Adatok
Gyóni Gábor
2 bejegyzést írt és 30 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
https://nepibaloldal.hu/
(2012- )
Ezen a blogon kb. 120 írás jelent meg 2012 és 2020 között. Ezek most egy kivételével a nepibaloldal.hu oldalion olvashatók.
Az egyetlen írás, amit meghagytam itt, a 2016-ból származó A Tanácsköztársaság és a magyar értelmiség. Ennek oka, hogy ezt azóta…..
Gyümölcsös tál mint űrállomás, vasaló lézerpisztoly gyanánt és a Kárpátok Kirk kapitánya. Erős volt az első magyar sci-fi...
Gyóni Gábor
2020.03.20 15:13:39
A magyar Pirx-filmek egyáltalán nem rosszak. A történetek némelyike kimondotta szórakoztató. Technikai megvalósításuk sem múlja alul a kor nyugati filmjeit (ez még a SW előtti kor). De Star Wars előzmény-trilológiához képest mondjuk meg valóságos felüdülés ez a látványvilág
Petőfi Sándor: A szájhősök
Meddig tart ez őrült hangzavar még?Meddig bőgtök még a hon nevében?Kinek a hon mindig ajkain van,Nincsen annak, soha sincs szivében!Mit használtok kofanyelvetekkel?Évrül-évre folyvást tart a zaj,És nem ott-e, ahol volt, a nemzet?Nincs-e még meg minden régi baj?..
Gyóni Gábor
2017.03.15 17:13:09
1919. március 20-án Károlyi Mihály köztársasági elnök, miután a kegyetlen Vyx-jegyzék átvétele után nem vállalta Magyarország fegyveres védelmét, átjátszotta a hatalmat a szociáldemokrata-kommunista társaságnak, másnap pedig megalakult a Magyarországi Tanácsköztársaság (Károlyi időtől függően…..
(Vendégszerzőnk, Hegyi Gyula írása)
Hóman Bálintnak szobrot akarnak állítani Székesfehérváron. A szoborállítók szavakban Hóman elévülhetetlen tudományos érdemeire…..
1989 októbere a köztársaság kikiáltásával a rendszerváltás legsűrűbb időszaka volt, most 25 éve. De mi volt a rendszerváltás? Mi történt velünk akkor és azóta? Erről kérdeztünk magyar véleményformálókat, publicistákat Velünk élő rendszerváltás…..
1989 októbere a köztársaság kikiáltásával a rendszerváltás legsűrűbb időszaka volt, most 25 éve. De mi volt a rendszerváltás? Mi történt velünk akkor és azóta? Erről kérdeztünk magyar véleményformálókat, publicistákat Velünk élő rendszerváltás…..
Gyóni Gábor
2014.10.20 10:44:40
"Ezért a Kádár-korszak (a szociális biztonság, „biztos megélhetés”, teljes foglalkoztatás, egyenletes technikai és fogyasztási fejlődés, háborítatlan magánélet, bőséges – és plurális! – kulturális kínálat és í. t.) iránti „nosztalgia” nem azt jelenti, amit róla a konzervatívok és a liberálisok képzelnek. Nem a szolgalelkűség, nem az „antidemokratikus” lelkület. Hanem éppen az, amit mint „polgárit” hiányolnak Magyarországon a szabadelvű írástudók. (És föltűnhetett volna nekik, hogy a Kádár-kor volt a magyarországi klasszikus, „polgári” modernség aranykora, egyedülálló kulturális virágzással, amely minőségében fölülmúlja a kiegyezés és a [múltkori] századforduló teljesítményét."
EGYETÉRTEK.
Az 1980-as ÉVEKBEN KÖZELEBB ÁLLTUNK a NYUGATHOZ, MINT MOST. NEM SZERVEZETILEG, HANEM MENTÁLISAN. Most szervezetileg a Nyugat részei vagyunk, de távolabb állunk tőle, mint 1985-ben,
"Ami kijön a szájból, az a szívből származik"
"soha nem voltunk olyan közel a Nyugathoz, mint éppen a ’80-as években. Nem anyagi-jóléti értelemben (akkor a ’70-es éveket kellett volna példaként felhoznom, hiszen a ’80-as években már Magyarország kezdett leszakadni a Nyugattól, ami lényegében ma is tartó folyamat), hanem mentálisan.
Az emberek hittek a Nyugatban és rá akartak hasonlítani. A Nyugat mágnesként vonzott. Persze mi ezt nem ideologizáltuk meg gyerekként, de ezért játszottunk éppen „Csillagok háborújásdit”, ezért építettek, akik tehették (akkoriban sokan tehették) olyan családi házakat, mint amilyenek a nyugati filmekben vagy személyes nyugati útjaikon láttak, ezért próbálták átalakítani egy alföldi kisváros belvárosát – lényegében „tájidegen” módon – bajor-osztrák mintára."
"A Kádár-rendszerben kialakult egalitárius-„jóléti”-„középosztályi” társadalom „szerkezetileg” sokkal jobban hasonlított a Nyugathoz, mint a ’90-es évek nyomorba taszított, szétszakadó, de a felső-középosztály számára a felemelkedést (az igazi nyugati jólétet) lehetővé tévő közege. A ’90-es évek az öntudatos, a mindennapi életben a jogaival élő (alkalmasint gyárigazgatókat leváltó), művelt (a Kádár-korban a „prolik” jelentős része is az olcsó könyvtár szépirodalmi műveit olvasta, olyan könyveket, melyeket ma az egyetemisták se vesznek a kezükbe, a könyvespolcnak akkortájt még státuszszimbólum értéke volt) „kádári kisemberből” megalázott bérrabszolgákat tettek. Az, hogy ez bekövetkezett, abban jelentős szerepet játszott a ’90-es években újraszülető hagyományos magyar - a nemesi szemléletből táplálkozó – elit-mentalitás, amely jobbágyként és alsóbbrendű emberként kezeli a munkavállalókat."
nepibaloldal.blog.hu/2012/07/04/azok_a_80-as_evek_574
EGYETÉRTEK.
Az 1980-as ÉVEKBEN KÖZELEBB ÁLLTUNK a NYUGATHOZ, MINT MOST. NEM SZERVEZETILEG, HANEM MENTÁLISAN. Most szervezetileg a Nyugat részei vagyunk, de távolabb állunk tőle, mint 1985-ben,
"Ami kijön a szájból, az a szívből származik"
"soha nem voltunk olyan közel a Nyugathoz, mint éppen a ’80-as években. Nem anyagi-jóléti értelemben (akkor a ’70-es éveket kellett volna példaként felhoznom, hiszen a ’80-as években már Magyarország kezdett leszakadni a Nyugattól, ami lényegében ma is tartó folyamat), hanem mentálisan.
Az emberek hittek a Nyugatban és rá akartak hasonlítani. A Nyugat mágnesként vonzott. Persze mi ezt nem ideologizáltuk meg gyerekként, de ezért játszottunk éppen „Csillagok háborújásdit”, ezért építettek, akik tehették (akkoriban sokan tehették) olyan családi házakat, mint amilyenek a nyugati filmekben vagy személyes nyugati útjaikon láttak, ezért próbálták átalakítani egy alföldi kisváros belvárosát – lényegében „tájidegen” módon – bajor-osztrák mintára."
"A Kádár-rendszerben kialakult egalitárius-„jóléti”-„középosztályi” társadalom „szerkezetileg” sokkal jobban hasonlított a Nyugathoz, mint a ’90-es évek nyomorba taszított, szétszakadó, de a felső-középosztály számára a felemelkedést (az igazi nyugati jólétet) lehetővé tévő közege. A ’90-es évek az öntudatos, a mindennapi életben a jogaival élő (alkalmasint gyárigazgatókat leváltó), művelt (a Kádár-korban a „prolik” jelentős része is az olcsó könyvtár szépirodalmi műveit olvasta, olyan könyveket, melyeket ma az egyetemisták se vesznek a kezükbe, a könyvespolcnak akkortájt még státuszszimbólum értéke volt) „kádári kisemberből” megalázott bérrabszolgákat tettek. Az, hogy ez bekövetkezett, abban jelentős szerepet játszott a ’90-es években újraszülető hagyományos magyar - a nemesi szemléletből táplálkozó – elit-mentalitás, amely jobbágyként és alsóbbrendű emberként kezeli a munkavállalókat."
nepibaloldal.blog.hu/2012/07/04/azok_a_80-as_evek_574
Gyóni Gábor
2014.10.20 11:46:28
@látens liberális:
Egyetértek, de ahogy mondod, a hatvanas-hetvenes, sőt, még az ötvenes évek kultúrája is izgalmas volt.
Micsoda magyar filmek készültek az ötvenes években! Bakaruhában, Föltámadott a tenger, Melyiket a kilenc közül, Hannibál tanár úr stb.
Micsoda PASSZIONARITÁS volt akkor az emberekben.
1990 után nem több lett a SZABADSÁG, hanem kevesebb.
Egyetértek, de ahogy mondod, a hatvanas-hetvenes, sőt, még az ötvenes évek kultúrája is izgalmas volt.
Micsoda magyar filmek készültek az ötvenes években! Bakaruhában, Föltámadott a tenger, Melyiket a kilenc közül, Hannibál tanár úr stb.
Micsoda PASSZIONARITÁS volt akkor az emberekben.
1990 után nem több lett a SZABADSÁG, hanem kevesebb.
Szerencs cukorgyárának hűlt helye
1989 októbere a köztársaság kikiáltásával a rendszerváltás legsűrűbb időszaka volt, most 25 éve. De mi volt a rendszerváltás? Mi történt velünk akkor és azóta? Erről kérdeztünk magyar véleményformálókat, publicistákat Velünk élő…..
Nem értek a focihoz. Nem is szoktam róla írni, de a vasárnap esti, Üllői úti élmények nem hagynak nyugodni.
Gyerekkoromban nemcsak játszani szerettem, de egyébként is nagyon érdekelt mind a hazai, mind a világ- és Európa-bajnokságok (a nemzetközi klubfutball viszont sosem hozott…..
Vendégszerzőnk, Kardos Gábor filozófus írása. Fotó: Fortepan.
Az urbanizációt hosszú ideje a fejlődés netovábbjának tartják, az ipari forradalom óta a modernizáció szinonimája lett, viszont a mai globális válság szépen megmutatja, hogy nem csak ökológiailag, de…..
Gyóni Gábor
2014.08.19 10:20:42
@aristo: én is ezt mondom. A tulajdonos paraszt és a nincstelen cseléd két külön világ.
És a magyar nép többsége a nincstelen cselédekhez tartozott. A tulajdonos parasztok jelentős része sváb volt Bácskában, Bánátban, Baranyában, Tolnában. Voltak magyar parasztok is, főleg a Nyugat-Dunántúlon, a városok parasztpolgársága, a tanyákon élő "farmerek", de az etnikai magyar nép többsége cseléd-agrárproletár volt, akiket a kommunisták emeltek föl.
És a magyar nép többsége a nincstelen cselédekhez tartozott. A tulajdonos parasztok jelentős része sváb volt Bácskában, Bánátban, Baranyában, Tolnában. Voltak magyar parasztok is, főleg a Nyugat-Dunántúlon, a városok parasztpolgársága, a tanyákon élő "farmerek", de az etnikai magyar nép többsége cseléd-agrárproletár volt, akiket a kommunisták emeltek föl.
Én nem azt mondom, kedvesem, hogy amíg az apjuk vigyázott ezekre az átkozottakra, jobb volt nekik, dehogy. Tudod jól, hogy eszem ágában sincs védeni egy ilyen erőszakos embert. Csak hát…Csak hát mégis az van, hogy amióta elment, nincs, aki ezekre figyeljen. Csavarognak mindenfelé,…..
„Azt hiszem, hogy én csak tettem mindig a dolgomat, s igyekeztem felismerni azokat a történelmi fordulópontokat, amelyeken lépni érdemes.” (Pozsgay Imre, Magyar Nemzet)
1933: Pozsgay Imre megszületik Kónyon.
1950: Pozsgay Imre belép a Magyar Dolgozók Pártjába.
1956: Pozsgay Imre…..
Gyóni Gábor
2013.11.26 13:33:49
@Dózsa György: jól jegyezzétek meg ezeket a szavakat: "tépett szájú, hasított körmű sok kis senki, háta mögött még több úri bitanggal"
Egy zsenire emlékezünk: 400 éve, 1613. október 23-án választotta a kolozsvári országgyűlés Erdély fejedelmévé Bethlen Gábort, aki ezt meghálálva, nem csak Erdély legnagyobb uralkodójává, hanem a magyar történelem egyik leginkább tiszteletre méltó személyiségévé is…..
Gyóni Gábor
2013.10.24 10:44:50
„A vallás, család, állam, jogrend erkölcs, tudomány és művészet stb. csak a termelés sajátos módjai, s annak általános törvénye érvényes rájuk... a világtörténelem nem más, ... mint az ember termelése emberi munka révén.” (Marx: Gazdasági-filozófiai kéziratok)
Kr. e…..
Gyóni Gábor
2013.08.16 13:23:51
Szándékosan aludtam pár napot a magyar kupacsapatok szégyenletesen gyors kupabúcsújára, de így se tudok más címet adni ennek az írásnak, mint amit a sorsüldözött debreceni ultrák megfogalmaztak kórusban a jó nevű norvég Strömsgodset elleni szívás (0-3) utolsó perceiben. Ez a…..
Lehet-e brilliáns az unortodoxia? Legutóbb a cseh baloldaltól hallhattunk arról, hogy hatalomra kerülésük esetén szívesen követnék a Matolcsy-féle gazdaságpolitikát. Ennek nyomán körbetekintettünk Kelet-Közép-Európában, ahol úgy tűnik, többen is az Orbán Viktor által…..
Gyóni Gábor
2013.02.19 08:25:23
Gyóni Gábor
2013.02.19 10:11:10
@Vhailor:
No igen, más kérdés, hogy Orbán "putyinista" politikája alapvetően sikertelen, hiszen itt nem lesz 10 éven keresztül évi 7 %-os növekedés, évente 10 %-os reálbéremelkedés, itt nincs olaj, nekünk nincs Szibériánk
Viszont a PÁRT szempontjából sikeres Orbán "puytinista" hatalomgyakorlása. Más kérdés, hogy az ország bele fog rokkanni, dehát ez úgy tűnik, a politikai elitnek másodrangú tényező
No igen, más kérdés, hogy Orbán "putyinista" politikája alapvetően sikertelen, hiszen itt nem lesz 10 éven keresztül évi 7 %-os növekedés, évente 10 %-os reálbéremelkedés, itt nincs olaj, nekünk nincs Szibériánk
Viszont a PÁRT szempontjából sikeres Orbán "puytinista" hatalomgyakorlása. Más kérdés, hogy az ország bele fog rokkanni, dehát ez úgy tűnik, a politikai elitnek másodrangú tényező
„A statisztikák szerint e nemzedék negyedének meg kellett volna halnia” – mondja Szergej Mirosnyicsenko orosz rendező a Kossuth Rádiónak adott rövid interjújában az utolsó szovjet nemzedékről, amelyről dokumentumfilmet forgatott. A felmérések szerint a drog- és az…..
Gyóni Gábor
2013.02.06 22:17:49
Az RTL Klub hamarosan elővezeti a Dallas új inkarnációját, mi meg leültünk szépen, és megnéztük az egészet, hogy a kedves olvasónknak ne kelljen. Az új sorozat valahol olyan, mintha a cérnazoknis-szandálos buszsofőrre hipszter bakancsot adnánk, de ettől még pont úgy zárja be az…..
Gyóni Gábor
2012.08.23 12:15:59
Hát ez elég gyenge poszt szerintem. A Dallas "titka" nem a whiskyvedelésben volt, hanem mert a '80-as években megjelenítette populáris módon a neokonzervatív világszemléletet. Jól belesimult a '80-as évek neokonzervatív forradalmába, annak hullámait ülte meg, és maga is gerjesztette ezeket a hullámokat. Ez a Dallas jelentősége és a sikere titka, nem pedig Samantha (Sue Ellen) alkesz jelenetei.
Magyarországon is ezért volt nagy a hatása
nepibaloldal.blog.hu/2012/06/20/egy_barat_tavozasara
Magyarországon is ezért volt nagy a hatása
nepibaloldal.blog.hu/2012/06/20/egy_barat_tavozasara
Gyóni Gábor
2012.08.23 12:17:40
Micsoda? Rendszerkritikus zsenge lánykákat vet börtönbe Putyin rendszere? – horgadhattak fel sokan nemrégiben, amikor a világ körül elterjedt a Pussy Riot punkbanda akciójának és az azt követő bírósági eljárásnak, majd az ítéletnek a híre. Sokan megrekedtek az első…..
Gyóni Gábor
2012.08.21 18:34:29
@Grabb:
" Ne haragudj, de neked van valami halvány fogalmad egyáltalán arról, hogy a Szovjetunióban mit műveltek a kommunisták az Orthodox Egyházzal? Van fogalmad róla, hogy hány újvértanúja és hivallója van az Orosz Egyháznak, akiket a kommunizmus alatt öltek vagy kínoztak meg, tettek tönkre, nyomorékká a hitük miatt"
Talán éppen itt van a kutya elásva. Hogy a kommunizmus idején megsemmisitették az egyházat, az egész egyházszervezetet.
Az egyház a kommunizmus idején lényegében a KGB fedőszerveként tevékenykedett. A mostani egyházi vezetők is a feltételezések szerint KGB ügynökök voltak, vagy ma is azok. Attól, hogy papi csuhát húztak fel, a gondolkodásuk még nem változott
oroszvilag.hu/?t1=oroszorszag_hirei&hid=3450
" Ne haragudj, de neked van valami halvány fogalmad egyáltalán arról, hogy a Szovjetunióban mit műveltek a kommunisták az Orthodox Egyházzal? Van fogalmad róla, hogy hány újvértanúja és hivallója van az Orosz Egyháznak, akiket a kommunizmus alatt öltek vagy kínoztak meg, tettek tönkre, nyomorékká a hitük miatt"
Talán éppen itt van a kutya elásva. Hogy a kommunizmus idején megsemmisitették az egyházat, az egész egyházszervezetet.
Az egyház a kommunizmus idején lényegében a KGB fedőszerveként tevékenykedett. A mostani egyházi vezetők is a feltételezések szerint KGB ügynökök voltak, vagy ma is azok. Attól, hogy papi csuhát húztak fel, a gondolkodásuk még nem változott
oroszvilag.hu/?t1=oroszorszag_hirei&hid=3450
Gyóni Gábor
2012.08.21 19:14:27
@Grabb:
Egyetértek. Mindig az ember fontos, nem a jelképek.
Azok, akik most hőzöngve követelték ezeknek az amúgy hülye 3,24csáknak az autodaféját, ugyanezeknek a szellemi rokonaik csapkodták ököllel az asztalt pár évtizede Brodszkij, Paszternák, Szolzsenyicin, Szaharov pellengérre állitását követelve.
A kérdésnek persze van egy másik oldala is.
Vajon a BOLSEVIKOK mennyit örököltek az orosz ortodox egyház dogamtikus mentalitásából?
Gondolj Tolsztoj kiátkozására.
Hiszen az Orosz Pravoszláv EGyház kiátkozta Tolsztojt! Egy Tolsztojt!
Az első orosz forradalmárok az egyházból jöttek
Egyetértek. Mindig az ember fontos, nem a jelképek.
Azok, akik most hőzöngve követelték ezeknek az amúgy hülye 3,24csáknak az autodaféját, ugyanezeknek a szellemi rokonaik csapkodták ököllel az asztalt pár évtizede Brodszkij, Paszternák, Szolzsenyicin, Szaharov pellengérre állitását követelve.
A kérdésnek persze van egy másik oldala is.
Vajon a BOLSEVIKOK mennyit örököltek az orosz ortodox egyház dogamtikus mentalitásából?
Gondolj Tolsztoj kiátkozására.
Hiszen az Orosz Pravoszláv EGyház kiátkozta Tolsztojt! Egy Tolsztojt!
Az első orosz forradalmárok az egyházból jöttek
Az RTL Klub különösebb meglepetések nélkül, kissé giccses felhajtással jelentette be őszi műsorait, és mutatott belőlük részleteket. Mármint azokból, amik már el is készültek, illetve amikről sikerült elindítani a bejátszást. A Dallas visszatérésére hangolt…..
Egyszerre jelent meg az utóbbi időszak legokosabb és legostobább baloldali irányultságú cikke a hazai balos sajtóban: Tamás Gáspár Miklós a hvg.hu-n írt Sólyom László aszófői beszédének baloldali fogadtatásáról; míg a Népszavában Szentgyörgyi Zsuzsa publikált valami…..
Gyóni Gábor
2012.08.09 16:51:37
TGM cikke jó.
A magát "baloldalinak" mondó urbánus belpesti értelmiségre valóban elképesztő dogmatizmus jellemző.
Érdemes lenne egyszer ezen társaság szociokulturális gyökereit tanulmányozni. Igaz, ez csak illúzió, mert ezen társaság eleve lehetetlenné tesz minden róla szóló külső antropológiai reflexiót.
Horthy és Kádár, hát, Kádár rendszere kétségtelenül népibb volt, mint Horthyé. Nem véletlenül Kádár emléke népi hősként élt a rendszerváltás után, népi Horthy-kultusz meg sose vót (ami most van, új keletű, mesterséges).
Node a jobboldali meg a liberális (urbánus belpesti) értelmiségben van egy nagyon fontos közös vonás: a NÉPMEGVETÉS.
nepibaloldal.blog.hu/2012/05/12/horthy_es_kadar#more4504066
A magát "baloldalinak" mondó urbánus belpesti értelmiségre valóban elképesztő dogmatizmus jellemző.
Érdemes lenne egyszer ezen társaság szociokulturális gyökereit tanulmányozni. Igaz, ez csak illúzió, mert ezen társaság eleve lehetetlenné tesz minden róla szóló külső antropológiai reflexiót.
Horthy és Kádár, hát, Kádár rendszere kétségtelenül népibb volt, mint Horthyé. Nem véletlenül Kádár emléke népi hősként élt a rendszerváltás után, népi Horthy-kultusz meg sose vót (ami most van, új keletű, mesterséges).
Node a jobboldali meg a liberális (urbánus belpesti) értelmiségben van egy nagyon fontos közös vonás: a NÉPMEGVETÉS.
nepibaloldal.blog.hu/2012/05/12/horthy_es_kadar#more4504066
Most kívánhat csak igazán szebb jövőt magának a Jobbik: a radikális párt az elmúlt hónapokban elkövetett egy súlyos politikai hibát: elkezdett csak saját magával foglalkozni, a kisebb-nagyobb potentátok pedig sorra teregetik ki a szennyest egymás szavahihetőségéről,…..
Gyóni Gábor
2012.08.07 11:52:56
Zazrivecz-Vonának igaza van-
A Jobbik ellen egy szervezett akció zajlik, mégpedig a Fidesznek leginkább érdeke, hogy eltakaritsa a Jobbikot.
Persze, minden mindegy, a Jobbiknak az új választási törvény miatt úgyis vége van, mint a botnak.
SZ. CS. jó időérzékkel hagyta el a süllyedő hajót...
nepibaloldal.blog.hu/
A Jobbik ellen egy szervezett akció zajlik, mégpedig a Fidesznek leginkább érdeke, hogy eltakaritsa a Jobbikot.
Persze, minden mindegy, a Jobbiknak az új választási törvény miatt úgyis vége van, mint a botnak.
SZ. CS. jó időérzékkel hagyta el a süllyedő hajót...
nepibaloldal.blog.hu/
„Aki vagyok, szomorúan köszönti azt, aki lehetnék.” (Nietzsche)
Öregember koromra koránkelő lettem. A csípős tavaszi kora reggelek hódolója. A reggelek lényegét a madarak adják a kertben. A dombok közötti szeszélyes völgyek oldalait elvadult bozót borítja, kitűnő…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz