Adatok
Hamster
3404 bejegyzést írt és 11201 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Többször emlegettem már a blogban a Sky Channel, Super Channel, Felej Csenel (© Hofi) szentháromságot, de ezeken kívül is komoly élet volt a gazdagréti lakótelep kábelrendszerén. Az adó annyira a helyi lakosok életének része volt, hogy a "25 éves Gazdagrét" című filmecske konkrétan a kábeltévé…..
Hamster
2025.07.14 22:04:45
@nyelv-ész: Budapest nagyobb, mint Berlin és Hamburg kivételével bármelyik német város. Az alagutas gondok a jóval kisebb helyeken jönnek elő, pl. Mülheim an der Ruhrban, ami valahol Miskolc és Debrecen közt van lakosságilag. A nagymetróinkkal hálistennek nincsenek gondok, pedig a Rákóczi út alatt vannak részek, amiket az ötvenes évek elején építettek. És ha ez megépülne, az tényleg segítene mindenütt. Nem akarom megsérteni az illetékeseket, mert tudom, hogy ők kevésből akarnak sokat kihozni, de az ilyen trolihosszabbításgatásoknak, mint amiket most csinálnak, szerintem nincs annyi hasznuk, mint amennyit a madzag nélküli trolik drágább bekerülése jelent. Ráadásul az M5 elég jól lépcsőzhető, mert ha a két dél-pesti HÉV bejön a Kálvin térre, az azonnal több százezer embernek segít.
Hamster
2025.07.14 22:07:15
@nyelv-ész: A Frutti csak akart ilyen lenni, a Maoam rendesen elolvadt. Volt valami hasonló, a Mamba, az mintha rágósabb lett volna.
HamPLÓ
A vízen mindig változik valami: budapesti hajós életképek 2024 nyarától karácsonyig
2025.07.13 19:25:34

Városnéző szárnyas? Fényhajó? Gellért térről induló BKV járat, mint a régi időkben? 2024-ben ezek mind voltak, de nekem speciel a mindennapi pillanatok is tetszettek.
Azt vettem észre, hogy villamost fotózni egy ideje unalmasabb számomra, mint hajókat. A mostanában érkező CAF-okat leszámítva…..

Ragyogó napfényes délelőtti, és fakó koraesti felvételek a Duna budapesti szakaszáról; többször felbukkan rajtuk nagy kedvencem, az Attila ex-csavargőzös, és a sárga "vízi busz" is. A videóhoz jó sok magyarázó feliratot írtam, remélem, lesz, aki végigolvassa őket :) A "CC" gombbal lehet bekapcsolni…..
Hamster
2025.07.13 19:10:07
@46Laca: Azokon mindenféle korszerű kormányok vannak, nem két csavarral és lapáttal operálnak. Mondjuk nekem még mindig jobban tetszenek a hagyományos hajók, amikor szinte helyben pörögnek, mint a vízibusz a máriafürdői kikötőben :)

Jó múltkorában már bemutattam az északi part újdonsült mozdonyait, a német Henschel által gyártott Nohab-leszármazottat, úgyhogy most csak egy képet és egy rövid videót mutatnék róluk:
Nemrég egy hajózós túra elején Fonyódon, a végén pedig az északi oldalon kaptam el néhányat közülük. Egyik…..
Hamster
2025.07.09 17:58:55
@gigabursch: A Szergej szerintem nem vészes, a Nohab kimondottan halk, a Dácsiának meg nem is jut hirtelen eszembe, milyen hangja van. A Púpos azért hangos, mert régi, a Csörgő meg valószínűleg azért, mert francia motorja van - a youtube videók alapján az övéik is üvöltő egerek: www.youtube.com/watch?v=VueRcNzstoM
Hamster
2025.07.09 18:15:00
@gigabursch: Ezek a francia motorok a csehszlovákok kisebb mozdonyában is hangosak voltak: youtu.be/mc4kfsn5-3M?si=9EACczxIF1RJrJPM&t=206
Meg azokban az NSZK-s Nyuszifülekben is, amikbe azt raktak: youtu.be/DDF0j1aklMs?si=TOncF-uE4jSj4FOI&t=1102
Meg azokban az NSZK-s Nyuszifülekben is, amikbe azt raktak: youtu.be/DDF0j1aklMs?si=TOncF-uE4jSj4FOI&t=1102
HamPLÓ
Testvérek és távoli rokonok, avagy külföldi nosztalgiavillamosok, csak úgy
2025.07.07 06:00:00

Az egykori Monarchiában a bécsi "M" sorozat volt a legnagyobb stílusikon a villamosok közt. Nem lepődnék meg, ha kiderülne, hogy a homlokfal kiosztása hatással volt a budapesti 1500-as sorozat kinézetére is, mely később az acélvázasított kocsikat ihlette. A típus olyannyira klasszikus, hogy a…..
Hamster
2025.07.07 16:50:28

Tavaly decemberben teljesen véletlenül (más miatt voltam ott) végignéztem szüleimmel az év legrövidebb napjának végét Tihanyrévtől, logikus volt hát, hogy a rákövetkező napforduló előestéjét is a Balatonon töltsem. Illetve igazából nem volt ilyen cél, csak valahogy így jött ki :)
A…..

Csináltam már weboldalt a "gothai" villamosokról, illetve a keleti blokk számára ma már elképzelhetetlen példányszámban gyártott Tatrákról, most pedig az európai járműgyártás egy újabb érdekes fejezetét szeretném bemutatni, viszonylag kevés műszaki adattal, de rengeteg képpel.
A németeknek 1942-ben…..
Hamster
2025.07.03 22:38:12
@46Laca: Én se értek hozzá, csak csípem őket. Egyébként érdekes, hogy nálunk eközben meg az addigi legbonyolultabb magyar villamost, a Stukát gyártották, szintén háborús pénzekből (győri program).
Hamster
2025.07.04 15:33:06
@nyelv-ész: Nem "ihlette jócskán". Akkoriban mindenki tudta, hogy a négytengelyes a jövő, a divat meg az áramvonal volt. Nyilván a PCC volt a legsikeresebb a hatalmas amerikai piac miatt, de már előtte is voltak négytengelyes kocsik, előtte is csináltak "grossraumwagenokat". Még Amerikában is. Az európai úttörők az olaszok voltak, akik a PCC-vel egy időben csináltak szép gömbölyű négytengelyeseket (később átvették a PCC licenszét is). A Stuka semmiben nem hasonlít a PCC-re azon túl, hogy négytengelyes villamos, hiszen nem gyorsítóműves, hanem kézikapcsolós, soros-párhuzamos átkapcsolással, emiatt alacsonyabb a padlója. Nem pedállal vezetik és nincs tele gumirugózással hogy halkan és simán fusson. Nincs erőltetett utasáramlása, nem modern puritán a belseje, és külső formatervezésben végképp semmi köze nincs hozzá. A magyar wikipedia stukás cikkét meg inkább felejtsük el.

Amikor 2014-ben először jöttem Pozsonyba villamosozni, a főpályaudvarhoz vezető vonal le volt zárva a pálya rossz állapota miatt, és egyetlen alacsonypadlós villamosuk se volt, mindent a különböző korú - magaspadlós - Tatrák vittek. Most viszont hétvégén a jelek szerint csak minimális számú régi…..
Hamster
2025.07.03 19:00:26
@nyelv-ész: Ja, és még egy dolog: amikor a mobiloddal fényképezel manapság, igazából az AI rajzol neked, mint a Frédi-Béniben a madár a kőből készült kamerában. Lát valamit, megpróbálja felismerni, odagondolja, hogy az ott mi, milyen alakú, milyen színű, mennyire kell világosnak lennie, kiegyenesítgeti a lencse torzítását, stb.
Hamster
2025.07.03 22:34:01
@Fradista Utazó: Igazából szerintem csak a kijelzőn és facebookon néznek ki jól. Abban a pillanatban, amikor a számítógépen átméretezem őket, elveszik az élességük, meg monitoron eleve nem is olyan szépek, jobban látszanak a mindenféle furcsa artifactok. De persze ez a cél, hisz egyre kevesebben használnak asztali monitort. Weboldalt meg még kevesebben olvasnak, egy facebook csoportba beraktam ezt itt fent, és kb. tíz lájkot kapott. Namármost tudom, hogy nem szabad a lájkok alapján ítélni, de azért az arányokat jól mutatja, hogy amikor képet rakok be, száz fölötti jön. Mobilon nem lehet weboldalt olvasni, nem is erőlteti senki. Ilyenkor nagyon őskövületnek érzem magam, hogy még csak nem is laptopon csinálom ezeket a dolgokat, hanem asztal alatti PC-vel és rendes monitorokkal, tiszta 1996 :)
Hamster
2025.07.04 09:22:05
@Fradista Utazó: Mivel méretezed át a képeket? Ezeken tényleg nem olyan zavaróak a téglák határai, mint azokon, amikkel én próbálkoztam. Ti. a vékony vonalak túl voltak élesítve a bemeneten, átméretezéskor mind "lépcsős" lett, ha meg be volt kapcsolva a simítás, akkor életlen. Persze az is lehet, hogy én tolom túl kicsiben, mert még mindig 1024*768 az alap felbontása a weboldalra felkerülő képeknek, főleg azért, mert nem ingyen tárhelyet használok, és nem akaródzik még többet fizetnem érte.

A Duna budapesti szakasza körülbelül déltől kezd el városnéző hajókkal megtelni, aztán naplemente előtt beköszönt a csúcsforgalom, amikor sokszor "több sávban" kerülik le egymást a különböző sebességgel haladó járművek. Némelyik hajó siet, mert megkerüli a Margit-szigetet egyórás útja során,…..
Hamster
2025.07.03 18:49:21
@Flankerr: Köszi, végre más is így gondolja :) Kár, hogy ezt az egészet ki akarják csinálni, legalábbis ha elűzik őket a belvárosból, akkor a nagy részük bezárhat, mert az nem működik, hogy Csepelről vagy Újepstről jönnek le minden induláshoz. Arról nem is beszélve, hogy a Mahartnak és a BKV-nak is talán a legkomolyabb bevételi forrása a kikötők üzemeltetése. Ha nem lehet nekik olyanuk a belvárosban, a hajózási üzletáguknak kb. annyi.

A szárnyashajókra gyerekként úgy néztünk, mint az űrhajókra. Tudtuk, hogy léteznek, láttuk őket (konkrétan csak Farkas Berci visszatérő kabinját a Közlekedési Múzeumban, a többit a tévében), de hogy egyszer majd utazhatunk is rajtuk? :) Zebegényi üdülések alkalmával sokszor néztük a partról, ahogy…..
Hamster
2023.07.11 05:59:36
@Sam. Joe: A sok vízlépcső miatt nem túl hosszú a bécsi út (nem a III. kerületi:)?
Hamster
2023.07.11 06:01:49
@NAR: Amennyire a videón hallható, nem vészes, simán beszélgethet az ember.
Hamster
2025.07.01 19:13:34

Idén is öröm Balatonföldvárra érkezni vagy onnan továbbindulni. Ami változott: az állomás mögötti gyönyörű parkot teljesen megtölti a varjak károgása. Már tavaly is minden tele volt velük a tó körül, de két éve még nem kellett folyamatosan a fehér pottyantásokat kerülgetni séta közben. Nem vagyok…..
Hamster
2025.06.29 21:15:34
@gigabursch: De ezt hogy lehet csinálni, ha érzésre száz körüli madár fészkel 20-30 méter magas fákon?

A jelek szerint ez egy ilyen vízibuszos hét: az utolsó balatoni 301-es elsiratása után most egy másik nyugdíjba küldött, bár még meglévő járműről szeretnék egy döcögős gif-animációt (igazából videó, de kb. egy animgif szintje) mutatni.
A "Hévíz" vízibusz utolsó utasforgalmi napjának - ami pont…..
Hamster
2025.06.28 18:23:58
@46Laca: Most már én se vagyok biztos. A révnél meghatározott sávban szoktak haladni, utána feltételeztem, hogy nem mindenütt van elég mélység, strand viszont igen, az a ficak Szántód és Földvár közt ráadásul a szörfösök kedvenc helye az alapján, hogy sokan szoktak lenni, de mondták azóta, hogy ennyire nem kell cikázni, ívben is lehetne jönni a kikötő bejáratáig. Lehet, hogy a hajóvezető élvezte az irányváltásokat - vagy tudta, hogy fotózzák, ezért mindkét oldalát megmutatta a hajónak :)

Néhány hónappal ezelőtt írtam arról, hogy a Balatonról sikerült elveszejteni a hazai járműgyártás egy klasszikus típusának, a 3011-es sorozatnak az utolsó ottani példányát, az Arács vízibuszt. Szerencsére a BKV-nak még van három belőle; alapvetően nem ezek viszik a rendszeres városnéző járatot,…..
Hamster
2025.06.27 21:05:10
@orangeway: A Szigligettel egyetértek, csakhogy van tulaja Pesten, nem lehet azt mondani neki, hogy hoci ide a hajódat. A 303-es meg - hiába imádom - nem érződik még nosztalgiának a nosztalgiahajók mellett, szerintem nem lehetne plusz pénzért eladni az utazást. Ami elmenne annak, az valamelyik 400-as lenne, az már régimódinak érződik. Csak az meg lehet, hogy túl nagy erre. Ennek ellenére az egyik 400-as elférne a tavon.
A balatoni személyhajózást nem ismerem eléggé ahhoz, de szomorúnak nem érzem. Szerintem egész jó, bár kicsit hamarabb kezdődhetne a szezon, kicsit tovább tarthatna, és némelyik járat kicsit többet fordulhatna. Egyre inkább elhiszem azt, amit valaki kommentelt, hogy több kicsi hajó kellene, amik pöröghetnének néha ide-oda, mert a két nagy hajóval nem nagyon lehetett mit kiváltani, az egyik régi katamarán meg félig üresen forog Révfülöp felé.
A balatoni személyhajózást nem ismerem eléggé ahhoz, de szomorúnak nem érzem. Szerintem egész jó, bár kicsit hamarabb kezdődhetne a szezon, kicsit tovább tarthatna, és némelyik járat kicsit többet fordulhatna. Egyre inkább elhiszem azt, amit valaki kommentelt, hogy több kicsi hajó kellene, amik pöröghetnének néha ide-oda, mert a két nagy hajóval nem nagyon lehetett mit kiváltani, az egyik régi katamarán meg félig üresen forog Révfülöp felé.
Hamster
2025.06.27 21:08:36
@orangeway: Mlg egy kicsit a 303-asokról. Rajtuk szerintem az segíthetne, ha valami egyedi funkciót találnának nekik. A napozófedélzet például ma már szinte használhatatlan, május elsején az első járatán 5 perc után bemenekültünk a klímás részbe, pedig akkor még nem volt olyan hőség, mint tegnap. A szovjet hajók praktikusabbak, azokon is van kis nyílt rész, de az igazi élmény a fedett hátsó rész. A 303-asokon ez az élmény a két oldalsó folyosó (kanizsella?), de ott nincs sok hely, a badacsonyi járatokon rendszeresen nem fértek el az emberek ott.

Ez itt lent egy nem kimondottan jól sikerült kép, amit 2007-ben a Fonyód állomásra behaladó vonatból kattintottam, hogy megörökítsem a szakállas sorompót, ami talán az utolsó ilyen fővonalon (de semmiképp sincs már túl sok belőle). Most viszont nem a sorompóról, hanem a bal felső sarokban (nem…..
Hamster
2025.06.25 19:41:49
@nyelv-ész: "a 200-as sorozat megjelenése után senki sem akarta már magát a Bözsibuszon tovább rázatni."
Hát ez, az pedig a 200-asok se voltak egy VÖV-busz, csak jelentősen jobbak voltak, mint az 55/66/620, pláne a 30/31/311/60. Életem egyik legsz*rbb buszos élménye egy 55-ös volt, amivel végigmentünk pár kockaköves budapesti utcán, ahol a kocsi a pattogástól valószínűleg megtalálta a sajátfrekvenciáját, amitől a belső fülem állandóan berezonált. Ráadásul levegőtlen volt és gyenge, nem véletlenül cserélték ki az NDK-sok a motort saját gyártásúra. A 620-as szerintem csak egy 60-as ráncfelvarrás volt, mert alapvetően ugyanúgy egy teherautó volt plató helyett utastérrel. Tök jó, hogy a motor ugyanúgy ott üvöltött a sofőr mellett. A 180-ról meg inkább ne beszéljünk, mert kicsit ciki, hogy az Ikarusos csuklósbusz-gyártás úgy kezdődött, hogy szétszedtek egy NSZK buszt...
"a régi krehácsokra mind felmásztam, hogy megnézzem, mi hogy működik"
Nekem alapvetően furcsa, ha valakinek tetszik az egyik nagy, zajos gép, de nem tetszik egy másik nagy, zajos gép. Hogy lehet valaki oda egy dízelmozdonyért, de nem egy dízelmotoros hajóért? :) De a repülés az más, az igazából ma is egy csoda az emberek számára, hogy valaki azt a sok mindent kitalálta, ami ahhoz kell, hogy az ember gyorsan eljusson A-ból B-be. Ott azt nem értem, hogy miért a nagy fehér távolsági buszokat nézegeti mindenki, miért nem a kisgépeket, amiken látni, mitől mennek, és érezni is a repülést, nem csak egy kis ablakon látni, mint a tévében.
Hát ez, az pedig a 200-asok se voltak egy VÖV-busz, csak jelentősen jobbak voltak, mint az 55/66/620, pláne a 30/31/311/60. Életem egyik legsz*rbb buszos élménye egy 55-ös volt, amivel végigmentünk pár kockaköves budapesti utcán, ahol a kocsi a pattogástól valószínűleg megtalálta a sajátfrekvenciáját, amitől a belső fülem állandóan berezonált. Ráadásul levegőtlen volt és gyenge, nem véletlenül cserélték ki az NDK-sok a motort saját gyártásúra. A 620-as szerintem csak egy 60-as ráncfelvarrás volt, mert alapvetően ugyanúgy egy teherautó volt plató helyett utastérrel. Tök jó, hogy a motor ugyanúgy ott üvöltött a sofőr mellett. A 180-ról meg inkább ne beszéljünk, mert kicsit ciki, hogy az Ikarusos csuklósbusz-gyártás úgy kezdődött, hogy szétszedtek egy NSZK buszt...
"a régi krehácsokra mind felmásztam, hogy megnézzem, mi hogy működik"
Nekem alapvetően furcsa, ha valakinek tetszik az egyik nagy, zajos gép, de nem tetszik egy másik nagy, zajos gép. Hogy lehet valaki oda egy dízelmozdonyért, de nem egy dízelmotoros hajóért? :) De a repülés az más, az igazából ma is egy csoda az emberek számára, hogy valaki azt a sok mindent kitalálta, ami ahhoz kell, hogy az ember gyorsan eljusson A-ból B-be. Ott azt nem értem, hogy miért a nagy fehér távolsági buszokat nézegeti mindenki, miért nem a kisgépeket, amiken látni, mitől mennek, és érezni is a repülést, nem csak egy kis ablakon látni, mint a tévében.
Hamster
2025.06.25 20:01:56
@nyelv-ész: A zebegényi egy nyugdíjas hajós magángyűjteménye volt, amit tudtommal védetté nyilvánított az állam(?), úgyhogy most drágább fenntartani, mert múzeum jellegű elvárások vannak vele szemben, de pénz nem jár mellé. A hajós bácsi már rég meghalt, a család próbálja megtartani a helyet, ami még mindig nagyjából ugyanúgy néz ki, mint gyerekkoromban. A neszmélyi skanzen klassz kezdeményezés volt, de az utolsó működő pesti gőzös, a Petőfi továbbra is csak egy leégett roncs, ahogy oda érkezett, és a többi gőzös (Zoltán és Neszmély) se működik. Van ez a tipikus netes izmozás, hogy "ha többet akarsz, miért nem csinálod?", de ez marhaság. Akinek van egy telke és némi pénze, vehet egy Ikarust vagy egy UV-t, ami aztán ott fog szétrohadni. Ha kicsivel több pénze van, az Ikarust akár működtetheti is, mert "csak" milliós tétel. Egy, de pláne több hajó fenntartása viszont nem működhet bérből és fizetésből élő dolgozó emberek zsebéből, oda kell állami, önkormányzati és céges támogatás. Esetleg egy dúsgazdag mecénás, de az tényleg ritka. Irreális, hogy 15-20 ember saját zsebből összedobja a pénzt ÉS még dolgozik is rajta folyamatosan, hogy üzemben maradhasson. Ami sikeres villamos/vasútbarát kezdeményezéseket láttam külföldön, azok mind komoly támogatásokból működtek, mindenféle vizsgákat, üzemanyagot kaptak a közlekedési vállalattól, helyet a várostól/tartománytól/szintén a közlekedési vállalattól, aztán nem kellett pályahasználati díjat fizetni, stb. És emellett a járművekkel termelni is próbáltak, pl. tehervonatozni a mozdonnyal. Vagy esetleg az egész a közlekedési vállalat keretein belül ment, a civilek "csak" az általuk végezhető munkákat végezték, és próbáltak pénzt szerezni a fizikai megtartáson túli dolgokhoz. De az ki van zárva, hogy összeül két szakács, három informatikus, egy építészmérnök és két vasutas, megvesznek egy hajót, felújítják, ellátják minden berendezéssel, ami az EU és helyi szabályoknak megfelelően kell (a Dunán elég komoly akadályt jelentenek az elvárások, pl. megállnak hajók, mert nagyjavítás után már nem fogják megkapni ugyanazokat az engedélyeket, mint az előző nagyjavításkor, mert azóta változtak a szabályok), levizsgáztatják, közben megcsinálnak minden képzést, és ők matrózkodnak és kapitánykodnak rajta.
Hamster
2025.06.26 19:06:51
@toto92: Igazad van, a motorsportok meg engem nem érdekelnek, erre nem is gondoltam, pedig egy F1-en aztán bőven van gépvonyítás. Pontosabban kinőttem ezeket, mert amikor még Keke Rosberg volt, meg Lauda, meg Mansell, meg Piquet, meg más műfajban Drapál, megint másban Ferjáncz, akkor legalább nem kapcsoltam el a tévét, ha a telesportban őket mutatták.

A világ bármely nagyvárosa turisztikai attrakcióként büszkélkedne azzal, ha egy többszintes, több kilométer hosszú alagútrendszer húzódna alatta. Megfigyelésem szerint a turisták (beleértve magamat is) két dolgot imádnak: ha valami toronyba FEL lehet mászni, illetve ha valahova LE lehet menni.…..
Hamster
2025.06.23 17:45:38
@nyelv-ész: Elhiszem, bár nem értem, hogyan lehetett párás, mert állítólag elég stabil időjárása van, mint általában az ilyen helyeknek. Nem tudom, hogy jelen pillanatban mennyi kényszerszellőzése van, ha egyátalán van, mert okos tervezéssel természetes módon is lehet légáramlást csinálni, de nem volt levegőtlen. Fenn a felszínen a 35 fok, na az az volt :) A Sziklakórházban mindenesetre simán vannak tömegek, és az szó szerint egy ajtóval van elválasztva. Ha ez a gond, pár nagy ventilátort simán megérne a benne rejlő turisztikai lehetőség.
"mellesleg aki barlangban akar mászkálni, az menjen el Aggtelekre, vagy ajánlom Szlovéniában Postojnát,"
Ilyet én is tudok: aki barlangba akar menni, az ne ezekbe menjen, hanem Kentucky-ba, mert ott van a legnagyobb. Ez a fajta hozzáállás a Mátyás-templom kapcsán felmerült, hogy "aki fel akar mászni valahova a Várban, az menjen a palota kupolájába". Ami másutt van, és ahonnét mást látni. Hogy jött ez ide? Ferde tornyok sokfelé vannak a világban, de a pisai ferde tornyot csak Pisában lehet megnézni.
Épp most láttam az Honest Guide videóját, amiben Liberecet reklámozták, többek közt azzal, hogy ott van a világ leghosszabb üveglétrája, meg van egy sikátor a legtöbb csatornafedéllel (szegedi is volt köztük). Ők ott megfeszülnek, hogy legyen miért odamennie az embereknek, mi meg úgy dobáljuk ki az ablakon a meglevő adottságokat, mintha nem nekünk lesz rosszabb azáltal, ha az emberek csak berúgni és a Széchenyi fürdőbe menni jönnek ide...
"mellesleg aki barlangban akar mászkálni, az menjen el Aggtelekre, vagy ajánlom Szlovéniában Postojnát,"
Ilyet én is tudok: aki barlangba akar menni, az ne ezekbe menjen, hanem Kentucky-ba, mert ott van a legnagyobb. Ez a fajta hozzáállás a Mátyás-templom kapcsán felmerült, hogy "aki fel akar mászni valahova a Várban, az menjen a palota kupolájába". Ami másutt van, és ahonnét mást látni. Hogy jött ez ide? Ferde tornyok sokfelé vannak a világban, de a pisai ferde tornyot csak Pisában lehet megnézni.
Épp most láttam az Honest Guide videóját, amiben Liberecet reklámozták, többek közt azzal, hogy ott van a világ leghosszabb üveglétrája, meg van egy sikátor a legtöbb csatornafedéllel (szegedi is volt köztük). Ők ott megfeszülnek, hogy legyen miért odamennie az embereknek, mi meg úgy dobáljuk ki az ablakon a meglevő adottságokat, mintha nem nekünk lesz rosszabb azáltal, ha az emberek csak berúgni és a Széchenyi fürdőbe menni jönnek ide...
Hamster
2025.06.23 21:36:17
@gigabursch: A linken látszik, van félórás, másfél órás, három órás túra. Nyilván vezetett, én se engednék csak úgy szanaszét embereket, azért ezt mégiscsak cédeni kell, no meg el se tévedjen senki.

Hamster
2025.06.20 08:53:00
@Sam. Joe: "és mutat egy motorost, hogy ott be kell-e jelölni a fejét, mert az már ugye nem a motor része."
Pont ezzel szívtam. És asszem nem kell bejelölni, mert utána mindig másikat mutat. De még a kicsit másik kockába átlógó kipufogót sem. Vagy ha mégis, akkor lehet, hogy velem van a baj, és mégis bot vagyok :)
Pont ezzel szívtam. És asszem nem kell bejelölni, mert utána mindig másikat mutat. De még a kicsit másik kockába átlógó kipufogót sem. Vagy ha mégis, akkor lehet, hogy velem van a baj, és mégis bot vagyok :)
Hamster
2025.06.23 01:30:40
@nyelv-ész: Ez a nyilvántartás valami regisztrálós cucc? Egyszer néztem rá, valamit akart, itt vége is lett, azért, hogy évente kétszer rákeressek valami régi autóra, nem érte meg foglalkozni vele. Tudom, én is kiguglizhatnám, hogy műxik, de néha én is lehetek lusta :)
Hamster
2025.06.23 01:33:26
@nyelv-ész: Az volt a furcsa, hogy egy idő után a képek egy része nem normális kép volt, hanem ez a solarize vagy posterize effekt, mintha rajzot akartak volna a fotókból csinálni. Gondolkodtam, hogy emberként akkor most fel kell ismernem, hogy az akkor is fotó, vagy dupla blöff, mert emberként el kellene bizonytalanodnom, és nem rájuk kattintanom :)

Hamster
2025.06.23 01:29:03
@46Laca: Á, nincs kötöttpályás kapcsolata a helynek... Bár a kilátóról pont jól rá lehet látni az aszófői állomásra.

Nemrég írtam arról, hogy felújítása végéhez közeledve éjszakai próbameneteket teljesített a BKV Debrecenből visszavásárolt kétirányú Bengálija.
Nos, azóta befejezték a munkálatokat a kocsin, és olyan szépen néz ki, mint gyártása (1964) óta valószínűleg soha. De nem ez az egyetlen villamos, ami a…..
Hamster
2018.11.20 21:22:27
@haromegesztizennegy: _Szerintem_ nem állna jól nekik. Mielőtt a Combinók jöttek, valaki fotsopolt hozzá régi festést, de ezeknek a kocsiknak más az aránya, mint régen: a régi tujákhoz képest kevés az ablak alatti rész, és sok az ablak feletti. Már az ICS-knél és a Tátráknál is "trükközni" kellett: előbbinél nincs csak a szélvédő alatt, utóbbinál van egy vastagabb fehér rész a barna csík és a szélvédő közt. Nekem ráadásul a fekete csík is tetszik, hogy egy sávvá vonja össze az ablakokat.
Hamster
2018.11.21 12:18:04
@stone pit(er): De az ablakok sávja - sőt, még fölötte is - itt is végig fekete, a fehér nem az ablak alatt kezdődik. A túl nagy fehér felület szerintem mindenképp furán nézne ki.
Hamster
2025.06.20 21:53:27
@Flankerr: Ma mindenki a városban volt rajtam kívül? :) Szerintem tanulómenet lehetett, mert annyi helyen látták.

A már hosszabb ideje Pesten lakó Gróf Széchenyi lapátkerekes nosztalgiahajó tesója, a Stadt Wien tavaly tavasszal költözött a Széchenyi rakpartra. Amennyire tudom, a korábban a Kossuth múzeumhajóban működő étterem költözött belé, ezért azt hittem, hogy csak állóhajónak jött: mindig ott állt a "Gróf"…..
Hamster
2025.06.19 19:02:30
@Flankerr: Nem értem, mit kell tervezni rajta. Ott vannak az eredeti tervek, csinálják meg úgy, fogadóteret meg építsenek a kikötőpontonra...
Hamster
2025.06.19 19:05:43

Már többször tanúbizonyságát adtam annak, hogy a hazai villamosüzemek közül (Budapest után) a szegedi a kedvencem. Az idén huszonöt éves közlekedési oldalam ünneplése végett most megint beletúrok a képeim közé, megmutatni, hogy mekkora utat tett meg a szegedi villamos 2000 óta.
2001…..
Hamster
2025.06.17 17:53:06
@geegee: Bak az utca közepére? Teljesen jól elműködött ez így.
Hamster
2025.06.17 22:01:26
@toto92: Az alacsonypadlós középrésszel az volt a baj, hogy méteres volt, tudtommal nem is azért vették meg, hogy járjon (arra már nem emlékszem, hogy pontosan mi volt a terv). hampage.hu/trams/szeged22/img_1246.jpg
Az alacsonypadlós "KT8"-as tényleg félbemaradt, de azért rengeteg dolgot csináltak: egy rakás trolit, többek közt dízel buszokból, motormellékkocsit csináltak rostocki B6 pótokból, meg a KT4-eseken is dolgoztak, és persze a pesti Ikarus 60 troli kasztniját is ők csinálták meg: hampage.hu/trams/szeged23/#Trolitelep
Az alacsonypadlós "KT8"-as tényleg félbemaradt, de azért rengeteg dolgot csináltak: egy rakás trolit, többek közt dízel buszokból, motormellékkocsit csináltak rostocki B6 pótokból, meg a KT4-eseken is dolgoztak, és persze a pesti Ikarus 60 troli kasztniját is ők csinálták meg: hampage.hu/trams/szeged23/#Trolitelep

Május végén spontán elő-gyermeknapot tartottunk, amikor a balatonfüredi Tagore sétányon belefutottunk egy oldtimer találkozóba. De amíg átértünk Füredre is volt meglepetés, ugyanis Tihany után beleúsztunk egy vitorlabontó és évadnyitó versenybe a menetrend szerinti hajóval.
Volt már, hogy…..
Hamster
2025.06.15 23:48:24
@gigabursch: Idén sajna a Kékszalag minden jel szerint ki fog maradni nekem, úgyhogy jó votl legalább ezt elkapni :)

Bár múltkor a Zsigulik képében láttunk pár olasz eredetű járművet a balatonfüredi Tagore sétányon rendezett oldtimer találkozóról, azért tudtak ők cifrább gépeket is alkotni:
Az előző képmutogatásnál említettem az autóskártyát; szerintem ezt a kocsit egy ilyen kártyán láttam először: a Bertone…..
Hamster
2025.06.12 12:17:18
@SomiTomi: "A Multiplát pedig nem ér bántani, okkal néz ki úgy, ahogy"
Mi volt az az ok? Később lecsendesítették, szerintem ők se örültek annak, hogy mindenki a kinézetén röhögött, miközben állítólag nem volt rossz autó: en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Multipla#/media/File:2008_Fiat_Multipla_orange.JPG
Amúgy a Kisfityó dizájból is volt Multipla változat, ha már onnan indultunk el, illetve tulajdonképpen ez régebbi, mint az 500-as: hamster.blog.hu/2014/07/10/fura_hutoracsok#Multipla
Mi volt az az ok? Később lecsendesítették, szerintem ők se örültek annak, hogy mindenki a kinézetén röhögött, miközben állítólag nem volt rossz autó: en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Multipla#/media/File:2008_Fiat_Multipla_orange.JPG
Amúgy a Kisfityó dizájból is volt Multipla változat, ha már onnan indultunk el, illetve tulajdonképpen ez régebbi, mint az 500-as: hamster.blog.hu/2014/07/10/fura_hutoracsok#Multipla
Hamster
2025.06.13 21:39:14
@gigabursch: Ha nem csinálták volna ennyire ortopédra a kasztnit, többen tudnák :)

Hamster
2025.06.11 10:03:53
@toto92: Az a baj, hogy ez itt évről-évre rosszabb lesz. A fővizsgák eltérő ideje miatt a fene tudja... 6-8-10 év is eltelhet, mire mindegyik kocsi átmegy egy átfestésen, de addigra gondolom megint kitalálnak valami mást. Igazi használtruha-turkáló hangulat, és az egyéni szocproblémám, hogy nekem az elérni hivatott cél, az IC-ken látható festés nem is tetszik, szóval ha minden egyforma lesz, akkor minden egyformán nem fog tetszeni :)
Hamster
2025.06.11 10:09:34
@toto92: Nem tudom, hogy látszanak-e a facebookos képek, ez most jött szembe:
scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/506616840_30152514981029793_4552355230854488805_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=aa7b47&_nc_ohc=VX7CmnwjY7sQ7kNvwGN7aKs&_nc_oc=Adn_6X4bg5AAV9TzF6jZBtygGw7bt_i_zPdjJxfhIdM8SIg59JQYfPDV1au2OhgHrnc&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&_nc_gid=sbSrP2RIj9BTg8vbuxcOmA&oh=00_AfO542kei3vsKakCIZOgoanmKMHPz5eUTnVacf8kFEGW2A&oe=684EF354
A tarkaság egy dolog, de hogy az egyik kocsi (a második) önmagában is lepra, az külön szégyen. Biztos a hidegfront maitt úgy lehűlt a levegő, hogy nem lehet a mosót használni, mert befagy...
scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/506616840_30152514981029793_4552355230854488805_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=aa7b47&_nc_ohc=VX7CmnwjY7sQ7kNvwGN7aKs&_nc_oc=Adn_6X4bg5AAV9TzF6jZBtygGw7bt_i_zPdjJxfhIdM8SIg59JQYfPDV1au2OhgHrnc&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&_nc_gid=sbSrP2RIj9BTg8vbuxcOmA&oh=00_AfO542kei3vsKakCIZOgoanmKMHPz5eUTnVacf8kFEGW2A&oe=684EF354
A tarkaság egy dolog, de hogy az egyik kocsi (a második) önmagában is lepra, az külön szégyen. Biztos a hidegfront maitt úgy lehűlt a levegő, hogy nem lehet a mosót használni, mert befagy...
Hamster
2025.06.11 12:25:11
@Fradista Utazó: Szerintem olyan, hogy 6 kocsiból 5 különféle festésű, nem volt jellemző, inkább az, hogy túl sok vonatfajta volt, no meg voltak nagy felületű graffitik. A kilencvenes évek elején még nem láttam Kölnben ICE-t, de a sima IC mellett volna a Lufthansa Express, meg az S-Bahn mellett volt a City-Bahn, de ezek annyira nem keveredtek. Az RE, RB, stb bevezetése után tényleg egységesebb lett, hogy szinte minden verkehrsrot, ami nem IC/ICE vagy külföldi. Viszont ha színes is volt (őszintén szólva nem figyeltem, mert mindig társasággal voltam), biztos nem késett annyit, mint ma. Tavalyig úgy voltam vele, hogy a DB megbízhatatlanabb, mint a magyar vasút, idén viszont már nem mernék ilyet kijelenteni, bár tény, hogy a mucsai, koszos, gagyi kinézet (eddig igyekeztem kerülni a jelzőket, de ezek még az enyhébbek a lehetségesek közül) a kisebb probléma ebben.

Nemrég amerikai autókat nézegettünk, most menjünk át a Vasfüggöny ismerősebbik oldalára, és nézzük meg a keleti felhozatalt!
Már amennyire a Zsigulik keletiek voltak az olasz pedigréjükkel! Ezek a kocsik szerintem abban a korban és kategóriában kimondottan szépek voltak, a taljánok jól…..
Hamster
2025.06.10 11:34:30
@Fradista Utazó: Igen, ezeket még nem kezdték el műanyagokkal elrontani, pontosabban az 1600-ast picit már igen, de nem úgy, mint később, amikor a formaterv felfrissítés mindig abból állt, hogy egyre kevesebb volt a króm, egyre több a műanyag, és kicserélték a hűtőrácsot és/vagy a fényszórókat valami olyanra, aminek nem sok köze volt a kocsi általános formájához:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/MHV_Dacia_1310_Estate_01.jpg
en.wikipedia.org/wiki/File:%C5%A0koda_135_L_in_Green,_front_right.jpg
en.wikipedia.org/wiki/File:Wolga_GAZ_24-10_1.jpg
en.wikipedia.org/wiki/File:AWE_Wartburg_353W,_Verkehrszentrum_des_Deutschen_Museums.JPG
en.wikipedia.org/wiki/File:IFA_L60_2.jpg
blog.prokee.hu/image/prokee/071009/Skoda_1203_008.jpg
en.wikipedia.org/wiki/Izh_2125#/media/File:IZH_21251_(blue_colored).jpg
Ebből a felhozatalból nekem az Ezerötös tetszik a legjobban, az elöl-hátul-kívül-belül egységesen meg volt csinálva. Nem tudom, hogy az olaszoknál honnan jön ez az autó formatervezéses zsenialitás, de nem véletlen, hogy egy időben mindenki hozzájuk (Giugiaro, Bertone, néha Pininfarina) szaladt, ha szép autót akart (beleértve a VW Golfot úgy, mint a Skoda 105/120-ast, aminek szintén Italdesign eredete van).
A csehek eközben a saját útjukat járták (főleg a Tatra), az ő formaterezésük valami külön világ, bár nem lett olyan híres. Ráadásul igen csúnyán lecsúszott, amikor az 1000MB után kihozták az S100-ast. Talán gazdasági gondok miatt egyszerűsítettek mindent? Repülőgépben különösen szépeket tudtak: en.wikipedia.org/wiki/Let_L-200_Morava#/media/File:Letoun_L-200D_Morava_(4069401562).jpg
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/MHV_Dacia_1310_Estate_01.jpg
en.wikipedia.org/wiki/File:%C5%A0koda_135_L_in_Green,_front_right.jpg
en.wikipedia.org/wiki/File:Wolga_GAZ_24-10_1.jpg
en.wikipedia.org/wiki/File:AWE_Wartburg_353W,_Verkehrszentrum_des_Deutschen_Museums.JPG
en.wikipedia.org/wiki/File:IFA_L60_2.jpg
blog.prokee.hu/image/prokee/071009/Skoda_1203_008.jpg
en.wikipedia.org/wiki/Izh_2125#/media/File:IZH_21251_(blue_colored).jpg
Ebből a felhozatalból nekem az Ezerötös tetszik a legjobban, az elöl-hátul-kívül-belül egységesen meg volt csinálva. Nem tudom, hogy az olaszoknál honnan jön ez az autó formatervezéses zsenialitás, de nem véletlen, hogy egy időben mindenki hozzájuk (Giugiaro, Bertone, néha Pininfarina) szaladt, ha szép autót akart (beleértve a VW Golfot úgy, mint a Skoda 105/120-ast, aminek szintén Italdesign eredete van).
A csehek eközben a saját útjukat járták (főleg a Tatra), az ő formaterezésük valami külön világ, bár nem lett olyan híres. Ráadásul igen csúnyán lecsúszott, amikor az 1000MB után kihozták az S100-ast. Talán gazdasági gondok miatt egyszerűsítettek mindent? Repülőgépben különösen szépeket tudtak: en.wikipedia.org/wiki/Let_L-200_Morava#/media/File:Letoun_L-200D_Morava_(4069401562).jpg
Hamster
2025.06.10 20:58:31
@46Laca: Nem teljesen, a Skoda 760 kísérleti sorozat kasztniját az Italdesign csinálta, és szerintem látszik, hogy a 105/120 ennek a leegyszerűsített, kicsit gömbölyített változata, a kötelezőnek tűnő farmotorosítással* megspékelve: auta5p.eu/muzea/skoda_muzeum_2020/skoda_10.php
auta5p.eu/muzea/depozitar_skoda_2003/depoz_029.php
*majd valaki elmondja, hogy nem csak a 100-ast hajtogatták-e be az új kasztni alá :)
auta5p.eu/muzea/depozitar_skoda_2003/depoz_029.php
*majd valaki elmondja, hogy nem csak a 100-ast hajtogatták-e be az új kasztni alá :)

Még két éve sincs, hogy azt írtam, a Balaton körül a gyanútlan utazó bármikor belefuthat egy oldtimer találkozóba. Itthon rendszeresen beírom a naptárba, hogy ekkor és ekkor, itt és itt lesz ehhez hasonló rendezvény, aztán soha nem megyek el rájuk. De nem is kell, mert a tónál az ember leszáll a…..
Hamster
2025.06.10 15:50:57
@Sam. Joe: Ha már betetted ezt a képet a Wagnoneerről: honnan jött ez a fapanelezés az autók oldalán? Mire volt jó? Ez egy olyan dolog, ami mifelénk teljesen kimaradt, amit én nem bírok sajnálni.
Az M21-ről a Top Gearben volt egy teszt, persze Clarkson minden fikáz, de nem hiszem, hogy igazán jó lehet, pont a magasított/erősített futóművek miatt.
Erről a nyomógombos sebváltóról meg még nem is hallottam. Ezek a gépek tényleg teljesen más világban mozogtak, mint amit a dolgozó megvásárolhatott...
Az M21-ről a Top Gearben volt egy teszt, persze Clarkson minden fikáz, de nem hiszem, hogy igazán jó lehet, pont a magasított/erősített futóművek miatt.
Erről a nyomógombos sebváltóról meg még nem is hallottam. Ezek a gépek tényleg teljesen más világban mozogtak, mint amit a dolgozó megvásárolhatott...
Hamster
2025.06.10 16:45:44
@Sam. Joe: Medveanyám, még a nyolcvanas évek második felében is gyártottak ilyen panelos kocsikat? :O
A villamosoknál, vonatoknál szerintem a faváz esetén se erőltették a fa kinézetet, kivéve nagyon régen és a látványosság kedvéért, mint a tikfa étkezőkocsi a nosztalgia flottában. A favázas villamosokat jellemzően fémlemezzel burkolták*, és ha a tető fából és impregnált vászonból készült csodaszerkezetből volt, akkor se láttad rajta kívülről. Belülről az más kérdés, mert a fa jól néz ki, ma is előkelőséget sugároz. A vonatokhoz nem értek, de szerintem kívülről ott se mondod meg, hogy egy kocsi fa- vagy vasvázas (maximum a szegecselteknél).
*például az 1500-asok protói favázasok voltak, aztán a többi acélvázas lett, de ezt kívülről nem tudtad, mert nem úgy néztek ki, mint a régi favázasok
A villamosoknál, vonatoknál szerintem a faváz esetén se erőltették a fa kinézetet, kivéve nagyon régen és a látványosság kedvéért, mint a tikfa étkezőkocsi a nosztalgia flottában. A favázas villamosokat jellemzően fémlemezzel burkolták*, és ha a tető fából és impregnált vászonból készült csodaszerkezetből volt, akkor se láttad rajta kívülről. Belülről az más kérdés, mert a fa jól néz ki, ma is előkelőséget sugároz. A vonatokhoz nem értek, de szerintem kívülről ott se mondod meg, hogy egy kocsi fa- vagy vasvázas (maximum a szegecselteknél).
*például az 1500-asok protói favázasok voltak, aztán a többi acélvázas lett, de ezt kívülről nem tudtad, mert nem úgy néztek ki, mint a régi favázasok
Hamster
2025.06.10 18:26:45
@Sam. Joe: " 2025-ös Ford Bronco-hoz egy woodie* kittet"
Ouch, de szerintem ez ma már gyógyítható :P
Ouch, de szerintem ez ma már gyógyítható :P
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Voltak ilyen dolgok, mint ez, vagy a Hubba-Bubba rágó, amik egzotikusnak tűntek, pedig odakint csak egy márka volt a sok édesség közül. Mondjuk a Donald rágó se volt rossz, meg a Wrigley's, amiket valamiért behoztak, míg a másikakat nem.