Adatok
Reményik Kálmán
3 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
„Az úthasználat költségeinek használatarányos terhelése a finanszírozás és az arányos közteherviselés szempontjából is elkerülhetetlen. Ugyanakkor a költségvetési szorítás okozta kapkodás, a szakmai döntési folyamat fiskális szempontú felülírása és az így…..
A közelmúltban egy – a személyautóval közlekedőket jelentősen érintő – változást már bevezetett a Kormány, míg egy másikat 2013 nyarára prognosztizáltak. Idén már megszűnt az 1 750 forintba kerülő négynapos autópálya matrica, így aki csak alkalomszerűen használná…..
Reményik Kálmán
2012.06.16 14:28:04
@Mercel: Köszönöm a figyelmét,s igyekszem röviden válaszolni is. 2006 és 2010 között valamennyi szakmai fórumon - ahova elhívtak - beszéltem az autópálya hálózat fejlesztésének torzulásairól, nevezetesen, hogy a hálós-sugaras szerkezet elemeiből prioritást kellene kapniuk a háló (M0, M8, M9) elemeknek, ezzel is csökkenteni az ország főváros központúságát, jobban kihasználni az autópályák feltáró, gazdaságélénkítő hatását és gyorsítani a tranzitforgalmat. Ezzel összefüggésben minden alkalommal kiálltam a nehézgépjármű forgalom használatarányos költségviselése mellett, ami megteremtheti a személygépjárművek olcsó pályahasználatának fedezetét. (Ezeknek az előadásoknak talán nyomára lehet akadni a Magyar Közgazdasági Társaság vagy a Magyar Útügyi Társaság anyagai között.) Ennél nagyobb befolyással a rendszerre nem voltam. Ez azonban csak a személyes rész, s talán nem is érdekes. A lényeg azonban az, hogy a négynapos úthasználatot nem akkor szüntették be, hanem akkor vezették be, siker volt. Most tisztán költségvetési megfontolásból, minden modellszámítás nélkül megszüntették. Így tehát most van értelme írni róla. A használatarányos költségviselés rendszerének kialakítását a megelőző kormányok megkezdték, ahogyan az írásban is olvasható. Aztán következett 2 év leállás, majd ismét csak tisztán költségvetési megfontolásból, "erőltetett menetben" elővették, s valószínűsíthető, hogy a pénzügyi nyomás alatti kapkodás a szakmailag optimálisnál gyengébb megoldást eredményez, miközben a pénzügyi célok sem teljesülnek. E kérdés tehát ugyancsak ma aktuális.
Hogyan képes korrigálni egy alapvetően ideológiai karakterű, magát szimbolikus beszéddel kifejező kormány az elhibázott gazdaságpolitikáját? Csak úgy, ha a pragmatikus irányváltást is ideologikusan és szimbolikus beszéddel magyarázza. A kockázatok és mellékhatások…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz