Adatok
ildi4333
0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Vastagbőr
Forró lesz a nyár: 600 ezer nyugdíjast vonnak be az államadósság elleni harcba
2011.05.16 11:01:00
2010. január 19, levelet hozott a postás: Ön levágta és eltette a garancialevelet? Mert bekövetkezett az, amit írtak, komoly veszélybe kerültek Magyarországon a nyugdíjak ... "A Fidesz szerint a nyugdíjasoknak garanciára van szükségük. Biztosítanunk kell, hogy mindenki, aki…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Nos, a rendszer valóban komoly átalakításra szorul, bár én most nem a gazdasági szükségszerűséget, államadósságot és a sokak által írt "pénzügyi szükségszerűség" - érveket említeném. Nem. Azért kell drasztikusan megváltoztatni a jelenlegi rokkantsági ellátási rendszert, merthogy éppen a LEGINKÁBB RÁSZORULÓK, A LEGSÚLYOSABB EGÉSZSÉGÜGYI ÁLLAPOTBAN LÉVŐK járnak a LEGROSSZABBUL a jelenleg működő rendszerben. Már hosszú évek óta.
Szokták emlegetni, hogy sok a leszázalékolt csaló, kamu-rokkant, akik pénzért vett orvosi igazolásokkal veszik fel a rokkantnyugdíjat, s persze mellette még tovább dolgoznak (az átlagos rokkntnyugdíj amúgy 70-75e Ft. / hó). Ez is randa dolog, de engem mégcsak nem is ez zavar a legjobban.
Hanem az, hogy viszont a ROKKANTSÁGI JÁRADÉKOSOK jelenleg mennyire megalázó és egzisztenciálisan kilátástalan helyzetben vannak. Akik nem tudnák: ma lényegében két nagyobb csoportja van a rokkantság okán nyugdíjszerű ellátást kapoknak, az egyik csoport a ROKKANTSÁGI NYUGDÍJASOK, a másik a ROKKANTSÁGI JÁRADÉKOSOK. Az előbbibe ma kb. 350e öregségi nyugdíjkorhatár alatti szemény tartozik, az utóbbiba pedig 20-25e fő.
A ROKKANTSÁGI NYUGDÍJASOK nagy táborába azok tartoznak, akik eredetileg egészségesek voltak, aztán az egészségük megrendült, 40-50-67-80% -ban leszázalékolták őket, köztük vannak azok is, akik "rokkantosítása" megéri a felülvizsgálatot, merthogy sok visszaélés is történt.
A másik - jóval kissebb, 20-25e fős csoport a ROKKANTSÁGI JÁRADÉKOSOK. Ők azok, akik már gyerekkoruktól súlyos sérültek, rokkantak, mozgássérültek, stb. Ők a hatályos törvények szerint már 18 éves koruktól kapják a ROKKANTSÁGI JÁRADÉKOT, gyakorlatilag nem kérdés a leszázalékolásuk, ők a 100% -os rokkantak, és a munkavégzési képességük is valóban közelít a nullához. Járó- és mozgóképtelenek, nyaktól lefelé bénultak, ápolásra szorulnak, nem tud egyedül enni, inni, fürödni, stb. Ezeket az embereket sose szokták felülvizsgálni, mivel ránézésre látszik, hogy ez az ember tényleg rokkant, és az egész életét így fogja leélni. Az ebben a csoportban lévők csak igen kis % -a képes bármilyen munkavégzésre, azért van arra is példa. Jómagam szintén sajnos ebbe a csoportba tartozom.
További különbség e kissebb, 20-25e -es létszámú ROKKANTSÁGI JÁRADÉKOS és a többiek között, hogy bizony ezek a súlyos állapotú sérültek létfenntartásához elvileg több forrás kell, mint egy átlag egészséges vagy egy enyhén sérült ember önfenntartásához. Egy ilyen súlyos állapotban lévő ember rengeteg külső segítségre szorul alapvető dolgokban is. Nem tudja magát ellátni: ápolónő kell, hacsak napi 1-2 órára is. Nem tud főzni: házhozhozatja az ételt, ha van honnan. Nem tud takarítani: alkalmanként bejárónőt fogad. Az egészségügyi kiadásai esetenként súlyos összegekbe kerülnek, gyakrabban megy kórházba, miközben számára a tömegközlekés sem igazán alternatíva (taxi, betegszállító, esetleg saját kocsi). Sok apró-cseprő dolog van, amihez segítség kell, sok apró kis dolog, ami nála speciális kiadásként jelentkezik. Tehát nem csak a saját rezsijét-élelmiszerét-normál kiadásait kell tudnia fizetnie, hanem még e plusz dolgokat is, a személyi segítő, alkalmankénti bejárónő, stb. Ez pénzbe kerül. Tehát a terhek nagyok. 100 -ból 99 -en kizárólag családi áldozatvállalással tudják csak megoldani az alapvető létfenntartási körülmények megteremtését is.
A jelenlegi rendszerben van még egy különbség a ROKKANTSÁGI NYUGDÍJ és a ROKKANTSÁGI JÁRADÉK között: a pénzösszeg.
A ROKKANTSÁGI NYUGDÍJ összege, amit havonta hoz a postás, az személyenként változó. 50-70-90-120-150-200e.. változó, a statisztikák szerint 70-75e Ft. közötti az átlag, de ebben benne vannak az 50e Ft.-ot kapó és a havi 200e Ft.-os ROKKANTNYUGDÍJASOK is. Túlnyomó részük még a régi szabályozásban ment el erre a leszázalékolásra. Mivel dolgoztak pár évet, igy van 5-10-15 év szolgálati idejük. Nagyon sokan még abban a rendszerben mentek el, amikor a nyugdíjszámításnál csak az utolsó 2-3 év keresetét vették figyelembe. Vagyis ha valaki akkor dolgozott mondjuk 5 évet, de "el tudta intézni", hogy az utolsó 2-3 évben nagyon jó fizetést kapjon, utána rokkantnyugdíjazták (mert mondjuk az egyik újját nem tudta mozgatni, vagy kicsit sántikált), és lőn: ma havonta 150e vagy több rokkantsági ellátást kap. Mikor volt 13. havi nyugdíj, még azt is. S mivel az egészségügyi állapota engedi, hisz csak enyhén roki, hát mellé még dolgozik is.
A ROKKANTSÁGI JÁRADÉK összege az fix. Azok a tényleg súlyos állapotú emberek, akik gyerekkoruk után rögtön 100% -osan leszázalékoltak, ők az állapotok miatt csak nagyon ritkán tudtak akár csak 5 évet is dolgozni, szolgálati idejük ha van is, minimális. Nem azért, mert lusták, hanem mert baromi nehéz ám elhelyezkedni, ha pl. mindkét lábod és az egyik kezed is full béna. Ez a 20-25e ember az országban havonta egységesen 33e Ft. -ot vár a postástól. Ennyiből élnek, ezt kell beosztani. Slussz. Ja, és ez az egy olyan társadalmi réteg volt, amely a 13. nyugdíjból is kimaradt, anno amíg volt a ROKKANTSÁGI NYUGDÍJASOK megkapták, a ROKKNATSÁGI JÁRADÉKOSOK sajnos nem (bár legalább nem volt min szentségelni, mikor 7-8 év után azt is visszacsinálták :-).
És én itt érzem a jelenlegi rokkantsági rendszer visszásságát. Az én értelmezésemben és olvasatomban a rokkantsági ellátások rendszerének az volna a funkciója, hogy a valódi rokkantakon segítsen leginkább. Hisz benne van a nevében is: ROKKANTSÁGI ellátások. És már évek, évtizedek óta ezt a rendszert mindenre használják (munkanélküliség elrejtése a 90-es évek elején, ilyen-olyan leszázalékolások, ilyen-olyan rehabilitáció, stb.), csak éppen PONT ABBAN a leggyengébb, amire legfőképpen volna hivatott. Fenntart az ország egy horribilis méretű szociális rendszert, horribilis méretű rokkantsági ellátást (Szlovákiához képest dupla annyi leszázalékolttal), 50-100-150e Ft. -os rokkantsági nyugdíjakat fizetnek ki, az ország meg belepistul az államadósságba.. S közben a VALÓDI ÉS SÚLYOS rokik? Fix. 33e Ft.-ot kapnak. Amiből még egy teljesen full egészséges ember is csak igen-igen nehezen tudna megélni szerintem.
Azt mondják, hogy "minden szentnek maga felé hajlik a keze" és mindenki a maga érdekeinek megfelelően prédikál. Nem is tagadom, én is ezt teszem most. Én is olyan egészségügyi állapotban élek (s élek életem végéig), hogy fizikailag még egy pogácsát sem bírok felemelni, se járni, se semmi. Aki nálam jobban leszázalékolandó, az már tényleg félig halott. Havi 33e Ft.-ot kapok a rokkantsági ellátói rendszerből, akár a többi huszonezer hasonló sorstársam. Ennyiből természetesen én megélni nem tudnék, tehát dolgozom. Rendszergazdaként. Szerencsére eszem még van, és a számítógép vezérléséhez nem kell fizikai erő. Szívesen is csinálom, ha nem kapnék érte pénzt, akkor is dolgozni próbálnék valamit.
Ugyanakkor tudom, hogy én kissé "privilegizált" helyzetben vagyok. Mert a hasonlóan súlyos állapotú sorstársaim 99% -nak tényleg SEMMI ESÉLYE dolgozni. Vagy mert nem veszi föl senki, vagy mert túl sokat kell kórházba járnia. Vagy mert tényleg csak pislogni tud, és nyaktól lefelé béna. Na, ők tényleg a havi 33e -ból fedezik az ÖSSZES kiadásukat.
És ez így nincs jól. Én örülök, hogy a FIDESZ végre 20 év után hozzányúl ehhez a területhez is. Azt se bánom, ha újra behívnak felülvizsgálatra - a valódi rokiknak az csak kellemtlenség, de mivel az állapotuk valós, így nincs is félnivalójuk.
Viszont az nagyon jó lenne, ha a most kialakításra kerülő új roki-ellátási rendszerben - miközben kiszűrik a csalókat és akit lehet visszavezetnek a munka világába, nagyon helyesen - amellé viszont úgy alakítanák a dolgokat, hogy aki tényleg 100% -osan rokkant és még mozogni is alig tud, az kapjon már egy legalább minimálbérnyi ellátást! Ha pl. ezeknek a súlyos állapotú 100% rokiknak az ellátása, akik most ROKKANTSÁGI JÁRADÉK néven futó 33e Ft.-t kapnak, ha pl. csak 60e Ft.-na nőne, az ÓRIÁSI TEHERCSÖKKENTÉS lenne a valódi rászorultaknak. A havi 60e Ft.-ból való megélhetés se könnyű, nade mégiscsak a duplája a jelenleginek..
Nem csak az a fontos, hogy a csalókat kiszűrjék, az is jó lenne, ha az új rendszerben a juttatások összege elsősorban attól függne, hogy az illető mennyire beteg. Pl. aki 100% -osan kaputt, az kapjon minimálbért; aki 80% -os kapja a minimálbér 80% -át; aki 50% -os egésszégkárosodással él, az a minimálbér felét, stb. Mert akinek enyhébb a betegsége, az még inkább el tud menni kis különmunkákkal kipótolni azt, aki viszont totál 100% -osan rokkant, annak a mozgástere nagyon korlátozott és a munkaerőpiaci esélyei is majdnem 0. Magyarán nekik tényleg szükségük van legalább egy minimálbérre, mivel nemigen fogják tudni kipótolni azt.
Az, hogy mindezt minek hívják, az pedig mindegy. S ha az enyhe sérült tud dolgozni, akkor a ledolgozott évei számítsanak bele a szolgálati idejébe, amiért kapjon majd öregségi nyugdíjat, DE CSAK HA BETÖLTÖTTE AZ ÖREGSÉGI NYUGDÍJORHATÁRT!! Mert most nagyon sok olyan enyhe sérült van, aki ugyan kicsit biceg, de már ROKKANTNYUGDÍJAS, 50-100e nyugdíjat kap 40 éves korában is, mellette vígan dolgozik. És ezek az emberek úgy leterhelik a szociális ellátórendszert, hogy a valódi súlyos betegek meg - ritka kivételtől eltekintve - tényleg nyomorognak.
Remélem, hogy a kormány ezt most megváltoztatja, és remélhetőleg olyan módon alakítják át a jelenlegi nagyon igazságtalan rokkantsági ellátó rendszert, hogy elsősorban a VALÓBAN rászoruló rétegekre koncentrálják a pénzügyi erőforrásokat!
Köszönöm, hogy végigolvastátok ezt a hosszú bejegyzést! :-)
Ildikó