Adatok
zsuzsa.frisnyak
406 bejegyzést írt és 208 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Velence első elektromos díszkivilágítását a Ganz Villamossági Rt. 1912-ben szerelte fel. A projekt részleteiről alig néhány információt találtam, az bizonyos, hogy a transzformátorokat a vállalat budapesti gyárából szállították. Az izzók, vezetékek és egyéb alkatrészek (pl. kapcsolók) származási…..
A távírdai eszközöket, vasútbiztosító berendezéseket gyártó Neuhold-féle gyár 1885 körül költözött a Damjanich utcába. A termelőüzem korábban a Dohány utca 80. sz. alatt működött. Mivel a főváros jelezte, hogy a telek egy részét - utcarendezés miatt - a későbbiekben ki fogják sajátítani, Neuhold…..
Néhány frissen elkészült, soha nem látott, tartalmában abszolút unikális vasúti térképet mutatok nektek. A térképeket egy jóval nagyobb projekt keretében készítettem el, tekintsétek ízelítőnek. A térképek az 1877-es magyarországi vasúthálózat jellemzői alapján készültek.
A térkép a…..
A most bemutatott képek az MTA székházáról 1865-1866-ban készültek. Egy nemzet büszkeségét láthatjátok...
Nagyszerű történet, pocsék képekkel. Bocs!
Képzeljétek el az alábbi szituációt. A 20. század elején lassan, de biztosan növekedni kezd a balatoni idegenforgalom. A városokból érkező fürdővendégek kényelemre és modern szolgáltatásokra vágynak. Kulturált nyaralóhelyeket, tiszta szállodákat,…..
zsuzsa.frisnyak
2019.02.15 13:20:23
@F.M.J.: Hm. Ez így túl erős állításnak tűnik számomra, hiszen a vízalatti kábelfektetésnek több évtizedes múltja volt, lásd tengeralatti távirdai kábelek.
A 19. században a Déli pályaudvar fűtőházának vízellátását a Duna biztosította. Ne arra gondoljatok, hogy a pályaudvar rácsatlakozott az ívóvízhálózatra. A víz egy önálló csővezetéken át érkezett. A Déli Vasútnak két dunai szivattyúháza működött. A régebbi szivattyú a Fő utca 5. sz. alatti…..
A magyarországi vasutak téli működéséről szóló adatok az 1870-es évek elejétől szaporodnak meg. Nemcsak a magyar államigazgatás új hatóságai aktivizálták magukat (beleszólva a téli közlekedésbe), hanem már működik a MÁV, egyre jobban terjednek a vasutak.
A téli közlekedés ez idő tájt kevésbé…..
A most bemutatott fotó a közelmúltban került elő, így elsőként kerül közlésre. A felvételen a Wesselényi és Izabella utcák környezét látjuk, balra az Almássy térrel, középen az egykori Magyar Színház épületével. A felvételt Král Sándor tüzérfőhadnagy készítette a Turul léghajó (=léggömb)…..
zsuzsa.frisnyak
2019.01.06 12:42:09
@Schmauder Tamás: Semmit sem tudok a többi képeslapról ill. felvételről, ezért is volt külön öröm, hogy a 12-es teljes sorozatból egy újabb előkerült.
zsuzsa.frisnyak
2019.01.06 13:46:41
@Schmauder Tamás: A számozás rajta van a képeslapokon. A 12-es kép a leszállás Hatvanban. Ebből gondolom, hogy a teljes képeslapsorozat 12 felvételből állt. Az 1. kép valószínűleg a Tattersallban a felszállást örökítette meg, mert a 2. kép már a Keleti pályaudvart mutatja.
zsuzsa.frisnyak
2019.01.06 15:12:00
@Hata Mari..: Nem lehet. A felvételek 1914 előtt készültek.
Érkezett egy kérdés, amely a kisvasút és a luxus kapcsolatát pedzegette. Ez bizony nehéz kérdés! Magyarországon a keskenynyom-távolságú vasutak létesítését és működtetését az olcsóság jellemezte. A luxus fogalmával egyetlen kisvasúti kocsit lehet jellemezni - pontosabban szólva - én egyet…..
zsuzsa.frisnyak
2018.11.11 11:53:24
@kisvasut kutató: Szuper kutatási téma, gratulálok. Fényképeket is találtál a lóvasútról, netán a főhercegi kocsiról is?
A mai képválogatás középpontjában a békeidők vasútjainak apró – fényképekről gyakorlatilag le nem olvasható – részletei állnak. A bemutatott – a szokásosnál nagyobb felbontásban feltöltött – rajzok egy 1904-es, több száz rajzot tartalmazó MÁV albumból…..
Kezembe került egy illemkönyv 1872-ből. Ha találkozol egy előkelőséggel, az alábbiakat célszerű betartani:
Kerülj minden bizalmaskodást, a „kis szabadságot, vagy kényelmet”.
Öltözeted ne legyen pompásabb mint az előkelőé.
Az arckifejezésedből, mozdulataidból a tisztelet áradjon.
Előkelőkkel…..
zsuzsa.frisnyak
2018.05.02 11:16:21
@Lovrin: Ez nehéz ügy, az arcanumos adatbázisokban már keresgéltél?
A Mátravidéki Erőmű megépítését a budapesti fogyasztók növekvő villamosenergia igénye tette szükségessé.
Az erőmű kivitelezése 1940-ben kezdődött el. A Budapestet és a lőrinci erőművet összekötő távvezeték megépítésére három cég kapott megbízást. Szerencsés módon, a 60 km hosszú mátra távvezeték…..
Az alábbi karikatúra 1946-ban jelent meg az egyik élclapban. A rajz mondandóját felesleges magyaráznom, az uszítás kitervelésének a folyamatát mutatja. Van azonban két apró mozzanat, amely feltűnő. A karikaturista nem nevezi meg, melyik pártra gondol, ezt az olvasók fantáziájára bízza. Mindezen…..
Jó hírem van.
Munkahelyemen, az MTA BTK Történettudományi Intézetében egy nagy térinformatikai projekt keretében (bővebben: http://www.gistory.hu/g/hu/gistory/otka ) elkészült Magyarország vasúttörténeti alaptérképe. A térképet profi geográfusok rajzolták meg, az adatstruktúra kitalálása és…..
A vonatokon lévő árnyékszékek szagos históriájában nincsenek nagy események. A vasúttörténet első évtizedeiben a személyszállító kocsikba nem építettek be illemhelyet. Az utasok a poggyász- vagy kalauzkocsikban elhelyezett, kívülről megközelítető árnyékszéket használhatták, természetesen akkor,…..
A szocialista Magyarország a telefont a hatalomgyakorlás eszközének tekintették. Az állam 1962-ben a távközlés feladatát – csökkenő jelentőségű sorrendben – úgy határozta meg, hogy telefon „az államigazgatásnak, a honvédelemnek, a népgazdaság irányításának és ellenőrzésének, az egyes termelési…..
zsuzsa.frisnyak
2017.10.24 15:31:09
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Szia, mi is az a CITO?
A most bemutatott 1946-os rajz a lojalitást a szakértelem elé helyező káderpolitikát ostorozza. A karikatúra mondandója ismerős, nincs ebben semmi új. Úgy érzem, a rajz mégsem tökéletes. Azt az illúziót táplája, hogy a felfelé nyaló karrieristáknak nincs más dolguk, mint felülni a párt szekerére …..
A Balatonaligai Vízhasznosító Társulat tulajdonában álló balatonavilágosi szivattyútelep történetéről alig-alig találtam használható adatot. A művet 1963-1965 között építették a közeli állami gazdaság földjeinek öntözésére. A korabeli sajtótudósítások szerint szőlő- és barackfa ültetvényeket,…..
A bemutatott metszetek 1848-ban jelentek meg a magyar sajtóban. A fotók 2017-ben készültek.
..
Jó lett volna ütősebb címet találni ennek az írásnak, de cserbenhagyott a fantáziám. Az automatizált irányítási rendszerek létéről gyerekkoromban - a szocialista Magyarországon - fogalmam sem volt. Valahogy nem volt ez téma a hétköznapokban, nyilván nem véletlenül.
A robotizáció magyar…..
Úgy gondolom, hogy a most bemutatott fényképfelvétel nem egy a régi fotók közül, hanem kulturális örökségünk kiemelkedő vizuális emléke. A felvétel 1872-1873 téli hónapjaiban készült, akkor, amikor parasztokat nemigen fotóztak, pláne nem szabadtéren. A fénykép valódi jelentőségét számomra mégsem…..
zsuzsa.frisnyak
2017.08.09 22:39:40
@F.M.J.: Nem gondoltam, hogy lényeges a kép származásának bővebb kifejtése, de a hozzászólásod rádöbbentett, hogy tévedtem. A fénykép egy a képviselőház elnökének címzett fotóalbumban szerepel, amelyet a Ferenc József csatorna építtetői rendeltek meg. Az album volt a kezemben, láttam az összes képet. A felvételeket, köztük a bemutatott fotót is, nem a képen szereplő emberek fizették meg, hanem a megrendelő. A helyszín kiválasztása mindenképpen a fotós dolga lehetett, nem hiszem, hogy a parasztoknak ebben bármi beleszólása lehetett. Az albumban vannak felvételek a német és sokác családokról is, ezek is szabadtériek, ezért feltételezem, ez a fotó is szabadtéren készült, nem pedig egy festett színházi vászon előtt. Az is valószínű, hogy a fotózás helyszíne ugyanott volt, ti. a többi felvételen is megjelenik kisebb-nagyobb mértékben egy rücskös fehér fal, ill. házrészlet.
Hogy miért ilyen a háttér, hogy miért ilyen életlenek a fák, nem tudom. Gyanítom, de nem tudom, hogy valamiféle technikai ok lehet mögötte. Igazad van a szokatlan kontúrokról. Esetleg nem lehet az a megoldás, hogy az erdőrészlet jóval hátrébb volt, mint a szereplők? A fotó a családfő arcnál a legélesebb, talán ide volt a fókusz állítva, és minél távolabb van a többi részlet, annál elmosódottabb.
Hogy miért ilyen a háttér, hogy miért ilyen életlenek a fák, nem tudom. Gyanítom, de nem tudom, hogy valamiféle technikai ok lehet mögötte. Igazad van a szokatlan kontúrokról. Esetleg nem lehet az a megoldás, hogy az erdőrészlet jóval hátrébb volt, mint a szereplők? A fotó a családfő arcnál a legélesebb, talán ide volt a fókusz állítva, és minél távolabb van a többi részlet, annál elmosódottabb.
A most bemutatott karikatúra sorozat 1954-ben jelent meg a Ludas Matyiban. A humorista abból az alapvetésből indul ki, hogy a politikai propaganda hatásos eszköze a dolgozók befolyásolásának, ha azt célzott módon alkalmazzák. Magyarországon a plakátolást viszont rosszul…..
Két érdekes fotót mutatok 1902-ből. A felvételeket a MÁV zágrábi üzletvezetőségének ismeretlen munkatársa készítette Konjscina vasútállomás közelében. Szerkesztettem egy térképet, lássátok, hol is történt ez a vasúti baleset.
A baleset a Csáktornya-zágrábi helyi érdekű vasút (másképpen:…..
1896-os millenniumi kiállítás emléke elhomályosítja az 1885-os országos kiállítás jelentőségét. Pedig már ekkor is bedobtak apait-anyait a kiállítás sikeréért. Nézzük, hogyan.
A kiállítás főbejárata. Középen a zenepavilon, hátul az Iparcsarnok...
Néhány hónapja megvásároltam egy kisebb fényképgyűjteményt, amelyben lapult egy Ganz generátorokról készített fotó, hátlapján egy ráfirkantott Almissa felirattal. Meglepően könnyen sikerült kideríteni: Dalmácia legnagyobb hidroelektromos telepét ábrázolja a fénykép. És persze arra is rájöttem,…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz