Adatok
Gabesz9
0 bejegyzést írt és 148 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A tavaly bevált pótkocsis nosztalgia idén is végigpörgött egy délutánt a kelenföldi kocsiszín és a János kórház közt. Az időjárás most nem volt annyira partner a fotózásban, mint múltkor, de az északi végállomáson épp sütötte a nap, úgyhogy kattintottam rá párat:
Bécsben egy időben favázas…..
Gabesz9
2023.06.17 18:34:23
Ez a pótkocsi sokkal inkább illene a 2806-os, vagy az 1522-es motorhoz. Az S típusú villamosok szerintem nem túl sűrűn vonatattak ilyet.
Az 56-os az egyetlen vonal, ahonnét konkrét emlékem van arról, hogy acélvázas villamossal utazunk, úgyhogy ha a (szintén acélvázas) 2624-es arrafele jár, nekem ott kell lennem. A 2624-esnek ugyan eggyel kevesebb oldalablaka van, mint az annak idején a vonalra jellemző 1000-eseknek, de mivel…..
2022 villamosilag legörömtelibb eseménye az 1522-es pályaszámú nosztalgia villamos bemutatkozása volt. Meglehetősen hányatott sorsú járműről van szó, melyből a régi villamosok talán legszebbike lett. Ezen az oldalon az életre keltés néhány pillanatát mutatom be a korábbi oldalaimtól némileg eltérő…..
Vissza az előző részhez
Utazzunk megint vissza az időben a FŐMTERV Fortepanra feltöltött képei, még pontosabban Domonkos Endre fotói segítségével!
Ez a kellemes kisvárosi utca a templommal ma hat vagy hét sávon lát forgalmat: a Kerepesi úton járunk, hátunk mögött a Hungária körúttal. A dupla…..
Gabesz9
2022.03.02 14:43:15
@McKay: Az. A Facebook-on néhány napja kint volt a kép és ott ki lett tárgyalva.
Tudom, pár hete már mutogattam ezt a nosztalgiakocsit, de olyan szépen sütött a nap október utolsó napján, hogy megint kimentem megnézni.
Mivel a nap körülbelül egy helyen sütötte jól az észak felé tartó járatot, a Közraktárak sarkához pozicionáltam magam. Amúgy emlékszünk még arra, hogy a képen…..
Gabesz9
2021.11.11 19:29:16
@nyelv-ész: Az János körházi hurokban fordult. (Én leaglábbis ott láttam 1/2 2-kor fordulni)
Körülbelül egy éve mutattam néhány képet Dieter Kubischtól, aki a hetvenes és nyolcvanas években (is) járt nálunk. Az ő fotóival utazunk most vissza 1974-be:
1977 júniusának végéig az M1/M7 bevezetőjén a fővárosba érkezve Budaörsnél találkozhatott először a budapesti villamossal az ember, a 41-es…..
Gabesz9
2021.04.06 21:22:02
@toto92: Forgalmi szempontból nem sok értelme volt (ma már lenne), de 63-ban, amikor a HÉV helyett villamos lett, még nem volt elég ikerkocsi. A 41.esnek ott tudtak hurkot építeni. A 43-ason Tétényben meg átcsatoltak az 1000.esek ikresítéséig.
Gabesz9
2021.04.06 21:43:14
@aaabbbccc: Az új Erzsébet híd felépítéséig a Rudastól az Orvos lépcsőig, ill a Lánchídig más vonalon jártak a villamosok. Úgyhogy az a Stuka simán lehet 9-es, vagy 60-as.
Gabesz9
2021.04.13 16:27:46
@Hamster: Valaminek ki kellett nevezni a végállomást. Azt mégsem lehetett kiírni az iránytáblára, hogy "Kamaraerdő és Budaörs között a semmi közepe"
Bonyolódjunk bele egy kicsit a számokba: az 1600-asokról szóló bejegyzésben említettem, hogy abból a sorozatból vezethető le az F1A típus, másként mondva az 1500-as sorozat, melyről több képes összeállítást is csináltam már, lásd itt és itt. Ezt a két bejegyzést megnézve láthatjuk, hogy az 1500-asok…..
Ezúttal fekete-fehér felvételeket válogattam ki Tomáš Dvořák budapesti képei közül. Ezeknek más hangulatuk van, mint a színeseknek, és kicsit talán élesebbek is a jobb filmanyagnak köszönhetően (anno a keleti blokkban elég rossz színes filmeket árultak).
A Colosseumot ma is megkerüli félig a…..
Gabesz9
2021.03.01 20:55:06
@BölcsÉsz: Ez így van, de a hurokvágánynak az az előnye, hogy nagyobb a tárolóképessége. Hűvösvölgyben most sem ártana...
2016. január 16-án eléggé átalakult a budai oldal tömegközlekedése; XI. kerületiként én akkor is örültem, és most is örülök ennek. Ezen az oldalon nem a technikai vagy forgalmi részleteket szeretném felidézni - tehát hanyagolni fogom a "bal oldali képen az 123456 pályaszámú KCSVTB77 típusú villamos…..
Gabesz9
2021.01.16 22:31:33
@KissGecihuszár: Gyermekkoromban, ami elég rég volt ezen a szakaszon 8! viszonylat járt, és a 18-as kivételével egyik sem volt ritka járat. A gond a lámpák beállításával, meg a nagyon elfuserált Gellért téri megállóval van.
Még nyáron mutattam Tomáš Dvořák néhány fotóját a Tatra villamosok budapesti próbaüzeméről. Szerencsére Tomáš nem csak a csehszlovák masinákat fotózta, hanem a "mieinket" is. Most ezek közül egy olyan típusról mutatnék néhány képet 1979-ből, mely nem igazán mondható meghatározónak vagy…..
Gabesz9
2020.12.17 22:17:10
@Békássy Csaba: Egy Benga 23-24 tonnát nyomott. A 12-esen járó 1600-asok tömege a két 5600as póttal több mint 32 tonna volt. Mégis gyorsabbak voltak mint a Benga. Nem a súllyal volt gond, hanem a konstrukcióval.
Pécsváradra 2009 decembere óta nem járnak vonatok, és a háttérben látható MDmotok sincsenek már velünk egy ideje. A pályaudvar viszont jobb lett azóta...
Gabesz9
2020.08.19 20:27:31
@Flankerr: 2011-ben vonták ki a forgalomból az MD motorvonatokat. A Db-Füzesabonyi vonalon Csörgős ingák, Bz-k esetleg Desirók járnak
A július eleji balatoni retró hétvégén a legnagyobb sztár természetesen a 424-es gőzös volt, de velem együtt sokak szívét megdobogtatta egy másik öreg gép is: az M40-es, becenevén a "Púpos".
Ráadásul nem is egy, hanem rögtön kettő is tiszteletét tette az északi parton! A tavalyi retró hétvégén…..
Gabesz9
2020.07.17 21:28:37
@josephk: A Púpos nem tolatómozdony. Az más kérdés, hogy arra használják. Sajnos újkorukban sem a könnyű, vagy közepes terhelésű vonatokat továbbították velük, hanem a 9-12 kocsis távolsági személy- és gyorsvonatokat, meg az 9 kocsis, minden bokornál megálló elővárosi vonatokat. Ezt nem bírták, mert nem erre készültek.
HamPLÓ
Pótkocsi-csatolgatás két város határán, avagy egy furcsaság a Ruhr-vidékről
2020.06.29 07:00:00
Nemrég kaptam Ernst Plefkától néhány képet, mely egy olyan üzemállapotot mutat be, amiről már olvastam régebben, de még sose láttam fotón. Talán mások is jópofának találják - de még mielőtt megmutatom a képeket, következzék egy kis földrajzóra!
Von Threedots (Daniel Ullrich), CC BY-SA 3.0, Link
A…..
Egy hete a Moszkva téren mutattam pár ezres villamost, de lássuk be, ezek az öreg tuják nem ott mutatták legjobb formájukat, hanem a hegyvidéki vonalakon, ...
... ahol Pascal Pontremoli 1976 januárjában minden jel szerint több órát eltöltött a megörökítésükkel. Itt például Nagyhíd megállónál…..
Gabesz9
2020.04.28 09:21:10
@ikke i drift: Abban az ívben nem volt mindig sebességkorlátozás. A felújítás után az 1000-esek és a Tátrák is teljes árammal mentek sokáig. Csak a 90-es évek óta van kint a 25-ös tábla, akkor is, ha kicserélik az ívet.
Dieter Kubisch budapesti villamosos képei néhány éve landoltak a mailboxomban, őszinte meglepetésemre és örömömre. Dieter a hetvenes és nyolcvanas években több alkalommal is járt a fővárosban, és szerencsénkre néha megörökítette, amit az utcán látott.
Itt például egy 1940-es gyártású Stukát…..
Gabesz9
2020.04.07 09:58:51
@Hamster: A Vörösvári úti sínek a Bécsi útnál végződtek, a Bécsi útiak a Margit kórháznál. A kocsiszínbe a 11-es vonalán körbe mentek a tuják. A 19-es szerintem a Zsigmond tér környékén megy haza.
Valamikor régebben talán már írtam arról, hogy a legtöbb régi közlekedéses kép, amit kapok, 1976-os vagy későbbi szokott lenni. Természetesen azok is klasszak, de nagyon fel szokott dobni, amikor ennél régebbiekkel örvendeztetnek meg. Most ez történt, Noah Caplin jóvoltából!
Ha erre a képre…..
Gabesz9
2020.03.25 16:46:36
Régen voltak már régi képek a blogban, utazzunk hát kicsit vissza a hetvenes évek második felébe Balt Korthals Altes felvételeivel! Ezúttal olyan fotókat válogattam össze, amelyeken nem csak a járművek és házak látszanak, hanem egy kicsit az emberek is.
Elsőnek az örök klasszikus 65-ös villamost…..
A Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) a főváros második nagy kötöttpályás közlekedési cége volt a lóvasúttal induló, majd elektromos vontatásra áttérő Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) után. A két cég ádáz konkurenciaharcot folytatott, és vizuálisan is igyekezett megkülönböztetni a…..
Gabesz9
2019.08.02 20:29:50
@nyelv-ész: Az 51/A a metróépítés időszakában az Ecseri útról fordul az Üllőire a Nagyvárad tér felé
HamPLÓ
Nyeklik-nyaklik, csattog-pattog, de azért (nosztalgiaként) szeretjük: a Bengáli
2019.07.01 07:00:00
Hihetetlen, hogy már hét éve, hogy Debrecenből Pestre érkezett egy kicsit kopott, kék csíkos villamos! Rá se lehet ismerni:
Idén rendesen beindult a nosztalgiaszezon: szombaton a 2-esen, vasárnap az N19-esen pörög mindig valamelyik régi tuja, és ebben a nagy forgásban végre az…..
Gabesz9
2019.07.02 18:33:10
@Hamster: A kéttengelyesek is felmentek Farkasrétre. Persze, szólóban. De a Benga az teljesítmény/súly arányban olyan, mintha a 2806-os után kötnének 2 könnyű pótkocsit. Én még utaztam a Bengával a 60-ason a Böszörményi úton. Oda is nehezen mászott fel. Farkasréttel nem kéne kísérletezni. Se fel, se le.
Ernst Plefka felvételeivel már találkozhatott az, aki figyeli ezt a blogot, nemrég azonban nem saját képeivel örvendeztetett meg, hanem egy barátja, Pascal Pontremoli által készítettekkel. Érdekes egy-egy újabb fotós műveivel találkozni, hiszen mindenki másképp látja, és így másképp is láttatja a…..
Gabesz9
2019.06.04 22:55:58
@szepipiktor: A régi villamosokon, még az acélvázasítás után sem volt indításjelző lámpa. Csengő volt a kocsi végén, amivel a kalauz indított. A lépcsők mellett, illetve a kettősfeljárók között található fém lámpákat a FVV idején a KN közlekedés bevezetésekor szerelték a kocsikra. Úgyhogy azok igencsak távol állnak az eredetitől ráadásul nem is szépek.
Két éve szomorkodtam egy sort, hogy nem sikerült utaznom ennek az ikonikus kinézetű busznak az elővárosi változatával; most április végén Pozsonyban pótoltam az élményt, a városi verzióval. Ő az itt lent: egy 1968-as gyártású Škoda 706 RTO MTZ. Hát nem szép?
A Škoda 706 RTO-t 1958-tól építették a…..
Pár hete tanfolyamon voltam Külső-Angyalföldön, ami meglehetősen megváltozott gyerekorom óta. Hozzá kell tennem, előnyére. Persze a villamosok kicsit hiányoztak, ezért is örültem meg Karl Holzinger majdnem 43 évvel ezelőtt készült képeinek, amiket gyorsan el is kértem tőle - a pozitív válaszért…..
Gabesz9
2019.04.21 20:56:48
@Siposdoktor: A Stukák egy része eredetileg motoros ajtóval készült. A háború alatt már csak kézi ajtókkal készültek. A helyreállításkor az önműködö ajtó kb a 299-ik probléma volt. A középső ajtók valószínűleg azért voltak lezárva, mert az utasok az esetek kb 95 százalékában nem csukták be indulás után az ajtót. Mivel a Stukákon belső ajtó nem volt, a középső nyitva maradása esetén a hátsó részt kivitte volna a huzat, másrészt (akkor voltak még telek) az utasok is szétfagytak volna.
Tanulságos írás jelent meg az iho-n, ahol vélhetően vagy a kivitelező, vagy a NIF embere magyarázza a bizonyítványt azzal kapcsolatban, hogy miért szükséges 10 hónapos leállás a vonatközlekedésben a Rákos-Hatvan vonalon.
Eleve igen érdekes az írás eleje, ahol bemutatásra…..
Gabesz9
2019.02.05 16:04:43
@citrix: Nekem a Transzszibériai vasút jutott eszembe. Az oroszok valahogy meg tudják oldani, hogy nagyságrendileg rosszabb terep és időjárási viszonyok mellett is karban tudják tartani a pályát. Ráadásul, ha a MÁV tempójában újítanák fel, a vonal felén még az 1900-as évek elején lefektetett sínek lennének.
Ha Eger elesik, utána nem állhat meg se Miskolc, se Kassa. Az apró várakat lerázza a török, mint a diót.
- olvashattuk annak idején Gárdonyi híres regényében, az Egri csillagokban. Akkor sikerült megvédeni a töröktől, most a vasút éppen elveszíteni akarja, egy tíz hónapos vágányzár keretében...
Gabesz9
2019.01.25 17:27:48
@Sir Gombóc: Szerintem a Traxx-ok nemigen tartják a FLIRT-re készített menetrendet. Ha meg Szilis inga van, akkor + 10, 15 perc Fehérvérig
Néha már felbukkant Balt Korthals Altes neve régi képek kapcsán itt a blogban, most viszont csak az ő felvételeiből válogattam össze néhányat. Balt néhány társával - többek közt Tim Borickal - együtt egyfajta "felfedezője" volt a városnak '76 nyarán, Ab van Donselaar már az ő…..
Gabesz9
2018.12.29 21:14:38
@mester utca: Így van. A 3266-os Kelenföldi kocsi volt. Valamit vihetett Angyalföldre a Füzessiből. Onnan meg az M+PP szerelvényt átküldték Újpestre. Az UV-t rácsapták a végére és a mai Újpest Központnál visszafogtak. Az UV a 3 megállón behúzta pótost Újpestre. Egyszerűbb és gyorsabb volt, mint a Nyugatin vagy Rákospalotán keresztül.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz