Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Carada

0 bejegyzést írt és 117 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
1870-es évek. Gyémántbányák Dél-Afrikában, Kimberley. A rengeteg kötél mind egy-egy vágathoz tartozik, melyen a kibányászott anyagot lehetett feljuttatni..
Carada 2024.12.16 08:50:02
@JTom: Egyáltalán nem baj, csak egy kicsit stréberkedtem. :-D
Egyébként már csak azért sem bánom az ilyesmit, mert a legrégebbi posztokhoz nem könnyű hozzáférni, ezen az oldalon csak a 200. posztig lehet visszalapozni.
Carada 2024.12.16 08:59:14
@orangeway: Az Aviation Safety Network ismeri mind a két balesetet, ezek szerint a légitársaság neve Indian Airlines volt, és mindkét baleset a maga idejében 440-es számú járattal történt. (1973-ban ez egy Madras - Delhi, 1993-ban egy Madras - Hydebarad járat volt). A légitársaság a 2000-es évek elején olvadt össza az Air Indiával.
Carada 2024.12.16 09:00:27
@Carada: _Hyderabad
Tavaly óta kimondottan keresem a lehetőségeket arra, hogy utazhassak a klasszikus váci alumínium vízibuszok még üzemelő példányaival. Sikerült is elkapnom az utolsó balatonit, utána egyet a Tiszán, és egyet Pesten. Aztán egy kékórás este során feltűnt, hogy az addig mindig az Erzsébet híd pesti…..
Carada 2024.11.08 20:37:44
@gigabursch:

Nem feltétlenül. :-) Városrészként említve egybeírandó, mint például a Gellérthegy is. Ne kérdezd, ez miért jó...
Úgynevezett szakemberek a következő példákat hozzák a kétféleképpen is leírható nevekre:
"A Margitsziget Budapest egyik legzöldebb területe", illetve "A Duna egyik jelentős szigete a Margit-sziget." Ugyanitt viszont az egyik példa szerint helyesen "A margitszigeti futókör 5,3 kilométer hosszú"...

Gimnáziumi magyartanáromtól tanult egyik kifejezés a "szellemi maszturbáció". Nah, ezt éppen annak érzem.
Egy forró hét utáni vasárnapon egy újabb visszatekintő válogatás. Most 39 fotó jön!  1937. Sűrű köd a Chelsea-Charleton bajnokin Nagy-Britanniában. 15 perc után lefújták   1884. A greenwichi királyi csillagvizsgáló Angliában. Közepén megy át a greenwichi délkör - a 0 fok hosszúsági kör -, ami…..
  Ejtenünk kell pár szót a nyomtávolságról. Ez egy pontos méretekkel meghatározható adat. Ha megnézünk egy sín és egy kerékmetszetet, akkor láthatjuk, hogy abban bizony sok függőleges vagy vízszintes vonal nincsen, de még egyenes se sok, ezért pontosan meg van határozva a mérés helye, ahol a…..
  Az ebben a posztban foglaltakat nem most, és nem ebben a kontextusban akartam bemutatni, de az aktualitása miatt mégis most időszerű. A nagy meleg miatti vonatkésések jelenségére szeretnék pályás megközelítésű magyarázatot adni, okait felfedni. Természetesen a meleg a biztosítóberendezést, a…..
A holland főváros háború utáni 30 éve meghökkentő képeken Ben van Meerendonk fotói csaknem három évtizedet ölelnek át Amszterdam mindennapjaiból. Ezekből válogattam ki a legfurcsábbakat, harmincegy képet. Nyári tematikus ismétlőválogatás, 31 képpel!  1946. november. Kerékpárosok egy játékpálya…..
Miután két bejegyzésben is mutogattam különböző kéregjegyeket (itt és itt), az egyikben pedig egy reformjegyet is láthattunk, jöjjön néhány további fajta! A képek megmutatása előtt gyorsan megkérném, hogy senki ne keressen meg cserélgetési céllal, hogy neki van egy ilyenje, én meg adjam oda ezt meg…..
Tí düdü dűű düdü dűű, megérkezett a munkahétzáró négyhuszonnégyes! A retróhétvégi fotózásnál néha szórakoztatóbb sima utasnak lenni, és figyelni az emberek reakcióját, amikor az ötvenéves Csörgőnél is öregebb gép húzza be a vonatot a peron mellé. Persze sokan direkt a mozdony miatt mentek ki, de…..
Carada 2024.07.20 03:36:45
Valóban volt olyan, aki sima utasként utálta a retro hétvégét:
444.hu/2024/07/13/igy-szivatott-meg-a-mav-a-balatoni-retro-hetvegevel
Sajnos, az ördögi részleteket paywall fedi, így számomra nem derült ki, hogy tényleg ennyire lopakodó üzemben közlekedtek-e ezek a szerelvények.
Carada 2024.07.20 20:12:34
Nem, a "lopakodó üzemmód" alatt azt értettem, hogy az egyszerű utazni vágyó vajon tudhatta-e, hogy a vonat, amihez kiballag (pontosabban, amire jegyet váltott!), az most a retro szerelvény lesz, minden előnyével és hátrányával. :-) Azt tudom, hogy ha kereste az ember gyereke, akkor pontosan meg lehetett találni a retro vonatok menetrendjét, csak azt nem tudom, hogy ha fogalma sem volt róla, hogy van ilyen, akkor ezt mennyire tudatta vele a MÁV?

Egyébként az tényleg szánalmas, hogy az úgynevezett retro szerelvények amúgy egész évben rendszeresen közlekednek itt-ott. Kedvencem volt tavasszal az olajzöld Bhv szerelvény a piros csillagos vezérlőkocsival, hetekig járkált a KöKiről reggelente menetrend szerint a lajosmizsei vonalon. Néha még klasszik Csörgő is jutott elé. :-P

Az meg aztán tényleg paródia, amit a Retró Istria Expresszről ír a vasúttársaság: "_A Retró Istria expresszvonat szerelvénye az 1970-es és ’80-as évekből származó kocsikból áll, melyek közel eredeti állapotukban közlekednek. A kocsikban nincs sem légkondicionálás, sem kiépített konnektor, a berendezés és a beltér is a régi idők hangulatát idézi. A korhű hangulat fontos elemei a lehúzható ablakok, melyek egyedi utazási élményt biztosítanak._"
Fontos elemei... azért egy 10-12 órás, nyári, éjszakai utazásnál nem a _legfontosabb_ elemek, szerintem...

Egyébként a székesfehérvári vonalon hetente 10-12 alkalommal utazom, Z30-as vagy G43-as vonatokon. Ezeken csak FLIRT-ök, újabban a KöKire néhány KISS közlekedik. A menetrendiséget leszámítva nekem jók... A KISS-eknél tényleg irritáló, hogy még a kis IKEA-s hátizsákom sem fér fel a csomagtartóra. Amúgy az ülések alá egészen jól lehet pakolni; nyilván a hátizsákomat nem szívesen tenném oda, de egy gurulós bőröndnek, pláne keményfedelűnek talán mindegy.

A menetrendiség teljesen vállalhatatlan. A MÁV úgy kezeli a menetrendet, mint valamiféle kalózesküt: az holmi iránymutatás, hogy a vonatnak el kellene jutnia A-ból B-be... vagy valamelyik vonatnak... ha lehetséges...
Mondhatná valaki, hogy az öt-nyolc perc késés nem a világ, de az a helyzet, hogy az ember jogosan számolna öt perc átszállási idővel, még akkor is, ha Kelenföldön vagy a KöKi-n másik peronra kell átmenni. Öt perc alatt kétszer elsétálnék oda-vissza; de mégis lekésem a vonatomat, mert a G43-as stabilan késik. Mindig. Mindkét irányba. Minden nap... (Hogy akkor miért tervezem így az utazásomat? Mert az esetek felében csak három percet késik, és olyankor mégis én nyerek...)

Gyakorló fotelszakemberként természetesen tuti megoldásom lenne legalább a 30a vonal problémáira, de valamiért még senki nem keresett meg a tervek miatt. :-) Azt viszont senki nem tudja nekem megmagyarázni, hogy ha ennyire rendszeresek a késések, *miért nem írják át azt a rohadt menetrendet?!* Mondanák azt, hogy holnaptól a Gárdony - Kelenföld út nem 39, hanem 44 perc. Ennyi erővel 15 percesre is tervezhetnék, a késés garantált, már csak a mértékéről vitatkozunk.
Carada 2024.07.22 06:13:56
@Hamster: Hát az igaz, hogy azt az ex-kormányzati kocsit nem sorolták be a Lajosmizsére közlekedő szerelvénybe.... :-)

Akartam írni, hogy "de hát Alsóörsön is négy vágány van!", de rájöttem, hogy csak VOLT, a kitűnően megtervezett, remekül kivitelezett, és cseppet sem szétlopott felújítás ELŐTT. Fun fact: a Google térképe még mindig négy átmenő vágányt mutat, csak a műholdfelvételen és az utcaképen látszik a keserű valóság.

Igen, az ütemes menetrend nagy áldás. Én is emlékszem még a kölyökkori megoldásra, minden fél évben újra kellett tapétáznom az aktuális menetrendet a szekrényajtóm belső oldalán, és böngészni, amikor nem a megszokott vonatokkal utaztam volna. :-) De azért mondtam, hogy kimondottan a 30a problémáit lehetne egyszerűen orvosolni, mert itt az a szerencsés helyzet van, hogy menetrend szerint Kelenföld és Fehérvár között az elővárosi vonatoknak és az áthaladó gyorsoknak, IC-knek egyáltalán nem kellene kerülniük egymást. Szépen mennek sorban egymás előtt - mögött. A menetrendet az borítja fel, hogy Fehérvárra késve érkeznek be a balatoni vonatok, és késve indulnak tovább, ezért tolják félre valahol a személyvonatokat, hogy (az amúgy is lassabban közlekedő!) úgynevezett "gyorsvonatok"-nak előnyt biztosítsanak. Szerintem nem lenne ördögtől való egy minimum tíz perces fehérvári puffer tartózkodást beletervezni ezeknek a vonatoknak a menetrendjébe. Biztosan rosszul nézne ki, hogy tíz perccel megnő a menetidő, de hát egyébként is hosszabb, mint a tervezett... és akkor talán (!) pontos lenne.

Azt is értem, hogy nem lehet (vagy nem könnyű...) egy-két vonat menetrendjét megbolygatni egy nagyon kifeszített ütemes menetrendben. Én arra gondoltam, hogy általánosan kellene kisebb átlagsebességgel számolni. Most az van, hogy a személyvonatok minden egyes megállójában max egy perc tartózkodást feltételeznek, de például egy G43-as vonat 17 megállójából 9 esetben (vagy 14-ből 7 esetben) menetrend szerint ugyanabban a percben tovább kell indulnia, mint amelyikben beérkezik. Ha késik, akár csak egy percet is, esélye sincs behozni. Ha csak minden harmadik megállóban kettő perc lenne a tervezett várakozás, akkor legfeljebb azt mondaná be a néni, hogy " a vonat a menetrend betartása érdekében várakozik".

Volt egy blog, Hova megy ez a vonat? címmel. Sajnos, csak volt, több mint két éve nem frissült. Ott komolyabban foglalkoztak a menetrenddel, a vasútpolitikával. Egy idézet 2013-ból (Kettőezer-tizenhárom, igen!), tessék csodálkozni: "A Fehérvári indulással kapcsolatban tényleg illene valamit csinálni, mert hiába tették minden pesti személy mellé a "csatlakozásra nem vár" jelet, csak azt tudják elérni, hogy a vonat nem Fehérvártól, hanem Gárdonytól, Kápolnásnyéktől, esetleg Martonvásártól késik, mert ott lökik félre a késő gyors miatt."

Kettőezer-tizenhárom...
Futólag a biztosító berendezésről.   A vasúti pálya sosem volt egy biztonságos hely. Még akkor sem, amikor csille korát élte, és emberek tolták a bányák vájataiban. Akkor a gyatra műszaki körülmények okozták a bajokat, mert a kocsik folyton kisiklottak. Amikor viszont nem, akkor rendkívül hatékony…..
Carada 2024.06.30 02:06:00
@Pályamágus, a sínész: Tudom, hogy nem témája a blognak, de felmerül bennem még egy ok. Valamiért azt képzelem, hogy egy bizonyos menedzseri szint felett felcsillantak a szemek, amikor lemodellezték, hogy az új, modern biztberek milyen megbízhatóak, mennyire frankón működnek, és ami a lényeg, sokkal gyakrabban tudják egymást követni a vonatok, sokkal több vonatot lehet "átnyomni" a pályán ugyanannyi idő alatt!
Aztán ha gond van, akkor az (jééé...!) sokkal több vonatot érint. Megint Szfvár - Bp: csúcsidőben öt (!) percenként megy végig egy-egy személyszállító vonat az egyik irányba, de 24 órára elosztva is 12 percenként (118 vonat). Tök jó lenne, ha működne, de nem működik. Fehérvár és Kelenföld között nyilván sokkal kevesebb áll meg, de itt is az van, hogy ha egy vonat 30 percet késik, az már nem is késik, hanem gyakorlatilag kimarad, mert már ott kellene lennie a következőnek is.
Egyszer nézegettünk itt képeket a Városliget azon időszakából, amit nem láthattam, most viszont olyan fotók következnek, melyek témájáról nagyon is vannak emlékeim: A Petőfi Csarnokot 1985-ben nyitották meg a Várbazár összedőlés-közeli állapota miatt bezárt Ifjúsági Park pótlásaként. Az épület…..
1895. San Franciscó-i rendőralakulat. Kifejezetten a szerencsejáték-termekre, ópiumbarlangokra specializálódtak a kínai negyedben. Módszerük egyszerű volt: szétvertek mindent. Akkoriban a berendezés pótlása, vagy az üvegezés is sokba került és sokáig tartott, mire a tulajdonos visszatérhetett az…..
1914. Balatonfűzfő és Kenese települések között 1914. május 11-én bekövetkezett földcsuszamlással a Balatonba sodort személyvonat MÁV 220 sorozatú mozdonya és kocsijai. Csodával határos módon senki sem halt meg a balesetben. Forrás: Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti…..
Carada 2024.04.23 01:40:20
@JTom: Hehehe... mondjuk ezt most is a munkahelyi gépen, ráadásul a közös accounttal nyitottam meg... majd megkérdezem a Bélát, hogy miért pont összecsukhatót szeretne.
Egyébként én azt hittem, Te kaptál egy kitűnő reklámajánlatot, amit nem lehetett visszautasítani. ;-)
Carada 2024.04.24 00:46:10
@Valami? Amerika? Naná!:
Ahogy mondtam, ez az irodai gépen és Chrome böngészőn jött szembe. Otthon a Tűzrókát használom, és igen, reklámblokkolót. De az sem tuti megoldás: valami fél évig nem tudtam használni a Port.hu-t és a Totalcart, mert ríttak a reklámblokkoló miatt, és hiába engedélyeztem egyedileg a reklámokat azon a két webhelyen, nem érzékelték, hogy kivételek lettek.
Nyilván a "jó beállítás" lenne a lényeg, de tőlem ennél többre nem telt. Végül - gondolom - egy szoftverfrissítés segített a dolgon.
Carada 2024.04.25 05:31:14
@Wreck Garr: A legelterjedtebb értelmezés szerint: a makett az eredeti példány kicsinyített, a lehetőségig alak- és mérethű, részletességében az eredetit minél jobban megközelítő másolata. A makett a kinézetre összpontosít: pl. egy terület beépítését maketten, és nem modellen szemléltetik.
A modell ezzel szemben valaminek – általában mératarányosan kicsinyített – mása, ami magán hordozza az eredeti jellemzőit, és a makettel szemben az esetek többségében működőképes. Ezt a tulajdonságát jelzi pl. a „folyamatot lemodellez” kifejezés is, vagy gondoljunk csak a természettudományokra is, ahol szintén modelleket alkotnak egyik-másik jelenség leírásához, és nem maketteket.

Mármost A magyar nyelv értelmező szótára szerint (ezt tessék figyelni :-):
- makett: (...)
"1. (építészet, műszaki nyelv) Vminek a kicsinyített modellje, mása, főleg építkezési, városrendezési terv mintájára. (...)"
- modell: (...)
"2. Vminek meghatározott méretarányban kicsinyített mása; makett. (...)"

Szóval, így legyen okos az ember... De amit tulajdonképpen mondani akartam: sem a makettnek, sem a modellnek nem feltétele, hogy a végfelhasználó építse össze egy készletből, sőt, még az sem, hogy képzelt vagy valós műszaki szerkezetet ábrázoljon.
  Amikor a sínek tényleg végtelenné válnak.   A sorozat első részében megismerkedtünk a sínek hosszirányú kapcsolásának hagyományos megoldásaival. Ezek egyszerűen hevederkötésként vannak emlegetve a szakmában. Jellemzőjük, hogy dilatációs mozgásokat tesznek lehetővé a sínvégek között, hogy a…..
Hét tenger Mers el Kebir 03. 2024.03.24 11:47:16
A Franciaország és a tengelyhatalmak között Campiegne-ben megkötött fegyverszünet hivatalosan 1940 június 25-én, éjfél után 35 perccel lépett életbe. René Émile Godfroy tengernagy, az Alexandriában álló francia kötelék parancsnoka, ugyanekkor engedélyt kért az angoloktól a kikötő elhagyására, hogy a…..
Carada 2024.03.29 20:16:28
@savanyújóska:
"Ha mindenki elolvashatná az eredetit, senki se olvasná most végig a sorozatot." Jelentem, én is. Molni szépen megcsinálta anno a cikkeket PDF formátumba, azok jól olvashatók telefonon is, ha nagyon unatkoznék. Itt pedig a kommentekből lehet sokat tanulni.
Hét tenger OFF Topic 2024.03.16 09:18:27
  "Nekünk a szabadság az, ha olyan hazát építhetünk magunknak, ahol nincs a fejünk fölött semmiféle háziúr."  ..
Carada 2024.03.26 16:04:17
@Ata1981:
Ajjj... "...akkor épp a saját országotok, népetek ellen beszéltek..." Erről a "saját" dologról molni már elmondta a tutit. De akkor megpróbálom kitalálni a Te álláspontodat: ha már voltunk olyan szerencsések / szerencsétlenek, hogy ide születtünk, akkor az egyetlen elfogadható viselkedés az, ha nem kritizáljuk az ország vezetését? Ettől lennénk jó hazafiak? Mert az, hogy egy halmazba tettünk mindenkit, konkrétan nem igaz. Molninak is a fidesszel és a fideszt hatalomban tartókkal van baja, én pedig a legkevésbé sem általánosítottam sehol. Ami általánosságot olvashattál, az Pájer_Csaba neve alatt találod, és ő azzal kezdte a hozzászólását, hogy "Évekkel ezelőtt találtam ezt a kommentet a hvg-n." Ilyen írásokat egyébként Ady Endrétől is lehetne idézni: tökugyanezeket mondja, csak hiányzik belőlük a dízelautós rész. Ezek szerint Ady Endrét sem tartod magyarnak, ugye?
"miért nem mentek le Felcsútra rágyújtani a dagadtra a házát, vagy venni egy snipert Lölő ellen?" Nna. Itt van az a rész, amire molni a törölt kommentjében megjegyezte, hogy ezek szerint Te támogatod az önbíráskodást, amit aztán vastagon kikértél magadnak. Egyébként mondhatnám válaszként, hogy azért nem, mert szeretnénk törvényes keretek között megoldani a dolgot, de a kérdésfeltevésed és a szövegkörnyezet nekem azt sugallja, hogy szerinted azért, mert gyávák vagyunk.
"Engem és Gigaburschöt miért mosol össze azokkal, akik a NER-t védik?" Öööö... hát mert véditek a NERT? Gigabursch írta jóval feljebb: "Le kéne már arról szokni, hogy leminősítitek azokat, akik nagy mértékben ezt a politikai és államvezetési programot tartják a legjobbnak. " Ööö... ha nem mondom azt, hogy tévednek, akkor azzal nem azt ismerem el, hogy igazuk van, és tényleg ez a legjobb? Jah, hogy nem a legjobb, csak nincs jobb nála? Akkor már jaúvanezígy? Te pedig valahol szintén írtad, hogy vele értesz egyet.

És még egy kérdés. :-) "...ez alatt az offtopic alatt még jó megnyilvánulást nem láttam..." Mi lenne szerinted a jó megnyilvánulás? Segítek; menjünk vissza a kályhához. A bloggazda a jelenlegi magyar miniszterelnök legutóbbi ünnepi beszédéből kiemelt mondatokat, és képekkel illusztrálta, hogy szerinte miért ordas nagy ostobaságok.
Mi lenne a jó megnyilvánulás?
Carada 2024.03.26 22:45:34
@Ata1981:
Olvastad @Pájer_ Csaba: jelenleg utolsó hozzászólását? Barátom, az rólad szól. És béke... :-)
"baromi fárasztó ez az egész és és meddő."
Hidd el, nekem is az. Mármint fárasztó. De ha már került egy ilyen lehetőség, ahol értelmes emberek gyűltek össze, gondoltam, miért ne? Egy próbát megér... ;-)

"Inkább elolvasom a Mers-el Kebir pt. 3-at." Azt én már két nappal ezelőtt megtettem. Ez persze nem minősít sem téged, sem engem, csak egy újabb haszontalan információ, off-off topic, ha úgy tetszik.
"Például lehetne az, hogy bár a mindenkori miniszterelnök/ellenzék/Parlament gyökér, attól még jól érzem magam itthon,az országomban, a Hazámban,állandó háborgás nélkül."
Lefordítom neked az én nyelvemre: "Például lehetne az, hogy bár a házam két sarka süllyed, a tető beázik, a fürdőszobában csőtörés volt, és mindent elleptek a fáraóhangyák, én mégis jól érzem magamat benne?"
Hát tudod, nem. Nem, bazmeg, kurvára nem érzem jól magamat benne. Ciánozni kellene, aztán megcsináltatni a fürdőszobát, és elővenni az ácsot, aki a tetőt készítette.
Carada 2024.03.26 22:48:55
@Carada:
Ohh... kifelejtettem a kőművest, aki miatt süllyed a ház. De nagylelkű leszek, feltételezem, hogy már elhunyt; az ő elbaszását nekem kell megfizetnem.
Egy korábbi posztomban már írtam, hogy a jó kis Einhell asztalos körfűrészem motorja megadta magát, amit egy szénkefe cserével kívántam orvosolni. A szénkefék meg is érkeztek, majd beépítésük után rögtön ki is derült, hogy a baj nagyobb, ilyen homeopátiás szerekkel már nem orvosolható. Kiszereltem…..
1890. Két ainu nemzetiségű nő a népükre jellemző ajaktetoválással. Az ainuk elsősorban Japán legészakibb szigetein és az orosz fennhatóságú Szahalinon és Kuril-szigeteken élnek. Történelmük szerint a japánok megjelenése előtt már legalább félezer évvel már a térségben voltak. A nők is könnyen…..
Carada 2024.02.05 05:58:48
1920-as évek. Ügyesség-fitogtatás cowboy módra. Egyesült Államok..
Carada 2023.10.29 20:15:58
A Pan Am 845-ös járatának a balesete az egymást követő elcseszések története - mint amúgy általában a repülésben a legtöbb katasztrófáé. A kiinduló probléma az volt, hogy a nem megfelelő információ-áramlás miatt a személyzenek az utolsó utáni pillanatban kellett futópályát változtatnia. Minden felszállás előtt ki kell számítani a gép aktuális tömegének, a szél irányának és erősségének, valamint a futópálya hosszának ismeretében az úgynevezett elhatározási sebességeket és meg kell tervezni a gép gyorsítását és a felszállási konfigurációt, vagyis a szárnymechanizáció beállítását is. Ezt meg is tették az új, kedvezőtlenebb helyzetre is, de elkövettek két hibát: egyrészt azt hitték, hogy a valóságosnál mintegy 300 méterrel hosszabb út áll a rendelkezésükre a gyorsításhoz, másrészt túlságosan magas sebességi értékekkel számoltak. Ennek eredményeként nem emelték el a gépet akkor, amikor már lehetett volna, mert még nem érték el a (hibásan kiszámolt) elemelkedési sebességet. A pilóták végül azért emelték fel a gépet, mert elérték a pálya végét... Egyébként ha ezeket a hibákat nem követik el, akkor a gép biztonságosan felszállhatott volna a rendelkezésre álló távolságon belül is.
A repülőgép komolyan megsérült az ütközésben, az egyik törzsfutó félig leszakadt, a kerekek gumijai közül többet felhasított a fémszerkezet, a gép törzsébe behatoló fémrudak pedig szétvágtak több hidraulika-csövet is, elvesztettek három hidraulika-rendszert a négyből (praktikusan elfolyt az olaj belőlük), mechanikusan is sérültek kormányszervek, sőt, a hátsó csúszdák közül is három.
A képen látható, hogy a gép a leszállás után hanyatt dőlt. Ennek a futómű sérülése, konkrétan a törzsfutók kiszakadása volt az oka. Állítólag eddig a balesetig nem is tudták, hogy a tözsfutók nélkül a gép hanyatt esik; én azért nem hiszem, hogy ilyesmit ne modelleztek vagy számítottak volna ki a tervezés során... A kiürítés során megsérült utasok az első, szinte függőleges csúszdákat próbálták használni. Nem azért, mert annyira ostobák voltak, hanem mert a gép olyan lassan dőlt hanyatt, hogy már elkezdődött az evakuálás... Az is látszik, hogy az emeletről levezető csúszdát a szél teljesen visszahajtotta a törzsre.
Nagy szerencséjük volt, hogy a gép nem gyulladt ki.
  Ha haladunk az úton egy autóval, és jön a kanyar, akkor azt a kormány elfordításával "bevesszük". Ilyenkor az autónk egy bizonyos köríven halad. Most gondoljuk ezt át  l a s s a b b a n !  Haladunk egyenesen, meglátjuk a kanyart, lassan elkezdjük elfordítani a kormányt, majd mikor a kormány…..
Hét tenger Rosie Swale, a boszorka 2023.09.17 13:23:11
Annak idején, mikor ezt a blogot elkezdtem, eredeti szándékaim szerint általános tengerészeti témákkal foglalkozó cikkeket szerettem volna rajta megjelentetni. Ezért is kereszteltem a blogot a kevéssé harcias „Hét tenger” névre. Született is az első időkben néhány nem haditengerészeti témájú írás,…..
Carada 2023.09.22 20:54:50
@savanyújóska: Az internetes cikk szerint 2019 júliusában járt Tatabányán, és az LHTB-s buli is nyáron volt, szóval szerintem 2019, de ezen nem fogunk összeveszni. De ha nagyon kell a történelmi hűség miatt, átmegyek a folyosó túloldalára, és megkérem a volt kollégát, hadd nézzem meg a cég archívumában a képeket. :-) Akkoriban olyan mérges voltam, hogy lemaradtam róla, hogy nem mentettem le egyet sem.
Egyébként igen, a néninek élő profilja van a LinkedIn-en.

A Szent Jupát útja azért 15 évvel később volt, szerintem az is sokat számított. És olvastam Fa Nándor Magad, uram című önéletrajzát; valami elképesztő céltudatosság és akarat süt a lapokról, hihetetlenül átjön. Rosie-ék meg csak úgy elindultak... Lehet, hogy felelőtlenség volt, de kölyökfejjel ez kevésbé zavart. Az viszont azért később lejött, hogy megtehették, meg tudták tenni, például, mert nem volt kétféle útlevél, valutakeret, miegymás.
Carada 2023.09.23 05:58:40
@gigabursch:
Az Equator útja pedig már az úgynevezett rendszerváltás után volt. Én a politikai ráeszmélést említve olyasmire gondoltam, mint amit egy 1987-es újságcikk is feszeget: "De mit gondoljon erről az útról az az állampolgár, akinek például szakszervezeti beutalót sem sikerült kapnia mondjuk Hévízre, fizetett szabadsága idejére." A Szent Jupát útja 1985-ben is még két nagyon motivált, nagyon felkészült ember különleges lehetősége volt, és biztosan sokat számított a személyes ismeretség is (Gál József katonatiszt apósa szerezte nekik a konzervkészletet), a Swale családot pedig 1970-ben csak az anyagi nehézségek hátráltatták abban, hogy bármilyen őrültségbe belevágjanak.
A "csak" és "őrültségbe" szavakat idézőjelbe is lehet tenni, de én azért érzek alapvető különbséget a körülmények között.