Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Fradista Utazó

613 bejegyzést írt és 773 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Aalten a Rajna alsó folyása mentén, a folyó jobb oldalán, attól kb. harminc kilométerre található. A falu a karoling-kortól lakott, de igazán jelentős sosem volt. ..
Fradista Utazó 2025.09.24 15:47:22
@gigabursch: Sokat nem kell, nyáron sokáig nem raktam ki semmit. Itt nem kifejtendő okokból nincs sok anyagom tartalékban, és nem akarok belőlük kifutni.
Bár már jártam előtte Bécsben, a Bécs folyó (Wienfluss) felett átmenő metróhíd felett átmenő gyalogoshidat az 1995-ös "Mielőtt felkel a Nap" című filmben láttam először. A metró hídját (Zollamtsbrücke) 1900-ban az akkor még gőzüzemű Stadtbahn számára építették, ami ezen a részen közvetlenül a…..
Fradista Utazó 2025.09.18 07:57:30
@Hamster: be akartam szólni, hogy nem jó a Google-linked, mármint oda mutat, amit akartál, csak feleslegesen hosszú. És be akartam ide tenni az optimális inket. Mire azt mondta a blog.hu, hogy "Üzenetedben olyan kifejezést vagy linket használtál, ami tiltott. Fogalmazd át és küldd el újra!". És ezt a Google-Maps-linkre írta...
Fradista Utazó 2025.09.18 09:29:41
@Hamster: Na, nézzük, most egy másik helyszín, csak teszt. Ez se ment át.
maps.app.g00.gl/cZzpqdBH6PXZYBNz5

A 00 helyén eredetileg oo volt. Úgy nem ment át. Így igen.
A már hosszabb nevű Gladbachról, nevének kialakulásáról a Mária Mennybevétele templom kapcsán már írtam. Attól kb. százhúsz méterre délre áll a ma bemutatandó apátsági templom. ..
A 41-es villamos sokáig mostohagyermeke volt a budai tömegközlekedésnek: eredetileg Budaörsig járt, de '72-ben a belső végén visszavágták Budafok kocsiszínig, majd '77-ben a külsőn Kamaraerdőig. '93-ban sokak meglepetésére visszahosszabbították a Körtérig, aztán 2002-ben mégis el akarták vágni a…..
Fradista Utazó 2025.08.16 12:09:38
@cserepfalva: Pedig azok az autók harminc, negyven centivel keskenyebbek a ZiU 5-nél. És látod, már azok is problémát okoznak a mai úthálózaton.
Fradista Utazó 2025.08.16 12:12:13
@nyelv-ész: A pesti utcák persze valóban nem voltak szélesebbek, túlnyomórészt ugyanazok a házak álltak ugyanott, ahol most.
De egyrészt akkor azért nem volt az utcák mindkét oldala teleparkolva, másrészt nem volt sok kanyarodósáv és társaik, szóval sok helyen, ahol most három sáv van felfestve, akkoriban egyáltalán nem volt felfestés, és csak két járműnek kellett elférnia egymás mellett.
Fradista Utazó 2025.08.17 11:49:37
@nyelv-ész: Az, hogy az önjáró trolira és az elektromos buszra nem ugyanolyan jogsi kell, mert az egyik piros a másik kék, tényleg vicces. De ennek a ZiU5 szélességéhez azért kevés köze van :-)
HamPLÓ Fogaskerekű fennakadás 2025.08.10 06:00:00
Egy májusi hétvégén gyermekvasutas gőzmozdonyt fotózni indultunk Jazzcoollal a Széchenyi-hegyre, aztán Városmajorban azt vettük észre, hogy csak nem akar jönni a fogaskerekű. A BudapestGO alkalmazásban látszott, hogy az Adonis utcai megállóban két szerelvény is áll, aztán jött egy harmadik, ami…..
Tudom, van akinek egy-egy ilyen videó annyiból áll, hogy "egyik hajó, másik hajó, harmadik hajó, vége" - bár az úszó busz szerintem mindenkinek feltűnik, hogy valami más :) Mindenesetre továbbra is megpróbálom közelebb hozni a témát mindenkihez azzal, hogy jó sok magyarázó feliratot írtam hozzá. Az…..
Fradista Utazó 2025.07.26 20:32:43
@gigabursch: A Rajna németországi szakaszán is óriási hajóforgalom van, még a nagyvárosokon kívül is.
flic.kr/p/25N1chi
Fradista Utazó 2025.07.26 21:49:14
@Hamster: Amszterdam egész más, ott ugye a belvárosi csatornák meg sem közelítik a Duna vagy a Rajna méreteit. Cserében viszont van tengerpart, ahol meg tudnak állni akkora szállodahajók, mint egy kisebb lakótelep.
Szerintem Rotterdamban is jóval kisebb a hajóforgalom, mint Budapesten (mármint bent a városban, mert az Europoort persze más kategória).
Külföldi villamosüzemek meglátogatásakor a normál forgalom kipróbálása mellett igyekszem megkeresni a helyi tömegközlekedési múzeumot is, vagy legalább feljutni valami nosztalgiamenetre. És van, hogy eleve valamilyen régi villamosokkal kapcsolatos esemény miatt megyek valahova: Egy itt egy…..
Fradista Utazó 2025.07.17 21:54:22
@nyelv-ész: Próbáltam rákeresni, de olaszul se találtam semmit.
Olaszország északnyugati részén, Piemonte, Lombardia, Emilia-Romagna, Toscana, minden villamos és HÉV-jellegű vasút 1.445mm-es nyomtávval épült az 1860-as évektől. Ill. volt egy csomó méteres is, de az 1.445 volt a helyi "normál" nyomtáv. De nem találtam meg, miért annyi, és nem egy centivel kevesebb, mint máshol.
Többször emlegettem már a blogban a Sky Channel, Super Channel, Felej Csenel (© Hofi) szentháromságot, de ezeken kívül is komoly élet volt a gazdagréti lakótelep kábelrendszerén. Az adó annyira a helyi lakosok életének része volt, hogy a "25 éves Gazdagrét" című filmecske konkrétan a kábeltévé…..
Fradista Utazó 2025.07.15 20:59:16
@nyelv-ész: A metróépítés mindenhol több évtizedes projekt. Még Kínában is, pedig ott más a feltételrendszer, mint Európában.
Amikor 2014-ben először jöttem Pozsonyba villamosozni, a főpályaudvarhoz vezető vonal le volt zárva a pálya rossz állapota miatt, és egyetlen alacsonypadlós villamosuk se volt, mindent a különböző korú - magaspadlós - Tatrák vittek. Most viszont hétvégén a jelek szerint csak minimális számú régi…..
Fradista Utazó 2025.07.03 20:17:17
@Hamster: Olyan motívumoknál, ahol az optika kevésbé játszik szerepet, a telefonnal bizony, éppen ezért, jobb képeket lehet csinálni, mint egy hagyományos fényképezőgéppel. De aztán máshol meg előjönnek az optika korlátai.
Fradista Utazó 2025.07.04 07:57:16
@Hamster: Az életérzést maximálisan meg tudom érteni, vén hülyék vagyunk mi már...
A másik feléhez. Ezek a képek pl. mind telefonnal készültek. Amikor nappal szemben fényképeztem, azok egyértelműen sokkal jobbak, mint klasszikus fényképezőgéppel lettek volna, de a többi is teljesen korrekt még 1280x960-as méretben is. Nekem otthon persze megvan az eredeti méret is, eléggé bele kell nagyítani, hogy lásd a problémákat.
rajnaikozepkor.blog.hu/2024/12/10/az_eetheni_reformatus_templom
(Ilyen nyílt terepen, egy templomot, ami évszázadok óta ugyanott áll, jó fényviszonyok közt fényképezni, hát, az a többszörösére növelné a költségeket és az időráfordítást is).
A historizmus egy építészeti irányzat, amely rég letűnt korok építészeti jellemzőihez nyúl vissza. A historizmus gyökerei a kora újkori Angliára nyúlnak vissza, de igazi virágkorát a XIX. század közepétől az első világháborúig terjedő évtizedekben élte. ..
Olef az azonos nevű folyó partján fekszik az Eifel-hegység északi sarkában. A falut valamikor a második évezred elején alapíthatták, sosem volt igazán jelentős...
Fradista Utazó 2025.06.18 08:43:05
A Köln közelében lévő településre a XI. században hozták el Szent Walburga ereklyéit. A helységet azóta nevezik Walburga-hegynek (Walberberg), a templomot is Walburga tiszteletére szentelték...
Fradista Utazó 2025.06.11 11:01:54
@Hamster: A 90-es években a német vasút nézett ki hasonlóan. OK, teljesen lepusztult kocsik nem voltak jellemzőek, de akkoriban annyiféle fényezés volt, amihez képest a mai magyar helyzet is egész konszolidált.
De azért még ma is van pl. ilyen:
flic.kr/p/2qc8jS9
Fradista Utazó 2025.06.11 13:52:41
@Hamster: A DB és a MÁV versenyeznek Európa legmegbízhatatlanabb vasútjának címéért, és momentán a MÁV áll nyerésre, de éles a verseny.
Volt egy időszak, amikor a személy- és gyorsvonati kocsik jópár különböző festésben jártak (zöld-fehér, piros-fehér, tiszta piros, ezüst), és simán keveredtek azonos szerelvényen belül is. Aztán a 2000-es évekre már egységesen Verkehrsrot lett kb. minden.
Delft Hága és Rotterdam közt fekszik, már a középkor második felében is virágzó város volt. A városközpontban az egyik csatorna mellett a XI. században épült fel az első komolyabb templom. Ezt azóta annyiszor átépítették, hogy az eredeti állapotáról szinte semmit nem tudunk.  A XIII. század közepén…..
Nemrég amerikai autókat nézegettünk, most menjünk át a Vasfüggöny ismerősebbik oldalára, és nézzük meg a keleti felhozatalt! Már amennyire a Zsigulik keletiek voltak az olasz pedigréjükkel! Ezek a kocsik szerintem abban a korban és kategóriában kimondottan szépek voltak, a taljánok jól…..
Fradista Utazó 2025.06.10 09:04:12
A Worm folyócska felett 1104-ben alapították az ágostonos apátságot. A templomot nem sokkal ezután kezdték el felépíteni, a szentélytől nyugat felé haladva, a korhoz illő stílusban. ..
Még két éve sincs, hogy azt írtam, a Balaton körül a gyanútlan utazó bármikor belefuthat egy oldtimer találkozóba. Itthon rendszeresen beírom a naptárba, hogy ekkor és ekkor, itt és itt lesz ehhez hasonló rendezvény, aztán soha nem megyek el rájuk. De nem is kell, mert a tónál az ember leszáll a…..
Fradista Utazó 2025.05.31 22:35:34
@Hamster: vazza, most nézem, az eredeti (1971) és a remake (200) közt 29 év volt, és azóta eltelt még 25.
Az Eifel-hegységben, az Olef folyó völgye fölé magasodó hegyen álló reifferscheidi vár első temploma a XII. században épült. A templom hagyományos keleti tájolású, a vár délkeleti sarkára épült, úgy, hogy a déli mellékhajó külső fala egyben a várfal része is volt. ..
Konzenben valamikor a frank korban létesült egy uradalom. Erről ma inkább csak régészeti emlékeink vannak, ahogy azt sem tudjuk, mikor épült fel az ottani templom.  Egyes kutatók Nagy Károly korára gondolnak, az viszont biztos, hogy a Szent Pongrácról elnevezett kápolna nem lehet későbbi, mint a…..
Közlekedésmániás pályafutásom és a villamosos weboldalam egyszerre indult 2000-ben. Akkor úgy éreztem, hogy túl későn kezdtem. Amikor az első fényképezőgépemet megkaptam, még fotózhattam volna régi villamosokat az 56-oson vagy a külső Váci úton, de eszembe se jutott, hogy a tujákkal nem csak utazni…..
Fradista Utazó 2025.05.16 12:03:31
@Hamster: Teljes listát, összefoglalót, nem ismerek. De tudok autópályát, amin napi 300 autó megy (ez egy falusi bekötőút forgalma). Elég látványos eset volt az alicantei kettes villamos, amit nagy csinnadrattával átadtak, és rögtön ez után be is zárták, mert az üzemeltetésére nem volt pénz (aztán ez annyira ciki volt, hogy évekkel később valahogy mégis megoldották, és ma is üzemel).
Fradista Utazó 2025.05.16 22:14:33
@gigabursch: Lehet, de a sarki büfé nem száll be a tömegközlekedés finanszírozásába.
Fradista Utazó 2025.05.20 09:47:40
@Hamster: De egyébként itt is kijön az, ami Magyarországon is rendszerses téma. Kölnben évről évre tovább ritkítják a járatokat, mert nincs pénz a meglévő szolgáltatási szint fenntartására. Eközben több évnyi éles vita után döntöttek arról, hogy alagútba viszik a kelet-nyugati villamostengely központi részét. Arra van pénz, mert azt más forrásból lehet finanszírozni, nem a város folyó költségvetéséből.
A Sauer völgyében álló Willibrord-bazilikáról már korábban írtam. Luxemburg legősibb városában azonban a bazilika felett, egy dombon, árválkodik egy másik templom, amit sok turista észre se vesz. ..
HamPLÓ Négy troli 2025.05.12 06:00:00
Pozsony 2025-ben is megtartotta a "Város Napjai" című rendezvényt, mely kapcsán április utolsó hétvégéjén régi tömegközlekedési járművek járták a szlovák főváros utcáit. Ebben a blogban ha tömegközlekedésről van szó, általában a vaskerekűeknél kötök ki, de most inkább azt a négy trolit mutatnám be,…..
Fradista Utazó 2025.05.13 07:37:17
@nyelv-ész: Az új autóknál valóban. A teljes járműállományban meg mélyen 50% alatt. Pont azért, mert ott is tíz év felett van a személygépkocsik átlagéletkora.
Fradista Utazó 2025.05.13 07:42:49
@Hamster: Az az érdekes, hogy mára a benzines és a dízel autók is annyira tiszták, a városi levegő annyira tiszta, hogy az elektromos átállás nem hozna drasztikus változást.
Húsz éve a városi tömegközlekedés melletti fő érvek egyike volt a levegő minősége. Az mára gyakorlatilag megoldódott anélkül, hogy érdemben a tömegközlekedés irányába változott volna a modal split (sőt...).
Éppen ezért a villanyautózás mellett ma a szinte egyedüli érv a CO2-kibocsátás, a klíma. Mintha nem lenne mindegy, amikor Kína CO2-kibocsátása havonta nő(!) annyival, mint Magyarország teljes kibocsátása.
A dugóknak meg megvan az a tulajdonsága, hogy újragenerálják magukat. Ha csökken a forgalom, az autózás gyorsabb lesz, többen a tömegközlekedésről átállnak az autózásra, és vagyunk, ahonnan indultunk. Szóval tényleg úgy van, a körúton sose fog csúcsidőben haladni a forgalom :-)
Fradista Utazó 2025.05.13 07:49:49
@nyelv-ész: A kínai nagyvárosokban ma is jellemző a szmog. Miért? Mert azt nagyrészt nem a közlekedés okozza. Egy húszmilliós városban amúgy se fér el annyi autó, hogy az borítaná füstködbe a várost.
Pekingben a napokban, napsütéses időben, folyamatosan határérték felett volt a szálló por. Télen, amikor hideg van és nyomott a levegő, látsz mostanság is olyan értékeket, amiket a Budapesten használatos műszerekkel már mérni se lehetne (több száz mikrogramm).
Bocholt a frank kor óta lakott, városi rangot a XIII. században kapott. A XIX. század végétől az iparosodás során a sokszorosára nőtt a népessége, de a középkor nagy részén is ezer fő körüli város volt. ..