Adatok
BudapestScenes
0 bejegyzést írt és 6 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp
"A TEK - mint koncepció - szerintem jó". Nagyinterjú a TEK kommunikációs vezetőjével. Első rész.
2017.05.23 16:45:00

Rendvédelmi, titkosszolgálati és katonai témákkal foglalkozó szakblogként a Lemil már eddig is többször érintette a terrorizmus és a terrorelhárítás különböző aspektusait. Mai, több szempontból is rendhagyó posztunk egy hosszú beszélgetés első részét tartalmazza (a másodikra még várnotok kell néhány…..

FIGYELEM, A RENGETEG LÁTOGATÓ MIATT 3 ÓRÁRA LETILTÓDOTT A KÉPTÁRHELYEM, EZÉRT MINDENKITŐL SORRY, DE A VILÁG RENDJE HELYREÁLLT.
Az elmúlt 2 napban viszonylag sokan jelezték nekem, hogy terveznek "beugrani" az előző bejegyzésben bemutatott helyre (és talán még többen vannak, akik…..

"Szia, jössz velünk világháborús bunkert nézni?" "Hát hogy a rossebbe ne". Így indult ez a kalandom a városban. Levi a BudapestScenes túravezető brigádtól nagyjából így keltette fel az érdeklődésemet egy emailben. Ők a föld alatti Budapestet célozzák meg…..
BudapestScenes
2011.08.03 16:52:37
Tyeplica: a www.facebook.com/budapestscenes címen, az 'Események' fül alatt akkor is látod az időpontokat, ha nem vagy beregisztrálva, a túrákra e-mailben várjuk a jelentkezést, mert 10 főnél vana létszámstop.
A bombákról: a bombákra fontban volt felírva a tömegük és ez a teljes tömeget jelentette (bombatest, gyújtószerkezet, töltet stb kompletten), így egy 2.000 fontos bombában kb 500 kg robbanóanyag volt (TNT és ammónium-nitrát keveréke volt, legalábbis a "klasszikus" rombolóbombák esetében).
A bunkerek látogathatóságáról: mi elég sok helyen jártunk felderíteni, de a bunkerek (a térképen szereplők pl) nem látogathatók. Sem a kis légópincék, sem pedig a nagy kockák, persze lehet próbálkozni, hogy ide-oda bejusson az ember, de arra számítani kell, hogy jellemzően elég hosszú folyamat és ha egyáltalán összejön, ipari mértékben kell rugdosni az illetékeseket, akik eleve általában kevéssé szívélyesek. Nekünk szerencsére ez már viszonylag gyorsabban megy:)
Stock: az F4-essel kapcsolatban már folyamatban vannak a papírok, csak intézkedni kell - dolgozunk az ügyön!
Brother Love: a csepeli (és általában a háborús) kockák ajtaja tömör acél, a hidegháborús kockák (pl MÁV Ferencváros, MÁV Andrássy, Ganz-telep stb) ajtaja már jellemzően az általad is említett kivitelű.
A bombákról: a bombákra fontban volt felírva a tömegük és ez a teljes tömeget jelentette (bombatest, gyújtószerkezet, töltet stb kompletten), így egy 2.000 fontos bombában kb 500 kg robbanóanyag volt (TNT és ammónium-nitrát keveréke volt, legalábbis a "klasszikus" rombolóbombák esetében).
A bunkerek látogathatóságáról: mi elég sok helyen jártunk felderíteni, de a bunkerek (a térképen szereplők pl) nem látogathatók. Sem a kis légópincék, sem pedig a nagy kockák, persze lehet próbálkozni, hogy ide-oda bejusson az ember, de arra számítani kell, hogy jellemzően elég hosszú folyamat és ha egyáltalán összejön, ipari mértékben kell rugdosni az illetékeseket, akik eleve általában kevéssé szívélyesek. Nekünk szerencsére ez már viszonylag gyorsabban megy:)
Stock: az F4-essel kapcsolatban már folyamatban vannak a papírok, csak intézkedni kell - dolgozunk az ügyön!
Brother Love: a csepeli (és általában a háborús) kockák ajtaja tömör acél, a hidegháborús kockák (pl MÁV Ferencváros, MÁV Andrássy, Ganz-telep stb) ajtaja már jellemzően az általad is említett kivitelű.

Nézem ezt a videót, és az jár az eszemben, hogy a világ egyik leghátborzongatóbb, legfurcsább, legkülönlegesebb helyét látjuk rajta. Egy elsüllyedt civilizáció maradványai? Vagy egy világuralomra törő őrült diktátor utolsó menedékhelye, hatvan évvel később?Egy…..
BudapestScenes
2011.02.03 13:02:50
Sziasztok,
csak gyorsan átfutottam a hsz-eket, amik felkerültek kérdésként/témaként:
-a Kőbányai Pincerendszer a 13. sz-tól kezdett kialakulni, az ottani mészkőből épült Budapest számos jelentős épülete, különösen az 1838-as árvíz után.
-a talajvíz szintje folyamatosan ingadozik. Én sokszor jártam lenn, azok a részek, amelyeket tavaly szeptemberben simán meg tudtunk nézni, idén januárban erősen víz alatt voltak. Búvárok a mai napig járnak le gyakorlatozni, de csak a legképzettebbeket és legtapasztaltabbakat engedik le, ez nem olyan, mint valami üdülőhelyen elmenni fakultatív túraként búvárkodni, de még egy komolyabb, pl Vörös-tengeri merüléssel sem lehet összehasonlítani.
-valóban itt szerelték össze a Messer gépek motorjait(azok a kis bevágások a falban, ahol a munkaállások voltak, a mai napig megvannak) sőt, úgy tudjuk, hogy ennél többről is volt szó, valószínű komplett géptörzseket is levittek. Az biztos, hogy a Dunai Repülőgépgyár a 44-es bombázások során költözött le részben.
-óvóhelyként valóban használták a II. VH-ban a pincerendszert, noha a méretéhez képest (összesen 30 km hosszú alagútrendszer) a gázbiztosan kiépített helyiségek mérete elenyésző. Mivel Budapestre nagyrészt rombolóbombákat dobtak, lenn többé-kevésbé még így is biztonságban voltak az emberek.
-én nem tudok róla, hogy a Várhegy alagútrendszerébe telepítették volna a repülőgépgyártás fázisait - ami nem jelenti azt, hogy nem így történt.
-a hasonló kijelentésekkel vigyázzunk, hogy "óriási barlangrendszer Pest alatt" stb. Leginkább azért, mert a pesti oldalon szinte nincs is természetes születésű barlang. Vannak persze titkos föld alatti objektumok, de az már más lapra tartozik.
Ha valakit érdekel a Pincerendszer, a www.facebook.com/album.php?aid=15800&id=116978455030222 címen talál erről is sok fotót (profi képeket is), a www.facebook.com/video/video.php?v=1258472157871 alatt pedig a föld alatti Budapestről hallhat egy egy órás beszélgetést (ez az első rész, ott a második-harmadik is).
csak gyorsan átfutottam a hsz-eket, amik felkerültek kérdésként/témaként:
-a Kőbányai Pincerendszer a 13. sz-tól kezdett kialakulni, az ottani mészkőből épült Budapest számos jelentős épülete, különösen az 1838-as árvíz után.
-a talajvíz szintje folyamatosan ingadozik. Én sokszor jártam lenn, azok a részek, amelyeket tavaly szeptemberben simán meg tudtunk nézni, idén januárban erősen víz alatt voltak. Búvárok a mai napig járnak le gyakorlatozni, de csak a legképzettebbeket és legtapasztaltabbakat engedik le, ez nem olyan, mint valami üdülőhelyen elmenni fakultatív túraként búvárkodni, de még egy komolyabb, pl Vörös-tengeri merüléssel sem lehet összehasonlítani.
-valóban itt szerelték össze a Messer gépek motorjait(azok a kis bevágások a falban, ahol a munkaállások voltak, a mai napig megvannak) sőt, úgy tudjuk, hogy ennél többről is volt szó, valószínű komplett géptörzseket is levittek. Az biztos, hogy a Dunai Repülőgépgyár a 44-es bombázások során költözött le részben.
-óvóhelyként valóban használták a II. VH-ban a pincerendszert, noha a méretéhez képest (összesen 30 km hosszú alagútrendszer) a gázbiztosan kiépített helyiségek mérete elenyésző. Mivel Budapestre nagyrészt rombolóbombákat dobtak, lenn többé-kevésbé még így is biztonságban voltak az emberek.
-én nem tudok róla, hogy a Várhegy alagútrendszerébe telepítették volna a repülőgépgyártás fázisait - ami nem jelenti azt, hogy nem így történt.
-a hasonló kijelentésekkel vigyázzunk, hogy "óriási barlangrendszer Pest alatt" stb. Leginkább azért, mert a pesti oldalon szinte nincs is természetes születésű barlang. Vannak persze titkos föld alatti objektumok, de az már más lapra tartozik.
Ha valakit érdekel a Pincerendszer, a www.facebook.com/album.php?aid=15800&id=116978455030222 címen talál erről is sok fotót (profi képeket is), a www.facebook.com/video/video.php?v=1258472157871 alatt pedig a föld alatti Budapestről hallhat egy egy órás beszélgetést (ez az első rész, ott a második-harmadik is).
BudapestScenes
2011.02.03 14:22:14
@csakugy11: hogyhogy "melyiknek"? :)
Amikor a Vörös Hadsereg "felszabadította" Budapestet, ők megtalálták a Messer-ek elemeit, újságcikkek alapján gondolkoztak is, hogy vajon a saját gépeikbe jók lesznek-e. Gondolom ha maradt ott bármi az ostrom után, legkésőbb ők felhasználták/beolvasztották stb.
A mozdonyok a MÁV Istvántelki (volt Landler Jenő) Járműjavítójában rohadnak szét... Mellbevágó látni, ahogy a foghíjas tetejű csarnokban pusztulnak szét, a hely atmoszférája viszont utánozhatatlan.
Amikor a Vörös Hadsereg "felszabadította" Budapestet, ők megtalálták a Messer-ek elemeit, újságcikkek alapján gondolkoztak is, hogy vajon a saját gépeikbe jók lesznek-e. Gondolom ha maradt ott bármi az ostrom után, legkésőbb ők felhasználták/beolvasztották stb.
A mozdonyok a MÁV Istvántelki (volt Landler Jenő) Járműjavítójában rohadnak szét... Mellbevágó látni, ahogy a foghíjas tetejű csarnokban pusztulnak szét, a hely atmoszférája viszont utánozhatatlan.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Ez így nagyon cinikus volt, de amúgy végigolvastam az interjút, megérte rászánni az időt. Gáz, hogy egy olyan országban élünk, ahol a kétszerkettőt kell magyarázni, pl. a Luke Skywalker-es esetet, hogy miért kell kinn lenniük a tömegrendezvényeken stb. Közeli családtagom pl. véresszájú FIDESZ kritikusként minden alkalommal ki van akadva, amikor TEK-est lát a városban és kéjesen röhögött az egyetemi történeten is a TEK lyukra futása miatt és lehetetlen volt meggyőzni arról, hogy utólag persze könnyű okosnak lenni és tárgyilagosan értékelni a helyzetet, de bármilyen hasonló szervezet minimális információból tud dolgozni egy riasztásnál és a lehető legszopatósabb szituációra kell felkészülni. Valóban azt tették, amit kellett, normálisan működő ország nincs hasonló szervezetek nélkül.