Regisztráció Blogot indítok
Adatok
pescatore

0 bejegyzést írt és 7 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Pannonhalmára öröm megérkezni: rendezettség mindenhol; mintha valahol Nyugat-Európában lennénk. A középkori bazilika belső terének 2012-ben befejezett felújítása ehhez a színvonalhoz méltó igényességgel folyt, amit John Pawson angol építész tervei alapján, a 3H Építésziroda közreműködésével végeztek…..
pescatore 2013.04.26 16:37:50
John Pawson munkáit saját honlapján is "minimalistaként" aposztrofálják. [Ez nem újkeletű, a megjelölés a 60-as évek Amerikájában, New Yorkban született, jeles képviselője Donald Judd.] Tehát a minimum. Érdekes, ennek a szónak nevatívumot illenék sugallni, mégis pozitívum lett belőle. Ez a munka most elgondolkodtat (ismervén a német területen meggyökeresedett "kortárs 'művészet'" alapmotívumait). Pawson munkái között találunk kolostorátalakítást, templomfelújítást, irodaépületet, tehát amihez építész hozzányúlhat, ahhoz ő hozzá is nyúlt. Nagy sikerrel, bár nem mindig nagy szerencsével.

Amikor a szakrális művészet iskolában tanult tárgy lesz, kétlem, hogy megilletné a továbbiakban a szakrális jelző. Nem attól lesz ugyanis szakrális valami, hogy –mint a cikk is említi– bizonyos vallási közegbe beemeljük, hanem éppen attól, hogy kiemeljük azt a profánból. Szakrális tehát az, ami az imádkozást segíti, ami felemeli a lelket, segít csodálni a teremtést, azon belül az emberi kéz teremtő munkáját és annak végső határait és csodáit, a türelmet és alázatot, amivel például egy-egy "bútordarab" költemény lehet(ett). De most mégis lehet az ember érzése, hogy a mindennapos használatra használt halpucoló asztal tökéletesen megegyező külsővel bír, mint akár egy székesegyház főoltára. A minimalizmus önmagában még nemes és tiszteletre méltó (is) lehet, de tegyünk külömbséget a hol és a mikor között. A méltó és méltatlan kérdését sokan próbálják az ízlés kérdéskörébe sorolni, így mintegy kizárni annak lehetőségét, hogy bárki is megkérdőjelezhesse annak létjogosultságát. "Di gustibus non est disputandum" – tehát erről ne essék szó. A régi időkben elterjedt egy stílus, mely a kor szellemét adta hírül, konszenzus született olyan kérdésben, mint szép, csodálatra méltó. Ez nincs másként most sem, csak akkor mejük feltenni a kérdést: miféle lelkiségről árulkodik az utókornak a "kortárs". (Szándékosan mellőzöm a művészet szót.)

Egy másik érdekes felvetése a cikkírónak, hogy mi van, ha a gépi munka bár a végletekig precíz, mégsem emeli fel a lelket.(?) A lelket nem csupán a maga a szép emeli fel, de a csodálat is. Én személy szerint egy gépi faragású szobrot találhatok esztétikusnak, de sosem fogom nagy értékként kezelni. A szakrális tér a rácsodálkozás közege, az pedig hogy ez esztétikummal párosul, szükségszerű. Amíg azt sajnáljuk, hogy nincsenek már igazán értékes kézi munkák, nincs munkja a képzőművésznek, ilyen esetekben hatalmas összegeket költünk mérnöki precizitású "halpucoló asztalokra", amit egyébként töredékéért megformált volna egy kőfaragó, így még értéke is lett volna. Itt tehát nem arról van szó, hogy pénzt spóroltunk meg, mert ezt is elárulja a cikk, hanem épp hogy –a német mentalitásnak megfelelően– nem szép, de legalább méreg drága volt. Megint pénzben mérünk, nem "értékben". És visszatérve az utókorra hagyományozott javakról: feltehetően ezen darabokat x év múlva – mikor már senki nem tudja megmondani, ki is volt az a Pawson – különösebb lelkiismeretfurdalás nélkül fogják kitenni a pannonhalmi apátsági templomból, felhasználván arra, amire valóban praktikus, sima felülete alkalmassá teszi éttermi, konyhai használatra :S Az a gyanúm, hogy nem kerül be az Iparművészeti Múzeumba...
pescatore 2013.04.29 12:24:31
www.stuflesser.com/de/

Annyi pénzért már ők is megcsinálthatták volna...
„Tudjátok, a Konklávénak az volt a feladata, hogy püspököt adjon Rómának. Úgy tűnik, bíboros testvéreim jóformán a világ végére mentek el érte… hát, most itt vagyunk …”  http://goo.gl/WoQU9 Átrohantam az udvaron az esőben. Fel a többiekhez. Valami angol…..
pescatore 2013.03.15 20:53:55
Először is köszönöm a köszönömöket :), azt hittem, én is elballaghatok oda, ahova a Szentatya mondta, a "világ végére". :)

Nos a társalgás újabb szakaszához a következőt kell még tudni: Mai prédikációjában (ha nem tévedek) arról beszélt Ferenc, hogy ezek a kategóriák, amikbe be akarjuk szorítani magunkat, egyáltalán nem léteznek már, vagy éppen teljességgel értelmüket vesztették. Mi az hogy tradicionalista, mi az hogy konzervatív???

Éppen az utóbbi években járattuk le ezeket. Tradicionalista lett az, aki függönyben közlekedett még a Csemege ABC-ben is, liberális senki pedig, aki esetleg pap létére teniszpólóban ment ki a Balaton-parton egy fagyival a kezében. Butaság, nem?
Kérdem én, én, aki végtelenül értékelem az egyházat, és felfogásom szerint helyén kezelem és ápolom a tőlem telhető maximumon az Egyház hagyományát, de szeretek fagyizni és még rövidnadrágot is felveszek, akkor én most melyik kategóriába tartozom??? Vagy van "langyos, semmire se jó" kategória is? Mert logikusan ez járna nekem, ha nem tartozom se ide, se oda. De nekem az, aki múzeumot csinál az (amúgy tény, hogy megszabdalt, de nem üres) liturgikus hagyományunkból, az nem az Egyházat szolgálja, mert a hagyomány éltetés és átadás lényege éppen a gazdagítás, átgondolás, nem a megkövesítés. Igaza van a pápának, hogy kötelességünk kilépni ezekből, és újragondolni.

Ehhez alázat kell. Nem kevés. Ne tetszelegjen a "hit védelmezője" szerepben, aki nem tud "úton lenni", hanem "megreked". Nem normális az, hogy ma egy (fiatal) papnak félni kell, mit csinál a misén. Merj mise előtt csendet kérni a paptestvéreidtől, és imádkozni 5 percet, "tridentista" vagy... tridentistának meg persze liberális, mert még latinul sem tudom megáldani a tömjént. Nem beteg egy helyzet? Ebben fájó lesz sokaknak, de rendet kell tenni.

(A jóslatok annyiban fontosak, amennyiben tanító szerepük van, egyébiránt semmi értelmük.
Ez is bajunk, hogy sok katolikusok (vagy bárki más hívő ember) a csillagokba tekinget, kártyát vet, meg horoszkópot olvasgat. Nem mondom, hogy az ördögtől van, de kívül kellene, hogy álljon a hívő ember életén. Csupán azért, mert nincs bennük Isten. Nekünk van Isten, hit, remény és szeretet. Ha ezeket az ember már a végletekig kimerítette, tessék horoszkópozni, de addig imádkozni.)