Adatok
wabisabi
0 bejegyzést írt és 8 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Fent és lent - gátlástalan patriotizmus
Cselekvő emancipáció à la Feldmár és Vekerdy
2013.06.11 07:00:00
Virágh Szabolcs írása
"Ez színtiszta politika!"
„Nem kell köszönni” – mondja Vekerdy Tamás, és felidéződik bennem kisgyermekkorom iszonyú szorongása édesanyám aggódó tekintetével a háttérben: baj van vele(m), mert nem köszön(ök) idegeneknek. A „nénik társadalma”…..
wabisabi
2013.06.20 15:05:14
@pocaklakó minimanó:
hát nekem Zimbardo kísérlete épp annyira bizonyítja azt, hogy az uniformizált, merev hierarchikus struktúrák secperc alatt előhívják a mégoly kulturált emberekből is ezeket az agresszív ösztönöket. és ugye nem mindenkiből: "not all the guards resorted to hostility" www.holah.karoo.net/zimbardostudy.htm
erről meg nem is beszélve: "The study can also be criticised for its unrepresentative sample. Since the experiment was conducted using 24 normal, healthy, male college students who were predominantly middle class and white (one was described as oriental), we have to be careful generalising the results to other people." uott.
hát nekem Zimbardo kísérlete épp annyira bizonyítja azt, hogy az uniformizált, merev hierarchikus struktúrák secperc alatt előhívják a mégoly kulturált emberekből is ezeket az agresszív ösztönöket. és ugye nem mindenkiből: "not all the guards resorted to hostility" www.holah.karoo.net/zimbardostudy.htm
erről meg nem is beszélve: "The study can also be criticised for its unrepresentative sample. Since the experiment was conducted using 24 normal, healthy, male college students who were predominantly middle class and white (one was described as oriental), we have to be careful generalising the results to other people." uott.
wabisabi
2013.06.20 15:19:01
@pocaklakó minimanó:
szóval azért én merem azt gondolni, hogy az állandónak látszó kb. 60% mellett, aki Milgramnál megadta volna a halálos áramütést a maradék 40 azért mondott nemet, mert megtanulta azt, például demokratikus keretek között.
de még ha nem is így lenne, és lemondunk a demokratius iskolák nagy társadalomformáló erejébe vetett hitünkről, mi indokolja, hogy a hagyományos iskolák ennyire autoritásközpontúak? vagy pont az lenne a jó, hiszen mindannyiunk potenciális gyilkos? tehát ha nem autoriter közegben nevelkedik, még inkább az lesz? nem lehet, hogy ha mondjuk hosszú távon gyerekek jelentős része jár demokratikus iskolákba, az a a bizonyos 60% csökkenne?
amúgy pedig a polkorrektség komplex jelenségét meglehetősen félrevezetp szellemi fasizmusként interpretálni szerintem. sokkal inkább egy hol merevebben, hol rugalmasabban kezelt nyelvpolitikai kérdésről van szó, ami választ kínál -- lehet h életszerútlent -- egy soha nem volt történelmi-kulturális helyzetre, ld. multikulti, internet, blabla.
szóval azért én merem azt gondolni, hogy az állandónak látszó kb. 60% mellett, aki Milgramnál megadta volna a halálos áramütést a maradék 40 azért mondott nemet, mert megtanulta azt, például demokratikus keretek között.
de még ha nem is így lenne, és lemondunk a demokratius iskolák nagy társadalomformáló erejébe vetett hitünkről, mi indokolja, hogy a hagyományos iskolák ennyire autoritásközpontúak? vagy pont az lenne a jó, hiszen mindannyiunk potenciális gyilkos? tehát ha nem autoriter közegben nevelkedik, még inkább az lesz? nem lehet, hogy ha mondjuk hosszú távon gyerekek jelentős része jár demokratikus iskolákba, az a a bizonyos 60% csökkenne?
amúgy pedig a polkorrektség komplex jelenségét meglehetősen félrevezetp szellemi fasizmusként interpretálni szerintem. sokkal inkább egy hol merevebben, hol rugalmasabban kezelt nyelvpolitikai kérdésről van szó, ami választ kínál -- lehet h életszerútlent -- egy soha nem volt történelmi-kulturális helyzetre, ld. multikulti, internet, blabla.
A reggeli hírekről lemaradva, gyanútlanul érkeztem meg tegnap a Magyar Tudományos Akadémia szinte teljesen üres Jakobinus Termébe, a ROMA élet Közép-Európában és Magyarországon konferenciára. Nem mellesleg Vona Gáborral egyszerre. Mindketten késtünk, de míg én mezei…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
én úgy értem az általad említett kísérleteket, és az azokból leszűrt következtetéseket, hogy az ember(ek bizonyos százaléka) bizonyos körülmények között kontrollálatlan hatalommal rendelkezve és/vagy egy felelősségáthárításra alkalmas, autoritásnak kiszolgáltatott helyzetben hajlandó embertársainak fájdalmat okozni, őket meg is ölni, és még akár meg is ideologizálni azt.
a kérdés az, hogy vajon az autoritás kritikátlan elfogadására, a természetes késztetések biztonságos, de mégis szabad közegben való kiélésének elfojtására épülő kultúra (beleértve az iskolarendszert) mennyiben felelős mindezért?
vajon egy demokratikus iskolában felnőtt populáció ugyanolyan százalékban produkálta volna a kísérleti eredményeket?
még a Legyek urával szokták illusztrálni és "bizonyítani" a gyerekember gonoszságra hajlamos természetét, azonban létezik más interpretáció is: www.demokratikusneveles.hu/index.php/cikkek/14-david-gribble/18-david-gribble-legyek-ura