméred a Tr8 bázisán levő feszültséget, ugyanazt kell elérned 35V-on is.Ennek megfelelően kell az ellenállások értékét megválasztani. Jól látod, a Zenerek előtét ellenállását is csökkenteni kell, 35-15=20V / 10mA= 2 KOhm
A Quad különben simán tud 4 Ohmra dolgozni, 50V-os tápról is, ez inkább táp és hűtési kérdés. Régen a régi végtranzisztorok nem tudtak akkora áramokat mint a mostaniak, ma egy 2SC5200 pl. 15A-t tud, ez bőven benne van abban az ablakban amit egy 4 Ohmos terhelés kíván. Csak a tápnak is tudnia kell a 15 Ampert. Ez az ami gyakran a DIY erősítők esetében nincs meg. A hangminőség nem fog magában az alacsonyabb feszültségtől romlani. A táp puffer kondenzátorainak minősége viszont kritikus e téren. Jellemzően a nagyobb tápfeszültségen működő kapcsolások valahogy feszesebb, megfogottabb hangot adnak, az alacsonyabbak kicsit lötyögősebb, kevésbé gyors válaszúak. De ennyi.
Ha adhatok egy javaslatot, én nem mennék lejjebb a tápfesszel. Inkább a hűtés legyen kielégítő, és a táp elég erőteljes.
Üdv, Gábor
Analoglued 2023.04.03 16:55:48
@Kecskes Attila: Kedves Attila!
A 2SC5200 SOA max értéke 50V- on valóban 3 Amper. Azonban ezt úgy kell értelmezni, hogy amikor a kollektor és emitter között 50V a fesz különbség, azaz a kimeneten nulla fesz van, akkor a hangazóró felé nem folyik áram. Van 3 A tartalék, de ez is indokolatlan. Ahogy a tranzisztor nyitni kezd, az emitter feszültség növekszik, azaz a kollektor-emitter közötti fesz csökken. 100W-on 3 Ohmon a kimeneti fesz negyzetgyök 300 azaz 17,3V. 50-17=33. Ez a 100W-on 3 Ohm terhelés melletti kollektor-emitter feszültség. A diagramon ehhez az értékhez 10 Amper nem DC max áram tartozik, miközben a 3 Ohmon 100W-ra 100/17=5,88 Amper megy ki. A disszipáció 0,7071×33×6= 135W A 2SC5200 tökéletes eszköz ebben a felállásban, a hűtését kell jól megoldani. Üdv, Gábor
Utóbbi időben megint belecsöppentem ebbe a hangszedő-mizériába. Nem mintha a meglévő Clearaudio Concept MC-m ne volna elég ( vagy inkább nagyon is ) jó, és nem is csak amire nekem kell, hanem úgy egyáltalán, szinte minden téren. Mondjuk ki, kerek-perec, ez egy állati jó hangú cucc, pestiesen szólva,…..
Elöljáróban, ez nem teszt. Inkább egy kis történet, megélés. Ekként tessék olvasni. Tesztnek nem lesz jó. Érdekes, hogy az ember milyen fura átalakulásokon tud átmenni viszonylag rövid idő alatt is. Na, nem mintha bárki is alapvetően tudna megváltozni, de az élet bizonyos aspektusaihoz való…..
Analoglued 2022.11.25 08:04:16
@Szekeres István (VINIL.HU, Pointe):

Azért ez már nem ugyanaz a hozzáállásod ehhez a kérdéshez mint 3-4 éve. A tapasztalat mindig fontos.
Szekeres Pista fejlődik. Jó ezt látni. Ölelés. :-)
Most hogy átnyálaztuk magunkat a hangszedő-hegyeken (lásd AW a Facebookon), nézzük meg – két részletben – hogy miként lesz mindebből jó hang. Azt – remélhetőleg – már tudjuk, hogy a kar-hangszedő rezonancia nagyon lényeges, és nekünk célzottan a 10 Hz körüli értékek…..
Analoglued 2022.10.21 20:15:37
@Tom555: Sajnos az a baj, hogy a kommented nem csak indokolatlanul kritikus hangvételű, hanem műszakilag sem alátámasztható.
Megindoklom. A tisztán Ohmos lezárás megváltozása igenis okoz jól hallható változásokat a frekvencia menetben.
Példaként javasolnám ennek a cikknek a harmadik diagramját megtekinteni, ill. az egész cikket behatóbban tanulmányozni:
www.hagtech.com/loading.html
Máskülönben, egy kis magyar nyelvű magyarázat, a Lenz törvény értelmében az indukált áram ( ami ugye a lezárással változik ) mágneses tere ellentétes az indukciót létrehozó mágneses térrel, azaz fékező hatást vált ki. Ha egy hangszedőt jobban terhelünk, akkor ez a folyamat azt eredményezi, hogy a fékező hatás először a kis kitéréseket (magas hangok) fogja kinullázni, majd a terhelés növekedésével egyre alacsonyabb frekvenciákon is jelentkezni fog ez a hatás. Ez fizika, nehéz ezzel vitatkozni, bármekkora is az önbizalom. Továbbra is nyitott vagyok egy műszaki vitára, Veled vagy bárkivel, ha az kellően megalapozott.
Legjobb üdvözlettel, Gábor
AudioWorld Szöghiba 2022.09.21 13:44:24
Mi lehetne a baj egy szöggel? Amíg egy falba üthető szeg(!)-ről beszélünk, amit a köznyelv szögediessen csak szögként ismer, azzal semmi, maximum elgörbül kalapálás közben, de azt némi odafigyeléssel el lehet kerülni, meg ki is lehet egyenesíteni. ( Néhai keresztapám – vagy inkább „körösztapám” –…..
Analoglued 2022.09.26 10:19:40
@Malac Passat: Először is, újat sem lehet kapni. Másodszor, aki ebben hitt és megvette, az továbbra is ebben hisz, és nincs miért eladnia. Ennyire egyszerű. Amúgy sem volt belőle túl sok.
Analoglued 2022.09.26 11:08:22
@tunerman: A lényegesen rövidebb karhosszúság csak egy látszólagos előny. Gyakorlatban a hangszedőnek (így gyártják őket) szüksége van egy bizonyos mozgó tömegre, ahhoz hogy a rugalmas rendszer rezonancia pontja beállhasson 10Hz környékére. A rövid kar ezt nem tudja a legtöbb hangszedő számára biztosítani, csak a nagyon magas, 20-22 fölötti engedékenységű hangszedőkkel lesz jó. Az, hogy a rövid kar ne rezegne, azt ne vizionáljuk, az is tud ugyanúgy rezegni, csak más frekvencián. A rövidebb karcsövek rezonanciái a szokásos 200-300 Hz-ről felcsúsznak a kHz-es tartományba, ahol jobban hallhatóvá válik. Úgyhogy ez nem előny. A 12"-os meg a még hosszabb karok iránti rajongásnak ez a magyarázata, hogy a hosszabb karcső lefelé tolja a saját rezonancia pontját, ami így egyre kevésbé színezi a középhangokat.
Ami a csapágyazást illeti, a jó csapágy szabadon engedi a hangszedőt futni a barázdában, anélkül, hogy bármely irányban gátolná annak mozgását, amit csak a kar-hangszedő rezonancia-ponttal beállított tehetetlenségi erő tart a helyén annyira, hogy a tű barázda-követése biztosított legyen( a tűmozgáshoz képest a hangszedő testnek virtuálisan álló helyzetben kell maradnia, abban a pillanatban). Ha az antiskating jól van beállítva egy jó csapágyazású hagyományos karon, akkor annak a hangszedőre gyakorolt, a hangszedő-test barázda-követését gátló hatása sokkal kisebb, mint egy tangenciális karé, ami mindenképpen ki kell térjen az ideális barázda-síkból, hogy az utánhúzás megtörténhessen. És mivel a mozgó tömeg kicsi, a hangszedőnek is nagy engedékenységűnek kell lennie, azaz a tű elnyomódása fog először megtörténni, majd amikor az már elég jelentős, akkor következik be az a szöghiba határ, amire a karbak utánhúzása megtörténik. Ez szimpla fizika, nem nagyon vitatható. Egy tény, hogy a tangenciális karok elkerülik a nagyobb szöghiba létrejöttét, de ennek ára van. Ha a szöghiba megléte azonnal észrevehető volna, akkor a tangenciális karoknak volna egy kevés értelme, de a való világ tapasztalatai mást mutatnak. Végeredményben, a tangenciális kar sok hűhó (és vaskos összeg), semmiért, vagy alig-alig észlelhető előnyökért. A műszaki haladás felé nem ezen az úton célszerű elindulni. Ezt a lemezjátszás története során sok cég felismerte, mondok egy példát. A Technics totális birtokában van minden technológiának, ami egy gyakorlatilag bármilyen lemezjátszó megépítését lehetővé teszi. Anno ők is próbálkoztak a tangenciális karú megoldásokkal, sőt sorozatban is építettek ilyen gépeket. Aztán most, hogy újra beszálltak ebbe a bizniszbe, és újra magas szintű készülékeket gyártanak, sőt az SP-1000R kaliberében, árkategóriájában bármit gyárthatnának, ami a legjobb, mégis hagyományos karral hozták ki azt a gépet. Pedig az általad oly nagyra tartott, a "műszaki fejlődés útján járó" technológia a rendelkezésükre áll. Mégsem használják. Ez nem véletlen. Ehelyett, a DD motor precizitására, egyenfutására helyezték a fő hangsúlyt, mert az számít igazán, fényévekkel többet, mint a szöghiba.
A mai ultra-High-End nagyon nagy mértékben a figyelemfelkeltésről, a státusz-szimbólumok birtoklásáról szól, akik ebben a szegmensben utaznak, azok azt sem tudják mivel rukkoljanak elő, ami elég látványos, de legalább nem szokványos, és rájuk irányítja a figyelmet. Egy lemezjátszó esetében a tangenciális kar erre a legalkalmasabb, meg a jó vastag 30 kilós plexi tányérok, stb. Jól láthatóan mások mint egy szokványos (akármennyire jó) lemezjátszó. Valódi értelme egyiknek sincs, de a haverok hasra esnek tőle. Ezért vásárolják.
AudioWorld Gauss Neuron 2022.06.11 08:06:01
Hát, kérem szépen, ez a pillanat is elérkezett. Ideje komolyabban körüljárni a (most épp) legnagyobb, egyben legjobb GAUSS végfokot. Az előző verziója ennek a bemutató cikknek hosszabbra sikerült a kelleténél, úgyhogy íme egy rövidebb változat. Eddigi legnagyobb, és legjobb képességű erősítőm, a…..
Most hogy az legutóbbi részt elolvasva a virtuális tekinteteken megcsillant a katódfűtés fénye, időszerű ugrani egyet a tér-időben, és meglátni a jót abban is, ami talán nem ennyire szép. Viszont… Gondolkodtam azon, vajon egy véletlen egybeesés műve, vagy tényleg az asztrológusok által is tárgyalt…..
Analoglued 2020.11.25 08:35:53
@baryll: Kedves László!

Az A-osztályú erősítők nagyon melegszenek. NAGYON. Emiatt izmos hűtőbordákra van szükség, ezek nagyon jól látszanak kívülről. Ha egy erősítő relatív kis ( 10-50W ) teljesítményű, de hatalmasak a hűtőbordái, az biztosan A-osztályú. A nagy bordák AB osztályú erősítőknél is előfordulnak, csak ehhez jellemzően több száz Watt kimeneti teljesítmény társul. Egy D-osztályú erősítőben alig van hőtermelődés, viszont nagy a teljesítmény, több száz Watthoz 10 cm borda is simán elég. Minden komolyabb erősítő gyári leírásában szerepel az osztály információ, kommersz elektronikákban ezt nem tartják szükségesnek.
Kívülről kb. ennyi látszik. Üdv, Gábor
Analoglued 2021.02.24 19:35:47
@baryll: Kedves László!

Köszönöm a kérdésed, sajnos a Clarus termékek eddig nem fordultak meg nálam, így hát nem is tudok semmi értelmeset mondani róluk se pro, se kontra.
Elvi síkon nézve, annak valószínűleg van oka, hogy az audiofil világban nem nagyon lett a márka felkapva, de ez lehet véletlen is.
A tavalyi bemutatót megtartottuk, szerintem jól sikerült, számomra mindenképp nagy tapasztalat volt, sokat tanultam belőle.
Ma már hála az Égnek, idehaza is nagyon jó hangú sztereo láncokat lehet építeni tisztán hazai berendezésekből. Szigorúan ebben gondolkodva, én simán összepárosítanék egy Heed Standart Jubilee dobozt pl. egy Soner integrált erősítővel, meg egy Soner DAC-al, vagy épp a Soner hangdobozt egy Flow 2-essel, esetleg az NCS R1-et egy saját gyártmányommal, a Gauss Optheronnal, vagy egy Taylor Acoustic dobozt a nagyobb erősítőmmel, a Neuronnal. Ezek nem túl olcsó konfigurációk, de el lehet indulni egy Heed Obelisk-el is, bár ebben az árkategóriában nem tudok magyar dobozt ajánlani hozzá. A VAn Damme kábelek jó kiegészítői ezeknek a rendszereknek, de ellehet menni komolyabb szintekre is, ezekkel a kombinációkkal.
Üdv, Gábor
Analoglued 2022.04.25 14:27:53
@BGyua: Azt javasolnám, fussunk neki még egyszer ennek a kérdésnek, mert nem teljesen értem. Mit kellene vezérelnie és miről hajtva?
Üdv, Gábor
Amikor ennek a posztnak az ötlete felmerült bennem, lelki szemeim előtt lefutott mindaz a hatalmas mennyiségű információ, számba veendő összetevő – és ezek egymásra gyakorolt, végtelenbe tartó számú variációkat produkáló hatásai – amelyről írni, szót ejteni kellene, hogy legalább egy negyedfél-képet…..
Viccen kívül, nagyjából három évvel ezelőtt ha Bakk Viktor nevét említi nekem valaki, néztem volna hülyén, hogy " akki" (kukac upcmail.hu) majd a véletlen, és egy hazai kereskedő cég bemutatója a budai Barabás Villában úgy rendezte, hogy belefutottam a Parabox dobozokba (Tempesta). Az ottani első…..
Szeretném előre bocsátani, hogy az alábbi cikk marketing célokat szolgál. Reklám, nevezzük nevén. Az alábbi ismertető az AudioWorld blogon megjelent cikkem kicsit finomított, rövidített változata, az eredetit lásd itt: https://audioworld.blog.hu/2021/04/07/gauss_optheron_mos-fet_vegfokozat Nincs…..
Ahogy az a hifi világában lenni szokott, időnként felbukkan egy-egy olyan termék, ami viszonylag hamar közismertté, esetleg közkedveltté válik. Kellő idő elteltével akár legendássá is válhat. Érdekes módon, valahogy a legenda maga időtállóbbnak szokott bizonyulni, mint az őt kiváltó termék minősége,…..
  Szeretném előre bocsátani, hogy az alábbi cikk marketing célokat szolgál. Reklám, nevezzük nevén. Nincs ezzel semmi baj az égvilágon, különösen akkor nem, ha a reklám igazat mond, nem visz senkit az erdőbe, nem akar nem létező tulajdonságokkal felruházni valamit, annak minél kelendőbbé tétele…..
Analoglued 2021.11.25 06:28:58
@Doktor Paracelsus: Hopp, bocsánat, csak most vettem észre a kommented, elnézést... rögtön válaszolok is.
A két dolog összefügg. Én nagyon érzékeny vagyok minden fajta torzításra, bőven átlag felett, nekem már az is hallgathatatlan ami másoknak még nem hallható torzítást produkál. A Gauss erősítők nagyon tiszták, torzítatlanok fülre. Ennek az egyik kulcsa a sávszélesség, 75 kHz-re van beállítva a felső határfrekvencia. Minél lineárisabb az erősítő felfelé, annál magasabb számú harmonikus torzítás lesz jellemző, HA ezt a kapcsolástechnika egyéb jellemzői (impulzusválasz) ezt megengedik. Azoknál az erősítőknél, amelyeknél 20 kHz-nél már esni kezd a jelszint ( tipikusan SE csövesek) nagyon felmegy a harmonikus torzítás szintje, már a másodiktól kezdve. A fül számára amúgy az impulzus torzítás kritikusabb, arra durvábban reagál az agyunk, elengedhetetlen hogy ezt megszüntessük, ha jó erősítőt szeretnénk. Nekem 20 évembe telt, meg pár millióba, ami a kísérletekre elment. De ha meghallgatsz egy Optheront vagy egy Neuront, az nagyon gondolatébresztő e téren. Üdv, Gábor
AudioWorld Rega Transz (formáció) 2021.11.23 16:25:08
Mielőtt belecsapnék a lecsóba, talán érdemes egy kicsi történelmi áttekintést szerezni a Rega cég múltjáról, jelenéről, és lehetséges jövőképéről. Csak pár mondat, és egy sajátos, egyéni látásmód alapján, mert a mai cikkem mondanivalója erre épül. Hogy a cég milyen modelleket gyárt épp, vagy…..
AudioWorld TEP 2021.04.13 17:02:49
Úgy látszik, a bevonzás ( már a gondolataink teremtő, bevonzó ereje, ez sokak számára humbug, másoknak meg működő valóság, de ezt most hagyjuk ) szóval, a bevonzás az audiofiliában is működik. Nem olyan régen olvasgattam az egyik kedvenc blogomon - a maradék kettő közül , ezek a Long blogja és…..
Mostanság sokszor hallom innen-onnan, hogy klassz dolog az analóg, meg szépen szól a bakelit, de erre aztán az Isten pénze sem elég, ez kiesik az egyszeri magyar állampolgár lehetőségeinek mezsgyéjén túlra. Tényszerű, hogy a jó analóg hang nem olcsó. Nem lehet megúszni 30-40 ezerből, mint egy…..
Analoglued 2018.12.26 10:30:50
@Fábry Zoltán: Kedves Zoltán! Szégyellem magam, és elnézésed kérem, amiért válasz nélkül hagytam - eddig - a leveled, ez nem szokásom, valahogy kimaradt nálam. Most pótlom, és sorry még egyszer.
A PL-200-hoz gyári állapotban szerintem egy Goldring 1022 vagy 1042 passzol, esetleg egy 2300. Ha feljebb lépsz, ezeket lehet ott is használni. Ha a shellt lecseréled egy nehezebbre, pl. egy 11-12 grammosra akkor szóba kerül MC vonalon a Denon DL-103, ennek van egy Amerikában módosított változata, ami még sokkal jobb, vagy ott a Zu-103, ami szintén hasonló, csak drágább. Aztán, MM vonalon az SC35C, amit ugyan DJ hangszedőként árulnak, miközben valójában az egy kúpos tűs V15/V, egy nagyon jó hangú hangszedő. A kúpos tűtől sem kell megijedni, csak annyi hogy kell min. 3-3,5 gramm tűnyomás. Nem, nem teszi tönkre a lemezeidet. Az enyémeket sem, nekem is van ilyen hangszedőm. És közben veszedelem jól szól. A PL-200 karja egy kicsit szokott lötyögni, a csapágyazása nem az a precíziós remekmű, emiatt minél kisebb a hangszedő engedékenysége, meg a mozgó tömeg, annál jobb a helyzet. Később, ha feljebb lépnél, egy könnyebb karra, kiveszed belőle a kúpos tűt, és beletolsz egy hyperelliptikusat, és máris ott vagy. Üdv, Gábor
Analoglued 2018.12.26 10:34:58
@Kennygarrett: Üdv! Igen, összepárosítható. Az RB-200 karcsöve 7 gramm, a Goldringhoz kell 13,5-14 gramm, azaz egy 6 grammos shell plusz az 1 gramm csavarok oldják meg a helyzetet tökéletesre. Az eredeti Koshin shell 8 gramm, még az is elmegy. Az SME shell volna jó, az épp 6 gramm, de abban nem lehet állítani a túlnyúlást, mert ott a karbakkal állítják. Üdv, Gábor
Analoglued 2021.04.04 16:35:03
@Babos Szabolcs: Szerintem jó lesz, de tegyél meg annyit, ha már így felhúztad a PL200-at, hogy ragaszd rá a műanyag tűtartót a hangszedő testre! Csak arra vigyázz, hogy a tűhöz ne folyjon oda a ragasztó. Bármilyen pillanatragasztó megteszi, sokat javul a hang ettől a filléres tuningtól. Üdv, Gábor
Abban a megtiszteltetésben van részem, hogy Veres Attila barátom és bloggertársam (Audiolife) hajlandó itt, az AW blogon is publikálni, és én örömmel teszem közzé az írásait, mert ez nemcsak javít a blogom kicsit műszaki egyoldalúságán , de a színvonalát és a humán oldalt is segít emelni, ez úton is…..
Ezeken az oldalakon a vissza-visszatérő Kedves Olvasó talán már hozzászokott ahhoz, hogy főképp műszaki jellegű tartalommal találkozik. Jómagam, mérnök és egyszersmind konstruktőr aspektusokból szemlélem a témát, ami nyilván eltér a hifivel műszakilag kevésbé, inkább zenei, hangminőségbéli…..
Analoglued 2021.03.01 10:18:09
@Jovanotti: :-) Örülök hogy tetszett. Köszönöm!
Analoglued 2021.03.21 20:17:45
@.bta: ??? :-) :-) :-)
Egy icipicit morbid, mégis stílusos búcsúztatót írni éppen ugyanazon a felületen, egy olyan blogger által, aki az eredeti inspirációt, a kezdeti biztatást, a nagyon sokat érő első bátorító mondatokat a saját blog indításhoz éppen az épp megszűnőben, leköszönőben lévő blog írójától, egyben jó…..
Analoglued 2020.09.23 18:31:29
@_elek_: Én a szomorú világvége kezdetét nem ebben látom. Inkább abban, hogy a minap is beleolvastam egy alternatív (???) hazai online blog egyik bejegyzésébe, egy "tesztbe" egy AT MC illesztő trafóról, és elszörnyedtem.
Főképp azon, hogy hogyan mer valaki ennyire nullnívót kiadni a kezei közül? Oké, nem vagyunk egyformák, de azért ennyire béka segge alatt lenni, szakmailag, stílusilag, még a helyesírással is bajok vannak... miközben az illetőt ismerem, évtizedek óta mozog a hifiben...
De nem ez a legrosszabb. Inkább az, hogy ismert és elismert hazai kereskedő cégek ezen az oldalon hirdetéseket adnak fel, ezzel egyszersmind finanszírozva, fenntartva ezt a rettenetes igénytelenséget. Nem veszik észre, hogy erkölcsi felelősséggel tartoznak a hazai audio kultúra színvonaláért, annak emeléséért, fenntartásáért?
Na, EZ a katasztrófához vezető út kezdete.
Szerintem.
Analoglued 2020.11.27 20:43:35
@Pointe: Ez biztos? Mintha itt az AudioWorld-ön is lett volna Audio Technica teszt, meg Rega is, csak annyi, hogy egynémely tesztelő nem kedveli ha megmondják neki, mit írjon. Ha egy eszköz jó, arról nem fog rossz teszt születni. Ha nem jó, az úgyis kiderül, teszt ide vagy oda. Vagy nem?
Végre, másfél-két évtized elteltével, az AT-nél valakinek feltűnt, hogy meg kellene nézni a fórumokat, hogy a vevők mihez kezdenek a hangszedőikkel. Rájöttek, hogy mekkora divatja van audiofil körökben a különböző tűk cserélgetésének. Már amikor ezt mechanikailag a hangszedő test és a tű kialakítása…..
Analoglued 2017.01.20 01:05:24
@nightrunner: Hát, kinek-kinek. Van akinek sokkal több. Van akinek sokkal kevesebb. Nekem pár éve 55-öt ígértek, de nem vállaltam be, mert napi 12 órát már nem bírok. És itthon is megvan az elegendő. Itthon, a családommal, a barátaimmal, mindazzal amit szeretek. Nem minden a pénz.
Analoglued 2020.11.23 10:24:49
@nakamisi: Kedves Tamás!

Kicsit kutakodtam a neten a hangkarodra vonatkozóan. Sajnos a gyártó nem ad meg konkrét mozgó tömeg adatot, de úgy tűnik hogy ez egy középnehéz kar, olyan 15g-os mozgó tömeg környékén.
Ha MM hangszedőben gondolkodunk, akkor én egy Audio Technica AT7V hangszedőt tennék bele, ez idehaza nem kapható, viszont meg lehet rendelni online az LP Gear-tól, kb.200 USD plusz szállítás meg ÁFA. Így is száz ezer alatt vagy, és az egy nagyszerű hangszedő, a korábbi Signet széria mai, más néven forgalmazott példánya.
MC vonalon szóba jön a Denon DL-103, vagy a Clearaudio MC Koncept, bár az már a 300 ezres vonal, de egy igazi High-End pickup (ahhoz képest szerintem elég olcsó). Esetleg egy HANA, abban létezik magas kimenetű is, amihez nem kell trafó, pl. egy SH. Az is egy jó irány.
Ha a populárisabb műfaj a fő műsoranyag, némi izgalom faktor jól jöhet, ebben pedig a szintén az LP Gear-nál rendelhető Bin 323 a nyerő, még a karodhoz is illeszkedik, HA ráteszel plusz 5 gramm súlyt a shell tetejére. Anélkül nem lesz elég mély hang. (11 Hz rezonancia) Ezután hallgatva bármely más hangszedő élettelenül szól egy kicsit.
Nagyjából ennyi. Sok sikert! Majd írd meg mire jutottál, kíváncsi vagyok! :-)
Üdv, Gábor