Adatok
EGYDIAK
0 bejegyzést írt és 3 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Prinz Dani önálló posztban válaszol a kommentekben felmerülő kérdésekre, meglátásokra, nem mintha olyan sok ellenvélemény merült volna fel a tegnapi poszt kapcsán, de Dani szerint maradtak a tisztázandó részletek.Miután elolvastam a hozzászólásokat, amik a cikkemhez érkeztek,…..
Levélírónk a magyar oktatás problémáját veszi górcső alá, végignézve a családi hátteret, a modern média hatását és az iskolai tartalomszolgáltatást. Egy diák szemszögéből nézve az általunk már annyiszor megvizsgált problémák új aspektusait ismerhetjük meg. Kedves…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Ma amikor egy átlagos kollégiumi szobában 4 emberre 4 számitógép jut, rajtuk a rengeteg játék, facebook, msn, filmek, sorozatok meg ki tudja még mik. Egyszóval szórakozás, kikapcsolódás. És akkor bemegy egy előadásra reggel, ahol az anyagot rém összezsúfolt powerpointos diákban magyarázza a tanár. Ez már önmagában is abszurdum, ugyanis egy átlag diák nem tud egyszerre figyelni a diára, a tanárra, ÉS MÉG jegyzetelni is. A power pointnak a tanár által elhangzottakat kellene megerősíteni képi anyaggal!. Ezenkívül el kellene mondania, sőt videókkal, képekkel animációkkal kellene bemutatnia, mire lesz ez jó neki, ha megtanulja. Ezt úgy hivják, hogy motiváció. Ugyanis a diák miután visszamegy az óráról a koliba, miután hallott egy zavaros, összefüggéstelen anyagot, valószínűleg nem fogja elővenni, mikor ott van a kikapcsolódást, és szórakozást kínáló számitógép, tv, inkább leül elé, és pihen. Ez így van rendjén egészen addig amig ezen a tanár nem tud változtatni, megkérdezheti bárki bármelyik kollégistát, mennyire igazak ezek. Régen nem volt számitógép. Az ember ha hazament, vagy tanult, vagy nézte a tv-t (ha volt), vagy elment sportolni, átment a barátaihoz. Ez ma már NINCS!
Tehát mi a feladat? Érdekessé és hatékonnyá kell tenni az oktatást! Le kell kötni a diákok figyelmét, el kell érni, hogy ha felmegy a koliba, és leül a gép elé, akkor utánanézzen a neten (ami mellesleg egy gigantikus adatbázis, és - régen pedig ez hiányzott - mégsem arra használják a diákok, hogy kutassanak rajta) az elhangzott előadásal kapcsolatban, mert annyira megfogta valami, amit LÁTOTT, HALLOTT, VAGY TAPASZTALT. Igenis törvényben kéne rögzíteni, egy órai anyagnak hány százalékának kellene lennie gyakorlati példának, hogy a diák választ kapjon a MIÉRT-re. Miért tanulja ezt meg? A középiskolákban és még az általánosiskolákban detto ez a helyzet. Nézzék csak meg. A diákok nem tisztelik a tanárokat, verik őket. De MIÉRT? Mert a diákokat nem köti le az unalmas órai anyag. A plázákban lógnak, és miért? Mert unalmas hely az iskola. Inkább odamegy, ahol jólérzi magát, szórakozik, kikapcsolódik.
Jó példa az irodalomóra, miért nem olyan kötelező olvasmányokat adnak fel, amit megértenek a diákok? Egy Egri csillagok nagyon szép mű, de nem szeretteti meg az olvasást a diákkal. Sokkal több diákregényre lenne szükség, amelyiknek a nylevezete könnyű. És ha felnőnek, már szeretnek olvasni, elolvassák az Egri csillagokat is, és meg is fogják érteni miről szól. Rengeteg olyan olvasmányt olvastatnak, ami régi beidegződéseken alapul, de nem szeretteti meg az olvasást. A többi tantárgynál is érdemes szétnézni ezügyben.
Ha a tanár elérné, hogy olyan órákat tartson, ami leköti a diák figyelmét, akkor nem lenne semmi gond. Nem lenne verekedés, mert a diákok figyelnének, és jó lenne bejárni a suliba is, "vajon ma milyen izgalmas dolgot fogunk tanulni?". Itt megszületne az erkölcs is, mert a tanár kivívná magának a tiszteletet, és szeretetet. Ehelyett a tanár nem érti, miért ilyen a diák, miért nem tanul, miért ilyen tiszteletlen. Manapság az átlag diák NEM TUDNI akar valamit, hanem TÚLÉLNI, és pont. Ebből pedig nagyon nagy baj lesz, ha kikopik az a generáció, akinek még valóban mély tudása volt, mert rászánta a szabadidejét.
A mindenféle oktatási vezetőkkel pedig csupán annyi a baj, bármilyen szakállamtitkár vagy iskola igazgató, vagy bárki lehet, nem ismeri jól ezt a problémát, mivel ő nem ebben nőtt fel. Ez egy vadonatúj dolog, és érdekesmódon a diák-tanár verések is nem olyan régóta szaporodtak el ilyen mennyiségben. Érdemes lenne felmérést készíteni minden óra után, vajon a diákok mennyire elégedettek az elhangzott anyaggal kapcsolatban, mennyire értették meg elsőre, mennyire volt élvezetes. Szerintem siralmas tesztek születnének.
Hogy mit kéne tenni még pontosan?
- Egy kiadványt kellene készíteni, amiben le vannak írva azok az alapvető szabályok amik kellenek a hatékony tanításhoz. A legtöbb tanár szakember is. Sokan vannak, akik korábban 20-30 évet eltöltötek a szakmájukban, mielőtt oktatni kezdtek volna, tele vannak gyakorlati tapasztalattal, miért ne tudnának ezekből összeállítani egy nagy csokorral, és óra elején adagolni a diáknak? Hogy felkeltse az érdeklődését! Semmibe sem kerül, ingyen van!
- Használniuk kellene, (ahol lehet) a modern prezentációs technikákat, DE csak KIEGÉSZÍTÉSKÉNT! Ez nagyon fontos. A legtöbb tanárban teljes zavar alakul ki, amikor leül a power point elé, "most a teljes anyagot rátegyem e egy diára, vagy csak felsoroljam, esetleg valami képet tegyek be, hogy csináljam???" Nem tudják hogyan kell hatékony előadásokat csinálni, erre pedig van két jó könyv is:
Steve Jobs a prezentáció mestere - Hogyan legyünk őrülten hatásos előadók
http://bookline.hu/product/home!execute.action?id=97896&type=22&_v=Gallo_Carmine_Steve_Jobs_a_prezentacio_mestere_Hogyan_legyunk_orulten_hatasos_eloadok
Reynolds, Garr: PreZENtáció (2009)
http://bookline.hu/product/home!execute.action?id=80864&type=22&_v=Reynolds_Garr_PreZENtacio
Igen, ami feltűnhet, hogy 2009 és 2010-es kiadásúak. Aligha hiszem, hogy bármelyik tanár olvasta is volna őket. Mert minek? Igaz? "Én leadom az anyagot, azért mert a diák nem tanulja meg, az az ő gondja" HÁT NEM! Az a tanár gondja! Az ő dolga az, azért fizetik, hogy tanítson, bármi áron, de a tudását adja át, mégpedig olyan módszerekkel, hogy a diák könnyen vegye az anyagot, keltse fel az érdeklődését! Ezt bármelyik egyéb munkahelynél is elvárják, hogy hatékonyan dolgozzon! Ha ezt sikerül a tanárnak elérni, akkor a diák követi, mert motivált lesz, kiváncsi lesz, és ez az egész kulcsa! Tanulni fog, mert érdekli!
Az, hogy egy egész évfolyamból mondjuk 200-ból 150-en megbuknak matekból az kit minősít, ha nem a tanárt? Leadta az anyagot érthetően? Sokszor még aki tényleg belevetné magát a tanulásba, mert esetleg sikerült felhergelnie magát egy adott tárgyra, az is nagyot csalódik, és egyszerüen nem tudja megtanulni, mert nem érti! Nem egy nyelvet beszél a tanár és a diák. Ehhez még hozzá jön, a sokszor ismételt főkérdés: "Minek tanuljam én ezt, ha egy kicsit sem értem miről beszél a tanár?"
- Ezenkívül, ami rendkívül fontos lenne, hogy minden szemeszter elején, első órán, minden új tárgynál, a diák megkapja kinyomtatva a féléves tematikát! Majd pedig röviden végigmennének rajta, miről fognak tanulni. Itt is lehetne már adagolni, gyakorlati példákat.
A lényeg, hogy legyen egy átfogó képe a diáknak az adott tárgyról, és erről legyen egy kinyomtatott papír is a kezében, ne valami honlapról töltse le, mert a diak lusta, majd letölti, ha jön a ZH, és véletlenül rátalál. Meg ennyit talán az iskola is be tud ruházni. Egy 200 fős szemináriumnál ez 200 fénymásolt papírlap, kb 1500 Ft! Sok? Ugyanmár! Vicc!
Minden tanár ossza ki ezt! És nézzék át! Ezt is egy kezemen megtudnám számolni, hogy ki az aki egyáltalán a tematikát összeállította volna első órára! Pedig egy kulcselem!
- Lehetne, az adott témához keresni youtube videókat, vagy a Discovery - Hogyan készült? -ből bemutatni időnként egy oda kapcsolódó részt! Csak mondtam valamit! Hogy jogdíjas? Vagy nem lehet nyilvánosan vetíteni? Oldják meg a nagyfőnökök! Ha lehetett milliárdokat költeni ingyen Windows-ra talán erre is lehet áldozni pármilliót!
- Minden tárgynál döntsék el mi a fontos, és mi nem az! Mi a lényeges, és mi a lényegtelen! Milyen szempontok alapján? Hát amiről eddig szó volt! Mire lesz szüksége várhatóan a munkaerőpiacon a jövő nemzedékének! Egy műszaki szakembernek nem feltétlenül kellene filozófiát tanulnia! Mert nem ezzel fog foglalkozni! Persze az általános műveltség, bla bla, nem ezért ment oda, nem ezért fizeti a tandíjat! nem is érti miért kell ez neki, és mellesleg teljes joggal! Ha kolbászért megyek le a boltba, és csak úgy kaphatok kolbászt ha veszek hozzá egy pezcukorkát, persze megveszem, de nem értem, hogy miért kellett?
- A tanítóképző főiskolákon is nyilván olyan múltbeli szakemberek tanítanak, akik nagyon jól megtanulták a saját rednszerükben, amiben felnőttek, mit is jelent, hogy oktatás! És ez nagyon jó dolog, meg szép, tisztelni kell őket ezért! DE! A világ megváltozott a számitógép, és mindenféle egyéb szórakozási módok miatt. Ezzel lépést kellene tartani a tanároknak is! És nem arról van szó, hogy csináljunk az anyagból paprikajancsit, és legyen szlenges, laza meg liberális! Szó sincs róla, csak legyen logikus, érdekes, és öröm legyen tanulni! Erre ma már rengeteg eszköz áll rendelkezésre! Csak szét kell nézni, rendszerbe állítani, és kitűzni a célt: Hatékony, gyakorlatias (szóban, és prezentácioban is elég), logikus (jól struktúrált), és örömteli oktatást! Ha ez sikerülne, leköröznénk mindenkit, olyan okosak lennénk!
Mellesleg ez egész Európában probléma! Csak van, ahol eleve így tanítottak, van ahol meg felismerték ezt!
- És végül, a követelményremndszer! Követelni kell! Ha jól működik ez a fajata oktatási módszer, ez szinte problémát sem jelenthetne, met a diák szivesen tanul, akkor bátran számot ad tudásáról! Puska nélkül! Mert sikerélményt okoz neki a tanulás! És ami sikerélményt okoz, az boldoggá tesz, és ami boldoggá tesz, azt szívesen csináljuk! De mint már fentebb említettem, a diák lusta, tehát követelni kell, szigorúan! Aki még az élvezetes és izgalmas előadásokra se hajlandó bejárni, annak nincs helye egyik iskolában sem! És ezzel a Felsőoktatási mizéria is letudva, hogy akkor hány vizsga után rugják ki a diákot? Tényleg ez lenne a megoldás? Vicc! Ez már csak következmény, egy korszerűtlen rendszerben. Mint a diák-tanár verések, a plázageneráció, mind csak KÖVETKEZMÉNY! A a valódi okokat kell megfejteni, az pedig ez!
Ezek egy diák gondolatai voltak, aki nap mint nap részese ennek a rossz, régi és elavult rendszernek, és aki felkívánja nyitni még időben az illetékesek figyelmét, mielőtt túl késő lenne!
EGY DIAK