Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Hamster

2833 bejegyzést írt és 9480 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A "Tour de Trams" (ejtsd teljesen helytelenül: túrdetramsz) nevet még 2003-ban találtam ki, egy majdnem egyhetes németországi vonatozós-villamosozós túra után, mert valami címet kellett adni a róla készült útibeszámolónak. Utána még volt néhány hasonló kirándulásunk: egyszer megint Németországba,…..
Hamster 2020.09.17 17:52:30
@toto92: Én is ezt mondtam, amikor elindultunk :)
HamPLÓ Szemtől-szemben 2020.09.14 07:00:00
A repülőmániát édesapámtól örököltem. Ő gyerekkorában papírból készített kis repülőgépeket, én 1:72-es méretarányú modelleket rakosgattam össze. Ő elrakta a Repülés újságokat, én kiolvastam a betűket belőlük egy-két évtizeddel később. Volt, amikor kirándulások során a vitorlázókat figyeltük fel- és…..
Ahogy az első balatoni retró hétvégén, úgy a másodikon is szorgalmasan kergettük a Szergejeket, különösen a bajszos festésű 194-est, amikor a "vékonycsíkos" gyorsvonati kocsikkal jött. Ugyan a program legérdekesebb fellépője a menetrend szerinti vonatot vivő 424-es volt, a legszerethetőbb pedig a…..
Hamster 2020.09.11 18:48:39
@gigabursch: Nem hatmotoros Nohab bőven azután jött, hogy a mostani számozási rendszert bevezették, más is a számuk, mint az ex-M61-eseknek.

A V63 szerintem azért lett 63, mert az M63 tesója volt sok téren. Azelőtt is felrúgták néha a rendszert, pl. a Bocók V55-ösök lettek, nem V52-esek (asszem az jött volna sorban).

V42 és V42 viszont volt: hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_V41_sorozat és hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_V42_sorozat
Sőt, V44: hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_V44_sorozat de még V45 is: hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_V45_sorozat
HamPLÓ EVOlúció 2020.09.08 07:00:00
Jómúltkorjában mutattam, hogy Wrocławban hogyan élnek tovább a szocialista idők egyenvillamosai modern járművekben, most valami hasonlót szeretnék mutatni a csehországi Olomoucból. A volt béketábor nagy részén - és Csehszlovákiában legfőképp - a villamos "mértékegysége" a T3 volt - már hogy a…..
Hamster 2020.09.08 18:05:35
@haromegesztizennegy: "Tehát lehetne mit csinálni itthon is cska akarat kéne meg ész. NEm is mindig pénz."
Nem hiszem, hogy itt bármi bezzegeznivaló lenne. De komolyan, mit lehetne párhuzamba állítani itthoni dolgokkal? Pláne nem pénzes dolgot. Az az öreg T3-as például 1987-es gyártású, azaz újabb, mint a Csufit, a Cobombinót és a CAF-okat leszámítva bármi Pesten. Attól meg lábrázást kaptam volna, ha a 2010-es években Tatrákat gyártottak volna újonnan a Combinók és a CAF-ok beszerzése helyett. Már a volumenek se stimmelnek: Pesten 1930 után ötkocsis Távosok jártak, ami kb. 55 méter, 1961-től Benga, utána ICS, egyszerűen őrület lett volna, ha utána mindent csak mondjuk az UV méretéhez viszonyítottak volna. Vidéken? Szeged bepróbálkozott a szóló Tatrákkal, magukkal a kocsikkal nem is lett volna gond, csak a forgalom nőtte túl őket, meg kevesen voltak. De 2000 után ügyesen szereztek KT4-eseket és motorkocsisítottak pótokat, aztán alacsonypadlós is lett. Miskolcon meg mindig durva forgalom volt, nem dísznek kellett oda a KT8, mit kezdtek volna szóló kocsikkal? Debrecen se azért tartotta meg a Bengákat, mert inkább ücsörögni akart a töméntelen felesleges pénzen...

Szerintem az, amit ők csinálnak, számunkra inkább érdekes, mint tanulságos. Ettől még lehet, hogy vannak részek, amikben jobbak, nem tudom, mondjuk tarifarendszerben, de lehet, hogy váltóvezérlésben, vagy más általam nem látható dologban, de biztosan nem a járműállományban.
Hamster 2020.09.08 18:13:21
@toto92: Én a vezető mögötti kapcsolószekrényre tippeltem, hogy azt nem lehet csak úgy arrébbtenni. Évtizedekkel korábban a DÜWAG-ok egy részén nem lehetett oda ajtót tenni, mert az ottani ülések alatt volt a menetkapcsoló-rendszer egy része :)
A gőzmozdonyhoz képest most erősen témát váltunk: bár valamikor régen már csináltam egy bejegyzést gyerekkorunk Sky és Super Channeles rajzfilmjeiről, most megint valami hasonló jön. Történt ugyanis, hogy a youtube az ajánlott videók közt feldobta a M.A.S.K. című ökörség főcímének zenéjét - de nem…..
Hamster 2020.09.07 19:07:32
@Stussz: A CB jó tíz évvel az itt tárgyalt rajzfilmek vetítése után készült.
Hamster 2020.09.07 19:22:24
@Yooha9: Rákerestem, és jól emlékeztem, a Szellemirtók a zatájncon ment: youtu.be/PaUas4ykfAU
A Cartoon Network előtt még volt a The Children's Channel, de az csak nagymamáméknál volt, otthon nem. Arról csak a Teen Wolf rajzfilm változata maradt meg. Érdekes módon annak az intróját nem találom, csak egy teljesen másikat.
A felső-sziléziai nosztalgiavillamoson látott elektronikus jegykezelő készülék kapcsán kérdeztétek, hogy hogyan is működik az, úgyhogy most erről írok egy kicsit - szigorúan felhasználói oldalról, mert nem ismerem a rendszerek technikai hátterét. Nincs könnyű dolga a jegygyűjtőknek az utóbbi…..
Hamster 2020.02.04 19:18:06
@Nicolas Reök: "ugyanazt éltem meg mint te az első kártyás utazáskor "
Megnyugodtam, hogy nem én vagyok tőúl öreg a technika állásához :D

A vonaton lehet, hogy csak nem akarta cizellálni a pittyentést a kalauz, mert esetleg nem beszélt jól angolul, látta, hogy mutatjuk az SMS-t, így rendben van. Majd legközelebb kőkemények leszünk, és csak kártyát mutatunk :)

Egyébként mindehhez képest ma reggel utálatos volt a régi lyukasztót látni a Tátrán itt az 1-esen.
Hamster 2020.09.06 19:41:51
@^LutheR^: Én csak azért sajnáltam, hogy nem álltunk neki kártyát venni, mert elkelt volna a jegygyűjteményembe :) Amúgy idén is akartam volna a környékre menni, de a vírusosdi miatt kimaradt. Na, majd jövőre.
Most decemberben láttam csippantókat, ellenőrt viszont még szerintem sose. Lehet, hogy kiszámolták, hogy a meglehetősen nagy hálózat ellenőrökkel megszórása drágább lenne, mint amennyit a bliccelőkön vesztenek?
Július első vasárnapján el sikerült csípni néhányszor az északi parton menetrend szerinti vonattal közlekedő 424-est, de négy héttel később csak le kellett megint menni, a második retró hétvégére... Ezúttal megpróbáltuk szólóban is elkapni: mivel Balatonfüreden nincs fordítókorong, a mozdony…..
Hamster 2020.09.03 18:15:11
@haromegesztizennegy: Miért meglepő, miért lenne Füreden fordítókorong? Az már furább volt, amikor a tapolcai fordításhoz felmentek Celldömölkre, mert Tapolcán elvileg van fordítókorong, bár nem használják, hisz nincs már fűtőház.
Hamster 2020.09.03 18:20:22
@nyelv-ész: Hát ha egy olyan svájcias, max félóránként (mindkét irányba) járó HÉV-et akarnánk a Balaton köré, amit a helybeliek és nyaralók autó helyett használhatnának (ha a szomszéd falu strandja jobban bejön, vagy meg akarják nézni a keszthelyi kastélyt, vagy két településsel arrébb akarnak vacsizni/diszkózni), akkor teljesen felesleges lenne az a kitérő Tapolcára, sőt, el is venné az egész értelmét. Attól még felmehetnének oda a pesti gyorsok.
Hamster 2020.09.03 21:22:36
@Adani: Igen, ez nekem is rémlik, de szerintem idén mindig felmentek Dömölkre, nem?
Ha egy lengyel városban nosztalgia villamosjáratot hirdetnek meg, akkor komoly esélyünk van arra, hogy valami ilyesmi jármű fog a megállóba begördülni: Łódź (ejtsd kb. vudzs) nem számít különösebben ismert úticélnak a magyarok közt, úgyhogy nem igazán tudtam, mire számítsak a várossal…..
Hamster 2020.09.02 00:11:43
@nyelv-ész: A Váci úton UV pótok (amik ugye tulajdonképpen csak pótok, nem "UV pótok") ugyanúgy kettesével voltak motorkocsik mögé kapcsolva. Azok másképp lötyögtek?
Hamster 2020.09.02 08:40:06
@nyelv-ész: Az UV pótok harminc centivel voltak rövidebbek a középbejáratúnál, szerintem az a 15 centi nem sokat számít. Ívben inkább a középső ajtó lépcsői számítottak.
Hamster 2020.09.02 08:43:48
@nyelv-ész: Persze, ezt a "rácsapágyvillázzuk a főtartóra a tengelyeket" dolgot rajtunk kívül nem sok helyen erőltették.
HamPLÓ Mellékes kérdés 2020.08.30 07:00:00
Olvasom, hogy a japánok könyökkel nyitható-zárható vécéajtót fejlesztettek ki. Az első gondolatom az volt, hogy kellően mocskos helyen minden ajtó nyitható-zárható könyökkel, esetleg cipővel :) a második pedig az, hogy ez miért csak most jutott az eszükbe? Illetve miért nem tanítják meg az…..
Hamster 2020.08.30 10:04:13
@lcsaszar: Hát, ha jól értem, a japán példa pont a fülkeajtóra jelent megoldást.
Hamster 2020.08.30 13:28:03
@SomiTomi: És tényleg, ennyi.
2012-ben mutattam pár képet a Brno - Prága autópálya egy szükségrepülőtérnek kiépített szakaszáról. Valamivel később megemlékeztem arról, hogy bár ilyen létesítményeket a "keletiek" és "nyugatiak" is előszeretettel építettek, nálunk valamiért inkább a zöldbe települtek volna ki szükség esetén a…..
A 2020-as retró hétvégén a Balaton északi partján találkozhattunk a 224-es pályaszámú Púpossal, mely aztán visszatért otthonába, Hatvanba. De nem ám rozsdásodgatni, hanem dolgozni! Nincs már túl sok működőképes M40-es: Záhonyban dolgozik három vagy négy, van két modernizáltja a GySEV-nek, van a…..
Hamster 2020.08.24 11:30:25
@haromegesztizennegy: Ez egy ilyen kora délutáni kirohangálós, hogy a kétórás ütem között is legyen valami annak, aki mondjuk iskolából megy haza, vagy ilyesmi. Viszonylag fura lenne csak azért buszt közlekedtetni helyette, mert ebben a fekvésben nem telik meg sok kocsi.
Hamster 2020.08.24 09:07:02
@toto92: Kicsit csaltam, az alját kibluröztem, hogy ilyen tilt-shift hatása legyen :)
Hamster 2020.08.21 21:03:53
@nyelv-ész: Nem tudom, szerintem az a 37 mm-es gépágyú (meg a túloldalon a két kisebb) azért elég kellemetlen lehetett, ha valaki a célzó közepén csücsült.
Tizenhárom éve vonultak nyugdíjba az utolsó UV-k. A legutolsó menet végén meghatottan fotózkodtunk a budafoki Városház téren, amikor a feldíszített szerelvény hirtelen ajtót csukott, és elment a kocsiszínbe, maga mögött hagyva körülbelül száz közlekedésbarátot. Profán vége volt ez az 51 üzemben…..
HamPLÓ Csak egy HÉV a Batyin 2020.08.19 07:00:00
Gyerekkoromban baromi érdekes helynek tűnt a Batthyány téri HÉV végállomás. Innen indulni majdnem olyan izgalmas volt, mint az utazás végcélja, Szentendre! Persze a zöld vonatok most is innen indulnak, csak a Fonódó miatt kapott egy alátámasztó oszlopsort a födém...
Pécsváradra 2009 decembere óta nem járnak vonatok, és a háttérben látható MDmotok sincsenek már velünk egy ideje. A pályaudvar viszont jobb lett azóta...
2011 januárjának elején már hosszú napok óta megvolt életem első HD kamerája, és a jelek szerint elmentem vele kicsit Fogasozni. Hogy aztán miért nem töltöttem fel az akkor készült felvételeket? Jó kérdés. Talán mert semmi különöset nem mutattak, és a fények se voltak az igaziak? Vagy a hangminőség…..
... vagy éppen az a nagy hannoveri a lánchídi oroszlánokéba? Ma már könnyen, de a Fonódó előtt épphogy csak, cipőkanállal :)..
Ennél furcsább megoldást se láttam még arra, hogy hogyan lehet csúcsban növelni az utascsere sebességét, vagy másik irányból értelmezve csúcson kívül növelni egy jármű ülőhelyeinek számát. Naná, hogy Japán :)..
Hamster 2020.08.14 21:28:34
@ludo: Csúcsban sok ember van, úgy japánosan, úgyhogy sok ajtó kell, hogy ki-be szállhassanak, meg sok állóhely. Csúcson kívül már nincs akkora tolongás, minél többen le tudnak ülni, annál jobb.
Hamster 2020.08.14 21:34:35
@Sam. Joe: Én a vasúti járművek ajtóinak tervezőit nagyon tisztelem, még a régi metrón is az a sok ajtó napi hatszázmilliószor nyílik-csukódik percenként, belerúgnak, visszatartják, néha félútról újra kell nyitni, néha meleg van, néha forósság, reteszelni kell, reteszt oldani, és ehhez képest mégis ritka a hiba (bár az ajtóhiba valószínűleg a leggyakoribb hibák egyike lehet így is). De hogy ezt megbolondítsák azzal, hogy gép húzza fel az ülőkét, gép ereszti le, ezt üzembiztosra megtervezni... ez a nagy dolog, nem a felhőkarcoló :)
Hamster 2020.08.15 05:11:41
@Snake: Látszik, hogy nem mindegyiket engedik le az elején, plusz a wikipedia is azt írja, hogy "Rush hour only doors in day time".
Gőzmozdonyból ugyan sose elég, de az saját magamnak is furcsa volt, hogy a balatoni retró hétvége után pár nappal megint egy 424-est üldöztem, ezúttal Budapest és Vác közt. Igaz, nem ugyanarról a 424-esről volt szó! A szerdai gőzmozdonyos vonat ugyanis a 424,009 pályaszámú szépség hatósági…..
Hamster 2020.08.11 14:53:07
@nyelv-ész: A tűzoltóvonat szlovák szokás, másutt nem láttam a környéken. Hogy nagy szárazság idején nem közlekedhetnek, az a sínek környéki gazt és a vonatokra ráboruló fákat látva nem paranoia, hanem bölcs előrelátás.
Hamster 2020.08.11 15:09:10
@Sam. Joe: Hát gondolom első körben nem baj, ha a személyzet nem fullad bele a félig vagy inkább teljesen nyitott fülkében a friss füstbe, de a mögötte jövő kocsik utasainak is lehet, hogy jót tesz, ha a füst nem csak úgy kavarog, hanem valami csatornaszerűséget hoznak létre ezekkel a lemezekkel, ami irányt ad az áramlásnak kavargás helyett. Ez külön tudományág lehetett, itthon is kísérleteztek mindenfélével, mire megállapodtak annál, amit a 247-esnél látunk:
img.index.hu/imgfrm/3/9/4/2/IMG_0002483942.jpg
img.index.hu/imgfrm/4/5/5/1/BIG_0002484551.jpg
Az elsőhöz hasonlót lengyel gépeken láttam, a második meg a német területen elterjedtekre hasonlít.
Hamster 2020.08.12 20:54:43
@lomposfarkas: Klassz, köszönöm a linket!
Összedobtam mostanában néhány videót régebbi, még fényképezőgéppel készített felvételekből. Ezek egy része annak idején már felkerült a youtube-ra, de csak úgy önmagában, maximum 10-20-30 másodpercben (a fényképezőgépem ennyit tudott egyszerre felvenni, és ezt is csak 640*480 pixel méretben, 15…..
HamPLÓ Szergej menni Balaton 2020.08.06 07:00:00
A Púposok, a 424-es és a már kötelező körnek számító Nohabok mellett Szergejek is tiszteletüket tették az északi parti vonalon a két retró hétvégén: A vasútbarát irodalomban állandóan a "szovjet erőművész" eposzi jelzővel illetett típusból kettővel is találkoztunk július első vasárnapján. Az…..
HamPLÓ ... amúgy volt Nohab is! 2020.08.01 07:00:00
A júliusi retró hétvége kapcsán azon gondolkoztam, hogy mekkora már, hogy a korábbi nyári nosztalgiakampányok sztárja, a Nohab csak egy volt az érdekességek közül, hiszen most volt Púpos, Szergej és 424-es is. De azért persze őt is megvártunk néhányszor. Sőt: őket!..
Hamster 2020.08.01 22:15:47
@mester utca: Őőőő... mi a kérdés? :)
Hamster 2020.08.02 23:03:28
@mester utca: Néha vannak ABbmotos, Bbmotos menetek, de nincs akkora fizetőképes kereslet rá, hogy sokat járassák. Hargita pedig nincs működőképes.
Hamster 2020.08.03 19:28:23
@mester utca: Nem igazán mai minőségű járművek azok, a megbízhatóságuk anno se volt csodálatos. Egy két- és egy háromtengelyes Frigyláda jár a szentendrei Skanzenben, de oda nagyobb nem fér.