Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Wertzui

0 bejegyzést írt és 540 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Hát itt vagyunk végre megint, boldog új évet mindenkinek! Tervezett kimaradás volt a podcastben (ezért soroztunk meg benneteket adásokkal az óév végén), de ekkora szünetet azért nem terveztem. Mentségemre szóljon, hogy 1. a mostani adás több mint háromórás lett és elég sok meló volt összevágni; 2.…..
Most kicsit átmegyek Angeldayba pixelbuzerátorba. Megvan az a kép, ami szépen megmutatja, hogy a régi videojátékok bizony nem egészen úgy néztek ki, mint amilyenek a mai retrós indie cuccok? Erre gondolok: Mert ugye a crt-kijelzők és tévék a megjelenítést illetően kihívásokkal…..
Mert én nem. Igen, ez én vagyok, amint ennek a posztnak az előnézetében bénázom a Prince of Persiával (illetve annyira nem is bénázom, hiszen már a második pályán vagyok). A Wireden jött szembe velem, hogy lehet már Twitter-bejegyzésbe embedelni (azaz beágyazni)…..
Ugye, ez egy elég vegyes rovat, a játékiparban dolgozó hölgyek mellett próbálunk megmutatni erős női karaktereket, de azt sem takargatjuk, hogy a múltban azért volt pár szexista túlkapás a játékiparban. A mostani példa egyértelműen az utóbbi, de szándékosan annyira túltolja a…..
Wertzui 2015.05.03 12:03:58
@manson karcsi: Na kösz bmeg, kellet nekem előbb megnézni a kommenteket mint a videót meg a képeket, most mindvégig azt láttam bele.
Decemberben írtunk már a Pixels című nyári popcornmoziról, amiben a nyolcvanas évek híres videojátékai támadják meg New Yorkot. Tegnap megjelent hozzá a trailer is, és hát izé. Nem túl meggyőző. Persze, jól néznek ki az élőszereplőket lezúzó (pixelizáló)…..
Egy kontrollertől nem várunk el sokat: passzoljon a kezünkbe, vagy legalábbis legyen fájdalommentes a használata, és reagáljon gyorsan és pontosan, hogy irányítani lehessen vele a játék eseményeit. A játékipar kb. fél évszázados történelme során persze kitermelt egy-két olyan…..
Wertzui 2015.02.18 19:19:16
Wertzui 2015.02.18 19:20:56
@Wertzui:

12:02-től jönnek az igazán brutális joyok.
IDDQD Elment Gyu 2015.01.02 13:14:15
Borzasztóan indul az év: máris egy halálhírről kell beszámolnom, ráadásul olyan emberéről, akit ismertem. Ma hajnalban betegségben váratlanul meghalt Dragon György, akit csak Gyu néven ismert a magyar gémertársadalom. 48 éves volt. Gyuri régi motoros volt a játékszakmában,…..
Szép csendben közeledünk az év végéhez, így majdnem átsiklottunk azon a tényen, hogy idén 30 éves a Commodore 264-es család. Persze így, ezen a néven kevesen ismerjük, de ha azt írom, hogy Commodore 16, Plus/4, 116, egészen más megvilágításba kerül a téma. A Commodore Világ…..
A Neverhoodról már többször volt szó a blogban,1996-os kalandjáték egészen egyedi humorral és koncepcióval, amennyiben gyurmából készült az egész, és stop motion technikával vették fel a karakterek animációit. Nagyon szórakoztató volt, de akkor jelent meg, amikor a műfaj…..
Ismét egy, a korai időszakból származó konzol, a Palladium Tele-Casetten-Game névre hallgató játék a mostani írásom tárgya. 1977-ben járunk, a piacon rengeteg fekete-fehér Pong-játék található, amelyekhez képest ez a gép előrelépés volt. A német Palladium cég konzolja…..
Az IDDQD a magyar sajtóban elsőként írt hosszabb elemzést a Gamergate-botrányról, ennek már másfél hónapja. Persze azóta is bőven lehetett volna írni róla, de szándékosan nem tettem. Egyrészt komolyan gondolom, amit szeptemberben írtam, hogy Magyarországról, az itteni…..
Régen volt már toplista, és igazából a mostaninak sincs semmi aktualitása (ha csak az nem, hogy éppen C64-játékzenéket hallgattam egy cikk írása közben). Szóval jöjjön a legjobb Commodore 64-es játékzenék 10-es toplistája - nyilván szerintem, aztán kommentekbe jöhetnek…..
A Texas Instruments (TI) mindenki számára ismert, a mikroelektronikában megkerülhetetlen a nevük. Mégis, csak egy rövid, pár éves kitérőt tettek a mikroszámítógépek piacán, majd amikor a cég az Atarihoz hasonló válságba került, felhagytak ezirányú tevékenységükkel.…..
Wertzui 2014.10.31 14:11:17
@B-Bird: A Kraftwerk is használta ezt azt hiszem.
A konzoltörténelem egyik úttörő gépét járjuk körbe a mostani cikkben, a Saba Videoplayt, amely 1977-ben jelent meg. Lánykori nevén Fairchild Channel F-nek kell szólítani, ugyanis a Saba csak liszenszt vásárolt, az eredeti gép 1976-ban jelent meg. (További változatok: Luxor Video…..
Wertzui 2014.10.31 13:57:23
@dukeekud: Hát azért a semmihez meg az analóg pongokhoz képest az is nagynak számít. De nem hiszem hogy a korabeli digitális játéktermi masinák (voltak már egyáltalán?) sem a memóriaméretükkel, mint inkább hardveres grafikai objektumokkal brillíroztak.
Playit, Könyvfesztivál és egyéb teendők után vasárnap este csak eljutok a hétvége nagy híréhez: igaz a játékipar talán legnagyobb legendája, az Atari 1983 környékén tényleg eladatlan videojátékoknak ásott tömegsírokat az új-mexikói sivatagban. Mint már a blogban korábban…..
Wertzui 2014.05.02 03:26:31
(újra megpróbálom, hátha elfogadja a blogmotor)
Mivel találtam egy írást, aminek az írója szerint az ET nem is annyira rossz, mint aminek kikiáltják, ezért bevallom hogy szerintem se. Így most már nem csak engem kell megkövezni :P
A 10 legrosszabb Atari 2600 játék a cikk írója szerint:
www.deafsparrow.com/2014/03/21/top-10-worst-atari-2600-games/

A Pac-Man konverzió szarul néz ki meg nem hasonlít túlságosan az eredetire, amikor kipróbáltam, jobban tudtam vele játszani, mint akármelyik hű konverzióval.
Szerintem részben azért csináltatták ilyen látványosan különbözővé, mert tulajdonképpen már nyugdíjba akarták küldeni a gépet (ami már eléggé elavult volt 81-82-ben is), miközben még learatják a pénzt a népszerűségéből. Nézzétek meg, hogy az Atari 5200 reklámjában hogy hasonlítgatják a két Pac-Man konverziót, sőt a Colecovisionnak is hogy odavágnak, mert arra nem jelent meg ugyan hivatalosan a Pac-Man, de egy kiegészítővel a gyenge Atari 2600-asat is lehetett rajta tolni.

De nézzétek meg az Indiana Jones-os játékot is. Az szarabb mint az ET, csak nem hypeolták annyira be, és nem költött a licenszére az Atari 25 milkát. A reklámjában majdnem konkrétan kijelentik, hogy mire lehet számítani.
www.youtube.com/watch?v=Y3rc65qS4Ok
www.youtube.com/watch?v=6AePVy78r_Y

@Bobby Newmark:
Az ET korabeli megjátékosítását egész értékelhetőnek tartom. Van címképernyője, az ET főcímdalából is egy részlet prüntyögve eközben, van története, van végződése, a grafika is elég jó 1982-es Atari 2600 szinthez mérten (ez már több mint amit a legtöbb 2600-as játék el tud mondani magáról). A játékmenet.. hát el kell olvasni a kézikönyvet, jajj istenem. Még csak nem is úgy van mint C64-en, hogy sokan kalózmásolathoz jutottak hozzá kézikönyv nélkül. Végig lehet azt játszani. Mondjuk az Atari 2600-on az ilyen kalandjátékszerű kivitelezés nem igazán lehetséges (meg 82-ben nem is nagyon volt minta még rá, max az Adventure), úgyhogy megletősen szokatlan és kiforratlan lett. De hát most mihez tudott volna kezdeni a fejlesztő? Ugyebár a 2600-on a legnépszerűbb játékok egy-két pixeles "űrhajós" lövöldözős marhaságok voltak, vagy pedig Pac-man klónok. Az ET filmben se nem lövöldöztek, se nem zabáltak fel mindent. Alapjaiban véve hű maradt a film történetéhez. Az időkorlát nekem is gyenge kifogásnak tűnik, legalább is önmagában.
Még ha több ideje is lett volna, akkor sem hiszem, hogy olyan sokkal másabb játék született volna. A játék egyik legidegesítőbb dolgai az árkok, azt esetleg ki tudta volna a fejlesztő küszöbölni vagy finomítani rajta több idővel, de csak talán, lehet hogy még úgy is ilyen lett maradt volna, ha a fejlesztő nem teszteli saját maga, ami nem volt kötelező neki. Akkoriban meg még nem is létezett bétatesztelés.

A technikai körülmények és dokumentációk meg aztán elég primitívek voltak még anno. Konzolt programozni max assemblyben lehetett papírral, ceruzával, meg ROM forrasztóval. Adott 128 bájt RAM és 8KB ROM, a vezetés nem hajlandó extra memóriát biztosítani a költségvetés miatt. Adottak a gépnek a hardveres feautre-jai, amiknek vannak király képességei és orbitális hátulütői. Ilyenek a hardveres spriteok, amiből 4 lehet egyszerre a képernyőn, és max csak 8 pixel szélességűek lehetnek, de fel lehet nagyítani őket 2-szeresre és 4-szeresre (ormótlanul kockás eredményt kapva). Az ütközésézékelés itt meg teljesen pixel alapon működik, tehát az oldalnézetes objektumok valójában egy felülről nézett 2D-s síkban mozognak. Ezenkívűl még vannak néhány lövedékek és pár pixelre limitált háttér objektumok (ebből áll a főcímkép is). Semmi bittérkép vagy karakterkészlet. Ezekből kellett gazdálkodni, nem hiszem hogy a fejlesztő hat hétben leállt volna magának saját objektumokat kódolni, ami ráadásul talán még fel sem fért volna a cartridge-ra, meg nem is nagyon volt még példa anno példa rá. Az, hogy a mai Ataris demoscene milyen remekműveket ont magából, a cross-assemblereikkel meg a több évtizedes tudásbázissal és trükkökkel az egy dolog. Nekik nem kell egy egész filmet játszhatóan és mindenféle kötöttségek mellett feldolgozniuk, csak pár effektet meg zenét nyomatniuk.

Úgyhogy szerintem maga a játék, még ha nem is túl élvezhető, de egy elég jó próbálkozás volt az adott körülmények között. A hibákat sokkal inkább a vezetésben kellene keresni, akik pazarolták a pénzt és nem gondolkodtak előre.
Wertzui 2014.05.02 11:31:10
Mivel találtam egy írást, aminek az írója szerint az ET nem is annyira rossz, mint aminek kikiáltják, ezért bevallom hogy szerintem se. Így most már nem csak engem kell megkövezni :P
A 10 legrosszabb Atari 2600 játék a cikk írója szerint:
www.deafsparrow.com/2014/03/21/top-10-worst-atari-2600-games/

A Pac-Man konverzió szarul néz ki meg nem hasonlít túlságosan az eredetire, amikor kipróbáltam, jobban tudtam vele játszani, mint akármelyik hű konverzióval.
Szerintem részben azért csináltatták ilyen látványosan különbözővé, mert tulajdonképpen már nyugdíjba akarták küldeni a gépet (ami már eléggé elavult volt 81-82-ben is), miközben még learatják a pénzt a népszerűségéből. Nézzétek meg, hogy az Atari 5200 reklámjában hogy hasonlítgatják a két Pac-Man konverziót, sőt a Colecovisionnak is hogy odavágnak, mert arra nem jelent meg ugyan hivatalosan a Pac-Man, de egy kiegészítővel a gyenge Atari 2600-asat is lehetett rajta tolni.
www.youtube.com/watch?v=aeGBf5lnhhY
(bár ebben az évszámok nem stimmelnek.
2600 Pac-Man: 1981, ColecoVision & 5200: 1982
Mondjuk az 5200 már 1979 óta készülgetett.)

De nézzétek meg az Indiana Jones-os játékot is. Az szarabb mint az ET, csak nem hypeolták annyira be, és nem költött a licenszére az Atari 25 milkát. A reklámjában majdnem konkrétan kijelentik, hogy mire lehet számítani.
IJ:
www.youtube.com/watch?v=Y3rc65qS4Ok
ET:
www.youtube.com/watch?v=_Bn192kSsMw
IJ reklám:
www.youtube.com/watch?v=6AePVy78r_Y
ET reklám:
www.youtube.com/watch?v=o8JtRmnISUg

@Bobby Newmark:
Az ET korabeli megjátékosítását egész értékelhetőnek tartom. Van címképernyője, az ET főcímdalából is egy részlet prüntyögve eközben, van története, van végződése, a grafika is elég jó 1982-es Atari 2600 szinthez mérten (ez már több mint amit a legtöbb 2600-as játék el tud mondani magáról). A játékmenet.. hát el kell olvasni a kézikönyvet, jajj istenem. Még csak nem is úgy van mint C64-en, hogy sokan kalózmásolathoz jutottak hozzá kézikönyv nélkül. Végig lehet azt játszani. Mondjuk az Atari 2600-on az ilyen kalandjátékszerű kivitelezés nem igazán lehetséges (meg 82-ben nem is nagyon volt minta még rá, max az Adventure), úgyhogy megletősen szokatlan és kiforratlan lett. De hát most mihez tudott volna kezdeni a fejlesztő? Ugyebár a 2600-on a legnépszerűbb játékok egy-két pixeles "űrhajós" lövöldözős marhaságok voltak, vagy pedig Pac-man klónok. Az ET filmben se nem lövöldöztek, se nem zabáltak fel mindent. Alapjaiban véve hű maradt a film történetéhez. Az időkorlát nekem is gyenge kifogásnak tűnik, legalább is önmagában.
Még ha több ideje is lett volna, akkor sem hiszem, hogy olyan sokkal másabb játék született volna. A játék egyik legidegesítőbb dolgai az árkok, azt esetleg ki tudta volna a fejlesztő küszöbölni vagy finomítani rajta több idővel, de csak talán, lehet hogy még úgy is ilyen lett maradt volna, ha a fejlesztő nem teszteli saját maga, ami nem volt kötelező neki. Akkoriban meg még nem is létezett bétatesztelés.

A technikai körülmények és dokumentációk meg aztán elég primitívek voltak még anno. Konzolt programozni max assemblyben lehetett papírral, ceruzával, meg ROM forrasztóval. Adott 128 bájt RAM és 8KB ROM, a vezetés nem hajlandó extra memóriát biztosítani a költségvetés miatt. Adottak a gépnek a hardveres feautre-jai, amiknek vannak király képességei és orbitális hátulütői. Ilyenek a hardveres spriteok, amiből 4 lehet egyszerre a képernyőn, és max csak 8 pixel szélességűek lehetnek, de fel lehet nagyítani őket 2-szeresre és 4-szeresre (ormótlanul kockás eredményt kapva). Az ütközésézékelés itt meg teljesen pixel alapon működik, tehát az oldalnézetes objektumok valójában egy felülről nézett 2D-s síkban mozognak. Ezenkívűl még vannak néhány lövedékek és pár pixelre limitált háttér objektumok (ebből áll a főcímkép is). Semmi bittérkép vagy karakterkészlet. Ezekből kellett gazdálkodni, nem hiszem hogy a fejlesztő hat hétben leállt volna magának saját objektumokat kódolni, ami ráadásul talán még fel sem fért volna a cartridge-ra, meg nem is nagyon volt még példa anno példa rá. Az, hogy a mai Ataris demoscene milyen remekműveket ont magából, a cross-assemblereikkel meg a több évtizedes tudásbázissal és trükkökkel az egy dolog. Nekik nem kell egy egész filmet játszhatóan és mindenféle kötöttségek mellett feldolgozniuk, csak pár effektet meg zenét nyomatniuk.

Úgyhogy szerintem maga a játék, még ha nem is túl élvezhető, de egy elég jó próbálkozás volt az adott körülmények között. A hibákat sokkal inkább a vezetésben kellene keresni, akik pazarolták a pénzt és nem gondolkodtak előre.
Grath cimbi Tumblr-oldalán futottam bele, aztán Facebookon is szembejött a lenti hirdetés, ami állítólag egy 1981-es Atari-reklám. A vak Stevie Wonder hirdeti rajta az Atari 2600-at, hogyaszongya: "Ha tudnék videojátékokkal játszani, tutira az Atarit választanám!" Nem éppen…..
Elég sokat dolgoztam a lenti cikkel, de korántsem teljes. Feltúrtam az újságaimat régi (főleg nyolcvanas évekbeli) reklámokért, hirdetésekért. Ilyesmi már volt a blogon, akkor csak külföldi hirdetésekkel, most viszont magyarok jönnek. Amikor elkezdtem dokumentálni a szegény ember…..
Wertzui 2014.02.09 23:46:58
@Void Bunkoid:
(na jó még egy komment kivágnak leszólnak spammelésért)
www.youtube.com/watch?v=7v75QpvISUs
*Kinectes kisgyereknek mutatnak egy joystickot egyetlen nagy piros gombbal*
"Ezzel hogy kell lőni?"
IDDQD Hétvégi játékcsaj: Epona 2014.02.09 12:03:36
Két hete nagyon ment a finnyogás Mila Kunisra, azóta készülök a nemes bosszúra, és most jött el az ideje. Tessék, kaptok egy lovat játékcsaj gyanánt. Epona ugyanis Link (a Zelda-sorozat főszereplője) hátasa, és kanca. Jó, igazából nem csak bosszúból került ide, a rovatba…..
Wertzui 2014.02.09 22:35:45
@manson karcsi: Nem néztem meg mi van a link mögött, de most már azt mondom, hogy inkább az, mint valami pónis buziság! A DeviantArt tele van azzal a szeméttel.
Nemrég jelent meg az Arkham Origins, ennek apropóján emlékezzünk meg három régi Batman-játékról. Ezek külön-külön talán nem érnének Heti retrót, de együtt igen. És ez az alibiposzt (mert lesz benne némi reciklátum is egy régi gurus cikemből) nekem is jó alkalom, hogy…..
Wertzui 2013.11.21 22:45:51
@B-Bird: Újra "tervezték"!? Ne nevettes :D
IDDQD Így robban darabokra egy PS4 2013.11.19 11:50:14
Talán ismeritek itt páran Richard Ryan YouTube-csatornáját, a RatedRR-t. Elég népszerű műsor, 277 ezer lájkolója van a Facebook-oldalának, a műsor témája pedig a fegyver. Sőt, ez már fegyverpornó: Ryan nagy élvezettel mutatja be 50 ezer fps-re lassítva a különféle…..
Újabb jajkiáltás érkezett a bloghoz: tegnapi posztunkon felbuzdulva Nándor kérte az elképesztő kollektív lexikális tudással bíró kommuna segítségét. Szervusz, Nándor, kérlek, állj a mikrofonhoz: Még nagyon fiatal voltam, most sem vagyok sokkal idősebb, de amire emlékszem…..