Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Fradista Utazó

582 bejegyzést írt és 714 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Nußbaum a mai Baden-Württemberg tartományban, Karlsruhétől, és ezzel a Rajnától, kb. harminc kilométerre keletre helyezkedik el. A karoling korban már lakott volt, de sosem volt jelentős település. ..
A Liège-i káptalanokról már írtam a korábban bemutatott templomok kapcsán. A két Jakab nevű apostol közül az ifjabbiknak a tiszteletére 1015-ben alapítottak egy káptalant, és a következő években építettek is a káptalan számára egy templomot. ..
Niederehe az Eifel-hegységben rejtőzik, a terület a római időkban már biztosan lakott volt, a mai falu pedig a kései Karoling-korból származik. A falu mai lakossága mintegy négyszáz fő, a középkorban ennél jóval kisebb lehetett...
A nyolcvanas években gyerekként többször vártam vonatra Agárdon, ahol nem állt meg szinte semmi, viszont kimondottan ijesztőnek tűnt, ahogy elszáguldott a szűk peron mellett a balatoni gyors (vagy egy Szergejes tehervonat). Az akkori száguldást persze idézőjelbe kell tenni, mert ma gyorsabban mennek…..
Fradista Utazó 2024.11.04 11:41:43
@Hamster: Na ja. Attól is függ, igazából egy Düsseldorf - Venlo is nemzetközi, de attól azért nem kapnék feltétlenül rögtön fejfájást.
Ellenben nagy örömmel láttam, hogy karácsony körül megint lesz közvetlen Bonn - Bécs ICE, így egy átszállás csak Budapestig. Vettem is jegyet. Aztán a DB nem annyira szólt, hogy mégse lesz ilyen vonat, véletlenül vettem észre (a vonat megvan, de Kölnben és Bonnban nem áll meg).
Igazából úgy éreztem, adtam ezzel a jegyvásárlással egy utolsó esélyt a vasútnak.
Csak hát, ha nem vasút, akkor mi? Autóval egyedül ezek hosszú utak. A repülő a legutóbbi utazásomnál mindkét irányban két óra felett késett, és feladott poggyásszal már egy kisebb vagyonba is kerül.
Elegem van az egészből, és leginkább fáj, hogy megint csalódtam, örültem valaminek, amit aztán elvettek tőlem.
Fradista Utazó 2024.11.04 18:51:35
@Hamster: Komolyabb felújításokat csinálnak mindenfele - ami viszont vágányzárral jár. Frankfurt - Mannheim pl. most fél évig kompletten ki van zárva a forgalomból. Nyáron volt már pár hét, amikor Bonnban semmilyen ICE nem állt meg, most megint járnak, de pont december 21-től néhány hétig megint nem.
Momentán Wien - Linz közt van kizárva a nagysebességű pálya (még az árvíz miatt), ezt december 15-én átadják, de pár napra rá Bonnt zárják ki. Aztán utána jövőre nagyfelújítás Würzburg - Nürnberg, utána Nürnberg - Regensburg, aztán Regensburg - Passau, szerintem évekig max. sporadikusan lesz közvetlen Bonn - Bécs járat. Pedig nagy ajándék ez, amikor éppen jár.
Fradista Utazó 2024.11.04 19:40:52
@Fradista Utazó: Persze, ettől még csinálhatnák az egészet tervezhetően. Jobbak kevésbé lettek volna csalódott, ha eleve tudom, mi a helyzet.
Tavaly óta kimondottan keresem a lehetőségeket arra, hogy utazhassak a klasszikus váci alumínium vízibuszok még üzemelő példányaival. Sikerült is elkapnom az utolsó balatonit, utána egyet a Tiszán, és egyet Pesten. Aztán egy kékórás este során feltűnt, hogy az addig mindig az Erzsébet híd pesti…..
Szent Walburga (a korai középkorra jellemző módon, néhol Walburg, Walpurgis, és hasonlóak) egy VIII. századi, angol származású, a mai Németország déli részén tevékenykedő szerzetesnő volt. Életéhez jópár legenda fűződik, mindazonáltal abban, hogy valóban élt és többé-kevésbé az volt, akinek…..
Fradista Utazó 2024.10.30 14:43:44
@gigabursch: Pontosan. Lebontották a bazilika felső részét, kivették az oszlopokat.
Pforzheim Dél-Németországban, a Fekete-erdő északi szegélyén, az onnét eredő Enz folyó völgyében fekszik. Bár az Enz az ellenkező irányba folyik, a város Karlsruhétől, és ezáltal a Rajnától, alig harminc kilométerre fekszik. ..
A történelmi Brabant régió a mai Belgium és Hollandia területén feküdt, az északi része a mai holland Noord-Brabant megye, itt fekszik Oosterhout városa. A XIII. században állt a város közepén egy háromhajós templom, ezt kezdték el el 1473-tól átépíteni gótikusra. ..
Huy Belgiumban, Liège-től délre a Maas (franciásan Meuse) mentén fekszik. A kedvező helyzet, a folyó fölé magasodó szikla, már a római korban is fontos volt, a város a kései római kortól lakott, talán régebben is.  Központi temploma egyből a folyó partjára, a szikla mellé épült, valamikor a kései…..
A földvári vasúti megállóhelyről már többször megemlékeztem, most nézzük meg a kettővel nyugatabbra levő állomást is! Balatonszemes gyerekkorom fontos helyszíne volt: 1980-ban életem első vonatos utazása (legalábbis amire emlékszem) ide hozott! Nohab volt és fapados kocsi, nem ám Flirt, KISS, vagy…..
Fradista Utazó 2024.10.06 11:58:02
@Hamster: Mondjuk eleve csak Budapesten és környékén mozogtunk, szerintem előbb voltam Berlinben (szigorúan csak Hauptstadt der DDR), mint Székesfehérváron vagy Szegeden. Téylegesen vonattal utazni, nem emlékszem már, de talán 16 éves lehettem, amikor először utaztam.
Heppendorf Kölntől pár kilométerre nyugatra található, a karoling kortól szerepel a neve okmányokban egyházi birtokként, a középkorban legfeljebb egy-kétszáz lakosa lehetett. ..
Haguenau, németesen Hagenau, Elzász északi részén fekszik, a mai Franciaországban. A XII. században kiemelt birodalmi város volt, a császárok gyakran szálltak meg itt. ..
HamPLÓ "Gévéem" 2024.09.21 06:00:00
Nem tudom, hogy miért, de a trolik sose mozgatták meg a fantáziámat. Jópofák a csápjaikkal, meg jó, hogy vannak, mert mégiscsak tisztábbak, mint a dízelek, de inkább csak akkor fotóztam őket, amikor valami más fotótémára vártam. Az itt látható képeket például a dízeles Ikarus 200-asok búcsúkörei…..
Fradista Utazó 2024.09.22 15:29:51
@NAR: Mert trolit így gyártani negyven évvel ezelőtt lehetett, és már akkor se volt túl korszerű.
Saint Severin en Condroz egy kis falu Belgium keleti részén. A falu és a templom alapítása összefonódik, a XI. században érkeztek ide szerzetesek és alapítottak egy, közvetlen a Cluny apátság alá tartozó kolostort, ami köré aztán felépült egy pár száz lakosú falu. ..
Fradista Utazó 2024.09.18 12:54:10
@gigabursch: A két kisebbikben van oltár a hagyományos elhelyezésben. Középen "csak" az új, szembemiséző oltár van.
Lengsdorf pár kilométerre Bonntól keletre található, már az első évezred végén lakott volt, lakosai főleg borászatból éltek. 1969-ben a falut Bonnhoz csatolták. ..
Fradista Utazó 2024.09.11 21:08:08
@gigabursch: Na igen, a nyugati homlokzat eléggé a harmincas évek. Valami, mai szemmel nehezen érthető okból jó ötletnek gondolták egy középkori templomhoz is ilyet építeni.
Bár azt kezdő németesek is tudják, hogy Spiel játékot jelent németül, a ma bemutatott templom falujának neve azonban nem innen, hanem egy másik, középkori kifejezésből ered, magyarul kb. plébániát jelent, és arra utal, hogy a falu már a XII. században önálló plébánia volt. Pedig a középkorban a…..
HamPLÓ Hat kép hetvenhétből 2024.09.03 06:00:00
Az előző bejegyzésben azt írtam, hogy kicsit ráuntam a budapesti villamosokra, aztán másnap beestek ezek a képek a postafiókomba, és rájöttem, hogy mégis itt az ideje budapesti villamosokról írni :) A fotókat Karl Holzinger készítette 1977. augusztus 29-én, ami a jelek szerint egy enyhén felhős…..
Hannut a mai Belgium északkeleti részén fekszik, Vallóniában, Liège közelében. A település már a római időkben lakott volt, a középkorban virágzó kereskedőváros volt, ma nem túl jelentős kisváros, 17 ezer lakossal. ..
Felemás kirándulás volt ez, nem feltétlenül a buszok miatt, melyek közt több generáció kedvencei is képviseltették magukat. Mivel Farost és Kockarust elég sokat láttam már, a kedvencem egy "bulldog" Csepel lett :) A 2024-es tapolcai Ikarus találkozóBuszok az ötvenes évektől a kétezresekig Ha nem…..
Fradista Utazó 2024.08.25 08:56:35
Az amúgy se túl jól eleresztett vasút komoly forrásvesztést szenvedett el az utóbbi két évben. Gyakorlatilag az kerül a balatoni vonatokba, ami éppen akad, és annyi, amennyi nem kell máshol. Magyarország és Németország versenyt fut, melyik tudja előbb az összeomlásba vinni a vasúti szolgáltatást. Idén átvettétek a vezetést, de igyekszünk.

A buszokhoz. Az a baj, hogy az a jármű, ami alig öregebb nálunk, az már elmúlt ötven éves, ami busznál azért elég szép kor (még ha tudjuk is, hogy motor, váltó, többször is volt cseréle benne). Ja, és egy '56-os faros meg egy 1988-as 211 közt kisebb a korkülönbség, mint a 211 mai életkora.
Amúgy ilyen rendezvényeken, vagy kár múzeumban, én nem bánom, ha áll a jármű, mert akkor nem szalad el előlem, meg lehet rendesen nézni, a fotóval esetleg ki lehet várni, mire épp nem kétszázan, csak ötvenen állnak a busz és közted, na meg fel is lehet szállni.

Egyébként szerintem a legtöbben nem is tudják, hogy a 200-as Ikarusok, a nagyon hasonló kasztni mellett, mennyire különböző buszok voltak. Mellesleg ezt én is csak több évtized után tudtam meg. Még egy 260/266, amikről az átlagutas kb. azt tudja, hogy mások az ajtók meg az ülések, de műszakilag szinte teljesen eltérő buszok.

A chemnitzi 180-asban az is szép, hogy H-s rendszáma van, ami megfelel a magyar OT-nek, szóval igaz, hogy eléggé újjáépítették, de ezek szerint olyan formában, hogy átment a hatóságon, és kapott H-s rendszámot.
Sokáig azt hittem, hogy csak az én agyamban van túl sok hely felesleges emlékek számára, aztán olvastam, hogy néha másoknak is berágódnak zenék. De nem dallamtapadás jelleggel, hanem úgy, hogy bizonyos dalokat konkrét emlékekhez, élethelyzetekhez köt az ember - tehát ha meghallunk egy számot,…..
Még mindig nincs vége a július eleji retró vonatozásnak! Mutatok még egy kis NDK hangulatot, 424-est, szovjet és magyar dízeleket, kék és zöld kocsikat, egy faros Ikarust, és életem legkényelmesebb balatoni utazásának pillanatait egy szó szerint fotelekkel berendezett volt kormányzati…..
Fradista Utazó 2024.08.12 11:41:08
@charlie: A vasútvonal kapacitása maximálisan (őszintén szólva kicsit a felett) ki van használva a nyári menetrend idején.
Gyerek- és ifjúkoromban sokszor megtettem családdal/ismerősökkel/iskolatársakkal (mikor épp kivel) a Köln - Budapest távot. Nem rögtön a legelső alkalommal, de valamikor feltűnt Bajorország közepén az A3-as autópályán robogva, hogy "jé, ott van a Parthenón a hegyoldalban!". A sokadik alkalommal…..
Az sem kevés, mikor egy hétvége alatt járunk be egy nagyvárost, de még fárasztóbb, mikor három nap alatt négy kisebbet. Ez a bejegyzés a hétvégi kiruccanás első felét, Düsseldorfot és Wuppertalt tartalmazza, hamarosan jön a második rész...
A nyári szünt előtti utolsó posztban ezúttal is egy általánosabb témát választottam, nem egy konkrét épületet mutatok be. Ma a "bazilika" fogalmat járnánk körül. A szónak két, egymástól többé-kevésbé független jelentése is van, ami zavarokat is okozhat - pedig a szó a blog sokk cikkében is…..