Adatok
kakukk123
0 bejegyzést írt és 45 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Egyperces Történelem
Hermann Göring, a fiatal vadászpilóta élete a világháborúban
2020.02.26 18:45:00
Hermann Göring nevét legtöbben a Hitler mellett betöltött magas pozíciója és hírneve miatt ismerik. A második világháború utolsó napjaiban megpróbálta átvenni a hatalmat Hitlertől, ez azonban nem sikerült neki. A nürnbergi per során halálraítélték, ám a végrehajtás elől az öngyilkosságba menekült.…..
kakukk123
2020.02.28 09:00:26
Mai divatos szóval Göring "alkalmatlan" volt arra a posztra, amibe később került. 1942 őszén a Luftwaffe korlátlan úr volt Európa egén, másfél évvel később, 1944 tavaszán a szövetségesek azt tettek Európa egén, amit akartak. Göring parancsnoksága alatt a Luftwaffe üldözőből üldözötté vált. A háború elején a német pilóta képzettebb volt, mint bárki más, a háború végén viszont már feleannyi kiképzéssel dobták harcba, mint egy britet, egy amerikait, vagy akár egy oroszt.
Egyperces Történelem
Lothar von Richthofen, a vörös báró öccsének kalandos élete
2020.02.25 07:15:00
Lothar von Richthofen, Manfred von Richthofennek, vagyis a híres Vörös Bárónak az öccse volt, aki az első világháború idején együtt szolgált bátyjával a német légierőnél, mint vadászpilóta. Sokan jobb pilótának tartották bátyjánál, ugyanis összesen 77 napot töltött a fronton és 40 légigyőzelmet ért…..
kakukk123
2020.02.26 08:49:48
"Az Arcanum által jegyzett szocialista Magyarország bűneseteit a korabeli sajtó szemüvegén át bemutató sorozatunk egyelőre véget ért. Ám újabb nosztalgikus témával folytatódik idén a Digitális Tudománytár cikksorozata, ami az 1945 utáni magyar filmsorozatokról szól majd, amelyeket jócskán átszőtt a…..
Adolf Hitler, Németország 1933 -ban hatalomra került náci diktátora gyermekkorát és ifjúságának egy részét szülőhazájában, Ausztriában töltötte. 1889 április 20 -án született az Osztrák-Magyar Monarchia egyik településén, Braunau am Inn -ben (Linztől 90 km-re). Kamasz éveit több osztrák városban…..
Az első világháború végére az európai politikai életből szinte teljesen eltűnt a viktoriánus korszakra jellemző következetes, célirányos, érdek és értékalapú politizálás. Palmerstone, Gladstone, Bismarck korszaka elmúlt, a helyükre középszerű kishivatalnokok, majd hataloméhes szélhámosok és…..
Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp
A legkiválóbb hadseregek - értékelés
2019.09.04 11:02:01
Hétfőn éjfélkor fejeződött be a Lemilblog legújabb szavazós és vitatkozós tippjátéka, melynek során azt kértük tőletek, hogy egy 15-ös – vállaltan szubjektív és kicsit provokatív - listából egyrészt válasszátok ki azt a négy hadsereget, amely szerintetek megérdemli a „legkiválóbb” jelzőt, másrészt…..
Képeslap egy gyerekekből álló konföderációs hadi zászlóról egy 1907-es konföderációs megemlékezésről (forrás: Library of Virginia)
Amikor a történelemhamisításra gondolunk, elsőre alighanem autoriter rendszerek termékei jutnak eszünkbe, mint például a Sztálin-korszak híres-hírhedt fotói.…..
A második világháborúban a német sikerek története mindenki számára ismert. A jól gépesített német hadsereg és a német precizitással megalkotott harckocsik eltaposták az európai riválisokat. A német tankok könnyedén szállták meg a hősiesen küzdő, ám súlyosan elmaradott Lengyelországot, a…..
Miután néhány nappal ezelőtt a Tiborublog/Lemilblog vegyes zárt Facebook-csoportjában kitettem néhány táblázatot a második világháború ászpilótáiról, a kommentek között felmerült annak igénye, hogy készítsek valami hasonlót az első világháborúval kapcsolatban is, ha már az azonos időszak K.u.K.…..
kakukk123
2019.01.31 20:47:38
@tiboru:
Ja, igazad van, de ha ennyire eltérő volt a légigyőzelmek számolásának metodikája, akkor lehet, hogy eleve almát hasonlítunk körtéhez.
Majd kíváncsi leszek, ha a 2.vh-hoz érsz, mert ott már elég sok forrásból lehet double-checkelni a számokat. Én itt is csak azért piszkáltam a kérdést, mert a köztudatban élő kép alapján a német légierő nem volt *annyival* kevésbe hatékony, mint ahogy ezek a számok sugallják. Egyszerűen érdekelne, hogy az egyes pilóták teljesítménye (amit itt elemeztél) hogyan viszonyul a légiháború *egészének* eredményességéhez és hatékonyságához.
Ja, igazad van, de ha ennyire eltérő volt a légigyőzelmek számolásának metodikája, akkor lehet, hogy eleve almát hasonlítunk körtéhez.
Majd kíváncsi leszek, ha a 2.vh-hoz érsz, mert ott már elég sok forrásból lehet double-checkelni a számokat. Én itt is csak azért piszkáltam a kérdést, mert a köztudatban élő kép alapján a német légierő nem volt *annyival* kevésbe hatékony, mint ahogy ezek a számok sugallják. Egyszerűen érdekelne, hogy az egyes pilóták teljesítménye (amit itt elemeztél) hogyan viszonyul a légiháború *egészének* eredményességéhez és hatékonyságához.
Hello Sport!
Nyolc év, nyolc szövetségi kapitány, avagy Csányi Sándor és a koncepció teljes hiánya
2018.06.20 16:00:22
Kedd óta már nem Georges Leekens, hanem Marco Rossi a magyar labdarúgó-válogatott szövetségi kapitánya. Ez a fordulat legjobban talán a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) munkatársait lephette meg, a focit kicsit is követő szurkoló, újságíró vagy szakértő nagyjából a tavaly novemberi kinevezése óta…..
Jogi témák közérthetően - Dr. Bakonyi Lilla
Nincs per ... nincs itt semmi látnivaló...
2018.04.03 09:11:00
Sokan sok fórumon "riogattuk" az embereket azzal, hogy az új polgári eljárásjogi törvénynek az lesz a hatása, hogy az átlagpolgár egyszerűen nem tud majd pereskedni.
Ennek oka egyrészt az, hogy egy magánszemély saját maga nem tud olyan keresetet beadni, amit elfogad a bíróság, mivel a 20-30…..
kakukk123
2018.04.04 01:36:41
Mára már az egész világon elterjedtek a nagysebességű vasutak, amelyeken a klasszikus 120-160 km/h sebességnél jóval gyorsabban, 200-300 km/h-val, vagy akár még annál is többel száguldanak a szerelvények. A nagysebességű termékek, mint a TGV, az ICE, a Thalys, vagy a Sinkanszen az illető…..
kakukk123
2018.03.29 11:16:49
@yoisten: Az, hogy a MÁV nálunk egy állami pénznyelő, és hogy a vasút nálunk drága és lassú, még nem jelenti azt, hogy a vasútnak ez lenne a természetes állapotja, amin ne lehetne változtatni. Én a Párizs--Lyon távolságot megtettem kocsival is, repülővel is, vonattal is, és messze a vonat volt minden szempontból a legjobb. De még gyorsvasút sem kéne, csak egy korlátozásoktól mentes 160-as pálya, és én már megebédeltem Bécsben vagy Szegeden, mire te kocsival odaérsz.
Érdekes kategóriát jelentenek a filmvilágon belül a második világháborús alkotások, melyek hihetetlen sokszínűséggel mutatják be az 1939 és 1945 közti időszak történéseit, csatáit és különlegességeit. Ebbe a bizonyos sokszínűségbe beletartozik, hogy egyes filmek inkább vidám megközelítésben, mások a…..
Magyarországot ezer éves történelme során, az utolsó száz esztendőt leszámítva királyok igazgatták Szent Istvántól kezdődően az Árpád-ház uralkodóin, az Anjoukon, Jagellókon, Habsburgokon és más királyok - Luxemburgi Zsigmond, Hunyadi Mátyás - során keresztül egészen 1918 -ig, amikor a utolsó magyar…..
kakukk123
2017.11.08 06:57:07
@Morpheus.: ez a "belerángattak minket egy világháborúba" nem teljesen stimmel. Ha Tisza nem tököl annyit, nem lett volna világháború, mert a KuK csapatok hamarabb bevonultak volna Belgrádba, minthogy a többiek mozgósíthattak volna. A lázadozó szerbek leverve, tessék továbbmenni. Kismillió ilyen regionális konfliktus volt a 19. században, amelyekből nem lett világháború.
A fő probléma az volt, hogy a vén hülye Ferenc Jóska a Német Birodalomhoz kötötte a Monarchia szekerét, úgyhogy amikor eszkalálódtak a dolgok, a Monarchia sorsa azon állt vagy bukott, hogy nyernek-e a németek, vagy sem. Egy paraszthajszálon (és az amerikaikon) múlott, hogy nem nyertek. Innentől irány Trianon.
A fő probléma az volt, hogy a vén hülye Ferenc Jóska a Német Birodalomhoz kötötte a Monarchia szekerét, úgyhogy amikor eszkalálódtak a dolgok, a Monarchia sorsa azon állt vagy bukott, hogy nyernek-e a németek, vagy sem. Egy paraszthajszálon (és az amerikaikon) múlott, hogy nem nyertek. Innentől irány Trianon.
A napokban elgondolkoztam azon, ha most útnak indulnék, hol is kezdeném. Merre lehet jó még az idő? Merre lehet elérhető áron kijutni? Merre lehet egyszerűen kirepülni? Merre találok olyan helyeket, ahol mindig van felfedezni való? Elkezdtem kutatni a a repülőjegyeket, időjárás jelentéseket,…..
kakukk123
2017.11.02 21:19:20
@postumus mumus: Hát, én meg úgy vagyok vele, hogy autópályán nem látok semmit, viszont ha repülök, és szép időnk van, akkor a Balaton hosszában és rövidülésben 6000 m-ről, meg Dubrovnyik föntről, meg az egész horvát szigetvilág, az valami fennséges. Ha pedig megérkeztem, a reptéren vár egy kocsi, bepakolok, és szabad vagyok, mint a madár, Puglia nagy, az utak jók, autópályázni ott is ráérek, amikor Monopoliból Otrantóba, vagy Tarantóba, vagy akárhova megyek. :)
Lényeg a lényeg, Puglia tényleg jó, csak persze ritkásabb, mint Veneto vagy Toscana, szóval autó kell, akár saját, akár bérelt.
Lényeg a lényeg, Puglia tényleg jó, csak persze ritkásabb, mint Veneto vagy Toscana, szóval autó kell, akár saját, akár bérelt.
A 2017. október 3-i döntés értelmében, miszerint Trianon 100. évfordulóján Csanád vármegye (neve) visszakerül a térképre több kérdés merült fel bennünk, mint amit magunk meg tudnánk válaszolni. Ezért egy rövid történeti-földrajzi áttekintés után megosztanánk az átnevezéssel kapcsolatos…..
kakukk123
2017.10.16 14:56:40
@Bright side of life: Ja, mindenkinek többféle egyidejű identitása van: településrész vagy nagyobb városban akár konkrét utca/tér; aztán a település; aztán a tájegység (Mátra vagy az Őrség vagy a Viharsarok vagy a Balaton), de olyanról még nem hallottam, akinek megyei identitása lett volna. Aki pedig nógrádi vagy Vazs megyei csávónak mondja magát, az is alapvetően tájegységként tekint rá, nem közigazgatási egységként. A dunakanyari félsváb nagyanyám nógrádiasan beszélt, a család identitásában nulla szerepet játszott és játszik, hogy a település közigazgatásilag mindig is Pest megyében volt. Szóval átnevezni éppen lehet dolgokat, bár fölösleges, viszont a Lázár-féle indoklás, hmm, az inkább csak egy nagy kövér bullshit.
22,5 méteres oldalmagasságával a Graf Zeppelin volt az addig megépített legmagasabb német hajó. Még a közel 300 méter hosszú Europa utasszállító is alacsonyabb volt nála, a maga 16,4 méteres oldalmagasságával. A Zeppelin orra eredetileg függőleges volt, mint a többi német hadihajóé, de ezt 1940-ben…..
kakukk123
2017.09.13 12:44:57
@savanyújóska: köszi, ragyogó poszt. Azt hiszem, itt van a kutya elásva: "az anyahajóról indított tömeges légicsapás lehetőségét figyelembe se vették, vagyis a hajóra továbbra sem támadó eszközként tekintettek, hanem a csatahajók számára felderítést végző előretolt egységként, illetve kereskedelmi háborút folytató portyázóként."
A Z-terv 1948-ra volt belőve, addig egyszerűen nem volt elegendő a flotta másra, mint a kereskedelmi hajózás vegzálására. (A Bismarckot is portyázóként vetették be.) Az óriási különbség a bombázók és a vadászok hatótávolsága között is arra utal, hogy a vadászok feladata inkább az anyahajó légibiztosítása volt, míg a bombázók puha, vagy legalábbis vadászfedezet nélküli célokat támadtak volna. Az anyahajó a repülőgépeivel számukra nem csapásmérő erő volt, ezért is volt elég a 40 gép és a körülményes, "csepegtetett" gépindítás.
Mondjuk abba belegondolni is rossz, hogy a leszálláskor híresen balesetveszélyes Messzer a közel lévő pipaszár-lábaival mit művelt volna egy imbolygó hajófedélzeten... Így visszanézve elég egyértelmű, hogy haditengerészeti célra inkább a robosztus Fókát kellett volna átalakítani.
A Z-terv 1948-ra volt belőve, addig egyszerűen nem volt elegendő a flotta másra, mint a kereskedelmi hajózás vegzálására. (A Bismarckot is portyázóként vetették be.) Az óriási különbség a bombázók és a vadászok hatótávolsága között is arra utal, hogy a vadászok feladata inkább az anyahajó légibiztosítása volt, míg a bombázók puha, vagy legalábbis vadászfedezet nélküli célokat támadtak volna. Az anyahajó a repülőgépeivel számukra nem csapásmérő erő volt, ezért is volt elég a 40 gép és a körülményes, "csepegtetett" gépindítás.
Mondjuk abba belegondolni is rossz, hogy a leszálláskor híresen balesetveszélyes Messzer a közel lévő pipaszár-lábaival mit művelt volna egy imbolygó hajófedélzeten... Így visszanézve elég egyértelmű, hogy haditengerészeti célra inkább a robosztus Fókát kellett volna átalakítani.
Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp
Vendégposzt: O'Kane kapitány és a USS Tang története
2017.09.07 12:00:00
Eddigi tapasztalataim szerint a tengeralattjárós történetekkel valahogy úgy vagyunk, mint a gasztronómiában a velős pacallal, a partnerkapcsolatokban a vörös hajjal vagy mint a csapatsportokban a kosárlabdával: nem mindenkit érintenek meg, akiket viszont igen, azok a tűzbe mennének értük. Ezen…..
Előző bejegyzésünkben arra az örömteli megállapításra jutottunk, hogy a 2017-es budapesti vb-n bemutatott teljesítményünkkel nincs okunk elégedetlenkedni, minden idők 4. legjobb magyar eredményét értük el. Ehhez a sikerhez elég sokat tett hozzá Hosszú Katinka, aki ezúttal 4 érmet tett be a közösbe,…..
A budapesti vizes vb utolsó versenynapjának lezárulásával a tudósítások helyét az elemzések, értékelések vették át a sajtóban, így vasárnap este óta sok helyen sok különböző véleményt hallottunk a vb eredményességéről.
Jelen bejegyzésünkben eltekintünk a vb gazdasági és társadalmi hasznosságának…..
Minden háború alatt történnek árulások, titkos szerződések és kiugrási kísérletek. Tudhatjuk például, hogy a magyarok is többször megpróbáltak kiugrani a háborúból, ami nem sikerült. De előfordulhatott az, hogy a németek egy bizonyos országgal békét akartak kötni?
(1941. május 10.) Egy szép, májusi…..
kakukk123
2017.07.06 01:12:15
@bulista: ja, ezt mondom:
1. Hess felszállt No.-ban egy géppel, amellyel eljuthatott Angliába;
2. Egy magát Hessnek mondó férfi leszállt Angliában;
3. Hess eltűnt No.-ból, ott nincs további nyoma;
4. Egy Hessnek mondott férfit bebörtönöztek az angol hatóságok;
5. A No.-ból eltűnt férfi és az Angliában bebörtönzött férfi baromira hasonlítanak egymásra.
Van egy angol mondás: "Úgy jár mint egy lúd, úgy repül mint egy lúd, úgy gágog mint egy lúd -- szóval valószínűleg lúd". Ez az egész ennyi, nincs itt semmi látnivaló, tessék oszolni.
1. Hess felszállt No.-ban egy géppel, amellyel eljuthatott Angliába;
2. Egy magát Hessnek mondó férfi leszállt Angliában;
3. Hess eltűnt No.-ból, ott nincs további nyoma;
4. Egy Hessnek mondott férfit bebörtönöztek az angol hatóságok;
5. A No.-ból eltűnt férfi és az Angliában bebörtönzött férfi baromira hasonlítanak egymásra.
Van egy angol mondás: "Úgy jár mint egy lúd, úgy repül mint egy lúd, úgy gágog mint egy lúd -- szóval valószínűleg lúd". Ez az egész ennyi, nincs itt semmi látnivaló, tessék oszolni.
Ha a második világháborúról esik szó, akkor többnyire az európai hadszíntér élvez elsőbbséget, pedig a Távol-Keleten is óriási küzdelem zajlott. A Csendes-óceánon vívták a háború legnagyobb tengeri ütközeteit és százezrek folytattak elkeseredett gigászi harcot például a Fülöp-szigetek, Iwo Jima vagy…..
kakukk123
2016.10.03 18:29:34
@Chris Kyle: "Atombomba nélkül is kénytelen lett volna kapitulálni."
Az amcsik problémája az volt, hogy a japán vezetés ezt nem volt hajlandó belátni. A japán háborús kabinet még Hiroshima, az orosz hadüzenet, majd Nagaszaki után sem mutatott semmi hajlandóságot a fegyverletételre, jóllehet a császár ezt kifejezetten sürgette. 9 nappal Hiroshima és 6 nappal Nagaszaki után aztán Hirohito gyakorlatilag megpuccsolta a kormányt azzal, hogy a rádióban maga jelentette be a fegyverletételt.
Az amcsik problémája az volt, hogy a japán vezetés ezt nem volt hajlandó belátni. A japán háborús kabinet még Hiroshima, az orosz hadüzenet, majd Nagaszaki után sem mutatott semmi hajlandóságot a fegyverletételre, jóllehet a császár ezt kifejezetten sürgette. 9 nappal Hiroshima és 6 nappal Nagaszaki után aztán Hirohito gyakorlatilag megpuccsolta a kormányt azzal, hogy a rádióban maga jelentette be a fegyverletételt.
kakukk123
2016.10.03 21:51:15
@Történelem blog: "A történész a tényekből "dolgozik" és tény, hogy a csata után Spruance karrierje indult felfelé, mert ő tartották a csata érdemi győztesének"
Csak a tények kedvéért: Midway előtt mindketten kétcsillagosok voltak, Midway után Spruance megkapta a Distinguished Service Medalt, Fletcher meg a harmadik csillagát. De nyugodtan moderáld ki ezt is. Üdv: egy történész
Csak a tények kedvéért: Midway előtt mindketten kétcsillagosok voltak, Midway után Spruance megkapta a Distinguished Service Medalt, Fletcher meg a harmadik csillagát. De nyugodtan moderáld ki ezt is. Üdv: egy történész
kakukk123
2016.10.04 09:45:31
@Fülig José: Rooseveltnek kellett egy japán támadás, hogy bevihesse az amcsikat a háborúba. Eddig rendben. De ennyi elég is lett volna. Képzeld el azt, hogy az amcsi repülőgépek felszállnak és a hajók tüzérei a helyükön vannak, amikor a japánok meglepetésszerűen támadnak. Az amcsik így hadüzenet nélkül lenyelték volna a támadást? Szerintem nem, és innentől nem hiszek a konteókban. Egyszerűen csak töketlenek voltak, ennyi.
Tapasztalataim szerint a hadtörténelem és a haditechnika iránt érdeklődők egyik kedvenc szellemi játéka azon filozofálni (esetenként vitatkozni), hogy melyik fegyver, fegyvertípus, fegyverrendszer hagyta ott leginkább a nyomát a hadviselés (és ezzel párhuzamosan az emberi történelem) alakulásán.…..
Van egy furcsa színdarab, amit Angliában és Magyarországon is láttam, Kövek a zsebben a címe, két színész alakít benne tucatnyi szerepet, Pesten Rudolf Péter és Kálloy Molnár Péter játszott benne, nagyon jól. A darabban van egy jelenet, ahol az egyik szereplő megpróbálja saját műveként…..
kakukk123
2016.07.19 15:11:19
@SZMLT: Nem baj, Bartók Béla és Pilinszky János se jön be mindenkinek. Ne bánkódj, lehet, hogy egyszer még rákapsz az ízére.
kakukk123
2016.07.19 18:17:34
@alexian: A matematikai gondolkodás és az elegancia kapcsolatán elgondolkodtam. A lélek mérnöke, meg alany és állítmány, szóval itt nem kibugyog valami valaki száján, hanem az elme leképez, meghatározza a zakó rejtett szerkezetét, megformulázza, majd értékeket (szavakat) helyettesít be a képletbe, magyarán a nyelvben való tiszta (és ezért játékos) gondolkodás történik meg velünk. Asszem ez az, amit intellektuális nemességnek érzünk, nagyvonalúságnak, elegáns (de nem gőgös) távolságtartásnak, és ezért utálják, akik utálják: mert itt minden eszme per def. meztelen.
A Levegő Munkacsoport blogja
Rossz a lelkiismeretük Budapest közlekedéstervezőinek
2016.07.12 07:00:00
Kétféle közlekedési beruházással találkozhatunk Budapesten. Van, amire kap pénzt a főváros valamelyik európai uniós alapokból, és van, amelyikre nem. Amelyikre kap, azt muszáj időnként megbeszélni azokkal a budapestiekkel, akiknek a lakása közelében túrnak föl mindent. Amelyikre nem, annál elég, ha…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz