Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Fradista Utazó

564 bejegyzést írt és 689 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A hollandia Zwolle városában egyből egymás mellett, ill. mögött áll két gótikus templom. Ennek ellenére nem sikerült nemhogy egy tengelyre, de még egy irányba se építeni őket. Mai cikkünk tárgya (a légifotón jobbra) szinte precízen keleti tájolású, míg a korábban bemutatott Mária-templom ettől…..
HamPLÓ És ebben is van Nohab! 2024.04.26 17:00:00
A képválogatás második részében járunk néhány helyen a MOL-toronytól kezdve Nagymaroson át Esztergomig, de a végén persze megint a Balatonnál kötünk ki :) És ebben is van Nohab!A 2023-as év különböző peronokon Nagymarostól Komáromig, Kelenföldtől Révfülöpig..
Fradista Utazó 2024.05.02 11:44:14
@Hamster: Tegnap a hosszú IC húsz percet állt Liege-Guillemins állomáson. Jó, ennek biztos volt valami oka, franciául kétszer be is mondtak valamit, de azt én nem értettem. Nem is ez a lényeg.
Húsz perc késéssel elindult a vonat. Úgy, hogy előttünk két perccel, amúgy pontosan, kiengedték az aacheni (akarom mondani Aix-la-Chapel Hbf-ig közlekedő) személyt, amit persze már Anglers-nél utolértünk, és onnan kezdve kínlódtunk mögötte. Na, ilyen azért Magyarországon, biztosan előfordul néha, de nagyon nem jellemző.
Fradista Utazó 2024.05.02 19:38:11
@Hamster: Nem, a holland stabilan nagyon magas színvonalon szolgáltat. Az utastájékoztatással kapcsolatosan volnának észrevételeim, de amúgy nagyon rendben van a holland vasút. A belga egy polccal lejjeb játszik, de ott kb. stabil.
Fradista Utazó 2024.05.03 12:05:28
@Hamster: A Deutsche Bahn gyakorlatilag elszabadult hajóágyúként működik, milliárdos veszteségeket halmozva, 35 milliárd euró adóssággal. A borzasztó rossz, és a politika által legalábbis tolerált gazdálkodás eredményét aztán más területen, pl. a karbantartás elhanyagolásával igyekeznek kiegyenlíteni. Teljesen mindennapos, hogy egy vonat, és ez lehet ICE vagy mellékvonali motorvonat, menet közben elromlik, mindennaposak a bizberzavarok.
És egy olyan vonalon, mint Köln - Bonn - Koblenz - Mainz, ami papíron teljesen feszített menetrenddel megy, a legkisebb zavar elég, hogy bedőljön az egész. És ha egy Frankfurt - Drezda IC vagy egy Dortmund - Bécs ICE verődik el Bonnban, az végiggyűrűzik a fél országon. De még nálunk, a szó szerint semmilyen más vonallal sehol konfliktusba nem kerülő S-Bahnon is gyakori, hogy egy járat nem jön, mert vagy személyzet nem jutott rá, vagy működőképes motorvonat, esetleg se-se.
Ami számomra felfoghatatlan, az a Nightjet Wien Hbf - Amsterdam Centraal, ami a rendkívül laza menetrend ellenére hoz össze rendszeresen 120 perc feletti késéseket.
Leuscheid a Westerwald északi lejtőin, Bonntól, és ezáltal a Rajnától, kb. 40 kilométerre keletre helyezkedik el. Ma is egy jelentéktelen falu - és akkor képzeljük el ugyanezt a középkorban. De, ahogy más környékbeli templomoknál is láthattuk, pont ilyen helyeken van akár román kori templomoknak is…..
Fradista Utazó 2024.05.02 16:49:19
@gigabursch: Itt félreértés történhetett. A leuscheidi templom sose volt basilica minor. A "bazilika" szó itt egy épíészeti formát jelöl, amit pl. Maria Laach kapcsán is leírtam:
rajnaikozepkor.blog.hu/2014/02/27/a_maria_laachi_apatsag
(Lehet, hogy ezt időnként meg kéne ismételni? A hivatkozott cikk több, mint tíz éves)
Az emberiség az írás feltalálása óta, vagyis az elmúlt 5 évezredben számtalan nagy válságot átélt már. Óriási megrázkódtatás jelentett például Krisztus előtt 1200 évvel az úgynevezett tengeri népek támadása, mely elsöpört számtalan Kis-ázsia kultúrát (pl a Hettita Birodalmat) és teljesen átrajzolta…..
Lipp Kölntől északnyugatra található, a falu történelmének kezdetei több találgatásra adnak alapot, mint biztos ismeretre. Első írásos említése a XII. századból való, de ennél a falu valamivel biztosan idősebb...
A ciszterci apátságot 1212-ben alapították, eredetileg a mai helyétől valamivel keletebbre. Ott némi perpartvar jelentkezett az ingatlanviszonyok terén, ezért tíz évvel később átköltöztek a szerzetesek Marienstattba, a Westerwald hegyei közé, kb. 65 kilométerre keletre Bonntól. ..
Fradista Utazó 2024.04.18 21:28:06
@Puller István: A korábbi helyről ide költözés elég jól dokumentált, teljesen egyértelmű, hogy amikor a szerzetesek 1222-ben ezt a helyet birtokba vették, itt semmilyen épület nem állt.
Herchen a Sieg folyó mentén fekszik, mintegy harminc kilométerre keletre Bonntól és ezáltal a Rajnától. Bár már a középkorban egy nagyobb falu lehetett, történetéről nem sokat tudunk, és amit igen, azt is főként egyházi forrásokból...
Ha a berlini U5-ös hosszabbításához, pláne a kölni földalatti stadtbahn észak-déli vonalához hasonlítjuk, nem épült sokáig a budapesti négyes metró, mégis soknak tűnt átélni. De most nem ezen akarok lamentálni, inkább csak megmutatnám, milyen volt a megnyitó napja. Azóta eltelt tíz év - ki mit lát,…..
Fradista Utazó 2024.03.30 09:50:59
@Madarász Henrik: Az új állomások Moszkvában se úgy néznek ki, mint azok, amik étizedekkel ezelőtt épültek.
Andernach közvetlenül a Rajna partján fekszik, Bonn és Koblenz közt, már a római időkben lakott volt. A városfal mellett a régészeti kutatások szerint már a Karoling-korban állt egy templom, erről ennél sokkal többet nem is tudunk. ..
2022-es utazgatásaimat egy szegedi túrával zártam, jó társaságban, finom ebéddel, de a végére kicsit átfázva. Elsősorban vonali fotókat akartunk csinálni, legalábbis én, mert imádom a kétvágányos, de villamosítatlan vasútvonalak látványát. Valahogy olyan régimódiak. Ez itt persze pont nem, hiszen a…..
Fradista Utazó 2024.03.23 15:31:16
@NAR: Az volt a cél, hogy csökkenjen?
Amay egy kisváros a mai Belgiumban, a Maas (franciásan Meuse) partján. Története a korai középkorig nyúlik vissza, de sosem volt igazán jelentős város. ..
Fradista Utazó 2024.03.20 07:46:33
@gigabursch: Engem a kereszthajó 5/8 lezárásai irritálnak nagyon :-)
Egy eseménydús nap beszámolója következik 2023 szeptemberéből: utaztunk kék gőzmozdony által vontatott régi emeletes vonattal, megsüketültünk egy 424-es sípjától, láttunk különböző (cseh)szlovák gőzösöket és dízeleket, majd a vasúti múzeumból átmentünk a közlekedési vállalat nyílt napjára, ahol…..
HamPLÓ A villamosok zöld rokonai 2024.03.14 06:00:00
Az "Ezres" villamosok gyerekkorom óta nagy kedvenceim, bár én már csak acélvázas kocsiszekrénnyel modernizálva ismerhettem a típust a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján. Aztán a kilencvenes években visszaalakítottak egyet építéskori, azaz fa szekrényvázas kivitelére, azóta ez a kocsi a…..
Fradista Utazó 2024.03.16 17:44:28
@cserepfalva: Ha megnézed, amit Hamster is írt, nem igazán voltak ezek öszvérek, maximum a zöld színük miatt. Ha sárga lett volna, és végig 600V=, az valószínűleg mindenkinek jobb lett volna (csak az akkori jogszabályok nem engedték volna).
Fradista Utazó 2024.03.16 20:30:35
@Hamster: A békási vonal amúgy is kiemelkedik, melléje épült több lakótelep, főleg persze Békásmegyer, de Kaszásdűlő is, a Tímár utcánál is ott vannak száz méterre a panelek, plusz az Árpád hídnál egy nagy csomópontból eszd fel utasokat.
A többinél ezt nem látod.
A törökbálinti vonal király lehetett az 1910-es években, amikor a lovaskocsi volt az alternatíva, de nem véletlen, hogy már '62-ben ment a levesbe, mert tökéletesen versenyképtelen volt. Az, hogy egy zödre festett ezres két pótkocsival végigvánszorog, Budaörsön kanyarogva, Törökbálintig, már hatvan évvel ezelőtt is kevés volt.
Fradista Utazó 2024.03.16 21:21:21
@Hamster: Új felszíni vasutat ma már praktice sehol nem tudsz építeni lakóházak közt. A XIX. században ez még ment, mert nem volt más, ma már teljesen lehetetlen. Max. egy katonai diktatúrában, ahol nem kérdezik, mit szeretnél.
Merten Bonntól kb. húsz kilométerre keletre, a Sieg folyó kanyarulatában fekszik, középkori történelméről lényegében semmit se tudunk, pártucat háznál több sose állt itt. A kedvező földrajzi helyzet (domb a folyó kanyarulata felett) miatt alakult itt valamikor a második évezred elején egy vár és egy…..
A Bonn feletti hegyek közt valamikor a IX.-X. században létesült egy gazdaság, amiből később kinőtt egy komolyabb falu, Oberpleis. Valamikor a XI. században létesült itt egy kisebb kolostor, ennek templomát 1100 körül kezdték építeni. ..
Szent Gallus egy ki tudja hová valósi hittérítő szerzetes volt, a VII. században tevékenykedett a mai Németország déli részén és a mai Svájcban, őrá vezethető vissza a svájci St. Gallen alapítása...
Múltkor (megint) rábukkantam egy régi Danubius Rádiós, sőt: "Radio Danubius"-os szignálgyűjteményre a youtube-on, és elkezdtem gondolkodni, hogy mennyire tudom összerakni a fejemben az időbeli sorrendet, hogyan alakult ki "a" kereskedelmi rádió, mely azóta már el is tűnt. Nos, nem tudtam összerakni,…..
Fradista Utazó 2024.02.26 21:08:25
@Hamster: Ihre Augen sind so blau, tirilli, tirillo, tirillaaaa (nem, nem nyitottam meg a videót. ;-)).
A blog folyamatos követői aligha lepődnek meg, hogy ismét egy, a Westerwaldban fekvő kis faluba kalauzolom az olvasókat. Birnbachról azt tudjuk, hogy 1131-ben már mint régóta lakott falut említették, ám lakossága a középkorban inkább csak kétszámjegyű lehetett...
A Szántód és Tihany közti kompot jóval többen használják, mint a települések közti "sima" hajókat. Megkockáztatom, hogy a legtöbb magyar ember legalább egyszer utazik vele. Alapjában véve ez egy tömegközlekedési eszköz, de egy olyan, amit a legtöbb utas élvez. Bár maga az út csak nyolc perc, aminél…..
Fradista Utazó 2024.02.15 19:49:10
@Hamster: Hát, figyeltem a kompot, minden körben voltak autók, akik nem fértek fel, meg kellett várniuk a következőt. Na, ebből következtesd ki a választ! ;-)
Fradista Utazó 2024.02.15 20:49:27
@Hamster: A mostani VW Polo (Polo VI) 35 centivel hosszabb, 15 centivel szélesebb és üresen 350 kilóval nehezebb, mint a hetvenes években, nem az akkori Polo, hanem a Golf I.
Kampen városának első időszakáról nem sokat tudunk. A város első ismert említése a XIII. század elejéről való, ehhez képest meglepő, hogy a város központjában a régészeti kutatások szerint ekkor már egy viszonylag nagy, román kori templom állt. A fiatal kereskedőváros templomát a kereskedők és…..
Az utóbbi bő egy évben azt vettem észre, hogy kedvenc csatornáim egyre ritkábban publikálnak videókat, vagy legalábbis olyan videókat, amilyenekkel eredetileg megfogtak. Például saját tartalom helyett gyorsan összedobható reagálós videókat csináltak ("kibírod-e nevetés nélkül", "guitarist reacts to…..
Fradista Utazó 2024.02.06 09:22:37
@Hamster: Tiktok. Instagram. És egy videó max. 60 másodperc, inkább kevesebb.
Fradista Utazó 2024.02.07 09:49:38
@Hamster: Korábban elképzelhetetlen számítási teljesítményt hordozunk a zsebünkben, és ahelyett, hogy csillagközi utazásokat vezérelnénk vele, macskás videókat nézünk rajta.
Fradista Utazó 2024.02.07 19:31:10
@Hamster: Az biztos, hogy ma a megtekintések többsége telefonról jön, ami befolyásolja, hogy mibe érdemes energiát fektetni, és mibe nem.
Wimpfen (modern nevén Bad Wimpfen) történelméről már írtam pár szót a belvárosi temploma kapcsán. A város egy hegyre épült, tőle a Neckar mentén párszáz méterrel feljebb pedig egy apátság létesült. Az apátság alapításának ideje homályba vész, a X. század közepén már biztosan létezett.  A Szent…..
Fradista Utazó 2024.02.07 14:19:32
@gigabursch: Pont annyira áll ferdén, hogy jól érzékelhető, de nem kiugró, szóval ott állsz, és úgy érzed, hogy itt valami nem stimmel, mintha káprázna a szemed.
Chazelles egy apró falucska volt a középkorban, egy domboldalban, néhány kilométerre Metz városától, párszáz méterrel a Mosel (Moselle, kinek hogy tetszik) felett. A faluban 1120 körül épült egy kis templom, a legegyszerűbb román stílusban. ..
Több makro-tényező is kedvezően befolyásolta azt, hogy Luther Márton a tanításaival képes volt alapjaiban megrengetni a katolikus egyházat. Kezdjük az események hátterével. A középkorban a pápa és a püspökei feltételekhez kötötték az üdvösség elérését, amelyet az átlagemberek különféle módokon,…..
Fradista Utazó 2024.01.30 10:07:43
@larvar0: A pápa tévedhetetlenségének tanítása csak a XIX. században, évszázadokkal Luther után jelent meg. De lényegileg igaz a megjegyzésed, Luther részéről a "sola scriptura", "csak az írás", csak a Biblia elv központba helyezése forradalmi változást jelentett.
A "sola scriptura" elvnek mindazonáltal van egy gyenge pontja, és ezzel maga Luther is szembesült: nincs semmi kapaszkodónk arra nézve, hogy mely írás része a Bibliának, és mely írás nem. A Biblia összeállítása annak az egyházi hagyománynak a része, amit Luther elvetett. Luther a neki nem tetsző írásokat egyszerűen megkérdőjelezhette, hiszen elvetett minden tekintélyt, ami meghatározhatta volna, mi tartozik a Bibliába (ld. a Jakab-levél az Újszövetségből).

De ezek csak kiegészítések, a blogbejegyzés, véleményem szerint, teljesen korrekt. És ha a szerző kimondottan rövid írásokra törekszik, nem merülhet el a részletekben :-)