Regisztráció Blogot indítok
Adatok
pm85

0 bejegyzést írt és 9 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A sorozat bevezetőjét itt, első részét (őstörténet) itt, második részét (államalapítás) itt, harmadik részét (középkori nagyhatalmiság) itt, negyedik részét (örök vereség) itt, ötödik részét (Habsburg elnyomás) itt, hatodik részét (nemzetállam) pedig itt olvashatod, a…..
pm85 2011.03.19 12:48:11
@Akitlosz:
Tudom, hogy szőrszálhasogatás, de nem tudom megállni: a Szovjetuniónak nem üzentünk hadat, csak bejelentettük a hadiállapot beálltát. Jogilag és diplomáciailag óriási különbség, bár természetesen a lényegen semmit sem változtat. Bocs!

"A holokauszt az egy másik nép történelme, nem a magyaré."

Ez attól függ, a magyart, mint olyant hogyan definiálod. Van-e magyar zsidó? Mit kezdjünk ez esetben pl. Szerb Antallal, Radnóti Miklóssal? (Jó, tudom, Szerb katolikus nevelést kapott, Radnóti pedig katolizált, de a deportálásuknál nem a vallás, hanem a származás számított.)
Az ő munkaszolgálatra deportálásuk és Radnóti agyonlövése része-e a magyar nép történelmének, vagy csak a zsidóénak?
Ha deportálásuk csak a zsidó nép történelmének része, munkásságuk része-e a magyar irodalomnak? Vagy jelentős költőként/íróként magyarok, deportáltként zsidók? Nincs itt valami tudathasadás?

Ez engem elméleti problémaként érdekel, akkor is, ha az állandó holokausztozás nekem is megfekszi a gyomromat.
pm85 2011.03.19 19:25:34
@Akitlosz:
Tehát ha jól értelmezem, a nemzetet vérségi alapon határozod meg.
pm85 2011.03.20 13:10:52
@kolbenheyer:
Én minden feleslegesen és erőszakosan elvett emberi életet tragédiának tartok, a népirtásokat általában elítélem, így a holokausztot is, de nem kiemelten, nem elkülönítve a többitől.
A megemlékezésekkel semmi bajom, de a biznisszel már van: az olyan finoman szólva is túlzásnak nevezhető akciók, mint az OTP vagy a MÁV beperlése engem taszítanak.
(Zárójelben jegyzem meg, hogy a holokauszt-törvényben is az zavar leginkább, hogy ha betű szerint értelmezzük, a tudományos történészi kutatást és vitát is akadályozhatja.)

Engem a megemlékezések önmagukban kevéssé mozgatnak meg: speciel nem zavar, de nem is érdekel az évenkénti holokauszt-megemlékezés, ugyanakkor márc. 15. vagy aug. 20. sem hoz különösebben lázba, mert a magyarságomat nem az ünnepeken vagy a kokárdában próbálom megélni, hanem a mindennapokban.

Ugyanakkor elismerem, hogy a nemzeti emlékezetnek (legyen szó bármilyen nemzetről), szüksége van a közös megemlékezésekre és jelképekre, tehát nem érzem őket általánosságban feleslegesnek, csak a saját ízlésem számára tűnnek időnként külsőségnek, melyből a mélyebb tartalom vagy kiveszett vagy csak kevesen tudják átérezni. (Nem is szólva arról, ha a megemlékezéseket aktuálpolitikai célra használják fel, vagy a holokauszt tragédiáját megélhetési bizniszre.)

Egy-egy megemlékezéskor általában Arany János "Rendületlenül" c. verse ugrik be nekem.

És pont azt írtam, hogy bizarr, ha valaki csak és kizárólag vérségi alapon határozza meg a nemzetet. Önmagában is visszás, ráadásul legnagyobb alakjaink is (Szerb, Radnóti, hogy nem mondjam Petőfit) is kiesnek a rostán.
Nem mondom, hogy valaki úgy sirassa Radnótit, mint a dédapját, de a közösségből kizárni több lenne mint hiba. Ugyanakkor számomra nem tűnik valószínűnek, hogy a holokauszt-megemlékezés fog hozzásegíteni ahhoz, hogy egyesek ne tagadják ki Radnótit vagy Szerbet.
A sorozat bevezetőjét itt, a második részt pedig jövő hétfőn (03.07.) olvashatod. Valamilyen megkérdőjelezhetetlen oknál fogva a történelmet mindenhol nemzeti történelem formájában tanítják. (Az okot természetesen ez az egész sorozat megkérdőjelezi, de ez egyelőre maradjon…..
pm85 2011.03.04 19:58:52
@igényes: Ugyan az őstörténethez nem értek különösképpen, de egy apró kiigazítást tennék: az a motívum, hogy Nimród építette volna a bábeli tornyot, valóban nem szerepel a Bibliában, de Szent Ágostonnál igen (De civitate Dei XVI, 4), tőle pedig nyugodtam meríthetett Kézai. Sőt, ha jól tudom, szerepel Sevillai Izidor Chroniconjában is, de ennek utána kellene néznem.
pm85 2011.03.05 08:34:22
A cikk szerintem ott megy félre, hogy nem tisztázza pontosan a különböző nemzetfogalmakat (etnikai nemzet, államnemzet, kultúrnemzet, politikai nemzet stb.) és ezek egymáshoz való viszonyát, illetve ott, amikor indirekt módon értékítéletet sugall a keveredés tényét illetően. (Bár ez a kommentekben direktebb és gyakoribb.)

Az utóbbi időben a magyar történettudomány általában nem a genetikai leszármazást tartotta központi jelentőségűnek (néhány kivételtől eltekintve), és a keveredést mint értéksemleges tényt állapította meg. Nehéz lenne egyébként olyan népességet találni a világon, amely ne keveredett volna az idők folyamán. Ezzel nem jár együtt, hogy e népek "korcsok" vagy "gyülevész hordák" lennének.

Mivel a történelemtanításnak az is feladata, hogy az adott közösség múltját megismertesse, így természetesnek tűnik, hogy nemzeti történelemben gondolkodik (de azért ne felejtsük el, hogy ez a történelemtanításban sem teljesen kizárólagos). Másrészt az (alsó- és középszintű) oktatás tartalma az egyik leglassabban változó dolog (aminek előnye és hátránya is van), és a nemzeti történelem oktatása hagyományosnak tekinthető (persze lehet értelmesen vitázni arról, hogy ezen lehet vagy kell-e változtatni).

Hogy miért éppen a keletről jött csoport történelmét tanítják? Feltételezem azért, mert 1. a többiről még kevesebb tudásunk van. 2. mivel a nemzeti közösség egyik legfontosabb jellemzőjének általában a közös nyelv számít, és ez a csoport tűnik a magyar nyelv hordozójának. Valamilyen tényezőből ki kell indulni, hiszen modern értelemben vett nemzetfogalmat nem kérhetünk számon olyan korszakokban, amikor az még nem is létezett.
pm85 2011.03.05 18:10:10
@kolbenheyer:
Szerintem ezért lenne szükség a fogalmak pontos meghatározására, hogy a vita ne fajuljon üres szócsépléssé, egymás mellett való elbeszéléssé. Tisztázni kell, hogy mit értünk nyelvrokonságon és mit vérrokonságon, illetve hogy a kettőnek milyen viszonyai vannak/lehetségesek. Utána lehet beszélgetni róla.
Például önmagában egy finnugor nyelvrokonság nem zárna ki egy keleti vérségi leszármazást (nem állítom, hogy így van, csak példát hozok fel).
Egyébként meggyőződésem, hogy a történettudományban nincsenek lezárt kérdések, mindig vannak új eredmények, új megközelítések. A finnugor nyelvrokonság (ami természetesen nem egyenlő a vérrokonsággal) puszta ténye jelenlegi tudásunk szerint nyelvészetileg bizonyítottnak látszik, de számos megoldandó kérdést és problémát fölvet a kialakulását és fejlődését, változásait illetően. Az értelmes kritikáktól nem kellene azonnal elzárkózni a finnugristáknak sem, de persze a kritikáknak is megfontolásra érdemesnek és tudományosan megalapozottnak kell lenniük. Ebben az esetben abszolút kettőn áll a vásár.