Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Niemi (törölt)

0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Belsőség A Mladoniczky 2011.05.22 09:26:10
Ez a sztori mindenkinek kötelező. Akinek volt autója a rendszerváltás előtt, annak emlékezni, akinek nem volt autója, vagy talán nem is élt, annak tudni. Mai cikkünk blogposztja...
Niemi (törölt) 2011.05.23 05:47:58
Nagyon érdekes volt olvasni, kössz. Ez a tömény "régirendszer" érzés valahogy Fejes Endre könyveire emlékeztetett. Ritka jó írás. Akármit is kommentelnek, ez egy igazi virtuális emlékmü Mladonicky bácsinak. Azon csodálkozom, hogy itt néhányan véleményt mondanak róla, anélkül hogy valaki is ismerné a teljes képletet, de hát a hozzászólások már csak ilyenek.

Még egy észrevétel a névvel kapcsolatban: A Steyr-Puch mint "stejr-puhh" amolyan magyaros kiejtés, igazából a "stájer-puhh" vagy "stájr-puhh" közelebb van az eredetihez. Németben az "ei" vagy "ey" inkább "áj", nem "ej". Elég csak a "Stájerország" fordításra gondolni, ami ugyan a tartomány "Steiermark" megfelelöje, de a "Steier" név a "Steyr" településnévböl ered.

Amúgy a Steyr-Puch név története kalandos: A Steyr nevü településen az 1700-as évektöl készítettek Mladonicky bácsihoz hasonló mesterek kardokat, töröket, bajonetteket meg minden más biszbaszt fegyverekhez. Erre alapozva kezdett egy Werndl nevü fickó fegyvergyártásba, amíg a kolera 1855-ben el nem vitte. Ezután a fia vezette tovább az üzemet, amely késöbb bicikliket, traktorokat, majd 1918-tól kocsikat gyártott (ebböl lett a Steyr-Werke AG). Egy Johann Puch nevü figura meg 1899-ben kezdett Grazban, ami ugye Stájerország fövárosa, bicikliket, motorokat meg kocsikat gyártani. Ez fuzionált az osztrák-magyar monarchia repülögépgyárával, az Österreichische Flugzeugfabrik AG-val (aminek az egyik alapítója Karl Freiherr von Skoda volt, akinek a faterja után nevezték el a Skoda gyárat) meg az Austro Daimler céggel (itt dolgozott Ferdinand Porsche), ami a német Gottlieb Daimler cégének osztrák leányvállalata volt. Így jött létre 1928-ban az Austro-Daimler Puchwerke AG. Ez fuzionált aztán a Werndl-féle Steyr-Werke céggel 1934-ben, aminek az eredménye a Steyr-Daimler-Puch részvénytársaság volt. Ha az alapítók neveit nézzük, akkor a kocsit igazából Werndl-Daimler-Skoda-Puchnak kellett volna keresztelni, de hát ki a f*sznak lett volna kedve egy ilyen nevü autómárkát mondogatni? "Képzeld, tegnap láttam egy gyönyörü új Werndldájmlerskodapuhhot!" "Elmészteapics..."