Adatok
Hamster
3457 bejegyzést írt és 11299 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A cím nem véletlenül kérdés: hivatalosan tudtommal nem lett kimondva, viszont hajós körökben gyakorlatilag tényként kezelik, hogy idén október 11-én elment az utolsó rendszeresen közlekedő magyarországi szárnyashajó, és ha jövőre még látni fogjuk a jelenleg működőképes két jármű valamelyikét, akkor…..
Hamster
2025.11.04 20:44:48
@toto92: Valószínűleg. Őszintén szólva úgy mondták nekem, hogy más színű, én csak világosabbnak láttam, színtévesztés rulez.
Hamster
2025.11.04 20:49:11
@nyelv-ész: Google Maps van, de azon irtó hülyén működik, legalábbis csak útvonaltervezés üzemmódban sikerült haladási sebességet kiiratnom vele, és amikor kijjebb zoomoltam a képen, hogy rendesen látszódjon, hol vagyunk, mindig eltűnt a szám. Olyan alkalmazás nem volt, ami csak a sebességet nézi és naplózza.
Tudom, hogy a vasútpuristák szerint a villamosítás rossz, a villamosítás gonosz, de én egy csomót vonatoztam Svájcban, és határozottan az a véleményem, hogy ami szép, azt nem tudja elrontani a felsővezeték, úgyhogy nekem nagyon féloldalas az északi part azzal, hogy Pest felől Füredig…..
Hamster
2025.11.03 18:35:01
@gigabursch: Persze, nekem ez így egy vonal, sőt, én átvágnék a szigligeti nádason is Tördemic és Ederics közt. Ha Velence több száz éve áll, akkor itt se lehetetlen egy vágányt megépíteni :)
Hamster
2025.11.03 22:08:07
@gigabursch: "szükséges-e"
Kérdés, hogy szükséges-e Tapolcára mennie a vonatoknak, és ott átszállni, ha valaki mondjuk Keszthelyre menne. Nyilván aki északra, Szombathelyre, Győrbe menne, az arra megy, és nyilván Tapolcának is van egy elég normális forgalma, de az, hogy az északi parton nem lehet értelmes idő alatt végigmenni, az elég fura. Az a ficak csak és kizárólag azért van, mert százegynéhány éve a MÁV-nak ott volt a legegyszerűbb valamihez csatlakoznia, jelen esetben a(z asszem) Keszthelyvidéki HÉV-hez. Az egész északi parti vonal a lehető legkevesebb pénzből épült, sajnos olyan is lett, rossz kompromisszumok halmaza. Imádom, de egy rakás szalámi. Egy ideális helyen HÉV jelleggel járna körbe, amibe belecsúsznának a távolsági vonatok, értelemszerűen ehhez kellene pár nyomvonalkorrekció, duplavágány, jobb helyen levő állomás, stb.
Egyébként mehetne ott, ahol az országút, szóval kb. semmi nem változna, igazából én se vinném a parton, pláne a vízben.
Kérdés, hogy szükséges-e Tapolcára mennie a vonatoknak, és ott átszállni, ha valaki mondjuk Keszthelyre menne. Nyilván aki északra, Szombathelyre, Győrbe menne, az arra megy, és nyilván Tapolcának is van egy elég normális forgalma, de az, hogy az északi parton nem lehet értelmes idő alatt végigmenni, az elég fura. Az a ficak csak és kizárólag azért van, mert százegynéhány éve a MÁV-nak ott volt a legegyszerűbb valamihez csatlakoznia, jelen esetben a(z asszem) Keszthelyvidéki HÉV-hez. Az egész északi parti vonal a lehető legkevesebb pénzből épült, sajnos olyan is lett, rossz kompromisszumok halmaza. Imádom, de egy rakás szalámi. Egy ideális helyen HÉV jelleggel járna körbe, amibe belecsúsznának a távolsági vonatok, értelemszerűen ehhez kellene pár nyomvonalkorrekció, duplavágány, jobb helyen levő állomás, stb.
Egyébként mehetne ott, ahol az országút, szóval kb. semmi nem változna, igazából én se vinném a parton, pláne a vízben.
Néhány éve csodaként éltem meg, hogy nem csak hogy lett egy hetvenes évekbeli BKV állapotú favázas motorkocsija a városnak, de még egy hozzá passzoló pótkocsit is felújítottak, mellyel együtt közlekedhet.
Mindez azért volt hatalmas dolog, mert évtizedeken át álmodozni se volt érdemes arról, hogy…..
Hamster
2025.11.03 00:35:56
@toto92: A titok az, hogy minden kocsiszínben van valami fordulási lehetőség.
Hamster
2025.11.03 18:42:35
@nyelv-ész: Régen a lépcsők mellett volt a lámpa, ezen a póton is van, a kettősfeljárok közti oszlopon.
Valakinek "a Balaton a Riviéra", nekünk gyerekkorunkban meg a Velencei-tó volt a Balaton. Pontosabban Balaton-pótló, mert tapasztalatból tudtuk, hogy ez a kisebb víz csak fékezett habzású utánzat :) Viszont Trabanttal kényelmesen el lehetett érni: később indulhattunk, hamarabb hazaértünk, a kettő…..
Hamster
2025.10.31 16:06:19
@gigabursch: Az a krédés, hogy nem volt-e az egész szárnyashajózásdi egy szép zsákutca, hiszen szinte mindenhonnan eltűntek. Ahogy nagyrészt a légpárnások is, ha jobban meggondolom.
HamPLÓ
Kékszalag-üldözés, naplementék, Balaton-átúszás és random elkapott életképek
2025.10.30 06:00:00
Ahogy egyszer már írtam, nem lehet az egész nyarat a Balatonon tölteni, de azért törekedni kell rá. A meglehetősen hideg és barátságtalan május után a meteorológiai nyár során igyekeztem a legtöbb hétvégére ráugrani, néha pedig sima estékre is. A Kékszalagot idén nem sikerült rendesen elcsípnem,…..
Érdekes, hogy már az én életemben mekkorát változtak a dolgok: kiskoromban még csak épült a Duna-Majna-Rajna-csatorna, amitől akkoriban a világ megváltását várták, de azóta elkészült, és azt mondják, hogy leginkább a szállodahajók működését forradalmasította, az összeurópai szállítmányozást nem. A…..
Hamster
2025.10.23 19:09:05
@NAR: Elnézést kérek, de nem hiszem, hogy ez jó megközelítés lenne, már csak azért se, mert szerintem senki nem akart egy paksnyit kivenni. Valami 180MW-ot találtam, az azért egy másik nagyságrend. Ha két gigával számolunk, akkor persze, hogy nem jön ki semmi értelmesen. Ugyanígy nem kell 15 métert emelni csak azért, mert Aschachnál az van, ki kell számolni, hogy mennyi lenne jó. A magyar interneten mindenki leírja, hogy meghal a folyó, nem lesz kavics, meghal a teljes élővilág, nem lesz víz Budapesten, a fejünkre esik az ég, stb, eközben mindenütt másutt tele vannak hasonló létesítményekkel a folyók, megoldják a problémákat. Csak megint nálunk más minden, csak megint nálunk nem működik semmi, ugyanúgy, ahogy nálunk nem lehet ötvennél gyorsabban mennie a villamosnak. Magyarországon más a fizika, na. Ha valaki nem szeretné, ha a visegrádi várból egy erőművet látna, azt értem, de ne próbáljuk már megideologizálni, hogy nálunk csupa megoldhatatlan problémát okozna. Pláne, hogy a Duna lassan hajózhatatlan (ezen a héten se kötnek ki Nagymaroson és Zebegényben a hajók), áramunk meg nincs elég.
Hamster
2025.10.23 19:11:09
@gigabursch: "A nullpontok közel sem egységesek."
Az ilyenek miatt van, hogy ezek a dolgok laikusnak átláthatatlanok. Én például azt se tudom, hogy mi az a SZET :)
Az ilyenek miatt van, hogy ezek a dolgok laikusnak átláthatatlanok. Én például azt se tudom, hogy mi az a SZET :)
Hamster
2025.10.27 22:08:16
@NAR: "Azért ez egy picit olyan"
Pont nem olyan. Direkt írtam, hogy nem az aschachi, nem az ybbsi, nem a vaskapui, nem a bősi dolgot kellene lemásolni, hanem valami custom megoldást keresni. Az számomra világosnak tűnik, hogy ami van, az nem jó, és az is, hogy mindig van egy vagon kifogás, hogy miért nem szabad megcsinálni. A villamos sebességére is van egy vagon kifogás, onnantól kezdve, hogy "ááá, minek, hisz csak pár másodpercet lehet vele nyerni" (de ha azzal a pár másodpeccel eléred a zöldet, és nem állsz a pirosnál, akkor máris fél percet, egy percet, aztán azzal eléred a következőt is, és a végén még pont eléred Közvágóhídon az előző HÉV-et, és egy órával hamarabb otthon vagy, a vonalon meg kettővel kevesebb szerelvénnyel elviszik ugyanazt a forgalmat), hogy jobban kopik a jármű és a sín, több áramot fogyaszt, stb. Amiben van igazság, de másutt mégis működik, és eszük ágában sincs visszamenni 50 km/h-ra. De amikor valaki beszélni próbál róla, akkor előkerülnek a túlzások, mint itt az összes kút lejjebb fúrása, pedig senki nem írta, hogy a Bartók Béla úton kellene hetvennel mennie a 47-esnek, csak azt, hogy meg kellene vizsgálni, hol érné meg esetleg bevezetni, pl. az 1-esen ott, ahol a közút a sínek két oldalán amúgy is hetvennel megy. A tramtrainre is volt egy vagon kifogás, hogy miért nem működhet, aztán mégse dőlt ránk az ég, ráadásul állandóan tele van. Lehet, hogy másutt jobb helye lett volna a pénznek? Lehet, de attól még működik, kiderült, hogy a magyar vasúton is az egyik vasdarab tereli a másik vasdarabot, pont mint Németországban. Mindig mondják, hogy posztfaktuális világban élünk, de ez szerintem féligazság: az emberek annyit hallották a szakértőket arról beszélni, hogy ez nem lehet, az nem lehet, aztán mégis lehetett, hogy egy idő után már senkit nem érdekel, mit mondanak. Mindig mindennek vannak szakértői, akik szerint lehetetlen, és olyanok is, akik szerint lehetséges, és nincs semmi támpont, hogy kinek van igaza. Vannak vizes ismerősök és hajósok, akik szerint lehetne, kellene oda valami, meg vannak, akik szerint a fejünkre esik az ég, ha megpróbáljuk. Biztos van valami középút, de azt biztos nem úgy lehet megtalálni, hogy onnan indulunk, hogy át kell építeni a Dunát Mohácsig, mert ez laikusként erős túlzásnak tűnik :( És igen, lehet, hogy a mezőgazdaságnak jól jönne pár lépcső lejjebb is, hogy legyen mivel öntözni, Paksnak pedig már most kellene hűtőtorony, mert Nagymaros nélkül is túl meleg neki a Duna nyaranta. És akkor egy tételt máris kipipáltunk a "miért nem lehet" listáról.
Pont nem olyan. Direkt írtam, hogy nem az aschachi, nem az ybbsi, nem a vaskapui, nem a bősi dolgot kellene lemásolni, hanem valami custom megoldást keresni. Az számomra világosnak tűnik, hogy ami van, az nem jó, és az is, hogy mindig van egy vagon kifogás, hogy miért nem szabad megcsinálni. A villamos sebességére is van egy vagon kifogás, onnantól kezdve, hogy "ááá, minek, hisz csak pár másodpercet lehet vele nyerni" (de ha azzal a pár másodpeccel eléred a zöldet, és nem állsz a pirosnál, akkor máris fél percet, egy percet, aztán azzal eléred a következőt is, és a végén még pont eléred Közvágóhídon az előző HÉV-et, és egy órával hamarabb otthon vagy, a vonalon meg kettővel kevesebb szerelvénnyel elviszik ugyanazt a forgalmat), hogy jobban kopik a jármű és a sín, több áramot fogyaszt, stb. Amiben van igazság, de másutt mégis működik, és eszük ágában sincs visszamenni 50 km/h-ra. De amikor valaki beszélni próbál róla, akkor előkerülnek a túlzások, mint itt az összes kút lejjebb fúrása, pedig senki nem írta, hogy a Bartók Béla úton kellene hetvennel mennie a 47-esnek, csak azt, hogy meg kellene vizsgálni, hol érné meg esetleg bevezetni, pl. az 1-esen ott, ahol a közút a sínek két oldalán amúgy is hetvennel megy. A tramtrainre is volt egy vagon kifogás, hogy miért nem működhet, aztán mégse dőlt ránk az ég, ráadásul állandóan tele van. Lehet, hogy másutt jobb helye lett volna a pénznek? Lehet, de attól még működik, kiderült, hogy a magyar vasúton is az egyik vasdarab tereli a másik vasdarabot, pont mint Németországban. Mindig mondják, hogy posztfaktuális világban élünk, de ez szerintem féligazság: az emberek annyit hallották a szakértőket arról beszélni, hogy ez nem lehet, az nem lehet, aztán mégis lehetett, hogy egy idő után már senkit nem érdekel, mit mondanak. Mindig mindennek vannak szakértői, akik szerint lehetetlen, és olyanok is, akik szerint lehetséges, és nincs semmi támpont, hogy kinek van igaza. Vannak vizes ismerősök és hajósok, akik szerint lehetne, kellene oda valami, meg vannak, akik szerint a fejünkre esik az ég, ha megpróbáljuk. Biztos van valami középút, de azt biztos nem úgy lehet megtalálni, hogy onnan indulunk, hogy át kell építeni a Dunát Mohácsig, mert ez laikusként erős túlzásnak tűnik :( És igen, lehet, hogy a mezőgazdaságnak jól jönne pár lépcső lejjebb is, hogy legyen mivel öntözni, Paksnak pedig már most kellene hűtőtorony, mert Nagymaros nélkül is túl meleg neki a Duna nyaranta. És akkor egy tételt máris kipipáltunk a "miért nem lehet" listáról.
Ezek a hajós oldalak kezdenek olyan rendszeres beszámolók lenni, mint a villamosos életképeim, bár itt ritkábban van vágányzár miatti buszos pótlás, kúszóváltózás pedig szinte soha. Egyszer majd ha valaki össze akarja rakni, hogy mi minden mozgott a Dunán eme időszakban, itt képet kaphat róla - nem…..
Hamster
2025.10.26 20:03:49
@nyelv-ész: :)
HamPLÓ
A 2025-ös balatoni retró hétvége, avagy nem kell mindig mindent lefotózni :)
2025.10.18 20:15:54
Az elmúlt két évben lazára vettem az immár csak évi egy balatoni retróhétvégén részvételt, igaz, a program is soványabb lesz évről-évre. Vagy csak nagyon el voltunk kényeztetve az első néhány alkalommal? 2025 a most hatvanéves Szergejekről szólt; kár, hogy úgy ünnepeljük ezt a kort, hogy közben még…..
Hamster
2025.10.23 16:23:07
@nyelv-ész: Is. Egyébként a régi villamosos képek se érdekelnek már annyi embert.
Hamster
2025.10.23 16:52:45
@Fradista Utazó: Tudom, de nem is a mai fiatal korosztályt hiányolom, hanem a sajátunkat. Tudod, az öregeket :)
Idén hatvanéves a MÁV egykor M62-nek számozott, becenevén Szergejként emlegetett dízel-villamos mozdonytípusa. Az M62-es jelzést a közelmúltban lecserélték a 628-as sorozatszámra, ami azért kár, mert ezt a típust annak idején annyira a MÁV kedvéért kezdték fejleszteni, hogy a szovjet - és azóta…..
Hamster
2025.10.10 16:41:10
@Siposdoktor: Tényleg volt ilyen vicc? Nehezen tudom elképzelni, hogy az M62 rosszabb lett volna a gőzösöknél, amikről átültek a mozdonyvezetők :) Esetleg a Nohab halkabb lehetett. Mondjuk lehet, hogy hangtompító nélkül hangosak voltak, de azt képzelem, hogy az inkább a kint állóknak lehet rossz.
Hamster
2025.10.10 20:26:22
@Siposdoktor: Nekem gyakran kétségeim vannak azzal kapcsolatban, amikor olyanokat hallok, hogy "az utasok" "hallották" és "élcelődtek", így, többesszámban. Egyszer valaki mondta, páran továbbmondták, mert jó poén volt, aztán népmesei elemként fennmaradt, hogy ezt mondták az emberek :) Esetleg Kellér Dezső vagy valaki élcelődhetett így a rádiókabaréban, azt elhiszem, de hogy az emberek szerint egy befűtött 424-es feltűnően halkabb lett volna a peronon állva hallgatva, azt nehezemre esik elhinni :) Akkoriban egy sima Ikaruson utazni is pokoli hangos volt, a régi Ganz motorkocsikban meg az utastérben kelepelt a motor... Lehet, hogy hangtompító nélkül sokkal hangosabbak voltak? Egyszer 2000-ben egy fél éjszakát egy tolatgató Szergejen töltöttem, háromezer tonnás összeállításokat (az azért sok, szerintem vonatok nem szoktak akkorák lenni) indított meg a rendezőben, és bár remegett az egész, mire lendületbe jött, nem volt hangosabb, mint bármi más. Hangtompító nélküliekkel meg Cseh/Szlovákiában találkoztam, nem voltak durvák. Amikor elkezdtek egyszerre kürtölni, na, abba viszont beleszédültem :D
Hamster
2025.10.23 16:50:45
@NAR: Teljesen átlagos peron magyar vasúton, pláne mellékvonaton/HÉV-en, bár már szerencsére elég sok helyen normálisat építettek helyettük. Feltételezem, hogy az alapelv az volt, pláne a gőzösök idejében, hogy az utasóközönség a felvételi épület előtt várakozik, és akkor indul el felszállni, amikor már megállt a vonat, aztán lehet sorban állni a szomszéd vágányon keresztben. A peronmagasság meg most se nagyon téma, bár ennél már magasabbakat csinálnak manapság, de szerintem nem eléggé. Gondolom van valami régi építési szabály, hogy jajj, mi lesz, ha túlméretes teherkocsinak kellene elférnie a peron mellett száz évente egyszer, az fontosabb, mint hogy Mari néni mekkorát esik majdnem minden leszállásnál. Amit egyébként még rosszabbá tesznek a kifelé nyíló ízelt ajtószárnyak, amiket sose értettem: nyomd a kilincset felfelé, az ajtót meg kifelé és oldalra, és közben ne veszítsd el az egyensúlyodat, mert különben arccal hárítod a betont. Tudom, nem szokott gyakran baleset lenni ebből, de ettől még nem logikus, hogy miért kell mozgáskoordinációs akadályversennyé tenni egy szimpla leszállást.
Nem sok útitársam volt, amikor egy különösen barátságtalan reggel áthajóztam Fonyódról Badacsonyba, de nagyon szép utazás volt! Amikor elindultunk a fonyódi kikötőből, gyakorlatilag nem is látszott a Badacsony, csak a Gulács és az Örsi-hegy volt sejthető, aztán szerencsére előkerült a kedvenc északi…..
Hamster
2025.10.22 10:43:09
@gigabursch: Egyébként van AIS a Balatonon?
Hamster
2025.10.22 11:47:05
@gigabursch: Én nagyon élveztem, de időnként vissza kellett mennem a zárt részbe, mert úgy éreztem, hogy átfúj a koponyámon a szél, egyik fülemen be, másikon ki. Odabent voltak egyébként utasok, csak nem annyi, mint szokott. Ez egyébként nem most volt, hanem augusztus utolsó napján, szerintem ma kellemesebb lett volna :)
Hamster
2025.10.22 11:50:36
@gigabursch: Annak nem csak akkor van értelme, ha nagyjából mindenkinek van a fedélzeten transzponder? Kishajókra (vitorlásokra, villanycsónakokra) túl nagy beruházás lenne, nagyokból meg nincs sok, az ütközés elkerülésére meg ott van rajtuk a radar.
Megint volt busztalálkozó az Aeroparkban. Az idő nem volt szép, a buszok igen :) A videóhoz elég sok magyarázó feliratot írtam, ehhez a buszok adatait a netről vettem, remélhetőleg stimmelnek. Például az, hogy az indexképen jobbra látható Ikarus 66-os fiatalabb, mint a balra látható kockabusz!..
Hamster
2025.10.21 11:10:16
@nyelv-ész: Nekem si furcsa, de ezt írták a weboldalakon, amiket találtam. Az arctalan 55-ösre még én is várok, az volt az igazán egyedi, amik vannak, azok már a lebutított változat.
A budapesti Váci utat a hetvenes évek végétől kezdve belülről indulva felásták Újpestig a hármas metró építése miatt. 1981-ben már az Árpád hídnál tartottak, az iparnegyedi sugárút villamosait ekkor a Nyugdíjbiztosító felhőkarcolójának tövében vágták el. Arra az egy évre, amit a tuják még kaptak,…..
Szerencsésebb lett volna, ha 2003 áprilisának utolsó napján kölcsönkérek valakitől legalább egy VHS kamerát, de sajnos nem készültem arra, hogy a tanuló Tatra szerelvény a Thököly úton át fog Józsefvárosból Újpestre menni, úgyhogy jobb híján a digi fényképezőgépemmel próbáltam megörökíteni a…..
Hamster
2025.10.09 19:55:24
@nyelv-ész: A 3-as vonalán régen is végig villamos járt, egy dolog volt új benne, hogy több villamosos szakaszt átlapolttá tett. Persze én is szívesen hosszabbítanám a 23-as villamos a Dózsa György útig, ami régen volt is, bár nem így :) de hirtelen nem látom azt, hogy tényleg ez hiányzik-e oda az útvonalat jobbról-balról ölelgető trolik, buszok közé. Egyszerűbben mondva nem ezt gondolom akkora problémának, hogy nagyon gondolkozzak rajta. A 3-asnak viszont mindkét végét meg tudnám valahova hosszabbítani, hogy tényleg körútszerű legyen.
Hamster
2025.10.15 20:27:25
@nyelv-ész: Nem jelenik meg, plusz malware-t jelez.
Hamster
2025.10.16 00:27:02
@nyelv-ész: A Malwarebytes lehet, hogy túl hamar ugrott, de az biztos, hogy kép nem jelent meg, pedig két böngészőben is próbáltam.
2024 novemberének utolsó napján végre olyan vonattal utazhattam a Gyermekvasúton, amit az a mozdony vontatott, ami gyerekkoromban a Széchenyi-hegyi állomáson szoborként volt kiállítva. Jó hosszú út vezetett a talapzattól a talpraállásig: ha jól számolom, akkor kb. húsz év eltelt közben, de…..
Hamster
2025.10.11 11:37:08
@Fradista Utazó: "Miért vártál majdnem egy évet a közzététellel?"
Minden tele volt vele vasutas közegekben, én meg tele voltam hajós képekkel, amikkel inkább foglalkoztam. Egy bejegyzés azért volt itt is, gondoltam elég lesz. Mindenki facebookozik, instázik, tiktokozik, két perccel később már alig néznek meg dolgokat, ez eléggé elveszi a kedvemet a weboldalazástól. A blogot se sokan olvassák, de egy-egy rövidebb beszámoló belefér. Ott inkább az a gondom, hogy elveszik a későbbi dolgok rétegei alatt, kellemetlen keresni*, míg a weboldal kőbe vésettnek tűnik. Holott ha nem fizetem a tárhelyet, az is eltűnne :)
*itt jegyzem meg, hogy a gugli egyre használhatatlanabb, néha konkrét mondatokat kimásolva se találja meg, honnan van, a saját oldalaimon néha inkább emlékezetből keresek
Minden tele volt vele vasutas közegekben, én meg tele voltam hajós képekkel, amikkel inkább foglalkoztam. Egy bejegyzés azért volt itt is, gondoltam elég lesz. Mindenki facebookozik, instázik, tiktokozik, két perccel később már alig néznek meg dolgokat, ez eléggé elveszi a kedvemet a weboldalazástól. A blogot se sokan olvassák, de egy-egy rövidebb beszámoló belefér. Ott inkább az a gondom, hogy elveszik a későbbi dolgok rétegei alatt, kellemetlen keresni*, míg a weboldal kőbe vésettnek tűnik. Holott ha nem fizetem a tárhelyet, az is eltűnne :)
*itt jegyzem meg, hogy a gugli egyre használhatatlanabb, néha konkrét mondatokat kimásolva se találja meg, honnan van, a saját oldalaimon néha inkább emlékezetből keresek
Már többször mutattam vitorlásokról képet, sokszor azzal a szöveggel, hogy az ott egy ilyen vagy olyan "cirkáló". Természetesen nem hadihajókról van szó, nem az Aurórára kell gondolni :) de ezúttal megpróbálom elmagyarázni, miért érdekesek, és miért szeretem őket. A most következő oldal modern…..
A "Twin City Liner" egy vízsugárhajtású katamarán, ami kb. másfél óra alatt megy fel a szlovák fővárosból az osztrákba (másik irányban kicsit gyorsabb). A szárnyashajónál lassabb volt (nem láttuk 52 km/h fölé menni, viszont minden egyes teherhajónál lassított), de tágasabb az utastere, rendes büfé…..
Hamster
2025.10.02 17:33:43
@Flankerr: Pedig egyszer-kétszer (?) még itt Pesten is járt. Az volt a terv, hogy majd lejár idáig, de ha szárnyashajó nem telik meg, akkor nem látom, hogy ez miért telne, hisz kicsit még lassabb is. Nem is lett belőle semmi. Pozsony és Bécs még elég közel van egymáshoz, hogy megérje, nem rövid busz transzfer érzés, de nem is többórás zötykölődés. Mondjuk a dévényi várat leszámítva nem rettentő látványos.
2025 szeptemberében ismét villamoskiállítást rendeztek az Autómentes Hétvége kapcsán a Szabadság hídon. A napközben egy helyben álló tujákat most nem volt kedvem fotózni, de a kora reggel oda tartók, illetve az este onnan távozók egy részét levideóztam. Nem akartam mindent megörökíteni, de azért…..
Hamster
2025.09.29 20:09:05
@Flankerr: Helyes! Tudtam volna többet is írni, de nem fért bele az időbe :) Igazából elég bolond dolog az is, hogy a Hengermajomról kanyarodóknak le kell menniük Albertfalva kitérőig megfordulni, de a 4-esről jövőknél még viccesebb ez a tili-toli. Fura, hogy két vágánykapcsolat nem fért már bele, de inkább nem morgok, mert az elmúlt 25 évben kb. 200 vágányzár volt a Fehérvárin, most egy darabig ne legyen több :)
Hamster
2025.09.30 18:53:24
@Siposdoktor: A hátul levő ember csengőjelzésekkel instruálja a járművezetőt.
Egészen biztos vagyok abban, hogy Budapestet leszámítva sehol nem utaztam annyit villamossal - és nem is fotóztam őket annyit -, mint Bécsben. Aztán úgy esett, hogy a 2010-es években egyre ritkábbak lettek a látogatások, majd tíz éve gyakorlatilag abbamaradtak. Most se villamosokat fényképezni…..
Hamster
2025.09.23 18:33:51
@nyelv-ész: Érdekes lenne tudni, hogy az a gőzölős csoda tényleg működik-e (kétségeim vannak), pláne több ezer ülésen, legalább hetente egyszer. A pesti huzat különösen gáz, mert mintha direkt arra csinálták volna, hogy ne lásd, ha le van hányva. Persze anno látni lehetett olyat, hogy a műbőr vasúti ülést ugyanazal a moppal törölték le, mint amivel előtte a pottyantós vécét, szóval tulajdonképpen reménytelen harc, de a fát legalább magadnak is le tudod törölni, ha meg folyadék/bármi más van rajta, azt látod, nem issza be. És ne sírjunk már, fél órát simán ki lehet bírni ezeken, ezek nem a régi faléc ülések, amiknél a rések nyomták az embert, hanem elég ergonomikusan préselt formájúak. Ha a bécsi, müncheni, prágai emberek túlélik, akkor ne mondjuk már, hogy a magyar tompor másképp működik...
Hamster
2025.09.23 18:38:13
@toto92: Néha látom, hogy az emberek leülés előtt kézzel megtapogatják a szövetet, hogy nem nedves-e, szerintem közegészségügyileg az se veszélytelen hobbi, mert utána azzal a mozdulattal nyomagatják a telót, kaparják a csipát a szemük sarkában, kajálnak, stb. Igazából nem akarom tudni, hogy mi minden van azokon az üléseken, úgyhogy csak akkor ülök le, ha tényleg fáradt vagyok, vagy hosszabbat megyek, utána otthon utcai ruha úgyis ledob...
Hamster
2025.09.26 20:01:15
@fzoli415: "emberi léptékkel"
Ez elég relatív, szerintem azok a telepek a Nordbahnhofstrasse környékén annyira azért nem emberközeliek, és én speciel Aspernt se találom barátságosnak. Nem a házak magassága, inkább a "tömbszerűség" miatt, na meg mert csak jönnek, jönnek, jönnek. Meg mert nem érzem rajtuk a bécsies hangulatot, ami nem csak a KuK időkben volt, de még a hetvenes-nyolcvanas években is valahogy bécsiesek voltak az épülő dolgok, legyen szó a metróról vagy az UNO-Cityről. Nem kőcsipkésen, hanem modernen, de volt egy osztrák karakterük.
Ez elég relatív, szerintem azok a telepek a Nordbahnhofstrasse környékén annyira azért nem emberközeliek, és én speciel Aspernt se találom barátságosnak. Nem a házak magassága, inkább a "tömbszerűség" miatt, na meg mert csak jönnek, jönnek, jönnek. Meg mert nem érzem rajtuk a bécsies hangulatot, ami nem csak a KuK időkben volt, de még a hetvenes-nyolcvanas években is valahogy bécsiesek voltak az épülő dolgok, legyen szó a metróról vagy az UNO-Cityről. Nem kőcsipkésen, hanem modernen, de volt egy osztrák karakterük.
A Balaton-átúszás teljesen fel szokta forgatni a Boglár és Révfülöp közti hajóközlekedést (is), mert ilyenkor a normál forgalomhoz képest hatalmas tömegeket kell a két part közt mozgatni. Ezt két éve még nem tudtam, akkor véletlenül estem keresztül ezen a felforduláson egy családi találkozó felé…..
HamPLÓ
Sínre került a Forma-1, avagy a guruló szendvics: két Muki közt két versenyautó
2025.09.19 06:00:00
A Red Bull nemrég két Forma-1-es versenyautót hurcoltatott körbe Budapesten öt napon át, a tavalyi LEGO-villamos alól már ismert teherkocsin két Muki közt:
Mivel a Forma-1 akkor foglalkoztatott legutoljára, amikor még Keke Rosberg és Niki Lauda versenyzett, fogalmam sincs, miféle kocsikról van…..
Hamster
2025.09.19 20:40:10
@nyelv-ész: 25 km/h biztos nincs, annyival mindig megállítanák a forgalmat, amikor kimennek. Terheletlen forgóvázakat taszigálva nyilván nem szoktak rohanni, nehogy kiugorjanak, de a 25-öt akkor is túllépik.
Hamster
2025.09.22 17:33:22
@nyelv-ész: Egyébként érdekes, hogy a Muki pont szürkék, mert az kb. a legkevésbé látszó szín az utcán. Szinte mindenütt sárgák a munkajárművek, de mivel nálunk az a normál villamosszín, kénytelenek voltak valami másik színt használni. Elvileg a nagy fehér andráskereszt azért került az oldalukra, hogy legalább oldalról ne akarjanak átmenni rajtuk a ködben :)
Hamster
2025.09.22 17:41:44
@gigabursch: Nem disszonáns, csak óvatosan kell Mukiból redbullt inni, hogy ne menjen szálka a szádba :)
Bár már jártam előtte Bécsben, a Bécs folyó (Wienfluss) felett átmenő metróhíd felett átmenő gyalogoshidat az 1995-ös "Mielőtt felkel a Nap" című filmben láttam először. A metró hídját (Zollamtsbrücke) 1900-ban az akkor még gőzüzemű Stadtbahn számára építették, ami ezen a részen közvetlenül a…..
Hamster
2025.09.18 08:20:27
@Fradista Utazó: Ki tudja milyen betűk voltak valami huncut sorrendben abban a random(nak látszó) karakterfüzérben :)
Hamster
2025.09.18 16:59:14
@Fradista Utazó: Látod, mennyivel egyszerűbb, hogy csak bekopipészteltem a böngésző címsorát? Csak baj van vele :)
Hamster
2025.09.18 21:57:20
@nyelv-ész: Az azért nem ugyanaz. Prágában is mondták, hogy hú, a hídban megy a metró, és el nem tudtam képzelni, hol, mert utazás közben csak alagút, alulról meg csak egy híd: https://www.google.com/maps/@50.0664545,14.4310096,3a,75y,265.13h,113.7t/data=!3m7!1e1!3m5!1scmsb8KXW6THPu1WbT96CHQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-23.70298606283241%26panoid%3Dcmsb8KXW6THPu1WbT96CHQ%26yaw%3D265.1292354393255!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDkxNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
@Fradista Utazó: Nekem se engedte a rövid URL-t, ha ez vigasztal :)
@Fradista Utazó: Nekem se engedte a rövid URL-t, ha ez vigasztal :)
Amióta felfedeztem magamnak a Balatont, már nem foglalkoztatnak annyira a villamosok, mint régen. Éveken át próbáltam a nosztalgia villamosüzem (nosztalgiavillamos üzem?) létrejöttét elérni, aztán kiélveztem a gyümölcsét, és most már nem akkora szám, hogy minden hétvégén öreg tuják rohangálnak a…..
Hamster
2025.09.17 20:21:30
@gigabursch: Vélhetően teljesíteniük kell bizonyos hatósági elvárásokat, különben csak korlátozásokkal közlekedhetnek, pl. lassabban, lejtőn nem, csak egyedi engedéllyel, felvezetéssel, meg ilyesmik. Anno a 2624-es motorkocsit is laposra fékezték, amikor ki kellett próbálni, hogy meg tud-e állni olyan gyorsan, hogy kimehessen a forgalomba. Az más kérdés, hogy az Árpád sínbusztól nem várják el, hogy úgy megálljon százról, mint egy modern, sínfékes motorvonat, de nem mehetnek csak úgy ki a forgalomba, hogy "majd lesz valami". Illetve tudtommal a pótkocsis busz pótkocsija nem szállíthat utasokat, és biztos vannak hasonló korlátozások, de egy 200-as Ikarus műszaki színvonalán álló busz biztos kimehet abba a városba, ahol 3 éve még minden nap jártak.
Hamster
2025.09.17 20:24:34
@Sam. Joe: Nekem már fordítva volt, MÉG voltak "gömbölyű" Ikarusok, azok voltak az izgalmasok a modern kockák közt, de olyan régimódi stílusban, mert a 200-asok nagyon tetszettek. Aztán eltűntek, de egy csuklós (180-as) szerintem legalább egy évtizedig ott állt a Fürst garázs Szirmai István utcai oldalán, sokáig láttam minden nap suliba menet.
Hamster
2025.09.18 21:48:34
@nyelv-ész: Igazából busznál se baj, ha nem töri össze magát 80 ember, mert egy barom bekanyarodott a tömött busz elé. A vasúti járműveknél tényleg nem lehet ugyanazt elvárni, de a Combino például elég okos szerkezet (mondjuk a CAF-hoz képest), emiatt úgy meg tud állni, mintha odabetonozták volna. Egyszer a Blaha után vészfékezett, én az egyik lehajtható ülésen ültem, majd hirtelen a padlón feküdtem, pedig nem vagyok egy könnyű darab. Na, azt a lassulást nem hogy a 2624-től nem lehet elvárni, de a CAF-tól se.
A repülés az életem nagyjából felében sokkal komolyabb hobbim volt, mint a tömegközlekedés: többet foglalkoztam vele, többet tudtam róla - még most is több repülős könyvem és újságom van, mint villamosos. Aztán úgy tíz éve kifutott a dolog, azóta csak nagy fehér távolsági buszokon utaztam, és néha…..
Hamster
2025.09.14 00:28:17
@nyelv-ész: "A reptérlátogatás nagyjából annyi, hogy egy öreg, gázolajtól bűzlő busszal körbevisznek, megmutatják a tűzoltóautóikat, meg a spotterdombot, meg kívülről a reptér épületét. Ennyi."
Nem tudom, hogy milyen túrán voltál, nekem nagyon nem ilyen volt. De eleve, mit akarsz látni? A toronyba nem lehet csak úgy felmenni, a csomagfeldolgozóba vagyonvédelem miatt nem lehet, az aktív előtérre meg konkrétan életveszélyes lenne 40 embert odazúdítani. Én voltam már velük:
... sima túrán, még az aeropark előtti időkben: hampage.hu/repules/gurulas2/#Malev767
... esti túrán: hampage.hu/repules/ferihegyitura/
... speciális esemény alkalmából túrán: hampage.hu/repules/forma1/
... egyéni szervezésű túrán: hampage.hu/repules/ferihegyitura2/
... meg most a hangároson, és soha nem éreztem magam rosszul.
A spotterdomb amúgy kerítésen kívül van az új pálya vecsési vége közelében, még sose vittek a közelébe se busszal, mert minek is. A cargodomb a 13L mellett van, az látható, de mutogatni minek mutatták volna, amikor épp a küszöb és a fények közé vittek ki, közvetlenül a siklópálya alá, ami úgy hússzor jobb hely?
Nem tudom, hogy milyen túrán voltál, nekem nagyon nem ilyen volt. De eleve, mit akarsz látni? A toronyba nem lehet csak úgy felmenni, a csomagfeldolgozóba vagyonvédelem miatt nem lehet, az aktív előtérre meg konkrétan életveszélyes lenne 40 embert odazúdítani. Én voltam már velük:
... sima túrán, még az aeropark előtti időkben: hampage.hu/repules/gurulas2/#Malev767
... esti túrán: hampage.hu/repules/ferihegyitura/
... speciális esemény alkalmából túrán: hampage.hu/repules/forma1/
... egyéni szervezésű túrán: hampage.hu/repules/ferihegyitura2/
... meg most a hangároson, és soha nem éreztem magam rosszul.
A spotterdomb amúgy kerítésen kívül van az új pálya vecsési vége közelében, még sose vittek a közelébe se busszal, mert minek is. A cargodomb a 13L mellett van, az látható, de mutogatni minek mutatták volna, amikor épp a küszöb és a fények közé vittek ki, közvetlenül a siklópálya alá, ami úgy hússzor jobb hely?
Hamster
2025.09.14 00:32:25
@NAR: Ezt akartam mondani, hogy talán csak egy 767-es maradt sajátként, minden mást visszavett a tulaja (bérbeadója). A 67-es az meg kicsit nagy lett volna ingyen ajándéknak, meg fizikailag is, de a függőleges vezérsíkját sikerült megszerezni, ott van a parkoló bejáratánál.
Kívülről és belülről is videóztam már, ahogy a Nyugati-övcsatorna balatonmáriafürdői beömlésében megfordul az utolsó balatoni vízibusz, a Keszthely, de ahogy a P. Box énekelte, "soha nem elég" :)
Május elején már megvolt a kötelező Máriafürdő - Györök - Szigliget - Badacsony menet a járgánnyal,…..
Hamster
2025.09.09 23:16:18
@Flankerr: Azért remélem a bejegyzés olvasását nem hagytad abba ott rögtön :D
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
