Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Hamster

3385 bejegyzést írt és 11149 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
HamPLÓ Az olasz meló 2025.06.12 06:00:00
Bár múltkor a Zsigulik képében láttunk pár olasz eredetű járművet a balatonfüredi Tagore sétányon rendezett oldtimer találkozóról, azért tudtak ők cifrább gépeket is alkotni: Az előző képmutogatásnál említettem az autóskártyát; szerintem ezt a kocsit egy ilyen kártyán láttam először: a Bertone…..
Hamster 2025.06.12 12:17:18
@SomiTomi: "A Multiplát pedig nem ér bántani, okkal néz ki úgy, ahogy"
Mi volt az az ok? Később lecsendesítették, szerintem ők se örültek annak, hogy mindenki a kinézetén röhögött, miközben állítólag nem volt rossz autó: en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Multipla#/media/File:2008_Fiat_Multipla_orange.JPG

Amúgy a Kisfityó dizájból is volt Multipla változat, ha már onnan indultunk el, illetve tulajdonképpen ez régebbi, mint az 500-as: hamster.blog.hu/2014/07/10/fura_hutoracsok#Multipla
Hamster 2025.06.11 10:03:53
@toto92: Az a baj, hogy ez itt évről-évre rosszabb lesz. A fővizsgák eltérő ideje miatt a fene tudja... 6-8-10 év is eltelhet, mire mindegyik kocsi átmegy egy átfestésen, de addigra gondolom megint kitalálnak valami mást. Igazi használtruha-turkáló hangulat, és az egyéni szocproblémám, hogy nekem az elérni hivatott cél, az IC-ken látható festés nem is tetszik, szóval ha minden egyforma lesz, akkor minden egyformán nem fog tetszeni :)
Hamster 2025.06.11 10:09:34
@toto92: Nem tudom, hogy látszanak-e a facebookos képek, ez most jött szembe:
scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/506616840_30152514981029793_4552355230854488805_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=aa7b47&_nc_ohc=VX7CmnwjY7sQ7kNvwGN7aKs&_nc_oc=Adn_6X4bg5AAV9TzF6jZBtygGw7bt_i_zPdjJxfhIdM8SIg59JQYfPDV1au2OhgHrnc&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&_nc_gid=sbSrP2RIj9BTg8vbuxcOmA&oh=00_AfO542kei3vsKakCIZOgoanmKMHPz5eUTnVacf8kFEGW2A&oe=684EF354

A tarkaság egy dolog, de hogy az egyik kocsi (a második) önmagában is lepra, az külön szégyen. Biztos a hidegfront maitt úgy lehűlt a levegő, hogy nem lehet a mosót használni, mert befagy...
Hamster 2025.06.11 12:25:11
@Fradista Utazó: Szerintem olyan, hogy 6 kocsiból 5 különféle festésű, nem volt jellemző, inkább az, hogy túl sok vonatfajta volt, no meg voltak nagy felületű graffitik. A kilencvenes évek elején még nem láttam Kölnben ICE-t, de a sima IC mellett volna a Lufthansa Express, meg az S-Bahn mellett volt a City-Bahn, de ezek annyira nem keveredtek. Az RE, RB, stb bevezetése után tényleg egységesebb lett, hogy szinte minden verkehrsrot, ami nem IC/ICE vagy külföldi. Viszont ha színes is volt (őszintén szólva nem figyeltem, mert mindig társasággal voltam), biztos nem késett annyit, mint ma. Tavalyig úgy voltam vele, hogy a DB megbízhatatlanabb, mint a magyar vasút, idén viszont már nem mernék ilyet kijelenteni, bár tény, hogy a mucsai, koszos, gagyi kinézet (eddig igyekeztem kerülni a jelzőket, de ezek még az enyhébbek a lehetségesek közül) a kisebb probléma ebben.
Nemrég amerikai autókat nézegettünk, most menjünk át a Vasfüggöny ismerősebbik oldalára, és nézzük meg a keleti felhozatalt! Már amennyire a Zsigulik keletiek voltak az olasz pedigréjükkel! Ezek a kocsik szerintem abban a korban és kategóriában kimondottan szépek voltak, a taljánok jól…..
Hamster 2025.06.10 11:34:30
@Fradista Utazó: Igen, ezeket még nem kezdték el műanyagokkal elrontani, pontosabban az 1600-ast picit már igen, de nem úgy, mint később, amikor a formaterv felfrissítés mindig abból állt, hogy egyre kevesebb volt a króm, egyre több a műanyag, és kicserélték a hűtőrácsot és/vagy a fényszórókat valami olyanra, aminek nem sok köze volt a kocsi általános formájához:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/MHV_Dacia_1310_Estate_01.jpg
en.wikipedia.org/wiki/File:%C5%A0koda_135_L_in_Green,_front_right.jpg
en.wikipedia.org/wiki/File:Wolga_GAZ_24-10_1.jpg
en.wikipedia.org/wiki/File:AWE_Wartburg_353W,_Verkehrszentrum_des_Deutschen_Museums.JPG
en.wikipedia.org/wiki/File:IFA_L60_2.jpg
blog.prokee.hu/image/prokee/071009/Skoda_1203_008.jpg
en.wikipedia.org/wiki/Izh_2125#/media/File:IZH_21251_(blue_colored).jpg

Ebből a felhozatalból nekem az Ezerötös tetszik a legjobban, az elöl-hátul-kívül-belül egységesen meg volt csinálva. Nem tudom, hogy az olaszoknál honnan jön ez az autó formatervezéses zsenialitás, de nem véletlen, hogy egy időben mindenki hozzájuk (Giugiaro, Bertone, néha Pininfarina) szaladt, ha szép autót akart (beleértve a VW Golfot úgy, mint a Skoda 105/120-ast, aminek szintén Italdesign eredete van).

A csehek eközben a saját útjukat járták (főleg a Tatra), az ő formaterezésük valami külön világ, bár nem lett olyan híres. Ráadásul igen csúnyán lecsúszott, amikor az 1000MB után kihozták az S100-ast. Talán gazdasági gondok miatt egyszerűsítettek mindent? Repülőgépben különösen szépeket tudtak: en.wikipedia.org/wiki/Let_L-200_Morava#/media/File:Letoun_L-200D_Morava_(4069401562).jpg
Hamster 2025.06.10 20:58:31
@46Laca: Nem teljesen, a Skoda 760 kísérleti sorozat kasztniját az Italdesign csinálta, és szerintem látszik, hogy a 105/120 ennek a leegyszerűsített, kicsit gömbölyített változata, a kötelezőnek tűnő farmotorosítással* megspékelve: auta5p.eu/muzea/skoda_muzeum_2020/skoda_10.php
auta5p.eu/muzea/depozitar_skoda_2003/depoz_029.php

*majd valaki elmondja, hogy nem csak a 100-ast hajtogatták-e be az új kasztni alá :)
Még két éve sincs, hogy azt írtam, a Balaton körül a gyanútlan utazó bármikor belefuthat egy oldtimer találkozóba. Itthon rendszeresen beírom a naptárba, hogy ekkor és ekkor, itt és itt lesz ehhez hasonló rendezvény, aztán soha nem megyek el rájuk. De nem is kell, mert a tónál az ember leszáll a…..
Hamster 2025.06.10 15:50:57
@Sam. Joe: Ha már betetted ezt a képet a Wagnoneerről: honnan jött ez a fapanelezés az autók oldalán? Mire volt jó? Ez egy olyan dolog, ami mifelénk teljesen kimaradt, amit én nem bírok sajnálni.

Az M21-ről a Top Gearben volt egy teszt, persze Clarkson minden fikáz, de nem hiszem, hogy igazán jó lehet, pont a magasított/erősített futóművek miatt.

Erről a nyomógombos sebváltóról meg még nem is hallottam. Ezek a gépek tényleg teljesen más világban mozogtak, mint amit a dolgozó megvásárolhatott...
Hamster 2025.06.10 16:45:44
@Sam. Joe: Medveanyám, még a nyolcvanas évek második felében is gyártottak ilyen panelos kocsikat? :O

A villamosoknál, vonatoknál szerintem a faváz esetén se erőltették a fa kinézetet, kivéve nagyon régen és a látványosság kedvéért, mint a tikfa étkezőkocsi a nosztalgia flottában. A favázas villamosokat jellemzően fémlemezzel burkolták*, és ha a tető fából és impregnált vászonból készült csodaszerkezetből volt, akkor se láttad rajta kívülről. Belülről az más kérdés, mert a fa jól néz ki, ma is előkelőséget sugároz. A vonatokhoz nem értek, de szerintem kívülről ott se mondod meg, hogy egy kocsi fa- vagy vasvázas (maximum a szegecselteknél).

*például az 1500-asok protói favázasok voltak, aztán a többi acélvázas lett, de ezt kívülről nem tudtad, mert nem úgy néztek ki, mint a régi favázasok
Hamster 2025.06.10 18:26:45
@Sam. Joe: " 2025-ös Ford Bronco-hoz egy woodie* kittet"
Ouch, de szerintem ez ma már gyógyítható :P
HamPLÓ Kompozni jó! 2025.06.04 06:00:00
Tudom, hogy nem mindenki tud annyira lelkesedni azért a nyolcperces útért, amit a Szántód és Tihany közti kompozás jelent, mint én, de szerintem megvan a maga varázsa. Kicsit mindig más az élmény: egyszer kibírhatatlan hőség van, máskor sötét fellegek előtt vonulnak a hajók, megint máskor meg pörög…..
Hamster 2025.06.04 16:27:33
@NAR: Én körülbelül akkor hagytam abba a vezetést, amikor egyre vastagabbak lettek az A és C oszlopok, és egyre magasabbak a kocsik s*ggei, sose értettem, miért nincs sokkal több baleset, gyakorlatilag nem lehetett kilátni belőlük (ellentétben a négyütemű Warnyúval, amin a jogsit csináltam). Ezek a radarok, lidarok és kamerák csodálatos segítségek lehetnek manapság, kár, hogy utálok vezetni :)
Hamster 2025.06.04 16:28:43
@NAR: Ja, és biztos vannak kamerák, csak elöl lent, ahol látni is valamit. Szabad szemmel a fülkéből csak azt nézi, hogy jó irányba megy-e :)
Hamster 2025.06.04 16:31:05
@gigabursch: Amikor ki- és beszállítás van, ezeket is kikötik, úgyhogy arra az időre ezek is madzagosak :)
HamPLÓ Tatra, Ikarus, Pozsony 2025.06.03 06:00:00
A múltkor troliztunk, úgyhogy most villamosozzunk is egy kicsit! Az idei "Város Napjai" alkalmával megint ott volt a nosztalgia T3-as és T2-es Tatra, és természetesen a thumbnailen látható kéttengelyes motor+pót szerelvény is felbukkant. Ami új volt számomra, az a két éve elkészült Ikarus 280-as,…..
HamPLÓ Egy kis gőzös 2025.05.30 06:00:00
Hamster 2025.05.31 19:09:32
@nyelv-ész: A dízelek hangja is klassz, meg azért menni is jobb velük: ez a kis bütyök nagyon cuki, de folyamatosan rángatott. Ha az ember nem pont a különlegesség élménye miatt ment oda, akár kimondottan kellemetlennek is találhatja.
Hamster 2025.05.31 22:30:25
@nyelv-ész: Kimondottan rángat, minden egyes fordulat egy lökés. Hirtelen nem tudom megmondani, hogy minden ilyen sorozatú mozdony csinálja, vagy csak ez, mert engem is meglepett.
Nagyon röviden meg szeretnék emlékezni arról, hogy a wikipedia szerint (azért írom így, mert egyes források mást mondanak, de még a hivatalos weboldalukon (!) is két különböző dátumot találtam) ma van harminc éve, hogy megjelent a német Gamma Ray együttes "Land of the Free című lemeze. Ez volt az a…..
Tudom, hogy milyen zavaró, amikor valaki a pálya mellől akarja megmondani, hogy kinek mit kellene csinálnia a saját területén a saját pénzéből, úgyhogy ebben a bejegyzésben nem akarom megmondani a frankót, egyszerűen csak az amiatt érzett frusztrációmat szeretném kiadni magamból, hogy szép csendben…..
Hamster 2025.05.08 17:54:12
@SomiTomi: Szerény nyomott véleményem szerint pont ezért kellene múzeumi szinten foglalkozni vele, mert az Ikarus-szcéna elég jól elketyeg magától. Értem, hogy nem vagyunk hajós nemzet, de azért az óbudai, később meg az újpesti gyár is kiköpött magából pár száz hajót! Még az osztrákok nagy működő gőzöse, a Schönbrunn is itt készült, persze a gyár osztrák volt akkor. De ha meg akarjuk nézni ennek a 180 évnek az emlékét, az Eötvös téren szomorkodik (szerintem üresen) a Kossuth nevű úszómű, ami meg réginek néz ki a városban, az vagy osztrák (a két nagy lapátkerekes), vagy mese (Kisfaludy és Habverő). A Szőke Tisza II-ről most szó se essék :( A balatoniak a háború előtti dolgokban utaznak, azok gyönyörűek, de 1927 körül véget is ér az érdeklődésük, még a Beloiannisz se maradt meg ott.
Hamster 2025.05.22 01:16:28
Ahogy a múltkor írtam, még pont sikerült néhány régi járműtípus üzemidejének végét elcsípnem, mielőtt a nyugati oldalon átvették volna a hatalmat az alacsonypadlósok, a keleti oldalon meg a használt nyugati villamosok. Most néhány további eltűnt kedvencemet szeretném megmutatni: 2009-ben zárták…..
Hamster 2025.05.26 17:52:18
@nyelv-ész: Nem tudom, de amikor ott jártunk, nem volt épp kötöttpályás kapacitást szükségeltető forgalom: youtu.be/sXmos9nRgpA?si=g6-UZ0_SSCkKV4Pv&t=22
... és gyanítom, hogy máskor se.
Valószínűleg túlpörgöm ezt a "mit néztem a tévében ezer évvel ezelőtt" témát, de belefutottam ebbe, ebbe és ebbe a videóba a youtube-on, és csemegéznék egy kicsit belőlük. Ahogy a magyar tévének, úgy a Sky Channelnek is volt "képújságja", amit műsorszünetben az is láthatott, akinek a tévéje nem volt…..
Hamster 2025.05.24 22:12:25
@Flankerr: A He-mant nyári napköziben láttam először általános iskolában, és már elsőre utáltam. Akárcsak a Hupikék törpikéket, mondjuk az még ráadásul franciául beszélt a másolat másolatának másolata VHS-en. Ugyanitt levetítették az Airwolf első részét is, vagy valami pilot filmet..? Mindenesetre kevés helikopter volt benne, és sok olyan jelenet, hogy a pilóta ül valami mólón, csellón játszik, közben a magasban valami madár kering. Akkoriban irtó nagy dolog volt videón nézni bármi nyugati dolgot, de az az adag vetítés nem nyűgözött le. Mindenesetre amikor műholdas tévén ment, tudtam, hogy most ki lehet menni a szobából, nem maradunk le semmiről :)
Hamster 2025.05.25 14:53:53
@nyelv-ész: A Négy páncélos nekünk is megvolt, a Kántor, a Princ, katona, meg társaik, hisz ezeket állandóan ismételték. És ott volt a "nyugat" is a magyar tévében, hiszen ment a Kojak, a San Francisco utcáin, a Columbo, tévémaciban a Jamie és a csodalámpa című LSD-melléktermék... Német vonalon meg a Derrick, a Tetthely, a Két férfi egy eset, szóval abszolút sokkot nem jelentett a Sky, csak az, hogy ezek folyamatosan jöttek, nem csak kedd este, vagy mikor is volt mind a "nagy" sorozat a tévében. Szóval a DJ Kat Show-ban volt Popeye, amiről hallottunk, aztán jött az Adam West-féle Batman, és folyamatosan, folyamatosan, folyamatosan mindenféle más. Nem volt közszolgálat, nem volt Életet az éveknek, nem volt hiradó, nem volt csehszlovák sorozat a bolti eladónőkről, csak popkultúra.
Általános harmadik vagy negyedikben olvastam Arthur Ransome angol író "Fecskék és Fruskák" könyvsorozatát, és egy időre nagyon belelkesedtem, hogy én márpedig vitorlázni akarok. A napköziben volt egy lány, aki ugyancsak imádta ezeket a könyveket, együtt elhatároztuk, hogy amint elég nagyok leszünk,…..
Hamster 2025.05.20 18:53:28
@nyelv-ész: Egyátalán nem mindegy, mert a teljesítményt jól mutatja, hogy mi mennyi idő alatt teszi meg, értsd az a verseny lényege. A konkrét Kékszalagot (ami egy kék szalag:) az abszolút győztes kapja meg:
"Az abszolút győztes hajó elnyeri a Balaton 2024. évi Kékszalagját, a 2024. évi 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj díszkupáját, valamint hajóplakett díjazásban részesül. Az abszolút győztes hajó versenyzői éremdíjazásban részesülnek."
Innen: vihar.hunsail.hu:444/api/documents?containerName=Versenyek&fileName=42488028-0bcc-4c08-a20e-80dc459a6db7.pdf

A 12. oldalon a 18-as ponttól indulnak a különböző díjak a hozzájuk tartozó díszkupákkal, plakettekkel, serlegekkel és érmekkel.
Hamster 2025.05.21 20:45:18
@NAR: Őőőő... hát, izé, megkérdeztem, és ezt a videót kaptam válaszul: www.youtube.com/shorts/PkDYkqlEANY
Azért hozzátette a válaszoló, hogy ez valami nagyon versenygép, egy rendes kabinoson azért kulturáltabbak a különbségek.
Hamster 2025.05.21 20:46:47
@nyelv-ész: Vízimotorbicikli? Mondjuk valami napelemes izék lebegnek a füredi kikötő közelében, szerintem azokat régen tekerni kellett. Mivel láttam már elektromos rollert ötvennel menni, szerintem ezekből is ki lehet többet hozni :)
Minden évben elhatározom, hogy nem videózok, aztán bemegyek ebbe a fűtőházba Kassán, és ott morog alapjáraton nyolc mozdony (egy Szergej, egy Dongó, egy Bardotka, és öt különböző Búvár), én meg nem bírok magammal. Sajnos azt nem adja vissza a kamera, ahogy vibrált a talpam alatt a beton, és azt is…..
Közlekedésmániás pályafutásom és a villamosos weboldalam egyszerre indult 2000-ben. Akkor úgy éreztem, hogy túl későn kezdtem. Amikor az első fényképezőgépemet megkaptam, még fotózhattam volna régi villamosokat az 56-oson vagy a külső Váci úton, de eszembe se jutott, hogy a tujákkal nem csak utazni…..
Hamster 2025.05.16 17:58:20
@gigabursch: Az, hogy jó az utasnak, sose volt kérdés. Az, hogy ki fizeti ki a vonatot, amire majdnem ingyen szállnak fel az emberek, erősen kérdéses. Emiatt aztán egy idő után nem lesz jó az utasnak se, amikor nem fog menni a vonat.
Hamster 2025.05.17 00:17:19
@gigabursch: Ha meg kocsival megyek, nem tüsszög rám az influenzás hülyegyerek a villamoson, és nem kell betegállományba mennem - ez se kevésbé életszerű. Elég egyszerű a matek: sokkal kevesebb a közlekedési vállalatok bevétele, és lehet, hogy valamennyivel több az utasuk. Nincs az az isten, hogy kijöjjön belőle, hogy mégis megéri, mert több giroszt esznek az emberek.
Hamster 2025.05.17 14:47:39
@gigabursch: De nem érted, hogy nincs semmi újraelosztás benne? "Adjátok ennyiért a jegyet, oldjátok meg, ha nagyon elfogy a pénzetek, kérjetek a landtól, ha ő se bír, majd valamit kitalálunk bund szinten", ennyi. Azt mondták az elején, hogy majd összekaparnak másfél milliárdot kompenzációra, de lehet, hogy háromszor annyi kellene. Majd Rajna-menti tudósítónk lehet, hogy mond pontos számokat, meg hogy végül ki mennyit kapott, de nem arról van szó, hogy a közlekedési vállalatok megkapták a kieső jegybevételt a landes- és bundeszbácsitól, és mindenki happy! Ha az lenne, akkor "csak" a hiányzó munkaerővel és a romló állapotú infrával kellene foglalkozni...

Rá lehet keresni, hogy a közlekedési vállalatok és a tartományok komolyan gondban vannak a kieső bevételek miatt:
www.tagesspiegel.de/politik/wie-weiter-mit-dem-deutschlandticket-bund-und-lander-mussen-finanzierung-klaren-10733668.html

www.mdr.de/nachrichten/sachsen/dresden/dresden-radebeul/dvb-verkehrsbetriebe-finanzloch-defizit-100.html

www.ksta.de/koeln/im-rheinland-drohen-kuerzungen-im-nahverkehr-777201

És ha a deutschlandticket + finanzloch vagy defizit kifejezésre guglizol, találsz másik száz ilyet. Tipikus "fogjuk meg és vigyétek" ügy.
HamPLÓ Négy troli 2025.05.12 06:00:00
Pozsony 2025-ben is megtartotta a "Város Napjai" című rendezvényt, mely kapcsán április utolsó hétvégéjén régi tömegközlekedési járművek járták a szlovák főváros utcáit. Ebben a blogban ha tömegközlekedésről van szó, általában a vaskerekűeknél kötök ki, de most inkább azt a négy trolit mutatnám be,…..
Hamster 2025.05.13 08:00:33
@Fradista Utazó: Egyébként ezen a környéken is amikor látható füst és büdös van, azt nem az autósok csinálják, hanem a t. kertvárosi lakók, akik szag alapján valószínűleg gumicsizmával és bálás ruhával fűtenek. Amint elkezd hideg lenni, hirtelen büdös lesz a környéken, és semmit nem tudok tenni ellene, kb. csak elköltözni lehetne, de hova?
Hamster 2025.05.13 17:34:39
@nyelv-ész: @nyelv-ész: "hogyan néz ki épp a kínai árammix"
Pedig nem nehéz keresgélni:
https://lowcarbonpower.org/region/People's_Republic_of_China
"In 2024, the electricity consumption in the People's Republic of China is dominated by fossil energy sources, with over 60% of electricity being generated from fossil fuels. Coal, specifically, plays an overwhelming role, contributing more than half to the overall electricity mix, while gas makes up a small portion of about 3%. "

Meg az is van, amit Fradista Utazó írt: "The country began building 94.5 gigawatts (GW) of new coal-power capacity and resumed 3.3GW of suspended projects in 2024,"
www.carbonbrief.org/chinas-construction-of-new-coal-power-plants-reached-10-year-high-in-2024/
Hamster 2025.05.13 17:41:36
@nyelv-ész: "a budapesti levegőminőség ma sem olyan, mint volt 100 évvel ezelőtt"

Száz éve szénnel fűtött a város, szénerőművek csinálták az áramot, a Nagykörút mentén ott volt a Nyugati, tele gőzmozdonnyal, a közeli Újlipótvárosban meg a Katona József utca vonaláig gyárak voltak. A Dunán csavargőzösök és lapátkerekesek szelték a habokat. Meg hát ugye minden tele volt iparral, aminek a nagy része többnyire szén vagy olaj tüzelésével működött. Kizártnak tartom, hogy most ne lenne _sokkal_ tisztább a levegő.
HamPLÓ A dán kekszesdoboz 2025.04.23 02:37:06
A múlt héten megkezdte személyforgalmi szolgálatát a svéd cégtől bérelt, amerikai motorral Németországban gyártott, majd Dániában használt dízelmozdonyok első példánya. A vasútbarátok számára ez nagy esemény, egyrészt hogy végre van valami új fotótéma, másrészt hogy ki tud olyan becenevet adni neki,…..
Hamster 2025.04.24 19:19:07
@Pályamágus, a sínész: Pont az ilyeneket kell elkerülni, a "vicces" neveket, amik maximum pár száz embernek mondanak valamit, és semmi közük a géphez. Ennyi erővel lehetne dán sonka is. Vagy Søren Kierkegaard. Vagy Lene Nystrøm.

Amúgy a gépet továbbra is egy német cég tervezte és gyártotta, és volt egy svájci alvállalkozója is. Ők már smafu?
Hamster 2025.05.13 17:18:03
@Sam. Joe: Kék, de nem fog. Pontosabban eddig azt mondták, hogy járni fog, de most már csak simán jár :)
Bár újbudai vagyok, a Gellért-hegynek mindig csak a Duna felőli oldalán járkáltam, igaz, ott sokat. Pedig tudtam, hogy a Kertészeti Egyetem (már nem így hívják, de nekem az marad) campusa arborétumként működik, csak valahogy sose jutottam be oda. Biztos más is ismeri azt a problémát, amikor valami…..
Hamster 2025.05.12 00:00:29
@NAR: Ott én is csak egyszer jártam, iskolával. A katonavárosi amfiteátrumban persze voltam még párszor. Igazából ezek a helyek egy kisgyereknek lenyűgözőek, aztán az a kisgyerek elmegy Splitbe, ahol ott van egy császári palota nagy része, és utána átértékeli a dolgokat. Pedig az a palota nem Róma, de még csak nem is Nîmes vagy Pula. Klassz, hogy itt vannak ezek az emlékek, meg kell őrizni őket, de azért annyira nem nagy dolog, mint tanították.
Nagyon régen volt már, hogy legutóbb turistaként kóboroltam a fővárosban, úgyhogy ideje volt megint így tennem. Témaválasztásilag nem erőltettem meg magam: Mariannal elmentünk megnézni a cseresznyefák virágzását a Tóth Árpád sétányon: Szép volt! Arról viszont fogalmam sincs, mikor lett esemény…..
Hamster 2025.04.26 20:31:21
@46Laca: Hát ez az, hogy az én értelmezésemben a brownie nem piskótatésztából van, másképp megy bele a tojás, és a sűrűsége is más sütés előtt. Amit te írsz, az meg már szinte Sacher-torta :)
Hamster 2025.04.26 20:32:26
@Fradista Utazó: Egyébként tényleg nagyon szép, szóval nem zavar, hogy divat lett. És a budapesti szebb :D
Az előző bejegyzéssel ellentétben most nem múzeumi beszámoló következik: az Ír-tenger angliai oldalán rendes közlekedési eszközként üzemelt egy villamosvonal, amin az 1930-as években gyártott járművek még nem számítottak nosztalgiának, azok ugyanis még régebbiek voltak! Míg a legtöbb egyesült…..
Hamster 2025.04.20 19:50:42
@NAR: "a földszintes Eiffel-torony"
Blackpool volt az eredeti Las Vegas :) Egyébként híres látványosság ez a torony, de nekünk nem volt rá időnk, pontosabban szebb helyre (Chester) mentünk inkább. Semmi más nincs itt, mint szórakozóhelyek. Pl. a Pleasure Beach c. huroknál egy vidámpark, amiben több hullámvasút is volt, de a nagyobbik egymagában nagyobb volt az egész budapesti vidámparknál:
https://www.google.com/maps/place/The+Big+One/@53.7892671,-3.0554511,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipMRavJ44op6M2lx8Xmh2gZQfjAnGe7pcNE4c3JK!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipMRavJ44op6M2lx8Xmh2gZQfjAnGe7pcNE4c3JK%3Dw129-h86-k-no!7i5200!8i3464!4m16!1m8!3m7!1s0x487b46a5b1996861:0xe47e308375f7f2ec!2sStarr+Gate,+Blackpool,+UK!3b1!8m2!3d53.7776264!4d-3.0548705!16s%2Fg%2F1tsr2rcq!3m6!1s0x487b441c967e8df1:0x684d1b50574d5445!8m2!3d53.7892671!4d-3.0554511!10e5!16zL20vMDVzeHl5?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQxNi4xIKXMDSoJLDEwMjExNDUzSAFQAw%3D%3D

Van még pár ilyen tengerparti üdülőváros Angliában, látszik, hogy azért ott polgáriasabb és jómódúbb élet volt, mert nálunk nem voltak hasonlók (max. a fürdőhelyek, de azok nagyon kicsiben ehhez képest). Papírforma szerint a villamosnak tovább kellett volna mennie észak felé, de ott végállomásoztak, ahol a régi ruhákba öltözött emberek járkáltak. El nem tudom képzelni, hogy milyen lehet most, hogy sima hétköznap csak alacsonypadlósok vannak, és hétvégén/ünnepnapokon csak pár régi járgány. Szerintem mázli, hogy még láttam így.
Hamster 2025.04.21 16:11:43
@46Laca: Így nézett ki a streamline mánia a villamosoknál. Ami szerintem teljesen indokolatlan, emeletes járműnél meg végképp :)
HamPLÓ "Piroska" 2025.04.08 06:00:00
A szép fehér hajók és furcsa buszok után következzék megint egy kis visszatekintés a közlekedési weboldalam elmúlt 25 évére, ezúttal sokak kedvencével, az MD motorvonattal. A weboldal készítésének első 5-6 évében nagyon ritkán fotóztam vonatokat, de ez alól pont az MDmot volt az egyik kivétel, mert…..
Hamster 2025.04.10 22:47:32
@SomiTomi: "zöld vezérlő+posta Bhv összeállítással "
Na ezt meg mi indokolhatja? Elcsúszott a vizsgaidőszakuk, amíg a vezérlő rossz volt két éve, vagy mikor? Tényleg semmit nem értek.
Hamster 2025.04.10 22:48:44
@SomiTomi: "Egyszer fejben nekiálltam összeszedni a variációkat, de aztán nem álltam neki fotókat gyűjteni hozzá."
Szerintem hálás lenne a világ neked, ha megcsinálnád. Legalább a jövő vasútmodellezői látnák, miért kell hatszázötven kocsit venniük, ha mindent le akarnak fedni a korszakból :)
Hamster 2025.04.17 09:50:59
@fzoli415: A csempe valószínűleg jó ötlet volt. Nem tudom, hogy ezeknek a kocsiknak miből volt a padlólemeze, hogy még fa, vagy valami fém, de biztos védte valamennyire a kerámia, és takarítani is könnyebb lehetett.

" az MD-nél váltanak át modernebb zenére"
Ezeknek a régi filmeknek a zenéjéből disszertációt lehetne írni, szerintem néha egész komoly zenészek haknizhattak rajtuk. Néha saját, néha meg könnyűzenei klasszikusok átdolgozva, Zeppelin szintin és jazzgitáron, meg ilyenek :)
HamPLÓ A hannoveri villamosmúzeum 2025.04.17 09:46:02
A hannoveri villamosmúzeum a városon kívül működik egy egykori bányatelepen. Eredetileg sokkal nagyobb gyűjtemény volt, de az eredeti kezdeményezés bedőlt, és csak egy részét tudták megmenteni. A "hannoveri" jelző kicsit megtévesztő, mert nem csak ottani járműveket gyűjtenek: Németországban a mai…..
Az jutott eszembe, hogy mi lenne, ha nem csak kimazsolázott képekkel ünnepelném a közlekedési weboldalam elindulásának huszonötödik évfordulóját, hanem konkrét oldalak felidézésével? Nem csak az olvasónak érdemes  újra (vagy először) elolvasnia ezeket, hanem nekem is, hogy belejavítgassak itt-ott. A…..
Hamster 2025.04.15 19:33:57
@Fradista Utazó: Szinte vicces, hogy 2002-ben vettem először "villamosjegyet" Kölnben, pedig '89 után több hónapnyi időt eltöltöttem ott részletekben. Gyerekként mindenhova gyalog mentünk, ha felnőttekkel voltunk, akkor meg általában kocsi, a kevés alkalommal, amikor meg már társasággal járkáltunk, a mindenféle vasúti napijegyek miatt nem kellett venni, és akkor nem is a tujákat figyeltem, amikkel mentünk. Emiatt alig van villamosozós élményem 2002 előttről a városból. A Bonn-Köln vasút jobban megmaradt az első "jé, a villamos kiment faluba, jé, de gyorsan megyünk, jé, ez már Köln" sokk miatt :) Amikor 2003-ban először jártunk ott villamosozni a netes társasággal, abszolút nem voltam képben, hogy mi merre van, hiába ismertem a várost elég jól. A járműveket ismertem, különösen a gömbölyű DÜWAG-okat, de hogy melyik vonal megy a Gürtel felé hochbahnként, meg melyikkel lehet a Mülheimer Brückéhez eljutni, meg ilyenek, azt nézni kellett, pontosabban ráhagytam másra. Ma se igazán vágom emiatt a forgalmi igényeket, hiába utaztam be azóta egy csomó vonalat.
Hamster 2025.04.15 19:35:58
@Fradista Utazó: "Essen lakossága 1963 óta folyamatosan csökken (730 ezerről mára 570 ezerre), Duisburg, Dortmund, Bochum is legkésőbb a hetvenes évek közepe óta negatív."
És ezek az emberek hova mentek? Mert ennyivel azért nem nőtt mondjuk Köln vagy Düsseldorf lakossága,
Hamster 2025.04.15 21:12:02
@Fradista Utazó: "7 hónapig tartó, teljes lezárással járó felújításának 13. hónapjában járunk"
Hát sajnos ez nagyon nocomment :(
Az 1891-ben épült Helka nosztalgiahajó (tudjátok, amelyikről mindig leírom, hogy Ötvös Csöpi azon verekedett a Pogány Madonnában) a hajózási szezont idén is Keszthelyen fogja végigdolgozni. Hogy időben el tudja kezdeni a munkát, a hajózási évad kezdete előtti napon kihajózott Siófokról, és meg sem…..
Valószínűleg mindenki azt hiszi, hogy az NDK-ban minden gyár állami tulajdonban (Volkseigener Betrieb - "VEB") volt, de érdekes módon ez nem igaz. Ennél szerintem csak az meglepőbb, hogy a szocialista egységpárton kívül további pártok is "működtek", de most nem erről szeretnék írni ebben a sebtiben…..
Hamster 2025.04.07 19:02:47
@SomiTomi: Lehet, hogy anno az IFA alkatrészeire kitalálták az S2-t, aztán amikor lettek Ikarusok, akkor azt a kasztnit átalakították, hogy jó legyen az 55-öshöz. De milyen futóműveket gyártottak az NDK-ban az Ikarusokhoz?
Hamster 2025.04.08 18:06:23
@nyelv-ész: Ez nekem is furcsa, hogy csak náluk ázott be, és tök drágán lecserélték az egészet. És akkor a 200-asok is beáztak, mert azok is úgy mentek. Meg a Roburok. Meg a Fleischerek. Meg a Barkasok. Biztos volt Faros, ami beázott, de nem hiszem, hogy a DDR emiatt csinált terráriumot a közlekedési eszközeiből.
Március utolsó hétvégéjén arról emlékezett meg a Bahart és a révfülöpi önkormányzat, hogy 80 évvel ezelőtt, pontosabban 1945. március 25-én balatoni hajósok a település közelében a fenékszelepek megnyitásával elsüllyesztették a Kelén gőzöst és a Tünde motorhajót, ezzel megmentve őket attól, hogy a…..