Regisztráció Blogot indítok
Adatok
praecox

0 bejegyzést írt és 6 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Kedves Barátaim az Úrban, úgy fest, bezárt az utolsó magyar online zenebolt, amelyik még tudott külföldi eredetű anyagokat - elvileg - árulni. A dolgot Merras barátunk plankolta föl a Kreatívban, ahová a Songo exvezére írta meg a nekrológot, kellőképpen tárgyilagosan és…..
praecox 2011.07.06 13:59:32
Nekem egy gondom van megint, mégpedig ezzel a sorral:
"teljesen sötét warezvilág".

Mégpedig elsősorban filozófiai. Ugyanis ez a világ azért ilyen sötét, mert nagyon hiányzik még az a koncepcióváltás, amely képes ezt a helyén kezelni. Ha zenéről beszélünk, eddig is volt már kazettamásoló kisiparosok hada, nem beszélve a boldog emlékezetű lengyel piacok kvázi franchise hálózatáról... Megéltek? Meg. Megéltek, mert az embereknek nem volt mindegy, mennyit kellett fizetni egy-egy adagnyi zenéért, még ha rosszabbul szólt is és nem volt hozzá gyári borító. Az interneten sincs ez másként, csak éppen itt már bizonyos értelemben nincs szükség fizikai példányra és a madzagon bejön a nappaliba. Ami felkerül, az a következő pillanatban a világ másik pontján lehet. És nem szeretném megvédeni az egész kvázi-illegál vonalat, de próbáljuk meg elképzelni a következőt!
Ülsz otthon, a haverod pedig küld egy linket, hogy a több éve várt új albuma a Best favourite zenekarnak letölthető. Őszintén, bárki azt mondja: "ne köszi, majd elmegyek a legközelebbi lemezboltba - a legtöbb bezárt -, letöltöm legális a netről számonként"? Más kort élünk, az a helyzet...

És mindemellett Horvát Szabolcs ezt írja: "A közös jogkezelők piacromboló hatású, magas minimumdíjú jogdíjszámításának következtében az eladott zenék jelentős hányadánál a fizetendő jogdíj önmaga elérte a bruttó 70 forintot."
Azaz, az előadón kívül nagyon sokan szeretnének még abból az egy nyomorult albumból megélni. Annak analógiájára, hogy a kiadó a sikeres CD-k eladásából finanszírozza a bukó projekteket, ezt szerették volna egy olyan értékesítési csatornán is működtetni, ami sajna szelektív. Koncertélmény például nem lehet eladni az interneten...

És akkor most tessék valóban hátradőlni, és megnézhetjük ugyanezt a könyv szférában is. Szórakoztató lesz ez is szerintem...
praecox 2011.07.07 09:41:19
Nincs szerintem komoly komoly különbség a véleményeink között. Az, aki alkot, üdvös volna, ha megkapná a munkájáért járó elismerést. Jelen esetben pénzben kifejezve. Igaz ez íróra, zenészre, filmesre. Azzal szokott gondom lenni, amikor jön a sárdobálás, "azé' megyünk tönkre mert az emberek lető'tenek".
Nem.
A fenti írás kapcsán is egyértelmű, azért mert túlárazott dolgokkal próbálnak kereskedni és azt nem veszik meg az emberek, pedig sok esetben - és nem vagyok naív, sok esetben nem - szeretnék. Az lenne a jó, és ebben fog segíteni az internet, ha az alkotó közvetlenül tudnál eljuttatni a rajongóihoz a saját termékét. A modell át fog alakulni, még egy pár év kérdése az egész. Csak addig éhenhal egy pár nagyhangú jogvédő, aki kínjában már a fényképezőgépem memóriakártyáját vámolja hologrammos hülyeséggel. Ugyanis nincs rájuk szükség és ezt borzalmasan nehezen veszik tudomásul.

A könyv vonalán is létrejön majd néhány önszerveződő csapat -ahogy látunk is erre példát -, mert ott is irreális lesz, hogy egy 5000 Ft-os könyv digitális változata 4800 Ft. (Mert miért is? Nem volt nyomda, szállítás, nem igényelte az értékesítési lánc fenntartását.) És majd kinevelik a saját a "digitális íróikat", akik már a saját közö(n)ségüknek fognak írni, ahogy szintén ez a zene szférában is látható. Ezt húzza maga után a technikai innováció és lehetőségek kiaknázásának hosszú sora.
És valóban nagyon szeretnék én is annak fizetni, aki valóban értéket teremt. De egyelőre még teljesen másnak a zsebét tömöm...
Megjelent ehun egy cikk a HVG.HU hasábjain, hogy aszongya: „Nem várt buktatók: miért nem szeretjük az e-könyvet?” Én csak ülök és nézek ki a fejemből (nem azért, mert ma kétszer áztam bőrig és fagyott le majdhogynem a kezem a jeges esőben való szinte rövidujjús…..
praecox 2011.04.14 10:17:29
@Dworkyll: Hajrá! :)
Erre nincs szerzői jog, nem én írtam/írom, hanem az élet. Ha lenne jpeg-elt PDF-ben kapnád, amin rajta lógna a Tuto lakat...
praecox 2011.04.14 10:56:32
@Professzore:
Nyilván a területek sajátosságai befolyásolják a folyamatot. De ha az alapokat vesszük figyelembe, maga a trend azért rendkívül hasonló. Mindegyik esetben az eszközök fejlődése húzta maga után az igényt. Megjelent az MP3 lejátszó, kell nekem digitalizált zene. Van DVD, ergo szeretnék tartalmat, jé van ez az ingyenes, internet nevű "sales channel". :) (persze leegyszerűsítem)
A könyvek esetében az e-link megjelenés robbantott. Már nem kell nyomtatni és nem kell a TFT-vel fárasztani a szemedet és fél szemmel az akku indikátorát lesni. Igény lett.
És megoldás is. Fentebb írta valaki, hogy a netes társadalom önszerveződő. (pont ezen a blogon bizonygassam?) :)
Tehát a "valaki meglőtte" mintájára, ha nem változik a rendszer, valaki bedigitalizálja, valaki korrektúrázza, valaki formába önti. Bármilyenbe. És itt csatolnék ahhoz, amit írtál, ti., hogy lokalizáció. Ez ok, de kérdem én, melyik a bonyolultabb, saját fordítást alapú feliratot égetni egy filmbe, vagy beletenni egy scanner-be egy könyvet. Mert ez a gyakorlat és nem az mi a hivatalos gyártástechnológia.
És egészen addig, amíg nem érjük el azt a pontot, ahol a usernek már nem éri meg keresgetni, mert - 99 centért megkapom az i-tunes-on, vagy bérelhetem egy digitál tékában a filmek esetén - addig azt fogjuk szemlélni, hogy visszaesnek a legál eladások. És ettől saját magától gyorsul majd a folyamat. Csak még az elején tartunk. Könyvkiadó még nem zárt be, erre hivatkozva. Lemezkiadó már igen...
praecox 2011.04.14 12:25:46
@Merras:
Ott a pont! Fogadjunk, hogy nem tudjátok, milyen napszemüveget hord Dan Brown! Míg Lady Gaga-tól azért ezt három lépésben ki lehet deríteni. És Umberto Eco is ritkán jelentkezik új kemikáliával.
Itt nincs nagyon más "termék", mint maga az írás.
És el is érkeztünk oda, hogy az írók saját maguk publikálnak a saját honlapjukon, kihagyva belőle a kiadókat, urambocsá valami laza érdekvédelmi és marketing szövetségbe tömörülve.