Adatok
pm85
0 bejegyzést írt és 9 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

A sorozat bevezetőjét itt, első részét (őstörténet) itt, második részét (államalapítás) itt, harmadik részét (középkori nagyhatalmiság) itt, negyedik részét (örök vereség) itt, ötödik részét (Habsburg elnyomás) itt, hatodik részét (nemzetállam) pedig itt olvashatod, a…..
pm85
2011.03.19 19:25:34
pm85
2011.03.20 13:10:52
@kolbenheyer:
Én minden feleslegesen és erőszakosan elvett emberi életet tragédiának tartok, a népirtásokat általában elítélem, így a holokausztot is, de nem kiemelten, nem elkülönítve a többitől.
A megemlékezésekkel semmi bajom, de a biznisszel már van: az olyan finoman szólva is túlzásnak nevezhető akciók, mint az OTP vagy a MÁV beperlése engem taszítanak.
(Zárójelben jegyzem meg, hogy a holokauszt-törvényben is az zavar leginkább, hogy ha betű szerint értelmezzük, a tudományos történészi kutatást és vitát is akadályozhatja.)
Engem a megemlékezések önmagukban kevéssé mozgatnak meg: speciel nem zavar, de nem is érdekel az évenkénti holokauszt-megemlékezés, ugyanakkor márc. 15. vagy aug. 20. sem hoz különösebben lázba, mert a magyarságomat nem az ünnepeken vagy a kokárdában próbálom megélni, hanem a mindennapokban.
Ugyanakkor elismerem, hogy a nemzeti emlékezetnek (legyen szó bármilyen nemzetről), szüksége van a közös megemlékezésekre és jelképekre, tehát nem érzem őket általánosságban feleslegesnek, csak a saját ízlésem számára tűnnek időnként külsőségnek, melyből a mélyebb tartalom vagy kiveszett vagy csak kevesen tudják átérezni. (Nem is szólva arról, ha a megemlékezéseket aktuálpolitikai célra használják fel, vagy a holokauszt tragédiáját megélhetési bizniszre.)
Egy-egy megemlékezéskor általában Arany János "Rendületlenül" c. verse ugrik be nekem.
És pont azt írtam, hogy bizarr, ha valaki csak és kizárólag vérségi alapon határozza meg a nemzetet. Önmagában is visszás, ráadásul legnagyobb alakjaink is (Szerb, Radnóti, hogy nem mondjam Petőfit) is kiesnek a rostán.
Nem mondom, hogy valaki úgy sirassa Radnótit, mint a dédapját, de a közösségből kizárni több lenne mint hiba. Ugyanakkor számomra nem tűnik valószínűnek, hogy a holokauszt-megemlékezés fog hozzásegíteni ahhoz, hogy egyesek ne tagadják ki Radnótit vagy Szerbet.
Én minden feleslegesen és erőszakosan elvett emberi életet tragédiának tartok, a népirtásokat általában elítélem, így a holokausztot is, de nem kiemelten, nem elkülönítve a többitől.
A megemlékezésekkel semmi bajom, de a biznisszel már van: az olyan finoman szólva is túlzásnak nevezhető akciók, mint az OTP vagy a MÁV beperlése engem taszítanak.
(Zárójelben jegyzem meg, hogy a holokauszt-törvényben is az zavar leginkább, hogy ha betű szerint értelmezzük, a tudományos történészi kutatást és vitát is akadályozhatja.)
Engem a megemlékezések önmagukban kevéssé mozgatnak meg: speciel nem zavar, de nem is érdekel az évenkénti holokauszt-megemlékezés, ugyanakkor márc. 15. vagy aug. 20. sem hoz különösebben lázba, mert a magyarságomat nem az ünnepeken vagy a kokárdában próbálom megélni, hanem a mindennapokban.
Ugyanakkor elismerem, hogy a nemzeti emlékezetnek (legyen szó bármilyen nemzetről), szüksége van a közös megemlékezésekre és jelképekre, tehát nem érzem őket általánosságban feleslegesnek, csak a saját ízlésem számára tűnnek időnként külsőségnek, melyből a mélyebb tartalom vagy kiveszett vagy csak kevesen tudják átérezni. (Nem is szólva arról, ha a megemlékezéseket aktuálpolitikai célra használják fel, vagy a holokauszt tragédiáját megélhetési bizniszre.)
Egy-egy megemlékezéskor általában Arany János "Rendületlenül" c. verse ugrik be nekem.
És pont azt írtam, hogy bizarr, ha valaki csak és kizárólag vérségi alapon határozza meg a nemzetet. Önmagában is visszás, ráadásul legnagyobb alakjaink is (Szerb, Radnóti, hogy nem mondjam Petőfit) is kiesnek a rostán.
Nem mondom, hogy valaki úgy sirassa Radnótit, mint a dédapját, de a közösségből kizárni több lenne mint hiba. Ugyanakkor számomra nem tűnik valószínűnek, hogy a holokauszt-megemlékezés fog hozzásegíteni ahhoz, hogy egyesek ne tagadják ki Radnótit vagy Szerbet.
Sárdobáló
Régen minden jobb volt 3. Három tenger mosta – A középkori nagyhatalom mítosza
2011.03.09 07:00:00

A sorozat bevezetőjét itt, első részét (őstörténet) itt, második részét (államalapítás) pedig itt olvashatod, a negyedik rész pénteken (03.11.) következik. Ha a nemzet történelme azonos az ország történelmével, akkor a képlet egyszerű: hatalmas, erős ország egyenlő…..

A sorozat bevezetőjét itt, a második részt pedig jövő hétfőn (03.07.) olvashatod. Valamilyen megkérdőjelezhetetlen oknál fogva a történelmet mindenhol nemzeti történelem formájában tanítják. (Az okot természetesen ez az egész sorozat megkérdőjelezi, de ez egyelőre maradjon…..
pm85
2011.03.04 19:58:52
@igényes: Ugyan az őstörténethez nem értek különösképpen, de egy apró kiigazítást tennék: az a motívum, hogy Nimród építette volna a bábeli tornyot, valóban nem szerepel a Bibliában, de Szent Ágostonnál igen (De civitate Dei XVI, 4), tőle pedig nyugodtam meríthetett Kézai. Sőt, ha jól tudom, szerepel Sevillai Izidor Chroniconjában is, de ennek utána kellene néznem.
pm85
2011.03.05 18:10:10
@kolbenheyer:
Szerintem ezért lenne szükség a fogalmak pontos meghatározására, hogy a vita ne fajuljon üres szócsépléssé, egymás mellett való elbeszéléssé. Tisztázni kell, hogy mit értünk nyelvrokonságon és mit vérrokonságon, illetve hogy a kettőnek milyen viszonyai vannak/lehetségesek. Utána lehet beszélgetni róla.
Például önmagában egy finnugor nyelvrokonság nem zárna ki egy keleti vérségi leszármazást (nem állítom, hogy így van, csak példát hozok fel).
Egyébként meggyőződésem, hogy a történettudományban nincsenek lezárt kérdések, mindig vannak új eredmények, új megközelítések. A finnugor nyelvrokonság (ami természetesen nem egyenlő a vérrokonsággal) puszta ténye jelenlegi tudásunk szerint nyelvészetileg bizonyítottnak látszik, de számos megoldandó kérdést és problémát fölvet a kialakulását és fejlődését, változásait illetően. Az értelmes kritikáktól nem kellene azonnal elzárkózni a finnugristáknak sem, de persze a kritikáknak is megfontolásra érdemesnek és tudományosan megalapozottnak kell lenniük. Ebben az esetben abszolút kettőn áll a vásár.
Szerintem ezért lenne szükség a fogalmak pontos meghatározására, hogy a vita ne fajuljon üres szócsépléssé, egymás mellett való elbeszéléssé. Tisztázni kell, hogy mit értünk nyelvrokonságon és mit vérrokonságon, illetve hogy a kettőnek milyen viszonyai vannak/lehetségesek. Utána lehet beszélgetni róla.
Például önmagában egy finnugor nyelvrokonság nem zárna ki egy keleti vérségi leszármazást (nem állítom, hogy így van, csak példát hozok fel).
Egyébként meggyőződésem, hogy a történettudományban nincsenek lezárt kérdések, mindig vannak új eredmények, új megközelítések. A finnugor nyelvrokonság (ami természetesen nem egyenlő a vérrokonsággal) puszta ténye jelenlegi tudásunk szerint nyelvészetileg bizonyítottnak látszik, de számos megoldandó kérdést és problémát fölvet a kialakulását és fejlődését, változásait illetően. Az értelmes kritikáktól nem kellene azonnal elzárkózni a finnugristáknak sem, de persze a kritikáknak is megfontolásra érdemesnek és tudományosan megalapozottnak kell lenniük. Ebben az esetben abszolút kettőn áll a vásár.

Dúró Dóra a parlamentben vehemensen többrendbeli magyar-gyalázással vádolta meg az egyik kereskedelmi tévé csatornát, amelyik arra vetemedett, hogy azt merészelte állítani, Petőfi versszavalása a Nemzeti Múzeum lépcsőjén csupán legenda volt, mint ahogy az is, hogy Mátyás…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Tudom, hogy szőrszálhasogatás, de nem tudom megállni: a Szovjetuniónak nem üzentünk hadat, csak bejelentettük a hadiállapot beálltát. Jogilag és diplomáciailag óriási különbség, bár természetesen a lényegen semmit sem változtat. Bocs!
"A holokauszt az egy másik nép történelme, nem a magyaré."
Ez attól függ, a magyart, mint olyant hogyan definiálod. Van-e magyar zsidó? Mit kezdjünk ez esetben pl. Szerb Antallal, Radnóti Miklóssal? (Jó, tudom, Szerb katolikus nevelést kapott, Radnóti pedig katolizált, de a deportálásuknál nem a vallás, hanem a származás számított.)
Az ő munkaszolgálatra deportálásuk és Radnóti agyonlövése része-e a magyar nép történelmének, vagy csak a zsidóénak?
Ha deportálásuk csak a zsidó nép történelmének része, munkásságuk része-e a magyar irodalomnak? Vagy jelentős költőként/íróként magyarok, deportáltként zsidók? Nincs itt valami tudathasadás?
Ez engem elméleti problémaként érdekel, akkor is, ha az állandó holokausztozás nekem is megfekszi a gyomromat.