Adatok
walter sobchak
73 bejegyzést írt és 845 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Sziasztok!
Elkészült a legújabb óceánjárós képgyűjtemény. A képek kiválogatásánál igyekeztem ügyelni arra, hogy ne legyenek ismétlések, bár értelemszerűen néhány eseményt muszáj volt újra megemlítenem a leírásokban. Az előző részeket itt találjátok:
Első rész - Második rész - Harmadik rész. Jó…..
walter sobchak
2022.03.19 11:42:41
@zZ0Zz: No problem, amúgy nem baj, ha javítgatnak a kommentekben, legyen minden jól a posztban. :) Az ötödik rész egyébként készülőben, áprilisban érkezik.
walter sobchak
2022.03.19 13:39:21
@gigabursch: Nem véletlenül alakították át a Queen Elizabeth 2-t a 80-as években gőzről dízelmeghajtásúra. A napi 600-700 tonnás fogyasztás 300-400 tonnára esett vissza, miközben a hajó maximális sebessége is emelkedett, és megszűntek a bosszantó kazán- és géphibák is, ami miatt a QE2 szinte folyamatosan javításon volt, vagy "lesántulva" kellett megtennie az útjait.
Bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a hatótáv kérdése pont a United Statest nem zavarta különösebben. Annyi olajat tudott felvenni, amivel 35 csomós sebességgel haladva 20 000 km-t tehetett meg, azaz alig volt két olyan kikötője a Földnek, ami között ne tudta volna két hét alatt megtenni az utat! Nem véletlenül tudott ilyen kunsztokat a United States, hiszen a hajó részben az US Navy kívánalmai szerint készült a Newport News hajógyárban, gyakorlatilag félig hadihajónak, pontosabban csapatszállítónak (csak végül sose használták erre). Igaz, a sebesség növelése ebben a 35 csomó feletti régióban már iszonyatos fogyasztásnövekedéssel járt. 38 csomónál 1700 tonnát fogyasztott a hajó naponta, ha visszavették a sebességet 35-re, már csak 1200-at, ha 30-ra akkor már bőven 1000 tonna alá esett be a fogyasztása. Ha túl sok kagyló rakódott le a hajótestre, az is súlyos száz tonnákkal növelte meg a napi fogyasztást ezeknél a sebességeknél.
Ezért is vicces, amikor valaki a mai hajókra azt mondja, hogy sokat fogyasztanak. Persze, egy Suzukihoz képest igen, de pl. a modern, több mint 20 000 TEU kapacitású, 400 méteres konténerszállítók is elvannak napi 200-300 tonnával. A Titanicnál 6-szor nagyobb Oasis-osztályú kirándulóhajók is 500-600 tonnát fogyasztanak naponta, 9000 emberrel. Ráadásul kezdenek már megjelenni az LNG-hajtású kirándulóhajók is, pl. az új Disney Cruise hajók (a Disney-t lehet leszólni, de a kirándulóhajóik messze a legszebbek, a ma közlekedők közül), vagy a Costa új szerzeményei.
@MIG-31: érdekes, én pont úgy éreztem átnézve a posztot, hogy túl sok hajóbalesetet, és hajókkal kapcsolatos szomorú eseményt emlegetek, és már számítottam pont egy olyan kommentre, hogy miért csak ezeket emelem ki :). A szovjet/orosz óceánjárókkal az a "baj", hogy egyrészt nem volt belőlük olyan sok, és azok egy részét is vagy kapták úgymond, vagy vették, mikor a brit/amerikai/francia/német pályafutásuk végére ért. Kisebb hajójuk, meg a folyami járműveik persze voltak, de óceánjárók nem annyira. Emellett az is probléma, hogy nem tudok oroszul, így sokkal nehezebb igazán "ritkán látható" infót kinyerni a fórumokból, könyvekből :D. Mindenesetre a következő részben is lesz mindkét általad említett téma bőven.
Bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a hatótáv kérdése pont a United Statest nem zavarta különösebben. Annyi olajat tudott felvenni, amivel 35 csomós sebességgel haladva 20 000 km-t tehetett meg, azaz alig volt két olyan kikötője a Földnek, ami között ne tudta volna két hét alatt megtenni az utat! Nem véletlenül tudott ilyen kunsztokat a United States, hiszen a hajó részben az US Navy kívánalmai szerint készült a Newport News hajógyárban, gyakorlatilag félig hadihajónak, pontosabban csapatszállítónak (csak végül sose használták erre). Igaz, a sebesség növelése ebben a 35 csomó feletti régióban már iszonyatos fogyasztásnövekedéssel járt. 38 csomónál 1700 tonnát fogyasztott a hajó naponta, ha visszavették a sebességet 35-re, már csak 1200-at, ha 30-ra akkor már bőven 1000 tonna alá esett be a fogyasztása. Ha túl sok kagyló rakódott le a hajótestre, az is súlyos száz tonnákkal növelte meg a napi fogyasztást ezeknél a sebességeknél.
Ezért is vicces, amikor valaki a mai hajókra azt mondja, hogy sokat fogyasztanak. Persze, egy Suzukihoz képest igen, de pl. a modern, több mint 20 000 TEU kapacitású, 400 méteres konténerszállítók is elvannak napi 200-300 tonnával. A Titanicnál 6-szor nagyobb Oasis-osztályú kirándulóhajók is 500-600 tonnát fogyasztanak naponta, 9000 emberrel. Ráadásul kezdenek már megjelenni az LNG-hajtású kirándulóhajók is, pl. az új Disney Cruise hajók (a Disney-t lehet leszólni, de a kirándulóhajóik messze a legszebbek, a ma közlekedők közül), vagy a Costa új szerzeményei.
@MIG-31: érdekes, én pont úgy éreztem átnézve a posztot, hogy túl sok hajóbalesetet, és hajókkal kapcsolatos szomorú eseményt emlegetek, és már számítottam pont egy olyan kommentre, hogy miért csak ezeket emelem ki :). A szovjet/orosz óceánjárókkal az a "baj", hogy egyrészt nem volt belőlük olyan sok, és azok egy részét is vagy kapták úgymond, vagy vették, mikor a brit/amerikai/francia/német pályafutásuk végére ért. Kisebb hajójuk, meg a folyami járműveik persze voltak, de óceánjárók nem annyira. Emellett az is probléma, hogy nem tudok oroszul, így sokkal nehezebb igazán "ritkán látható" infót kinyerni a fórumokból, könyvekből :D. Mindenesetre a következő részben is lesz mindkét általad említett téma bőven.
walter sobchak
2022.03.19 13:56:34
@zZ0Zz: most látom, hogy én meg azt írtam, hogy Erzsébet királyné VI. Gyögy férje :D, kimaradt egy "a" a férje előtt. :D
Tudom hogy sokan közületek szerettétek az immár több, mint öt éve jégre tett Techstory blogot, amelynek gazdája walter néha megtisztel minket egy-egy bejegyzéssel, amit a Ritkán Látható Történelem formátumához igazít. Most örömmel jelentem hogy mindjárt két cikkel is jelentkezik, amik az óceánjárók…..
walter sobchak
2022.02.19 09:06:12
@jamboox: Éppen kirakodáshoz készültek a Southampton kikötője közelében fekvő Wight-szigetnél levő horgonyzóhelyen. Így az autót már előkészítették arra, hogy az egyik kiszolgálóhajóra pakolják át.
walter sobchak
2022.02.20 14:11:58
@geegee: Ugyan nem I. világháborús, de hasonló eset volt a HMS Barham csatahajó elsüllyedése és felrobbanása 1941-ben, amit filmre is vettek. Látványos robbanás, csak hát 900 ember maradt ott :S. Fent van youtube-on is:
www.youtube.com/watch?v=YdrISbwy_zI
www.youtube.com/watch?v=YdrISbwy_zI
walter sobchak
2022.02.20 14:20:03
@hátramozdító: @jamboox: köszönöm szépen! A csatahajókat is szeretem, sőt a blogomon Maga Lenin szerzőtársam annak idején egy igen részletes, többrészes sorozatot is írt az Iowa-osztályról, illetve a szovjet Kirov-osztályú rakétacirkálokról:
techstory.blog.hu/2015/04/02/az_iowa_osztalyu_csatahajok
techstory.blog.hu/2015/06/21/montana_a-150_es_tarsaik_a_csatahajok_utolso_generacioja
techstory.blog.hu/2015/08/24/a_projekt_1144_kirov_osztalyu_nehez_nuklearis_iranyitott_raketas_cirkalok
Emellett itt a Ritkán láthatón is gyakran megfordulnak olyan kommentelők, akik nálam sokkal jobban értenek a csatahajókhoz :).
techstory.blog.hu/2015/04/02/az_iowa_osztalyu_csatahajok
techstory.blog.hu/2015/06/21/montana_a-150_es_tarsaik_a_csatahajok_utolso_generacioja
techstory.blog.hu/2015/08/24/a_projekt_1144_kirov_osztalyu_nehez_nuklearis_iranyitott_raketas_cirkalok
Emellett itt a Ritkán láthatón is gyakran megfordulnak olyan kommentelők, akik nálam sokkal jobban értenek a csatahajókhoz :).
Jó pár éve már, hogy itt a blogon megjelent az első óceánjárós képösszeállításom. Mivel kedvező visszajelzéseket kaptam, és annak idején amúgy is megígértem, eljött az ideje a második résznek. Az alábbiakban néhány ritkán látható óceánjárós képet (és történetüket) gyűjtöttem össze nektek.
Kr. u.…..
walter sobchak
2019.12.13 07:29:14
@vanvelemenyem: @Rollende Landstrasse: Szegény Mary katasztrofális állapotban van, dollárszázmilliók kellenének a rendbehozatalára most már. Idén kapott egy festést, úgyhogy egy kicsit jobban néz ki, de a rozsdás hajótestet, elavult elektromos rendszert és az elvetemedett faberakásokat nem hozták rendbe. Ráadásul nagyon sokba kerül a szállás, annyiért már komoly, modern szállodában meg lehet szállni, úgyhogy ma már csak óceánjáró-rajongók meg még egy-két elvetemült próbálja meg. A legnagyobb baj az, hogy a felújítására szánt pénzt sose fogja megkapni, max ilyen ideiglenes foltozások lesznek rajta.
Richard, én is örülök, reméltem, hogy felbukkansz a cikkeim alatt :).
Richard, én is örülök, reméltem, hogy felbukkansz a cikkeim alatt :).
walter sobchak
2019.12.14 10:12:14
@Sam. Joe: Van egy ugyanilyen összeállításom a gépemen, de abban olyan képek vannak, amiken óceánjárók és autók vannak együtt. Azt is szeretném majd itt megosztani, és arra gondoltam, hogy előtte elküldeném neked lektorálásra. Mit szólsz? :)
walter sobchak
2022.02.12 00:19:35
@gigabursch: most ez valami sors keze, hogy pont most kérdezed, vagy a szerkesztők között vagy, és láttad, hogy két posztomat is csőre töltöttem már itt a blogon, és hamarosan megjelennek? :D Mert több mint két éve nem írtam semmit sehova, erre pont most itt egy ilyen komment :).
Egyébként jól esik, hogy érdeklődsz! :) Sokszor nekiugrottam már az elmúlt években új posztoknak, a techstory-ra is megvan vagy fél tucat elkezdett kezdeményem. A techstory-t még sulis koromban kezdtem el (egyébként sose gondoltam volna, hogy valaha olvasni fogják nagyobb számban :D), aztán ahogy jöttek a dolgozós évek, kifogyott a lelkesedésem. Meg ugye egy jól megírt poszthoz rengeteg utánajárás kell, ritkán van lelkesedésem hozzá, meg az imposztor-szindróma is befigyel, de ne kérdezd, miért van ez :D. A Techstory-t az is hátráltatja úgymond, hogy amikor 2013-ban elkezdtem, gyakorlatilag én voltam az egyetlen, aki ilyemikről írt ennyire részletesen magyarul, ma már rengeteg cikk meg pláne kifogástalan minőségű youtube-videók vannak magyarul is mindenről, vannak tematikus blogok igazi szakértő írókkal is, kicsit úgy érzem, kevésbé van már szükség erre.
Néha azért egy-egy képesposzthoz ide a Ritkán láthatóra megjön a kedvem, akkor írok JTomnak, ezek össze szoktak jönni. Most összedobtam két új óceánjárós részt (és készül a 3. is), illetve majd az Artemis I holdmisszióra készülök egy eléggé nagyszabású űrhajózástörténeti poszttal ide ("hálistennek" az Artemis is egyre többet tolódik, így nem baj, hogy az én cikkeim is úgy készülnek, mint a lucaszéke :D). Szóval stay tuned.
Egyébként jól esik, hogy érdeklődsz! :) Sokszor nekiugrottam már az elmúlt években új posztoknak, a techstory-ra is megvan vagy fél tucat elkezdett kezdeményem. A techstory-t még sulis koromban kezdtem el (egyébként sose gondoltam volna, hogy valaha olvasni fogják nagyobb számban :D), aztán ahogy jöttek a dolgozós évek, kifogyott a lelkesedésem. Meg ugye egy jól megírt poszthoz rengeteg utánajárás kell, ritkán van lelkesedésem hozzá, meg az imposztor-szindróma is befigyel, de ne kérdezd, miért van ez :D. A Techstory-t az is hátráltatja úgymond, hogy amikor 2013-ban elkezdtem, gyakorlatilag én voltam az egyetlen, aki ilyemikről írt ennyire részletesen magyarul, ma már rengeteg cikk meg pláne kifogástalan minőségű youtube-videók vannak magyarul is mindenről, vannak tematikus blogok igazi szakértő írókkal is, kicsit úgy érzem, kevésbé van már szükség erre.
Néha azért egy-egy képesposzthoz ide a Ritkán láthatóra megjön a kedvem, akkor írok JTomnak, ezek össze szoktak jönni. Most összedobtam két új óceánjárós részt (és készül a 3. is), illetve majd az Artemis I holdmisszióra készülök egy eléggé nagyszabású űrhajózástörténeti poszttal ide ("hálistennek" az Artemis is egyre többet tolódik, így nem baj, hogy az én cikkeim is úgy készülnek, mint a lucaszéke :D). Szóval stay tuned.
A léghajók meglehetősen rövid fénykorában számos baleset vagy incidens történt, amely bár nem olyan ismert, mint például a Hindenburg katasztrófája, legalább annyira érdekes (vagy meghökkentő) volt. Ebből válogattam nektek párat, a teljesség igénye nélkül.
1903 - Kezdjünk mindjárt egy magyar…..
walter sobchak
2020.02.28 15:11:51
@Maga Lenin: Szia Lenin, csak most vettem észre a kommented. Örülök, hogy tetszett :).
walter sobchak
2020.02.29 23:25:41
@Conan The Librarian: A túlélők nagy része is csak súlyos égési sérülésekkel úszta meg a balesetet. Egyébként viszonylag szerencsésen zuhant le a Hindenburg, mert a gondola ért utoljára földet, már viszonylag kis sebességgel. Az ablakok kitörtek, és gyorsan ki lehetett ugrani. Ráadásul a tűz (ez szintén látszik a felvételeken), utoljára a gondolát érte el, volt valamennyi idő azért. Akik meghaltak, azok a hajótest belsejében voltak, gyakorlatilag megsültek pillanatok alatt, vagy az összedőlő váz agyonnyomta őket (a híres filmfelvételen látszik, ahogy a hajóorr hegyénél kitörnek a lángok, mint egy fáklyából - azon a ponton, a hajótesten belül 9 tiszt állt a Hindenburg kigyulladásakor, nekik annyi volt egy pillanat alatt.)
Ezen a képen látszanak a túlélők és az odaveszett emberek "helyszínei" a hajótesten belül:
www.airships.net/hindenburg/disaster/#gallery-9
Ezen a képen látszanak a túlélők és az odaveszett emberek "helyszínei" a hajótesten belül:
www.airships.net/hindenburg/disaster/#gallery-9
walter sobchak
2020.03.09 22:37:44
@Rollende Landstrasse: Örülök, hogy tetszett! :)
1873. A Novgorod nevű kerek formájú hadihajó (monitor). A 19. század végén a Duna alsó szakaszán is járőrözött..
walter sobchak
2019.12.15 21:07:40
@fareszjó: A kerek formának az volt (lett volna) az előnye, hogy így kisebb a hajó oldalfelülete, azaz kisebb felületet kell páncélvédelemmel ellátni, ráadásul nagyon kicsi az a felület, amit egy lövedék derékszöghöz közeli becsapódási szögben tud érni (nagyobb az a felület, aminél találat esetén ferdén haladna át a gránát, azaz hosszabb utat kell megtennie). Mivel így súlyt takarítottak meg, egy ugyanolyan használhatóságú hajóhoz vastagabb páncélt lehetett használni, azaz még tovább növekedett a védettség.
A hajó kerek alakjának köszönhetően kisebb lehetett a merülés (a nagy alapterület miatt ugyanakkora hajótérfogathoz kisebb "mélység", azaz merülés tartozott), és mivel ekkor még nem volt akkora szempont a sebesség, sokkal nagyobb gépteljesítmény sem kellett (elvileg). A fedélzeten emellett több ágyút lehetett elhelyezni.
Ezek persze csak elméleti előnyök voltak. A kerek formájú monitorok ("Popovkák") a gyakorlatban nem igazán váltak be. Az egyik hátrány az volt, hogy az ágyúk elsütése során keletkező reakcióerő nyomatékot fejtett ki a hajótestre, és a hajó egyszerűen elfordult (nyomaték amúgy a hagyományos hajóknál is ébred, de ez nem elég nagy a hosszú, keskeny hajótest elfordításához). A rövid "hossz" miatt ráadásul elég rossz volt az irányíthatóság is. Mindezt már csak tetézték a tervezettnél gyengébbre sikerült gépek és egyéb gyártási problémák.
Tudtommal a Popovkák az egyedüli hajók, amelyeknek a meghajtásához 6 darab hajócsavart használtak, hat külön tengelyen.
A hajó kerek alakjának köszönhetően kisebb lehetett a merülés (a nagy alapterület miatt ugyanakkora hajótérfogathoz kisebb "mélység", azaz merülés tartozott), és mivel ekkor még nem volt akkora szempont a sebesség, sokkal nagyobb gépteljesítmény sem kellett (elvileg). A fedélzeten emellett több ágyút lehetett elhelyezni.
Ezek persze csak elméleti előnyök voltak. A kerek formájú monitorok ("Popovkák") a gyakorlatban nem igazán váltak be. Az egyik hátrány az volt, hogy az ágyúk elsütése során keletkező reakcióerő nyomatékot fejtett ki a hajótestre, és a hajó egyszerűen elfordult (nyomaték amúgy a hagyományos hajóknál is ébred, de ez nem elég nagy a hosszú, keskeny hajótest elfordításához). A rövid "hossz" miatt ráadásul elég rossz volt az irányíthatóság is. Mindezt már csak tetézték a tervezettnél gyengébbre sikerült gépek és egyéb gyártási problémák.
Tudtommal a Popovkák az egyedüli hajók, amelyeknek a meghajtásához 6 darab hajócsavart használtak, hat külön tengelyen.
walter sobchak
2019.12.17 01:21:30
@Fotósképző: Természetesen voltam már a Leithán, többször is :). Egyébként igen, érdemes megnézni.
walter sobchak
2019.12.18 10:51:44
@Segna: Látom, páran már írtak neked, de azért itt vagyok én is :D. Az első ilyen típusú hajó neve USS Monitor volt, az amerikai polgárháborúban, az Unió oldalán harcolt. Innen ered a hajótípus neve is. Forgatható torony nagy űrméretű ágyúval, vas- (majd később acél-) páncélozás, kis merülés és oldalmagasság. Tengeren annyia nem váltak be, folyami hadihajóként viszont nagyon is.
1908. Barnes zsidó kórház St. Louis, Egyesült Államok. A sebészek által dekorált gyerekműtő..
walter sobchak
2019.11.19 12:38:22
@toncsi64: Nagyon híg sósav ez, és viszonylag gyorsan szétoszlik. Emellett ezt a megoldást a gyakorlatban nem alkalmazták a harcászatban, ez csak egy bemutató volt.
E poszt megjelenésének percében van a második holdutazás, az Apollo-12 ötvenedik évfordulója. Ennek apropóján az alábbi néhány képen az emberes Apollo-küldetések legemlékezetesebb vagy (a szerintem) legérdekesebb, pillanatait láthatjátok.
1967. január 27.: A katasztrófával végződött Apollo-1…..
walter sobchak
2019.11.17 18:03:06
@¿Qué tapas hay?: Egy mértékegység-őrülttel állsz szemben :D (egy olyannal, amelyik sietségében elfelejtette, hogy ez nem imperiális mértékegység, hanem az US Customary Unir Systembe tartozik...).
Köszönöm a biztatást, jól esett :). Az elírást javítottam.
Köszönöm a biztatást, jól esett :). Az elírást javítottam.
walter sobchak
2019.11.18 13:20:46
@Lxxxx: Mert amikor az indítás után a nyomást 0,2 bar-ra csökkentik (ez volt a procedúra), az űrhajósok keszonbetegséget kaphatnának. A keszonbetegség akkor következik be, ha a nyomás túl hirtelen csökken egy térben, és az ott tartózkodó ember vérében oldott nitrogén kibuborékol a vérből (mint amikor felnyitsz egy üveg colát - a nyomáscsökkenés miatt a szén-dioxid oldhatósága lecsökken, az így már feloldódni nem tudó szén-dioxid kibuborékol). Ezek a kis buborékok pedig elzárják a véráramot, kvázi vérrögként viselkednek, embóliát okoznak. A keszonbetegség nagyon veszélyes, amíg nem tudták, hogy létezik, nagyon sok mélységi munkás halt meg miatta építkezéseken.
walter sobchak
2019.11.19 09:53:09
@gigabursch: Igen, sőt, a keszonbetegséget eredetileg bányászoknál fedezték fel először. Most utánanéztem, 1,6-2 bar a nyomás egy 4000-5000 méter mély bányában (abszolút nyomás).
1866. Osztrák 92 ágyús hadihajó, az SMS Kaiser erősen sérülten az olaszok elleni győztes lissai csata után az Adrián..
walter sobchak
2019.11.11 13:29:16
@hátramozdító: Már van cikk róla :). Barátom, Dr. Balogh Tamás írta a National Geographic-nek. Saját készítésű térképek is vannak a cikkben. Itt olvasható:
ng.hu/kultura/2016/07/20/lissa-1866/
ng.hu/kultura/2016/07/20/lissa-1866/
"Ha van köztetek olyan aki ismerte és szerette a három éve megszűnt Techstory blogot, annak van egy nagyon jó hírem. Az egykori bloggazda walter sobchak jelezte hogy néhány cikkel jelentkezne első körben nálunk és itt folytatná munkásságát. Mindjárt aktuális anyagokkal érkezik! Mivel éppen Lajka…..
walter sobchak
2019.11.07 09:40:54
@Terézágyú: "Szellő" és "Szén" :), ha minden igaz.
walter sobchak
2019.11.07 10:35:05
@muv: oh, köszi szépen, javítva, és köszönetnyilvánítás mellékelve a posztban :).
walter sobchak
2019.11.10 11:48:23
@Fredddy: Köszi a kiegészítést!
Egy hosszú utazás története:
Dr. Balogh Tamás, a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület elnöke, az R.M.S. TITANIC Magyar Kutatócsoport tagja (akinek a nevével és képeivel nem egy óceánjárós cikkemben találkozhattatok már) 2002-ben látott hozzá, hogy…..
Sziasztok megint!
Az elmúlt hetekben többször beszélgettünk Leninnel, és jelezte szándékát, hogy szeretne saját blogot indítani. Én ennek nagyon örülök, hiszen mégiscsak itt a Techstoryn lettek ismertek az írásai (bár korábban a htka-n is megjelentek az itt megszokottakhoz hasonló terjedelmű…..
Techstory
GyártásTrend-cikkek - sokkerekű autók, légcsavaros vonatok, RMS Olympic
2016.03.31 00:01:00
Sziasztok és boldog új évet! :D
Nagyon szégyellem magam, hogy az elmúlt időkben hanyagollak titeket, de a nagyposztok gyártásához továbbra sincs időm... a GyártásTrendre viszont készülnek a rövidebb cikkek, amik tudom, hogy sovány vigaszt jelentenek, de azért mégis több, mint a…..
Ez a poszt azért készült, mert október 6-án van - természetesen az aradi vértanúk mellett - az Egyiptom és Izrael között kitört Jóm kippúri (vagy Jom kippuri) ütközet 40. évfordulója. 40 éve ezen a napon azonban nemcsak két ország csapott össze, hanem egy sokkal jelentősebb,…..
walter sobchak
2013.10.07 15:33:49
@visszakettopadlogaz: Csak nem az új Grand Cherokee? :) Egyébként hogy kell érteni, hogy bevezették a carpoolt? Nem néztem annyira még utána a ennek a közlekedési formának, de amennyire eddig láttam, reklámozás ("If you drive alone, you drive with Hitler") és a Carpool-sávok meg parkolók kialakításában kimerült a dolog. Egyébként köszi a kiegészítést! A szomszédom 58-tól a 90-es évek közepéig élt Amerikában, ő is szokta mesélni, hogy az üzemanyagköltséggel gyakorlatilag nem törődtek, annyira elenyésző volt, még az ő 68-as Eldoradojánál is :D.
walter sobchak
2013.10.08 13:19:27
@Mr. Waszabi: Tényleg nem összehasonlítani akartam, csak "tompítani az élét" ennek az adatnak, mert kimondva tényleg durva, hogy ennyi benzin elment csak a légkondizásra. Nekem az is tök furcsa magyarként, hogy benzinkútra várva járatni a motort.
walter sobchak
2015.12.29 15:32:07
@a gonnok én vagyok: Úgy értettem, hogy Magyarországhoz hasonlóan ott is neveztek el tereket és utcákat Október 6.-nak. De nem úgy, hogy a Jóm-Kippuri ütközet után nevezték el őket Magyarországon. Elnézést, ha ennyire felháborítóan félreérthető volt.
Sziasztok!Megjelent az új cikkem a GyártásTrend-magazinban, amelyben a rövid életű amerikai repülőgép-hordozó léghajók története a téma. Itt olvasható az írás, ízelítőnek néhány kép, amely nem fért be a cikkbe:
Az USS Los Angeles léghajó egyik apróbb, de azért elég…..
walter sobchak
2014.10.06 19:58:17
@Benoke2: Köszöntem :). Tengeralattjárókból is volt repülőgép-hordozó, vagyis inkább repülőgép-anyatengeralattjáró, mert leszállópálya nem volt rajta. Főleg a japánok nyomultak a témában, de szinte az összes nagyobb tengeri hatalomnak volt. Sőt, helikopter-hordozó tengeralattjáróról is olvastam, bár az asszem nem lett bevetve.
Kép: newwars.files.wordpress.com/2009/11/british_submarine_hms_m2_21.jpg?w=600&h=338
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/British_Submarine_HMS_M2.jpg
Kép: newwars.files.wordpress.com/2009/11/british_submarine_hms_m2_21.jpg?w=600&h=338
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/British_Submarine_HMS_M2.jpg
walter sobchak
2015.12.17 19:38:27
@gigabursch: A hasznos terhelhetőség nem sok, néhányszor tíz tonna. Ez megfelelt a korabeli repülőkének (sokkal-sokkal nagyobb méret mellett), de két nagyságrenddel kevesebb volt, mint az óceánjáróké (nagyjából ugyanakkora méretek mellett), mind a rakománytömeg, mind az utasszám tekintetében - az óceánjárókra több ezer tonna cucc és több ezer utas fért, a léghajókra néhányszor tíz tonna, és néhány tucat utas. Postából például csak pár száz kilót vehetett fel még a Hindenburg is, ami ugye a világ legnagyobb léghajója volt, és ráadásul hidrogénnel töltve, azaz még nagyobb terhelhetőséggel. A léghajók sebessége meg ugye nagyjából 2-3-szorosa a hajókénak, és fele-harmada az akkori utasszállító repülőgépeknek (repülőcsónakoknak). Emiatt viszont elég volt utasonként fél-harmadannyi kaját vinni, mert annyival kevesebb ideig tartott az út. Pl. Frankfurtból Lakehurstbe két nap alatt ért oda egy léghajó. Rió is megvolt 4 nap alatt. Az amerikai utakat az akkori korai repülőcsónak-járatok olyan 25-30 óra alatt tették meg, a hajóknak még a legnagyobb sebességőrület közepette sem ment 4 napnál rövidebb idő alatt.
Üdvözlök mindenkit újra itt!
Most, hogy közeleg a karácsony, újra van időm bejegyzést írni, úgyhogy lássunk neki!
Három hónapja egy pénteki napon nagyon meglepődtem, amikor belépve a blogom statisztikáit bemutató oldalra megláttam, hogy a letöltés-számláló a szokásos napi…..
walter sobchak
2013.12.22 14:55:40
Azt a mindenit, jó sokan írtatok, köszönöm mindenkinek!
@Magyarország jobban teljesít: Naná, hogy szeretjük! :D Be akartam tenni azt a jelenetet a TF2-ből, amikor az a hatalmas robot kialakul (talán az egyetlen igazán fasza jelenet volt abban a filmben), de aztán inkább kihagytam. Long Haul nem az itt szereplő 797-es, hanem a valamivel kisebb 773-asból alakul át.
@victor vacendak: a Terex Titan-nal én az 1997-es Guiness könyvben találkoztam először, már akkor megfogott :). A 930E-nél a Komatsunak is van egy nagyobb változata, a 960E, ami 330 tonnát tud vinni, tehát nem olyan nagy, mint az itt szereplő gépek. 2008-ban mutatták be, nagyjából egyszerre a Caterpillar 797F-fel és a Bucyrus-szal, amik ugye 360 tonnát tudnak vinni. Egyébként a motorja kisebb változtatásokkal ugyanaz a 78 literes Cummins dízel 3500 lóerővel, mint ami a Liebherr-ben is dolgozik. Egyébként a 960E és a 930E "kis" testvéréről, a felsővezetékes segédhajtással is rendelhető 860E-ről olvashatsz a blogomon. :)
@Bambano: Igen, valóban vannak drón bányadömperek is, de azok Komatsu 930E típusúak (legalábbis én csak olyanról olvastam) valamivel kisebbek, mint az itt tárgyalt gépek.
@teddybear01: Köszi! A Kuznyecki-medencét a wikipediáról néztem, ott Nyugat-Szibéria van írva. Most utánanéztem, és elég sok helyen úgy hivatkozna rá, mint szibériai vidékre. Mondjuk a wikipedia tudjuk, mennyiszer téved :) hu.wikipedia.org/wiki/Kuznyecki-medence
@Karmadealer: :D Ezeket a gépeket egyébként szén-dioxid adóval sújtják, ez az egyik ok, amiért manapság igyekeznek egyre több helyen felsővezetékes segédhajtású dömperekkel kiváltani, mert azoknak valamivel kisebb a szén-dioxid kibocsátása (és persze kevesebbet is fogyasztanak).
"Már a szélvédő büntetőcédulázása is necces, a kerékbilincs egy vicc kategória erre a kerékre, elvontatni pedig végképp lehetetlen... :-D"
:D Ja, mondjuk ha azt nézzük, hogy egy ilyen gép elfoglal kb. 25 parkolóhelyet, azért a 25 x 2000 Ft-ért már lehet, hogy megérné a parkolóőrnek felmászni :D.
@hungarisztan: Köszi a bizalmat, lesznek még posztok ezekben a hetekben. :)
@Réka : Már úgyis változtatni akartam a források jelölésén :)
@Magyarország jobban teljesít: Naná, hogy szeretjük! :D Be akartam tenni azt a jelenetet a TF2-ből, amikor az a hatalmas robot kialakul (talán az egyetlen igazán fasza jelenet volt abban a filmben), de aztán inkább kihagytam. Long Haul nem az itt szereplő 797-es, hanem a valamivel kisebb 773-asból alakul át.
@victor vacendak: a Terex Titan-nal én az 1997-es Guiness könyvben találkoztam először, már akkor megfogott :). A 930E-nél a Komatsunak is van egy nagyobb változata, a 960E, ami 330 tonnát tud vinni, tehát nem olyan nagy, mint az itt szereplő gépek. 2008-ban mutatták be, nagyjából egyszerre a Caterpillar 797F-fel és a Bucyrus-szal, amik ugye 360 tonnát tudnak vinni. Egyébként a motorja kisebb változtatásokkal ugyanaz a 78 literes Cummins dízel 3500 lóerővel, mint ami a Liebherr-ben is dolgozik. Egyébként a 960E és a 930E "kis" testvéréről, a felsővezetékes segédhajtással is rendelhető 860E-ről olvashatsz a blogomon. :)
@Bambano: Igen, valóban vannak drón bányadömperek is, de azok Komatsu 930E típusúak (legalábbis én csak olyanról olvastam) valamivel kisebbek, mint az itt tárgyalt gépek.
@teddybear01: Köszi! A Kuznyecki-medencét a wikipediáról néztem, ott Nyugat-Szibéria van írva. Most utánanéztem, és elég sok helyen úgy hivatkozna rá, mint szibériai vidékre. Mondjuk a wikipedia tudjuk, mennyiszer téved :) hu.wikipedia.org/wiki/Kuznyecki-medence
@Karmadealer: :D Ezeket a gépeket egyébként szén-dioxid adóval sújtják, ez az egyik ok, amiért manapság igyekeznek egyre több helyen felsővezetékes segédhajtású dömperekkel kiváltani, mert azoknak valamivel kisebb a szén-dioxid kibocsátása (és persze kevesebbet is fogyasztanak).
"Már a szélvédő büntetőcédulázása is necces, a kerékbilincs egy vicc kategória erre a kerékre, elvontatni pedig végképp lehetetlen... :-D"
:D Ja, mondjuk ha azt nézzük, hogy egy ilyen gép elfoglal kb. 25 parkolóhelyet, azért a 25 x 2000 Ft-ért már lehet, hogy megérné a parkolóőrnek felmászni :D.
@hungarisztan: Köszi a bizalmat, lesznek még posztok ezekben a hetekben. :)
@Réka : Már úgyis változtatni akartam a források jelölésén :)
walter sobchak
2013.12.22 20:17:41
@gyújtómágnes: És tényleg. Köszönöm, javítottam!
walter sobchak
2015.12.17 19:25:02
@gigabursch: 50 ezer dollár körül/darab. Ami még érdekes, hogy csak az acélszálak a gumiban 900 kilót nyomnak kerekenként :).
A "régen minden jobb volt, de ha mégsem, akkor az legalább biztos volt" szemlélet jegyében gyakran hallhatjuk, hogy a magyar vasút ma is csak olyan sebességgel szállítja az embert, mint 40, 80, 100 éve. Vizsgáljuk meg ezt kicsit jobban, földrajzos szemmel: pontosan milyen módon szolgálta a vasút a…..
walter sobchak
2015.10.19 12:32:35
Ha engem kérdeztek melyik év volt a legmozgalmasabb, legérdekesebb, mindazonáltal a legőrültebb a történelemben én 1961-re szavazok. Persze lehetne mondani sorsfordítóbbat, szörnyűbbet, vagy reményteljesebbet, de nézzétek mi minden történt 1961-ben! 18+!..
walter sobchak
2015.10.18 10:16:35
Az 1960-as években, a hidegháború közepére a Szovjet Haditengerészet stratégiája a repülőgép-hordozók terén nagy fölényben lévő US Navy ellenében a tengeralattjárók, nagy hatótávú, parti telepítésű repülőgépek és kisebb hadihajókról indítható robotrepülőgépek bevetése lett. Ezek hatékony bevetéséhez…..
walter sobchak
2015.10.11 14:44:58
walter sobchak
2015.10.11 15:54:03
@Allesmor Obranna: Köszönöm szépen. Nincs értelme visszaírni, csak a kurvaanyázás van belőle, nem éri meg. Igaza van, nagyon okos, elnézést kérünk a posztért, nem vagyunk méltók, hamu a fejre. Pont. Lenin se véletlenül nem írt vissza, egyszerűen nem ér ennyit. Ha erre a kommentre válaszol, arra se válaszolok, nem olyan nehéz megállni. :)
A többieket is ugyanerre kérném, köszönöm. :)
A többieket is ugyanerre kérném, köszönöm. :)
Ebben a posztban Európa legrövidebb, legkihasználatlanabb, legfölöslegesebb metróit nézhetjük meg. Rögtön az elején el kell, hogy szomorítsam a kedves olvasót, mert bármennyire is azt gondolta, Budapest zöld színű metróvonala sajnos nem lesz benne a sorban, annál sikerült értelmetlenebbet találni,…..
walter sobchak
2015.09.19 22:12:42
@Six: Ha a Dorfbahn Serfausra gondolsz, az inkább egy sikló, és amúgy műszakilag nagyon különleges, légpárnás szerelvények közlekednek rajta :). Ráadásul tudtommal ingyenes is.
Techstory
GyártásTrend-cikkek - A világ legmagasabb épületei & A vasúti rekordok története
2015.08.26 10:00:00
Sziasztok!Az első cikkem, ami - talán itt a blogon először - nem mozgó technikai vívmányokkal foglalkozik. A járművek mellett a másik nagy érdeklődési köröm az óriásépületek (és hidak) témája, persze ezekben nem vagyok annyira otthon, ezért eddig nem nagyon erőltettem a…..
walter sobchak
2015.08.26 18:21:16
@Kopi3.14: hidd el, ha nincs karakterkorlátozás, a kölni dómról önmagában írtam volna ennyit, mint az egész cikk hossza. A "vágatlan" változatban említettem azt is, de mivel ez a cikk inkább a felhőkarcolókról szól, kicsit kivettem a történelmet bemutató részekből. Sőt, ott még a régi Szent Pál székesegyházról is több szó esett, meg eredetileg terveztem egy külön kisfejezetet a magyar rekorderekről... A New York-i felhőkarcoló-versenyről, egyéb érdekességekről is le kellett mondanom sajnos.
@Maga Lenin: Plusz bele kéne építeni egy mini atomreaktort a megnövekedett homlokfelület és légellenállás miatti teljesítményigények kiszolgálására :D. Látható, hogy a TGV is már egy kisebb hőerőművi-blokkot lekötne (persze igaz, hogy a valóságban 250 km/h-val lassabban mennek a TGV-k, de hosszabbak is). Mondjuk szárnyas vonat az volt (bár az már inkább repülőgéphez hasonlít), egy Ground Effect-vonat, ami egy neki kialakított betonvályúban közlekedett, persze csak prototípusként.
@Maga Lenin: Plusz bele kéne építeni egy mini atomreaktort a megnövekedett homlokfelület és légellenállás miatti teljesítményigények kiszolgálására :D. Látható, hogy a TGV is már egy kisebb hőerőművi-blokkot lekötne (persze igaz, hogy a valóságban 250 km/h-val lassabban mennek a TGV-k, de hosszabbak is). Mondjuk szárnyas vonat az volt (bár az már inkább repülőgéphez hasonlít), egy Ground Effect-vonat, ami egy neki kialakított betonvályúban közlekedett, persze csak prototípusként.
walter sobchak
2015.09.09 12:06:20
@gigabursch: Lehet látni, melyikekre kattintottak az elmúlt hónapban, néha egy-egy cikk már évekkel a megjelenés után feltűnik egy fórumban vagy híroldalon, akkor szoktak néhány száz új katt lenni, illetve a legnépszerűbbek hónapokkal a megjelenés után is jól hoznak (értsd: pár száz kattintás/hét).
A legbüszkébb én azokra vagyok, amelyikek "utánégető nélkül" (értsd: címlap) is több ezres kattintásszámot hoznak. A kamionos sorozat ilyen szempontból kiemelkedő, egyik fejezet se került ki az indexre, de mindegyik jól áll :), illetve a Deltic és Tucker népszerű még ilyen szempontból. JTom-tól is nagyjából 500 katt jön hetente, az is nagyon jó.
A legbüszkébb én azokra vagyok, amelyikek "utánégető nélkül" (értsd: címlap) is több ezres kattintásszámot hoznak. A kamionos sorozat ilyen szempontból kiemelkedő, egyik fejezet se került ki az indexre, de mindegyik jól áll :), illetve a Deltic és Tucker népszerű még ilyen szempontból. JTom-tól is nagyjából 500 katt jön hetente, az is nagyon jó.
A Royal Caribbean Cruise Line 25 hajóval rendelkezik, ezek közül is a legnagyobb (a világon is jelenleg) az Allure of the Seas. A fémtest 362 méter hosszú és 5,492 utast szállít. Az utasok rendelkezésére 16 szint áll.
De hiába ez a sok ember mivel a hajón 7 különböző…..
walter sobchak
2015.09.04 12:07:07
Techstory
A Projekt 1144 Orlan/Kirov osztályú, nehéz nukleáris irányított rakétás cirkálók, 2. rész
2015.08.28 19:34:42
Folytatódik a Kirovok ismertetése, ezúttal a fegyverzettel és a tűzvezető rendszerekkel. Mivel a név kötelez ("techstory"), igyekeztem kiemelni néhány rendszer működésének érdekesebb elemeit, részleteit. Sajnos az orosz források ellentmondásai, a minden rendszerre jellemző számos elnevezés, valamint…..
walter sobchak
2015.08.30 11:32:24
walter sobchak
2015.08.30 19:59:51
@Wildhunt: :D Kicsit kezdjük unni már, meg csúnya is.
A motorok hengerelrendezései között szerintem mindenki ismeri a leghétköznapibb soros és V konfigurációkat, de boxermotorral is sokan találkoztak már (ha ültek BMW-motoron, Porschéban, Subaruban vagy VW Bogárban, esetleg egy régi Alfában). Valamivel egzotikusabbak a VR, a W motorok,…..
walter sobchak
2013.12.23 01:19:41
@hungarisztan: Köszönöm szépen :), remélem, ezek is tetszeni fognak.
1.) Valóban sok hátránya volt a deltamotornak, de az előnyök, amikkel kecsegtetett, szintén nem voltak elhanyagolhatóak. A tömegcsökkentés érdekes kérdés a vasútnál, mert egyszerre fontos a tömeget csökkenteni, és a tömeget növelni. Jó, mi? :) A tömegcsökkentésnek itt nem az a lényege, mint a versenysportoknál vagy a repülőknél. A motorok tömegét és helyigényét azért fontos csökkenteni, mert így egy kisebb, de ugyanakkora teljesítményű motor kisebb mozdonyba is befér, amely gyengébb felépítményű pályákon is haladhat, így mellékvonalakra is lehet erős mozdonyokat, illetve az általuk vontatott nagyobb (teher)vonatokat is küldeni. Illetve - ha kellőképpen elterjedtek ezek a vontatójárművek - az új pályákat kisebb tengelynyomásra is lehet méretezni, azaz az építésük olcsóbb. A legtöbb mozdonynál, pláne azoknál, amik nagy terheket vontatnak, fontos az is, hogy nagy legyen a tömegük, mert akkor nagyobb súly nyomja a kerekeket a sínekre, tehát nagyobb tapadást, nagyobb vonóerőt lehet elérni. Ez annyira így van, hogy amikor pár évtizede a MÁV megpróbált Ikarus 260-asokat vaskerekesre átépíteni, és motorvonatként üzemeltetni, a könnyű buszok (mindössze 9 tonnás, azaz 4-5 tonna tengelyterhelésű - még a Bz-k is 19 tonnásak) nagyon nehezen tudtak megállni, illetve elindulni, mert a kis tömeg miatt kipörgött a kerekük. Emellett a nehéz vaskerekek és a viszonylag könnyű karosszéria miatt rossz volt a rugózott/rugózatlan tömeg aránya a buszokon, így igen kényelmetlen volt az utazás.
A tömegcsökkentés persze fontos dolog. A vagonoknál, illetve a motorvonatoknál, ahol a sok hajtható tengely miatt kis tömeg mellett is nagy vonóerőt lehet elérni, és mind a sokszor megálló-elinduló városi, mind pedig a 320-szal száguldó gyors motorvonatoknál energiatakarékossági megfontolások miatt lényeges, hogy könnyű legyen a vonat, ahogy az autóknál és a repülőknél is. Például amikor a kétemeletes TGV Duplexet tervezték, mindent a tömegcsökkentésnek rendeltek alá, még a vonatban futó vezetékeknél is vékony (de erős) szigetelést alkalmaztak, ezzel vagononként több száz kilót spóroltak. Az üléseket is könnyebbekre cserélték, vagononként 1 tonnát nyertek. Üreges tengelyeket alkalmaztak, ismét pár mázsát megtakarítottak. Többek között ennek is köszönhető, hogy a ma érvényes 574,8 km/h-s vasúti sebességrekordot is egy TGV Duplex (pontosabban egy erősen felspécizett változata) tartja.
2.) Mert nem kapott elég levegőt a motor. Ez főleg a régi, még emberi erővel ásott, tehát szűk alagutakban volt probléma. Ugyanez sújtotta ebben az időben az USA-ban az Union Pacific vasúttársaság kolosszális méretű és teljesítményű gázturbina-elektromos mozdonyait, amik a turbina nagy levegőigénye miatt szintén hajlamosak volt a Sziklás-hegység több kilométeres alagútjaiban "lefulladni" (lángkialvást produkálni). De nem árulok el sokat, mert az lesz majd a következő nagy téma :), és ott majd ki lesz vesézve minden részletesen.
1.) Valóban sok hátránya volt a deltamotornak, de az előnyök, amikkel kecsegtetett, szintén nem voltak elhanyagolhatóak. A tömegcsökkentés érdekes kérdés a vasútnál, mert egyszerre fontos a tömeget csökkenteni, és a tömeget növelni. Jó, mi? :) A tömegcsökkentésnek itt nem az a lényege, mint a versenysportoknál vagy a repülőknél. A motorok tömegét és helyigényét azért fontos csökkenteni, mert így egy kisebb, de ugyanakkora teljesítményű motor kisebb mozdonyba is befér, amely gyengébb felépítményű pályákon is haladhat, így mellékvonalakra is lehet erős mozdonyokat, illetve az általuk vontatott nagyobb (teher)vonatokat is küldeni. Illetve - ha kellőképpen elterjedtek ezek a vontatójárművek - az új pályákat kisebb tengelynyomásra is lehet méretezni, azaz az építésük olcsóbb. A legtöbb mozdonynál, pláne azoknál, amik nagy terheket vontatnak, fontos az is, hogy nagy legyen a tömegük, mert akkor nagyobb súly nyomja a kerekeket a sínekre, tehát nagyobb tapadást, nagyobb vonóerőt lehet elérni. Ez annyira így van, hogy amikor pár évtizede a MÁV megpróbált Ikarus 260-asokat vaskerekesre átépíteni, és motorvonatként üzemeltetni, a könnyű buszok (mindössze 9 tonnás, azaz 4-5 tonna tengelyterhelésű - még a Bz-k is 19 tonnásak) nagyon nehezen tudtak megállni, illetve elindulni, mert a kis tömeg miatt kipörgött a kerekük. Emellett a nehéz vaskerekek és a viszonylag könnyű karosszéria miatt rossz volt a rugózott/rugózatlan tömeg aránya a buszokon, így igen kényelmetlen volt az utazás.
A tömegcsökkentés persze fontos dolog. A vagonoknál, illetve a motorvonatoknál, ahol a sok hajtható tengely miatt kis tömeg mellett is nagy vonóerőt lehet elérni, és mind a sokszor megálló-elinduló városi, mind pedig a 320-szal száguldó gyors motorvonatoknál energiatakarékossági megfontolások miatt lényeges, hogy könnyű legyen a vonat, ahogy az autóknál és a repülőknél is. Például amikor a kétemeletes TGV Duplexet tervezték, mindent a tömegcsökkentésnek rendeltek alá, még a vonatban futó vezetékeknél is vékony (de erős) szigetelést alkalmaztak, ezzel vagononként több száz kilót spóroltak. Az üléseket is könnyebbekre cserélték, vagononként 1 tonnát nyertek. Üreges tengelyeket alkalmaztak, ismét pár mázsát megtakarítottak. Többek között ennek is köszönhető, hogy a ma érvényes 574,8 km/h-s vasúti sebességrekordot is egy TGV Duplex (pontosabban egy erősen felspécizett változata) tartja.
2.) Mert nem kapott elég levegőt a motor. Ez főleg a régi, még emberi erővel ásott, tehát szűk alagutakban volt probléma. Ugyanez sújtotta ebben az időben az USA-ban az Union Pacific vasúttársaság kolosszális méretű és teljesítményű gázturbina-elektromos mozdonyait, amik a turbina nagy levegőigénye miatt szintén hajlamosak volt a Sziklás-hegység több kilométeres alagútjaiban "lefulladni" (lángkialvást produkálni). De nem árulok el sokat, mert az lesz majd a következő nagy téma :), és ott majd ki lesz vesézve minden részletesen.
walter sobchak
2015.08.26 20:02:08
@Cymantrene: Köszi a kiegészítőt, ha ma írnám ezt a cikket, tuti belekerülne a motor részletes eredettörténete is.
Tudtommal a Fairbanks-Morse motorok az alapjai a szovjet 10D100-as öthengeres (tízdugattyús) ellendugattyús dízelmotoroknak, amit eredetileg a Szergejekbe szántak, de a mai napig működnek az iszonyat, sokszor három-négy szekcióból álló, szekciónként 2500 lóerős TE10-es dízelmozdonyoknak. Ez a videó a kedvencem tőlük, itt egy háromszekciós húzza, egy pedig tolja a vonatot:
www.youtube.com/watch?v=wEETEOcQW90
A füstölésük alapján mondhatnánk, hogy "Kabbe természet", de nem vagyok meggyőződve, hogy ez a szállítási forma gazdaságtalanabb, mintha akár a legmodernebb kamionokkal vinnénk el ugyanezt a terhet (én 44 négytengelyes vagont számoltam, azaz szerintem 3000 tonna felett vagyunk).
Tudtommal a Fairbanks-Morse motorok az alapjai a szovjet 10D100-as öthengeres (tízdugattyús) ellendugattyús dízelmotoroknak, amit eredetileg a Szergejekbe szántak, de a mai napig működnek az iszonyat, sokszor három-négy szekcióból álló, szekciónként 2500 lóerős TE10-es dízelmozdonyoknak. Ez a videó a kedvencem tőlük, itt egy háromszekciós húzza, egy pedig tolja a vonatot:
www.youtube.com/watch?v=wEETEOcQW90
A füstölésük alapján mondhatnánk, hogy "Kabbe természet", de nem vagyok meggyőződve, hogy ez a szállítási forma gazdaságtalanabb, mintha akár a legmodernebb kamionokkal vinnénk el ugyanezt a terhet (én 44 négytengelyes vagont számoltam, azaz szerintem 3000 tonna felett vagyunk).
walter sobchak
2015.08.28 06:13:52
@Cymantrene: A Ludmilla fut nálunk, GySEV színekben, nálunk Kanizsán rendszeresen meg is fordul a szombathelyi vonatok élén.
Az 50-es, 60-as évek szerintem a legmozgalmasabb évtizedek voltak a múlt században (minden szempontból, ideértve a technikatörténelmet is). Megkezdődött az atomenergia felhasználása békés célokra (is), elkezdtek működni az első igazán komoly számítógépek (nem, nem röhögünk…..
walter sobchak
2013.09.16 17:51:55
@Halálos_fogkefe: "Egyeletlenné válik az égés, óriási vibrációk jelentkeznek, szélsőséges esetben a láng is kialszik (tulajdonképpen kifújja belőle a kompresszor által túlsűrített levegő)."
Ezt hívják "flameout"-nak, ugye?
Gázelvételkor elvileg teljesen kinyitott a fojtás, ami egyébként nem egészen pillangószelep, hanem inkább ilyen szűkítő volt.
Ezt hívják "flameout"-nak, ugye?
Gázelvételkor elvileg teljesen kinyitott a fojtás, ami egyébként nem egészen pillangószelep, hanem inkább ilyen szűkítő volt.
walter sobchak
2013.09.24 09:06:59
@Mr. Waszabi: Kösz a kiegészítést, ebből is látszik, hogy nem lehet utánajárni egy témának eléggé. :D Erről a farmer dologról nem is hallottam-olvastam sehol, pedig tök logikus. Rákerestem az esetleges konteókra is a gázturbinás autóval kapcsolatban, de azt sem találtam :) Egyébként a gázturbina élettartamát 175 ezer mérföldre, azaz szűk 300 ezer km-re garantálták (volna), ami a vetélytársnak számító 5,7-6 literes (akkori amerikai viszonyok szerint közepes) motorokénál nem jobb. De ha jobban belegondolunk, hogy kevesebb mozgó alkatrész stb., tényleg lehet ebben valami :)
A carpooling-ról, amit ugye te is említesz, szintén tervezek posztot, nemrég egy buszsofőr, akivel jöttem Bp-ről a szülővárosomba, nagyban szidta a félig lezárt Petőfi hídi forgalomban az autóban egyedül ülőket :D.
A soros fintora, hogy a Chrysler jó 15-20 évvel később tényleg majdnem tönkrement, ugye az olajválságok, egyebek miatt, és csak Lee Iacocca tudta megmenteni őket (a 80-as években a rossz autó szinonimája volt a Chrysler-nek :D).
Köszi még egyszer a kiegészítést!
A carpooling-ról, amit ugye te is említesz, szintén tervezek posztot, nemrég egy buszsofőr, akivel jöttem Bp-ről a szülővárosomba, nagyban szidta a félig lezárt Petőfi hídi forgalomban az autóban egyedül ülőket :D.
A soros fintora, hogy a Chrysler jó 15-20 évvel később tényleg majdnem tönkrement, ugye az olajválságok, egyebek miatt, és csak Lee Iacocca tudta megmenteni őket (a 80-as években a rossz autó szinonimája volt a Chrysler-nek :D).
Köszi még egyszer a kiegészítést!
walter sobchak
2015.08.01 12:53:39
@Rocko-: LOL, ez tényleg az, még a hasonlatok is ugyanazok. Nem én küldtem be :).
Korábban a Techstory blogon: az első részben megismerhettük a Lusitania megszületésének előzményeit és körülményeit, majd az építést és a vízre bocsátást, ebben a részben pedig a hajó próbáit, első útját ismerhetitek meg, illetve a menetrend szerinti transzatlanti…..
walter sobchak
2014.02.01 23:46:42
@nandras01: Gondolom, úgy értette, hogy a Four Seasonsben lenyomni 4 éjszakát, ami egy transzatlanti út ideje, az kb. annyi, mint a királyi lakosztály ára a Lusitanián mai áron (valószínűleg a 12-15 ezer is mai ár, nem a 100 évvel ezelőtti). Akartam tenni egy kitérőt a fizetések vs. jegyárak felé, de az a baj, hogy mind az inflációkalkulátorok, mind a fizetésadatok annyira különbözőek az egyes forrásokban, hogy 2-3-szoros különbözetek is voltak. Ráadásul van, amelyik a vásárlóérték szerintit nézte, volt, amelyik simán az évenkénti inflációt (bár én ezt szoktam betenni), ráadásul az amerikai és angol fizetések nekünk magyaroknak még mindig nem mondanak semmit, a magyart meg elég nehéz lenne kiszámolni a koronán-pengőn-hiperinfláción-forinton keresztül. Meg más volt akkor a munkaidő stb., úgyhogy inkább letettem róla, túl hosszú, és annyira nem vág a témába. Szerintem a mai dollárra, majd mai forintra átszámolt ár tájékoztatónak pont elég :).
walter sobchak
2014.02.02 00:16:10
@nandras01: De odaírtam :D "A másodosztályt a tehetősebb középosztálybeliek, ügyvédek, orvosok, tanárok kedvelték. Nekik még nem okozott gondot egyszer-egyszer kifizetni az ide szóló 50-70 dolláros (mai áron 900-1300 dollár, azaz 200-300 ezer forint) viteldíjat, de azért a felsőbb osztály árát már nem tudták megfizetni." És tényleg annyi a különbözet :D. Egyébként a háború alatt még olcsóbbak lettek a jegyek, de azokra már nem találtam pontos számokat (fél napig kukáztam a netet, mire megtaláltam az összes árat :D).
walter sobchak
2015.07.24 19:04:28
@Ligu: Szia! Köszönöm, hát igen... ráfér a Lusyra egy kiadós felújítás. Amint ráérek, javítom!
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz