Adatok
Fradista Utazó
611 bejegyzést írt és 760 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Többször emlegettem már a blogban a Sky Channel, Super Channel, Felej Csenel (© Hofi) szentháromságot, de ezeken kívül is komoly élet volt a gazdagréti lakótelep kábelrendszerén. Az adó annyira a helyi lakosok életének része volt, hogy a "25 éves Gazdagrét" című filmecske konkrétan a kábeltévé…..
Fradista Utazó
2025.07.15 20:59:16
@nyelv-ész: A metróépítés mindenhol több évtizedes projekt. Még Kínában is, pedig ott más a feltételrendszer, mint Európában.

Amikor 2014-ben először jöttem Pozsonyba villamosozni, a főpályaudvarhoz vezető vonal le volt zárva a pálya rossz állapota miatt, és egyetlen alacsonypadlós villamosuk se volt, mindent a különböző korú - magaspadlós - Tatrák vittek. Most viszont hétvégén a jelek szerint csak minimális számú régi…..
Fradista Utazó
2025.07.01 08:27:45
Fradista Utazó
2025.07.03 20:17:17
@Hamster: Olyan motívumoknál, ahol az optika kevésbé játszik szerepet, a telefonnal bizony, éppen ezért, jobb képeket lehet csinálni, mint egy hagyományos fényképezőgéppel. De aztán máshol meg előjönnek az optika korlátai.
Fradista Utazó
2025.07.04 07:57:16
@Hamster: Az életérzést maximálisan meg tudom érteni, vén hülyék vagyunk mi már...
A másik feléhez. Ezek a képek pl. mind telefonnal készültek. Amikor nappal szemben fényképeztem, azok egyértelműen sokkal jobbak, mint klasszikus fényképezőgéppel lettek volna, de a többi is teljesen korrekt még 1280x960-as méretben is. Nekem otthon persze megvan az eredeti méret is, eléggé bele kell nagyítani, hogy lásd a problémákat.
rajnaikozepkor.blog.hu/2024/12/10/az_eetheni_reformatus_templom
(Ilyen nyílt terepen, egy templomot, ami évszázadok óta ugyanott áll, jó fényviszonyok közt fényképezni, hát, az a többszörösére növelné a költségeket és az időráfordítást is).
A másik feléhez. Ezek a képek pl. mind telefonnal készültek. Amikor nappal szemben fényképeztem, azok egyértelműen sokkal jobbak, mint klasszikus fényképezőgéppel lettek volna, de a többi is teljesen korrekt még 1280x960-as méretben is. Nekem otthon persze megvan az eredeti méret is, eléggé bele kell nagyítani, hogy lásd a problémákat.
rajnaikozepkor.blog.hu/2024/12/10/az_eetheni_reformatus_templom
(Ilyen nyílt terepen, egy templomot, ami évszázadok óta ugyanott áll, jó fényviszonyok közt fényképezni, hát, az a többszörösére növelné a költségeket és az időráfordítást is).

A historizmus egy építészeti irányzat, amely rég letűnt korok építészeti jellemzőihez nyúl vissza. A historizmus gyökerei a kora újkori Angliára nyúlnak vissza, de igazi virágkorát a XIX. század közepétől az első világháborúig terjedő évtizedekben élte. ..

Olef az azonos nevű folyó partján fekszik az Eifel-hegység északi sarkában. A falut valamikor a második évezred elején alapíthatták, sosem volt igazán jelentős...

Fradista Utazó
2025.06.18 08:43:05

A Köln közelében lévő településre a XI. században hozták el Szent Walburga ereklyéit. A helységet azóta nevezik Walburga-hegynek (Walberberg), a templomot is Walburga tiszteletére szentelték...

Fradista Utazó
2025.06.11 11:01:54
@Hamster: A 90-es években a német vasút nézett ki hasonlóan. OK, teljesen lepusztult kocsik nem voltak jellemzőek, de akkoriban annyiféle fényezés volt, amihez képest a mai magyar helyzet is egész konszolidált.
De azért még ma is van pl. ilyen:
flic.kr/p/2qc8jS9
De azért még ma is van pl. ilyen:
flic.kr/p/2qc8jS9
Fradista Utazó
2025.06.11 13:52:41
@Hamster: A DB és a MÁV versenyeznek Európa legmegbízhatatlanabb vasútjának címéért, és momentán a MÁV áll nyerésre, de éles a verseny.
Volt egy időszak, amikor a személy- és gyorsvonati kocsik jópár különböző festésben jártak (zöld-fehér, piros-fehér, tiszta piros, ezüst), és simán keveredtek azonos szerelvényen belül is. Aztán a 2000-es évekre már egységesen Verkehrsrot lett kb. minden.
Volt egy időszak, amikor a személy- és gyorsvonati kocsik jópár különböző festésben jártak (zöld-fehér, piros-fehér, tiszta piros, ezüst), és simán keveredtek azonos szerelvényen belül is. Aztán a 2000-es évekre már egységesen Verkehrsrot lett kb. minden.

Delft Hága és Rotterdam közt fekszik, már a középkor második felében is virágzó város volt. A városközpontban az egyik csatorna mellett a XI. században épült fel az első komolyabb templom. Ezt azóta annyiszor átépítették, hogy az eredeti állapotáról szinte semmit nem tudunk.
A XIII. század közepén…..

Nemrég amerikai autókat nézegettünk, most menjünk át a Vasfüggöny ismerősebbik oldalára, és nézzük meg a keleti felhozatalt!
Már amennyire a Zsigulik keletiek voltak az olasz pedigréjükkel! Ezek a kocsik szerintem abban a korban és kategóriában kimondottan szépek voltak, a taljánok jól…..
Fradista Utazó
2025.06.10 09:04:12

A Worm folyócska felett 1104-ben alapították az ágostonos apátságot. A templomot nem sokkal ezután kezdték el felépíteni, a szentélytől nyugat felé haladva, a korhoz illő stílusban. ..

Még két éve sincs, hogy azt írtam, a Balaton körül a gyanútlan utazó bármikor belefuthat egy oldtimer találkozóba. Itthon rendszeresen beírom a naptárba, hogy ekkor és ekkor, itt és itt lesz ehhez hasonló rendezvény, aztán soha nem megyek el rájuk. De nem is kell, mert a tónál az ember leszáll a…..
Fradista Utazó
2025.05.31 22:35:34
@Hamster: vazza, most nézem, az eredeti (1971) és a remake (200) közt 29 év volt, és azóta eltelt még 25.

Az Eifel-hegységben, az Olef folyó völgye fölé magasodó hegyen álló reifferscheidi vár első temploma a XII. században épült. A templom hagyományos keleti tájolású, a vár délkeleti sarkára épült, úgy, hogy a déli mellékhajó külső fala egyben a várfal része is volt. ..

Konzenben valamikor a frank korban létesült egy uradalom. Erről ma inkább csak régészeti emlékeink vannak, ahogy azt sem tudjuk, mikor épült fel az ottani templom.
Egyes kutatók Nagy Károly korára gondolnak, az viszont biztos, hogy a Szent Pongrácról elnevezett kápolna nem lehet későbbi, mint a…..

Közlekedésmániás pályafutásom és a villamosos weboldalam egyszerre indult 2000-ben. Akkor úgy éreztem, hogy túl későn kezdtem. Amikor az első fényképezőgépemet megkaptam, még fotózhattam volna régi villamosokat az 56-oson vagy a külső Váci úton, de eszembe se jutott, hogy a tujákkal nem csak utazni…..
Fradista Utazó
2025.05.16 12:03:31
@Hamster: Teljes listát, összefoglalót, nem ismerek. De tudok autópályát, amin napi 300 autó megy (ez egy falusi bekötőút forgalma). Elég látványos eset volt az alicantei kettes villamos, amit nagy csinnadrattával átadtak, és rögtön ez után be is zárták, mert az üzemeltetésére nem volt pénz (aztán ez annyira ciki volt, hogy évekkel később valahogy mégis megoldották, és ma is üzemel).
Fradista Utazó
2025.05.16 22:14:33
@gigabursch: Lehet, de a sarki büfé nem száll be a tömegközlekedés finanszírozásába.
Fradista Utazó
2025.05.20 09:47:40
@Hamster: De egyébként itt is kijön az, ami Magyarországon is rendszerses téma. Kölnben évről évre tovább ritkítják a járatokat, mert nincs pénz a meglévő szolgáltatási szint fenntartására. Eközben több évnyi éles vita után döntöttek arról, hogy alagútba viszik a kelet-nyugati villamostengely központi részét. Arra van pénz, mert azt más forrásból lehet finanszírozni, nem a város folyó költségvetéséből.

A Sauer völgyében álló Willibrord-bazilikáról már korábban írtam. Luxemburg legősibb városában azonban a bazilika felett, egy dombon, árválkodik egy másik templom, amit sok turista észre se vesz. ..

Pozsony 2025-ben is megtartotta a "Város Napjai" című rendezvényt, mely kapcsán április utolsó hétvégéjén régi tömegközlekedési járművek járták a szlovák főváros utcáit. Ebben a blogban ha tömegközlekedésről van szó, általában a vaskerekűeknél kötök ki, de most inkább azt a négy trolit mutatnám be,…..
Fradista Utazó
2025.05.13 07:37:17
@nyelv-ész: Az új autóknál valóban. A teljes járműállományban meg mélyen 50% alatt. Pont azért, mert ott is tíz év felett van a személygépkocsik átlagéletkora.
Fradista Utazó
2025.05.13 07:42:49
@Hamster: Az az érdekes, hogy mára a benzines és a dízel autók is annyira tiszták, a városi levegő annyira tiszta, hogy az elektromos átállás nem hozna drasztikus változást.
Húsz éve a városi tömegközlekedés melletti fő érvek egyike volt a levegő minősége. Az mára gyakorlatilag megoldódott anélkül, hogy érdemben a tömegközlekedés irányába változott volna a modal split (sőt...).
Éppen ezért a villanyautózás mellett ma a szinte egyedüli érv a CO2-kibocsátás, a klíma. Mintha nem lenne mindegy, amikor Kína CO2-kibocsátása havonta nő(!) annyival, mint Magyarország teljes kibocsátása.
A dugóknak meg megvan az a tulajdonsága, hogy újragenerálják magukat. Ha csökken a forgalom, az autózás gyorsabb lesz, többen a tömegközlekedésről átállnak az autózásra, és vagyunk, ahonnan indultunk. Szóval tényleg úgy van, a körúton sose fog csúcsidőben haladni a forgalom :-)
Húsz éve a városi tömegközlekedés melletti fő érvek egyike volt a levegő minősége. Az mára gyakorlatilag megoldódott anélkül, hogy érdemben a tömegközlekedés irányába változott volna a modal split (sőt...).
Éppen ezért a villanyautózás mellett ma a szinte egyedüli érv a CO2-kibocsátás, a klíma. Mintha nem lenne mindegy, amikor Kína CO2-kibocsátása havonta nő(!) annyival, mint Magyarország teljes kibocsátása.
A dugóknak meg megvan az a tulajdonsága, hogy újragenerálják magukat. Ha csökken a forgalom, az autózás gyorsabb lesz, többen a tömegközlekedésről átállnak az autózásra, és vagyunk, ahonnan indultunk. Szóval tényleg úgy van, a körúton sose fog csúcsidőben haladni a forgalom :-)
Fradista Utazó
2025.05.13 07:49:49
@nyelv-ész: A kínai nagyvárosokban ma is jellemző a szmog. Miért? Mert azt nagyrészt nem a közlekedés okozza. Egy húszmilliós városban amúgy se fér el annyi autó, hogy az borítaná füstködbe a várost.
Pekingben a napokban, napsütéses időben, folyamatosan határérték felett volt a szálló por. Télen, amikor hideg van és nyomott a levegő, látsz mostanság is olyan értékeket, amiket a Budapesten használatos műszerekkel már mérni se lehetne (több száz mikrogramm).
Pekingben a napokban, napsütéses időben, folyamatosan határérték felett volt a szálló por. Télen, amikor hideg van és nyomott a levegő, látsz mostanság is olyan értékeket, amiket a Budapesten használatos műszerekkel már mérni se lehetne (több száz mikrogramm).

Bocholt a frank kor óta lakott, városi rangot a XIII. században kapott. A XIX. század végétől az iparosodás során a sokszorosára nőtt a népessége, de a középkor nagy részén is ezer fő körüli város volt. ..

A Saar folyó mentén valamikor a korai középkorban létesítettek egy apátságot. Ennek minden bizonnyal volt temploma is, a mostani épületet viszont csak évszázadokkal később, a XII. század közepén kezdték el felépíteni, és mintegy két generációval később készült el...

Nagyon régen volt már, hogy legutóbb turistaként kóboroltam a fővárosban, úgyhogy ideje volt megint így tennem. Témaválasztásilag nem erőltettem meg magam: Mariannal elmentünk megnézni a cseresznyefák virágzását a Tóth Árpád sétányon:
Szép volt! Arról viszont fogalmam sincs, mikor lett esemény…..
Fradista Utazó
2025.04.26 11:06:02
Ein Stück Bonn in Budapest.
Bonnban közismert látványosság a cseresznyefa-virágzás. Március-áprilisban hétvégén durva tömeg van az érintett utcákban, a Breite Straßén és a Heerstraßén egy fél óra alatt a világ összes nyelvén megtanulhatod, hogy "nagyon szép".
Az ideit kihagytam, ezek tavalyi képek:
flic.kr/s/aHBqjBkvrS
Bonnban közismert látványosság a cseresznyefa-virágzás. Március-áprilisban hétvégén durva tömeg van az érintett utcákban, a Breite Straßén és a Heerstraßén egy fél óra alatt a világ összes nyelvén megtanulhatod, hogy "nagyon szép".
Az ideit kihagytam, ezek tavalyi képek:
flic.kr/s/aHBqjBkvrS

A múlt héten megkezdte személyforgalmi szolgálatát a svéd cégtől bérelt, amerikai motorral Németországban gyártott, majd Dániában használt dízelmozdonyok első példánya. A vasútbarátok számára ez nagy esemény, egyrészt hogy végre van valami új fotótéma, másrészt hogy ki tud olyan becenevet adni neki,…..
Fradista Utazó
2025.04.23 08:03:21

Az jutott eszembe, hogy mi lenne, ha nem csak kimazsolázott képekkel ünnepelném a közlekedési weboldalam elindulásának huszonötödik évfordulóját, hanem konkrét oldalak felidézésével? Nem csak az olvasónak érdemes újra (vagy először) elolvasnia ezeket, hanem nekem is, hogy belejavítgassak itt-ott. A…..
Fradista Utazó
2025.04.13 17:55:56
@Hamster: Jelenleg csúcsidőben az 1-es 5, a 7-es és a 9-es 10-10 percenként jár, ami egy órában 24 szerelvény irányonként. Pár éve még a 7-es sűrűbben járt, de nincs, aki vezesse. A belvárosi alagút, ha eközben a felszíni szakaszt felszámolják, felgyorsíthatja és zavarmentesebbé teheti a közlekedést, de nem ad új kapacitást. Ma ezek a vonalak a reggeli csúcsban folyamatosan utaslemaradásosak.
Az észak-délin az új alagút, ha egyszer végre elkészülne, új kapacitást adna, a kelet-nyugatin ilyenről nincs szó. Igazi előrelépést az hozhatna, ha épülne egy alagút részben alternatív útvonalon, és megmaradna a meglévő felszíni tengely is, de ez teljesen irreális.
És egyébként is, évek óta folyamatosak a járatritkítások, mert a város nem képes finanszírozni a teljesítményt.
Szóval a kulcskérdés nem az alagút megépítése.
Az észak-délin az új alagút, ha egyszer végre elkészülne, új kapacitást adna, a kelet-nyugatin ilyenről nincs szó. Igazi előrelépést az hozhatna, ha épülne egy alagút részben alternatív útvonalon, és megmaradna a meglévő felszíni tengely is, de ez teljesen irreális.
És egyébként is, évek óta folyamatosak a járatritkítások, mert a város nem képes finanszírozni a teljesítményt.
Szóval a kulcskérdés nem az alagút megépítése.
Fradista Utazó
2025.04.15 20:55:07
@Hamster: Na ja, ötven év alatt azért elég komplex demográfiai folyamatok zajlanak le egy 17-18 milliós régióban :-)
Fradista Utazó
2025.04.15 20:57:55
@Hamster: A Mühlheimer Brücke 7 hónapig tartó, teljes lezárással járó felújításának 13. hónapjában járunk, szóval az ott közlekedő villamosokat most hiába is keresnéd.

Venlo a mai német-holland határ holland oldalán fekszik, de amikor a mai cikkben bemutatandó templom épült (régi olvasók már alighanem sejtik, hogy ez legalább ezer évvel ezelőtt történt), a szóban forgó országok nem léteztek még, így Venlo is egyszerű kereskedőváros volt. ..

Gielsdorf Bonn és Köln közt fekszik, ma mintegy kétezer lakosa van, a középkorban jelentéktelen falu lehetett. ..

Az Enz partján fekvő Pforzeheimben, kb. egypercnyi járásra a már korábban bemutatott "Mezítlábas templom"-tól, épült a Szent Mihály templom. A második világháborút követő ásatások során bebizonyosodott, hogy itt a domboldalban az első templom a karoling korban épült, majd annak a helyén egy nagyobb…..
Fradista Utazó
2025.04.02 20:36:12
@gigabursch: Elég sok templomnál nagyobb a később épített gótikus szentély, itt a blogon is volt jópár ilyen. Bár kétségkívül az utóbbi időben talán kevesebb.
Eredetileg egy kastélyhoz épült a templom, de a kastélyt időközben lebontották, szóval nem, nincs szerzetesi kötődés.
Szerzetesek száz méterrel arrébb, a Mezítlábas templomban voltak.
Eredetileg egy kastélyhoz épült a templom, de a kastélyt időközben lebontották, szóval nem, nincs szerzetesi kötődés.
Szerzetesek száz méterrel arrébb, a Mezítlábas templomban voltak.

Évekkel ezelőtt írtam az estéről, amikor a lakótelepi kábelen megjelent a Sky Channel, és ezzel a nagyvilág "nem-keleti" oldala beköltözött az otthonunkba. Azóta briliáns szellemi munkával kikövetkeztettem, hogy 1987. december 12-ről lehetett szó, nemrég pedig véletlenül (miután egy teljes estét…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz