Adatok
darvenko
0 bejegyzést írt és 35 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Gondolj az egyetemi vagy a gimis éveidre. Ugye a te óráidon is mindig volt egy srác vagy lány, aki mindig mindenről mindent tudott. Nem csak az órai anyaggal volt mindig tisztában, nem csak az ajánlott irodalommal, de bármikor húszperces, mélyenszántó elemzéseket tudott adni a…..
Szeretjük azt gondolni, hogy ha van egy dolog, amit biztosan tudunk, akkor az az, hogy 2+2=4. De mégis honnan tudjuk ezt? És miért vagyunk olyan biztosak benne? Az elmúlt néhány száz évben a filozófusoknak nem kevés mondanivalójuk akadt arról, hogy vajon miként teszünk szert a…..
darvenko
2015.02.14 01:13:27
@szemet:
Vannak axiómarendszerek, amik nem kategorikusak, azaz nem határozzák meg a modelljüket egyértelműen. András úr a Skołem-paradoxonra hivatkozva mutatta meg, hogy ZFC nem kategorikus. Gondolom, te is könnyen be tudod látni, hogy a Peano-axiómák sem kategorikusak, és azt nyilván látod, hogy a csoportaxiómák nem kategorikusak, és vannak a csoportelméleten belül megfogalmazható állítások, amik egyes csoportokban teljesülnek, és másokban nem.
Ugyanígy, vannak állítások, amik a halmazelmélet egyes modelljeiben igazak, másokban pedig nem, (és mellesleg valóban, vannak gödeli állítások, melyek bár az összes modellben igazak, de nem levezethetőek, de attól tartok, ez most nem tartozik ide), így a halmazelméletre épített matematikában igenis vannak fogalmak, amiket nem határoznak meg az axiómák és a definíciók. [Az axiomatizálás elég praktikus eszköze a matematikai ideák megragadásának, de nem mindenható]
(én speciel platonista vagyok, de csak azért, mert az Isten annak teremtett)
(ugyanennyi erővel vallhatnék valami hasonló fizikalizmust, mint Arnold: pauli.uni-muenster.de/~munsteg/arnold.html )
Vannak axiómarendszerek, amik nem kategorikusak, azaz nem határozzák meg a modelljüket egyértelműen. András úr a Skołem-paradoxonra hivatkozva mutatta meg, hogy ZFC nem kategorikus. Gondolom, te is könnyen be tudod látni, hogy a Peano-axiómák sem kategorikusak, és azt nyilván látod, hogy a csoportaxiómák nem kategorikusak, és vannak a csoportelméleten belül megfogalmazható állítások, amik egyes csoportokban teljesülnek, és másokban nem.
Ugyanígy, vannak állítások, amik a halmazelmélet egyes modelljeiben igazak, másokban pedig nem, (és mellesleg valóban, vannak gödeli állítások, melyek bár az összes modellben igazak, de nem levezethetőek, de attól tartok, ez most nem tartozik ide), így a halmazelméletre épített matematikában igenis vannak fogalmak, amiket nem határoznak meg az axiómák és a definíciók. [Az axiomatizálás elég praktikus eszköze a matematikai ideák megragadásának, de nem mindenható]
(én speciel platonista vagyok, de csak azért, mert az Isten annak teremtett)
(ugyanennyi erővel vallhatnék valami hasonló fizikalizmust, mint Arnold: pauli.uni-muenster.de/~munsteg/arnold.html )
A héten bejárta a világot az állítólag történelmi jelentőségű esemény (vagy valami olyasmi) híre: egy számítógép átment a híres-neves Turing teszten. Sokak szerint ez az esemény mérföldkő a mesterséges intelligencia kutatás történetében. Ugyan pár hónapja már írtam…..
darvenko
2014.06.18 18:53:05
@Brendel Mátyás: A dolog jelentőségét, ha valami, akkor épp az, hogy csak harminc százalékot tudott megtéveszteni, nem csökkenti. Jelen teszt során tudtommal a bíró beszélt egy emberrel és egy géppel, és a kettő közül ki kellett választania a gépet. Namármost, ha a vizsgált AI, hogy úgymondjam, százszázalékos, akkor a bíra 50 százalék eséllyel találja ki, hogy melyik a gép, tudniillik, azt nem mondhatja, hogy egyik sem. Ennek fényében a harminc százalék nem olyan rossz.
A dolog jelentőségét sokkal inkább az veszi el, hogy Zsenya nem akarja elhitetni magáról, hogy ember. Egy alapvetően nem kollaboráns kamaszt szimulál, aki nem akar értelmesen társalogni. A csetbot alaposan kihasználta azt is, hogy 5 perc az időkeret. Ha a partnere nem tágít egy témától, igen hamar ismételni kezdi önmagát. Személyes véleményem szerint Eugene a teszt komolytalansága miatt nagyon sokat árt az AI-kutatások presztízsének. És a Turing-tesztének is, ami elég nagy hiba, mert a metodikailag kifogástalan Turing-teszt az AI-tudomány egyik legfontosabb eszköze.
A dolog jelentőségét sokkal inkább az veszi el, hogy Zsenya nem akarja elhitetni magáról, hogy ember. Egy alapvetően nem kollaboráns kamaszt szimulál, aki nem akar értelmesen társalogni. A csetbot alaposan kihasználta azt is, hogy 5 perc az időkeret. Ha a partnere nem tágít egy témától, igen hamar ismételni kezdi önmagát. Személyes véleményem szerint Eugene a teszt komolytalansága miatt nagyon sokat árt az AI-kutatások presztízsének. És a Turing-tesztének is, ami elég nagy hiba, mert a metodikailag kifogástalan Turing-teszt az AI-tudomány egyik legfontosabb eszköze.
darvenko
2014.06.18 19:16:46
@ipartelep: A Turing-teszt, nem egy jobb híján jó teszt. Durván szólva, de tudományos értelemben, mai felfogásunk szerint az az algoritmus AI, ami átmegy a Turing-teszten. A probléma a Turing-teszttel az, hogy nincsenek egyelőre kiforrva a kritériumai. Turing nem is foglalkozott ezzel, ő, amikor megírta a nevezetes cikkét, programot akart adni, irányt akart mutatni. Kissé visszatetsző, hogy egyelőre 100 000 $-t lehet keresni egy algoritmussal, amiről elhisszük, hogy egy hülye ember. Én például a hülyékről elhiszem, hogy emberek, de azt már nehezen, hogy intelligensek. És ha a mesterséges intelligencia tudományos fogalma valóban intelligenciát akar fedni, akkor célszerű a Turing-teszt kritériumainak a megválasztásakor magasabbra tenni a lécet.
Más Kissé érdekelne, hogy honnan veszed a prognózisaid. Meg az is, hogy mikor lesz meg kábé a Riemann-sejtés bizonyítása.
Más Kissé érdekelne, hogy honnan veszed a prognózisaid. Meg az is, hogy mikor lesz meg kábé a Riemann-sejtés bizonyítása.
darvenko
2014.06.18 23:44:38
@ipartelep: Nekem nincsenek becsléseim az MI elkészültére, egy kivételével: ha, egy szigorú Turing-teszten átmegy egy csetbot, akkor a tudományos kutatás gyökereiben változik meg. Ha egy MI el tudja hitetni egy szakterület kutatójával, hogy ő is annak a szakterületnek az aktív kutatója (ez belefér a Turing-teszt kritériumaiba), akkor (bár lehet, hogy szakterülete válogatja) invenciózusnak kell lennie, és ily módon maga is részt vehet a kutatásban. És ha a gép erőforrásait lényegesen olcsóbban tudjuk inkreálni, mint az emberéit, akkor, amint az MI eléri az ember verbális intelligenciáját, azonnyomban hatékonyabbá is válik; és a többi adaptációs problémát - hangzó, képi, emocionális minták analízise, felismerése, ... - akár maga is, viszonylag könnyedén megoldhatja. A helyzet az, hogy könnyen lehet az MI adekvát jellemzője az, hogy átmegy-e Turing-teszten.
Azt hiszem, ideje pár szót ejteni a logikáról, ha már az eddigiek során annyiszor érveltünk, mutattunk ki ellentmondásokat, és vontunk le következtetéseket. Szóval mi is pontosan a logika? Nos, a helyzet az, hogy nem tudjuk (bocsi Logika Tanszék). A standard megközelítés szerint a…..
darvenko
2014.05.15 01:43:28
@Mészáros Nándor: A konstruktivitás igénye a matematikában teljesen természetes - ha csak azt bizonyítom, hogy a hővezetés egyenletének a peremfeltételek egy elég nagy családjára létezik megoldása, de nem adok módszert arra, hogy miként található meg, akkor sokakat nem elégítek ki. A XIX. sz. végén Németországban nagy lendületet adott a konstruktivizmus fejlődésének a bázistétel körüli hercehurca, de az, hogy tisztán konstruktíven mi építhető fel a matematikából, nem egy rossz kérdés, már csak azért sem, mert új, érdekes módszereket szült. Az intuicionista logika sem őrültségen alapszik - megjegyzem, méltatlan, hogy ilyesmit adsz a számba -, a kezdet kezdetén a trükk a tertiam daturral nagyon találóan küszöböli ki a nem-konstruktív bizonyítások egy tekintélyes osztályát, tehát nagyon jó játékszabályt ad a konstruktív matematikához, de fontos látni, hogy bizonyításokat kiküszöböl, de nem használ olyan módszereket, amiket abban a matematikában, ami nem nélkülözi az indirekt bizonyítást, és egyéb nem konstruktív módszereket, ne lehetne használni, így a konstruktív matematika mindenképp szűkítése a matematikának.
Néhány apróság végezetül: ha olyasfajta konstruktivizmusra gondolsz, ahol a valós számok felépítése elveti az Arkhimédeszi axiómát mint önkényes egzisztencia-axiómát, akkor a szokásos metrikához tartozó topológia szükségszerűen diszkrét, ez természetes dolog. Itt a folytonossági kérdések nem túl érdekesek. De topológiát azért sokfélét lehet csinálni mindenféle halmazon, konstruktíven és nem konstruktíven.
Másfelől, noha Markov - akárcsak az említett Brouwer - nagyszerű matematikus volt, nem ő fektette le a valószínűségszámítás axiómarendszerét, hanem Kolmogorov, aki Lebesgue mértékelméletét szabta a témára, többek közt Borel és Fréchet munkássága nyomán - akik munkássága tehát közvetlen az axiomatikus megalapozás előzményei.
Arisztotelészt személy szerint őrültnek tartom - ugye ő volt az ipse, aki dixit? de ha gondolod, megoszthatod velünk a kivételeit, amiket felhoztál, hogy okoljunk. Én nem bánnám.
Néhány apróság végezetül: ha olyasfajta konstruktivizmusra gondolsz, ahol a valós számok felépítése elveti az Arkhimédeszi axiómát mint önkényes egzisztencia-axiómát, akkor a szokásos metrikához tartozó topológia szükségszerűen diszkrét, ez természetes dolog. Itt a folytonossági kérdések nem túl érdekesek. De topológiát azért sokfélét lehet csinálni mindenféle halmazon, konstruktíven és nem konstruktíven.
Másfelől, noha Markov - akárcsak az említett Brouwer - nagyszerű matematikus volt, nem ő fektette le a valószínűségszámítás axiómarendszerét, hanem Kolmogorov, aki Lebesgue mértékelméletét szabta a témára, többek közt Borel és Fréchet munkássága nyomán - akik munkássága tehát közvetlen az axiomatikus megalapozás előzményei.
Arisztotelészt személy szerint őrültnek tartom - ugye ő volt az ipse, aki dixit? de ha gondolod, megoszthatod velünk a kivételeit, amiket felhoztál, hogy okoljunk. Én nem bánnám.
darvenko
2014.05.15 01:51:42
Radnóti Miklós költészetét sokan szeretik, de én nem tartozom közéjük. Radnóti jellegzetesen rossz költő, és a következőkben azt szeretném elmondani, hogy miért. Radnóti nemigen kapcsolható be a magyar líra történetébe: nem alkotott újfajta beszédmódot, nem jelentett követhető hagyományt az utódok…..
A Mindennapi Filozófia blog nemrég hozott egy írást arról, mit válaszoltak az idei filozófia OKTV-sek a kérdésre, "Minek filozofálni". Egyrészt nagyon meghatott, hogy a középiskolai tanulmányi verseny résztvevői mi minden szépet gondolnak a filozófiáról (már ha nem azért…..
darvenko
2014.04.25 14:20:49
@Koós István: Kedves István, az illúziók, amelyekbe ringatom magam, egészen másjellegűek, mindazonáltal azt gondolom, hogy a Tragédia születése semmit nem mond annak, aki nem ismeri Homéroszt és Aiszkhüloszt. És az, akinek nincs képe a XIX. századi német klasszika-filológiájáról, és nem ismeri Wagnert, sok dolgot egyszerűen túlzásnak kell vegyen, vagy csak egyszerűen nem értheti, miről beszél Nietzsche. Itt kell megjegyeznem azt is, hogy ebből a szempontból nem releváns a Tragédia születésével foglalkozó szekunder irodalom.
Természetesen a szépirodalomban is létezik transztextualitás, és vannak művek, amik lényege éppen a beágyazottságban rejlik, és igen jól kell ismerni a kontextusát, de az iskolában tanított törzsanyag nagy részéhez már eleve, von Haus aus sok kapcsolódási pontja van gyerekeknek. Ezzel szemben azt gondolom, ahhoz, hogy nem nagyon van olyan filozófus, akinek a megértéséhez nem kell nagyon nagy alázat és sok munka.
Nem hoztam fel példát olyan filozófusra, akinek az életműve tömbszerű, Nietzsche-ről ilyet nem állítottam.
A felületesen tanított művészet szimplán rossz, az embernek elveszi tőle a kedvét, elzárja a művészettől. A felületesen oktatott filozófia - a meg nem gondolt gondolat - ős patkány.
Természetesen a szépirodalomban is létezik transztextualitás, és vannak művek, amik lényege éppen a beágyazottságban rejlik, és igen jól kell ismerni a kontextusát, de az iskolában tanított törzsanyag nagy részéhez már eleve, von Haus aus sok kapcsolódási pontja van gyerekeknek. Ezzel szemben azt gondolom, ahhoz, hogy nem nagyon van olyan filozófus, akinek a megértéséhez nem kell nagyon nagy alázat és sok munka.
Nem hoztam fel példát olyan filozófusra, akinek az életműve tömbszerű, Nietzsche-ről ilyet nem állítottam.
A felületesen tanított művészet szimplán rossz, az embernek elveszi tőle a kedvét, elzárja a művészettől. A felületesen oktatott filozófia - a meg nem gondolt gondolat - ős patkány.
darvenko
2014.04.27 01:29:02
@Koós István:
El kell ismernem, hogy igazad van, nem pontoztam fogalmasan - ez sem igaz, tévedtem -, mert egyszerűen nem igaz az, hogy a Tragédia születése semmit nem mond annak, aki nem ismeri Homéroszt és Aiszkhüloszt. Bár így volna - és de jó, hogy nincs így. A helyzet azonban az, hogy igen sokat is mondhat, csak éppenséggel lehet, hogy közel sem azt, amit Nietzsche mondani akart. Egyrészt, ha az olvasó nem ismer semmit a homéroszi, aiszkhüloszi corpusból, akkor Nietzsche nem azokkal az előítéletekkel játszik, amikkel akart és a dionüsszoszi és a platóni fogalma az ilyen olvasó olvasatában tételesen mást jelenthet, mint amit Nietzschének jelentett - azt gondolom a Tragédia születésében meg akarja botránkoztatni az olvasóját, és hogy ezt elérje nagyon is épít annak előítéleteire. Másrészt lehet, hogy a Tragédia születésének az olvasóját nem a tragédia születése és nem is a görögség és nem is a pesszimizmus érdekli, hanem valami olyasmi, amit Nietzsche akarva-akaratlanul elkódolt a szövegben. Ezt illusztrálom is. Lehet, hogy az olvasót Nietzsche hajának a színe érdekli. Nem kizárható, hogy egy szövegből objektíven következtetni lehet a szerzője hajszínére anélkül, hogy azokat a dolgokat ismernénk, amikről beszél - ez általában nem igaz, fel kell tenni, hogy mondjuk a szerzőről tudjuk, hogy ember, és azt is, hogy az ember képességeinek bizonyos lényeges általános korlátait ismerjük, természetesen, ha a szerző szimulációs képességeiről semmit sem tudunk, akkor a szövegből nem lehet következtetni a szerző hajszínére. De az is lehet, hogy kapunk egy pendrájvot, amin egy ismeretlen, de állandó kódolással leírt latinbetűs szöveg van. Azt is tudjuk, hogy az első N karakter egy leírt szöveg. Ha történetesen ez a szöveg a Tragédia születése, akkor elolvasva a Tragédia születését a német nyelv egynémely statisztikai paraméterének ismeretében olyan információkhoz jutunk, aminek segítségével elolvashatjuk a pendrájv egész tartalmát.
A megértésnek sokféle szintje van, ezt én is így gondolom, sőt azt hiszem, hogy egy szöveg megértését sok szempontból egzaktul, kvantitatíve mérni lehet - természetesen bizonyos feltevések mellett. És nem gondolom, hogy a nagyjából megértés és az alapos megértés között nagyon éles határvonal van. De attól tartok, hogy nagyon éles határ van a félreértés és a megértés között. A megértést nehéz megmondani mit jelent, a félreértést könnyű, félreértek egy szintagmát, ha azt hiszem, hogy másra vonatkozik. Ha azt hiszem, hogy Nietzsche-nél a 'dionysische' hupikéket jelent, nyilvánvalóan félreértem - persze vannak kevésbé egyértelmű félreértések is, különösen, ha a szerzőnek humora is van. Persze Hilbert után meg lehet kérdezni, hogy vajon félreértés-e, ha Eukleidésznél egyenes alatt söröskorsót értek; és vannak olyan szövegek, ahol nem tudunk utánajárni, hogy az interpretációnk tényleg találó-e. Hérakleitoszt bárhogy értem, nem mondhatom tisztességgel, hogy bizonyosan így gondolta a mester is - sőt abban sem lehetek biztos, hogy gondolta-e valahogy. És tudom, amit mondok, támadható. Kérdezhetnéd, hogy ha horribile dictu egy (másik) majom kapna egy írógépet, és véletlenül legépelné szóról szóra a Sein und Zeitot, miközben végig egy banánra gondol - monomán majom -, akkor mi lenne ennek a Sein und Zeitnak az autentikus értelmezése. Erre felelhetném, hogy nem lenne sokkal több, mint az eredetinek. De én nem így gondolom. Ez az új Sein und Zeit arról a banánról szólna, die dieser andere Affe dem ersten Affe in den Arsch reinstecken soll. De mégsem ezt felelném, hanem azt mondanám, hogy egyszer volt Budán kutyavásár. És ha ez számodra nem elég hiteles, nagy összegben fogadnék is akárkivel, hogy még egy majom nem fogja legépelni spontán a Sein und Zeitot.
Azt gondolom, egy szöveg megértését a félréertésétől egyfajta szellemi tisztességesség választja el - és annak a lehetősége, hogy be kell ismernem, bizonyos szövegeket esélyem sincs megérteni. Elvárni az olvasóktól és különösképp az interpretálóktól, hogy tisztességesek legyenek, lehet, hogy elitizmus, de talán nem túlzott mértékű.
Természetesen minden opus, amit elolvas a gyerek, hat rá - mégha ez a hatás elenyésző is, így a gyerek a mű hatástörténetének -esetleg indifferens részévé válik - azt hiszed, nem erről beszélsz. Minden mű reakció, nem pattan ki senki Zeusz fejéből csak úgy, nincsen creatio ex nihilo a művészetben, így valóban minden mű beágyazott. De egy Egri csillagokat úgy is elég jól meg tud érteni egy 11 éves, hogy csak azt tudja, hogy milyen csúnya dolog volt az, hogy százötven évig itt volt a török.
A >>Továbbá<< részben kicsit pazarlod az időm, tisztelettel kérlek, máskor, ha egy mód van rá ne tedd. Állítottam, hogy
"vannak olyan filozófusok, akiknek az életműve olyan, mint egy gránittömb, akiket nem lehet részleteiben igazán érteni",
de ezt az állításomat nem illusztráltam. Ezzel nem áll szemben az -, hogy
"Nem hoztam fel példát olyan filozófusra, akinek az életműve tömbszerű, Nietzsche-ről ilyet nem állítottam".
El kell ismernem, hogy igazad van, nem pontoztam fogalmasan - ez sem igaz, tévedtem -, mert egyszerűen nem igaz az, hogy a Tragédia születése semmit nem mond annak, aki nem ismeri Homéroszt és Aiszkhüloszt. Bár így volna - és de jó, hogy nincs így. A helyzet azonban az, hogy igen sokat is mondhat, csak éppenséggel lehet, hogy közel sem azt, amit Nietzsche mondani akart. Egyrészt, ha az olvasó nem ismer semmit a homéroszi, aiszkhüloszi corpusból, akkor Nietzsche nem azokkal az előítéletekkel játszik, amikkel akart és a dionüsszoszi és a platóni fogalma az ilyen olvasó olvasatában tételesen mást jelenthet, mint amit Nietzschének jelentett - azt gondolom a Tragédia születésében meg akarja botránkoztatni az olvasóját, és hogy ezt elérje nagyon is épít annak előítéleteire. Másrészt lehet, hogy a Tragédia születésének az olvasóját nem a tragédia születése és nem is a görögség és nem is a pesszimizmus érdekli, hanem valami olyasmi, amit Nietzsche akarva-akaratlanul elkódolt a szövegben. Ezt illusztrálom is. Lehet, hogy az olvasót Nietzsche hajának a színe érdekli. Nem kizárható, hogy egy szövegből objektíven következtetni lehet a szerzője hajszínére anélkül, hogy azokat a dolgokat ismernénk, amikről beszél - ez általában nem igaz, fel kell tenni, hogy mondjuk a szerzőről tudjuk, hogy ember, és azt is, hogy az ember képességeinek bizonyos lényeges általános korlátait ismerjük, természetesen, ha a szerző szimulációs képességeiről semmit sem tudunk, akkor a szövegből nem lehet következtetni a szerző hajszínére. De az is lehet, hogy kapunk egy pendrájvot, amin egy ismeretlen, de állandó kódolással leírt latinbetűs szöveg van. Azt is tudjuk, hogy az első N karakter egy leírt szöveg. Ha történetesen ez a szöveg a Tragédia születése, akkor elolvasva a Tragédia születését a német nyelv egynémely statisztikai paraméterének ismeretében olyan információkhoz jutunk, aminek segítségével elolvashatjuk a pendrájv egész tartalmát.
A megértésnek sokféle szintje van, ezt én is így gondolom, sőt azt hiszem, hogy egy szöveg megértését sok szempontból egzaktul, kvantitatíve mérni lehet - természetesen bizonyos feltevések mellett. És nem gondolom, hogy a nagyjából megértés és az alapos megértés között nagyon éles határvonal van. De attól tartok, hogy nagyon éles határ van a félreértés és a megértés között. A megértést nehéz megmondani mit jelent, a félreértést könnyű, félreértek egy szintagmát, ha azt hiszem, hogy másra vonatkozik. Ha azt hiszem, hogy Nietzsche-nél a 'dionysische' hupikéket jelent, nyilvánvalóan félreértem - persze vannak kevésbé egyértelmű félreértések is, különösen, ha a szerzőnek humora is van. Persze Hilbert után meg lehet kérdezni, hogy vajon félreértés-e, ha Eukleidésznél egyenes alatt söröskorsót értek; és vannak olyan szövegek, ahol nem tudunk utánajárni, hogy az interpretációnk tényleg találó-e. Hérakleitoszt bárhogy értem, nem mondhatom tisztességgel, hogy bizonyosan így gondolta a mester is - sőt abban sem lehetek biztos, hogy gondolta-e valahogy. És tudom, amit mondok, támadható. Kérdezhetnéd, hogy ha horribile dictu egy (másik) majom kapna egy írógépet, és véletlenül legépelné szóról szóra a Sein und Zeitot, miközben végig egy banánra gondol - monomán majom -, akkor mi lenne ennek a Sein und Zeitnak az autentikus értelmezése. Erre felelhetném, hogy nem lenne sokkal több, mint az eredetinek. De én nem így gondolom. Ez az új Sein und Zeit arról a banánról szólna, die dieser andere Affe dem ersten Affe in den Arsch reinstecken soll. De mégsem ezt felelném, hanem azt mondanám, hogy egyszer volt Budán kutyavásár. És ha ez számodra nem elég hiteles, nagy összegben fogadnék is akárkivel, hogy még egy majom nem fogja legépelni spontán a Sein und Zeitot.
Azt gondolom, egy szöveg megértését a félréertésétől egyfajta szellemi tisztességesség választja el - és annak a lehetősége, hogy be kell ismernem, bizonyos szövegeket esélyem sincs megérteni. Elvárni az olvasóktól és különösképp az interpretálóktól, hogy tisztességesek legyenek, lehet, hogy elitizmus, de talán nem túlzott mértékű.
Természetesen minden opus, amit elolvas a gyerek, hat rá - mégha ez a hatás elenyésző is, így a gyerek a mű hatástörténetének -esetleg indifferens részévé válik - azt hiszed, nem erről beszélsz. Minden mű reakció, nem pattan ki senki Zeusz fejéből csak úgy, nincsen creatio ex nihilo a művészetben, így valóban minden mű beágyazott. De egy Egri csillagokat úgy is elég jól meg tud érteni egy 11 éves, hogy csak azt tudja, hogy milyen csúnya dolog volt az, hogy százötven évig itt volt a török.
A >>Továbbá<< részben kicsit pazarlod az időm, tisztelettel kérlek, máskor, ha egy mód van rá ne tedd. Állítottam, hogy
"vannak olyan filozófusok, akiknek az életműve olyan, mint egy gránittömb, akiket nem lehet részleteiben igazán érteni",
de ezt az állításomat nem illusztráltam. Ezzel nem áll szemben az -, hogy
"Nem hoztam fel példát olyan filozófusra, akinek az életműve tömbszerű, Nietzsche-ről ilyet nem állítottam".
darvenko
2014.04.28 23:56:25
@Koós István:
Nem gondolom, hogy a filozófiával való foglalkozást nem lehet elkezdeni egészen zsenge korban (, de azt sem, hogy el kell kezdeni - akármikor is). De azt továbbra is szeretném tudni, hogy Zsolt miféle filozófiaoktatást szeretne a közoktatásba vinni, mert számomra az, hogy jól kéne filozófiára tanítani, meglehetősen kevés. És ha már az a cél, hogy a gimnázium - micsoda anakronizmus - tágítsa a szellemi horizontját -, hogy úgymond tudasítsa az ember világnézetét (ebben nem igazán tudok hinni) -, talán nem is időszerű maga a felvetés, hogy filozófiát a középiskolába. Humanitast a gimnáziumokba, egy hiteles filozófusnak ez megfelelőbb jelszava lehetne a témában. Kár azon sopánkodni, hogy egyes tárgyak óraszáma ilyen, vagy olyan alacsony, vagy ez benne van a tananyagban, és az nincs, amikor az egész gimnáziumi oktatás tökéletesen koncepciótlan - mielőtt bárkit megsértenék, nem azért, mert nincsenek jó pedagógusok. És ezen nem segítene, ha lenne még egy énekóra, vagy négy éven át tanítanának filozófiát heti 2 órában. Először is az államnak igenis hagynia kéne, hogy azok a pedagógusok, akiknek a szaktudását de iure elismeri, a legjobb tudásuk szerint dolgozzanak. És egy jó tanár igenis nagyon sokat tud hozzátenni ahhoz, hogy a növendékei ne legyenek vevők a gyülőletbeszédre. Bizony, ha nem csőlátásra kötelezné a kerettanterv az oktatást, ha a gyerekek nem tartanák fontosnak deklarálni, hogy reál vagy humán érdeklődésűek, igen sok filozófiai kérdést fel lehetne vetni az egyéb órákon is. Teljesen természetes lenne irodalomórán filozófiatörténetet is tanítani, hisz nem kevés költőnek alapélménye a filozófia, és nem kevés filozófusnak alapélménye a szépirodalom. A nyelvfilozófia problematikája természetesen merülhetne fel nyelvtanórán. Az ismeretelmélet kérdései nagyon szorosan kapcsolódnak a természettudományokhoz is. Nem egy platóni dialógus igen érdekes lehet matematikaórán is. És ez valami máson múlik, nem azon, hogy van-e filozófiaóra.
A megértéshez fűzött rövid epilógod szerint tehát szerinted is nehéz megtudni, hogy az európai szellem színe virága mit gondolt bizonyos dolgokról?
Nem gondolom, hogy a filozófiával való foglalkozást nem lehet elkezdeni egészen zsenge korban (, de azt sem, hogy el kell kezdeni - akármikor is). De azt továbbra is szeretném tudni, hogy Zsolt miféle filozófiaoktatást szeretne a közoktatásba vinni, mert számomra az, hogy jól kéne filozófiára tanítani, meglehetősen kevés. És ha már az a cél, hogy a gimnázium - micsoda anakronizmus - tágítsa a szellemi horizontját -, hogy úgymond tudasítsa az ember világnézetét (ebben nem igazán tudok hinni) -, talán nem is időszerű maga a felvetés, hogy filozófiát a középiskolába. Humanitast a gimnáziumokba, egy hiteles filozófusnak ez megfelelőbb jelszava lehetne a témában. Kár azon sopánkodni, hogy egyes tárgyak óraszáma ilyen, vagy olyan alacsony, vagy ez benne van a tananyagban, és az nincs, amikor az egész gimnáziumi oktatás tökéletesen koncepciótlan - mielőtt bárkit megsértenék, nem azért, mert nincsenek jó pedagógusok. És ezen nem segítene, ha lenne még egy énekóra, vagy négy éven át tanítanának filozófiát heti 2 órában. Először is az államnak igenis hagynia kéne, hogy azok a pedagógusok, akiknek a szaktudását de iure elismeri, a legjobb tudásuk szerint dolgozzanak. És egy jó tanár igenis nagyon sokat tud hozzátenni ahhoz, hogy a növendékei ne legyenek vevők a gyülőletbeszédre. Bizony, ha nem csőlátásra kötelezné a kerettanterv az oktatást, ha a gyerekek nem tartanák fontosnak deklarálni, hogy reál vagy humán érdeklődésűek, igen sok filozófiai kérdést fel lehetne vetni az egyéb órákon is. Teljesen természetes lenne irodalomórán filozófiatörténetet is tanítani, hisz nem kevés költőnek alapélménye a filozófia, és nem kevés filozófusnak alapélménye a szépirodalom. A nyelvfilozófia problematikája természetesen merülhetne fel nyelvtanórán. Az ismeretelmélet kérdései nagyon szorosan kapcsolódnak a természettudományokhoz is. Nem egy platóni dialógus igen érdekes lehet matematikaórán is. És ez valami máson múlik, nem azon, hogy van-e filozófiaóra.
A megértéshez fűzött rövid epilógod szerint tehát szerinted is nehéz megtudni, hogy az európai szellem színe virága mit gondolt bizonyos dolgokról?
Ismeritek az okoskodó srácot az óráról/munkahelyről/buszról, aki mindig meg akarja magyarázni, hogy csak az evolúció miatt hiszed, hogy szereted anyádat, pedig valójában nem is? És az asztrohívő hippit, aki szerint a tudósokat azért pénzelik a multik, hogy kimossák az agyunkat?…..
darvenko
2014.04.24 23:41:17
@Kapelner Zsolt: A Poincaré-féle korong jól illusztrálja a Duhem-Quine tézis érzéketlenségét az ökonomikusságra. Ha a koronglények csak higanyszállal tudják mérni a hőmérsékletet, jó okuk van feltételezni, hogy a világuk hőmérsékleteloszlása homogén, és ez nekik sokkal egyszerűbb és természetesebb, mint a hőmérséklet fogalmát egyáltalán bevezetni. Ha viszont a korong széléhez közeledve érzik a lehűlést, vagy a fény gyorsulását, akkor számukra fontos a hőmérséklet, és ezért természetes bevezetni (ekkor például a fénysebesség egy kényelmes invariáns, de olyan invariáns, amire nem is lenne szükségük, ha a világukban nem lenne fény, és akkor lehet, hogy a hőmérséklet fogalmának a bevezetése is metafizikusnak hatna. (Ekkor természetesen tudják azt is, hogy a fény véges idő alatt keresztülmegy az ő világukon, amire ők képtelenek / teljesen természetes az is, hogy ekkor használnának egy "fénymetrikát" és egy "hőmetrikát", az egyikben a fénysebesség, a másikban a méterrudak hosszának állandóságát feltételezve / a hőmetrikából nézve a fény a korong pereme felé gyorsul, méghozzá annyira, hogy végtelen távolságot tesz meg véges idő alatt / habár az egyik metrikában a tér korlátos, a másikban nem, a két metrikus tér homeomorf, a korong végtelensége tükröződik abban, hogy a nyílt körlap illetve a hiperbolikus sík nem kompakt).
Először is köszönöm mindazoknak, akik véleményt nyilvánítottak tegnap! Szerencsére többükkel is volt alkalmam beszélni erről, sokféle véleményt hallottam. A poszt írásakor 7:6 volt az igen javára és 2 nem tudom szavazat is érkezett! Még jobb lenne, hogyha leírnátok…..
Magyari Marcell kortárszenei blogja
Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011.02.23 22:01:00
EgoAki már játszott darabot tőlem, az nagyjából tudhatja, hogy gyakorlatilag két féle darabot írok. Az egyik típusba tartoznak a komolyabbak, amelyek saját program, struktúra, koncepció vagy rendszer alapján íródnak. Az ilyen darabok írásakor születnek meg az olyan formák,…..
Magyari Marcell kortárszenei blogja
Elmélkedés a "végtelen idő" fogalmáról a zenében
2011.03.27 20:52:00
Elnézést kérek, hogy kicsit ritkábban volt mostanában bejegyzés, mint szokott, azonban a jelenlegi gondolataim kicsit komplexebbek az eddigi elméletekhez képest; hamarosan meglátjátok, miért mondom ezt.
Eddig nem tudatosult bennem 100%-osan, hogy a kottában konkrétan az időtengelyre…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Tegyük fel, hogy egy adott tudomány - mondjuk éppen a fizika, vagy a matematika - módszertana kimerítően definiálja a jusztifikáció fogalmát, vagyis a szakmának van elég pontos elképzelése arról, hogy mit jelent az, hogy valaki valamit igazoltan hisz. Getier példája itt sajnos túl konkrét (Egy ellenpélda értékéből persze mit sem von le, hogy konkrét), de mutatja, hogy nem kizárt, hogy létezzék olyan eset, amikor a tudományos bizonyítás, habár módszertanilag helyes és tapasztalitalag igaz (itt nem tudtam elvonatkoztatni sajnos a természettudomány terminológiájától), nem jó - és hogy milyen értelemben nem jó, Getier példája jól érzékelteti. A példák sejtethetik, hogy akár az általánosság valamely erős fokán is bizonyítható, hogy a tudományos módszertanok (egy tág osztályának) jusztifikációfogalma sosem lehet elég jó. Tulajdonképpen előrevetít egy tudománymódszertanilag releváns negatív állítást. (Igazából csak felveti a kérdést, hiszen én nem tudom, belátható-e egy ilyen negatív állítás metodológiák egy érdekes osztályára, de a felvetett kérdés számomra cseppett sem tűnik érdektelennek)
Sajnos ezt a kommentet már senki nem olvassa, pedig kivételesen jól sikerült. Olyannyira, hogy még a nevem is adnám hozzá, ha nem lennék híve a névtelen kommentelésnek.