Adatok
Madár István
0 bejegyzést írt és 53 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Az Európai Bizottság jelezte, néhány déli országnál hajlandó lehet elfogadni, hogy azok ne, vagy csak később érjék el a kitűzött 3%-os GDP-arányos deficitcélt. Mi annyira rossz viszonyban vagyunk velük, hogy nálunk ez fel sem merül. (Fotó: facebook.com/orbanviktor)
Az…..
Madár István
2013.05.27 20:17:08
Ugyanerről Gyévai Zoli:
tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol
"De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „haladékot”, ehhez például elég lett volna, ha nem születik meg a Varga-csomag."
tagokvagyunk.postr.hu/utoljara-a-kettos-mercerol
"De vegyünk egy másik, mostanában gyakran emlegetett példát. Tőlem is nemegyszer megkérdezték már, miként lehetséges az, hogy Franciaország kap újabb két évet, miközben Magyarország korábban nem részesült ilyen kegyben. Itt is fennáll az az érv, miszerint nem teljesen azonos két helyzetről van szó. Ugyanis, a tévhittel szemben, de facto a magyar kormány is kaphatna „haladékot”, ehhez például elég lett volna, ha nem születik meg a Varga-csomag."
A Fidesz kormányzása három éve esélyt kapott arra, hogy szemben az elmúlt két évtized kurzusaival, lezárja a haverok számára mindig nyitva hagyott kiskapukat. Nagyon nem ez történt. (Fotó: MTI)
Minél több dolog kerül nyilvánosságra a Portik-Laborc ügyről, annál jobban…..
A finanszírozóknak most meg kellett mutatniuk, nem csak mézesmadzag van náluk, hanem egy jó nagy bunkósbot is. Ám egy bankpánik néhány nap alatt bedönthet egy országot, a bankrendszer összeomlása utáni kilábalás pedig hosszabb ideig tart, mint bármilyen más krízis…..
Madár István
2013.03.20 20:45:22
Laci, egyetértek, szerintem is van elvi és gyakorlati alapja a kimentés ezen formájának, a gondot a pontos kivitelezésben látom. 100 ezer euró alatti rész mentességéhez ragaszkodnia kellett volna az EU-nak. Ciprus valamiért azt hihette, hogy ha kisebb mértékben sújtja a nagybetéteseket, akkor nem sérül az off shore nimbusz. Pedig a szellemet kiengedték a palackból, alig hiszem, hogy racionális nagybetétesek tömege maradna meg Cipruson. Ezt most már látják ők is, meg is indult a chicken game.
Az EU szerintem lehet kemény, ha a görögöknél az volt a kérdés, hogy ők ballaszt-e vagy fertőzési góc, Ciprus esetében még inkább igaz lehet, hogy az előbbi - a bedőlése nem rázná meg az uniót. Az a sors fintora és nagy tanulság, hogy Ciprus igazából nem azért dőlt be, ami az igazi "bűne" volt. Az energiaínség és a görög kapocs pecsételte meg a sorsát, nem pedig az, hogy Európa jó része ott került adót.
Több tanulság is van a ciprusi esetben (és nem az a legfontosabb, hogy nézd már, az EU is unortodox - ami persze így butaság is). Kettőt említek:
1. Ha valaki szembe megy az EU-val, hiába tökéletlen ez az integráció, előbb-utóbb meglesz a lehetőség, hogy Brüsszel "büntessen".
www.portfolio.hu/gazdasag/igy_sullyed_el_egy_orszag.181288.html
2. Ha mégis lesz valamiféle betét haircut, akkor a görög tűzfal mellett lesz már egy ciprusi tűzfal is. Vajon milyen lesz a spanyol?
Az EU szerintem lehet kemény, ha a görögöknél az volt a kérdés, hogy ők ballaszt-e vagy fertőzési góc, Ciprus esetében még inkább igaz lehet, hogy az előbbi - a bedőlése nem rázná meg az uniót. Az a sors fintora és nagy tanulság, hogy Ciprus igazából nem azért dőlt be, ami az igazi "bűne" volt. Az energiaínség és a görög kapocs pecsételte meg a sorsát, nem pedig az, hogy Európa jó része ott került adót.
Több tanulság is van a ciprusi esetben (és nem az a legfontosabb, hogy nézd már, az EU is unortodox - ami persze így butaság is). Kettőt említek:
1. Ha valaki szembe megy az EU-val, hiába tökéletlen ez az integráció, előbb-utóbb meglesz a lehetőség, hogy Brüsszel "büntessen".
www.portfolio.hu/gazdasag/igy_sullyed_el_egy_orszag.181288.html
2. Ha mégis lesz valamiféle betét haircut, akkor a görög tűzfal mellett lesz már egy ciprusi tűzfal is. Vajon milyen lesz a spanyol?
Ma Magyarországon a vagyonnyilatkozatok funkciója nem más, mint lehetőséget adni a képviselőknek, államtitkároknak és minisztereknek, hogy letagadhassák valódi életszínvonalukat és vagyonukat. (Fotó: MTI)
A múlt héten kellett nyilvánosságra hozniuk az országgyűlési…..
Madár István
2013.02.05 19:04:32
Az állam akarja az e-útdíj rendszert megépíteni, mert a tender nyertese visszalépett, miután megzsarolták az alvállalkozóját. Kár, hogy egy nagy és új dolog felépítését célzó projektet a magyar államigazgatás képtelen önállóan megvalósítani. (Fotó:…..
Egy ország békeidőben önmagától nagyon nehezen tud tönkremenni. A görögöknek is tíz év kellett hozzá, és Gyurcsány is csak akkor bukott meg, amikor már a világgazdaság helyzete is nagyon rosszra fordult. A Véleményvezér évértékelője. (Fotó: Botár…..
Ha tíz hónap múlva újraválasztják Merkelt, valószínűleg nekivágnak a föderális Európa létrehozásának. Nem is foghattunk volna bele rosszabbkor a fene nagy függetlenségi harcunkba. (Fotó: AFP/Getty)
Az elmúlt napok fejleményei egyre valószínűbbé teszik, hogy 2013 végén…..
A Fidesz primitív kommunikációja a '70-es évek Kádár-rendszerét idézi: a politikát értőkkel, az értelmiségiekkel, az elittel szóba se állnak. Pedig hosszú távon nem lehet nélkülük kormányozni. (Fotó: AP)
„Bajnai Gyurcsánnyal együtt tette tönkre az országot" – így…..
Azért a sok megszorítás, hogy kikerüljünk a túlzottdeficit-eljárás alól és így megszűnjön az EU gazdaságpolitikai kontrollja. Hogy a választások előtti hónapokban az MNB segítségével el lehessen kezdeni az esztelen pénzszórást. (Fotó: Beliczay László/MTI)
A parlament…..
Pár héttel a közoktatás államosítása előtt derül ki, hogy a projekthez alig 170-200 milliárd hiányzik. Bármit is remélnek a központosítástól, az elmúlt 70 év tapasztalata alapján legyünk szkeptikusak. (Fotó: MTI)
Tegnapi sajtóértesülések szerint megint…..
A kormány néhány héttel ezelőtt kezdte csupán valóban elhinni, hogy a jövő évi büdzsé tervezetében 500-600 milliárdos lyuk tátong, és hogy ebből baj lesz. Ekkorát nem lehet véletlenül tévedni. (Fotó: fidesz.hu)
Sajtóértesülések alapján kijelenthetjük, hogy…..
Madár István
2012.10.05 21:09:25
Nekem valahol a kettőtök között van a véleményem. Nincs szó reformerejű átalakításról, de hát ezzel kapcsolatban nem is voltak illúzióink. Viszont az intézkedések leginkább kiadás oldaliak, viszonylag nagy részük tartósnak mondható, nincsenek benne olyan elemek, amelyek tovább rombolnák a piaci bizalmat, növekedési áldozata vélhetően nem magas. Azért a chipes kasszát nem látom hülyeségnek, lehet, hogy nem hoz 95 milliárdot, de legalább nem intézményt rombol, normát erősít - ezekből azért nem volt sok mostanában.
Ami viszont baj, hogy ez nem lesz elég.
www.portfolio.hu/gazdasag/valami_van_ez_az_igazi_gyors_ertekeles_az_uj_csomagrol.173864.html
Ami viszont baj, hogy ez nem lesz elég.
www.portfolio.hu/gazdasag/valami_van_ez_az_igazi_gyors_ertekeles_az_uj_csomagrol.173864.html
Az infláció igazából olyan, mint egy fogyasztási adó, csak nehezebben vehető észre: az áremelkedés nem köthető egyetlen intézkedéshez sem és egyenletesen osztja el a terheket. (Fotó: Nagy Attila/origo)
A Monetáris Tanács tegnapi kamatcsökkentési döntéséből úgy…..
Véleményvezér
Orbán legolcsóbb trükkje: a fantom IMF-nek ellenáll, az igazinak enged
2012.09.07 08:01:21
A kormányfő valójában enged az IMF-nek, de közben látszólag mégis ellenáll azoknak a követeléseknek, melyek egyébként nem is léteznek. Amit tegnap láttunk, annak ennyi volt az értelme és nem több.
Igen kétségbe lehet esve a magyar kormány: a tegnapi fiktív…..
A dolgozni szándékozók aránya a fiatalok, a kismamák, a 45-55 közötti férfiak és a 60 év felettiek körében jelentősen elmarad az európai átlagtól. Az igazi baj mégsem ez: nincs nekik munka. (Fotó: MTI)
Barack Obama kapcsán mondták, de Orbán Viktorra is igaz: a jó…..
Az IMF-hitelre nem azért van szüksége Orbánnak, mert az olcsóbb finanszírozást tesz lehetővé, hanem azért, mert tényleg baj van és az IMF nélkül esély sincs kihúzni a jövő évet. (Fotó: MTI)
Orbán Viktor szerint a magyar közvélemény félreérti, hogy miért is van…..
Madár István
2012.07.17 19:44:34
@ontheonehand: egyetértve veled ehhez hozzátenném, hogy éppen azért, mert a most látványosan megnyomott forintkibocsátás egyre hosszabb időre látszik biztosítani a fizetőképességet, szerintem a kormány egyre inkább fog arra hajlani, hogy ne kösse meg a megállapodást a választásokig. (Sőt, tulajdonképpen a szabadságharc pozitív extern hatásaként még az államadósság forintaránya is emelkedik.)
az egyetlen gond, hogy az így elnyert "függetlenségünk" eddig csak arra volt jó, hogy unortodox intézkedéseket hozzunk - ezek pedig éppen a hosszabb távon fenntartható adósságpályát rombolják, hiszen a gyenge gazdasági teljesítmény mellett még a kockázati felárak is emelkedtek.
én tényleg nem tudom, az "IMF-megállapodás nélküliségben" mi az a pozitívum, ami megér havi 10 milliárd forintot. Nem csak közgazdaságilag nem tudom, hanem politikailag sem.
az egyetlen gond, hogy az így elnyert "függetlenségünk" eddig csak arra volt jó, hogy unortodox intézkedéseket hozzunk - ezek pedig éppen a hosszabb távon fenntartható adósságpályát rombolják, hiszen a gyenge gazdasági teljesítmény mellett még a kockázati felárak is emelkedtek.
én tényleg nem tudom, az "IMF-megállapodás nélküliségben" mi az a pozitívum, ami megér havi 10 milliárd forintot. Nem csak közgazdaságilag nem tudom, hanem politikailag sem.
Miért nem ismerte fel Orbán Viktor a saját érdekeit? Miért ment végig feleslegesen ezen a szörnyű két éven és ásta alá a korábban biztosnak tűnő újraválasztási esélyeit?
Immáron hivatalos: a magyar kormány végül teljesítette az IMF feltételeit és a jegybanktörvény…..
Egységes európai kormányt vizionál a német pénzügyminiszter és a nemzetállamokról megkerülendő akadályként beszél. Az európai elit jó része hisz az egységesülésben, a nép azonban „nacionalista".
A Der Spiegelnek adott interjújában Wolfgang Schäuble német…..
A német vezetés számára a válság valójában egyben lehetőség is, hogy elválasszák az ocsút a búzától. Magyarország vajon melyik? A visegrádi országokat nem biztos, hogy egyformán kezelik majd. (Fotó: AFP/Getty)
Tegnap Angela Merkel nagyon fontos interjút adott,…..
Egy tartósan 20% alá csúszó Fidesz teljesen megváltoztathatja a politikai dinamikát. Amint a 2014-es győzelmet már nem lehet készpénznek venni, valamennyi szereplő gondolkodásmódja meg fog változni. (Fotó: MTI)
A Tárki tegnap közölt, igen meglepő közvélemény-kutatási…..
A mögötte ülő fideszes képviselők is csak mereven néztek maguk elé: pontosan tudták, hogy a kormányfő a védhetetlent próbálja védeni. Az oligarcha-vádra nincs igazi válasza. (Fotó: Barakonyi Szabolcs/Index)
Régen került már miniszterelnök ennyire kellemetlen helyzetbe a…..
Ha a kormányfő nem ragaszkodott volna annyira az egykulcsos adóhoz, a most bejelentett 600 milliárdos megszorításra semmi szükség nem lenne. Sőt 200 milliárd még a zsebünkben is cincogna. (Fotó: MTI)
A kormány immár a harmadik vagy negyedik megszorítócsomagját jelenti be…..
A szerző közgazdász, az MTA kutatója A magyar népesség jelentős hányada úgy érzi, rosszul él. A szegénység mérésével foglalkozó európai statisztikák alapján úgy tűnik, nem is nagyon téved ebben: az Eurostat idén februárban közzétett adatai szerint…..
A kormányfő úgy érzi, Magyarország immár nyíltan felvállalhatja az EU-IMF megállapodás megkérdőjeleződését. Az álláspontokat tudatosan távolítja: vagy ászai vannak, vagy blöfföl. (Fotó: Burger Barna)
Rég nem látott dolog történt tegnap: Matolcsy Györgyöt újra…..
Madár István
2012.04.19 20:44:20
@Lánczi Tamás: Hát... Tamás, erre a bejegyzésedre én is elkezdhetném most gyártani a "nem-közgazdász" értelmiség furcsa viszonyát a gazdasági realitásokhoz. ;)
De maradjunk a tényeknél, ugyanis több félreértés is van a felvetésedben, amitől ebben a formájában (szerintem, tenném hozzá, de ezúttal nagyon határozott a véleményem, úgyhogy nehezen teszem) értelmét veszíti.
1. A poszt sehol nem állítja, hogy az IMF rohanni akarna hozzánk pénzt adni, csupán azt, hogy MI nemigen igyekszünk eljutni a hitelmegállapodásig. Érdemes Kovács Krisztián mai indexes írását elolvasni, többek között ebben is világosan benne van az, amit amúgy minden megfigyelő láthat és érthet: az IMF egyelőre az egész ügyben outsider. Ezt nem is ragoznám tovább, a kormány azon komikus igyekezete, hogy úgy csinál, mintha ő az IMF-fel tárgyalna, úgy tűnik mégis megtévesztő lehetett.
2. Mindebből azonban világosan következik, hogy a "mit kérhet cserébe az imf, amiért ilyen olcsó hitelt akar adni, biztosan nem szívjóságból adja" felvetés irreleváns.
Elnézést, és nem tudom megállni: ez az okfejtés amúgy is Bogár László-i mélységekben van.
Az IMF valóban nem szívjóságból ad hitelt, de nem is az egyes körökben sugalmazott összeesküvés elméletek miatt. Lender of last resort - így hívják ezt. Ez a dolga, azért. Ha majd eljut oda a tárgyalás, akkor persze lesznek feltételei. Hogy ebben mennyire fogja vezérelni az a józan belátás, hogy a pénzét egy értelmes (tehát nem a mostanihoz hasonló) gazdaságpolitikához akarja adni, vagy mennyire a rosszindulat és a sértett lobbik befolyása, azért értelmetlen találgatni, mert az IMF (még egyszer) egyelőre outsider.
(A kamat amúgy nem 5,5%, hanem mai ismereteink szerint még kisebb, 3-4% lenne.)
Amúgy abban én sem feltétlenül vagyok biztos, hogy az IMF által kierőltetett gazdaságpolitika feltétlenül az ország számára optimális gazdaságpolitika lesz. Sajnos azonban az a szomorú helyzet, hogy az még mindig közelebb fog állni az ideálishoz, mint a jelenlegi. Szóval szerintem úgy áll a helyzet, hogy sokkal inkább a hú de szuverén gazdaságpolitikánk miatt aggódnék, mintsem azért rágjam a körmömet, hogy vajon hány jó magyar birkát kell az IMF oltárán feláldozni.
Hogy végül a közgazdász flegmaságát is illusztráljam, kikacsintva a gazdasági racionalitás mögül azt jegyezném meg: a fentiektől függetlenül persze a kormány érezheti majd úgy, hogy POLITIKAILAG nagyon költséges az IMF-hitel. (Ez az érzése feltehetően még attól sem enyhül, ha közben mégis megsejti, hogy IMF nélkül sincsen túl sok mozgástere karakteresen más gazdaságpolitikát csinálni. Ráadásul ezt IMF-fel a háta mögött is meg fogja próbálni, de ez egy másik kérdés.) Az azonban, hogy az IMF politikailag költséges, engem nem érdekel. Ugyanis az világosan látszik, hogy az IMF-hez (vissza)vezető utat a kormány önszántából járta végig. Arról, hogy csak azért, mert közben be volt csukva a szeme, nem tehet senki más, csak ő maga.
De maradjunk a tényeknél, ugyanis több félreértés is van a felvetésedben, amitől ebben a formájában (szerintem, tenném hozzá, de ezúttal nagyon határozott a véleményem, úgyhogy nehezen teszem) értelmét veszíti.
1. A poszt sehol nem állítja, hogy az IMF rohanni akarna hozzánk pénzt adni, csupán azt, hogy MI nemigen igyekszünk eljutni a hitelmegállapodásig. Érdemes Kovács Krisztián mai indexes írását elolvasni, többek között ebben is világosan benne van az, amit amúgy minden megfigyelő láthat és érthet: az IMF egyelőre az egész ügyben outsider. Ezt nem is ragoznám tovább, a kormány azon komikus igyekezete, hogy úgy csinál, mintha ő az IMF-fel tárgyalna, úgy tűnik mégis megtévesztő lehetett.
2. Mindebből azonban világosan következik, hogy a "mit kérhet cserébe az imf, amiért ilyen olcsó hitelt akar adni, biztosan nem szívjóságból adja" felvetés irreleváns.
Elnézést, és nem tudom megállni: ez az okfejtés amúgy is Bogár László-i mélységekben van.
Az IMF valóban nem szívjóságból ad hitelt, de nem is az egyes körökben sugalmazott összeesküvés elméletek miatt. Lender of last resort - így hívják ezt. Ez a dolga, azért. Ha majd eljut oda a tárgyalás, akkor persze lesznek feltételei. Hogy ebben mennyire fogja vezérelni az a józan belátás, hogy a pénzét egy értelmes (tehát nem a mostanihoz hasonló) gazdaságpolitikához akarja adni, vagy mennyire a rosszindulat és a sértett lobbik befolyása, azért értelmetlen találgatni, mert az IMF (még egyszer) egyelőre outsider.
(A kamat amúgy nem 5,5%, hanem mai ismereteink szerint még kisebb, 3-4% lenne.)
Amúgy abban én sem feltétlenül vagyok biztos, hogy az IMF által kierőltetett gazdaságpolitika feltétlenül az ország számára optimális gazdaságpolitika lesz. Sajnos azonban az a szomorú helyzet, hogy az még mindig közelebb fog állni az ideálishoz, mint a jelenlegi. Szóval szerintem úgy áll a helyzet, hogy sokkal inkább a hú de szuverén gazdaságpolitikánk miatt aggódnék, mintsem azért rágjam a körmömet, hogy vajon hány jó magyar birkát kell az IMF oltárán feláldozni.
Hogy végül a közgazdász flegmaságát is illusztráljam, kikacsintva a gazdasági racionalitás mögül azt jegyezném meg: a fentiektől függetlenül persze a kormány érezheti majd úgy, hogy POLITIKAILAG nagyon költséges az IMF-hitel. (Ez az érzése feltehetően még attól sem enyhül, ha közben mégis megsejti, hogy IMF nélkül sincsen túl sok mozgástere karakteresen más gazdaságpolitikát csinálni. Ráadásul ezt IMF-fel a háta mögött is meg fogja próbálni, de ez egy másik kérdés.) Az azonban, hogy az IMF politikailag költséges, engem nem érdekel. Ugyanis az világosan látszik, hogy az IMF-hez (vissza)vezető utat a kormány önszántából járta végig. Arról, hogy csak azért, mert közben be volt csukva a szeme, nem tehet senki más, csak ő maga.
Cselekvőképtelen állam tér vissza és telepszik rá az életünkre, ez az igazi baj. A magyar állam képességei, hatékonysága sokkal jobban leszakadt az európai átlagtól, mint a gazdaságunk. (Fotó: Nagy Attila/origo)
Ahogyan azt Szalai Ákos tegnapi hozzászólásában írta,…..
Madár István
2012.04.13 12:50:29
@Lánczi Tamás: az időbeli megszorítás a magyar értelmiség egy kedvelt közhelye ebben a kérdésben, csak éppen nem igaz, és ez egyre nyilvánvalóbb. Ha végignézünk a magyar munkapiac strukturális gondjain (rokkantnyugdíjasoktól gyermekesélyig és oktatásig), a reformok hiányán, az intézményépités furcsaságain (pl. manyup), akkor belátható, hogy itt az elit (mert azzal mélyen egyetértek, hogy itt erről van szó) gyenge teljesítménye bizony nem 2002-től indult.
Véleményvezér
Orbánék banki tranzakciós adója: mindannyian súlyosan megfizetünk érte!
2012.04.12 08:02:00
Kiadáscsökkentés helyett újabb sarc: a már kitaposott posztkommunista utat követik. A gazdaság egyik fő artériájának elszorítása, a pénzügyi szféra tudatos gyengítése viszont saját találmány. (Fotó: kormany.hu)
Amikor éppen felvillanóban volt a remény, hogy a…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Ez egy közkeletű tévedés: simán kapnánk haladékot, még szinte kérnünk sem kellene. Mindkét ehhez szükséges feltételt teljesítjük: a strukturális kiigazítás mértéke bőven eléri a vállaltat, illetve a hiánycél esetleges elvétése magyarázható a makrogazdasági pálya romlásával.
Vagyis annyira nincs kettős mérce, hogy simán megkapnánk a haladékot, egyetlen oka van, hogy nem kapjuk: hogy nem kérjük. Helyette verjük az asztalt, hogy a szemét EU kettős mércéje, az EU meg néz értetlenül, hogy miről beszélnek már megint a magyarok.
Ha jóindulatúan fogjuk fel, akkor azt mondhatjuk, hogy a kormány egy EU-ellenes retorikát használ fel a szigorú költségvetés politikai kárainak mérséklésére.
Marad persze a kérdés, hogy miért jó ez nekünk. A következők lehetségesek szerintem:
1. az EU elvárásain túl akarunk szigorú költségvetést
2. nem is jön rosszul a nemzetközi szervezetekkel vívott szabadságharc, úgy tűnik, erre vevő a magyar szavazópolgár
3. a gyenge közép távú növekedési kilátások miatt a csökkenő adósságpálya csak alacsonyabb hiánnyal teljesíthető
4. van egy ostoba adósságszabályunk az alaptörvényben, ami kikényszeríti az optimálisnál szigorúbb költségvetési politikát.