Adatok
Hamster
3358 bejegyzést írt és 11034 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Még mindig nem igazán értem, hogy miért kapcsol standby állapotba minden a Balaton körül a nyár végén, hiszen az ősz sokkal szebb, mint mondjuk az augusztus. És mindenképpen kibírhatóbb hőmérsékletileg :) Mindenesetre tavaly se hagytam abba a hajózni lejárogatást októberben, sőt, még november elején…..

Kaptam két képet Karl Holzingertől, melyekről azt gondolom, hogy megérnek egy rövid bejegyzést. A Budafoki elágazásnál vagyunk 1984. május 1-én:
Jobbra egy "Ezrest" láthatunk, a budapesti villamostörténelem egyik legnagyobb klasszikusát, ráadásul egy olyan példányt, ami ma is megvan. Az 1049-es…..
Hamster
2025.03.24 01:09:21
@NAR: Gyakorlatilag erről volt szó eredetileg. Még az elágazó váltó se ott volt, hanem a kocsiszín déli végénél, onnantól egymástól párszor tíz centire párhuzamosan ment az erre meg arra menő sín: villamosok.hu/balazs/bpvillamos/keptar/bfelag_75.jpg
Hamster
2025.03.24 19:06:35
@gigabursch: Most egész értelmes szolgáltatás van, fűtöttek a villamosok, meg minden. Amikor felépült a lakópark Kőérbereken, több utas lett, elsősorban nem is a lakások miatt, hanem mert valami sportlétesítmény/uszoda is lett ott, és oda sokan mentek villamossal. Azóta még több ház épült arrafele, nem tudom mi a helyzet, szerintem 2020 óta nem jártam ott.
Hamster
2025.03.24 19:10:27
@cserepfalva: Ha lenne arra esély, hogy jön az 1049-es, esetleg kimennék, de anélkül ki van csukva :) Asszem a réteses helyett levő büfé is megszűnt nemrég.

Nem, nem odafelé félúton, hanem teljesen ott: a vasútállomásról, pontosabban megállóhelyről szeretnék írni egy kicsit. Ez az első vasútállomás vasúti megállóhely az életemben, amire emlékszem, mert ide hozott ki nagyi hároméves koromban vonatokat nézegetni. Ma is csodálatos helynek látom, és…..
Hamster
2024.07.03 17:49:56
@cserepfalva: "ilyen is lehetne a balatoni állomások többsége"
Szerintem ez nem így van, mert ehhez kell a fekvés is, hogy a településnek nincs nagy forgalma, de van történelmi hangulata. Földvár mindig ilyen "titkos" hely volt, szép villákkal, nagy kikötővel, szép jahctklubbal, de soha nem jöttek oda annyian, mint a sokkal kevésbé városszerű Zamárdiba vagy Lellére, vagy főleg Siófokra. Ráadásul nem a főút mellett van, ez sokat segít, pl. Bogláron, Fenyvesen, Fonyódon (vagy a túlparton majdnem végig) rögtön a főút mellett soha nem lehetne ilyen hangulatot fenntartani. Szemes is hasonlóan más is hangulatú, mert messze van a "fősodortól". A fás liget pedig olyan adottság, ami elég egyedi, pl. hiába nagyon kellemes a badacsonyi vagy arácsi megálló, ha nincs mellette egy olyan.
Szerintem ez nem így van, mert ehhez kell a fekvés is, hogy a településnek nincs nagy forgalma, de van történelmi hangulata. Földvár mindig ilyen "titkos" hely volt, szép villákkal, nagy kikötővel, szép jahctklubbal, de soha nem jöttek oda annyian, mint a sokkal kevésbé városszerű Zamárdiba vagy Lellére, vagy főleg Siófokra. Ráadásul nem a főút mellett van, ez sokat segít, pl. Bogláron, Fenyvesen, Fonyódon (vagy a túlparton majdnem végig) rögtön a főút mellett soha nem lehetne ilyen hangulatot fenntartani. Szemes is hasonlóan más is hangulatú, mert messze van a "fősodortól". A fás liget pedig olyan adottság, ami elég egyedi, pl. hiába nagyon kellemes a badacsonyi vagy arácsi megálló, ha nincs mellette egy olyan.
Hamster
2025.03.19 18:51:41
@nyelv-ész: Nem rejti, hároméves korom óta tudom, hogy ott van :) Akkor nagymamámmal megnéztük ezt a templomot is, mint kb. mindegyiket, amelyik útbaesett. Bent épp mise volt, úgyhogy nagyi megállt az ajtóban, én viszont "letéptem magamról a rabláncot" és befutottam középre a padsorok közt. Ott megálltam, körülnéztem, konstatáltam, hogy nem vagyok egyedül, és visszafutottam, majd kijelentettem, hogy "szól a rádió, az emberek meg énekelnek". Legalábbis nagyi ezt mesélte, amíg élt. Annak a ligetnek egyébként eső után volt egy sajátos illata, a szokásos "eső utáni erdő" illatnál egyénibb. Néha érzek hasonlót, akkor rögtön Földvár jut eszembe.

... már hogy a tavalyi. De nem volt gond, ősszel is épp eleget sikerült hajóznom, néha napsütésben, néha viharos szélben. Pár utolsó azévi menet is belefért, vízibuszokkal:
A 2024-es balatoni hajózási szezon vége, első oldalFecskék és fruskák. De főleg fecskék. Meg persze hajók.
Ha nem látod át,…..

És most megint villamosok jönnek, kicsivel több UV-val, mint a múltkor. Link is bőven van a szövegben, tessék végigkattintgatni őket!
42-es villamos kanyarodik a kispesti Tulipán utcába. Sajnos ezt a hurokvágányt azóta megszüntették, bár a képen látható ív pont megmaradt, üzemi kapcsolatként az…..
Hamster
2025.03.18 22:00:47
@toto92: Azt mondta valaki, hogy régen is torlódott, de nem emlékszem, hogy gyakran várakozni kellett volna. Ellenben már ezer éve nem volt olyan, hogy nem a szükségleszállóhelyen kellett leszállnom a mai felállásban. Nem tudom, hogy mi lenne a megoldás, mert sokszor az az érzésem, hogy az egyik kocsi a 'kígyóveremben' csak pihen, nem indulásra vár, de mindenképpen rosszabb a mostani elrendezés, és nem kicsit. Hozzáteszem, hogy a régi lehet, hogy addig volt az igazi, amíg megvolt a Goldmann téri tárolóhurok, illetve a visszafogási lehetőség a Karinthy torkolatában, de utána is elketyegett, nem rémlik, hogy utasként rossz lett volna.
De Budapest eleve a sz*r villamosvégállomások hazája, lásd a 17/19/41-es a Bécsi úton, ott is a francban van a vágánykapcsolat, úgyhogy a szükségleszállóhelynek gyakorlatilag már más irányítószáma van, mint a végállomási peronoknak (ami közül az egyikhez két zebrán kell átmenni a másiktól). De a 47/56 is elég ergya Budafokon. A 14-esről már írtam, mi van még? A Jászai Mari tér is torlódik, a Közvágóhídon a vágányelrendezés egyszerűen érthetetlen, a 19-esnél is a távolban várakozik a 19/49, amíg a végállomáson álló kocsik közül valamelyik visszafordul. Hűvösvölgy szintén tragédia, a régi végállomáson szállítanak le a járatok szinte folyamatosan, az utasok meg a sínen és a sín szélén egyensúlyozva mennek tovább a buszokhoz, mert rendes járda nincs. Az SZTK rendező egy csőd, és valamiért az 59-esek is állandóan sorban állnak a Szent Jánosnál, mintha Csehszlovákiában lennének. Gyakorlatilag maximum véletlenül találni elégséges kapacitású végállomást Budapesten...
De Budapest eleve a sz*r villamosvégállomások hazája, lásd a 17/19/41-es a Bécsi úton, ott is a francban van a vágánykapcsolat, úgyhogy a szükségleszállóhelynek gyakorlatilag már más irányítószáma van, mint a végállomási peronoknak (ami közül az egyikhez két zebrán kell átmenni a másiktól). De a 47/56 is elég ergya Budafokon. A 14-esről már írtam, mi van még? A Jászai Mari tér is torlódik, a Közvágóhídon a vágányelrendezés egyszerűen érthetetlen, a 19-esnél is a távolban várakozik a 19/49, amíg a végállomáson álló kocsik közül valamelyik visszafordul. Hűvösvölgy szintén tragédia, a régi végállomáson szállítanak le a járatok szinte folyamatosan, az utasok meg a sínen és a sín szélén egyensúlyozva mennek tovább a buszokhoz, mert rendes járda nincs. Az SZTK rendező egy csőd, és valamiért az 59-esek is állandóan sorban állnak a Szent Jánosnál, mintha Csehszlovákiában lennének. Gyakorlatilag maximum véletlenül találni elégséges kapacitású végállomást Budapesten...

Először 2001 szilveszterén pottyantak külföldi közlekedésbarát által készített régi képek a postafiókomba. A Tim Borictól akkor kapott fotók '76-ban és '79-ben készültek, tehát huszonegykéthá'négyöt évesek voltak. Egy eltűnt világot ábrázoltak: egy másik, kopottabb várost, és számos olyan…..
Hamster
2025.03.16 13:38:26
@Fradista Utazó @NAR: : XI. kerületiként alapélmény, hogy a Budaörsi - Szirmai - Bocskai - Schönherz - Irinyi - Petőfi útvonal mennyire durván tele volt teherautókkal. Mivel ez volt az alapvető városba menő útvonalunk (beleértve az általános iskolát is minden egyes tanítási napon, szva), strigulázni lehetett a konkrétan velünk történő baleseteket: egyszer egy ZiL tolatott ránk, egyszer egy osztrák kamion zúzta szét a kocsi hátsó részét, egyszer meg egy IFA feltolt bennünket a járdára. És ez nem volt extrém, mert volt szerencsém a Szirmain kerítésnek futó buszbaleset utóhatását látni (sorban álltak a mentők), illetve egyszer szétzúzott fejjel az aszfalton fekvő embert. Irtózatos forgalom volt. De a Petőfihez vitt a Bogdánfy - Budafoki útvonal is, onnan is nyergesvontatók tömege jött.
A Bartóknak elég volt akkor a lokális forgalom, de a Budafoki se élte volna túl, ha ott rendszeresen kamionok járnak.
A Bartóknak elég volt akkor a lokális forgalom, de a Budafoki se élte volna túl, ha ott rendszeresen kamionok járnak.
Hamster
2025.03.16 14:02:40
@Fradista Utazó: Érdekes, hogy a színtévesztéstől függetlenül mennyire képtelen vagyok megjegyezni az ilyen részleteket, hogy milyen színűek a táblák. Nyilván ma már street view-n meg lehet nézni, hogy milyen színűek Lengyelországban az autópályás táblák, de ha megkérdezel a semmiből, nem tudnám megmondani.
Lehet, hogy kérdeztem már, de Belgiumban még mindig sz*rok a táblázások? Anno Brüsszelből kifelé simán rámehetett volna az ember a bejövő autópályára menetiránnyal szemben, a városon belül meg a haladási iránnyal párhuzamosan voltak a táblák, ezért kétszer körbementünk a városi körúton, mire kitaláltunk Waterlooig. És akkoriban közmondásosan rosszul is vezettek a belgák (kilencvenes évek eleje, közepe). Kaotikus országnak tűnt.
Lehet, hogy kérdeztem már, de Belgiumban még mindig sz*rok a táblázások? Anno Brüsszelből kifelé simán rámehetett volna az ember a bejövő autópályára menetiránnyal szemben, a városon belül meg a haladási iránnyal párhuzamosan voltak a táblák, ezért kétszer körbementünk a városi körúton, mire kitaláltunk Waterlooig. És akkoriban közmondásosan rosszul is vezettek a belgák (kilencvenes évek eleje, közepe). Kaotikus országnak tűnt.
Hamster
2025.03.17 19:43:47
@Fradista Utazó: Úgy érted, hogy régen valakik odafigyeltek az ilyesmire?

Ugyan a repülős weboldalam korábban indult a most 25 éves villamososnál, kedvet kaptam onnan is mutatni pár régi képet - a linkeket szerintem most is érdemes végigkattogtatni!
Az alakja miatt Csirkecombnak becézett Mi-2-esek évtizedeken át cikáztak a fejünk felett a mentők és a rendőrség…..

Újabb képmutogatással folytatnám közlekedési weboldalam 25 éves fennállásának ünneplését. Azt gondoltam, hogy jöjjön most valami más, mint Budapest. A szöveget ezúttal is telenyomtam linkekkel, tessék végigkattintgatni őket!
Budapest után Szeged a kedvenc magyarországi villamosüzemem. Míg a másik…..
Hamster
2025.03.11 21:37:35
@Pályamágus, a sínész: Nem azt írta, hogy járjon forgalomban, hanem hogy szép lenne, ha megmaradna, neadjisten nosztalgiakocsiként járhatna.
Hamster
2025.03.11 21:45:18
@n-misi: "ez a villamos nem éri/érheti meg a nyugdíjkorhatárt."
Nem, ahhoz ICS-nek kellett volna születnie - és ezzel szerintem elhelyeztem a világban azt is, hogy mennyire nem tragédia, ha nem minden kocsitok alacsonypadlós, hisz így is piszok jól álltok Budapesthez képest (tudom, a relativizálás nem megoldás, de akkor is így van). Pláne ahhoz képest, amit csak meséltetek, hogy a kilencvenes években az ikerkocsi gyakran beugrott az 1-esre normál forgalmi kocsiként. A trolikhoz nem tudok hozzászólni, a 14/15Tr-eket sose szerettem, ha azokról van szó, de a magaspadlósaitok legalább Tatrák és nem ICS-k :)
Nem, ahhoz ICS-nek kellett volna születnie - és ezzel szerintem elhelyeztem a világban azt is, hogy mennyire nem tragédia, ha nem minden kocsitok alacsonypadlós, hisz így is piszok jól álltok Budapesthez képest (tudom, a relativizálás nem megoldás, de akkor is így van). Pláne ahhoz képest, amit csak meséltetek, hogy a kilencvenes években az ikerkocsi gyakran beugrott az 1-esre normál forgalmi kocsiként. A trolikhoz nem tudok hozzászólni, a 14/15Tr-eket sose szerettem, ha azokról van szó, de a magaspadlósaitok legalább Tatrák és nem ICS-k :)

Továbbra is lusta vagyok, úgyhogy a múltkori villamosok után most húzzuk az időt vonatokkal! A szöveget megint telepakoltam linkekkel, tessék szépen végigkattintgatni őket!
A józsefvárosi pályaudvart 2005-ben zárták be, de már másodjára, mert először 1885-ben szüntették meg a személyforgalmát,…..
Hamster
2025.03.09 18:21:06
@Flankerr: "Egy másodpercre SE hiányoznak ezek"
Nem akarok mindig negatív lenni (csak orvosi vizsgálaton:), de a kétezres évek közepén fotóztam olyan ingákat a váci vonalon, hogy az még a magyar vasút akkori állapotához képest is döbbenetes pusztulat volt. Sötét, koszos, összefirkált. És mégis biztosan van, aki utálja, hogy most Flirt meg Kiss jár helyettük, mert fújj, az vacak külföldi műanyag :) Amúgy a Bhv-knak egész jó fűtése volt, és ha nem volt kánikula, amikor odasültél, az ülései se voltak rosszak. Arról a típusról tényleg elhiszem, hogy minőségi ugrás volt a régi személyvonatokhoz képest.
Nem akarok mindig negatív lenni (csak orvosi vizsgálaton:), de a kétezres évek közepén fotóztam olyan ingákat a váci vonalon, hogy az még a magyar vasút akkori állapotához képest is döbbenetes pusztulat volt. Sötét, koszos, összefirkált. És mégis biztosan van, aki utálja, hogy most Flirt meg Kiss jár helyettük, mert fújj, az vacak külföldi műanyag :) Amúgy a Bhv-knak egész jó fűtése volt, és ha nem volt kánikula, amikor odasültél, az ülései se voltak rosszak. Arról a típusról tényleg elhiszem, hogy minőségi ugrás volt a régi személyvonatokhoz képest.
Hamster
2025.03.10 17:34:09
@cserepfalva: Geoffrey nemrég távozott közülünk. Szerintem minden 1969-es képét elküldte, de persze nem tudhatom, nem volt-e olyan, amit rossz minőségűnek ítélt. Én valamikor a kétezres évek második felében találkoztam vele Pesten, nem is kérdeztem meg, hogy a kettő közt járt-e itt.
Hamster
2025.03.11 06:38:19
@gigabursch: Elvileg ugyanaz, gondolom apró eltérések lehetnek.

Amikor 25 éve elkezdtem a(z akkor még csak) villamosos weboldalt csinálni, az egyik célkitűzésem az volt, hogy az összes akkor még közlekedő UV-ról legyen legalább egy képem. Ez drága szórakozás volt, hiszen filmre dolgoztam, az előhívás pénzbe került, a scannelés pedig macerás volt. Ennek ellenére…..
Hamster
2025.03.07 19:43:01
@46Laca: Azért ez egy izgalmas vadászat volt, nem adná ugyanazt az élményt a gép előtt ülés. Egyrészt volt egy listám egy A4-es papíron, hogy mi van már meg, és mi nincs, mert nem pazarolhattam kockát olyanra, ami már megvolt. Aztán ott volt, hogy nagyobb esély volt egy-egy kocsit reggel vagy a délutáni csúcsban elkapni, de akkor dolgozni kellett, szóval maradt a délutáni csúcs vége, nem ideális fényekkel. Hétvégén sokkal kevesebb kocsi volt kint, az nem volt jó alkalom, pedig akkor ráértem volna. Az 50-esen készült képek például úgy készültek, hogy hajnalok hajnalán felkeltem, kimentem Óbudáról Kispestre, aztán rohantam munkába Zuglóba. A Bihari út viszont viszonylag könnyen elérhető volt, oda sokszor mentem meló után. Még azt se mondhatni, hogy mindig ugyanazok a kocsik jöttek, mert nem: például MUV-ot elvileg nem volt szabad a 13-asra kiadni, mégis rendszeresen jöttek. A XI. kerület könnyen ment, annak ellenére, hogy akkor épp nem ott laktam: korai kelés, 86-os busz, sok kattogtatás, ami belefért (hatékony hely volt, mert minden irányból jöttek), aztán rohanás melóba. A igazság pillanata ezután jött, amikor elmentél a képekért a fotóboltba, mert lehet, hogy hiába lett meg egy kocsi, a kép sz*rul sikerült...
Hamster
2025.03.08 10:47:07
@nyelv-ész: Hát, ha valaki érteni akar a kvantummechanikához, át kell rágnia magát egy csomó fizika tankönyvön :)
Hamster
2025.03.09 17:59:03
@Retrovill: Köszi, nem ismertem ezt a képet, de ehhez az oldalhoz nem akarok már hozzányúlni.

Amióta van youtube (és szélessávú internet), esténként általában elindítok egy videót, amit még én választok ki, utána viszont csak megyek tovább a feldobott javaslatokon. Régebben eközben blogot is írtam, manapság már fáradt vagyok hozzá :) Követek pár gitáros-gitároktatós-zeneelemzős csatornát,…..
Hamster
2025.02.25 21:00:21
@NAR: Hát mondom én :) Esetleg nem és, hanem és/vagy a két problémám kapcsolata.
Hamster
2025.03.08 00:24:12
@gigabursch: Ízlések és pofonok, de az DSOTM-ról nem bírnék tölteléket mondani, annyira változatos. Nincs rajta olyan vadulás, mint mondjuk a One of these days, és nem olyan elszállós, mint a teljes Wish you were here, hanem valami szokatlan harmóniát találtak el. Amit sose bírtam megszokni, az az Animals. Meghallgattam sokszor, de nem fogott meg, semmit nem tudnék mondani róla azon kívül, hogy láttam a lemezborítóját a vonatból :) Szerintem a Final cutot többször meghallgattam, pedig az tényleg csak egy nem túl jól kimondottan rosszul kevert Waters szólólemez.
HamPLÓ
Még el se kezdődött igazából a tavasz, de máris tavaszi fáradtságom van, ...
2025.03.05 01:46:05

... úgyhogy ma is konzerv vért iszunk: itt van pár régi kép addig, amíg újra lesz ihletem blogot írni. Tettem sok linket is a szövegbe, remélem lesz, aki végigkattintgatja őket!
A 18-as villamos Savoya Parki hosszabbításának bejárása 2005. január 25-én. Érdekes volt végignézni, ahogy…..
Hamster
2025.03.05 20:43:56
@46Laca: Parázni a Sárga Szöcske vonalán?
www.youtube.com/watch?v=kQZB9zVbero
(Mondjuk én nem engedném a szöcskézést, mert furcsának tartom, hogy műszaki értelmiségiek egy műszaki szerkezetet a tervezési paramétereken jól tudhatóan túlmenő terhelésnek tesznek ki. Tudom, hogy sokat kibír a vas meg a beton, de nekem senki ne mondja, hogy nem árt a kocsinak és a pályának is, maximum senkinek nincs kedve megmérni.)
www.youtube.com/watch?v=kQZB9zVbero
(Mondjuk én nem engedném a szöcskézést, mert furcsának tartom, hogy műszaki értelmiségiek egy műszaki szerkezetet a tervezési paramétereken jól tudhatóan túlmenő terhelésnek tesznek ki. Tudom, hogy sokat kibír a vas meg a beton, de nekem senki ne mondja, hogy nem árt a kocsinak és a pályának is, maximum senkinek nincs kedve megmérni.)
Hamster
2025.03.06 20:04:39
@46Laca: Nem, ez a jövő műszaki értelmisége. Minden irónia nélkül.
Hamster
2025.03.07 18:54:52
@nyelv-ész: Hát ez pont egy KIN lehet, az ő hülyeségük a Sárga Szöcske. A Schönherz Qpákon is sok fura dolgot csinálnak, de nekem ne mondja senki, hogy egy UV vagy ICS rugóit nem lehet tönkrevágni egy ilyen ugrálással. Persze lehet, hogy nem ott helyben döglik meg, hanem egy hónap múlva, de nem látom, hogy ez miért jó.

2024. szeptember 14-én örültünk, hogy volt egyátalán mivel hajóznunk, mert előző nap a járatok nagy részét lemondták az időjárás miatt, és aznap is korlátozások voltak. Az idő ennek megfelelően nem volt szép, viszont érdekes és vadregényes igen! Meg hintáztatós, lásd a videó utolsó jelenetét. Sajnos…..
Hamster
2025.03.02 18:09:16
@gigabursch: Mázlista. Nekem már nagyon elegem van a lépcsők, motorok és közlekedési lámpák képeiből :)
Hamster
2025.03.02 18:30:35
@gigabursch: Ezt pedig köszi. Nem is merem leírni, de egy ideje, körülbelül, amióta nem nagyon csinálok villamosos videókat, és emiatt sokkal kevesebben klikkelnek rájuk, rosszabb minőségben látható minden youtube tartalmam. Hogy amit feltöltök, jobb minőségű volt ennél, ez természetes, de a régebbiek is rosszabbnak tűnnek újabban. Vagy a hálózati kapcsolatomat találja folyamatosan gyengének, vagy a kevésbé nézett csatornákat rosszabb minőségben cache-eli, mert _ugyanabban a 1080-as max felbontásban_ darabosabbak, kicsit rángatnak, több a tömörítéses artifact, mint régebben. Én logikusnak találnám, ha azokat a videókat, amiket kevesen néznek, gyengébb minőségben tárolnák streamelésre, csak ugye nem lehet biztosra tudni. Valahol megvan jó minőségben is minden videó, de a szerverekre nem az van "kiterítve", hanem egy kisebb fájl, hogy maradjon hely és sávszélesség a többet nézett videóknak. Ez a villamosos videóknál szerintem senkinek nem is tűnik fel, de a hullámos víz látványa pont rosszul bírja a tömörítést. Vagy csak nálam néz úgy ki a max 1080-ban is, mintha 480p lenne felnagyítva?
Hamster
2025.03.05 20:34:28
@gigabursch: Szinte kizártnak tartom, hogy az eredeti videót bájtról bájtra megtartanák, vagy ha mégis, akkor se kapod meg egy downloaderrel. Az biztos, hogy azonnal konvertálják különböző felbontásokba, és az adott felbontáson belül is van jobb és rosszabb minőségű verzió, elérhető sávszéleségtől és mástól függő codecekkel, mindez változó bitrate-tel, amivel lejátszás közben is tudnak váltani. Én csak azt tudom, hogy a tavalyi videóim akkor csak kicsit voltak rosszabb minőségűek az eredetinél, most viszont már ugrálnak, bármikor nézem őket (tehát vélhetően nem azért, mert épp nincs sávszélesség, és keskenyebb sávszélességben jön adat). Persze lehet, hogy valamiért mindig rossz a vonal itt, és ezért rosszabbat kapok, más meg megkapja a jobbat, ezt nem tudhatom :)

Így a téli hidegben jó felidézni, hogy volt egyszer egy jó meleg nyár (állítólag lesz is, bár erről megoszlanak a vélemények). Persze volt tavasz és ősz is, meg december, de ha megkérdeznek, mik voltak a legkellemesebb vonatozós élményeim 2024-ben, akkor a nyári Nohabozások és Nohab-fotózások jutnak…..
Hamster
2025.02.16 11:14:55
@46Laca: Hát a Plehács és a Laminátka csehszlovák mozdony, nem írhattam mást rá. A 109-es az már csak cseh, amiatt volt ott a cseh. A viccelődést meg szerintem megértik az olvasók :)
Amúgy érdekes, hogy a nyolcvanas évek második felében sokszor őszöltünk és tavaszoltunk Zebegényben, látótávolságban a vasúttól, de fogalmam sincs, mik jártak arra. Szerintem akkor már és még nem Laminátkáztak, hanem mindent Szilire cseréltek Párkányban vagy Szobon.
Amúgy érdekes, hogy a nyolcvanas évek második felében sokszor őszöltünk és tavaszoltunk Zebegényben, látótávolságban a vasúttól, de fogalmam sincs, mik jártak arra. Szerintem akkor már és még nem Laminátkáztak, hanem mindent Szilire cseréltek Párkányban vagy Szobon.
Hamster
2025.02.16 14:20:50
@46Laca: Tényleg nem volt gyakori, de szerintem az osztrák dupla mozdony (a két 1146) már hamarabb ('88 körül?) bejött, csehszlovák dízelek is lejöttek Somoskőújfalu felől. Pestig jövő Laminátkákról meg valamelyik szlovák vasútbarát oldalon olvastam, hogy személyt és terheket is hoztak befelé, rendszeresen a hetvenes-nyolcvanas években. Az se lepne meg, ha délen a jugók is bejártak volna valameddig, de persze lehet, hogy csak mondjuk Gyékényes állomásig (később tudom, hogy a horvát Kennedy-k (vagy azok valamelyik verziója) felmentek egészen Balatonszentgyörgyig).
Hamster
2025.02.25 19:34:26
@46Laca: Itt írják, hogy '72-ben a Metropollal járt Laminát nálunk:
uuuuu.hu/article/laminatka-magyarorszag/
Az egész cikk érdekes, nem csak ez a részlet.
uuuuu.hu/article/laminatka-magyarorszag/
Az egész cikk érdekes, nem csak ez a részlet.

Nem tudom, manapság ki hallgat végig teljes lemezeket az elejétől a végéig. Ismerek még ilyen embereket, de a legtöbben valószínűleg egymást véletlenszerűen követő dalokat hallgatnak streamingen, vagy rádióznak. Régebben fontos volt a sorrend, ahogy a dalok egy-egy albumra kerültek: egy igazán jó…..
Hamster
2023.12.01 00:07:38
@nyelv-ész: Lehet ütősen indulni, elvarázslósan indulni, meglepően indulni, viccesen indulni, de ezek az _indítások_ nálam a "meh" kategória. Gyarmati blúzbandához képest is, tőlük valahogy energikusabbat várnék. Mondom, értem, hogy a Black in Backet fura lett volna a You shook me-val indítani... De a Back in Black szvsz találóbb lett volna.
Hamster
2023.12.01 18:47:01
@Mesterséges Geci: Akkor az a lemez sincs meg, amin a Deep Purple-s Ian Gillan énekelt? Úgy hangzik, mintha vicc lenne, pedig tényleg létezik :)
Hamster
2025.02.25 09:19:27
@NAR: Jajj, az tényleg fura. Érdekes módon az sokkal jobb, amikor a Tribute lemezen Randy Rhoads saját sílusban játssza a Children of the Grave-et.
HamPLÓ
Figyelem, ez nem egy hajós weboldal! Na jó, igazából az, csak kicsit másként :)
2025.02.19 03:03:27

Ez az oldal még az előzőnél is naplószerűbb lesz, ráadásul majdnem annyi vasutat tartalmaz, mint hajót. De nem kell megijedni, nem ütközőcsókolgató-talpfaszámláló stílusban fogant, hanem utasélményes-elgondolkodósban. Kezdetben a villamosos oldalaim is ehhez hasonlóan elbeszélő jellegűek voltak,…..

Erősen hullámzó, hogy milyen gyakran járok gyermekvasutazni. 2022-ben például sokszor voltam, 2023-ban egyszer se, 2024-ben csak egyszer. Idén hamar meglett az első alkalom, kíváncsi vagyok, lesz-e folytatása. Ez attól is függ, hogy hányszor közlekedik valami érdekes masina - mint például ő:
A…..
Hamster
2025.02.05 17:50:24
@gigabursch: Akkor már csak azt nem értem, hogy ez hogy jött ide :)
Egyébként igen, a legtöbb külföldi nyelv kiejtése magyarban beszédhibának számít, ezért van jellegzetes akcentusunk, nekem legalábbis mindenképp. A francia megint más, az mindenütt másutt beszédhibának számít :D Egyszer elkezdtem tanulni, el is kezdtem kapizsgálni, hogy mit hogyan kell nagyjából ejteni, de - bár logikusabb, mint az angolban, ahol bármit bárhogy lehet ejteni, lásd reading és Reading, read és read, worchester és társai - hamar elfelejtettem. Vannak nyelvek, amiket nem lehet fél erőbedobással megtanulni, és akkor a C programozási nyelv valahogy érdekesebbnek tűnt :)
Egyébként igen, a legtöbb külföldi nyelv kiejtése magyarban beszédhibának számít, ezért van jellegzetes akcentusunk, nekem legalábbis mindenképp. A francia megint más, az mindenütt másutt beszédhibának számít :D Egyszer elkezdtem tanulni, el is kezdtem kapizsgálni, hogy mit hogyan kell nagyjából ejteni, de - bár logikusabb, mint az angolban, ahol bármit bárhogy lehet ejteni, lásd reading és Reading, read és read, worchester és társai - hamar elfelejtettem. Vannak nyelvek, amiket nem lehet fél erőbedobással megtanulni, és akkor a C programozási nyelv valahogy érdekesebbnek tűnt :)
Hamster
2025.02.08 20:19:11
@SomiTomi: Mi kisvonatoztunk Kismaroson és Gemencen, nagyival Szilvásváradon, és szerintem ennyi, pedig édesapám úttörővasutas volt gyerekkorában. Őszintén szólva nem is néztem a mozdonyokat, annyira lefoglalt az utazás élménye. Az már felnőttkoromban volt, hogy jé, de cuki ez az izé, mi a neve, céötven?
Hamster
2025.02.09 22:38:31
@SomiTomi: "szóval minden vonatnak a mozdony a legérdekesebb része"
Ezek szerint te még nem vonatoztál Svájcban. Halvány segédfogalmam sincs, milyen mozdonyok vontattak, mert a legérdekesebb az volt a vonatban, ahol mentünk :)
Ezek szerint te még nem vonatoztál Svájcban. Halvány segédfogalmam sincs, milyen mozdonyok vontattak, mert a legérdekesebb az volt a vonatban, ahol mentünk :)

A Balatont nem csak a táj, a víz és a hajózás élménye miatt szeretem, hanem mert olyan pozitív energiája van, mint kevés helynek az országban. Nem ilyen ezoterikus, "a Föld közepe - a világ csakrája" marhaság értelemben, egyszerűen nagyobb a boldog, vagy magukat legalábbis jól érző emberek aránya,…..
Hamster
2025.02.08 12:08:47
@Flankerr: Igen, a Velencei-tó egyfajta Balaton-pótló volt sokaknak. Tulajdonképpen nekünk is, mert Trabanttal egy egynapos balatoni kiruccanás nem lett volna az igazi, úgyhogy nyári hétvégéken Agárdra mentünk, de utáltam. Pedig a viharjelzést itt is ágyúlövéssel jelezték, ami lássuk be, elég állat volt :)
Hamster
2025.02.08 20:16:25
@Flankerr: Ott is van víztározó, egyfajta Velencei-tó pótló :)

Jártam már néhányszor télen a Balatonon, egyszer még a jégre is rámerészkedtem, ettől függetlenül minden téli látogatás furcsa, annyira más arcát mutatja a tó és környéke ilyenkor.
Az, hogy a hideg évszakban (mondjuk amikor ezt írom, épp 10 fok van, ami ezt a jelzőt erősen idézőjelbe teszi)…..
Hamster
2025.02.02 12:49:10
@gigabursch: De nincsenek mérhetően többen, mint korábbi években? Korábban a varjú inkább csak érdekesség volt a városban, most meg a siófoki mittudoménmilyen parkot teljesen megszállva tartották nyár elején, folyamatosan ordibáltak, és az ember cikkcakkban közlekedett az ürüléknyomok közt.
Hamster
2025.02.02 17:28:00
@46Laca: Köszönöm a megszakértést! Akkor mégiscsak jól éreztem, hogy valami nem kerek. Az a négy kopoltyú furcsa volt, csak nem tudtam, melyik az eredeti, amitől valamelyik másik modell felé eltér :) Megnéztem régi képeken, azokon se volt a sima Zsigákon, illetve a közelmúltbeli (veterántalálkozós) képeken már hol van, hol nincs, gondolom azért, amit írsz.
Hamster
2025.02.03 22:15:09
@cserepfalva: Akkor is így a sétányon hosszában volt? Marha jó lehet ott száguldozni, kicsit sajnálom, hogy már nem merek korcsolyára állni.

Idén 25 éves a közlekedési website-om (használják még ezt a szót?). Leírni is rossz ezt a számot, hiszen például a Bengálik ennél jelentősen kevesebb ideig dolgoztak Budapesten. Sajnos eleinte nem fotóztam, csak kunyeráltam, mondván, hogy a nálam profibb fotósok úgyis jobb képeket csinálnak, mint…..
Hamster
2025.01.30 19:24:07
@nyelv-ész: Fú a hejessiraassal pedig én is küzködök ám néha :) Főleg a régebbi oldalak, amik körülbelül valós időben készültek: gépeltem, ahogy a szöveg jött belőlem, és már fel is ment. Időnként megnézek egy-egy oldalt, és nem bírok nem belejavítani, bár módszeresen mindenen végigmenni nyilván nem fogok.
Hamster
2025.01.30 19:28:36
@cserepfalva: A londoni metróról is van pár könyvem. Hihetetlen, hogy csak úgy építettek alagutakat, aztán ugyanazzal a lendülettel fel is hagytak. És nemrég is valamelyik állomást úgy szélesítették, hogy az egyik vágány mellé építettek egy új alagutat, a régi vágányalagútból meg peron lett (vagy valami hasonló sztori). Meg a DLR-nek is más vége volt először, pedig az nem volt régen. Van egy Jago Hazzard nevű emberke a youtube-on, néha ottragadok a videóin, ami ezekről szólnak.
Hamster
2025.01.31 19:41:23
@toto92: Ma fizettem be a domain fenntartását, remélhetőleg még marad is :)

A tavalyi év közlekedéssel kapcsolatos élményei közül nehéz kiemelnem a legnagyobbakat, hiszen rengeteg volt belőlük, de ha mindenképpen választanom kellene, dobogós lenne a pillanat, amikor Virágvölgyben felszálltam a Gyermekvasút személykocsijába, és ezt láttam magam előtt:
Ez itt ugyanis egy…..
Hamster
2025.01.25 23:53:49
@gigabursch: Na, még egy: igazad van, a licensz vásárlása a lehető legjobb megoldás volt, csak utána megállt a világ, nem lett újabb licensz, és saját maguk se terveztek újat az alatt, amíg a licenszek alapján gyártottak. Ahogy már írtam valahol, az iparunk nagyjából csak a licenszek miatt működött: a Csepel Steyrt kapott, a Rába MAN-t vásárolt, a Ganznak Nyugat-Európa együtt rakta össze a V43-ast, az Ikarus meg egy Henschel buszt szedett szét, és aztán építette meg a 180-ast. Ja, izé, az nem licensz volt :) De tegyük hozzá az igazság kedvéért, hogy ugyanez ment másutt is: a Skoda valami talán svájci licensz után kezdett el jó villanymozdonyokat gyártani, a lengyelek angol mozdonyokat vettek, a románok svájci (Sulzer) és svéd (ASEA) licenszeket gyártottak százával, és ugye a Tatra villamosok is tulajdonképpen amerikaiak. Valamiért úgy sejtem, hogy a csehszlovákok minőségibben gyártottak, a műszaki kultúrájuk meg mindig erősebb volt. Nekik jó alap lehetett, hogy a háború előtt és alatt német repülőgépeket gyártottak (a 109-estől kezdve a 262-esig), utána meg szovjeteket (MiG-ek), szóval a csúcstechnika mindig ott volt. Nálunk ugyan raktak össze Messereket a háború idején, de utána a maximum az volt, hogy Esztergomban összeszereltek pár Jak-18-ast. Évtizedekkel később meg a Skoda gyártott reaktortartályt Paksra, és nem a Ganz Temelínbe :)
Nem tudom, hogy miért állt meg a világ, hogy a Láng motorok miért nem fejlődtek tovább, hogy a Jendrassik után miért nem jött valami új család (és a Kovácsházy-motorokból miért nem lett gyakorlatilag semmi a vasúton), gyanítom, hogy metallurgiában, szabályzástechnikában, gyártástechnológiában, meg még számos területen voltak lemaradásaink, emiatt nem tudtak továbblépni. És aztán csak nőtt a lemaradás, amikor bejött az elektronika. De azt se tudom, hogy a villanyászatnál miért állt meg a világ, mert azt én is zsenántnak érzem, hogy azért vittek Gigantot Hollandiába, hogy megnézzék, túléli-e az új hálózat, ha Gigant dolgozik rajta. Ez azért nem arra utal, hogy olyan rettentő jól sikerült. Összességében azt gondolom, hogy a Ganz 1945-ig egy jó "niche market" gyártó volt: kisebb sorozatok speciális igényekre, nagyjából mint a Stadler 20 évvel ezelőttig. Csak aztán a háború után a mérnökök egy része már nem volt meg, jó anyagok nem voltak, ami meg volt, abból a nagy testvérnek kellett jóvátételi mozdonyokat és dízel motorvonatokat építeni. És mire saját lábra állhattak volna, már több évtizedes lett a lemaradás, ennek ellenére megpróbáltak mindent velük gyártatni. Szar beszállítói háttérrel és kevés pénzből kellett volna egyszerre az ungarische MAN-nak, BBC-nek, Voithnak, Kruppnak, Siemensnek lenni...
Nem tudom, hogy miért állt meg a világ, hogy a Láng motorok miért nem fejlődtek tovább, hogy a Jendrassik után miért nem jött valami új család (és a Kovácsházy-motorokból miért nem lett gyakorlatilag semmi a vasúton), gyanítom, hogy metallurgiában, szabályzástechnikában, gyártástechnológiában, meg még számos területen voltak lemaradásaink, emiatt nem tudtak továbblépni. És aztán csak nőtt a lemaradás, amikor bejött az elektronika. De azt se tudom, hogy a villanyászatnál miért állt meg a világ, mert azt én is zsenántnak érzem, hogy azért vittek Gigantot Hollandiába, hogy megnézzék, túléli-e az új hálózat, ha Gigant dolgozik rajta. Ez azért nem arra utal, hogy olyan rettentő jól sikerült. Összességében azt gondolom, hogy a Ganz 1945-ig egy jó "niche market" gyártó volt: kisebb sorozatok speciális igényekre, nagyjából mint a Stadler 20 évvel ezelőttig. Csak aztán a háború után a mérnökök egy része már nem volt meg, jó anyagok nem voltak, ami meg volt, abból a nagy testvérnek kellett jóvátételi mozdonyokat és dízel motorvonatokat építeni. És mire saját lábra állhattak volna, már több évtizedes lett a lemaradás, ennek ellenére megpróbáltak mindent velük gyártatni. Szar beszállítói háttérrel és kevés pénzből kellett volna egyszerre az ungarische MAN-nak, BBC-nek, Voithnak, Kruppnak, Siemensnek lenni...
Hamster
2025.01.27 21:16:17
@nyelv-ész: "de nem volt tartósabb, mit az Ikarus."
Nincsenek statisztikáim a Karosákról, de ez az "Ikarus hú de tartós" is inkább csak erős féligazság. Vázcserés nagyjavításokat csináltak rajtuk, azért maradtak talpon: szegecs.de/vazcseres_felujitas.html
Ahogy látható, teljesen új kasztnikra szinte csak rárakták a régi gyári táblkat - így könnyű tartósnak lenni! Anno az egyesítés után a nyugati oldali németek meglehetősen kiakadtak a keleti járművekre, hogy mennyire rohad mindegyik. A Tatrákat elég erősen felújították, támogatva a helyi ipart, az Ikarusokat meg kiszórták, amint tudták. Itthon viszont bármikor bevihetted a buszodat a 8888-as számú Volán telephelyére, ahol értettek hozzá, és mindent le is tudtak gyártani hozzá, aztán kaptál egy ugyanolyan rendszámú Ikarust, mint amit bevittél. Persze nem kellett feltétlenül ennek történnie, ha egy busz jó állapotban volt, úgyhogy maradtak elég sok eredeti vasat tartalmazó gépek is, de a többség valószínűleg nem ilyen. Egyébként egy busznak se szabadna 20-30 évet dolgoznia. Ha mégis megteszi, az nem a buszt dicséri, hanem a nyomort demonstrálja, hogy nem telik újra.
A villamosokkal ugyanez volt, még kétezervalamikor is vázig lebontva lemezeltek újra UV-kat a Fehér úton, mert az volt a rend, hogy x évente vagy kilométerenként újra kell építeni gyakorlatilag a váztól. Ehhez képest Bécsben csak akkor cserélték a pléhet, ha az valamiért tört, mert alatta úgyis minden rendben volt. Valószínű, hogy az Ikarus jobb minőség volt, mint egy rakat keleti gyár, de azért biztos nem véletlen, hogy nyugaton soha nem vettek sokat belőlük, és azok is hamar eltűntek. Isztambulban és egyéb hasonló helyeken meg feltételezem, hogy ugyanúgy beálltak arra, mint nálunk, a fődarabcserés javításra. A későbbi Ikarust meg hagyjuk a ropiként törő vázú 400-asokkal...
Nincsenek statisztikáim a Karosákról, de ez az "Ikarus hú de tartós" is inkább csak erős féligazság. Vázcserés nagyjavításokat csináltak rajtuk, azért maradtak talpon: szegecs.de/vazcseres_felujitas.html
Ahogy látható, teljesen új kasztnikra szinte csak rárakták a régi gyári táblkat - így könnyű tartósnak lenni! Anno az egyesítés után a nyugati oldali németek meglehetősen kiakadtak a keleti járművekre, hogy mennyire rohad mindegyik. A Tatrákat elég erősen felújították, támogatva a helyi ipart, az Ikarusokat meg kiszórták, amint tudták. Itthon viszont bármikor bevihetted a buszodat a 8888-as számú Volán telephelyére, ahol értettek hozzá, és mindent le is tudtak gyártani hozzá, aztán kaptál egy ugyanolyan rendszámú Ikarust, mint amit bevittél. Persze nem kellett feltétlenül ennek történnie, ha egy busz jó állapotban volt, úgyhogy maradtak elég sok eredeti vasat tartalmazó gépek is, de a többség valószínűleg nem ilyen. Egyébként egy busznak se szabadna 20-30 évet dolgoznia. Ha mégis megteszi, az nem a buszt dicséri, hanem a nyomort demonstrálja, hogy nem telik újra.
A villamosokkal ugyanez volt, még kétezervalamikor is vázig lebontva lemezeltek újra UV-kat a Fehér úton, mert az volt a rend, hogy x évente vagy kilométerenként újra kell építeni gyakorlatilag a váztól. Ehhez képest Bécsben csak akkor cserélték a pléhet, ha az valamiért tört, mert alatta úgyis minden rendben volt. Valószínű, hogy az Ikarus jobb minőség volt, mint egy rakat keleti gyár, de azért biztos nem véletlen, hogy nyugaton soha nem vettek sokat belőlük, és azok is hamar eltűntek. Isztambulban és egyéb hasonló helyeken meg feltételezem, hogy ugyanúgy beálltak arra, mint nálunk, a fődarabcserés javításra. A későbbi Ikarust meg hagyjuk a ropiként törő vázú 400-asokkal...
Hamster
2025.01.28 18:23:56
@gigabursch: A vasútnak mennyivel egyszerűbb dolga volt, amikor a kazánokat cserélgette a gőzösök közt :) Persze azoknak is volt száma, de valahogy megoldották.

2024. november 3-án elmentek az utolsó Bahartos személyszállító hajók arra az évre. Akkor már csak két járat dolgozott: a Fonyód - Badacsony - Fonyód és a Siófok - Füred - Tihany - Füred - Siófok. Bár még nincs vége a naptári évnek, a kikötők ekkor már búcsúznak, és valahogy csendes, befele forduló…..

A folyón alapvetően hosszában kell hajózni - kivéve akkor, amikor keresztben, mert pont szemben van dolgod :) Budapesttől karnyújtásnyi távolságban több komp is jár, ráadásul egymástól jelentősen eltérő kialakításúak. A kedvencem a kötélvontatású soroksári, de a Nagymaros - Visegrád járat is…..

Képes beszámoló a tavalyi év egyik legszebb estéjéről. Bár kompozni mentem, a gépek helyett a látvány volt az, ami elbűvölt. Kicsit se foglalkoztam azzal, hogy milyen propeller hajt bennünket :) mert egész hihetetlen volt az egész! Véletlenül pont a naplemente előtt két perccel értünk oda, úgyhogy…..
Hamster
2025.01.18 23:01:51

Ezeket a járműveket szerintem minden közlekedésbarátnak imádnia kellene, a mozgás és a motorhang élménye mellett az olyan részletek miatt is, mint a régi villamosok kurblis ablaktekerői, vagy az egyiknél a "régimetrós" cicilámpák. Ezek a hatvanas években épült gépek valahol az Ikarusaink és az…..
Hamster
2025.01.14 17:49:33
@gigabursch: Azt még a Balatonon rakták bele.
Hamster
2025.01.14 21:34:13
@NAR: Azért ez nem a tenger, se nagy hullámok, se nagy szél, a fenekét meg ha telerakják betonnal, máris nem borul sehova :) A Beloiannisz volt szerintem feltűnően aránytalan eredetileg, szépen ki is könnyítgették a tetejét egy idő után: hajoregiszter.hu/hk3/0021/20526_n.jpg
Hamster
2025.01.15 20:15:34
@gigabursch: Nem mindegyik így nézett ki, ebből ilyen parádés kocsit csináltak, lehet, hogy a BKV-nak is emiatt tetszett meg.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Egyébként a fesztiválos tömeg október végefelé szerintem azt mutatja, hogy van helyi élet olyankor is, csak ritkán van becsatornázva valami programba.