Adatok
gyF
0 bejegyzést írt és 30 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Rendre visszatérő kritika a bloggal szemben, hogy a külföldi élet és munkavállalás pozitív oldalára koncentrál. Hát akik ezt róják fel, azok ma jól figyeljenek, mert Beáta posztja mindennek tekinthető, csak elfogultan pozitívnak nem. Lassan közeledünk az 500. poszthoz, de…..
Nem sugározhatják az LSV, azaz a Vajdasági Szociáldemokrata Liga kampányfilmjét Szerbiában, mert gyűlöletkeltőnek találta az ottani NMHH. Nenad Čanak, a párt vezetője a 17 másodperces szpotban a szerb olajcég, a NIS privatizációjáról beszél. "Milošević elvette tőlünk a…..
gyF
2012.04.18 20:01:31
Made in Serbia Szarajevó főutcáján 11 541 üres, piros műanyag székkel emlékeztek meg a húsz éve kitört, 1992-95 között dúló polgárháború 11 541 ártatlan civil helyi áldozatáról. Az ellentmondásos nyilatkozatairól híres, boszniai muzulmán származása ellenére a…..
gyF
2012.04.12 07:59:52
@zum trucc: nem értem a problémád. Nem volt kiemelve hogy bosnyák, szerb vagy horvát áldozatok voltak-e.
gyF
2012.04.12 15:44:31
@zum trucc: van egy pár tévedés a gondolatmenetedben:
"Szegény elnyomott bosnyákoknak rossz soruk nem engedte, hogy annyit gyilkoljanak, amennyi jól esett volna nekik."
A bosnyák oldalon nem voltak tervszerűen elkövetett mészárlások, koncentrációs táborok (persze nyilvan az ő részükről is történtek atrocitások, gyilkosságok), mint szerb részről, vagy horvát részről, pl Operacija Neretva '93 a horvát civilek ellen elkövetett gyilkosságok miatt lett leálltítva, lásd: www.icty.org/x/cases/halilovic/cis/en/cis_halilovic.pdf .
Ez a fő különbség, ott a népírtás, etnikai tisztogatás nem volt a haditerv része.
"...egy agresszív és Európától nagyon idegen, viszont terjeszkedő térítő egyház, a mohamedánok kiszolgálójaként a kor bosnyák vezetői sokat tettek népük legyilkolása érdekében."
Olyan hogy iszlám egyház nincs, ott nincs olyan struktúra mint pl. a katolikus egyháznál.
Iszlám mint tértitő vallás meg totál hülyeség, hány iszlám (vagy akár zsidó) hittérítővel találkoztal eddig? Az ottomán törökök vallása persze az iszlám volt, de nem térítettek, ha 'egy aggresszív, térítő' vallásként viselkedtek volna, ma az egész Balkán, de Magyarország jó része is muszlim lenne. Az Ottomán Birodalom a maga idejében az egyik legtoleránsabb, legfelvilágosultabb ország volt (persze az akkori viszonyokhoz képest, nem mai értelemben).
Egyébként sem voltak agresszívebbek, mint bármelyik másik birodalom abban az időben.
A mohammedán kifejezés, bár gyakran használt, is helytelen, hiszen Mohammed nincs "istenként" kezelve, mint pl. Jézus (aki szintén próféta az iszlámban, de ez most mellékes).
Az utolsó mondatoddal teljesen egyetértek, mindenkinek a saját bűneit kellene helyretenni, egymásra mutogatás helyett.
"Szegény elnyomott bosnyákoknak rossz soruk nem engedte, hogy annyit gyilkoljanak, amennyi jól esett volna nekik."
A bosnyák oldalon nem voltak tervszerűen elkövetett mészárlások, koncentrációs táborok (persze nyilvan az ő részükről is történtek atrocitások, gyilkosságok), mint szerb részről, vagy horvát részről, pl Operacija Neretva '93 a horvát civilek ellen elkövetett gyilkosságok miatt lett leálltítva, lásd: www.icty.org/x/cases/halilovic/cis/en/cis_halilovic.pdf .
Ez a fő különbség, ott a népírtás, etnikai tisztogatás nem volt a haditerv része.
"...egy agresszív és Európától nagyon idegen, viszont terjeszkedő térítő egyház, a mohamedánok kiszolgálójaként a kor bosnyák vezetői sokat tettek népük legyilkolása érdekében."
Olyan hogy iszlám egyház nincs, ott nincs olyan struktúra mint pl. a katolikus egyháznál.
Iszlám mint tértitő vallás meg totál hülyeség, hány iszlám (vagy akár zsidó) hittérítővel találkoztal eddig? Az ottomán törökök vallása persze az iszlám volt, de nem térítettek, ha 'egy aggresszív, térítő' vallásként viselkedtek volna, ma az egész Balkán, de Magyarország jó része is muszlim lenne. Az Ottomán Birodalom a maga idejében az egyik legtoleránsabb, legfelvilágosultabb ország volt (persze az akkori viszonyokhoz képest, nem mai értelemben).
Egyébként sem voltak agresszívebbek, mint bármelyik másik birodalom abban az időben.
A mohammedán kifejezés, bár gyakran használt, is helytelen, hiszen Mohammed nincs "istenként" kezelve, mint pl. Jézus (aki szintén próféta az iszlámban, de ez most mellékes).
Az utolsó mondatoddal teljesen egyetértek, mindenkinek a saját bűneit kellene helyretenni, egymásra mutogatás helyett.
gyF
2012.04.12 16:16:14
@bikmakk: Én azért a tervszerűen végrehajtott dolgokat súlyosabbnak érzem, de a többi részével maximálisan egyetértek.
← 1991. december A bejegyzést kommentelőink is szerkeszthetik! (szabályok) január 2. A szerbek és a horvátok Szarajevóban aláírják a feltétel nélküli tűzszünetet (fél év alatt a tizenötödiket, de ez már tartósabbnak bizonyul). A megállapodás értelmében a JNA visszavonja…..
gyF
2012.04.10 22:06:41
@bikmakk: Nem tudom, en szkeptikus vagyok ilyen szempontbol. Azert az UN es tarsaik eleg nagy apparatussal dolgoznak, tudtak szerintem hogy melyik oldalnak mi a celja a haboruban. Lehet hogy nekik epp ez volt a legmegfelelobb. Egy a regioban fejlettnek mondhato, eros, ~30 millios orszag helyett lett tobb kis, gyenge orszag, tobbnyire eleg komoly problemakkal. Csodalkozom, hogy miert nem a mersekelt, unionista partokkal, szervezetekkel targyaltak. A haboru elejen a horvatok kozott rengetegen egysegpartiak voltak, aztan persze a 'herzegovinai lobbi' (akiket Tuđman nagyon is tamogatott, hasonlo elkepzeleseik voltak mint neki) kerekedett felul, kulonosen Blaž Kraljević megyilkolasa, es a tobbi HOS vezeto kiiktatasa utan. Nyilvan a szerbek kozott is sokan partoltak az egyseges Boszniat, Sarajevo-t is sok hely szerb is vedte.
Ez a RSK/RS kerdes is erdekes, nyugati szemszogbol de szerb szemszogbol is. Irtad a szovetsegi hatarok elvet, ebbol a szempontbol sem hasonlitanam hozza Koszovot. Kosovo persze 'csak' tartomany volt, de ilyen szempontbol vedheto ez az allaspont, kvazi nem volt Szerbia resze (mig Krajna Horvatorszag resze volt Jugoszlaviaban is). Ha viszont az etnikum szerinti felosztast neztem, a dolog talan meg problemasabb: Miert 'kell' Szerbianak a ~95%-ban alban Koszovo (ezzel szemben RS egy Szerbiahoz csatolando regionak tekintheto)? Mi van akkor a Szandzsakkal, Macedonia alban lakta regioival, a Vajdasaggal, etc?
Ahogy irtad is egy korabbi cikkben (vagy kommentben), Bosznia a kulcs. Ha ott valami csoda folytan megszunik a megosztottsag, es valamilyen szinten visszater a 'boszniai identitas', az egy kivalo alap lenne a tobbi problemas kerdes megoldasahoz is.
Nyilvan ezt csak a helyi lakossag es vezetoik tudjak megoldani. De sajnos keves megfelelo embert latni. Talan az SDP fele egyesito politika beerik idovel.
Az is egy nagyon erdekes kerdes, hogy mi zajlott le azokban az emberekben, akik vegyes csaladokban eltek (Boszniaban, kulonosen Sarajevoban ez nagyon gyakori volt akkoriban). Egyszer a vonation meselte egy holgy, akinek szerb volt az edesapja, hogy a papa el sem tudta hinni hogy az 'ovei' ilyenekre kepesek lennenek, amig nem latta a sajat szemevel.
Erdekesek meg a nemreg bemutatott Fikret Abdić-tyhoz hasonlo figurak is, na meg hogy Nemanja Kusturica 'nepszerubb-e' Boszniaban, vagy Jovan Divjak Szerbiaban? :)
Ez a RSK/RS kerdes is erdekes, nyugati szemszogbol de szerb szemszogbol is. Irtad a szovetsegi hatarok elvet, ebbol a szempontbol sem hasonlitanam hozza Koszovot. Kosovo persze 'csak' tartomany volt, de ilyen szempontbol vedheto ez az allaspont, kvazi nem volt Szerbia resze (mig Krajna Horvatorszag resze volt Jugoszlaviaban is). Ha viszont az etnikum szerinti felosztast neztem, a dolog talan meg problemasabb: Miert 'kell' Szerbianak a ~95%-ban alban Koszovo (ezzel szemben RS egy Szerbiahoz csatolando regionak tekintheto)? Mi van akkor a Szandzsakkal, Macedonia alban lakta regioival, a Vajdasaggal, etc?
Ahogy irtad is egy korabbi cikkben (vagy kommentben), Bosznia a kulcs. Ha ott valami csoda folytan megszunik a megosztottsag, es valamilyen szinten visszater a 'boszniai identitas', az egy kivalo alap lenne a tobbi problemas kerdes megoldasahoz is.
Nyilvan ezt csak a helyi lakossag es vezetoik tudjak megoldani. De sajnos keves megfelelo embert latni. Talan az SDP fele egyesito politika beerik idovel.
Az is egy nagyon erdekes kerdes, hogy mi zajlott le azokban az emberekben, akik vegyes csaladokban eltek (Boszniaban, kulonosen Sarajevoban ez nagyon gyakori volt akkoriban). Egyszer a vonation meselte egy holgy, akinek szerb volt az edesapja, hogy a papa el sem tudta hinni hogy az 'ovei' ilyenekre kepesek lennenek, amig nem latta a sajat szemevel.
Erdekesek meg a nemreg bemutatott Fikret Abdić-tyhoz hasonlo figurak is, na meg hogy Nemanja Kusturica 'nepszerubb-e' Boszniaban, vagy Jovan Divjak Szerbiaban? :)
gyF
2012.04.10 22:07:39
gyF
2012.04.10 23:31:18
@Milorad: Én megértem a szerbeket, a háborúban választott eszközöket viszont nem tudom elfogadni. Tragikus az is ami a 2. VH-ban történt, de ez nem szolgálhat mentségül, az a horvátok keresztje.
Nehéz igazságot tenni a határvonalakkal is, hiszen ezek változnak az idők során (egy etnikum gyorsabb növekedésével is). Pont emiatt kötődnek a szerbek is Koszovóhoz, nem gondolom hogy az albánokat akarnák mindenképpen Szerbiában tudni. Nem tudom Boszniában hány szerb él, ugye '91 óta nem volt népszámlálás.
A kérdés feltevése szerb szemszögből teljesen jogos, de nyilván ezt meg is lehet forditani. Nehéz lenne igazságot tenni, túl sok történelmi, gazdasági és politikai érdek feszül egymásnak. Szerintem gazdaságilag Bosznia egy prosperáló állam lehetne, megosztva viszont sokkal kisebb esély lenne erre (elég ránézni a térképre). A megosztottság a jelenlegi szinten hosszútávon nem fenntartható, együtt könnyebben menne. Csak hát mindkét oldalon sok a sérelem, a bizalmatlanság, stb. Voltak ilyen tervek, egy Svájchoz hasonló föderatív állam szerintem ideális lenne (persze ehhez olyan politikusok is kellenének).
Szandzsák szerintem jó példa, a mai RS területén sem voltak abszolút többségben a szerbek a háború előtt.
A legbosszantóbb nekem az, hogy a Nyugat épp ilyen megosztott volt, és lám milyen jól együttműködik ma több régi ellenség is ( gondolj csak pl Németországra és Franciaországra), ebben a régióban (és ebbe beleértem Magyarországot is) meg valahogy nem akar működni a dolog.
A bosnyák témával kapcsolatban nem értek egyet veled. Bosnyák állam, Boszniai Királyság már az ottomán uralom elött is volt. Abban igazad van hogy a török uralom után sokáig nem volt bosnyák, boszniai identitás. Ennek legfontosabb oka az iszlámban gyökerezik: Az iszlám a muszlimokra mint egy népre tekint, nem országonként vagy külön nemzetekként. Egy muszlim ember elsősorban muszlim, és nem bosnyák, pakisztáni, egyiptomi vagy akár szerb. A bosnyák identitás az Osztrák-Magyar Monarchia idején erősödött fel, a Habsburgoknak kapóra jött egy reménybeli szövetséges pl. Szerbia ellen. Aztán a jugoszláv időkben muszlimként lettek elkönyvelve. Szóval ez nem egy tegnap kitalált dolog. Az ottomán éra előtt egyébként létezett független Boszniai egyház is.
Nem hiszem hogy a bosnyákok szerbek lennének, vagy horvátok, de nyilvánvaló hogy rokon népekről van szó.
Egyébként sincs jelentősége, az vagy aminek/akinek tartod magad, és bizony Boszniában sokan tartják magukat bosnyáknak.
Nehéz igazságot tenni a határvonalakkal is, hiszen ezek változnak az idők során (egy etnikum gyorsabb növekedésével is). Pont emiatt kötődnek a szerbek is Koszovóhoz, nem gondolom hogy az albánokat akarnák mindenképpen Szerbiában tudni. Nem tudom Boszniában hány szerb él, ugye '91 óta nem volt népszámlálás.
A kérdés feltevése szerb szemszögből teljesen jogos, de nyilván ezt meg is lehet forditani. Nehéz lenne igazságot tenni, túl sok történelmi, gazdasági és politikai érdek feszül egymásnak. Szerintem gazdaságilag Bosznia egy prosperáló állam lehetne, megosztva viszont sokkal kisebb esély lenne erre (elég ránézni a térképre). A megosztottság a jelenlegi szinten hosszútávon nem fenntartható, együtt könnyebben menne. Csak hát mindkét oldalon sok a sérelem, a bizalmatlanság, stb. Voltak ilyen tervek, egy Svájchoz hasonló föderatív állam szerintem ideális lenne (persze ehhez olyan politikusok is kellenének).
Szandzsák szerintem jó példa, a mai RS területén sem voltak abszolút többségben a szerbek a háború előtt.
A legbosszantóbb nekem az, hogy a Nyugat épp ilyen megosztott volt, és lám milyen jól együttműködik ma több régi ellenség is ( gondolj csak pl Németországra és Franciaországra), ebben a régióban (és ebbe beleértem Magyarországot is) meg valahogy nem akar működni a dolog.
A bosnyák témával kapcsolatban nem értek egyet veled. Bosnyák állam, Boszniai Királyság már az ottomán uralom elött is volt. Abban igazad van hogy a török uralom után sokáig nem volt bosnyák, boszniai identitás. Ennek legfontosabb oka az iszlámban gyökerezik: Az iszlám a muszlimokra mint egy népre tekint, nem országonként vagy külön nemzetekként. Egy muszlim ember elsősorban muszlim, és nem bosnyák, pakisztáni, egyiptomi vagy akár szerb. A bosnyák identitás az Osztrák-Magyar Monarchia idején erősödött fel, a Habsburgoknak kapóra jött egy reménybeli szövetséges pl. Szerbia ellen. Aztán a jugoszláv időkben muszlimként lettek elkönyvelve. Szóval ez nem egy tegnap kitalált dolog. Az ottomán éra előtt egyébként létezett független Boszniai egyház is.
Nem hiszem hogy a bosnyákok szerbek lennének, vagy horvátok, de nyilvánvaló hogy rokon népekről van szó.
Egyébként sincs jelentősége, az vagy aminek/akinek tartod magad, és bizony Boszniában sokan tartják magukat bosnyáknak.
Számítottam rá, hogy egyszer ez is be fog következni, csak arra nem gondoltam, hogy ennyire banális dolog miatt kerülök összeütközésbe a törvénnyel, és ennek – valódi jelentőségéhez képest – mekkora feneket kerítenek azok, akik a vicc szerint örökké párosával…..
Szerb virtus Emberére akadt Lázár János, a Fidesz frakcióvezetője, egyben Hódmezővásárhely polgármestere; mégpedig a magyarországi Erste Bank vezére, a szerb származású Jelasity Radován személyében. Hódmezővásárhely svájci frank alapon adósodott el az Erste Banknál. A…..
gyF
2012.02.04 09:55:04
A horvát RTL tévét egy nézői bejelentés miatt büntetnék meg. A tisztelt néző azt kifogásolta, hogy a Žikina Dinastija c. szerb sorozatot fordítás nélkül sugározták. A horvát NMHH fenyegetésére a televízió élesen reagált, és az illetékesek lemondását követeli. Tudjuk, a…..
gyF
2012.01.26 16:11:24
"Boldog születésnapot, Stockholm-szindrómások!" Legalábbis a ma meglévő bejegyzések közül a legelső 2008.01.24-én jelent meg, és pont a szerbiai választásokról szól, ami egy olyan téma, melyre idén is figyelni fogunk. Blogunk kormányciklusnyi életútja két részre…..
gyF
2012.01.26 00:08:14
← 1991. október A bejegyzést kommentelőink is szerkeszthetik! (szabályok) november 1-4. A horvát erők által október végén megkezdett Otkos 10 hadművelet (Operacija Otkos 10) sikerrel jár: visszafoglalják a közép-horvátországi Bilogora és Papuk hegységek közötti területet.…..
gyF
2011.11.07 14:19:26
Érdekes fotókat közölt az index.hr. A fotókon két japán airsoft csapat látható az összecsapás előtt. Fent a horvátok, alul a szerbek, akiknek a csapatába még egy egészen hiteles Draža Mihajlović is jutott.
Azt, hogy ki nyerte a csatát, nem tudjuk, de a design-ütközetben…..
gyF
2011.11.03 15:40:00
Ahol a fiatalokat medreszékben képzik. Ahol megöltek egy édesapát, mert nem volt hajlandó tízéves lányát hozzáadni egy, az ősi muszlim szokások szerint a kislány kezét megkérő igazhitűhöz. Ahol hosszú szakállas vahhábiták igazoltatják az autósokat. Ahol a gyerekek a jordán…..
gyF
2011.10.31 12:49:44
@Styxx: nekem megvan a film, ha kell feltoltom, ize megveszem neked is :D
Serbia Insajd
Szandzsáki iszlám fundamentalista lőtt az USA szarajevói nagykövetségére
2011.10.28 20:40:00
Gavrilo forog a sírjábanSzerbiában újabban a svájci-típusú népjóléten kívül olyan meredek dolgok is előfordulnak, amire pár éve még nem nagyon számított senki. A legújabb, hogy ma délután háromkor Szarajevóban, az USA boszniai nagykövetségére egy Novi Pazar-i vahabista…..
gyF
2011.10.29 20:55:25
@MTi: Persze, értelek, és ilyen szempontból nézve a dolgot érthető amit mondasz. Én inkább az "iszlám állam" részre reflektáltam. Ez a halászgatyás,szakállas bagázs hálistennek egy nagyon kis százaléka a népességnek.
gyF
2011.10.29 18:38:57
@MTi: Hát azért szerencsére ez egy elég valószinűtlen szcenárió. Szerencsére ezek a vahabiták elég kevesen vannak, az emberek 95% nem igazán szivleli őket. Egy átlag bosnyák (vagy boszniai muszlim) és egy bármilyen balkáni, vagy kelet-európai polgár közt kábé annyi a különbség, hogy az egyik karácsonyt tart, a másik meg Ramazan-t. Nem kell misztifikálni a dolgokat :)
← Első rész Beszélgetés a Belgrádban élő Wootsch Péterrel; második rész Serbia Insajd: A múltkor azzal fejeztük be: tart attól, hogy a tömegtermékek a belgrádi piacokat is tönkreteszik majd, a budapestiekhez hasonlóan. Ezek szerint mégis előfordul néha, hogy egymáshoz…..
gyF
2011.10.28 18:46:43
@Styxx: Egy Győr nevű nyugat-balkáni városban élek jelenleg, de ez kétlem hogy érdekes lenne a blog közönségének. Viszont egy költözés a nem is olyan távoli jövőben reális lehetőség, meglátjuk :)
gyF
2011.10.28 19:16:04
@Styxx: Biza :)
Ezek az anekdoták nagyon ütősek, és valahogy ebben délszláv barátaink nagyon ott vannak :))
Ezek az anekdoták nagyon ütősek, és valahogy ebben délszláv barátaink nagyon ott vannak :))
Megvan az ítélet Momčilo Perišić ügyében Leesett az álla; ilyen sokra nem számított... ...mindenki más azonban igen. Horvát kollégája, Ante Gotovina hasonló mértékű büntetésével összehasonlítva mondhatni "megúszta" ennyivel. Nem is került sor…..
gyF
2011.10.26 21:08:05
@bohocmasni: blikk meg wikipedia mint hiteles forrasok :) grat
Bosznia és Hercegovinát ugye a daytoni béke óta két "entitás" alkotja, a bosnyák-horvát föderáció meg a szerbek. Így kábé fifti-fifti. A horvátoknak azonban csak az egyik fifti egyik fele jut, néha még az sem, ezért egyre többen vannak, akik a bosnyákokkal közös…..
gyF
2011.10.26 12:30:21
@Styxx: Igen, ő bár hivatalosan a horvátokat képviseli, de politikájában úgy van ahogy Sejo mondja :) Szerintem ez lenne a követendő az egész országnak.
Sejoról jut eszembe (kicsit kapcsolodva a témahoz is), milyen fura érzés volt a szombati zágrábi koncerten, ahogy énekelte a többségében horvát közönség a háborús dalokat is:) ZP beszt:)
Sejoról jut eszembe (kicsit kapcsolodva a témahoz is), milyen fura érzés volt a szombati zágrábi koncerten, ahogy énekelte a többségében horvát közönség a háborús dalokat is:) ZP beszt:)
Bevezető Nem először jelentkezünk kávéról szóló írással, de ebből a témából sosem lehet elegünk egy délszlávokról szóló blogon. Igaz, szegény horvátok kissé háttérbe szorultak, mert a török kávé náluk kevésbé divat, mindenesetre ők is koffeinfüggők, csak…..
gyF
2011.10.16 20:23:07
gyF
2011.10.16 20:23:44
gyF
2011.10.19 22:11:11
Kávé, "sa naših prostora" A bejegyzés alapjául szolgáló kis videót az imént találtam. Természetesen, mint mindennel kapcsolatban, most is lehet vitatkozni arról, hogy hogyan is készül az autentikus domaća kafa (illetve kava vagy kahva), de abban mindenki egyetért,…..
Borisz Tadics szerb elnök néhány órája erősítette meg: a tábornokot ma délelőtt elfogták. A DNS vizsgálat még tart. Valószínűleg ezúttal az igazi Ratkót kapták el (hasonmást már többször is fogtak, meg volt ugye az a "pásztornak állt" baromság, látták itt-ott),…..
gyF
2011.05.26 18:38:58
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
par honap utan majd visszasirod meg Irorszagot :)