Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Mogwaii

0 bejegyzést írt és 51 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Érdekesnek látszik a Nagyvilág idei első (összevont) száma, de én még a tavaly decemberinél tartok. Ebben a nem is olyan régi Miłosz-szám után ismét lengyel összeállítás olvasható, mégpedig tényirodalom. Agnieszka Wójcińska előszavából az derül ki, hogy komoly műhelyei…..
A Holmi augusztusi, Bibó-számában Radnóti Sándor írt Görög Sándor "Repkényszaggatás" című könyvéről, illetve annak első feléről. A cikk nagyon szép és szokatlanul - azért mondjuk  a "velleitás" szóról rá lehet ismerni a szerzőre - személyes.…..
2012. január 1-je nem határkő az ország életében. Hiába lép hatályba az új Alaptörvény, az csak tünete, legfeljebb betetőzése, de nem okozója az alkotmányos demokrácia válságának. A világért sem akarnánk mentegetni az 1990 és 2010 közötti időszakot (különösen nem a…..
Mogwaii 2012.01.02 15:59:59
BUÉK. Remélem nem veszitek trollkodásnak a hosszú kommentet. A blogot nagyon kedvelem, de a cikk egy nagy részéből szerintem politikai naivitás árad (igaz, ezt már a hazaeshaladas blogon is leírtam).

Szokásos baloldali kompromisszum: mi – mindig - tudunk a jobboldal dolgaival élni (mert olyan megértők vagyunk), ők azonban – láthatólag - soha nem tudnak és mindig mindent visszacsinálnak. A baloldal meg hagyja.

Ha a mostani új alkotmányt vesszük alapvonalnak, akkor a Ti szöveges alk. módosítási javaslatotok egy párt- vagy külső javaslatnak felel meg, amit ugye semelyik politikailag szemben álló fél nem fogad el kapásból. Ez alapvető alkustratégia (a hirdetésben az ingatlanárat is úgy állapítják meg Pesten, hogy lehessen belőle 10%-ot alkudni; de a politikában az alku mozgástere jóval nagyobb kell legyen).

Tehát ebből majd le kell adni, vagyis lesz egy új – szélsőséges – alkotmány (ez a mai), amit kicsit talán sikerül felhigítani, de érdemben nem fog változni.

Ellenben ha jönnétek egy totálisan új alkotmánnyal (annak ötletével és szövegével), akkor talán meg lehetne majd állapodni egyszer egy novellában (lásd a Ti javaslatotok), mint kompromisszumban.

Politikailag nem jó tehát a megközelítésetek.

De gondolom – elnézést a kioktatásért - egyikőtök sem volt taktikus, peres ügyvéd túl sokat, aki végül megállapodott a másik féllel? Guess what? A Fideszben nagyon sokan voltak (de legalábbis a mentalitást átvették).

A legjobb, hogy komolyan gondoljátok, hogy ha a mostani AB (Pokol Bélástúl, Szívós Máriástúl stb. ) visszaszerzi a hatáskörét, akkor nem fogja azonnal ledarálni az új kormányt?

Vagy az állami tv (hacsak költségvetési előirányzat híján meg nem szűntetitek) a bebetonozott vezetőkkel, szerkesztőkkel nem folytat majd propaganda-hadjáratot (a többi jobboldali médiával együtt)?

Vagy mi lesz az addig kinevezett adott esetben több száz pártkomisszár bíróval (akik amellett, hogy határozat előtt majd szivárogtatnak, még lazábban kezelik majd a hívásokat a pártközpontból – miért ne, menjenek mezei ügyvédnek)?

Vagyis itt nem csak az alkotmányról, hanem egy alkotmányos berendezkedésről, valójában inkább egy hatalmi rendszerről van már szó. Nem lehet csak a jogszabályt magát nézni.

A kormányzás fenntarthatósága, jó, pragmatikus megközelítés, utálom a szót, de jó: technokrata megközelítés.

"Mi nem akarunk az értékeiteken változtatni, mondjátok, mert mi megértőek vagyunk, de hát kormányozni kell egy-két dologban változtatni kell."

De ennél szerintem jóval több kell, hogy egy kormányzás sikeres legyen: ideológia, értékek, érzelmek kellenek.

Tovább megyek: egy közösséget kéne formálni (most a közösség kizárólag nacionalista alapon formálódik, lásd a Jobbik szervezetét, de a Fidesz is ezt csinálja, ezekre az érzelmekre apellál, ezekből szervez jobboldali közösséget).

Ha ezek nincsenek meg a baloldalban (bármit is jelentsen ez), akkor hosszabb távon semmi nem lesz a kormányzással, semmit nem értek el. Ok, kicsit kompetensebb lesz a jogszabály-előkészítés.

De minden esetben toleráljátok a 80-100 éves ideológiákat, jelképeket, kitüntetéseket, példaképeket stb. és csodálkoztok, hogy mindenki Wass Albertet olvas, meg kommunistáz (még 2012-ben is) és a „baloldali” (magát annak valló) szavazóközönség meg stabilan csökken (mert ezt az új választási rendszerről szóló elemzés sem tagadta a haza es haladason; miközben egyébként).

Persze tudom, ez csak egy jogi blog. De hasznos lenne, ha kicsit rafináltabbak lennétek.
 Amikor úgy döntöttünk, hogy létrehozzuk a Haza és Haladás Közpolitikai Alapítványt,  ezt a közjóra törekvő, a haladó kormányzás felelős és szakszerű gyakorlatát nyilvános szakmai javaslatokkal, elemzésekkel támogató társadalmi szervezetet, nem áltattuk…..
Mogwaii 2012.01.01 18:56:44
Az új alkotmánnyal kapcsolatos kompromisszumos elv alapvetően elhibázott és jól mutatja a baloldali, liberális értelmiség komoly hiányosságait (pl. a naivitást).

A mai jobboldal stratégiája, már amennyiben kompromisszumra kényszerül: elmenni a legszélére, erőszakoskodni, agresszívkodni, tudván, hogy az ellenfél gyenge (és szereti magát nagyvonalúnak, megértőnek bemutatni, érezni), és megállapodni egy virtigli jobboldali (mármint magyar jobboldali, magyar konzervatív) "kompromisszumos" kimenetelben.

Vagyis minden esetben győz. Visszacsinálta a baloldali kormány a királyi korona Parlamentbe vitelét stb.? Nem. Az ideológiai és szimbolikus építkezés (nemzeti színház, most múzeumok stb.) teljes egészében a létező jobboldal kezében vannak. Míg a jobboldal mindent visszacsinál (Roosvelt tér, Moszkva tér) stb. állítom, hogy bárki jön ezeket már nem bolygatja majd. (Vatikáni szerződés tökéletes példa, kompromisszum az egyházzal amiért cserébe mit kapott a baloldal?). (Most tehát nem a 2/3-os dolgokra utalok, hanem arra, amit 50%-al is meg lehet csinálni).

Miért? Mert a baloldal - a világon mindenhol - naív, gyenge és barátsásos és kompromisszumképes, mert olyan nyitott és európai.

Ez azonban azzal jár, hogy átgázolnak rajta és óriási területeket ad át defualtból a jobboldalnak. Ezen változtatni kell, de ez részben a személyiségektől is függ. Tordai Csabát stb. nem ismerem de feltételem, hogy "jó fejek". De képesek egy Orbánnal, Kubatovval, Lázással, Szíjjártóval, Szájerrel, Deutch-csal felvenni a versenyt?

A baloldal a kompromisszumaival soha nem nyert semmit - viszont felad egy csomó dolgot, többek között a nem megvalósult-jobboldal támogatóinak érdekképviseletét.

Tehát ezzel a mentalitással kicsit nehéz felvenni a kesztyűt a fidesz-gépezettel. Ha volt is az ilyen év eleji kompromisszumos, kéznyújtásos megközelítésnek alapja, az LB elnök leváltása, Szájerné beválasztása, az AB ledarálása, a médiahelyzet stb. egyértelművé kellett, hogy tegye: ez nem érvényes megközelítés.

Teljesen új, nyugat-európai alapú minták kellenek. Persze lehet, hogy ez csak 25%-os szövegszerű változtatással meg lehet tenni, de ebbe benne kell legyen az oldalnyi hosszúságú preambulumok kivétele is. (Ugyanis ez nem is választó igény, íitosz, hogy a közép ez kívánná vagy neki tetszene).

A mostani rendszert nem lehet kompromisszumokkal megváltoztatni a betonozás olyan mértékű minden szinten (és nem említettem a Közgép megbízásokból stb. meglévő elképesztő választási warchestet), hogy más, reálisabb megközelítés kell.

Ha egy nem jobboldali kormány akit véletlenül megválasztanak nem tud kormányozni, akkor nyugodtan lehet hivatkozni a betonozott alkotmányra és új választásokat kiírni vagy egy új alkotmány igényét előrevetíteni. A választók akkor (ha amúgy sem jobboldali kormányt akarnak) meg fogják érteni és a kormánynak adnak majd igaza.
A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány költségvetést magyarázó projektje, a közöskassza.hu keretében a Költségvetési Felelősségi Intézet elkészítette a 2012-es költségvetés tervezetének frissített kockázatelemzését. A munkát a Romhányi Balázs által vezetett…..
Mogwaii 2011.12.21 11:50:43
A fenti cikkben sok a feltételezés, bár ez minden makroelemzés problémája. Ráadásul nem tud reagálni a policy/jogszabályi változásokra. Miért gondolja valaki, hogy pl. az MNB nem tud kamatot csökkenteni, ha Simor alól lényegében kiszervezik az MNB-t?

De az 1.1%-os csökkenés kifejezetten alacsonynak tűnik, amellett, hogy ebben az évben effektíve 7%-os költségvetési túlköltekezés van és emellett lesz - a kiváló mezőgazdasági évvel - 1.5% talán a GDP növekedés. 4% csak a költségvetési szigorítás, ehhez jön a jelentős külpiaci romlás (kelet-eu vagy Olaszország effektíve recesszióba megy, de itthonról a pl. Nokia, Elcotech satöbbi kibocsátási szűkülése ismert), a banki hitelezés kifejezett zsugorodása több okból is (igaz, ezt az MNB elfoglalása és vállalati hiteklezésre való felhazsnálása módosíthatja), továbbá a befektetői (ás most csak a magyarokra gondolok) bizalomhiány szerintem legalább 2-3%-os csökkenést indokolna.

Voltak - kíváló, de médiában nem exponált - elemzők akik már nyáron is stagnálást vártak (0%-ot), ami még a végtörlésztés stb. és jobb külpiaci helyzet mellett volt kalkulálva. (Pl. érdemes a MOl nyár végi közleményét olvsni a sorok között: "az alapverzió nem számít 2012-ben recesszióval" - miközben akkor még mindenki 1.5-2%-os növekedést jósolt.)

Szerintem itt arról van szó, hogy az alapítvány nem akar eltérni a konszenzustól nagyon, mert akkor - ettől fél - rábiggyesztenék, hogy "politizál", "kormányellenes hangulatkeltő". A helyzet ezzel szemben az, hogy a MTI így is kiszerkeszti, egy rakás médiában nem jelenhet meg, mindig is - a jobboldalom - "állampárti örökös" lesz. Nincs értelme ezzel foglalkozni, inkább legyen merészebb az elemzés, ne óvatoskodjon.

A helyzet iszonyatosan pocsék, az MNB elfoglalásával meg egészen félelmetessé fog válni (miközben a GDP csökkeni fog, akármenniyre is fel próbálnál pörgetni a gazdaságot - ha nincs kereslet, külföldeön sem, akkor nincs értelme beruházni sem, tehát mesterségesen sem lehet nagyon pörgetni.)
Mogwaii 2011.12.22 12:23:14
Még egy. Az elemzés érdekes és a célja is egyértelmű. Azonban fel kell készülni 2012-ben az államcsődre is.

Nagyon sokan abból indulnak ki (bár már sokan rájöttek rég, hogy ez illúzió volt, aminek bedőltek), hogy a kormányfő tkp. érti a dolgokat, de olyan rafinált, kemény politikus, hogy máshogy csinálja, alkuszik stb. de a végén, ha szorult lesz, majd megcsinálja azt amit kell (ti. nyugdíjak határozott megadóztatása, állami alkalmazottak kirúgása és fizetéseik megvágása lásd Romániátstb.). Természetesen ez nincs így, erre sok példa van (volt eddig).

De két okból sincs így. Az egyik, hogy nincs fogalma a külvilágról. Nem olvas(nak) FT-t, Economistot, Spiegelt stb. A - valójában nem túlságosan befolyásos - pártvezető/politikus kollégáinak sem munkatapasztalata, sem nyelvi tapasztalata, sem érdeklődése nincsen (nem is volt) megérteni a gazdasági helyzetet, az európai problémákat. Maximum annyit tudnak, amennyit Csányi vagy egyéb figurák elmondanak nekik, de azt is csak egy információforrásnak tekintik (ráadásul nem bíznak bennük egy csöppet sem).

A fő info források kizárólag a MN, Heti Válasz stb. A kérdéskör körülbelül annyira érdekli őket mint a sajtbiológia, most ezzel kell foglalkozni, miközben ők azért lettek jogászok mert a hatalmi betonozáshoz, trükközéshez értenek ez érdekli őket.

A baloldal egyik óriási tévedése, mivel nagyon kevés jogász van náluk vezető pozícióban, hogy nem értette meg: a jogászok a hatalmi trükkökhöz értenek és gátlástalanok: mert ezt tanulják és ez a funkciójuk. Aki népművelő szakos vagy közgazdász az nem érti ezt a mentalitást, de a Fidesz a jogászok pártja alapvetően (és fordítva: a jogászok nagy része konzervatív, jobboldali, sokszor jobbikos).

A másik ok: az Öszöd-probléma. Nem lehet őszintének lenni (ha feltételeznénk, hogy tényleg másképp gondolja mint amit csinál), egy pillanatra sem kiesni a szerepből, mert akkor jön az igazi büntetés. Eddig nem voltak igazán komolya tüntetések (igaz a nem-szélsőjobbos tüntetők nem is olyan vadak). De ha most bejelentené a kormány, hogy elnézést, amit eddig nyomtak az egy hülye szerep volt, Matolcsy köztudottan bolond és a valóságban meg kéne csinálni amit az EU mond mert igazuk van, akkor másnap felgyújtanák a fél várost. Az illúzió nyílt rombolása sokkal jobban irritálja az embereket, mint az illúzió csendes, fájdalmas koptatása folyamatos, egyre nevetségesebb hazugságokkal. Ezért Orbán soha nem fog irányt váltani és szerepet téveszteni, hanem újabb és újabb – jogi alapú - trükköket előhúzni. Az ő logikája szerint az őszinteség nem fizetődik ki (már ha egyáltalán máshogy gondolná, amiben én nem is hiszek).

Vagyis sajnos a kormány é a politikai vezetők nem értik az EU/IMF problémát, sem a mögötte lévő gazdasági kérdéseket, sem pedig a valóságos hatalmi dinamikát, sem a potenciális következményeket.

Ebből következőleg szerintem simán államcsődbe hajtják az országot, ugyanis az MNB-t és a devizatartalékot elfoglalják, ez már nem kérdés. Erre még több leminősítés jön (miközben a deviza gyengül és a GDP csökken), nem folytatom. Ez a biztos csőd és óriási zűrzavar.

Erre a szcenarióra érdemes készülni, gondolkodni rajta. Különösen a Jobbik helyzetén érdemes gondolkodni (de ez csak egy a sok probléma közül): nagy lesz a nemzetközi nyomás, már ha a Jobbikot nem tiltják be, hogy a Fidesz és az MSZP működjön együtt, hogy ne a Jobbik kerüljön hatalomra, ez azonban sem a gyakorlatban nem működne, sem nem stratégiai érdeke a baloldalnak: a mostani szemétdomb eltakarítása a Fideszre vár, más nem teheti meg azt a szívességet, hogy megoldja és közben föláldozza magát és aztán jöjjön a jobbik vagy ha betiltják akkor egy utódszervezet. De a másik oldalról nézve: ki is vállalná be önként a "népnyúzást" egy jobboldali média (és bármikor élesíthető, korlátlan forrásokkal rendelkező választási) gépezet és államrendszerben, hogy aztán bedarálják? Mivel ilyen párt nincs (kivéve a szuicid hajlamú MSZP-t vagy akár a DK-t), ezért nem fogja senki megcsinálnmi a szükséges lépéseket. Vagyis nincs olyan szcenarió, amiben az államcsőd elkerülhető.

Ehhez képest az, hogy a recesszió 1.1% vagy 3.8% lesz már nem tétel.
Mogwaii 2011.12.25 02:02:02
Orbán elutasította Barrosót.

Érdekes az összehasonlítás a republikánusokkal. Obama - az "ország érdekében" stb. - beáldozta magát és engedett a republikánusoknak, mert félt attól, hogy a jogi defaultot (vagy költségvetési fizetésképtelenséget) a választók az ő nyakába varrják (Clintonnál ez nem így történt, de Clinton sokkal rutinosabb, Obama jó baloldalihoz illően töketlen, túlzottan kompromisszumkész, gyenge és naív.)

Most a kérdés az, hogy hogyan lehet megakadályozni a magyar államcsődöt. Szerintem nagyjából sehogy.

Orbán nem érti, hogy a 36 Mrd devizatratalék nem úgy működik, hogy 2012-ben lejár 5 milliárd tehát, akkor 31-t elkölthetünk szabadon.

Nem érti, hogy a magán adósságot is meg kell újítani, a - világ egyik legnyitottabb gazdaságában - a külkereskedelmhez is kell folyamatosan deviza, a külföldi forintbefektetők eladhatják az óriási forint kötvényállományaikat és devizára akarnák váltani stb. Hogy önmagéban ezért a tartalék-állomosításért tovább downgradelnek. Etc.

Vagyis az államcsőd (a külföldi állami holdingok azonnal lefoglalása stb.) és a reálgazdaság jelentős recessziója elkerülhetetlen ha ezt meglépi. (Pl. lesz elég deviza majd az import gáz kifizetésére, vagy mi is az ukrán játékot játsszuk majd, mert itt is megy át vezeték?).

Mi történik, most hogy ez reális: az összes "felelős" politikai erő (kik is ők??) és a gazdasági szereplők meg akarják győzni majd a kormányt első körben, hogy ne csináljon hülyeséget. De hát a megszorítások felelősségét nem tudják átvenni (kivéve ha új választások lesznek és Orbán kicsivel 50% alá megy és hát akkor nincs többsége, nem tud mit tenni, sajnos.)

De - és erre játszik Orbán - második körben ők (a felelős erők és a nemzetközi gazdasági befektetők, de nem a Simicska féle burzsoázia) majd Barrosót próbálják meggyőzni, hogy te taszítsa csődbe az országot. Legyen elnéző, ők is csak szenvedő alanyai az új rendszernek, ne legyen ez még rosszabb.

Játékelméletileg egyébként az őrültnek való tettetés, ti. hogy akár a nucler option-t is gyakorlod, jó taktika lehet.

A gyenge félnek csak ez az egyetlen lehetősége, csak ha irracionálisnak mutatja magát. A probléma, hogy mivel nincs egyenlő helyzet, ezért a másik oldal mondhatja, hogy akkor leszarom, csináld amit akarsz (mármint a magyarok: vegyék át az MNB-t és vállalják a következményeket és nem kaptok pénzt). Én szerintem nem akkora az EU érdeke Mo fizetőképességében, hogy ezért ez EU/IMF engedjen - Orbán arra számít, hogy igen. Hogy ez a kubai nukleáris válság (és ő, na melyikük?)

Sajnos azonban szerintem csak a default az egyetlen lehetőség arra, hogy Orbán távozzon, mert a keletkező zűrzavart valószínűleg nem élné politikailag túl (bár Kirchnerné is túl élet egyet-smást).

Igaz, ekkor bejön a Jobbik és az még nagyobb dilemma. De úgy tűnik nekünk Mohács kell, másból nem tanulunk (abból sem), de ezt érdemeljük. Csak ez hozhat egyfajta tisztulást. Ha enged az IMF/EU akkor biztos, hogy csak a vergődés folytatódik, de értelme sem lenne, mert nincs esély arra, hogy a mai struktúrában kinőjük az egyébként növekvő adósságot.

Szóval lehet törni a fejeket. Egy biztos, ez Orbán játéka és neki kell vállalni a felelősséget. Aki devizában ül, és nem hazai banknál az egyelőre OK.
A Fidesz és a KDNP múlt csütörtökön nyújtotta be, másnap általánosvitáztatta, és – a benyújtott módosítók miatt – „csak” ma fogadja el a Házszabályt kétharmados többséggel megkerülni engedő javaslatát. Nem elemeznénk részleteiben, hogy az…..
Tartalmi értelemben akkor van egy országnak alkotmánya, ha létezik olyan norma, ami megadja minden állami cselekvés végső elvi korlátait. Ilyen normánk ebben a pillanatban biztosan nincs, hiszen a tavaly tavasz óta tizenkétszer módosított hatályos alkotmány már régen nem…..
 Orbán Viktor a kampány előtt és azóta is folyamatosan az erős állam víziójában él. Ez a vízió kiterjed az élet szinte valamennyi területére, tehát a reálgazdaságra és az ideológiára egyaránt. Álma megvalósítása azonban folyamatosan korlátokba ütközik, a piac és…..
Mogwaii 2011.12.15 17:12:46
KG 2000: miért is olyan jó, hogy az adófizetőktől beszedett pénzt a politika, politikai alapon gyenge cégekre költi el? Most éppen a Rábára költenek vagy 8 milliárdot az adófizetők, hogy aztán évi 2-3 milliárdot még betoljanak (hiszen annyi a veszteség).

Miért is volt jó visszavenni a Malévot? Hogy az orsoszo helyett amagyar adófizetők rakjanak bele uszkve 50 miliiárd forintot néhány év alatt?

Már fentebb leírták: az állami befolyáés növelésének egy oka van: ha valamit privatizálsz onnantól kezdve nem tudsz az állami pozíción keresztül pénzt kiszedni. De ha elhiteted, hogy ez állami tulajdon jó dolog, akkor utána lehet talicskázni a pénzt. Az origon tegnap volt egy jópofa cikk a reklámokokról, amik mennek Simicska és baráti köre zsebébe. De minek is kell egyáltalán reklámoznia egy monopol cégnek mint a posta vagy a Szerencsejáték Zrt.? És ez csak egy a sok módszer közül.

A pécsi vízmű államosítása a legjobb példa, nem csak hogy kirívóan emelni kellett a vízdíjat, kirúgtak egy rakás embert és még így is hirtelen veszteséges lett a cég. Előtte nyereséges volt több emberrel, alacsonybb árakkal. Ebben az kártérítés nincs is benne. Ez miért jó bárkinek is - eltekintve a politikailag kijelölt és szükségtelen marketingtanácsdóktól akik most onnan talicskáznak? Egyrészt a politikai vezetés inkompetenciája másrészt a poltikailag determinált extra költségek miatt az állami tulajdon kelet-európában nem nagyon nműködik.

De a jobb kérdés: ha egy politikai vezetés a makrogazdaságot nem tudja irányítani (momentán még a visegrádi országoktól is szakadunk le, nemhogy nyugattól), akkor miért gondolja bárki, hogy teherautókat tudunk gyártani a világpiacra sl versenyzni tudunk a Volvoval vagy a Scaniaval, vagy, hogy légitársasgot tudunk menedzselni egy nem túl forgalmas budaőesti központtal? Nem tudunk, csak hát az adófizetői pénz lenyúlása az komoly érdek.

Az állami tualjodn pozitív példái érdekes módon onnan jönnek, ahol a nemzetgazdaságot is rendesen menedzselik (Németország, esetleg Franciaország, Svájc stb.), mi inkább Romániához meg Bulgáriához hasonlítunk (már csak nem is a Szlovákiához vagy a csehekhez), onnan mondjon valaki jó példát.
 Charles Gati, a Johns Hopkins Egyetem School of Advanced International Studies Orosz- és Eurázsiai Tanulmányok központjának óraadó professzora és kinevezett tanszékvezetője, egyben a díjnyertes Vesztett illúziók: Moszkva, Washington, Budapest és az 1956-os forradalom c. 2006-ban…..
Mogwaii 2011.12.11 23:59:00
A cikk érdekes. Eszembe jut Széky János twitje, ami arról a teóriájáról szól, hogy Gyurcsány is valójában akkor bukott meg, amikor az USA levette a kezét róla.

Valójában az USA nem tud megbuktatni senkit, erre millió példa van (Irántól, Észak_Koreáig - max. katonailag tud beavatkozni). Csak a magyar szocialistákhoz hasonló, gyenge akaratú, gyenge vezetés alatt álló, szétszavazó, szét szivárogtató, belső presztízsharcokkal elfoglalt, de kompromisszumkereső és máig lelkiismeretfurdalásos (a németek még ma is érzik ezt a 2vh miatt, a szocik is örökké fogják, és ezt kis is használja az ellenzék) pártnál lehetséges, ahol tisztelik a nyugati "barátokat".

Ők készségesen megbuktatták Gyurcsányt, tudták mit kell tenni ha az USA vagy az EU kér valamit, de a fidesz tudja, hogy nem lehet ellene tenni semmit kívülről.

Nem mellesleg a párt Orbán saját vállalkozása, a saját személyes támogatóival (személyesen kiválogatva a lojalitás alapján), szóba sem kerül, hogy bárki is leváltsa. Ez totális abszurditás. Aki komolyan gondolja, hogy valaki a Fideszen belülről leváltja Orbánt az - már bocsánat - nem komplett. Ezt csak a szocik (vagy külföldiek) képzelhetik, mert azt gondolják, hogy más pártok is olyanok mint ők. Nem.

De Orbánt különösen megerősíti ez a bizonytalankodás az USA és mások (EU) részéről. Valahol az amerikai nagykövet is az állását félti, mert ha nagyon összerúgja a port az itteni vezetéssel, akkor hazaküldését kérheti Orbán és ki tudja, hogy milyen állást talál.

Az uniós országok meg soha nem is voltak agresszívek (pláne nem az orbáni szinten). Nem véletlenül a "diplomatikus" jelző azt jeleneti, hogy nagyon finoman pedzeget valamit, de nem csinál úgy sem semmit. Egyébként a külföldi befektetők okolhatják saját országok politikai vezetését, hogy nem erősködnek jobban. De nem szoktak. Az európaiak ilyenek, Szerbiában sem avatkoztak volna be maguktól soha, akármennyien halnak meg Koszóvóban vagy Boszniában. Orbán ezt tudja és ki is használja. Miért ne?

A választók szeretik a karizmatikus, határozott embereket. Megválasztanak nem karizmatikus embereket is gyakran, de igazán hosszan tartani, igazán komoly, lojális táborral csak egy karizmatikus vezető tud a politikában (Berlusconi, Milosevic stb. ezeket többször újraválasztották, minden belső nehézség ellenére). Ez megvan a Fidesznek, más pártnak nincs (Gyurcsány picit más tészta, de egyelőre 2-3%-on van).

Vagyis a poszt érdekes, de jól mutatja, hogy még messze van míg az USA leveszi Orbán válláról a kezét, és akkor sem fog semmi sem történni nagy valószínűséggel.

De egy kormányt (rendszert) kívülről nem lehet leváltani. Az ebben való reménykedés a hidegháborús eredetű képzelgésekből táplálkoznak, amikor mindenki a nagyhatalmakat figyelte és Kohl meg Miterrand telefonálgatott jobbra-balra (ha kellett az utasításaira adtak hitelt). És minden bábú számított a hatalmi játszában. Ma Magyarország nem számít nemzetközileg, semelyik "nagyhatalmat" nem érdekli. Nincs ideje, kedve energiát fordítani rá. Ezt az erős emberek pedig ki is használják (Mugabét is x-szer újraválasztották, hiperinflációval meg egyebekkel, a nyugat kicsit dohog, de letojja, végül is kit érdekel, mit csinál a sok bugris afrikai, nincs olajuk.)

Ennek a korszaknak vége. Csak belülről, itthonról lehet megváltoztatni a dolgok menetét. És mint a korábbi (és a fenti) posztokból látszik, ez rettentő nehéz lesz.
 Egy modell azért modell, mert modellezi a valóságot, nem pedig leképezi. Kezdőmondatomért rögtön minden tisztelt olvasóm elnézését kell kérnem, mert nem szeretek ilyen dodonai mondatokat megfogalmazni, viszont most rákényszerültem. Alig több mint egy hete múlt, hogy…..
 Múlt vasárnap a kormányoldal benyújtotta az országgyűlési választási rendszer reformjának részletes törvényjavaslatát. E hét első felében ennek egyes fontos részletszabályait vizsgáltuk meg, az alábbi bejegyzésben pedig a nyár folyamán kidolgozott modellünk…..
Mogwaii 2011.11.26 08:52:54
Érdemes elgondolkozni, hogy mi lenne, ha ezt az MSZP csinálná meg (írná át a kerületeket ilyen egyértelműen saját érdekében, de ne is legyen a dolog egyértelmű, csak legyen egy-két kerület, ahol maga felé kedvezne).

Nem hiszem, hogy olyan sokat vitatkoznának, rögtön "1 milliós Kossuth téri tüntetés lenne", jó esetben nem rohannák le a TV székházat. De hogy elképesztő örjöngés lenne (jogosan) és újabb grand narratíva az elnyomó kommunista diktátorokról, az biztos.

És az üzeneten maradnának és 10 múlva is emlegetnék, újra és újra és újra, hogy ilyen a baloldal ehhez ért.

Ha a baloldal kap egy ekkora - máshogy nem tudom hívni - kegyelemdöfést, akkor mi van? LMP egy szót sem szól, de senki más sem. Nem veszik észre? Leszarják, valszeg mindenki a lakáshitelét intézi.

1-2 blog post, aztán a dolog felejtős? Persze hol jelenjen meg a dolog, ha nincs média? Nem kellett volna gondolni erre?

A Jobbik is - közösségépítéssel egybekötött - médiaépítést csinál, a baloldal (különösen az mszp) döglött.

Hogy lehetnek ennyire töketlenek? A helyzet ráadásul az, hogy a választók karizmát akarnak, a gyengéket (a lúzer típusokat) nem akarják, mert akkor "ők is azzá válnak". Mindenki a nyertessel akar asszociálódni.

Amíg a baloldal nem lesz tökös, addig szívás lesz. (Nyilván ez sem elég semmire az új rendszerben, de legalább egy kis hivatkozási alap az igazságtalanságra).

Kb. az egyetlen lehetőség, ha a mostani kormány hamarabb összeomlik, mielőtt a törvényt (vagy a többi részletszabályt) elfogadják vagy az összeomlás környékén az IMF/EU kikényszerítik, hogy még a mostani rendszerrel menjen a választás.

Vegyük már észre, hogy a kisebb parlament költsége egy fillérrel sem lesz kisebb (egyrészt a képviselőkre eső költségvetés most nőtt meg, és ha azt felére vágják akkor is baromi sok lesz, de biztos most akkor több szakértő és fizetett tanácsadó kell hiszen kérem nagyobb a körzet amit képviselni kell, az ugye több munka ami több költség. A kisebb parlament garantáltan többe fog kerülni.
Mogwaii 2011.11.27 10:53:06
Bocs, az off topicért. De érdemes látni, hogy az idei GDP (mondjuk évé végére 1.2-1.4%-os növekedése) nagy részben a mezőgazdaság eredményének köszönhető.

Namost éppen évszázados aszály van (Balaton év eleje óta pl. 60 centit apadt, messze többet mint Budapest egész évi vízfogyasztása, igaz abból vagy 10 cm-et eresztettek), porzik minden - miközben a bázis (idei évi mezőgazd. teljesítmény) magas.

Vagyis ha jövőre egy rossz, aszályos év lesz, akkor nem lenne meglepő, hogy a mezőgazdaság esetleg akár 20%ot is csökken (ekkora volatilitás régebben benne volt), se 10%-ot simán tud, ahhoz nem is kellenek katasztrofális körülmények.

Namármost, ehhez adjuk hozzá az európai fejleményeket: nincs olyan szcenario, amiben Mo. jövőre növekedni tud, a kérdés inkább az, hogy a recesszió 2 vagy 4-5% lesz? Vagyis a államadósság/gdp iszonyatosan megnő ceteris paribus (ami nem igaz, mert közben egyéb tényezők miatt is növekszik az adósság).

Ha ehhez hozzáveszem, hogy egy IMF megállapodáshoz mi kell majd, hogy sem a fidesz képviselői nem értik ezt (ők személyesen azok közül lettetek válogatva, akik semmit nem értenek a gazdasághoz és gondolkodásban provinciálisak, de lojálisak az utolsó töltényig), de azt sem értenék, ha olyat kéne megszavazniuk ami ellenébe megy mindennel amit "tudtak" az IMF-ról stb. Az LMP és a Jobbik retorikája (ideológiája) meg kifejezetten az IMF, kapitalizmus stb. tagadására alapul.

Hogyan lesz itt IMF megegyezés amire az ellenzék is rábólint?

Ha viszont nem lesz, Mo. gyorsabban dől össze, mint azt bárki hinné (és közben lesz devizakorlátozás stb.). Miközben az EU érdeke is lehet, hogy példát statuáljanak: így jár az aki arrogáns, buta. Ez is egy lehetőség (és van az, hogy mondjuk Brüsszel vagy Németország diktál, akkor csak simán szar lesz, de van esély a kilábalásra). Persze közben Olaszország csődbe mehet (8.1%-on kap kölcsönöket három évre) és mindez az érvelés nem igaz, és Mo. csak szimplán csődbe megy.

A lényeg azonban az, hogy lehet, hogy a Fidesz változtatja meg majd a választási rendszert (egy szimpla listás rendszerről szóló tv-t egy nap alatt meg lehet írni) ha kiderül, hogy vagy túlnyerné magát most egy előrehozott választáson (és megint ő lenne a felelős) vagy a Jobbik nyerne nagyon sokat (és azáltal elfoglalná a jobboldali térfél többségét) és a Jobbik várható bénázását is a nyakukba varrnák (hiszen egy ilyen környezetben egy soha nem kormányzott, a gazdaság alapvető összefüggéseit tagadó Jobbik kormány, akit jelentős részből protesztből és nem a programja miatt választanának meg) nagyon rövid idő alatt meg tudna bukni.

Vagyis óriási (tényleg nem túlzás hihetetlenül nagynak minősíteni) feszültségek vannak a felszín alatt és nem látszik a megoldás.

És a kormány és emberei nem is értik, teljesen fogalmatlanok. Max. trükközni tudnak (kezdjünk beszédet az IMF-el azzal nyerünk időt. Ez működött az SandP-bel, de közben az események is változnak és nem lehet csak trükközni, mint egy peres jogász. Valamit csinálni is kell. (És amit kel az politikailag ellentétben van mindennel amit tudunk tőlük).

Ez pedig azt vetíti előre, hogy káosz lesz - az pedig a szélsőjobbnak kedvez. Csak ha ők is megbuktak van értelme beszélni baldali vagy modernista alapozásról, ésszerű jogszabályokról.
Mogwaii 2011.11.28 19:14:51
Az extra nehéz környezetnek sokkal több munkára kell ösztönöznie azokat, akik elégedetlenek a rendszerrel és a Jobbikkal. Hiszen az új rendszer a Jobbiknak is nagyon megflelel, csak meg kell várniuk míg a fidesz általánosan gyengül és ők lesznek a domináns jobboldali párt. Ilyen egyszerű. Valószínűleg ez először - ahogy valaki írta - a pécs-eger tengelytől keletre fog megtörténni (de lehet, hogy már most megtörtént egy csomó helyen), nyugat Mo-n később, de mindeképpen hamarabb, mint, hogy az MSZP-re vagy LMP-re szavazzanak.

Sajnos nem lehet megúszni. A Fidesz a republikánusoktól eltanult, házra lebontott adatbázisokat használ. A demokratáknak sem volt ilyen, el is bukták pl. Kerry-t. Mindenesetre csak ha ilyenje lesz a többi pártnak is, akkor van esélye egy választási gépezetnek a Fidesz ellen. (Most arról nem beszélek, hogy a NIBEK vagy min keresztül - ami hozzáfér minden adathoz - egy még tökéletesebb választó adatbázis késízthető, nincs kétségem, hogy készítenek).

Szintén média és egyéb szervezetek nélkül semmi sem fog történni. (Te jó ég micsoda mozgosítahtó holdudvara van a kormánynak a Nézőpontól, a Századvégen át a Metro magazinig - emlékszik még valaki a Demosr-ra? Még honlapjuk sincs. Nem folytatom).

Bele kell törődni, hogy a lehető legkeményebb (hiszen egy rakás törvénynek Európábabn nincsen párja Oroszországonkívül; itt gykorlatilag mindenben a fidesz dream sceanriója valósult meg ami a hatalmi betonozást illeti) környezetben kell sikeresnek lennni; mások nem segítenek rajtunk.
A fenti választási kérdés 1-2 óráig volt hír, holnapra már senki sem emlékszik rá. A helyzet nagyon nehéz, csak szakszerű és kemény építkezéssel lehet rajta változtatni.

Rádásul érdemes a framinget megnézni: ha a fidesz mond valamit (ami tényleg európai szélsőség) arra van egy középutas, barátságos, pragmatikus válasz pl. jelen blogon. Erre (jó esetben), jön egy kompromisszum, ti. a szélsőséges fidesz álláspont és a középutas megoldás között, ami egy stabil fidesz párti/erős jobboldali outcome.

Ahhoz, tehát, hogy az outcome ott legyen amit jelen blog is akar, ahhoz kellene valahol lennie egy sokkal ellenzékibb, modernebb, (pártosabb), radikálisabb stb. álláspontnak is. Ez azonban hiányzik -- és emiatt a hazaeshaladas outcome-jai nem fognak bekövetkezni soha.
A 2011-es költségvetés tárgyalása után idén ismét előtérbe kerültek olyan módosító indítványok, amelyek – vagy valamely adónemből származó bevétel emelésével, vagy például az általános tartalék csökkentésével –teremtenének forrást egy-egy új kiadáshoz.…..
Mogwaii 2011.11.24 22:25:57
Az egész politika egyik legnagyobb problémája a Jobbik.

A network effect működik, kitörnek (kitörtek) a fringe-ből és mainstream lesznek (lettek).

"Hiszen már annyi szavazatuk van mint az mszp-nek, akkor a jobbik teljesen legitim, mainstream" -- akkor önmagát erősítő folyamatként tovább fognak nőni, mert aki eddig nem merte őket vállalni, az is tudja, hogy nincs egyedül és a dolog teljesen elfogadható lett.

Vagyis simán lehet, hogy sok helyen ők lesznek a legnagyobb jobboldali párt (és így a fidesz elől ők viszik el a képviselői helyet).

És: ha nem kerülnek kormányra (legalább koalíciós szinten) a következő választáson, akkor csak tovább növekednek, mert nem tudnak csökkeni -- ők maradnak a reménység, mivel a kormányzás nélkül valaki nem lehet népszerűtlen. Csak a pozitív várakozások tapadnak hozzá.

Vagyis először hagyni kell őket kormányozni, hogy onnan rontsák el a dolgot, mert másképpen - mivel egy esetleg a fideszt leváltó mostani ellenzéki koalíció úgyis csak szerencsétlenkedne a gúzsba kötött alkotmányos rendszerrel és fidesz médiával - az új kormányból kiábrándulók nem a fideszhez (vagy új baloldali párthoz) mennének vissza, hanem a jobbikhoz.

Más szavakkal a Jobbik néhány éven belül a legfontosabb párt lehet (a fidesz helyét foglalja majd el magába olvasztva a korábbi régi mszp szavazó vidéki szegényrétegeket).

Ezzel a választási rendszerrel pedig ők kaphatnak 2/3-ot a következő után következő választáson.

Pont úgy mint a fidesszel: ha 2006-ban nyernek csak 51%-al nyertek volna és nem tudnak alkotmányt módosítani. Az mszp annyira leküzdötte magát és a fidesz olyan jól darálta őket és fényezte magát, hogy ő lett a tiszta reménység, a megváltó: a fidesz 2/3-ot kapott.

Ugyanez lesz: ha a következő választáson a jobbikot kihagyják a kormányból, akkor ő fog megerősödni - az immár többségi elvre (kifejezetten a legerősebb jobboldali pártra) kalibrált választási rendszerrel - 2/3-osra.
  Blogunkon az elmúlt hónapok során több részletben elemeztük a kormánypártok választásirendszer-koncepcióját. A hétvégén képviselői önálló indítványként benyújtották az országgyűlési képviselők választásáról szóló törvényjavaslatot. Ezen a héten két…..
Mogwaii 2011.11.22 12:30:00
Van egy rakás terület Magyarországon és nem csak a Budapest XII. kerület, de Bács-KIskun megye, Zala, Vas, Veszprém stb. ahol soha, de soha, nem nyert baloldali. A legutolsó 8-10 évben pedig a jobboldal aránya sok ilyen helyen messze 80% (!) fölötti.

Másképen megfogalmazva, az ország egy jelentős része teljesen fixen - a legkiseb kampány nélkül is - jobboldali és a legnagyobb jobboldali párt viszi el a mandátumot.

Mivel a baloldaliak (vagyis a magukat bizonytalannak, de legalább nem jobboldalinak deinfálók) eleve nyitottabbak, kevéséb mennek sl szavazni, kevésbé megrögzötten pártosak, eddig is sokkal kevesebb fix balodali terület volt (amik egy része átment szélsőjobba). Vagyis a baloldali szavazók mindig nyitottabbak a jobbra, mint fordítva.

Mivel a körzetek átrajzolásával a fix jobbodali területekhez próbáltak vegyesebb területeket csatolni, nem lehet kétség, hogy a fenti automatizmus (pL. Hódmezővásárhelyen vagy Balatonfüreden akkor is a jobboldal nyer ha a baloldal bármely pártja milliókat adna egy szavazatért) méginkább hatékonyan ki lesz aknázva.

Mindezek alapján egy választást a jövőben inkább jobboldal legnagyobb pártja tud elveszteni, mint a baloldal bármely pártja megnyerni.

De továbbmenve: a jobboldal legnagyobb pártjának (ez a pozíció persze változhat, de érdeks módon több baloldai kezdeményezés alakult, a nem szélsőjobbon teljesen egyedül van a fidesz, a maga diktatórikus vezetésével) az 1/3 szinte garantált. De a szélsőjobbal (főleg, de nem kizárólag listás szavazatival) együtt bőven 1/3 fölött kell legyenek.

Más szavakkal: a mostani (vagy is az új, amiről a cikk is szól) rendszer megváltoztatására és tartós kormányképesség kialakításra kicsinél is kisebb az esély (hiszen bármely nem 2/3-os koalíciót az első pillanattól darálni fog az AB, az ÁSZ, a média etc).

A tervezett választési rendszer, amely - make no nmistake - csak nehezülni fog a kisebb és/vagy új belépő pártok részére a legtökéletesebb módszer arra (együtt a kiváló fideszes választési gépezettel), hogy hogyan lehet bebetonozni a fidesz hatalmát még nagyon sokára.

SZóval ha valaki naívan azt gondolja, hogy ez az új választési rendszer bármyilen esélyt ad egy most induló (pl. baloldali) pártnak vagy egy modern mszp-nek, akkor nagyon komoly csalódásnak lesz az illető kitéve.

Stabilan el lehet lenni a 15-20%-on, ami bizonyítja, hogy emokrácia vna, hiszen van ellenzék, de a többség (gyakran a 2/3) a jobboldal vezető pártjánakl kezében marad. A választói attitűdök nagyon alapvető megváltozása kell, de ezt nem tartom valószínűnek max azt h a szélsőjobb még erősebb lesz vidéken. de hogy modern, mainstream európai gondolatok erősödjenek meg a parlamentben, na azt nem.
Mogwaii 2011.11.22 13:30:46
Csorsza: ok, veszprém megye, nem olyan mint vas (bár azt hiszem ott is szombathely vegyes volt) vagy zala. De mostantól nem így lesz ez a néhány közet sem és a lényegen nem változtat: ti. hogy vannak stabil konzervatív (antikommunista, anit-szocialista etc.) helyek, amelyek soha nem fognak urbánus, modern, európai (az unióban mainstream ideológiájú) stb. pártra szavazni, csak befelé forduló, társadalmilag konzervatív, egyházbarát, külföld/bevándorló/piacellenes(félő), etc. pártra. És ebből sokkal több van (volt mindig is) mint a fix "szoci" (bármilyen értelemben fixen baloldali) helyekből (mellesleg ezek a "fixek" amik amúgy is kezdenek kikopni, még egy protest szavazattól függetlenül is, hiszen a bázis hal ki és a szegények mennek át a szélsőjobba). Az utánpótlás meg sajnos szélsőjobbos (a fiatalok) akik esetleg 30-as éveikre egy kicsit kevésé radikálisak lesznek és mérsékelt konzervatívvá változnak (ami a pozitív kimenetl lenne, miközben az emberek inkább lesznek konzervatívak az évek múlásával).

Az persze igaz, hogy a kategóriákkal, cimkékkel vigyázni kell (változik atartalmuk és a pártok is változnak ua-val a cimkével). A lényeg azonban az, hogy a magát konzervatíak eladó fő párt a leginkább kedvezményzettje az új rendszernek. Amíg ez a fidesz addig ők, ha más foglalja el ezt az ideológiai helyet, akkor más. (De ha valakit nagyon gyorsan kinyírnának, akkor az egy konzervatív valódi versenytárs lenne; az álpártokat nyilván nem).
A dolgok jelen állása szerint a kormány gyaníthatóan azért nem akar egyelőre változtatni a 1,5 százalékos növekedési előrejelzésen, mert akkor nyíltan el kellene ismernie, hogy az államadósság korlátozására és csökkentésére vonatkozó alkotmányos szabályokkal ellentétes a…..
Mogwaii 2011.11.14 19:23:52
A médiával az a baj, hogy a választók egy óriási része egész egyszerűen nem jut releváns információkhoz.

Főleg az 40 felettiek akik nem olvasnak internetet csak TV-t néznek, rádiót hallgatnak vagy helyi, ingyenes újságot olvasnak egyszerűen nem jutnak alapvető híradásokhoz. Ezt nem lehet alulbecsülni. Ami nekünk evidens (volt már hónapokkal ezelőtt), arról milliók nem is hallottak.

Vidéki (olyan megyéből - ahol alapból mindenki kormánypárti) vállalkozók mondják egy bankár ismerősömnek, aki nagyobb ügyfeleknek makrogazdasági előadásokat tart, hogy köszönik a szókimonó elemzést, mert érzik a problémákat, de nem olvasnak, hallanak róluk: max. azt, hogy "a nemzetközi pénzvilág el akarja tiporni Mo-t", de azt, hogy mi van az államosított pénztári pénzekkel, hogy az államadósság még növekedett is, hogy a növekedés idén a kb. hétszázalékos államháztartási hiány mellett lesz 1.5% alatt, stb. stb. semmilyen formában nem jut el az emberek nagyon nagy részéhez. De egy rakás közpolitikai kérdés, probléma sem.

(Most arról már nem beszélek, hogy az index és az origo is kormánypárti ellenőrzés mellett működik, de talán kevésbé tudnak vonalasak lenni, mert az olvasók gyorsabban megtalálják az alternatív forrásokat).

Amíg e téren nem lesz változás, a választók sem fognak változni - persze nem is holnapra kell kész lenni. De ha most elkezdődik valami akkor lesz csak kész a választásokra, két és fél év múlvára (de szerintem előbb lesz választás, mert a kormány inkább lemond, de nem szorít meg egy ponton túl, nem éri meg nekik, lemennek 35-40%-r hagyják, hogy a piszkos munkát végezze el a mostani ellenzék, kvázi koalícióval nagy nehezen, majd visszajönnek még erősebben.).

Nem gondolom, hogy pl. a népszavát támogatni kell, de a médiapolitika a fidesznél alapvető (jellemző a rádióbotrányra, hogy a a fidesznek volt favoritja, az mszp-nek nem) és bármely más pártnál is alapvető kell legyen. (Most meg már a jazzy rádióban is magyar nemzetes híreket olvasnak be.)

Jöhet bárki, de két perc alatt ledarálják majd, egyrészt mert az összes alkotmányos pozícióban párkomisszárok lesznek és ott lesz a média teljes spektruma ami alapból darálja majd az új kormányt, jöjjön bármikor is.
Mogwaii 2011.11.15 13:43:20
Orbán: "ha az IMF visszajön, én el"

hvg.hu/gazdasag/20111115_orban_imf_el#s=eco

Mondtam, hogy az igazi megszorítást más fogja elvégezni, addig Orbán pihenhet egy kicsit, hiszen amúgy is az lesz amit akar (a médiát uralja és az ügyészségtől a bíróságokig mindenhol a leválthatatlan személyes emberi ülnek), de legalább a népszerűsége összeszedheti magát.

Ez szerintem neki a dream scenario.

Úgy is visszajön, de legalább megint neki lesz igaza, a népnyúzók a baloldaliak (akár mit is jelentsen ez) vagy a mostani ellenzékiek.

És közben majd darálja az amúgy is bizonytalan új kormányt aki helyette megcsinálja a nyugdíjak, rokkantnyugdíjak megadóztatását, korhatár emelését, gyes/gyed csökkentését etc.

Ez lesz, aki ezt nem látja, az teljesen vak (egyébként Széky János twitterjén ezt a szcenariót hetekkel korábban megírta, igaza lesz).

Ugyanazt csinálja majd mind a republikánusok, amikor is Obama - szokás szerint - elpislogta magát. Inkább, hogy mentse az országot a káosztól (a fizetésképtelenségtől) Obama mégiscsak beadta a derekát (nem úgy mint a rutinosabb Clinton annó). Sucker.

Itt is a mostani ellenzék, mert ugye "felelősek", megcsinálják a megszorításokat majd, ezzel persze magukat is örökre elvágva (hiszen Orbán tiszta marad - láthatólag az eddigi megszorítások nem értintették a valódi népszerűségét, lásd II. ker.). Az MSZP-hez kapcsolódik már egy Bokros csomag, a Gyurcsányi megszorítások, de most lesz még egy harmadik forduló, az eddigi legkeményebbek.

Az alternatíva az államcsőd, de Orbán a rutinosabb politikus és keményebb is, és a mostani ellenzéket betojatja és azok inkább összeállnak egy rossz koalícióba és megcsinálják amit Orbánnak kéne, csakhogy ne legyen államcsőd. "Mert ők felelősek, Orbán meg nem." Mintha ez számítana valamit, amikor újra kellene választani magukat. Semmit, és az MSZP akkor fog megszűnni. De mások is.

Az IMF indukálta - de egyértelműen szükséges - megszorításokban nem vehet részt a mostani ellenzék.

Azonban ezt a káoszt Orbán okozta és nem szabad hagyni majd, hogy megússza. Bármi is az alternatíva, a mostani problémát a mostani kormánynak kell megoldani, kormányozniuk kell 2014-ig.

Mark my words.
Mogwaii 2011.11.18 19:22:38
blogs.wsj.com/marketbeat/2011/11/18/so-much-for-a-hungary-imf-deal/

Az IMF megállapodás "really, really long shot." Igaza van.

Ha pedig nem lesz megállapodás, akkor a zűrzavar miatt (pánik, csődközeliség), simán lehet választás, de úgy, hogy a fidesz vagy megtartja többséget vagy - és ezt remélik - mondjuk 35-40-45%-ra csökkennek.

Vagyis koalíció kell majd: de a fidesz azt mondja majd, hogy senki sem akar velük kormányozni. Sajnálják. Inkább, mert nagyvonalúak és nem ragaszkodnak a hatalomhoz, átadják a kormányzás lehetőségét a "sikeres" (magukhoz képest) mostani ellenzéki pártoknak (gartulálnak majd nekik), hadd szenvedjenek együtt.

Mossák kezeiket és darálják majd (a stílust ismerjük, igaz akkor még a teljes média nem volt az övék, sem az alkotmányos intzéményrendszer) az új, embertelen, népnyúzú kormányt.

Érdekes nézni, hogy mi sikerült nekik eddig policy ügyben: gazdaság semmi, egészségy semmi, sem önkorményzatok, sem okatás (ami hosszabb távon eredménnyel kecsegtetne - max. lesz egy zűrzavaros törvény) etc.

De lesz új: alkotmány, AB tv., bírósáégi tv. ügyészségi tv, média tv. etc. etc. amik bebetonozzák a hatalmukat.

És 2 év múlva visszajönnek -- with a vengeance. Az alapok meglesznek. Csak be kell ugrani az amatőrök, a naívak helyére.
  Nyilvánosságra került a Fidesz választásirendszer-koncepciójának legújabb változata. A dokumentum sok kérdést még mindig sajnálatosan tisztázatlanul hagy, számos kérdést megnyugtatóan rendez, bizonyos kérdések megoldásával azonban új problémákat is felvet. Alábbi…..
Mogwaii 2011.10.11 20:53:47
Egy kollégám nem tudta ezt a Véleményvezérre állítólag felrakni. Mindenesetre érdekes.

Az ötlet oka a következő. A kormánypártnak névre lebontott adatbázisa
van a magyar szavazókról. 7-8 millió ember ilyen adatai egy memory
sticken elférnek. A korábbi választások, aláírásgyűjtések alapján az
adatbázis elég jó állapotban van (persze van egy hibahatár, a
költözések, új belépők, halálozások miatt), de ez alapján már lehet
dolgozni. Mindenesetre sokkal pontosabban lehet dolgozni, mint
bármelyik más párt adatbázisa alapján.

Vagyis a választási regisztrációs időszak lejáratának napján (a
választás előtt tehát) nagyjából a kormánypárt már be tudja lőni, hogy
mi lesz a választás végeredménye.

OK, az egyéni körzetekben nem teljesen, hiszen lehet, hogy mondjuk a
fideszesek kisebbségben vannak, de mégis nyernek, ha az ellenzék
megosztott. Ha azonban az egyéni körzetekben indulók listáját korábban
kell pl. rögzíteni, akkor viszont igen nagy valószínűséggel
kiszámítható mi lesz a végeredmény az egyéni körzetekben is.

A másik, hogy a Fideszes választói adatbázis még pontosabb lehet az új
rendszerben. Hiszen az állami adatbázis (amihez nem lehet kétségünk a
Fidesz hozzá fog férni) és a Fideszes saját adatbázis (ahová be
jelentkeznek az aktív fideszesek, és részben az ő segítségükkel házra
lebontva másokról is - ilyen-olyan valószínűséggel - be tudják
azonosítani a pártszimpátiát) összevetéséből kiderül, hogy ki az
ellenzéki és ki a kormánypárti választó (ti. aki választásra
regisztrált, de nem jelentkezett be a Fidesznél).

A regisztráció ráadásul vissza fog tartani egy csomó embert. Aki
ugyanis nem szeretné azt, hogy tudják róla, hogy kire szavaz, inkább
nem megy el. Államigazgatásban, önkormányzati intézményben dolgozók,
akiket indoklás nélkül ki lehet rúgni, még inkább félni fognak
bármilyen retorziótól (és az eddigi tapasztalatok nem kedvezőek),
ezért inkább nem is regisztrálnak, nem mennek el szavazni. Ott hagyva
a választást az aktív tudatos szavazóknak (ez a Fideszt és a Jobbikot
jelenti, akik most is, évekkel a következő választás előtt, de mint az
utóbbi években mindig, a legelszántabbak). Pont mint a
magán-nyugdíjpénztáras bejelentkezésnél: kevesen lesznek akik külön
bejelentkeztek, akik sorba álltak, esetleg többször elmentek, hiszen
munka idő alatt nehéz volt elzarándokolni a kevés ilyen központba és
persze nyíltan bevállalták, hogy kiderüljön, hogy nem értenek egyet a
kormánypárti politikával (aki állami helyen dolgozott, kórházban vagy
múzeumban ez simán az állásába kerülhetett). Az elbizonytalanítás
egyébként - és ezt a Fidesz pontosan tudja - pont a kicsit
liberálisabb, balosabb, kevésbé katonásabb, a hierarchiát,
pártutasítást kevésbé követő emberekre hat. Akik vallásosan követnek
egyes pártokat, azok vezéreit (és ezek a választók valószínűleg nem a
"baloldalon", bármit is jelentsen ez, találhatók), azok úgyis
elmennek.

Aki kicsit is bizonytalan (márpedig az utolsó pillanatban is sokan
döntenek) az eleve nem fog elmenni regisztrálni sem; mert minek? Azt
gondolja ui, hogy nem nyerhet vele semmit, csak veszíthet. Kiderül,
hogy ellenzéki-kormánypárti (a fideszes adatbázis összevetéséből), de
még lehet, hogy nem is él választói jogával (hiszen bizonytalan),
akkor minek menjen le regisztrálni?

Az ún. default szabályok erejéről (vagyis, hogy az emberek nem élnek
jogaikkal a legkülönfélébb kognitív okok miatt és ezért kis
nehézségekkel is rettentő hatékonyan lehet befolyásolni őket pl.
explicit tiltás nélkül is) érdemes elolvasni Richard Thaler-Cass
Sunstein: Nudge - Job döntések egészségről, pénzről és boldogságról,
Manager Kiadó, 2011. 10. 11.

A mostani rendszerben a pártok bizonytalanságban vannak, hogy a
jogosultak közül kik mennek el szavazni. Simán meglehet, hogy mint
2002-ben, sokan titkolják szimpátiájukat és ez meglepetést okoz (akkor
voltak 8-10-12 pontos mellélövések a kutatásokhoz képest).

Ehhez azonban a választóknak joguk van, a titkos választás erről is
szól - megfélemlítettség nélkül kell, hogy tudják leadni a
szavazataikat. Ez a regisztrációs rendszerrel egyáltalán nem lesz
biztosítva.

Véleményvezér érve, hogy ez majd kiszűri a könnyen megvehető
szavazókat azért is nevetséges, hiszen az aktív, iskolázott, tudatos
szavazók között is millió számra van aki ellentmondásosan gondolkozik
(nem veszi észre, hogy ha az államadósság a probléma, akkor
megszorítani kell; nem lehet adócsökkentést és kiadás növelést
csinálni etc.), kihasználható, nettó hülyeségekben hisz. Hol húzzuk
meg a határt? Arról nem beszélve, hogy mi lesz a gyakorlatban, ha
mondjuk csak 30% megy el regisztrálni (a legkülönfélébb okok miatt)?
Akkor ők lesznek akik választhatnak? Max 30%-os részvétel alapján?

Mindig gyanúsnak kell lennie egy olyan választójogi reformnak, amin
aktívan tanakodnak, miközben semmi, de semmi előre mutató, a
fenntarthatóság irányába mutató nem történik az egészségügyben,
oktatásban. A gazdaság recesszió felé halad (vö. felzárkózás?), a
forint gyengül, a bóvli kategóriába való leértékelés a küszöbön,
miközben a legfontosabb dolog azon gondolkodni, hogy 3 év múlva milyen
legyen a választás?

Semmilyen indoka nincs a regisztrációnak, szimplán hatalmi okok miatt
vetették föl, pont mint az AB, a bíróságok, az MNB stb.
megregulázását. Meglepődni nem kell, de ellenezni igen.
Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter szeptember 16-án, pénteken nem a 2012. évi költségvetésről, avagy a teljes adótörvény-csomagról adott mindenre kiterjedő tájékoztatást. Ezzel szemben részleteket mondott el a kormány makrogazdasági kitekintéséből, amely a majdani…..
Mogwaii 2011.09.22 08:51:03
Néhány gondolat.

A növekedésből, felzárkózásból nem lesz semmi. (Mondjuk egy feltörekvő gazdaságnak még akkor is növekednie kéne, ha mások csökkennek, hiszen fel akarunk zárkózni, ahhoz pedig nem elég akkor is növekedni, ha a nyugat is növekszik mert akkor soha nem érjük utol őket – ami sajnos a helyzet).

Csak hát ha egy 2/3-al rendelkező többség sem mer láthatólag belevágni reformokba (persze ez a szó is tabu lett), vagyis fenntartható strukturális átrendezésekbe, akkor egy annál kisebb többség (pláne koalíciós) mikor fog és hogyan hajtsa azt végre? Miközben minden médiában és állami hatalmi pozícióban folyamatosan darálják majd őket.

A Fidesz egyik komoly taktikai pontja az volt, hogy a szocialista képviselőket bizonytalanította el minden lehetséges fórumon (márpedig az most már van nekik és korábban is volt). Márpedig Öszöd után minden népszerűségi pont fontos volt (annak tűnt) és emiatt még könnyebben lehetett a képviselőket elbizonytalanítani, akik annak rendje és módja szerint fel is higítottak mindent, amely lépések így nem érhettek célt. Az ellenzék célja az volt, hogy ne legyen semmilyen valódi reform, mert (i) úgy is népszerűtlen lesz a kormány 8 év után, de (ii) legalább akkor eredményt sem tud felmutatni. A kormánypártiak ezt meg is kajálták és azt csinálták amit elvárt tőlük a jobboldal.

Itt jegyzem meg, hogy az amerikai republikánusok -- akik inkább tönkre teszi a saját országukat, de soha nem egyeznek bele semmibe és elképesztő gépezettel nyomják le Obamát aki amúgy is egy naív, impotens, béna kacsa képét mutatja és mindig meghátrál – legjobb tanítványai a Fidesz. Ők is inkább megakadályoztak nagyon fontos dolgokat inkább, csak, hogy ne legyen jó az előző kormánynak (most egy részüket más hangsúllyal bevezetik persze – és be is betonozzák ezeket) még ha az ország is látta kárát. De tőlük tanulták az adatbázisozást, a netwörkölést, a civil szervezetek kisajátítását és ál-civil szervezet alapítását amivel be tudnak kerülni a sajtóba és neutrálisként tudnak állást foglalni fontos kérdésekben.

A nyugat-európai gazdasági környezet pedig nem fog változni, Kenneth Rogoff könvyve (This time it’s different) egyértelműen bemutatja, hogy ilyen válságok voltak és lesznek és általában 6-8 év kellett, ahhoz, hogy az adott gazdaság visszatérjen a szokásos növekedési rátájához.

Vagyis még előttünk van 4-5 év. Mindehhez Mo. történelme jön, ui. mi voltunk a görögök után a legtöbbet defaultban, vagyis – és azt látjuk a mostani banki lépésekkel, ami egy részleges defaulttal szerintem felér – a pszichológia része a gazdasági háttérnek egyszerűen nem adott (vagyis nincs bizalom). És szintén nem veszi figyelembe Rogoff (mert eddig ez nem volt kérdés) a nyersanyagok elérhetőségének korlátaiból fakadó problémákat. Most ugyan az olaj ára csökkent, de ha növekedést mutatna a Nyugat, akkor azonnal meglódulna és az le is lassítaná a világgazdaságot (nem beszélek a ritkaföldfémekről és arról, hogy egyes országok export korlátokat vezetnek be időnként, ui. nekik is kell pl. hiába termelnek a szaudiak többet, ha közben a saját, belső fogyasztásuk nagyon megnő, mert szinte ingyen adják a benzint, akkor kevesebbet exportálnak vagyis a világ többi része szempontjából olyan mintha csökkent volna a kitermelés).

Vagyis még ha a hitel/bank válság véget is érne valahogy, akkor is ott lesz a nyersanyag/energia korlát.

Összegezve a ciklus következő évei – az egész országnak szembe kell néznie ezzel – vergődéssel fognak telni.

Kérdés, hogy mi fog történni utána?

A Jobbik erősödni fog (ahogy eddig is tette) ti. a proteszt szavazat nagyrészt hozzájuk meg és (önmagát erősítő folyamatként) egyre inkább szalon képesek lesznek. Ha ez így van, akkor egy „jó” választási rendszerben vagy megszerzik az abszolút többséget vagy a Fidesszel együtt a kétharmadot (vagyis közösen fognak még alkotmányt módosítani is, ahol túl „liberális” lenne az), esetleg hagyják a Fideszt kisebbségben kormányozni.

De ebből az is következik, hogy a mostani ellenzéknek is koalícióban kell gondolkodnia ha kormányozni akar (persze lehet 10 év múlva más lesz a helyzet, de 3 év múlva egyelőre csak a koalíció jöhet szóba, esetleg a Jobbik egyedül).

Visszatérve, bármi is lesz néhány dologra fel kell készülni: (i) a koalíciós kormányzás miatt (pláne olyanokkal akik soha nem voltak benne) minden sokkal nehezebb, konfliktusosabb (tehát még könnyebb megosztani a koalíciót); (ii) a média kőkeményen fogja darálni a kormányt, nem úgy mint most (ui. most csak a neten van kritika, de az sem kormányellenesség) és (iii) az állami szervekben (pl. ügyészség, közigazgatási bíróságok, alkotmánybíróság, MNB etc.) a legpártosabb komisszárok bent lesznek életük végéig (ha nem is formális vezető pozícióban, de, mint a mostani legfőbb ügyész, befolyásos pozícióba lép vissza, majd egy újabb váltásnál újra előjön, közben meg „őrködik” a pártja érdekében).
Krisztus előtt 89-ben Aulus Sempronius Asellio praetor egy régi törvény újjáélesztésével próbált lazítani az egész Rómát fojtogató uzsorahitelek szorításán. Nem élt sokáig, sem a törvénye, sem ő maga. Az egyik néptribunus ugyanis, Lucius Cassius a Fórumon adott hangot az…..
Mogwaii 2011.09.19 15:58:48
Tesz-vesz, kérlek olvasd el a többi kommentemet is. Egyrészt meglepődtem - a post fényében - egy csomó belinkelt honlapon, ahol ennél jelentéktelenebb lépések esetén (valószínűleg túlzással) sztálinizmuért, kommunizmusért kiáltanak.

Mondtam, hogy a megkötött szerződések teljesítésébe vetett hit és a tulajdonjog "szentsége" szerintem nehezen vitatható módon konzervatív alapértékek. Még ha lehet vitatkozni, hogy milyen adóerendszert, versenyjogi szabályozást, állami tulajdon nagyságot, újraelosztási szintet stb. preferál egy "tipikus" konzervatív (tudjuk a skála valóban széles), szerintem nem igazán lehet vita konzervatívok között arról, hogy ha kötök egy szerződést, akkor azt várom, hogy teljesítsenek, de legalább az állam ne avatkozznn be az egyik fél kárára és ne államosítson (tkp ossza szét a vagyonomat). Ha szerinted lehet erről vita, akkor nem értek veled egyet.

Vitatkozhatunk azonban arról, hogy mi gazdasági jobb-baloldal, de nem ez a lényeg itt.

Szerntem egy konzervatív alapérték sérült itt, és ennek a következményei egyelőre beláthatatlanok.

(pl. Ma éppen már arról van szó, hogy az autóhiteleleseket (!) is mentsük meg. Most tekintsünk el attól, hogy miért kéne őket preferálni a rokkantakhoz vagy a kultúrához vagy más csoporthoz/területhez képest, akiktől az állami támogatás el lesz vonva, de DG index-beli publijának igaza van, miért nem írjuk elő minden termékre egy árat, határozzuk meg a kötelező kamatot mindenki számára, veszük el a lakásodat, mert erkölcstelen ha magánszemély milliós értékekel rendelkezik stb. Hol a határ? Egy konzervatív óvatosan halad és ódzkodik a radikális lépésektől. Egyébként szerintem Körösényi a Fideszt most radikális pártnak definiálná. Bocs, ez csak mellékzönge, kicsit off).