Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Martin József Péter

0 bejegyzést írt és 18 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A válság közepén olyan európai politikusok lehetnek fontos pozíciókban, akik egyszerre tájékozatlanok és felelőtlenek. Ha eddig nem aggódtunk volna, most elkezdenénk. (Fotó: Campanero Rumbero/flickr)) Tegnap egy nagy lépéssel közelebb kerültünk az eurózóna…..
Martin József Péter 2013.03.26 18:51:18
Az Eurócsoport vezetőjének nyilatkozata nyilvánvalóan politikai és kommunikációs hiba volt. Még akkor is, ha egy friss hír szerint egy készülő EU-s jogszabály a jövőben is lehetővé tenné, hogy a 100 ezer euró feletti nagybetéteseket is bevonják veszteségmegosztásba a szanálandó bankok esetében. www.portfolio.hu/vallalatok/penzugy/eu_a_nagybetetek_nem_elveznek_majd_teljes_vedelmet.181746.html

De ez még mindig nem egyenlő azzal, hogy egyszerűen csak lenyúlhatják a kisbefektetők pénzét, amire néhány elemzés, pl. a VV-é, már nem először, céloz. Végülis eddig szintén csak 100 ezer euróig volt betétbiztosítás, és ha csődbe ment a bank, akkor elveszett a betét.

Ciprus – a válság okait tekintve – egyedi eset, ezt elég könnyű belátni. Az meg, hogy az eurózóna GDP-jének 0,2 százalékát kitevő ország (mégoly kiterjedt, a GDP 7-8-szorosára rúgó bankrendszerrel) fogja bedönteni a teljes blokkot, az Európai Központi Bankkal együtt, az gyakorlatilag kizárt. Ilyenre nemcsak Ciprus, de valószínűleg még Görögország vagy Portugália sem lenne képest. Spanyolország és pláne Olaszország persze más nagyságrend, ott merülne fel igazán ennek reális veszélye. Nyilván a döntéshozók a Lehman-csőd tanulságait is levonták.

A ciprusi kérdést tovább árnyalja, hogy brüsszeli hírek szerint a kisbetétesek megvágása nem is az EU ötlete volt, hanem a ciprusi kormányé. Ha ez így van – állítólag diplomaták félnyilvános briefingeken erről beszélnek – akkor persze végképp elhibázott az, ahogy az Eurócsoport az egész ügyet kommunikálja. És ha igaz a hír, akkor a parlamenti szavazást követően a ciprusi kormánynak (amelynek tehát a javaslatát a parlament egyhangúlag elutasította) azonnal le kellett volna mondania. De ez mellékszál.

Önmagában a ciprusi önrész követelése a Trojka részéről nem ördögtől való, például azért nem, mert ellenkező esetben az államadósság fenntarthatatlan pályára került volna. Általában véve, a ciprusi válság eszkalálódásának veszélye nagyon eltúlzott, bővebben: tagokvagyunk.postr.hu/meddig-gyuruzik-a-ciprusi-valsag
De ez nem újdonság, Görögország kapcsán is sokan és sokszor tutira megjósolták a görög ellenőrizetlen csődöt, kilépését az eurózónából, és a valutaövezet felbomlását.

Válságban, amúgy érthető módon, a katasztrófa-forgatókönyveknek komoly keletjük van, de válasszuk azért el a ciprusi helyzetet (amely valóban igen súlyos!) attól, hogy ez reálisan milyen láncreakciót indíthat el.
A magyar kormánynak nincsen pontos és megalapozott üzleti terve arra, hogyan tudna egy ilyen mobilcéget versenyképesen működtetni. Egy dologban bízhatnak: hogy majd az állami szektor egységesen ettől a cégtől vesz igénybe távközlési szolgáltatásokat. (Fotó: HVG…..
Martin József Péter 2013.02.26 16:04:21
Nagyon furcsa gazdaságpolitikai szemlélet rajzolódik ki ebből az egészből. Ahelyett, hogy az állam az üzleti feltételeket javítaná, voluntarista módon rendre belenyúl a gazdaságba, és utána csodálkozik, hogy a (nem szándékolt) következmények miatt minden a visszájára sül el. Az eredmény az, hogy az üzleti környezet tovább romlik, a befektetők elfordulnak, ráadásul sokszor a konkrét beavatkozás sem sikerül. A negyedik mobilszolgáltató ötlete például felettébb elhibázott volt, ha megvalósult volna, mindenki rosszul jár, az állam, a szolgáltatók, de még a fogyasztók többsége is. Aztán persze kútba esett az egész (jobb is), és valószínűleg a Vodafone megvásárlásából sem lesz semmi (jobb is).

De van még néhány ilyen példa: egyedi, stratégiai, nem igazán nyilvános megállapodások a multikkal, ahelyett, hogy a multi maga gondolja azt, hogy érdemes ide befektetni, de legalábbis nem leépíteni/kivonulni. Vagy: tranzakciós adó, amelyet aztán a bankok áthárítanak a fogyasztókra, ami megnöveli az inflációt és a lakossági terheket, hogy aztán ezt kompenzálják az államvezérelt rezsicsökkentéssel, megint csak eseti módon, visszafogva ezzel a szolgáltatók beruházásait és tovább rontva az üzleti feltételeket. És ez így folytatható, nagyon sokáig. Mintha a gazdaság komplex működésébe be lehetne úgy avatkozni, hogy annak ne legyen számos egyéb hatása. Néhány jól célzott állami lépés persze indokolt lehet, ezt senki nem vitatja, de amikor ezek az eseti döntések határozzák meg szinte a teljes gazdpolt, az szerintem nagyon veszélyes és káros.
Martin József Péter 2013.02.26 16:45:46
@Brückner Gergő: Ebben teljesen igazad van, lehet, hogy álhír volt. A szomorú az, hogy akár meg is történhetne, beleillene a képbe...
Ha tíz hónap múlva újraválasztják Merkelt, valószínűleg nekivágnak a föderális Európa létrehozásának. Nem is foghattunk volna bele rosszabbkor a fene nagy függetlenségi harcunkba. (Fotó: AFP/Getty) Az elmúlt napok fejleményei egyre valószínűbbé teszik, hogy 2013 végén…..
Martin József Péter 2012.12.04 16:45:02
A poszt fő üzeneteivel egyetértek, de azért nem árt némi kiegészítés, egy-két ponton elnagyoltnak érzem a gondolatmenetet.

Először is, a déliek között óriási különbségek vannak. Görögország de facto csődben van, és nem látszik a kiút, egyre mélyebbre süllyednek az adósságcsapdában, nő az államadósság és egyre nagyobb mértékű a recesszió. A korábbi adósságleírás nem volt elég, alighanem újabb jelentős adósságelengedés („haircut”) nélkül nem lehet konszolidálni. Azzal egyetértek, hogy a görög kilépés (kiléptetés) az euróövezetből nem megoldás. Olaszországban, de még Spanyolországban sem ennyire rossz a helyzet, nem veszett el annak a lehetősége, hogy kinőhető legyen az adósság, bár némi haircut Madridnak is segítene. Az Észak-Dél ellentétet tompítja, hogy Merkel és Monti között a kezdeti véleménykülönbségek ellenére is láthatóan jól működik a kémia, persze kérdés, hogy mi lesz a szintén jövő évi olasz választások után. Draghi bejentése a korlátlan kötvényvásárlás lehetőságáről nyugtatóan hatott, csődveszély nincs se Itáliában, se Spanyolországban. Tehát míg Görögország mindenképpen egyedi megoldást igényel, addig Olaszország valószínűleg az "északiakkal" együtt megy, a spanyol helyzet pillanatnyilag valahol a kettő között.

Másodszor, nehéz nem észrevenni, hogy mind a német kormány, mind pedig az Európai Bizottság álláspontja néhány hónapja határozottan elmozdult a „szigor” felől a „növekedés” irányába. Ebben szerepe lehetett Francois Hollande megválasztásának, de akár Monti ez irányú törekvéseinek is. Tehát ez is tompítja a posztban nagyon kiélezett Észak-Dél ellentétet.

Harmadszor, a németek pozícióját nemcsak hatalmi tényezők mozgatják, erről már ezeken a hasábokon is írtam. Legalább ilyen fontos, hogy a német modell példaértékűvé vált az EU-ban. Bővebben lásd:
www.komment.hu/tartalom/20120827-feljunk-vagy-tanuljunk-a-nemetektol-martin-jozsef-peter-velemenye.html

Negyedszer, nem árt sokszor hangsúlyozni, hogy minden ellenkező híreszteléssel szemben senki nem akar minden szempontból centralizált brüsszeli szuperállamot (Barroso a „nemzetállamok föderációjáról” és nem az európai egyesült államokról beszél), és senki nem azonnal akarja a gazdasági és politikai uniót. A múlt heti Van Rompuy-jelentés a bankunióval, illetve a teljes költségvetési és gazdasági unióval az "öt éven túli" időszakban számol. A realitás tehát a fokozatos haladás a föderáció irányába.
Ez Bajnai első tesztje: megoldani, hogy ne kapcsolhassák össze Kunczétól Gyurcsányig a szekerére felkapaszkodni akaró politika hullákkal, miközben nem haragíthatja magára azok egykori szavazóit. (Fotó: Darnay Katalin/Világgazdaság) Bajnai Gordon ellenzéki…..
Martin József Péter 2012.10.27 11:26:01
Az utóbbi három poszthoz, egyszerre. Egyértelmű, hogy a Bajnai-projektben a legnagyobb kihívás, hogy sikerül-e az Együtt mozgalomnak a közepet, a bizonytalanokat, a politikai hontalanokat megszólítani. Ehhez az október 23-i beszéd és Bajnai utána adott nyilatkozatai adnak némi retorikai muníciót: mérsékelt (ön)kritika a 2010 előtti kormányzással kapcsolatban, „jobbról és balról jöttünk, középen találkozunk”, „nem mentem el a 2004-es, kettős állampolgárságról szóló népszavazásra”, a kormányváltáson túlmutató új politikai kultúra szükségessége. Mégis, a nyugatos közép megszólításának valódi próbája megítélésem szerint az lesz, hogy sikerül-e az Együtt 2014-nek néhány, a Fideszből kiábrándult, fajsúlyos jobboldali, konzervatív(-liberális) közéleti személyiséget, gazdasági szakembert integrálnia, és ezáltal a Fidesztől leszakadt tömeg egy részét is megszólítania. Ha igen, akkor valóban az Együtt lehet a magyar politika centruma, és átírhatja az eddigi politikai térképet, ha nem, akkor minden ellenkező szándék ellenére nem fog túlmutatni az MSZP-DK koalíción.

De ha sikerül a centrumba pozícionálni a szövetséget, akkor is nagy kérdés, miként egyeztethető ez össze azzal a választási rendszerből adódó kényszerrel, hogy egységes ellenzékre van szükség az Orbán-kormány leváltásához. Bajnai azt mondja, hogy vár mindenkit, aki meneszteni akarja a kormányt/rezsimet, de ehhez a csatlakozóknak nem kell feladniuk az identitásukat; választás előtti koalíciókötésről beszél. Az első reakciókból és az MSZP politikájából viszont az látszik, hogy a szocialista párt, mint legnagyobb ellenzéki erő nem középről, hanem balról akar nyerni. Ha ez így marad, akkor aligha megy be az MSZP egy centrista (választás előtti) koalícióba. De még ha be is megy, mitől lesz ez egy centrista összefogás, hol lesz a koalíció jobboldala, ha Bajnaiék pusztán egyfajta – az egykori olasz Olajfához hasonló – ernyőszerepet szánnak az Együtt 2014-nek, és azt mondják, nincs szükség új pártra? Lesz-e, akivel meg kell egyezniük az MSZP-n, a DK-n és az LMP-n kívül (ráadásul az LMP lehet, hogy egyáltalán nem is kér az összefogásból)? Vagy maga az E-2014 lesz e centrista tömörülés jobboldala? Akkor viszont mégiscsak pártszerűvé kell válniuk, és akkor megint csak kérdéses az összefogás az MSZP-vel (és a DK-val). Szóval, hosszú, nehéz menet lesz ez.
Orbán  válságértelmezése káros, visszahúzó toposszá válhat. Ha az ő világképe válik uralkodóvá a magyar közvélemény egy részében, abból ismét csak rossz politika fog majd következni. (Fotó: Guy Martin/WSJ) Orbán Viktor a múlt héten igazán elemében volt. Szemmel…..
A központilag kierőszakolt összefogás éppen két különlegességünket, a joguralom évszázados hagyományát és a szabadságvágyat darálta és darálja le, egyre mélyebbre rántva minket a kelet-európaiság bugyraiba. Egyre nehezebb elviselni, ahogy Orbán Viktor belelovallja magát…..
Martin József Péter 2012.07.27 19:09:10
Na, akkor csócsálom még egy kicsit a gumicsontot :)

Az, hogy (fél)ázsiai nép lenne a magyar, politikailag nem korrekt; az ázsiai itt akarva-akaratlan dehonesztáló jelző, az elmaradott, kevésbé civilizált szinonimája, miközben aki járt már Ázsiában, tudja, hogy igen sokféle "népség" él ott. De persze értem, hogy az értékorientációra történt utalás, mégoly szerencsétlenül.

Ami az értékeket illeti, ezekben valóban nagyon rosszul állunk, rosszabbul talán már nem is állhatnánk. Kutatások sora bizonyítja, hogy a magyar társadalomban a bizalmi szint rendkívül alacsony (vö. Fukuyama: „a bizalom a gazdaság cementje”), ebből következően kicsi az együttműködési hajlandóság, nemcsak az elit és a társadalom többi része között, hanem horizontálisan is. Továbbá a szabálykövetés sem divat, és, ami talán a legaggasztóbb, a World Value Survey szerint rémesen zárt társadalom a miénk, nagyjából annyira zárt, mint a maláj vagy az etióp (!). A japán egyébként sokkal nyitottabb, pedig ázsiai… A nyitott-zárt skálán iszonyúan messze vagyunk a fejlett világtól, és, amint arra már többen utaltak, a demokrácia és a kapitalizmus sem igazán népszerű. Ebből következően nem meglepő, hogy a feudális viszonyok tovább élnek és újratermelődnek, aminek persze semmi köze a genetikához, sokkal inkább a történelmi tapasztalatokhoz.

A kétségtelenül meglévő szabadságvágy valami sajátos módon hasít bele ebbe a közegbe. Talán a magyar társadalom önmagával hadakozik, amikor néha kurucos hevülettel, néha labancos megadással a szabadság után ácsingózik.

De mindebből következik-e az, hogy mindenáron erőpolitikát kell folytatni? Nem hiszem, hogy ettől bármi is megjavulna. Demokráciában parancsszóra nem lesz összefogás, az vagy kialakul lassan, az érdekek és a normák mentén, vagy pedig nem lesz. A folytonos erőpolitika kontraproduktív, hiszen legitimálja a rossz beidegződéseket.

Fontos lenne viszont az elit részéről a példamutatás, a fejlett társadalmakra jellemző értékrendszer közvetítése, ám a magyar politikában az elmúlt tíz évben nemcsak a jó kormányzás hiányzott (egy rövid időszakot leszámítva), hanem ez is. De azt is gondolom, hogy önmagában az elit példaadása még nem elég; a társadalom tanulása nélkül nem lesz változás, annak felismerése nélkül például, hogy normális viszonyok között az együttműködés nem elvesz, hanem hozzáad az egyén teljesítményéhez. Persze, a kooperáció is csak akkor ér valamit, ha van hozzá muníció és kiállás, Magyarországon azonban ez sokszor a felelősségelkenés és a maszatolás szinonimája.
Az EU gazdaságilag és politikailag leginkább összetartozó államai egy mag-Európát hozhatnak létre a déliek nélkül. Az igazi kérdés a keleti periféria: a lengyel és cseh részvétel biztos, a magyar nem. (Fotó: AFP) A görög politikai káosz kézzelfogható közelségbe hozta az…..
Martin József Péter 2012.05.17 18:20:50
A jövőről ugye nehéz vitatkozni, de csupaszítsuk le a dolgot: tegyük fel, a júniusi választást megnyeri a Sziriza, tegyük fel Ciprasz alakíthat kormányt, és ő tudja, amit az EU-s döntéshozók is tudnak: a görögök 78 százaléka az euróövezeti tagság mellett van, de kb. ugyanennyien a megszorítások, illetve a korábbi hitelmegállapodás ellen.
Ciprasz előtt két út áll. Vagy a választóknak mondja, hogy tessék, nem akartatok, nem akartunk megszorítást, így hiába akartok eurót, az nem lesz, kaptok helyette viszont egy jó kis csődöt. Vagy az EU-nak mondja, hogy elutasítja a megszorítást, de nem akar kilépni az euróból. Ha az előbbit lépi, akkor azt kockáztatja, hogy rövidtávon káoszba taszítja az országot, ami sajátos ambíció lenne egy frissen megválasztott kormányfőtől. Ciprasz végülis nem szélhámos, hanem unortodox baloldali, aki talán illúziók rabja.
Ha tehát az utóbbit lépi, és mégis egyezkedni akar az EU-val, akkor az EU előtt két út áll. Vagy nem enged a zsarolásnak és elengedi Görögországot az euróövezetből, ezzel viszont magára veszi annak az ódiumát, hogy hozzájárul a görög csődhöz és a teljes káoszhoz (ehhez képest szinte mellékes, h az IMF is bukja a pénzét), vagy tárgyalásokba bocsátkozik az új kormánnyal a megállapodás felülvizsgálatáról. Én még mindig adok esélyt ez utóbbi forgatókönyvnek, sőt ezt tartom valószínűbbnek, így még ebben a kilátástalan helyzetben sem kezelném evidenciának Görögország kiválását.

Amúgy puhul a német álláspont, Merkel szerint lehetőség van a görög gazdaság ösztönzésére:
www.nytimes.com/2012/05/17/world/europe/greek-stimulus-is-an-option-merkel-says.html?_r=2
Adott esetben aránytalan áldozatokat kívánna a görög uniós tagság fenntartása: a tőkekimenekítés ellen a kormány, a migrációs hullám fékezésére a többi tagállam zárhatná le a határokat. (Fotó: DPA) Mindössze három nappal a választások után Görögországban már…..
Martin József Péter 2012.05.09 18:43:59
Részben a mai, részben a hétfői poszthoz néhány megjegyzés, kiegészítés:
- A görög helyzet elég kilátástalannak látszik. A görög csőd, a kiválás az eurózónából és akkor már vélhetően az EU-ból is szerintem senkinek nem lenne jó, a hitelezőknek és a görögöknek sem. Még akkor sem, ha vannak olyan mértékadó vélemények, és nemcsak Görögországban, hogy éppen a gyors valutaleértékelődés állítaná helyre a görög versenyképességet. Mindenesetre kockázatos lenne ennek érdekében az elszabaduló (hiper)inflációt kockáztatni. Persze, ha a görög nép úgy dönt, hogy nem kér az euróból és az EU-ból, akkor matt, nincs tovább. Akkor viszont nem matt, csak sakk, ha az új kormány (ki tudja mikor lesz) "csak" újra akarja tárgyalni a mentőcsomag feltételeit. Ez utóbbi esetben elvileg az is elképzelhető, hogy az EU, akár az IMF ellenében is, engedékenyebbnek mutatkozik. Az Európai Bizottság és a német kormány eddig a görögök benntartását szorgalmazta mindenáron, kérdés, hogy ebben lesz-e változás.
- Ennél egy fokkal egyszerűbbnek tűnik Merkel és Hollande kibékítése. Itt látszanak már a kompromisszum körvonalai: nem fogják újratárgyalni a szerződést (ez kizárt), de majd beillesztenek egy passzust arról, hogy a növekedés bizony nagyon fontos – és ugyan már, ki ne ezzel egyet?! Így arcvesztés nélkül megúszhatja Merkel és Hollande is.
- Magyarország: azt hiszem illúzió azt gondolni, amit Orbán megpendített a minap, hogy a szigorú költségvetési politika helyett valamiféle élénkítő, népszerű, „növekedésbarát” válságkezelésnek jött el az ideje. Kb. ezt mondja és hasonlóan homályosan Hollande is. Valóban van elmozdulás a Bizottság anyagaiban a „megszorítások” felől a beruházásösztönzés és a mindinkább országra szabott politikák irányába (kontra a mindenkire egyforma mértékben alkalmazott one-size-fits-all intézkedések) – és legyen is, már régen kellett volna, a válság kezdetén! –, de ettől még a takarékosság továbbra is fontos marad. Enélkül ugyanis nincs fenntartható államháztartás. Másképpen: a szerkezeti reformoknak és a korlátok között tartott költségvetési hiánynak Magyarországon és Franciaországban sincs alternatívája, ezen belül lehet finomhangolni.
- És igaz, amit a mai poszt ír, hogy ebben a viharos vihar előtti csendben mielőbb szükségünk lenne az IMF-EU megállapodásra, de legalább látnánk már a tárgyalások kezdetét!
- A francia külpolitika részéről Magyarország irányába érdemi változás nem várható, egyetértek Varró Laci hétfői kommentjével.
Schmitt megy, a példája marad: ha egy politikus bármi olyat követ el, ami a távozó elnök bűneihez hasonlítható, már nagyobb valószínűséggel lesz kénytelen rögtön venni a kalapját. (Fotó: Huszti István/Index)  Schmitt Pál plágiumbotránya tegnap a köztársasági elnök…..
A frissen felfedezett szellemi függetlenségről nem mindig egyszerű leszoktatni az embereket: aki egyszer a sarkára áll, az másnap nem szívesen megy vissza bólogatni. (Fotó: MTI) Schmitt Pál plágiumbotránya akár meg is rogyaszthatja a NER működési rendjének egyik legfontosabb…..
Tudták, hogy ez lesz, de nem reagáltak, mert szerintük a Bizottságnak nincs igaza, meg egyébként sincs precedens a kohéziós pénzek tényleges befagyasztására. Itt az eredmény. (Fotó: Lionel Bonaventure/AFP) A sajtóértesülések szerint a kormány eldöntött ténynek tekinti, hogy…..
Martin József Péter 2012.02.22 20:56:21
Nehéz ebbe a döntésbe nem belelátni azt, hogy a magyar kormány és gazdaságpolitika külföldi és európai uniós megítélése az elmúlt két évben a korábbiakhoz képest is drasztikusan romlott. Csak költségvetési okokkal nehezen lenne magyarázható a támogatások megvonásának belengetése: az uniós hiánycélt Magyarország tavaly teljesítette, idén a Bizottság előrejelzése szerint is teljesíteni fogja, jövőre pedig alig, csupán negyed százalékponttal maradna el a céltól, de ez utóbbiak értelemszerűen csak becslések. Igaz ugyan, hogy a hiánycsökkenés egyszeri intézkedések következtében, nem fenntartható módon valósult meg, de mindeddig a strukturális, vagyis egyszeri intézkedések és szezonális hatások nélküli hiányra nem volt explicit uniós cél (a fiskális paktumban majd lesz). Egyébként a régiós országok strukturális deficitje nem sokkal kisebb, mint a 2011-es 6 százalékos magyar mutató, a lengyel például ezt közelíti. Az államháztartás GDP-arányos teljes hiánya legalább tizenöt tagállamban rosszabb, mint Magyarországon, és emlékszünk, hogy 2006-ban volt az már nálunk majdnem 10 százalékos is. Nyolc éve túlzott deficit eljárás alatt áll az ország, a szankció mégis most jött.

A büntetés kilátásba helyezésének, a mai bizottsági állásfoglalásnak így alapvetően két oka lehet. Az EU példát akar statuálni, jelezve, hogy most már más idők járnak, és a válságra adott válaszként immár tűzzel-vassal betartatják a szigorú, koordinált és fenntartható költségvetési politika szabályait. Erről bővebben:
tagokvagyunk.blog.hu/2012/01/29/magyarorszagon_statualhat_peldat_az_eu
És Magyarország most jó alany a példastatuálásra, mivel gazdaságpolitikája eddig szembe ment az uniós főárammal, ráadásul kiderült, hogy az egyszeri intézkedések, a magánnyugdíjpénztárak államosítása, az óriásméretű válságadók kivetése és végtörlesztés első hullámának következményei belgazdasági szempontból is kontraproduktívak, valamint erodálják a jogbiztonságot, és a gazdasági szereplők közötti bizalmat. Ehhez jönnek még az EU és Magyarország viszonyát terhelő politikai kérdések, a kötelezettségszegési eljárások, a bíróságok jogállásával és a médiaügyekkel kapcsolatos aggályok.

A mai döntést tehát inkább mindennek megnyilvánulásaként értelmezem, mintsem (csupán) a költségvetés állapota miatt kiszabott gazdasági szankcióként.
Az időhúzás a magyar kormány szerint ravasz politika, de a görögök is ezt gondolták. Pedig látjuk, van még lőpor bőven a túloldalon is: nem érdemes megvárni, amíg ránk is ágyúval lőnek. (Fotó: AP) Az ismét eszkalálódó görög válság a közvetlen és egyébként…..
Martin József Péter 2012.02.17 19:24:31
Egyre több az olyan hír, hogy az EU elengedheti Görögország kezét, index.hu/gazdasag/vilag/2012/02/17/hans-werner_sinn_gorogorszagnak_jobb_lenne_az_euroovezeten_kivul/
és kilép az euróövezetből, de én még mindig annak adok nagyobb esélyt, hogy bent marad. Görögország nem Olaszország vagy Spanyolország, bármikor szanálható, GDP-je kb. négy százaléka a teljes uniós GDP-nek. Az ellenőrizetlen csőd és kilépés esetén az eszközök drasztikusan leértékelődnének, és ez még az eddigieknél is nagyobb galibát hozna, ami semmiképpen sem érdeke az EU-nak, akár bent marad Görögország az unióban, akár nem. Intézményi értelemben az EU-ból ki lehet zárni egy tagállamot, az euróövezetből nem, utóbbira nincs szabályozás, ez is nehezítő körülmény. És végül, a kiválás olyan törést okozna az EU számára, ami után nem világos, hogy Portugália miért ne kövesse a görögöket, szóval félő, hogy az egész integrációs folyamat előbb-utóbb dezintegrációvá válná. Nem látom, hogy politikailag ez kinek és miért lenne érdeke.

Ezzel szemben áll az az érv, hogy a görög versenyképesség, illetve –képtelenség nagyon nehezen orvosolható; vagy drasztikusan le kellene értékelni az eurót, vagy jelentősen csökkenteni kellene a béreket, egyik sem tűnik reálisnak. Az is igaz, hogy az eddigi válságkezelés nem volt sikeres. Olyan policy mix kellene, amely fiskális és monetáris eszközöket egyaránt tartalmaz, és a hosszú távú stabilizációt célozza.

A választások elhalasztását nem tartom jó ötletnek, kell, hogy legyen legitimáció a fájdalmas intézkedésekhez. Az elképesztő társadalmi feszültségek kezelése nagyon nehéz, talán a legnehezebb feladat, de azt sem látom, hogy ezen mennyire segíteni a görög euró kivezetése, azt leszámítva, hogy egy bűnbakkal kevesebb maradna.

A szuverenitásról: ennek túlhangsúlyozása a mai viszonyok között teljesen anakronisztikus, miként azt a VV és az előttem szólók leírták.
A német versenyképesség és GDP-növekedés az, ami miatt a világ elhiszi az Európai Központi Banknak, hogy a következő hetekben kibocsátásra kerülő fél billiónyi új euró nem vécépapír, hanem komoly pénz. A hétfőn megszületett uniós költségvetési paktum ízig-vérig…..
Martin József Péter 2012.02.01 20:26:09
A költségvetési szigor kikényszerítése hosszabb távon gazdaságilag is indokolt – nem feltétlenül kell csak hatalompolitikai ügynek tekinteni, amint azt a poszt sugallja. Egy „apró” probléma azonban van vele, nevezetesen az, hogy a jelenlegi válság megoldásában nem vagy alig segít. Sőt, néha kifejezetten kontraproduktív: a megszorítások Görögországban – és Írországot leszámítva máshol is a periférián – a gazdasági fundamentumok súlyos romlásához vezettek. A restrikció visszafogja az amúgy is vergődő gazdasági teljesítményt. Az uniós válságkezelés komoly kritikája az, ami az eurózóna perifériáján az elmúlt két évben történt (miközben az aggregált mutatók szépen javultak).
Egyetértek Varró Lászlóval: sokkal előbb be kellett volna avatkoznia az Európai Központi Banknak, mert látnivaló (volt), hogy pusztán fiskális eszközökkel ez a válság nem kezelhető. Az expanzívabb monetáris politikát nagyon sokan nagyon régóta szorgalmazzák, nemcsak – mondjuk – a keynesiánus Paul Krugman (Nobel-díjas közgazdász), hanem például a francia és az angolszász szaksajtó is, élén a piacbarát Economisttal. Hogy eddig miért nem avatkozott be az EKB, azt Varró László szépen levezette.
De ettől még a fiskális paktum hosszabb távon hatékony lehet, segít abban, hogy a következő válságidőszakban bátrabban lehessen anticiklikus politikát folytatni, és nem mellesleg összébb rántja az EU-t. Tehát még mindig a rövidtávú túlélés a kétségesebb, ha az megvan, akkor középtávon megmenekül az Unió, sőt, akár erősebb (integráltabb) lehet, mint valaha.
Az IMF jelentése szerint a magyar költségvetés által felvázolt 2012-es pálya irreális, jelentős hiánytúllépés várható. Ez azonban már az EU-delegáció számára is elfogadhatatlan lenne. (Fotó: Stephen Jaffe/IMF/MTI) Orbán Viktor gyakorlatilag feltartott kézzel jött ki a…..
Martin József Péter 2012.01.26 20:59:20
Korainak gondolom azt a megállapítást, hogy az EU-t már kipipálhatja a kormány. Egyrészt még nincs meg a politikai megállapodás azokban az ügyekben sem, amelyekben a magyar kormány engedni készül a Bizottságnak. Másrészt, ami eddig történt a magyar kormány részéről, az véleményem szerint egyelőre inkább hangnemváltás, mintsem politikai fordulat. Harmadrészt, ha a kormány egyértelművé tenné, hogy mostantól kezdve az uniós normákkal összhangban kormányoz (politikai fordulat), nagy kérdés, hogy a Fidesz megmaradt, részben a szabadságharcra kondicionált bázisa ezt hogyan fogadná. Nem gondolom, hogy ha másfél év szabadságharcos retorika után azt mondja Orbán Viktor, hogy a hatalom (értsd: az EU) előtt meghajol, akkor néhány nap vagy hét alatt megfordulhat széljárás. Szerintem ez nem lesz ennyire sima menet.

Ugyanez az EU felől: látnivaló, hogy nem csupán, sőt nem elsősorban gazdasági feltételekhez köti az EU a hiteltárgyalások megkezdését Magyarországgal (l. a kötelezettségszegési ügyeket az ombudsmani hivatal, illetve a bírák nyugdíjazása ügyében, amelyek intézményi-politikai kifogások). Ha ehhez még hozzávesszük, hogy számos más fronton is folyik eljárás vagy tiltakozás a magyar kormány ellen (végtörlesztés – főleg Ausztria részéről, magánnyugdíjpénztár államosítás – rengeteg beadvány az Európai Bíróságon, médiaügyek, különadók), akkor az látszik, hogy a gazdasági kérdések jobbára politikai köntösbe kerülnek. Minél több ilyen konkrét ügyben kell védekeznie az Orbán-kormánynak, annál inkább politikai színezetet kap a Magyarországgal szembeni kritika, vagyis annál kevésbé lehet pusztán jogtechnikai kérdésekről beszélni. Erről bővebben:
www.komment.hu/tartalom/20120119-velemeny-az-eu-kotelezettsegszegesi-eljarasait-orban-jogaszkodassal-nem-oldhatja-meg.html

Persze a politikai, normaszegési kritikák ellen védekezni is sokkal nehezebb, nem véletlen, hogy a kormány próbálja szűkebben értelmezni a kifogásokat. Csak gazdaságilag nézve, a mostani túlzott deficit eljárásba könnyen bele lehet kötni (l. Madár Pista 2. pontját), ezek a kérdések azonban ma már nem függetlenek az ország rossz megítélésétől.

Az egykulcsos adóhoz: az időzítés és a bevezetés módja nyilván elhibázott volt, de kezdettől fogva nem értem, hogy magát az egykulcsos adózást, mint adózási formát, amely számos más országban is létezik, miért kifogásolja az IMF. A kiesett adóbevételt pótolni kell, de nem világos, hogy ennek miért csak a progresszív adózás visszaállítása lehet a módja. Az egykulcsos adóval szerintem az a legnagyobb baj, hogy a kormány kétharmaddal, sarkalatos törvényben bebetonozta, és ezzel szűkítette a következő kormányok mozgásterét. Azt tehát okkal kérhetik a nemzetközi szervezetek, ismét csak a jogállami normákat védendő, hogy az egykulcsos adózásról mindig a parlamenti feles többség dönthessen, mint általában az adózásról a nyugati demokráciákban.