Adatok
Lucius Moesianus
20 bejegyzést írt és 4 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
3419/2012. (2013. I. 4.) AB végzés - az indítványozó a Debreceni Ítélőtábla bírósági jogkörben okozott kár megállapítása iránti ügyben hozott jogerős, keresetet elutasító döntése ellen nyújtott be alkotmányjogi panaszt. Álláspontja szerint önmagában annak a ténynek,…..
Lex Hungarorum
A korábbi szakombudsmanok által benyújtott, utólagos normakontrollra vonatkozó indítványok alapján az eljárások folytatására csak akkor kerülhet sor, ha az alapvető jogok biztosa az eljárás folytatását kezdeményezi, és az indítványt kiegészíti
2012.09.12 12:50:55
a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény (Ksztv.) 17. § (2) bekezdése, valamint a Kormány ügyrendjéről szóló 1144/2010. (VII. 7.) Korm. határozat 83. pontja Az indítványozó…..
Lex Hungarorum
Nem állapította meg az Alkotmánybíróság az elektronikus hírközlésről szóló törvénynek a szerződéseknek a szolgáltató általi egyoldalú módosítását lehetővé tevő rendelkezéseinek alaptörvény-ellenességét
2012.05.18 16:30:00
az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény (Eht.) 132. § (2) bek. c) pontja, a 132. § (4)-(5) és (7) bekezdései, 144. § (4) bekezdés d) pontja Az alkotmánybírósági eljárást kezdeményező bíró álláspontja szerint ellentétes az Alaptörvénnyel az…..
Lex Hungarorum
Nincs változás a tisztességes eljáráshoz való alkotmányos alapjog és a bírósági jogkörben okozott kárra vonatkozó jogszabályok közötti alkotmányjogi összefüggések kérdésében
2012.04.26 22:06:00
a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 23. § (1) bekezdés b) pontja és a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvény 2. § (1) bekezdése és 17. §-aAz indítványozó – alkotmányjogi panasz keretében – a…..
Lex Hungarorum
Az Alkotmánybíróság a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvényt módosító nyári "gyorsító csomag" számos pontját alkotmányellenesnek, illetve nemzetközi szerződésbe ütközőnek találta
2011.12.20 01:00:00
Hat bíró különvéleményével, köztük a büntetőbíróból nemrég Alkotmánybíróvá avanzsált Szívós Máriának az egész határozatot elutasító véleményével.a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (Be.) 17. § (9) bekezdése, 96. § (1) bekezdése, 209.…..
Lex Hungarorum
Nem alkotmánysértő, hogy a szabálysértési pénzbírság közérdekű munkára való átváltoztatása esetén a közérdekű munka maximális időtartama 20 nap
2011.12.11 20:31:00
a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény (Sztv.) 111. § (9) és (10) bekezdéseiAz indítványozó bíró szerint (az előtte folyó eljárás alapján) alkotmánysértő a Sztv-nek. a szabálysértési pénzbírság átváltoztatása során kiszabott közérdekű munkát 20…..
Lex Hungarorum
A "Balaton törvénnyel" kapcsolatban mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenes helyzet jött létre, mivel nem szabályozták a tulajdon korlátozásának garanciális szabályait
2011.11.20 19:13:32
a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról, és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény egésze és azon belül annak 6. §-aAz egyik indítványozó mulasztásban megnyilvánuló…..
Lex Hungarorum
Nem alkotmányellenesek az egyes címek és rangok viselésének megszüntetéséről szóló törvényi rendelkezések
2011.11.06 16:33:11
az egyes címek és rangok megszüntetéséről szóló 1947. évi IV. törvény 3. § (1) és (2) bekezdéseAz indítványozó szerint a nemesi előnév (nemesi cím) használatának általános érvényű, differenciálatlan törvényi tiltása sérti a jogbiztonság követelményét…..
Lex Hungarorum
Nem alkotmányellenes a közszolgáltató szervezetek által használt ingatlanok tekintetében megállapított építményadó mentesség és kedvezmény
2011.11.06 16:18:00
Budapest Főváros Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi adók bevezetéséről szóló 20/1995. (VI. 29.) sz. rendeletének 7. §-a, a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 52. § 35. pontjaAz indítványozó álláspontja szerint a…..
Lex Hungarorum
Nem tartozik az Alkotmánybíróság hatáskörébe a költségvetési törvény normatív támogatásokra vonatkozó szabályainak a hátrányos megkülönböztetés tilalmát, jogállamiság elvét, valamint a szociális biztonsághoz való jogot érintő utólagos felülvizsgálata
2011.09.29 17:35:00
a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló 2006. évi CXXVII. törvény 3. számú mellékletének 11. ea) és eb) pontja, a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások 2007. évi irányított területi kiegyenlítési rendszeréről szóló 239/2006. (XI.…..
Lex Hungarorum
Nem tartozik az Alkotmánybíróság hatáskörébe a költségvetési törvénynek a közszolgáltatások normatív támogatására vonatkozó szabályainak a jogállamiság elvét, valamint a szociális biztonsághoz való jogot érintő utólagos alkotmányossági felülvizsgálata
2011.09.23 19:44:00
a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló 2004. évi CXXXV. törvény 120. § (19) bekezdése Az indítványozók a normatíva igénylésére nyitva álló rövid határidő alkotmányosságát vitatták. Az egyik indítványozó álláspontja szerint a felkészülési…..
Lex Hungarorum
Nem tartozik az Alkotmánybíróság hatáskörébe a személyi jövedelemadónak a jogállamiság elvének részét képező jogbiztonságot érintő utólagos alkotmányossági felülvizsgálata
2011.07.16 11:38:54
a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 60. § (2) bekezdés utolsó mondata, a (3)-(4) bekezdése, valamint az egyes adótörvények módosításáról szóló 2007. évi CXXVI. törvény 468. § (8) bekezdéseAz indítványozó azt kifogásolta, hogy a támadott…..
Lex Hungarorum
Nem tartozik az Alkotmánybíróság hatáskörébe az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásnak a hátrányos megkülönböztetés tilalmát, valamint a sajtó szabadságának érvényesülését érintő utólagos alkotmányossági felülvizsgálata
2011.07.16 11:29:33
az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló 2005. évi CXX. törvény Az indítványozó azt kifogásolta, hogy az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény más adóalanyokkal szemben az Alkotmány 70/A. §-át sértő,…..
Lex Hungarorum
Az Alkotmánybíróság visszautasította a jogegységi határozat felülvizsgálatára irányuló, határozatlan tartalmúnak minősített bírói kezdeményezést
2011.07.14 12:27:00
a 3/2007. Büntető jogegységi határozat I. pontja Az indítványozó bíró kérte az Alkotmánybíróságot, hogy a 3/2007. Büntető jogegységi határozat I. pontját a jogállamiság sérelme miatt, valamint arra figyelemmel, hogy alapvető jog lényeges tartalmát csak…..
Lex Hungarorum
Nem alkotmánysértő, hogy a becsületsértés és a nemzeti jelkép megsértése bűncselekmények egyik elkövetési magatartása a „vagy egyéb ilyen cselekményt követ el”, valamint a „vagy más ilyen cselekményt követ el”
2011.07.09 12:50:00
a Büntető törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény (Btk.) 180. § (1) bekezdése és 269/A. §-a Az indítványozó szerint az érintett elkövetési magatartást meghatározó rendelkezések egyrészt nem felelnek meg az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt…..
Lex Hungarorum
Nem alkotmányellenes a végrehajtási eljárásban a biztosítási intézkedés elrendelésének lehetősége
2011.07.05 14:38:02
a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 187. § (1) bekezdés c) pontja és 237. § (4) bekezdése Az indítványozó azt kifogásolta, hogy a bírósági végrehajtásról szóló törvény (Vht.) biztosítási intézkedésre vonatkozó szabályai egyrészt…..
Ha esetleg valamelyik olvasónkban felmerül, hogy a kormány a Ténytárról másolja az Alkotmánybírósággal kapcsolatos politikáját, akkor biztosítani szeretnénk: nincs így. Bár hozzátesszük: lassan mi sem vagyunk biztosak ebben.
Pár hete jelent csak meg elemzésünk arról,…..
Lucius Moesianus
2011.06.24 10:26:01
@Várúr: Ezzel kapcsolatban csak egy megjegyzésem lenne. Balsai is támogatta (sőt, a rossz nyelvek szerint az általa vezetett IM írta) 1991-ben a Zétényi és Takács egyéni képviselők által benyújtott egyéni képviselői módosító indítványt, amely elsőként próbálta áttörni a visszamenőleges hatályú jogalkotás frontját. Ezt az akkor Sólyom László által vezetett Alkotmánybíróság a jogállamiság elvét meghatározó, a "láthatatlan alkotmány" egyik sarokpontját képező 11/1992. AB határozatban verte vissza. Azért van ennek is egyfajta bukéja, nem?
Lucius Moesianus
2011.06.26 13:21:23
@Várúr: Kedves Várúr! Nem tudom, hogy jogász-e, de azt, hogy annak nem volt bukéja egy alkotmánybírói kinevezés szempontjából, azt meggondolnám: ugyanis a törvénynek nem a célja, hanem a jogi FORMÁJA volt problematikus azzal,hogy visszamenőlegesen akart módosítani a tényállások minősítésén. Egyébként jelzem, hogy a sortűz- és más ügyekben rendelkezésre álltak a felelősségrevonás feltételei: azon nemzetközi humanitárius jogszabályok (hágai és genfi egyezmények) alapján, amelyeknek Magyarország akkor is részese volt, illetve amelyek a nemzetközi jog általános elveiként a magyar jog részét képezték. Így gyakorlatilag felesleges volt az a formailag problematikus törvény...
Lucius Moesianus
2011.06.26 16:32:20
@Várúr: Kedves Várúr! Első megjegyzésem: bizony a nemzetközi humanitárius egyezmények is magyar törvények - hiszen a nemzetközi egyezményeket a mai magyar alkotmányos rendszerben ki kell hirdetni (korábbi, régies megfogalmazással: be kell cikkelyezni...) Így a Legfelsőbb Bíróság magyar törvények alapján járt el. :)
Az élet tényei vs. paragrafusok. Ez a nem jogászok jellemző megközelítése, s lehet, hogy ez új hír, de minden szakmának megvannak a maga szabályai. A jognak is. Ha feladjuk ezeket az elveket, akkor komoly zavarok keletkezhetnek.
Az élet tényei vs. paragrafusok. Ez a nem jogászok jellemző megközelítése, s lehet, hogy ez új hír, de minden szakmának megvannak a maga szabályai. A jognak is. Ha feladjuk ezeket az elveket, akkor komoly zavarok keletkezhetnek.
Lex Hungarorum
Nem alkotmánysértő, hogy az öröklési illeték csökkentése szempontjából nem az örökhagyó halálának, hanem az illetékügy elbírálásának időpontja az irányadó
2011.06.17 17:27:00
az egyes adó- és járuléktörvények módosításáról szóló 2008. évi LXXXI. törvény 204. § (1) bekezdésének második mondataAz indítványozó szerint a támadott rendelkezések (amelyek jelentősen csökkentették az öröklési illeték mértékét) sértik a hátrányos…..
Lex Hungarorum
Nem tartozik az Alkotmánybíróság hatáskörébe az illetékekről szóló jogszabálynak a jogállamiság elvét és a vállalkozás szabadságát érintő alkotmányosságának utólagos felülvizsgálata
2011.06.17 10:05:00
az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény melléklete XV. fejezete 1. pontjának cf) alpontja, az egyes építményekkel, építési munkákkal és építési tevékenységekkel kapcsolatos építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokról szóló 46/1997. (XII. 29.) KTM 4.…..
Lex Hungarorum
Nem jelent mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértést, hogy a szociális törvény nem írja elő a családtagjaikat otthonukban gondozó személyek kötelező állami támogatását
2011.05.19 22:47:00
a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény – 2004. január 1-je és 2005. január 1-je között hatályos – 121. § (3) és 126. § (3) bekezdése Az indítványozók azt kifogásolták, hogy a szociális igazgatásról és a…..
Lex Hungarorum
Nem alkotmánysértő, hogy az alkotmányjogi panaszt a jogerős határozat kézbesítésétől számított hatvan napon belül lehet írásban benyújtani.
2011.05.19 21:24:00
az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 48. § (2) bekezdése Az indítványozó azt kifogásolta, hogy az Alkotmánybíróságról szóló törvény az alkotmányjogi panasz benyújtására a jogerős határozat kézbesítésétől számított 60 napos jogvesztő…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz