Adatok
lucanus
0 bejegyzést írt és 11 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Miután a korábbi bejegyzésem megírása után magánlevélben többen figyelmeztettek néhány dologra, s tájékoztattak bizonyos eszmecserékről a témával kapcsolatban a neten, továbbá megjelent ez a cikknek csúfolt okádék is, szükségesnek érzem, hogy néhány dolgot még…..
Pokorni Zoltán nem először szerepel nálunk, sőt, az a (csak első pillantásra) megtisztelő szerep jutott neki, hogy vele kezdtük meg a blogunkat. Akkor Rhodoszt hitte egy folyónak, de ez semmi ahhoz képest, amit a tv2 reggeli műsorában csinált, s a Képviselő Funky jóvoltából…..
Konzervatórium
Paradigmaváltás előtt állunk – Mezei Balázs a „filozófusbotrányról”
2011.01.24 07:12:00
Mezei Balázs vallásfilozófus, az ELTE BTK oktatója, a PPKE BTK Filozófiai Intézetének igazgatója, az MTA doktora arról, hogy létezik-e „Heller-network", a továbbélő kádári struktúrákról, mammutpályázatokról, a Filozófiai Kutatóintézet körüli botrányról, a…..
lucanus
2011.02.08 11:22:18
Tegnapi, Hétköznapok és ünnepek az MTA Filozófiai Intézetében című posztunk meglehetősen nagy vitát kavart, nemcsak itt, a blogon. A posztban szándékosan gyermeteg karikatúra-szerűségeket közöltünk, a műfajra jellemző túlzásokkal. Valójában egyáltalán nem gondoljuk,…..
lucanus
2011.01.19 10:04:54
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Néhány személyes meglátást szeretnék megosztani a kérdésről:
1. a latin semmiképpen sem alternatívája az angolnak,
2. a latint nem szabad a modernitás, a maiság ellenében felvonultatni,
3. a latintanulásnak semmivel nincs nagyobb erkölcsjavító következmény, mint bármelyik másik tárgynak, amely irodalmi szövegekkel, műalkotásokkal vagy történelemmel foglalkozik.
4. Ezzel szemben: Latint azért tanítunk az iskolában, hogy a diákjaink megtanuljanak latinul. A latin nyelv tanításának a célja a latin nyelv, és nem a szentenciák, nem a nyelvtanórák pótlása, nem is a következő nyelvek tanulásának előkészítése és biztosan nem egy olyan kultúrtörténeti óra biztosítása, amelynek semmilyen folytatása nincs. Ne keverjük össze a célt a járulékos haszonnal: mindezek lehetnek a latintanulás hasznos mellékhatásai, de nem ezért alkalmazzuk a szert, mert mindezeket más tárgyak is el tudják érni.
Az a sok badarság, ami nevetségessé tett minket ebben a társadalmi vitában, sajnos a latinos kerettanterv bevezetéséből származik. A kerettanterv megjelenését követő napokban találkoztam egy vezető latintanárral az utcán, és kérdeztem tőle, vajon lenne-e feladatunk ezzel kapcsolatban. Nem kellene-e összegyűlnünk, és megvitatnunk ezt az anyagot. Ő azt felelte, hogy nem szükséges, nincs nagyobb változás, nem történt semmi, csak a szöveg elejére írtak néhány hülyeséget, erről kár is beszélni. Most már tudom, hogy nem volt igaza. Meg kellett volna fogalmazniuk a véleményüket azoknak, akik nem azt gondolják, hogy a latintanítás célja a nemzeti összetartozás erősítése vagy az egyén és közösség viszonyának átgondolása. A nemzeti összetartozás érzését garantáltan jobban fogja fejleszteni, ha még két órát szánnak az oktatásban a Kőszívű ember fiainak megtárgyalására, vagy az egyén és közösség viszonyáról tanuljanak a történelemórán. Nem tettük, nem érveltünk, tompák voltunk, renyhét és érdektelenek. Hagytuk, hogy ezek a józan mérlegelés számára igazolhatatlan trendinek szánt lózungok rossz hírbe keverjenek mindannyiunkat. Erről beszélnék szívesebben és nem Para-Kovácsról. Ez a mi dolgunk, nem azoknak a szidalmazása, akik értetlenek és ellenségesek velünk szemben.