Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Snake

0 bejegyzést írt és 485 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Ismét tematikus válogatás jutott mára. Magyarország 100 éve, két tucat fotón! 1897. Vasúti híd építése Alsókubinnál..
Snake 2024.03.17 12:43:26
@molnibalage: Biztosan nem 1958-as kép, az M IX-esek prototípusa 1962-ben készült el.
A képen a 853-as psz.-ú kocsi van, ezt 1966.01.31-én vették állományba és még napjainkban is forgalomban van.
HamPLÓ Előnyári vízre szállás 2023.06.01 06:00:00
Tavaly nyáron tört rám a felismerés, hogy számos Szántód - Tihany kompozást leszámítva legutóbb 1979-ben ültem hajón a Balatonon. Évek óta gondolkoztam azon, hogy le kéne menni, de mindig az volt, hogy amikor járnak, akkor meleg van és tömeg, amikor meg nincs tömeg és meleg, már nem járnak. Ősszel…..
Snake 2023.06.20 17:27:17
@Hamster: Állítólag úgy tervezik, hogy csütörtökön jönnek le a Sión a Balatonról távozó különféle kisebb hajók, az újakat pedig pénteken vontatják fel.
1920. Benzinkút Stockholmban a Julikullenen. Manapság ÍGY fest..
Snake 2023.04.17 14:55:55
@Fredddy: Pedig én úgy tudom, hogy a korabeli repülőkről is lehetett telefonálni, láttam egy dokumentumfilmben:
www.youtube.com/watch?v=MnQmUbkDo94
:)
Az élelmiszeriparból indultak, a hadiiparba érkeztek. Egyedülállóan széles volt Magyarország legnagyobb vállalatának termékskálája, de a hadsereg, a háború szükségletei tették a vállalatot naggyá, a legnagyobbá. A hadiszállítás kikerülhetetlen létfeltétele és kötelezettsége volt a cégnek. Végül…..
Snake 2022.02.26 01:34:35
A gulyáságyút feltaláló Kőszeghi Mártony Károly soha nem volt a WM mérnöke, már csak azért sem, mert majd tíz évvel Weiss Manfréd születése előtt halt meg. Nevezett eszköz kifejlesztésekor egyébként a császári hadsereg tisztje volt, így gondolom a találmánya is kincstári tulajdonnak minősült. Volt egyébként egy, talán a gulyáságyúnál is nagyobb jelentőségű találmánya, mégpedig a sűrített levegős légzőkészülék.

@gigabursch: Akkoriban nem volt szokatlan, hogy vállalati szinten oldják meg a dolgozók lakhatását és szociális ellátását. Tatabánya is egy az egyben a "gaz kapitalista" bányavállalat jóvoltából jött létre, ők építették a komplett telepeket hatajtós házakkal, üzletekkel, iskolákkal, kórházzal, stranddal, művelődési házzal, miegymással együtt. De így ment ez más nagy gyáraknál/bányáknál (pl. Diósgyőr, Salgótarján) vagy akár a MÁV-nál is.
1969. A Golden Globe- és Grammy-díjas amerikai színésznő, Judy Garland sárga rózsákkal borított koporsóját indítják útnak a hollywoodi temetőbe, miután nyugtató túladagolásban elhunyt. Az Óz, a csodák csodája sztárja  komoly gyógyszerfüggő volt. Munkája során kezdett étvágycsökkentőket szedni, mert…..
Visszatértünk! Remélem hiányoztunk. Túléltétek a nyarat? Akkor gyerünk vissza régi kerékvágásba! Máris itt az augusztusi ' Régi Magyar Gyárak' sorozat újabb darabja az Arcanumtól és hétvégén jön a vadiúj, 395. Napi érdekes! RITKÁN LÁTHATÓ TÖRTÉNELEM MÁR 8 ÉVE! - Jtom A Ganz-Mávag Magyarország…..
Snake 2021.08.31 17:39:45
@kombi: Így van, a Ganz soha nem gyártott gőzmozdonyt.
Sziasztok! A mai Érdekesben már nem hívom kedvencnek a kiemelt képet, mert több olvasó nehezményezte hogy nekem hogy lehet kedvencem ez vagy az a szomorú téma. Mivel nincs kedvem a kommentszekcióban mindig elmagyarázni az index címlapról egy-egy alkalommal beszédülő futóbolondoknak, hogy ez egy…..
Snake 2021.06.27 21:55:52
@forter: Pár éve átnyálaztam egy rakat Tűzvédelem folyóiratot, az egyikben említés szintjén szerepelt egy eset, amikor az ''50-es évek elején egy budapesti tűzoltót - egy nyilván rosszul bekötött rendszerben - oltás közben leforrázott az épületben (azt hiszem valamilyen raktárban) telepített sprinkler, melynek következtében az illető életét vesztette.
Snake 2021.06.28 02:24:42
Az OKF Hőseink című kiadványa szerint "BOKODI I. JÓZSEF állami tűzoltó őrvezető 1950. május 3-án egy textilgyári tűznél szerzett súlyos égési sérülés következtében halt meg. Élt 26 évet."

Az Fővárosi Tűzoltóság történeti leírásában pedig ez szerepel: ""Az államosított fővárosi tűzoltóság első hősi halottja
1950. április 30-án Bokody I. József tűzoltó őrvezetőt a sprinkler leforrázta és a kórházban belehalt sérüléseibe. A hősi halált halt bajtársukat május 6-án kísérték utolsó útjára a budapesti tűzoltók. Bokody I. József tű. őrvezetőt tűzoltó tűzmesterré nevezték ki.""

Ez alapján felleltem pdf-ben, a Magyar Tűzoltó 1950. júniusi számát, eszerint Bokodi József május 30-án kora délután az egyik textilgyárban őrjárata közben tüzet észlelt, melyet azonnal jelzett, majd az megkezdte az oltást, de kézi tűzoltókészülékkel a tüzet eloltani nem tudta. Félig ájultan az ablakhoz tántorgott, azt kitörve kiáltott segítségért, időközben viszont a tűzoltórendszerből érkező, nagy hő hatására gőzzé alakuló víz leforrázta. A mentők a lap szerint reménytelen állapotban szállították kórházba.
Utolsó szavai a cikk írója szerint ezek voltak: "Soha nem felejtettem el, hoqy tűzoltó vaqyok! Soha sem felejtettem el, hoqy népem állitott ide!"

Ugyanennek a lapszámnak a kinevezések rovatában jegyzik, hogy az Országos Tűzoltófőparancsnok Bokody I. József tű. őrvezetőt hősi halottként tű. tűzmesterré léptette elő.

Hogy így volt-e azt ennyi év távlatából megmondani nem könnyű. Mindenesetre e szerint a cikk szerint nem rossz bekötés miatt történt forrázás, de azért egy 1950-es lapban megjelenteket érdemes fenntartásokkal kezelni (szeretnék én ilyen pátoszos utolsó mondatot elereszteni, ha eljön az ideje).

Érdekesség, hogy a halálesetről tudósító "Hírek a tűzoltóéletből" rovaton kívül többek között olyan nagyszerű, tűzoltókat bizonyára érdeklő cikkeket olvashatott a nagyérdemű, mint a 15 éve meghalt Micsurin munkásságának egészoldalas méltatása vagy a havi rendszerességgel jelentkező "Ismerjük meg nagy barátunkat, a Szovjetuniót" rovat aktuális epizódja. De a tűzoltók értesülhettek arról is, hogy 68 éves lenne Dimitrov elvtárs vagy hogy 8 éve ölték megy a Horthy-pribékek Rózsa Ferenc elvtársat.

Sajnos a szkennelés során elég rossz munkát végeztek, sokszor lelóg a sorok eleje-vége, vagy a gyenge minőség miatt a karakterfelismerőnek olvashatatlan volt egy-egy sor, így azt a sok évvel későbbi lapszámot, amiben - immáron szabadabb körülmények között - ismét felemlegették az esetet, nem sikerült megtalálnom. Pedig nagyon rémlik, hogy írtak hideg-meleg vizet felcserélve bekötött rendszerről, de nem esküdnék meg hogy csak teória volt-e vagy akár egy másik, kevésbé tragikus eset kapcsán emlegették-e fel.
Üdvözlök mindenkit az "Új évben", amely minden reményünk szerint jobb lesz, mint az előző. Az első Napi érdekest láthatjátok ma és mostantól a vasárnap reggel is indulhat majd vele, mert e héttől a hét utolsó napjának nulla órájától lesznek kint a legnézettebb sorozatunk bejegyzései. Az online…..
Snake 2021.01.05 23:28:59
@David Bowman: Idén lesz tíz éve, hogy az Arriva átvette a buszközlekedést és a komplett flottát lecserélték részben új (főként kínai gyártmányú King Long) részben használt (brit eredetű) autóbuszokra. Aztán az Arriva 2 év alatt belebukott a dologba és némi közjáték után a spanyol ALSA vette át a boltot, részben az Arrivától maradt néhány éves kínai, részben újonnan vásárolt török gyártmányú (Otokar típusú) buszokkal.
Ennél furcsább megoldást se láttam még arra, hogy hogyan lehet csúcsban növelni az utascsere sebességét, vagy másik irányból értelmezve csúcson kívül növelni egy jármű ülőhelyeinek számát. Naná, hogy Japán :)..
Húsz éve és néhány hónapja lettem villamosmániás. Mit mondjak, nem választottam valami hálás időpontot arra, hogy megint olyan lelkesen nézzek a sárga síndöcögényekre, mint hat-hét évesen! A sínek kopottak és öregek voltak, a villamosok szintén kopottak és öregek voltak, és állandóan el- vagy…..
A szocialista Magyarország mindennapjait - eddig még nem látott, eredeti színes fotókkal bemutató - sorozatunk folytatódik az MTI fotósainak munkáiból. Ma - rendhagyó módon - három évet ívelünk át 1963-tól 1965-ig. 1963. január 18. Hómarós ZIL teherautó és hómunkások tisztítanak egy utat valahol…..
Snake 2019.03.24 12:36:03
@Division:
A MÁVAUT Béke téri főműhelye (Bp. XIII. ker.) 1962-63-ban 12 db sétabusz-szerelvényt épített Nysa alapokra, Finta László tervezte karosszériával. A járműszerelvények egy gépes és két pótkocsiól álltak. A sétabuszokat a '70-es évekig használták, bár valódi helyüket nemigen találták: a 12 járművet rendszeresen más-más városokba helyezték át. Ha minden igaz, egy gépes kocsi - magánkézben, felújításra várva - még létezik.
img.index.hu/imgfrm/7/4/0/8/IMG_0015077408.jpg

A MÁVAUT-tal párhuzamosan a FAÜ (Fővárosi Autóbuszüzem) is belevágott a sétabusz-bizniszbe. 1962-63-ban beszerzett 8 db Nysa mikrobuszt és a Sallai főműhelyben (X. ker., Gyömrői út) mindegyikhez 2-2 pótkocsit gyártott. A járművek a Margitszigeten a Városligetben, a Várban és a Római-parton közlekedtek, majd 1975-ben kivonták őket a forgalomból.
img.index.hu/imgfrm/9/1/3/9/IMG_0010169139.jpg

1963-ban a FAÜ egy 9. sétabuszt is épített, ez UAZ alapokra épült, teljesen új karosszériával, szokás szerint 2 pótkocsival. A járművet néhány nap után átadták a Dunaújvárosi Tanács részére
img.index.hu/imgfrm/6/4/0/3/IMG_0013226403.jpg

A BKV 1977-ben - elsősorban a Margitszigeten és a BNV-n - újraindította a sétabuszozást. Ehhez 4 db, UAZ alapú járműszerelvényt készíttetett az Egyesült Járműipari Szövetkezettel (Bp., XIV. ker., Lengyel u.). Az elöregedett járműveket 1989-ben 5 db azonos kialakítású (de emészthetőbb formatervű) járművel váltották ki. Ezek közül 3 - hellyel közzel - ma is üzemel a Margitszigeten és a Városligetben (bár az idei szezonban utóbbi nem indult el).
kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1032/10322/103220/10322085_02aad7d5c5fa690ac56c2cacf0b30545_wm.jpg

A MÁVAUT-sétajáratok modern kori utódai ma is megtatlálhatóak számos idegenforgalmilag jelentős városban, általában 3 utasszállító pótkocsit vontató, - szerintem förtelmes - gőzmozdonynak álcázott gépeskocsi formájában. Ezek főként olasz gyártmányúak: www.dottotrains.com/en/Trains

Ma már a környzettudatosság jegyében előfordulnak elektromos hajtású sétabuszok is, de ezek jellemzően - vélhetőleg műszaki korlátok miatt - szólóban közlekednek:
birdie-elektromosauto.hu/wp-content/uploads/2018/02/20264996_1479504062092993_14073127123488819_n-2.jpg
Snake 2019.03.24 12:36:08
@Division:
A MÁVAUT Béke téri főműhelye (Bp. XIII. ker.) 1962-63-ban 12 db sétabusz-szerelvényt épített Nysa alapokra, Finta László tervezte karosszériával. A járműszerelvények egy gépes és két pótkocsiól álltak. A sétabuszokat a '70-es évekig használták, bár valódi helyüket nemigen találták: a 12 járművet rendszeresen más-más városokba helyezték át. Ha minden igaz, egy gépes kocsi - magánkézben, felújításra várva - még létezik.
img.index.hu/imgfrm/7/4/0/8/IMG_0015077408.jpg

A MÁVAUT-tal párhuzamosan a FAÜ (Fővárosi Autóbuszüzem) is belevágott a sétabusz-bizniszbe. 1962-63-ban beszerzett 8 db Nysa mikrobuszt és a Sallai főműhelyben (X. ker., Gyömrői út) mindegyikhez 2-2 pótkocsit gyártott. A járművek a Margitszigeten a Városligetben, a Várban és a Római-parton közlekedtek, majd 1975-ben kivonták őket a forgalomból.
img.index.hu/imgfrm/9/1/3/9/IMG_0010169139.jpg

1963-ban a FAÜ egy 9. sétabuszt is épített, ez UAZ alapokra épült, teljesen új karosszériával, szokás szerint 2 pótkocsival. A járművet néhány nap után átadták a Dunaújvárosi Tanács részére
img.index.hu/imgfrm/6/4/0/3/IMG_0013226403.jpg

A BKV 1977-ben - elsősorban a Margitszigeten és a BNV-n - újraindította a sétabuszozást. Ehhez 4 db, UAZ alapú járműszerelvényt készíttetett az Egyesült Járműipari Szövetkezettel (Bp., XIV. ker., Lengyel u.). Az elöregedett járműveket 1989-ben 5 db azonos kialakítású (de emészthetőbb formatervű) járművel váltották ki. Ezek közül 3 - hellyel közzel - ma is üzemel a Margitszigeten és a Városligetben (bár az idei szezonban utóbbi nem indult el).
kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1032/10322/103220/10322085_02aad7d5c5fa690ac56c2cacf0b30545_wm.jpg

A MÁVAUT-sétajáratok modern kori utódai ma is megtatlálhatóak számos idegenforgalmilag jelentős városban, általában 3 utasszállító pótkocsit vontató, - szerintem förtelmes - gőzmozdonynak álcázott gépeskocsi formájában. Ezek főként olasz gyártmányúak: www.dottotrains.com/en/Trains

Ma már a környzettudatosság jegyében előfordulnak elektromos hajtású sétabuszok is, de ezek jellemzően - vélhetőleg műszaki korlátok miatt - szólóban közlekednek:
birdie-elektromosauto.hu/wp-content/uploads/2018/02/20264996_1479504062092993_14073127123488819_n-2.jpg
1885. Gyémántbányászok speciális kötélvasútja a dél-afrikai Kimberley gyémántbányájában..
1929. Nudista strand Moszkvában..
Állandó olvasóink bizonyára tudják már hogy blogunk az MTI Fotóarchívumával létrejött együttműködése révén mutat be képeket ebből a páratlan magyar gyűjteményből. Két hete láthattátok az 1958-as évet, most és két hét múlva a következő részben 1959-el folytatjuk...
Snake 2018.06.21 13:15:44
@¿Qué tapas hay?: Az alváz Csepel, a fülke és a felépítmény Ikarus. De valóban Csepel néven kerültek értékesítésre.
Közel négy évvel ezelőtt írtam egy bejegyzést az emeletes vasúti személykocsik németországi történetéről. Sajnos ezek közül én csak a modernebb változatokkal utaztam... egészen az elmúlt hétvégéig. Gyerekkoromban csak unokatesóm modellvasútján láttam emeletes kocsikat, úgyhogy amikor '87-ben…..
Snake 2018.06.21 11:38:37
@KissGecihuszár: A belföldi IC vonatok alapszerelvénye jellemzően 3-4 kocsi, ezen felesleges emeletes kocsik beállításával rövidíteni.
Ahol létjogosultsága van az emeletesnek, azok a legforgalmasabb elővárosi vonalak zónázóvonatai (Vác-szobi vonal, a két szolnoki vonal, esetleg majd a már felújított hatvani vonal), valamint a legzsúfoltabb nyári vonalak (Velencei-tavi elővárosi vonatok, Balaton déli-parti sebesvonatok).

@lbalazs: A csatolt FLIRT 400, egy "6+1-es csíkos" ingavonat 518, a leendő emeletes KISS-ek 598 (nyáriasítva 558) ülőhellyel rendelkeznek.
Bár a tapolcai találkozó sztárjai az igazán régi járművek: a Farosok, 31-esek és a Fakarusz voltak, számomra a legnosztalgikusabb élményt ez a 280-as jelentette: Nem azért, mintha valaha is utaztam volna vele (szerintem soha nem ültem Vas megyei buszon), hanem mert ennek még az utóbbi…..
Snake 2018.05.29 13:06:52
@Hamster: 1976-ban volt a váltás az egyenes és a háromrészes műszerfal között. Az ominózus trolik első szériája (155 psz-ig.) épp ez év tavaszán állt forgalomba, még egyenes műszerfallal.
A sok hajós meg vasutas bejegyzés után jöjjön valami más - na persze nem túlságosan más! Sőt, igazság szerint ezek a képek is vasutas vonatkozásúak, hiszen a kassai fűtőháznál készültek - viszont gumikerekű járműveket ábrázolnak: Annak idején a suliban megoszlottak a vélemények arról, hogy ez a…..
Snake 2017.05.23 12:11:17
Karosa Š buszok a Volánoknál:

1971-ben, még a nagy beszerzés előtt 1-1 távolsági ŠD11 és helyközi ŠL11 kivitelű kocsit kapott a 20. sz. VOLÁN (Budapest). A helyközi kocsit Érd kapta, a távolságit a Szabolcs utcai telephely, ez Balassagyarmatra járt.

1973-1976 között 244 városi ŠM11 és helyközi ŠL11 típust vásároltak. Ezeket az alábbi válallatok kapták:
2. sz. VOLÁN, Salgótarján (29 városi és 14 helyközi)
4. sz. VOLÁN, Eger (12 városi és 8 helyközi)
9. sz. VOLÁN, Kecskemét (21 városi és 3 helyközi)
12. sz. VOLÁN, Pécs (34 városi és 10 helyközi)
15. sz. VOLÁN, Veszprém (26 városi és 29 helyközi)
20. sz. VOLÁN, Budapest (58 helyközi, mindet Érd üzemegység kapta)

A darabszámokban +/- 2-3 db eltérés lehet

A három típus az alábbiakban tért el egymástól:
ŠM11: három távműködtetésű ajtó (elöl egy, középen és hátul két fel/leszállósávos), Praga automata váltó, 29 alacsony támlás ülés, 67 állóhely
ŠL11: két távműködtetésű ajtó (elöl és középen is egysávos), mechanikus váltó, 45 alacsony támlás ülés, 30 állóhely
ŠD11: elöl és hátul (vagy csak elöl) kézzel nyitható ajtó, mechanikus váltó, 45-47 magastámlás ülés

A beszerzés háttere :
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=133298719&t=9177480

Egyébként a típus nem ráncajtókkal, hanem un. kettős bolygóajtókkal van felszerelve, talán itt látszik a működése:
www.youtube.com/watch?v=jxTa27h-Lp8

Azt mondják, menetdinamikában jobbak voltak az Ikarusoknál, valószínűleg ezért is kerültek főképp hegyi terepre. A korai selejtezésük pedig nem számított akkoriban extrém dolognak, akkoriban az Ikarusokon is túladtak 8-12 éves korukra.
Snake 2017.05.08 11:32:45
A meghirdetett menetrend alapján igazi gyorsbusz indult a budapesti reptérről a belvárosba. Az útvonal kitűnő, felfűzi a pályaudvarokat is. A menetrend is zseniális, fél óránként jár. A valóság egy cseppet más, de a szolgáltatás valóban létezik, minibusszal. Sőt egy másik szolgáltató is belépett a…..
A 444.hu szúrta ki, hogy milyen lelkesen foglalkozott azzal az április elsejei álhírrel a közmédia úgynevezett V4 Híradója, miszerint a minden tengertől és óceántól elég távol található Csehország kétszáz méteres repülőgép-anyahajót építtetett Kínával. Amiben nemcsak az alaphír abszurditása…..
Snake 2017.04.05 23:49:27
@helyén találta a szöget:
Fiume története során többször is (utoljára 1868-1918 között) Magyarország része volt, mint corpus separatum.

Ami pedig a katonai repülőtér vs. légibázis kérdés felvetését illeti, öngólt lőttél. A Honvédség által üzemeltetett repülőterek elnevezése a következő:
-MH Pápa Bázisrepülőtér ("Párduc")
-MH 59. Szentgyörgyi Dezső repülőbázis, Kecskemét ("Titán")
-MH 86. Szolnok Helikopter Bázis ("Opera")
Míg az előző részben komolyan aggódtam amiatt, hogy félrészeg kirakatparasztokra bízták egy ártatlan kis boci világrajövetelét, mára megvilágosodtam, hogy ez csak egy reality, ahol semmit nem bíznak a véletlenre. Ma új szereplőkkel bővült a tanya, akik nem is sokban térnek el az eddigi lakóktól...
Snake 2016.04.07 13:00:35
@aloksak: Nem irodista volt, úgy tudom a néhai Budai Rohamszolgálat beosztott tűzoltója volt, később talán rohamparancsnoknak is kinevezték.
Ígérem ma nem lesz tojás, se nyúl, Krisztus feltámadásakor pedig még nem találták fel a fényképezőgépet (sajnos). 1987. A Lincoln-emlékmű tisztítása. A fül sem maradhat ki  ..
Snake 2016.03.27 21:23:09
@vilmoci: Nekem is egyből ez villant be :)
1930-as évek. A híres Sámson, vagyis az orosz erőember, Alexander Zass..