Regisztráció Blogot indítok
Adatok
N_Z_A

0 bejegyzést írt és 52 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Pár hete mutattam néhány képet a Móricz Zsigmond körtérről dél felé induló egykori HÉV-ekről. A fotók forrása akkor és most is a Fortepan volt, ahová mostanában került fel Belházy Miklós néhány közlekedéstörténeti értékű felvétele. Különösen érdekesek a Kamaraerdőtől kifelé készült fotók, arról a…..
N_Z_A 2021.05.20 11:15:36
@Androczi Balázs: NZA likes this post.

A háttérben álló ház homlokzata nagyon jellegzetes, utána az általam ismert budafoki HÉV-es képek átfésülése következett. Ott találtam rá a szerintem általad is említett Fortepan-os (UVATERV-es) képre (FP 80112), és ott volt a helyszín megfejtése. Ezt követően a fentrol.hu-n lehetett az 1960-as évekbeli légifelvételeket visszaellenőrizni, és stimmelt minden.
A "Tour de Trams" (ejtsd teljesen helytelenül: túrdetramsz) nevet még 2003-ban találtam ki, egy majdnem egyhetes németországi vonatozós-villamosozós túra után, mert valami címet kellett adni a róla készült útibeszámolónak. Utána még volt néhány hasonló kirándulásunk: egyszer megint Németországba,…..
N_Z_A 2020.09.19 10:02:55
@haromegesztizennegy: NZA ilyenkor figyel és fényképez. Pl. Liberecdben láttam, hogy:
- az egyvágányú pályaszakaszokon ugyanúgy lazavezetékes rendszereket alkalmaznak, és ugyanúgy túrszámokat írnak ki a homlokfalra - csakúgy mint Szegeden;
- a fedezőjelzőik viszont egy szinttel korszerűbbek, és szerintem jobban is láthatók;
- a csehekre még mindig irigykedhetünk közlekedésszervezés tekintetében (közlekedési szövetség van);
- pályaépítésben ők is elkövetik ugyanazokat a hibákat mint mi, viszont jobb minőségben építkeznek;

Viszont NZA egymagában nem fogja megváltani a hazai közlekedési szakmát és közlekedéspolitikát.
Ha egy lengyel városban nosztalgia villamosjáratot hirdetnek meg, akkor komoly esélyünk van arra, hogy valami ilyesmi jármű fog a megállóba begördülni: Łódź (ejtsd kb. vudzs) nem számít különösebben ismert úticélnak a magyarok közt, úgyhogy nem igazán tudtam, mire számítsak a várossal…..
N_Z_A 2020.09.03 16:06:34
@nyelv-ész: Lehet, hogy az okozta a különbséget a Bukfenc és az UV-pót között, hogy a Bukfenc végén ültek az emberek, és könnyebb volt egy pályahibán kiesni az ülésből. Az UV pót végében álltak az emberek, és szükségszerűen kapaszkodtak.
Dieter Kubisch budapesti villamosos képei néhány éve landoltak a mailboxomban, őszinte meglepetésemre és örömömre. Dieter a hetvenes és nyolcvanas években több alkalommal is járt a fővárosban, és szerencsénkre néha megörökítette, amit az utcán látott. Itt például egy 1940-es gyártású Stukát…..
Az elmúlt napokban szinte minden budapesti érintettségű hírportálon a Dél- és Észak-Buda közti "fonódó" villamosvonal(ak) elindulásáról volt szó, ami nem csak újdonsága, meglehetősen nagy költsége miatt fontos, hanem, mert több mint 40 év után sikerült visszatérni egy - korábban a főváros életét, az…..
   A Szovjetunió közlekedés-fejlesztésében különleges prioritást élveztek a trolibuszok, emiatt rengeteg trolibuszüzem épült szerte az országban. Szám szerint 202 troliüzem működött/működik a Szovjetunió mai területén, ha ezt lakosság-arányosan átszámítjuk, akkor ez…..
Nemrég bemutattam a "Saale-parti dómvárost", megemlékeztem híres-nevezetes orgonájáról is, most lássuk Naumburg közlekedésbarátok közt legismertebb attrakcióját, a villamost: Az üzem gyökerei a XIX. század második feléig nyúlnak vissza: a város polgársága gyorsan és megerőltetés nélkül szeretett…..
Ahogy a minap írtam, Würzburg éveken át csak egy útközbeni név volt számomra a Budapest-Köln útvonalon. Sejtettem, hogy nem lehet csúnya hely, mert a vár látszódott a közeli, igencsak méretes autópályahídról, de ennél közelebb nem kerültem hozzá, mert mindig sietni kellett.…..
N_Z_A 2014.07.17 16:10:49
@Atro: Lefelé menet vajon visszatermel áramot a hálózatba?

A videó legelején (0:05-0:19 között) látszik, ahogy szikrázik a szedő, miközben fékez a villamos a lejtőn. Úgyhogy a válasz: igen.
N_Z_A 2014.07.17 16:21:17
@¿Qué tapas hay?: Tulajdonképpen ez hiányzik Budapesten is, mert a feszítetlen egyszerű függesztett munkavezeték az (egyik) ok, ami miatt a villamosok sebességének növelését nem engedélyezik.

Ez szerintem is így van, de a félreértések elkerülése kedvéért: létezik súlyfeszítéses rendszer szimpla munkavezeték esetén is. Pont az 1-esen ha jól tudom, ilyen rendszer van. (Az Alkotás utcában is.)
Ugyan múltkori írása kisebb visszhangot keltett, mint gondoltuk, NZA barátom ihlete nem csillapodott, és ezúttal a fogaskerekűről, pontosabban _a_ Fogaskerekűről oszt meg néhány gondolatot velünk. Néhány gondolatot, melyek nem feltétlenül egyeznek az enyéimmel - bár az alapötlet…..
N_Z_A 2014.07.10 00:56:39
@N_Z_A: és ugyanez a helyszín a 1978-ban, immáron GT4-essel, Neunkirchenben:

farm3.staticflickr.com/2345/2460476416_77ee8797ab_b.jpg
N_Z_A 2014.07.10 09:18:45
Elnézést a hibákért, nyilván én sem vagyok képben minden szempontból, innét a partvonalról.

Arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy ez az adhéziós megoldás igenis létezik lassan 5 éve a gyakorlatban. Eddig még mindig azt látom, hogy a Pöstlingbergbahn fő paraméterei megegyeznek a svábhegyi fogaskerekűvel. Azt nem hiszem, hogy bárki vitatná, hogy amennyiben ez az adhéziós rendszer megvalósítható a budapesti fogaskerekűn - akár új projektében, akár részleges rekonstrukcióként - minden szempontból olcsóbb lenne a fogaskerekű rendszerhez képest (mind építésileg, mind fenntartásilag), utóbbi ugyanis egyedi járművek fenntartását, és sok bonyolult mechanikus rendszer hosszútávú üzemeltetését feltételezi.

Úgyhogy egy gondolatkísérletet mindenképpen megér a dolog. Ez egy blogposzt, kommentelési, beszélgetési lehetőséggel, nem pedig egy szakfolyóirat. Lehet, hogy nem sikerült teljesen korrektül kifejeznem magam, sőt amióta írtam a cikket, én is tudnék azonnal ellenérvet mondani magam ellen. Örömmel veszek mindent hozzászólást, amiből lehet tanulni, azonban egyelőre még az előbbi kissé udvariatlan stílusú komment ellenére sem látom azt, hogy a fentebb általam írt fő üzenetet sikerült volna cáfolni.

A vasutas szakma nagyon konzervatív, néha túlzottan is. Olyan szabályok csontosodnak meg, amiket egy generáció után már nem ért senki, hogy miért és milyen körülmények között születtek. Ezért érdemes néha az állóvízbe bedobni egy-egy kavicsot, pont azért, hogy lássuk, milyen ellenérvek bukkannak fel, és hogy mennyire állják meg a helyüket.
N_Z_A 2014.07.10 22:27:13
@¿Qué tapas hay?: "Úgy is jó, de ha nem veszünk tudomást az aktuális jogszabályi környezetről, akkor az egész ügy csak légvárépítés."

Ha lesz a hódmezővásárhelyi tram-trainből valami, akkor ez esetben hasonló volumenű jogszabály változás kell keresztül menjen a közeljövőben, mely az NKH hatósági gyakorlatát módosítani fogja. Ennek előkészítő munkái már jó ideje folynak. Bennem az van, hogy azért valahogy az osztrák hatósági szabályozást lehetne adaptálni esetünkre, és egy hasonló folyamat végigvihető kell legyen.
A múltkor láttuk a Tramwaje Śląskie gumikerekű állományának STAR-jait, most hasonló gépek következnek kicsit közelebbről: A miskolci közlekedési vállalat (azaz a Miskolci Városi Közlekedési Zrt) néhány éve még legalábbis a csehszlovák ipar termékeire épített: Tatra…..
N_Z_A 2014.05.07 22:06:48
A bal oldali masina is IFA.

www.mvkzrt.hu/images/ifa_sepros_full.jpg

Az SZKT-nak is volt egy hasonló felsős kocsija, azt azonban a helyiek "Spefaka"-nak hívták. Ha valaki ráguglizik erre, rá is jön, miért.

Lásd még:
de.wikipedia.org/wiki/IFA_W50
NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti szakirodalomban ugyan terepjáró villamosról valójában nem szoktak beszélni (bár a…..
N_Z_A 2014.05.02 21:39:19
transphoto.ru/video.php?action=clip&video=2210

A fenti linken egy vezetőállás videó nézhető meg az uszty-katavi próbapályáról.
A múltkori, 1941/42-es budai életképek után ismét BSzKRt korabeli képek landoltak a postafiókomban, ezúttal Adorján Pétertől, aki Nagy Antalné jóvoltából oszthatta meg velünk Vida Ferenc hagyatékát. Túl sok információt nem kaptam hozzájuk, úgyhogy ha valakinek eszébe jut…..
N_Z_A 2014.03.12 18:55:03
@N_Z_A:
kepfeltoltes.hu/140312/1217188613Clipboard02_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

"feltűnt, hogy itt még a BHÉV vonal a Magyar utca utáni első utcába kanyarodik be (mai Öregfalusi utca)"

Illetve nem is az Öregfalusi utcába, hanem a mostani téglablokkos ház helyére, vagy közvetlenül mellé.
N_Z_A 2014.03.12 19:57:22
m.cdn.blog.hu/ha/hamster/image/villamos3/Scan_Pic0003.jpg

Ezen a képen meg legalább három vágány van egymás mellett. De egyelőre fogalmam sincs, hogy hol lehet a helyszín. Gyanús, hogy valamelyik kocsiszín udvara.
N_Z_A 2014.03.13 09:14:04
Előszó A legtöbben nem gondolnak bele abba, hogy gondot jelenthet, ha két vasút keresztezi egymást, abba pedig pláne nem, hogy mi van, ha villamosított vasútvonal keresztez villamosvonalat. Sínen megy egyik, sínen megy a másik, madzag van az egyik fölött, madzag van a másik fölött,…..
N_Z_A 2014.03.09 13:17:45
@Rocko-: "ennél a képnél a bal-jobb irányú közlekedés hogyan jut át síneken. m.cdn.blog.hu/ha/hamster/image/nza/2013-07-07_15.32.18.jpg
kibővítené nekem valaki?"

Az olomouc-i verzió működését érted?
www.prazsketramvaje.cz/obrazky/mesta/olomouc/2013/olomouc_2013-015.jpg
A lényeg, hogy amig az egyik oldalon a "levegőben van" vezetetlenül a villamos egyik oldali kereke, a vele egy tengelyre sajtolt másik oldali kerék vezetve van két oldalról is.

Na pontosan ugyanígy működik a szegedi kialakítás, ami a látszat ellenére nem tökéletesen merőleges kereszteződés.
N_Z_A 2014.03.09 14:03:12
@Békássy Csaba: "Szerényen szeretnélek emlékeztetni arra, hogy a főváros közgyűlése már 1880-tól csak úgy adott vasútépítésre engedélyt, hogy szintbeni keresztezés nem épülhet. "

Igen, de Kispest - Pestlőrinc nem volt 1880-ban Budapest része. Így aztán erre nem is hozott akkor rendeletet Budapest közgyűlése... :)
N_Z_A 2014.03.09 14:05:09
@Rocko-: "a keresztező sín magasságkülönbségét simán kidolgozza a kerék?
az irányt pedig a fent említett tengely merevsége miatt tartja meg?"

Aha... Ha kidolgozás alatt azt érted, hogy a kerék átgurul a rés felett, természetesen egy zökkenéssel. A tengely gurulási iránya pedig azért marad meg, mert a másik kerékkel együtt gurul.
Hol alkalmazható a játékelmélet, ha nem egy (hideg)háborúhoz hasonló fegyveres konfliktusban! Mint ismeretes a kubai rakétaválságot már Neumann Jánosék segítségével oldották meg, kézenfekvő tehát, hogy krími konfliktust is stratégiailag elemezzük. Sajnos az elemzésnek mi…..
A nemrég a sajtóban elterjedt, szerintem leginkább aranyozott elejű homokféregre hasonlító (elnézést kérek, de ez ugrott be elsőre) kisföldalatti rajzok kapcsán találgattuk ismerősökkel, vajon járműterv/gépészet is van-e a dizájn mögött. A budapesti kisföldalatti egy sok…..
N_Z_A 2014.02.13 08:26:20
@ledo76: A Combino sajáttömege 69,7 t üresen, 12 tengelyre. A jármű üresen tehát 5,8 t tengelyterhelésű lenne.

A probléma az utasterhelés számításából adódik. A Combino 64 ülőhelyű és 350 férőhelyű 4 fő/m2 mellett, innen 286 állóhely jön ki, ez 71,5 m2 állóhely felületet jelent.

A magyar OVSZ II. szabályai szerint az ülő utasokat 90 kg-mal kell figyelembe venni, az álló utasokat 70 kg 8 fő/m2 terhelés mellett. Eszerint az utasterhelés a Combinóban 45,8 t, így az össztömeg 115,5 t, ez 9,625 t tengelyterhelést jelent (94,4 kN).

Azonban az újabb alacsonypadlós villamosok Magyarországon is a német BOStrab szerinti adatokat használják. Eszerint: 500 kg / m2 az állóhelyen, és 75 kg / ülőhellyel számolnak. Így a Combino utasterhelése 40,55 t, így az össztömeg 110,25 t, ez 9,188 t tengelyterhelést jelent (90,13 kN).

Mindez természetesen csak egy durva számolás, nem véve figyelembe az állóhelyek és az ülőhelyek terhelési súlyerejének pontos támadáspontját.
N_Z_A 2014.02.13 19:06:00
@ZBR: "Nem olyan rossza az a forgóváz, ahogy be akarod állítani, erre akartam kilyukadni."

De. Isten mentsen attól, hogy megismételjék ugyanezt a hibát, isten mentsen ettől a konstrukciótól. (A HÉV-nek a hasonló lengőkaros forgóváza van, és nagyon hasonló problémákkal küzd.)

A lengőkaros forgóvázakról azt írja a szakirodalom: "igen lényeges az egyenlő tengelycsap terhelés ill. a könnyű állítási lehetőség megvalósítása" (zöld Danka könyvből). Lefordítva magyarra: közúti vasúti üzemben a lengőkaros forgóvázas járművekhez kell az üzemeltetőnek beszerezni egy forgóváz kerékterhelés mérő berendezést, amivel be lehet állítani az egyenlő súlyt. A HÉV-nél ez a beállítási érték +- 4 %, ezt a rugók mindenféle betétezésével, előfeszítésével állítják be. Ellenkező esetben a jármű kisiklásával kell számolni.

Na ilyen berendezésről pl. a PCC forgóvázat üzemeltetők nem is hallottak, nincs szükség rá. Pláne nincs szükség a különböző szintű szemlék során méregetni ilyet.
N_Z_A 2014.02.14 09:05:38
@zoli_: A 11-es kocsi életének harmadik forgóváz típusát fogyasztja, az eredetit cserélték valamikor a 30-as években, majd ismét az 50-es években. Most olyan UV-szerű forgóvázai vannak, amivel kb. 20 éven át közlekedett menetrendszerinti forgalomban.

Sokat nem tudunk róla, hogy annó mennyire vált be. Korszerűnek semmiképp sem mondható.
A hatalmas közönségsikert hozó régi és új fotópárosítások után, londoni mintára elkészítettük Budapest lenyügöző videópárosát. ..
HamPLÓ Este a város fölött 2013.12.02 15:00:00
Van valami önsanyargatás abban, ha az ember két fokban kitalálja, hogy fel akar menni a Citadellához a várost fotózni, nekem meg pont ez jutott az eszembe múlt héten. És megérte, mert olyan nyugtató hatással volt rám a látvány, hogy kicsit félek is, hogy a jövőben vényre fogják…..
Megint csak egyetlen kép, de rengeteg látnivaló, J.C.T. van Engelen felvételén, amit Ab van Donselaartól kaptam. A készítés dátuma nem ismert előttem, de körülbelül belőhetjük az alapján, hogy az egykori Beszkárt gombaépület már le van bontva (ide épül fel majd a metró…..
N_Z_A 2013.07.02 22:26:42
@Hamster: Az az ominózus soklencsés szerintem az autóbuszok végállomási indító lámpája volt.
HamPLÓ A "budafoki" deltavágány 2013.03.07 17:00:00
A deltavágány a villamosok megfordításának egyik legmacerásabb - ugyanakkor hurokvágányhoz képest helytakarékos - megoldása. Gyakorlatilag arról van szó, amit autóvezetéskor ipszilonozásnak nevezünk, csak itt a járművezetőnek a művelet közben többször is át kell mennie a…..
N_Z_A 2013.03.08 13:40:49
@Nuuk: Budapesten volt még deltavágány az 50-es villamos Béke téri végállomásán az 50-es években, a budafoki kocsiszínen kívül.

Ezen kívül van a jelenlegi három szegedi (+ az Anna kúti csomópont, ha úgy vesszük).

Szerintem másutt nem volt, amit ténylegesen végállomásként használtak. Volt persze ezen kívül, ahol ha kellett deltában meg lehetett fordulni szükség esetén (pl. HÉV Nagyiccén, stb.).
HamPLÓ Lipcse villamosai 2013.02.09 19:05:46
Már írtam arról, hogy amikor augusztusban megérkeztem Lipcsébe, olyan vacak idő volt, hogy az első háromnegyed órát a pályaudvaron töltöttem. Ami persze nem volt rossz, de azért idővel csak otthagytam a nagyvasúti síneket - hogy villamosvasútira cseréljem őket. Persze sétáltam…..
N_Z_A 2013.02.10 13:47:14
@BHJ-962: Sajnálom, de most kell "bullshit"-et kiáltanom.

Nézd meg a videót a 2:22-nél vagy a 3:22-nél. Lipcsében igen, nem kőcicit építenek a villamos védelmében, hanem küszöböt. Be is bokrosítják a nagyközépben, hogy senkinek eszébe ne jusson megfordulni. Az új átépítésnél Lipcsében, ahol lehet, szeparálják ott is a villamost az autóforgalomtól. Sok viszont a szűk utca, ezért sok helyen különösen a belvárostól kijjebb be is ragad a villamos a dugóba.

Hogy jobban lehessen látni ezt a "küszöböt" oldalról:
Delitscher strasse:
images.immobilienscout24.de/userfiles/a/r/k/2/p/VGlHWlxxzecdE3Dgb4aXt0.jpg
Georg-Schumann Strasse
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Leipzig_Georg-Schumann-Strasse2.jpg

És ahol nincs küszöb, ott bizony lehet ilyet fotózni - sajnos:
www.abload.de/img/dsc_6951hcbo.jpg
N_Z_A 2013.02.10 14:45:36
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Szvsz. "a szomszéd kertje mindig zöldebb..." effektus.

Én amikor ott jártam, több villamosvonalon is tapasztaltam beragadást az autósorba. Lipcsében ilyet azonban nem a belvárosban lehet látni, hanem kijjebb, ahol keskenyebbek az utcák, és sok helyen még nincsenek felújítva a pályák/utcák. Az igaz, hogy összességében azért Lipcsében a lehetőségekhez mérten pontosan járnak a villamosok - valószínűleg beszámítják a lassú előrehaladást a menetidőbe néhány ponton (ahogy az Pesten is történik egyébként a belvárosi járatokon).

Messze nem tökéletes minden ott sem.
Erről persze sokat lehet vitatkozni, mint ahogy vitatkoznak is:
www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?5,5084598
Nehéz néha eldönteni, mit gondoljunk, amikor ilyen sorokat olvasunk: „A Magyar Nemzet kifogásolhatónak tartja, hogy a hallgatókat bizonyos „közösségszervezők” támogatják. Szeretnénk tájékoztatni a Tisztelt Szerkesztőséget, hogy a közösségszervező, mint egyetemi szak…..
Eredetileg Liszt Ferenc 2. Magyar rapszódiájáról akartam írni, illetve arról, hogy a rajzfilmkészítők valamiért nagyon szerették azt, és már majdnem nekiálltam megírni a bejegyzést, amikor az elég részletes angol Wikipedia bejegyzés mellett rábukkantam egy magyar oldalra is, amin…..