Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Fradista Utazó

616 bejegyzést írt és 781 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
(sóhaj) Hát, ha tavaly és tavalyelőtt megcsináltam, akkor idén is ki kell elégítsem a tömegek információigényét arra vonatkozóan, hogy mennyit hajóztam a Balatonon. Piszkos meló, de valakinek meg kell csinálnia :) A Kelén nosztalgiahajó idei utolsó sétajárata után visszatért a siófoki kikötőbe Az…..
A kis gótikus templom az Olef folyó és a hegyoldal közt a gótikus korszak legvégén, 1512-ben épült. ..
HamPLÓ Pótos nosztalgia 2025.11.01 18:00:00
Néhány éve csodaként éltem meg, hogy nem csak hogy lett egy hetvenes évekbeli BKV állapotú favázas motorkocsija a városnak, de még egy hozzá passzoló pótkocsit is felújítottak, mellyel együtt közlekedhet. Mindez azért volt hatalmas dolog, mert évtizedeken át álmodozni se volt érdemes arról, hogy…..
Fradista Utazó 2025.11.02 08:45:56
@nyelv-ész: Varjasiné? :-)
Az elmúlt két évben lazára vettem az immár csak évi egy balatoni retróhétvégén részvételt, igaz, a program is soványabb lesz évről-évre. Vagy csak nagyon el voltunk kényeztetve az első néhány alkalommal? 2025 a most hatvanéves Szergejekről szólt; kár, hogy úgy ünnepeljük ezt a kort, hogy közben még…..
Fradista Utazó 2025.10.23 16:35:36
@Hamster: A világ változik. A mai fiatal korosztály már az ilyen tartalmakkal, hogy egy weboldalon van valami szöveg meg képek, nem nagyon tud mit kezdeni.
A lotaringiai város egyik legrégebb templomát a karoling korban építették, Szent Eucarius legendás trieri püspök tiszteletére (Trier kb. száz kilométerrel Metz alatt fekszik, szintén a Mosel partján). ..
Szerencsésebb lett volna, ha 2003 áprilisának utolsó napján kölcsönkérek valakitől legalább egy VHS kamerát, de sajnos nem készültem arra, hogy a tanuló Tatra szerelvény a Thököly úton át fog Józsefvárosból Újpestre menni, úgyhogy jobb híján a digi fényképezőgépemmel próbáltam megörökíteni a…..
Érdekes, hogy már az én életemben mekkorát változtak a dolgok: kiskoromban még csak épült a Duna-Majna-Rajna-csatorna, amitől akkoriban a világ megváltását várták, de azóta elkészült, és azt mondják, hogy leginkább a szállodahajók működését forradalmasította, az összeurópai szállítmányozást nem. A…..
Fradista Utazó 2025.10.13 18:49:29
Na igen, a Duna Kelheim felett azért eggyel kisebb folyó, mint amit mit ismerünk amúgy, de azért Eschingentől lefelé így is egy jelentős folyó.
Én amúgy voltam a Duna forrásánál (már legalábbis kettőnél a háromból), ott egy dinnyehéjjal még el is lehetne torlaszolni.
flic.kr/p/nDNh45
És igen, az is igaz, hogy, ha a rómaiak ezt annak idején be nem nézik, akkor József Attila is arról írhatott volna verset, hogy zavaros bölcs és nagy volt az Inn.
Btw., ezt már tavaly is írtam, én voltam a Walhallánál és a Befeiungshallében is. Igaz, nem egy napon, hanem tízévnyi különbséggel :-)
flic.kr/s/aHsjQ5kyDy
flic.kr/s/aHBqjBHrFo
2024 novemberének utolsó napján végre olyan vonattal utazhattam a Gyermekvasúton, amit az a mozdony vontatott, ami gyerekkoromban a Széchenyi-hegyi állomáson szoborként volt kiállítva. Jó hosszú út vezetett a talapzattól a talpraállásig: ha jól számolom, akkor kb. húsz év eltelt közben, de…..
A kis falu temploma a XII. században épült, a kornak megfelelően román stílusban...
Aalten a Rajna alsó folyása mentén, a folyó jobb oldalán, attól kb. harminc kilométerre található. A falu a karoling-kortól lakott, de igazán jelentős sosem volt. ..
Fradista Utazó 2025.09.24 15:47:22
@gigabursch: Sokat nem kell, nyáron sokáig nem raktam ki semmit. Itt nem kifejtendő okokból nincs sok anyagom tartalékban, és nem akarok belőlük kifutni.
Bár már jártam előtte Bécsben, a Bécs folyó (Wienfluss) felett átmenő metróhíd felett átmenő gyalogoshidat az 1995-ös "Mielőtt felkel a Nap" című filmben láttam először. A metró hídját (Zollamtsbrücke) 1900-ban az akkor még gőzüzemű Stadtbahn számára építették, ami ezen a részen közvetlenül a…..
Fradista Utazó 2025.09.18 07:57:30
@Hamster: be akartam szólni, hogy nem jó a Google-linked, mármint oda mutat, amit akartál, csak feleslegesen hosszú. És be akartam ide tenni az optimális inket. Mire azt mondta a blog.hu, hogy "Üzenetedben olyan kifejezést vagy linket használtál, ami tiltott. Fogalmazd át és küldd el újra!". És ezt a Google-Maps-linkre írta...
Fradista Utazó 2025.09.18 09:29:41
@Hamster: Na, nézzük, most egy másik helyszín, csak teszt. Ez se ment át.
maps.app.g00.gl/cZzpqdBH6PXZYBNz5

A 00 helyén eredetileg oo volt. Úgy nem ment át. Így igen.
A már hosszabb nevű Gladbachról, nevének kialakulásáról a Mária Mennybevétele templom kapcsán már írtam. Attól kb. százhúsz méterre délre áll a ma bemutatandó apátsági templom. ..
A 41-es villamos sokáig mostohagyermeke volt a budai tömegközlekedésnek: eredetileg Budaörsig járt, de '72-ben a belső végén visszavágták Budafok kocsiszínig, majd '77-ben a külsőn Kamaraerdőig. '93-ban sokak meglepetésére visszahosszabbították a Körtérig, aztán 2002-ben mégis el akarták vágni a…..
Fradista Utazó 2025.08.16 12:09:38
@cserepfalva: Pedig azok az autók harminc, negyven centivel keskenyebbek a ZiU 5-nél. És látod, már azok is problémát okoznak a mai úthálózaton.
Fradista Utazó 2025.08.16 12:12:13
@nyelv-ész: A pesti utcák persze valóban nem voltak szélesebbek, túlnyomórészt ugyanazok a házak álltak ugyanott, ahol most.
De egyrészt akkor azért nem volt az utcák mindkét oldala teleparkolva, másrészt nem volt sok kanyarodósáv és társaik, szóval sok helyen, ahol most három sáv van felfestve, akkoriban egyáltalán nem volt felfestés, és csak két járműnek kellett elférnia egymás mellett.
Fradista Utazó 2025.08.17 11:49:37
@nyelv-ész: Az, hogy az önjáró trolira és az elektromos buszra nem ugyanolyan jogsi kell, mert az egyik piros a másik kék, tényleg vicces. De ennek a ZiU5 szélességéhez azért kevés köze van :-)
HamPLÓ Fogaskerekű fennakadás 2025.08.10 06:00:00
Egy májusi hétvégén gyermekvasutas gőzmozdonyt fotózni indultunk Jazzcoollal a Széchenyi-hegyre, aztán Városmajorban azt vettük észre, hogy csak nem akar jönni a fogaskerekű. A BudapestGO alkalmazásban látszott, hogy az Adonis utcai megállóban két szerelvény is áll, aztán jött egy harmadik, ami…..
Tudom, van akinek egy-egy ilyen videó annyiból áll, hogy "egyik hajó, másik hajó, harmadik hajó, vége" - bár az úszó busz szerintem mindenkinek feltűnik, hogy valami más :) Mindenesetre továbbra is megpróbálom közelebb hozni a témát mindenkihez azzal, hogy jó sok magyarázó feliratot írtam hozzá. Az…..
Fradista Utazó 2025.07.26 20:32:43
@gigabursch: A Rajna németországi szakaszán is óriási hajóforgalom van, még a nagyvárosokon kívül is.
flic.kr/p/25N1chi
Fradista Utazó 2025.07.26 21:49:14
@Hamster: Amszterdam egész más, ott ugye a belvárosi csatornák meg sem közelítik a Duna vagy a Rajna méreteit. Cserében viszont van tengerpart, ahol meg tudnak állni akkora szállodahajók, mint egy kisebb lakótelep.
Szerintem Rotterdamban is jóval kisebb a hajóforgalom, mint Budapesten (mármint bent a városban, mert az Europoort persze más kategória).
Külföldi villamosüzemek meglátogatásakor a normál forgalom kipróbálása mellett igyekszem megkeresni a helyi tömegközlekedési múzeumot is, vagy legalább feljutni valami nosztalgiamenetre. És van, hogy eleve valamilyen régi villamosokkal kapcsolatos esemény miatt megyek valahova: Egy itt egy…..
Fradista Utazó 2025.07.17 21:54:22
@nyelv-ész: Próbáltam rákeresni, de olaszul se találtam semmit.
Olaszország északnyugati részén, Piemonte, Lombardia, Emilia-Romagna, Toscana, minden villamos és HÉV-jellegű vasút 1.445mm-es nyomtávval épült az 1860-as évektől. Ill. volt egy csomó méteres is, de az 1.445 volt a helyi "normál" nyomtáv. De nem találtam meg, miért annyi, és nem egy centivel kevesebb, mint máshol.
Többször emlegettem már a blogban a Sky Channel, Super Channel, Felej Csenel (© Hofi) szentháromságot, de ezeken kívül is komoly élet volt a gazdagréti lakótelep kábelrendszerén. Az adó annyira a helyi lakosok életének része volt, hogy a "25 éves Gazdagrét" című filmecske konkrétan a kábeltévé…..
Fradista Utazó 2025.07.15 20:59:16
@nyelv-ész: A metróépítés mindenhol több évtizedes projekt. Még Kínában is, pedig ott más a feltételrendszer, mint Európában.
Amikor 2014-ben először jöttem Pozsonyba villamosozni, a főpályaudvarhoz vezető vonal le volt zárva a pálya rossz állapota miatt, és egyetlen alacsonypadlós villamosuk se volt, mindent a különböző korú - magaspadlós - Tatrák vittek. Most viszont hétvégén a jelek szerint csak minimális számú régi…..
Fradista Utazó 2025.07.03 20:17:17
@Hamster: Olyan motívumoknál, ahol az optika kevésbé játszik szerepet, a telefonnal bizony, éppen ezért, jobb képeket lehet csinálni, mint egy hagyományos fényképezőgéppel. De aztán máshol meg előjönnek az optika korlátai.
Fradista Utazó 2025.07.04 07:57:16
@Hamster: Az életérzést maximálisan meg tudom érteni, vén hülyék vagyunk mi már...
A másik feléhez. Ezek a képek pl. mind telefonnal készültek. Amikor nappal szemben fényképeztem, azok egyértelműen sokkal jobbak, mint klasszikus fényképezőgéppel lettek volna, de a többi is teljesen korrekt még 1280x960-as méretben is. Nekem otthon persze megvan az eredeti méret is, eléggé bele kell nagyítani, hogy lásd a problémákat.
rajnaikozepkor.blog.hu/2024/12/10/az_eetheni_reformatus_templom
(Ilyen nyílt terepen, egy templomot, ami évszázadok óta ugyanott áll, jó fényviszonyok közt fényképezni, hát, az a többszörösére növelné a költségeket és az időráfordítást is).
A historizmus egy építészeti irányzat, amely rég letűnt korok építészeti jellemzőihez nyúl vissza. A historizmus gyökerei a kora újkori Angliára nyúlnak vissza, de igazi virágkorát a XIX. század közepétől az első világháborúig terjedő évtizedekben élte. ..
Olef az azonos nevű folyó partján fekszik az Eifel-hegység északi sarkában. A falut valamikor a második évezred elején alapíthatták, sosem volt igazán jelentős...
Fradista Utazó 2025.06.18 08:43:05
A Köln közelében lévő településre a XI. században hozták el Szent Walburga ereklyéit. A helységet azóta nevezik Walburga-hegynek (Walberberg), a templomot is Walburga tiszteletére szentelték...
Fradista Utazó 2025.06.11 11:01:54
@Hamster: A 90-es években a német vasút nézett ki hasonlóan. OK, teljesen lepusztult kocsik nem voltak jellemzőek, de akkoriban annyiféle fényezés volt, amihez képest a mai magyar helyzet is egész konszolidált.
De azért még ma is van pl. ilyen:
flic.kr/p/2qc8jS9
Fradista Utazó 2025.06.11 13:52:41
@Hamster: A DB és a MÁV versenyeznek Európa legmegbízhatatlanabb vasútjának címéért, és momentán a MÁV áll nyerésre, de éles a verseny.
Volt egy időszak, amikor a személy- és gyorsvonati kocsik jópár különböző festésben jártak (zöld-fehér, piros-fehér, tiszta piros, ezüst), és simán keveredtek azonos szerelvényen belül is. Aztán a 2000-es évekre már egységesen Verkehrsrot lett kb. minden.