Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Silverman

38 bejegyzést írt és 35 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Flavius, A zsidók története című művében, amit i.sz. 72 és 75 között írt, találhattok egy Keresztelő Jánosról szóló részt:„Némely zsidó azon az állásponton volt, hogy Heródes (Antipas) hadseregének pusztulását Isten haragjának kell tulajdonítani, mert így sújtotta őt…..
Rudolf BultmannA szinoptikus hagyomány története(Göttingen, 1931)II. A kiegészítő anyag hagyománya[…]B. Történeti elbeszélés és legendaA fogalom-meghatározással kapcsolatban megjegyzem: legendáknak a hagyomány azon elbeszélő darabjait nevezem, amelyek tulajdonképpen nem…..
A sokarcú Biblia Isten-e Jézus? 2013.12.10 14:35:20
PAUL WESSA JÁNOS-EVANGÉLIUM ÉS A FILIPPI LEVÉL SEMTANÚSÍTJA JÉZUS KRISZTUS ISTEN VOLTÁTForrás: a „»Jesus von Nazareth« kontrovers, Rückfragen an Joseph Ratzinger” (Berlin, LIT, 2007) c. kötetben Karl Kardinal Lehmann, Christoph Kardinal Schönborn, Adolf Holl, Klaus Berger, Hans…..
Sefatias Erő, nem pedig személy 2012.06.12 15:21:00
Néhány nappal ezelőtt egy postban leirtam azt, hogy mire jutottam a szent szellem voltával kapcsolatban. Ez a véleményem nem változott meg, viszont a birtokomban van egy könyv, amely Jehova Tanúi közül is nagyon keveseknek van meg, ráadásul az Őrtorony könyvtárból is kihagyták…..
Silverman 2013.12.06 20:40:21
@ORION:
Kedves Orion!
Kissé sok mindenbe belefutottál, kezdjük az elején szerintem.
Honnan veszed, hogy Jézust angyalok imádják?

Én azt olvastam szolgálnak neki. De ezt másutt is írják, hogy szolgáló lelkek, azaz nekünk is szolgálnak.

Ettől még nem lesz Isten az emberből.

Továbbá, néhány megjegyzés a témához:

A Codex Syro-Sinaiticus-ban Mt 1,16 lectio variansa így hangzik:

„Jákob nemzette Józsefet, József, Mária férje nemzette Jézust''.

További szöveg változtatások az evangéliumokban:

Lk. 2:41 az ő szülei helyett, berakták: József és Mária,

2:43, marad a változás- és az ő anyja.

Lk. 2:33 Jézus apja helyett, változtatják
József.

2:48 egyszerűen kihagyják, hogy Jézus apja- összeegyeztethetetlen a dogmákkal.

Márk 6:3 A legkorábbi papiruszokon „az ács, Mária fia” szerepelt, ezt hitvédelmi szempontból változtatták meg simán ács fiára.

No nem mintha, az ÁCS nem Józsefre vonatkozna, itt a Mária fogantatására gondoltak, hogy azt igazolják, hogy nem igazán Máriától van, de az ÁCS-ot már elfelejtették átírni.

Ám térjünk vissza az angyalokhoz, akik az írás szerint a megkísértésekor szolgáltak. Persze csak némely evangélisták szerint...

Márk 1:12-13: A megkísértés legendája. A legenda továbbfejlesztett változatát olvashatjuk a többi evangéliumban. A 40 napos idő intervallum, Izrael 40 éves szintén pusztai tartózkodásával rokon (a megkeresztelkedéssel kapcsolatban innen jön az az ötlet, hogy a népéért és nem maga miatt vette a bűnbánat keresztségét), a továbbfejlesztett változatban 40 napos böjt is kialakul, épp úgy, mint Illés, vagy Mózes esetében. Teológiai mondanivalója, hogy Jézus különleges személy, aki képes ellenállni a sátán kísértéseinek, mivel szintén abból a hitből keletkezett a legenda, hogy ő a messiás.

A pusztai megkísértés történetében a Máténál előbb templom teteje a helyszín és utána a magas hegy, a Lukácsnál pedig előbb van a magas hegy és utána a templom teteje.

Kérdem én, ha a Szentlélek ihlette a szöveget, miért van eltérés az események sorrendjében?

Ez csak úgy lehetne, ha ez a megkísértés minimum kétszer majdnem ugyanúgy megismétlődött volna, ám mindegyik evangélista befejezi a saját történését, és onnan folytatja.

Szerinted szenilis az Isten, egyszer így diktálja le, egyszer amúgy?

A 40 az egy szimbolikus szám.

Ez a mennybementel egyik száma is, leszámítva, ha nem aznap történt, ahogyan az egyik evangelista írja.

Nézzük meg, hogy az evangélisták kikhez akarták tekintélyben felemelni Jézust!!

Példa:

Igehelyek: Máté 4:2, Lukács 4:2, II. Mózes 34:28, I. Királyok 19:8

„És mikor negyven nap és negyven éjjel bőjtölt vala, végre megéhezék.” Máté 4:2

„Negyven napig, kísértetvén az ördög által. És nem evék semmit azokban a napokban; de mikor azok elmúltak, végre megéhezék.” Lukács 4:2

Ezt írják Jézusról. De ugyan kikhez méltó a hagyományban ez a 40 nap?

„És ott vala az Úrral negyven nap és negyven éjjel: kenyeret nem evett, vizet sem ivott. II. Mózes 34:28

Csak nem Mózeshez szeretnék hasonlítani, aki a legnagyobb tekintély volt?

És:
„És ő felkelt, és evett és ivott; és méne annak az ételnek erejével negyven nap és negyven éjjel egész az Isten hegyéig, Hórebig.” I. Királyok 19:8

Csak nem Illéshez szeretnék hasonlítani tekintélyben ezzel a 40 nappal? Aki az egyik legnagyobb prófétaii tiszteletnek örvendett?

A pusztai tartózkodással kapcsolatban szintén meg lehet állapítani az ószövetségi szakaszt, amire épül, annak ellenére, hogy konkrét idézetet nem közölnek, ugyanakkor Mózes is és Illés is szintén negyven napot böjtöl, a hasonlítás kézzelfogható.

üdv
Silverman
Silverman 2013.12.06 23:16:12
@ORION: Kedves Orion!

Te a zsidókhoz írt levelet hozod fel???

Egyrészt fogalmunk sincsen arról ki írta ezt, másrészt egyetlen dolog látszik a levélből:

szintézis az ó és új szövetség közt.

Nos ennek a megalkotása ettől a "szerencsétlen" embertől az egyik legnagyobb Jézus ellenesség volt, amit e korban el lehetett követni.

Egy halmaz spekuláció.
Az esszénus gyülekezet (akiket kirtottak) egy olyan képviselője írta, aki az egész nép reménységéért szállt harcba. Akik túlélték a saját ki-írtásukat, túlélték Jeruzsálem pusztulását(bár vannak utalások, hogy Jeruzsálem pusztulása előtt írták). Nem mond le a zsidó tradícióról. Nem hiszi hogy így lenne vége, hiszen megszünt a zsidó vallás bűnbánati helye, a bűnbánatért való áldozat, mert ugye nem mennek el katolikus templomba gyónni. A zsinagógák pedig csak gyülekezési helyek, nem bűnért való áldozat bemutatására való oltárok.
Semmi több a levél, mint allegorizálás. Hitét vesztett ember keresi benne az új vallása hitét. Jézushoz semmi köze nincsen.

Melkisédeket egy embernek tekinti, holott az egy szimbólum volt már az ószövetségben is.

Melkicedek név: malek sálém békesség királya

a béke- sálóm, ókori jogi fogalom is a szövetségkötésre és vazallusi szövetség is. melkicédek egy szimbólikus szövetséges, anélkül, hogy városát megneveznék, mivel nincsen neki ilyen, ez egy szóvirág, azaz béke szállt rájuk.

A zsidókhoz írt levél szerzője még az ószövetséggel sincsen tisztában. Ábrahám és a király aki ellenség volt közt ott volt a békesség királya. Azaz békét kötöttek magyarán.

kb még 50 dolgot írhatnék a zsidókhoz írt levélről.

Lényeg a lényeg, semmi köze sincsen az igazi történeti Jézushoz.

És talán nem ártana azt megjegyezni, hogy az angyal jelentése követ. Azaz követek imádják max. Amit, ha így lett volna Jézus elutasít. Még az apostolok is elutasítják az imádást. Miért mondassz engem jónak? senki sem jó csak az Isten. Mondja Jézus is.
Ha istennek képzelte volna magát, vagy valóban az lett volna akkor azt mondja. Bizony bizony mondom néked helyesen mondád hogy egyedül én vagyok a jó. de nem ezt mondta.

Tehát ha imádja is őt az Isten minden követe, akkor sem adok hitelt, pont annak aki a legnagyobb támadást intézi Jézus tanítása ellen.

Ha viszont allegorizálok én is mint ő, akkor mindenki aki követi, az imádja és követ lesz. így elfogadható.

Felhívnám a figyelmedet arra is, hogy ez az egyetlen levél, amit maguk a biblia szerkesztői sem kötöttek névhez. Nem Pál levele a zsidókhoz, vagy Péter levele a zsidókhoz. Origenész azt írja, az " Isten tudja"...ki a szerzője. Római Kelemen (aki még egy darab evangéliumból sem tudott idézni ha Jézusról írt levelet, csak az Ézsaiásból idézte mi történt Jézussal)szerint Pál valamely tanítványa írta. nahát, ez is valami.

Maguk a kanonizáló egyházatyák, ők sem tudták ki a szerző.

Ám a teológiája alap lett. ezért kanonizálták, mert szükség volt rá.

Megjegyezném azt is, hogy a zsidókhoz írt levél első változata nem ír semmit krisztus feltámadásáról sem a keresztények feltámadásáról.

Ugyanakkor mikor a zsidókhoz írt levél tárgyalásakor kitérnek Pál apostolra, van egy nézet a zsidó tendenciában, sőt egy konkrét ember leírja, micsoda ez a damaszkuszi út és a pálfordulás.

Epiphanius az, aki leírja, hogy Pál egy gazember, mert eleve pogány volt aki Tarsosi pogányoktól született és nem zsidó, De beleszeretett a főpap lányába és ezért körülmetélkezett. Zsidó hitre tért, de kikosarazták, ezért fordult szembe a törvénnyel és a szombattal.

Szerelme miatt maradt nőtlen.

Marcion lázadt az ószövetség jahvéja ellen, miatta történt meg a kanonizálás azok részéről akik a jahve Úrat, egybemosták a krisztusÚrral.

Egyelőre ennyit, szerintem neked most ennyi elég lesz.

üdv
Silverman Ákos
Sefatias Az a bizonyos 'függelék' 2012.05.16 20:36:00
Úgy gondoltam feldolgozom a ’Jöjjön el a te Királyságod’ című könyv függelékében található adatokat. Érdemes elolvasni az eredetit is a könyvből. Ez a függelék arra szolgál, hogy biztosítsa az olvasót az i.e. 607-es dátum helyességéről, és stabilitásáról. Vegyük…..
Sefatias Mi a véleményetek? 2012.05.10 17:03:00
Sokat gondolkodom mostanában azon, hogy mi lesz velem? Mi áll előttem? Mit akar velem az Isten? Persze nem vagyok én akkora talentum, akkora hal, hogy velem kapcsolatban Istennek külön szándéka lenne, de hiszek abban, hogy mindenkinek vannak ajándékai Istentől, és ezeket az ajándékokat…..
Silverman 2013.12.05 14:39:07
Az útkeresés nehézségei

A Szentírástudománynak olyan sok művelője van, hogy több élet is kevés lenne ahhoz, hogy a legaprólékosabb részletekig mindent átfogóan megvizsgáljon az igazságkereső ember. Éppen ezért válogatni kényszerül, ebben a válogatásban nagy szerepe van annak a hozzáállásnak, hogy megelégszik-e az ember azzal, amit a szószékről, vagy esetleg a saját gyülekezetében hall, vagy úgy dönt, hogy a nem egészen világos részeknek utána jár. Ennek az utána járásnak a nyomán, eljuthat sok más az övével hasonló, vagy pont a sajátjával ellentétes dolgokat képviselő közösségekbe.

Ezen az úton haladva, észreveszi a különbözőségeket, az ellentmondásokat, az egyezőségeket. Mivel léteznek ellentmondások, ezért ha önmagában rendet akar teremteni, és az Istenkapcsolatát nem hazugságra szeretné építeni, mindenféleképpen meg húz egy határvonalat az igaz és a hamis közt.

Állást foglal a hitelesebb kép, és a kevésbé hiteles kép között. Mindenképpen eljut ahhoz, hogy a Bibliák szövegeit, szerzőit, az iratok keletkezésének körülményeit és a szerzők szándékait megvizsgálja.

Ahhoz, hogy reálisabbá tegye az Istennel való kapcsolatát, nem csupán az imádkozás révén, hanem az Isten üzeneteinek a megértése által, szüksége van olyan vonalzóra, amely vonalzó nem girbegurba, hanem egyenes és utat mutat neki. Ennek a vonalzónak a megszerzése komoly kihívás, hiszen nem csupán történelem, nyelvészet, régészet, paleográfia, numizmatika, néprajztudomány, földrajz, vallások ismerete szükséges hozzá, hanem a saját közösségének a dogmáival is meg kell birkóznia, ha úgy tűnik, azok ellentmondásban vannak, az útja során megismert és felismert igazságokkal. Ez a legtöbb esetben szembefordulást hoz létre a közössége vezetői részéről, sok esetben kiátkozást lesátánozást, leantikrisztusozást, eretnekezést, végső soron kizárást eredményez.

Amikor az ember túljut azon a csalódáson, amit a fentebb említett tényezők váltanak ki, elkezdi keresni, a hozzá hasonlókat, akikkel újra együtt tud gondolkozni, akik szintén ezen az úton járnak. Rájön arra, hogy nincsen mégsem egyedül, társakra talál, akikkel és akár közösen folytathatják azt a munkát, amit egyedül, vagy valakinek a segítsége révén elkezdett.

A feltárt tények alapján megkérdőjeleződik sok dogma. Kiderül, hogy sokszor feleslegesen hisznek az emberek különböző dolgokat. A dogmák elhagyása, nem szembefordulás Istennel, hanem az igazság és az igaz Istenismeret követésének a kezdete.

Az útkeresés időszakában ráébred arra, hogy sok egyezőséget is talál volt hitével, volt közösségének a nézeteivel, a keresztény vallás hitrendszerével. Ezek az egyezőségek felbukkanása azt is jelenti, hogy a kereszténység tartalmazza az igazság törtrészeit, ezért hát nem képes, nem is akar, és nem is fog teljes mértékben szembefordulni azzal, ahonnan elindult, azaz, a felekezetet ahonnan jött, vagy amiket megismert útja során, nem fogja kárhoztatni, csupán átlátja azok tévedéseit.

Ekkor ébred fel benne az a vágy, hogy azokat az igazságokat, amiket megismert megossza másokkal, akik még a tévedés időszakában vannak.

A helyes értelmezést, a helyes szavakat megpróbálja átadni, hiszen a szavak tartalmat közölnek, és nem mindegy, hogy hol melyik szövegben milyen szavak szerepeltek a korai iratokban, és milyen szavakká változtak át az idő múlása folyamán, amik a tévedéseket okozzák, amiket már fentebb említettem.

Létezik egy úgynevezett szövegvizsgálat, amely azzal foglalkozik, hogy a tekercsek (Szentírás töredékek) legkorábbi szövegének a megfelelő helyes szavait meghatározza. Ennek segítségével, és sok minden mással, amire majd kitérek, az eredetinek vélt isteni üzenetet jobban be lehet határolni. Ez a hozzáállás feltételezi azt is, hogy maga a Szentírás tartalmazza Isten üzenetét, csak a keskeny út az (eredeti üzenet), ami közvetlenül Istentől származik és a széles út mindaz (emberek által kibővített szövegek), amik a szövegekbe bekerültek.

A történeti Jézus önmagában hordozta a hit krisztusát, különben ha nem így volna nem lehetett volna belőle a hit krisztusa. Azonban, arra lehetőségre nézve, hogy a történeti Jézusból mások faragtak hit krisztusát, igennel válaszolok. A történeti Jézus személye, tanítása és életének példája nem zárja azt ki, hogy belőle hit krisztusát faragjanak mások (ez történelmi tény). Azoknak az embereknek, akik ráébredtek az ámítás mibenlétére az Isten fenntartja a lehetőséget arra nézve, hogy ezt másokkal is közöljék. Ezeknek az embereknek viszont a történeti Jézus kutatását és ez által a valóság jobb megismerésének a lehetőségét is megadta az Isten. Az ember személyes felelőssége az, hogy a tudását kivel, mikor és milyen mértékben ossza meg. Amennyiben úgy látja az ember, hogy az igazságok feltárásai az adott egyénnek szükségesek, mert vergődik a bizonytalanságban, vagy az életében problémát okoznak azok a kétségek, amik az igazságok ismeretének a hiányából fakadnak, akkor viszont fel kell tárni azokat.
A Júdás evangéliuma alapvetően egy gnosztikus irat, és itt az elején le kell szögeznünk, hogy a gnosztikusság, nem egy negatív jelző, hanem az Isten és a világ felfogásának egy alternatívája. A gnosztikus felfogás szerint az emberiség alapvető problémája nem a bűn, hanem a…..
Silverman 2013.11.25 13:18:51
www.harmat.hu/index.php?page=shop.product_details&category_id=12&flypage=flypage.tpl&product_id=174&option=com_virtuemart&Itemid=2

ezen a linken találod a könyvet.

Olyan ember írta, aki nem értett egyet a kialakuló hagyománnyal, ezért is kötötte egy hatalom által megvetett áruló nevéhez, aki szerinte nem volt áruló.
Silverman 2013.12.05 13:46:19
@L151: „- Például, mint már írtam a Divinity-n, hogy azt gondolod, Istennek annyi hatalma sincs, hogy megállította volna Pált, ha ő tévtanító.”
Hitlert megállította? Sztálint?
Isten úgy tud beavatkozni a világ történéseibe, hogy az emberen keresztül teszi, de csak abban az esetben, ha az ember lelkileg azonosul Istennel. Mivel Pál nem azonosult, sőt ellene ment, ezért rajta keresztül Isten nem tudott tevékenykedni. Ugyanakkor sikerült mégis egy szerzőnek a páli szörnyűségekbe belecsempésznie a szeretet himnuszát, ezzel enyhítve a páli agressziót. Tehát ebben látom Isten megállítását, hogy mégis a Pál neve alatt futó iratokba bekerült valami, ami kenterbe veri az összes páli törvényeskedést és szeretetlenséget.

„- Azt mondod, az emberi természet eredendően jó.”
nem ezt mondtam, jónak lett teremtve, de a Sátán megrontotta a teremtést.
„Hegyi beszéd mércéjével nézzük magunkat, más a kép.”
Mire gondolsz?
„Mindenkiben van szeretetlenség, önzés.”
És mindenkiben lehet szeretet és önzetlenség is.

„Az Újszövetségi kánon könyvei azok a könyvek, amelyeket a korai keresztény gyülekezetek is használtak”
Egy része annak amit használtak, több része nem került bele a kánonba, amit szintén használtak.
„Jézus közvetlen tanítványai (esetenként azok tanítványai) a szerzők.”
Ez a feltételezés nem állja meg a helyét. Maguk a feliratok, hogy pl Máté szerint, jóval később kerültek a szövegek fölé, a levelekből csak néhány Pálé, a többi, mind ismeretlen szerző, akik tekintéllyel rendelkező neveket aggattak a műveikre.
Jézus nem írt egy sort sem. A tanítványok sem írtak, nem látták értelmét, mert a saját idejükben várták a világvégét.
Az első időkben szóbeli hagyományozódással terjedtek a különböző perikópák. Erre példa, hogy a pusztai megkísértés történetében a Máténál előbb templom teteje a helyszín és utána a magas hegy, a Lukácsnál pedig előbb van a magas hegy és utána a templom teteje. Abból, hogy az evangéliumokban a kísértés sorrendjei nem azonosak, csupán azt feltételezhetjük, hogy a szóbeli hagyományozódás keretében változhattak meg. Ehhez hasonlókra számtalan példát lehet még találni az iratokban. Annak ellenére, hogy a tanítások széles körben elterjedtek voltak, már az evangéliumok megírása előtt (lásd: I.Kor. 7:10), mégsem állíthatjuk, hogy az evangéliumok teljesek lennének, azaz Jézus minden tanítását tartalmaznák (lásd: Apcsel. 20:35).

Javaslom elolvasni itt a blogomban a szöveghagyományozás és a Kánon kialakulásáról írt posztokat, ez utóbbit 3 részben tettem fel.

üdv
Silverman Ákos
Sefatias Volt már olyan? 2012.05.04 14:48:00
Volt már olyan, hogy úgy érezted, többet várnak el tőled mások, mint amennyit diktál a lelkiismereted? Érezted már úgy, hogy méltatlan vagy az örök életre? Volt már olyan, hogy nem értetted a kérdést a bekezdéshez? Volt már olyan, hogy Bibliaolvasás közben úgy érezted,…..
Sefatias A tékozló fiú 2012.04.29 20:24:00
A tékozló fiúról szóló történet már sokaknak nyújtott vigasz akkor, ha egy bűn elkövetése után azon gondolkoztak, hogy miként állíthatnák helyre a Jehovával ápolt kapcsolatukat . Nem azért akarok erről a példázatról beszélni, mert új dolgokat találtam benne, hanem azért,…..
Ha megkérdeznéd valakitől, hogy kinek köszönhetjük a Bibliát? Vajon milyen válasz kapnál? A legtöbb esetben, még a kisgyermekek is boldogan válaszolnák, hogy Istennek. És tökéletesen igazuk is lenne. A Biblia Isten szava, melyet ő ihletett, és hű szolgáival leíratott, hogy…..
Silverman 2013.11.28 16:48:45
Kedves Sefa!

2Timoteusz 3:16 Nem állítja, hogy a Biblia Isten szava!

"A teljes írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre" II.Tim.3:16

Nyilvánvalóan elsősorban azokról az iratokról van szó, amelyeket Timóteus gyerekkora óta tud, illetve tanulmányoz, ez kiderül a szövegkörnyezetből, az előző sor ugyanis:

"És hogy gyermekségedtől fogva tudod a szent írásokat" II.Tim 3:15

Pál azokról az iratokról beszél, amelyek Timóteusnál gyerekkora óta megvoltak. Így tehát Pál nem érthette azt a teljes írás alatt, amit ma a kereszténység, a mai Bibliát, hiszen az újszövetségi rész még nem is létezett. Aki, a mai Bibliákat érti alatta, eleve téved, hiszen itt Pál eleve nem érthette rajta azokat. Ráadásul nincs is kifejtve, mely tekercsekre gondolhatott, csak tippelni lehet, hogy az ószövetségre, de ez is csak feltételezés.

„Az ószövetség akkori kánonját leginkább hivatalossá tévő személy maga Jézus volt, aki egyrészt használta ezt az írást, másrészt azt az elnevezést használta, amit már évszázadokkal korábban kialakítottak a zsidók.”

Azért mert egy számítógép programozó, a számítógépes nyelven beszél a többi programozóval, az nem jelenti azt, hogy egyet ért a számítógépes nyelvezettel, amit használnak, csak kénytelen az ő nyelvükön beszélni, hogy megértsék, mit szeretne. Ettől még nem teszi hivatalossá. Arra is felhívom a figyelmedet, hogy a Jeruzsálemi és babilóniai zsidóság, eltérően punktálta az ószövetséget, és ha tetszik két újszövetségük (Talmudjuk) keletkezett a vallásukban. Tehát maga az Ószövetség sem azonos a zsidóságon belül a pontozásos eltérések miatt, a Szentpétervári kódex (1008) például a babilóniai írástudók által punktált szöveget tartalmazza. folyt köv.

üdv
Silverman Ákos
Silverman 2013.11.29 00:47:39
A kanonizációnak több oka is volt:
A, - dogmatikai ok: Markion. (róla bővebben később) 140, Róma, Markion tanítása, az hogy el kell vetni az Ószövetséget, ezek kívül az Újszövetség is sokkal rövidebb Markion szerint, például csak Lukács evangéliuma és Pál tíz levele szerepel benne. A sok követője miatt az egyházatyák nyilvánosságra hozták ellenkánonjukat, amelyekből vitába lehetett szállni bárkinek Markion követőivel, és amelyeket egyetemesen elfogadottnak állítottak be.

B,- egyházi ok: a keleti egyházközségekben olyan könyvek terjedtek el és lettek elfogadottak, amelyeket a nyugati egyházatyák szerint nem építőek és tartalmuk kétséges, ezeket terjedését meg akarták fékezni. (nem csupán apokrifek, hanem pszeudoepigráf iratok is).
C, - világi ok: 303-ban Diocletianus keresztényüldözése részeként a kanonikus iratokat be kellett szolgáltatni, és el kellett égetni, a keresztények számára ez Isten tagadása volt, ezért a kevésbé értékes irományokkal próbálták meg becsapni a római hatóságokat, ez szintén elősegítette a kanonizációt, hiszen azok az iratok maradtak meg, amelyek elrejtéséről gondoskodtak, amelyek később kanoniázálásra kerültek. Végül is Konstatin császár adta meg a végső lökést, aki a Római birodalom egységesítésének a lehetőségét látta meg a kereszténységben, amit nem voltak képesek hatalmi eszközökkel kiirtani.

D,- A kanonizálás legfőbb oka az egyházon belüli egység és rend megteremtésének a vágya.
A kánon kialakulásának története azért fontos, mert vizsgálata által nyilvánvalóvá válik, hogy emberek készítették a Bibliákat, és Isten ihlette vagy sugallta, de nem szó szerint az egészet.A kánon szó eredete: A héber qaneh = nád szóból ered. A nádat mérésre is használták (mérőnád), ekkor már a szó mértéket, szabványt, szabályt is jelentett. Az újszövetség is e szerint az értelmezés szerint használja, egy példa: Gal. 6: 16. A 200-as évek végéig Origenész hatására enyhén változik a szó jelentése: a szabály helyett- alapelveket jelent a hit és az élet számára, tehát bővül a jelentéstartalma. Origenésznél már megjelenik konkrétan az Írásokra vonatkoztatva a kifejezés. A 300-as évek végére, Athanasius idejében a jelentéstartalom eléri azt a szintet, amit a mai napig érthetnek alatta: - olyan könyvek listája, amelyeknek isteni tekintélyük van, és ihletés útján keletkeztek. Mitől függött az, hogy kánoni-e egy tekercs? Aktív jelentéstartalmában: akkor kánoni egy tekercs (lista), ha tekintélyesnek elfogadott, mértékadó. Passzív jelentéstartalmában: akkor kánoni egy tekercs (lista), ha megfelel annak a mértéknek, amely meghatározza, hogy egy könyv ihletett-e és ez által van tekintélye. Az aktív és a passzív jelentéstartalom nem mindig esett egybe. A zsinatok hivatalos tekintéllyel azokat a könyveket ruházták fel isteni ihletéssel, amelyeknek már volt tekintélyük és néhány olyat is, amelyeknek kevésbé volt tekintélyük. Az egyik fontos kérdés, hogy ha Isten ihletése nyilvánvaló volt, akkor miért volt szükség szigorú kritériumokat alkotni a „nyilvánvalóságról”?

Sefa mutatott még posztot a témáról, úgyhogy majd megkeresem és oda is füzőnék még néhány szót, az általam már összeállított részekből.

ínagyon 9rülök, hogy foglalkozni lehet ilyen témával is

üdv
Silverman Ákos
Sefatias X + 20 = Y 2012.04.22 14:32:00
A post címében egy két ismeretlenes egyenlet található. Nem voltam túl jó matekból a suliba, úgyhogy nem is próbálom megoldani. És az igazság az, hogy ez az egyenlet nem is matematikai feladvány. Ez az egyenlet rólam szól. És természetesen olyanokról, akik hozzám hasonló…..
Silverman 2013.11.27 16:18:02
„Hiszek abban, hogy a Biblia Jehova Isten Szava!”

Én úgy mondanám, vannak ihletett tartalmú részek benne. Persze ez attól is függ, mit tekintünk ihletésnek. Egy vers is lehet ihletett, nekem az egyik kedvenc versem a Vang An Si. Arról a törekvésről szól, mikor az ember úgymond istenes rendszert szeretne létrehozni, mégis visszahanyatlik a porba. Ez a folyamat megfigyelhető az egyházaknál is, jönnek a nagy reformok, aztán mégis csak ugyanolyan lesz majdnem, mint amit meg akart reformálni. Lásd a hitgyüliből kivált autonom gyülekezet. De a verset érdemes elolvasni szerintem:

(Szabó Lőrinc: VANG-AN-SI)

– Hiába! – hallotta ezerszer
Sen-Tszung, a sárkánytrón ura.
– Nincsen remény! – és ijedten nézett
a remete Vang An-Si-ra.
– Jobb nem tudnod, hogy mi van ott kint! –
dörögte három ezredév
és a Tanácsban csak a szent bölcs,
Vang-An-Si rázta a fejét.

Fejét rázta, és így kiáltott:
– De! tudd meg! s felejtsd soha!
Én, Van-An-Si neveltelek föl,
én és a filozófia;
most tied a trón: megcsináljuk,
mit még senki se mert, akart,
az Isten Országát a földön,
én, a gondolat, s te, a kard! –

– Császár, ne akarj tudni semmit! –
könyörgött a rémült Tanács.
– Sen-Tszung, könyörgött a szent, – tárd ki
varázstornyod négy ablakát!
– Ne, császár, ne hallgass a népre! –
– Császár, hallgasd meg népedet! –
És szólt Sen-Tszung, az ifjú császár:
– Van-An-Si, én neked hiszek! –

A torony négyfelé kitárult,
a Tanács meghajtá fejét
és Sen-Tszung, mit császár sohasem tett,
hallgatta, miért sír a nép;
a négy ablak négyfelé tárult,
és begyűjtötte mind a kínt,
mit fél Ázsia szíve néma
viharként dörgött odakint.

S a vihar feljajdult Keletről:
– Császár, nincs munka, nincs kenyér! –
– Kifoszt az uzsorás, a kalmár! –
sírt a milliótorku Dél.
– A bér! a tőke! – zúgta Észak
és Nyugat zúgta: – A papok! –
Sápadtan hallgatta a császár
a négy beszélő ablakot.

Sápadtan hallgatta a császár,
amit még nem hallott soha:
hogy a szabadság nem szabadság,
a jog az őserdők joga,
hogy a szegényt a fenevad pénz,
mint tigris a nyulat, eszi,
s a világ csak nézi a gyengét
és legfeljebb megkönnyezi.

Irtózva hallgatta a császár,
hogy átkozódnak a szivek,
hogy elsírták mind, amit szemébe
nem mondtak volna soha meg;
irtózva hallgatta a néma
mennydörgést, amit a kulik
kétszázmillió szíve vert és
az imát: – Ég fia, segíts! –

Az ablak bezárult. – Hiába!
Nincs remény! – mondta a Tanács.
– De van! – tört ki Vang-An-Si, – császár,
akard s itt lesz az új világ!
– Akarom! – szólt és megölelte
szent bölcsét Sen-Tszung: – Akarom!
Tanítóm voltál, most is az vagy,
kezedben minden hatalom! –

És Vang-An-Si dolgozni kezdett
és dolgozott tíz éven át.
Védte a gyengét, tőrbe csalta
a tigrist és a banditát.
– Pénz, műhely és bolt: az államé mind,
– hirdette, – én kereskedem,
s mint agy és kéz, mit munka termel,
elosztom becsületesen! –

Tíz évig dolgozott a szent bölcs,
büszkén, hogy amit most csinál,
ezer év múlva is csak álom
lesz más népek fiainál;
békét hirdetett s ölt nyugodtan,
ha ölnie kellett neki,
angyalok voltak katonái
s angyalok a hóhérai.

Tíz évig dolgozott Vang-An-Si
és dolgozott mindenkiért,
kétszázmillió szíve volt és
a vén világ arcot cserélt;
látta: roppant számok és tervek
bölcs kényszerben hogy építik
szerencse, önzés, bűn s örök harc
fölé az ész és a rend álmait.

Tíz év… S a szent hívta a császárt
és a Tanácsot. – Kész vagyok,
itt a művem! s az új világra
kitárta a négy ablakot.
Boldogan hajolt ki a császár,
Vang-An-Si boldogan figyelt:
köröttük a birodalomnak
kétszázmillió szíve vert.

Csend volt, mint mindig, titok és csend,
de hatni kezdett a varázs,
megszólalt kétszázmillió szív
s a titokból lett vallomás:
– Öld meg! – zúgta egy hang. Utána
égig csapott a düh s a vád:
– Öld meg! – Kit? – kérdezte a császár. –
– Vang-An-Sit, a pokol fiát!

– A bölcsek bölcsét? – A bolondot! –
– A szentet? – Ördög szentje volt!
– Hallod? – nézett a bölcsre Sen-Tszung.
– Öld meg: mindenkit kirabolt!
Öld meg! – az átok, mint a tenger
özönlött a császár felé.
– Őrültek! – kiáltott Vang-An-Si
és kilépett a nép elé.

– Őrültek! Elűztem a kalmárt!...
– A tied éppúgy becsapott!
– Bankpénz helyett … – De katonákkal
Hajtottad be a kamatot!
– Az úri tőke… – Spicliké lett!
– A papok… – Azért nincs eső!
– Munkahadsereg… – Mint a börtön!
– Jövőtök… – Ma kell, nem jövő! –

És már megint égig csapott a
vihar, tombolt az új világ:
– Most remény sincs meggazdagodni!
Császár, öld meg a bestiát!
– Őrültek! – suttogta a császár
s becsukta a négy ablakot,
s elnémult kétszázmillió szív
s az önzés újra hallgatott.

Elnémult kétszázmillió szív,
csak kettő beszéld odabent.
– Hiába! sóhajtott a császár.
– Nincs remény! – sóhajtott a szent.
– Ugye, mégis a régi rend jobb?! –
tapsolt a győzelmes Tanács.
És Vang-An-Si befalaztatta
a szent torony négy ablakát.
a vers forráslinkje:
www.gerlo.hu/kommunizmus-vita/beszelgetes.html
érdemes elolvasni ezt is, Bulányi György is felszólal.
Silverman 2013.11.27 16:25:02
„soha ne fogadjátok az otthonotokba, s ne is köszönjetek neki soha.”
az az érdekes, hogy Jézus ennek az ellenkezőjét tanítja, ha kell bocsássunk meg még hetvenhétszer is…….a kirekesztés, a megvetés az elutasítás, ezek az eszközök még betegebbé teszik azt az embert, akivel gond van, s csak még megátalkodottabb lesz.

„A 7. versben egyértelműen megfogalmazza János hogy kire gondolt: ’, aki nem vallja Jézus Krisztus testben való eljövetelét’. Hát én vallom. Soha nem fogom azt mondani, hogy Krisztus nem jött el testben.”
Soha ne mond, hogy soha!
Ez a kritérium, csupán annyit mutat, hogy a pauliánus gyülekezetek hitvilágának ez volt az alfája és omegája. Azt is tudjuk, hogy miért kellett kritérium:
Ez a kanonizálás egyik lépcsőfoka volt.
Pál apostol megerősítette az újszövetségi iratok elismerését, kibővítve azzal, hogy a saját maga írásait állította előtérbe: „De ha szinte mi, avagy mennyből való angyal hirdetne is néktek valamit azon kívül, a mit néktek hirdettünk, legyen átok” Gal. 1: 8. Ez megnehezítette a hívőknek az ítéletalkotási képességüket, hiszen sejtelmük sem lehetett arról, hogy amit felolvasnak nekik, az valóban apostoli irat-e. Annál is inkább, mivel az apostoli korban is rengeteg hamisítvány volt, így nem lehetett pontosan tudni, hogy mi az, amitől nem szabad eltérni. A hamis iratokról a II. Tesz. 2: 2 tudósít: „ne tántoríttassatok el egyhamar a ti értelmetektől, se ne háboríttassatok meg, se lélek által, se beszéd által, se nékünk tulajdonított levél által,”. A legsúlyosabb kitétel az I. Ján. 4: 1-3 „Szeretteim, ne higgyetek minden léleknek, hanem próbáljátok meg a lelkeket, ha Istentől vannak-é; mert sok hamis próféta jött ki a világba. Erről ismerjétek meg az Isten Lelkét: valamely lélek Jézust testben megjelent Krisztusnak vallja, az Istentől van; És valamely lélek nem vallja Jézust testben megjelent Krisztusnak, nincsen az Istentől: és az az antikrisztus lelke, a melyről hallottátok, hogy eljő; és most e világban van már.”
Az I. János szerzője felismerte azt, hogy a hívők nem képesek megítélni, melyik hamis levél és melyik nem ezért meghatározott egy kritériumot, amely alapján meg lehet ítélni a szövegeket. A kritérium alapjává teszi, hogy krisztust azonosítja-e valaki Jézussal vagy nem, itt egyértelműen a gnosztikus kereszténység elleni kirohanásról van szó, akik tagadták azt, hogy Jézusnak valóságos teste lett volna. A Messiás eddig, egy elképzelt személy volt, az I. János szerzője felhatalmazást adott a későbbi üldözésekre, sátánná kikiáltásokra és a későbbi vallásháborúkra, nemcsak a zsidók, hanem az összes többi vallás irányában is, sőt magában a kereszténységen belül is. A krisztus Jézus hirdetése még mindig nem tette teljesen nyilvánvalóvá, hogy mi elfogadható és mi nem, hiszen, voltak hamis apostolok, akik vallották, hogy testben megjelent Krisztus, és Krisztus apostolainak mondták magukat, ezért írja Pál:
„Mert az ilyenek hamis apostolok, álnok munkások, a kik a Krisztus apostolaivá változtatják át magukat. Nem is csoda; hisz maga a Sátán is átváltoztatja magát világosság angyalává.” II. Kor. 11: 13-14
Lássuk be, a történelem bebizonyította, hogy lehet valaki a sátán küldötte annak ellenére, hogy vallja, hogy Jézus a testben megjelent Krisztus. A kritérium felállításánál, a gnosztikus látszattest hívőket választották el a többi hívőtől.

Ha ma kellene kritériumot alkotnom, mondjuk nekem, azt mondanám, aki krisztushívő, az nem követi Jézust, hanem pauliánus, azaz Pál követő. Mondom ezt azért, mert tudom, hogyan változott meg a szó jelentése, hogy krisztus, de ezt talán egy másik kommentben.
üdv
Ákos
1992 óta ennek a megemlékezésnek rendszeres résztvevője vagyok. De gyakran eltűnődtem, hogy mi értelme van?  Mindig hallottam ahogy mások arról beszéltek, hogy mennyire fontos részt venni rajta. De számomra soha nem jelentett többet, mint egy sima összejövetel, ahol mindig…..
Silverman 2013.11.27 00:05:18
Kedves Sefa!

A Mózesi szövetségkötés vérrel történt:

„Mózes pedig vevé a vért, és ráhinté a népre, és monda: Ímé a szövetségnek vére, melyet az Úr kötött ti veletek, mindama beszédek szerint.” II. Mózes 24:8

Jeremiás szerint:

„Ímé, eljőnek a napok, azt mondja az Úr; és új szövetséget kötök az Izráel házával és a Júda házával. Nem ama szövetség szerint, a melyet az ő atyáikkal kötöttem az napon,.." Jer. 31

Ha a mózesi vérrel történt, és Jeremiás leszögezi, hogy nem ama szövetség szerint, azaz, nem kell hozzá vér!
Mindezek alapján Jézus vére sem kellett volna hozzá.

De miért nem kell Jeremiás szerint, azért, mert:

Hanem ez lesz a szövetség, a melyet e napok után az Izráel házával kötök, azt mondja az Úr: Törvényemet az ő belsejökbe helyezem, és az ő szívökbe írom be, és Istenökké leszek, ők pedig népemmé lesznek. És nem tanítja többé senki az ő felebarátját, és senki az ő atyjafiát, mondván: Ismerjétek meg az Urat, mert ők mindnyájan megismernek engem, kicsinytől fogva nagyig, azt mondja az Úr, mert megbocsátom az ő bűneiket, és vétkeikről többé meg nem emlékezem.” Jeremiás 31: 31-34

De mi történik itt? Pozitív változás, hogy nem kell vér oké, de a Törvényt akarja lelkileg a szívbe írni. A kereszténység betartja a mózesi törvényeket? A szerint él? Ha nem tartja be (szerencsére) akkor sikerült ez az új szövetségkötés? És ha mégis Jézus vére kellett volna, ami megtörtént, attól a szívbe van írva a Törvény?

MIért írtam, hogy szerencsére, Azért, mert ha a mózesi törvény a szívbe lenne írva, akkor azóta milliókat köveztek volna agyon, hiszen a szombaton fát szedegető embert is agyon kellett kövezni a Mózes szerint!!

Hol az ellentmondás Jeremiásnál? Ott, hogy minek a vér nélküli szövetség, ha a törvényt írják a szívbe ami vérontással jár. Ha a törvényes rész nem lenne benne, akkor Isten akarata volna valóban a Jeremiási szöveg, ami egyébként csodálatos. Azt figyeltem meg, hogy ahányszor a próféták elvetik mózest, a vége mindig az, hogy a szöveg szerint visszakanyarodnak újra a törvényhez, vagyis mózeshez. Ennek sehogyan sincsen így értelme. Csak arra tudok gondolni, hogy a szöveg gondozók változtattak a prófétai beszéden.

A másik:

„Mert ez az én vérem, az új szövetségnek vére, a mely sokakért kiontatik bűnöknek bocsánatára.” Máté 26:28

„És monda nékik: Ez az én vérem, az új szövetség vére, a mely sokakért kiontatik.” Márk 14:24

„Hasonlóképen a pohárt is, minekutána vacsorált, ezt mondván: E pohár amaz új szövetség az én véremben, mely ti érettetek kiontatik.” Lukács 22:20

Lukácsnál van a ti érettetek, azaz a tanítványokért, ők megmenekülhetnek, ha Jézus nem is. A sokakért, ebben sincsen benne, a páli mindenki, egész világ, csak az hogy több emberért. A bűnök bocsánata, csak a Máténál van. A többi evangélista nem tartotta fontosnak, hogy a bűnök bocsánatáért történik valami??

Meggyőződésem, hogy itt megint nem stimmel valami, ugyanis szerintem, a Pál munkája nyomán került bele az úrvacsora az evangéliumokba ezt olvassuk Pálnál:

„Mert én az Úrtól vettem, a mit néktek előtökbe is adtam: hogy az Úr Jézus azon az éjszakán, melyen elárultaték, vette a kenyeret, És hálákat adván, megtörte és ezt mondotta: Vegyétek, egyétek! Ez az én testem, mely ti érettetek megtöretik; ezt cselekedjétek az én emlékezetemre. Hasonlatosképen a pohárt is vette, minekutána vacsorált volna, ezt mondván: E pohár amaz új testamentom az én vérem által; ezt cselekedjétek, valamennyiszer isszátok az én emlékezetemre. Mert valamennyiszer eszitek e kenyeret és isszátok e pohárt, az Úrnak halálát hirdessétek, a míg eljövend.” I. Kor. 11:23-26

Az Úrtól vette, azaz Pál nem az apostoloktól hallotta ezt a történetet!!

Az eredeti páli levelek időben megelőzték az evangéliumokat!!

Semmi nem zárja ki azt, hogy a szövetségkötés, bekerüljön az evangéliumok szövegébe Pál hatására.

Nem azt mondom, hogy Jézus nem vacsorázhatott, de ha Jeremiás szerint, nem kell vér, de kell a törvény Pál szerint meg kell a vér és nem kell a törvény, akkor itt valami sántít a kereszténységben, hogy mégis össze akarja fésülni a kettőt.

Az utolsó dolog, ami megdöbbentett:

János szerint azt hitték Júdásról hogy vásárolni ment.

"Bizony mondom néktek, egy közületek elárul engem, a ki velem eszik.
Ők pedig kezdének szomorkodni és néki egyenként mondani: Csak nem én? A másik is: Csak nem én?" mk14

"Megszólalván Júdás is, a ki elárulja vala őt, monda: Én vagyok-é az, Mester? Monda néki: Te mondád." mt26

Ezek után, bárki azt gondolná, hogy vásárolni ment?

De ami a legborzalmasabb, ott ül 11 apostol, kiderül ki az áruló, és nem akad 1 sem aki megpróbálja megállítani? Megmenteni Jézust? Nem is mérgesek Judásra? Fel sem háborodnak? Hagyják elmenni? Miért? Mennyire szeretik akkor Jézust?

A János evangelistának ez eszébe juthatott, hogy tényleg miért nem fogták le, ha kiderült ki az? És ezért keres mentséget: azt gondolták vásárolni ment.

Ne haragudjon senki, ha megbántanám a hitét, de számomra egy biztos, így nem történhetett meg.
Sefatias A szőlőművesek 2012.04.13 15:17:00
Ezt a tanulmányt a Máté 20:1-16 verseiről írom. Ez a történet számomra mindig többet jelentett annál, mint amilyen magyarázatot kaptam rá. Íme, a történet az Új világ fordítás szerint: Mert az egek királysága hasonló egy emberhez, egy házigazdához, aki kora reggel kiment,…..
Sefatias Jobb vagy bal? 2013.11.18 08:15:01
Még a nyáron jelent meg egy poszt az L. Gabi blogján, amelyben az exjt blogok, és azok rendszeres olvasói szélsőjobbosként lettek beállítva. Miközben ezt olvastam éreztem, hogy ez szerintem nem fedi a valóságot. Az tény, hogy a szélsőjobb által üzemeltetett internetes oldalak…..
Silverman 2013.11.20 22:19:04
Kedves Sefatias!

nagyon tetszik ez a bejegyzés, engedd meg hogy ide is írjak kieget.:

Odament hozzá Jakab és János , Zebedeus két fia, és így szóltak: „Rabbi, azt akarjuk, hogy tedd meg nekünk, ha valamit kérünk tőled.” (36) Ő pedig ezt mondta nekik: „Mit akartok tőlem? Mit tegyek meg nektek?” (37) Azok erre azt mondták neki: „Add meg nekünk, hogy egyikünk jobbodon, másikunk balodon üljön a te dicsőségedben!” (38) Jézus viszont azt mondta nekik: „Nem tudjátok, mit kértek. Képesek vagytok-e kiinni azt poharat, amelyet én iszom ki? Avagy alámeríttetni azzal az alámerítéssel, amellyel én meríttetem alá?” (39) Azok erre azt mondták neki: „Képesek vagyunk.” Jézus viszont azt mondta nekik: „Azt a poharat, amelyet én kiiszom, ki fogjátok inni , és azzal az alá¬merítéssel, amellyel én alámeríttetem, alá fogtok meríttetni, (40) de a jobbomon vagy balomon ülést megadni nem az én ügyem , hanem akiknek [Isten] elkészítette.”

Kérelmük mögött az a várakozásuk áll, hogy Jézus a saját, Dávid modellje szerinti messiási uralmát (vö. Mt 20,21: baszileia szú) fogja megvalósítani Jeruzsálemben (a „dicsőség” ennek a királyságnak a dicsősége). Fejükbe vették ugyanis, hogy bizonyára ő a Messiás (8,29). A várt messiási birodalomban a legfőbb miniszteri helyekre pályáznak „a király jobbján és balján”.

Vö. Lk 9,55. Egyszerűen lepergett róluk Jézus intenzív oktatása"

Szokásához híven (pl. 8,31.33.34; 9,13) hideg zuhannyal próbálja gyógyítani őket. Átveszi tanítványai ötletét, és ironikusan ellenük fordítja, egy másik „kiváltságot” helyezve kilátásba nekik: mint hozzá legközelebb ülőknek, szabad lesz a „király” kelyhéből inniuk. Csakhogy ez nem az öröm, hanem a szenvedés kelyhe (vö. 14,36): Részesedhetnek az ő szenvedéséből!"

„Díszhelyeket és hatalmi pozíciókat egy eljövendő messiási birodalomban nem kínálhatok nektek!” Ennek oka egyszerű: Nem lesz semmiféle jézusi uralom (baszileia), sem Jeruzsálemben, sem „egy eljövendő világkor¬szak¬ban”, sem a túlvilágon, mivel Jézust kizárólag Isten „uralmának”, „a szeretet országának” (baszileia tú theú) megvalósulása érdekli, abban pedig semmiféle emberi uralomnak nincs helye (ld. Mt 23,9.8; Lk 22,25-27). Ha lenne Jézusnak (bármikor, bárhol) valamilyen „országa, uralma”, akkor megilletné őt a hivatalok osztogatása, és nem lenne szabad azt mondania, hogy ez „nem az ő ügye”.

"de a jobbomon vagy balomon ülést megadni nem az én ügyem , hanem akiknek [Isten] elkészítette.”

Az előző lábjegyzetben elmondott tartalmi érvek mellett e mondat egyenetlen stilisztikai kapcsolódása is a mellett szól, hogy nem Jézustól származik, hanem egy kora keresztény apokaliptikus elképzelést vittek bele Jézus válaszába (vö. Mt 19,28; Lk 22,29-30), így akarva enyhíteni annak határozottságát: „Most nem uralkod¬hattok velem, de később majd igen, ha Atyám megadja nektek” (vö. Mt 20,23).
Ez a kommentár részlet Gromon András Márk kommentárjából való.

Érdekességképpen és gondolkodni még, Máté 20:
20.
Ekkor hozzá méne a Zebedeus fiainak anyja az ő fiaival együtt, leborulván és kérvén ő tőle valamit.
21.
Ő pedig monda néki: Mit akarsz? Monda néki: Mondd, hogy ez az én két fiam üljön a te országodban egyik jobb kezed felől, a másik bal kezed felől.
22.
Jézus pedig felelvén, monda: Nem tudjátok, mit kértek.

Itt hárman mennek Jézushoz, és az anyjuk beszél. Miért?

üdv
Ákos
 Az elmúlt hetekben, hónapokban rengeteg cikket, és kiadványt olvastam arról, hogy Krisztus uralkodása mikor kezdődött el, és meddig tart. Jelen post megírására nem az indított, hogy növeljem az erről szóló írások számát, hanem ahogy a blogom céljában is meghatároztam,…..
Silverman 2013.11.20 21:29:49
Kedves Sefatias!

Sajnos vitáznom kell ismét.

1. A szándékosságból eredő változtatás:

A lekcionáriumok beemelése: Példa: Mt. 6: 13 (liturgia bevevése) „Mert tiéd az ország és a hatalom és a dicsőség mind örökké. Ámen!”

A miatyánk végén nem volt ott a hatalmat tulajdonító rész, utólagos beírásnak minősűl. Miért fontos ez? Kérdezheted, mert nem csupán a Jézusról alkotott képet módosítgatták, hanem magát a tanításait is. Jézus alapjaiban anarchista volt, azaz a teljes hatalomnélküliséget hirdette, javaslom neked Errico Malatesta- Anarchia című munkáját. Ugyanis Jézus elutasít mindenféle uralmat, a tanítványok nem értik meg, az utokor pedig el sem fogadja és még több hatalmat csikar ki. A hatalom uralkodni más ember felett, az az ördögtől való.

A hatalom ráadásul sok esetben rossz fordítás példa: „hatalmat adott azoknak, hogy Isten fiává legyenek” Az itt található hatalomnak fordított szó az excousia, jelentései: szabadság, jogosultság, képesség, erő. Az elveszített istenfiúságot nyerhetik vissza, akik képesek befogadni. A pápaság bizonyította mire képes az ember ha hatalmat igényel Jézus nevében egy világi intézményrendszernek. Finoman fogalmazva meggyalázza Jézust, ám ezt a hatalmát, pont a spirituális "szent szövegekre alapozta".

A zsidóság hatalmat várt a messiástól, mikor ezt a gyakorlatban nem kapták meg, de egyesek ragaszkodtak hozzá, hogy Jézus volt a messiás, elkezdtek spirituális hatalmat tulajdonítani neki a várt gyakorlati hatalom helyet.

Jézus tanítása:

Hierarchia mentesség. A hatalmi pozíciók eltörlése. Az embereknek nem szabad hatalmaskodni egymáson, hanem egymást segítve kell élniük.

Melyik igével indoklom mindezt:

„A [pogány] nemzeteken uralkodnak királyaik, és akiknek hatalmuk van rajtuk, jótevőknek hívatják magukat. Ti azonban ne így [cselekedjetek]! Ellenkezőleg! Aki köztetek a legnagyobb, legyen olyan, mint a legfiatalabb, és aki a vezető, [legyen] olyan, mint aki felszolgál!” Lukács 22:25-27

Ne legyen kiszolgáltatva az egyik ember a másiknak. Emberi méltóságban egyenlők vagyunk. Nézzük végig a történelem folyamán, milyen torzulásokat okozott az emberek életében, az hogy uralkodtak egymáson. A fizikai, testi szabályozástól, a gondolkodás befolyásolásán keresztül a lelki sérülésekig rengeteg torzulás fordulhat elő. A hatalom ma is uralkodik az emberek életvitelén. Ez a téma szorosan kapcsolódik a vagyon és hatalmi versengés témakörhöz. Az ember alapvető vágya a szabadság iránti igény, ezért a hatalmat gyakorlóknak is meg kell fontolniuk, hogy megkockáztatnak-e egy forradalmat, amikor uralkodni kívánnak. Nemcsak az uralkodás, hanem a véres forradalom is ellentétes Isten országával. Az sem biztos, hogy a forradalom kiteljesedése pozitív változást hoz magával, gondoljunk csak az orosz forradalomra, melynek következtében létrejött a Szovjetunió, a Sztálini diktatúrával, amelyre a vérontás és a tömeges kivégzések voltak a jellemzőek. De meg lehet említeni Napoleont, Mao Ce Tungot, Fidel Castrot vagy Kun Bélát is, ez utóbbi három hónapig tudta magához ragadni a hatalmat, de dokumentáltan 590 embert végeztek ki ez idő alatt. A forradalmakban a bűnözők is láncaikat vesztik és mindazt a beteg perverziót kiélik magukból, amit a még adott rendszer rendfenntartó erői a forradalom kirobbanásáig még vissza tudtak tartani. Az uralkodás káros hatásai: a különböző térségek egymástól élesen eltérő fejlettségi szintre jutnak, melynek következtében gazdasági, társadalmi és nemzetiségi problémák születnek, pénzügyi és gazdaság válságok alakulnak ki, melyek következtében emberi életek tömegei kerülnek veszélybe, szociális feszültségek keletkeznek, melyek következtében társadalmon belüli, rétegek közti ellentétek és erőszakos cselekmények kerülnek kibontakozásra, és a már említett forradalmak kirobbanása, melyek életellenes terrorcselekményeket szülnek, az uralkodás könnyen átcsap önkényuralomba, a gazdasági, erkölcsi és pénzügyi káosz lehetőséget teremt a diktátoroknak, hogy a rendfenntartó erők elpusztítása után, a nép nevében saját önkényuralmi rendszert hozzanak létre. A harácsolás és a bosszúállás szintén az uralkodás velejárója, emlékezzünk Salamon történetére, hogy hogyan erősítette meg trónra jutását. Az uralkodás akkor lehet csak hosszú életű, ha széles körben a tömegek átverését alkalmazza és befolyásolja a nyilvánosságot is.

Jézus tehát azt mondja ti ne így viselkedjetek, ő maga is olyan mint aki szolgál, mi is szolgáljunk egymásnak.

Azaz Jézus hatalom ellenes volt, így ő maga sem fogja megtestesíteni a hatalmat.

Aki azt gondolja, hogy Jézus uralkodó, az Jézust magát köpi szembe, és a tanítását. Ha Jézusnak tulajdonít ilyen tanítást, akkor Jézust hazudtolja meg.

üdv
Ákos
A sokarcú Biblia Eredeti mondások 2013.11.19 14:25:02
Azt ezt megelőző fejezetben is eredeti mondásokkal foglalkoztam, de kifejezetten programszerűen. Ebben a fejezetben viszont egy csokorba gyűjtöm és összehasonlító elemzést készítek, a kutatásaim során eredeti jézusi mondásokból, ezért átfedések előfordulhatnak, de tartalmi…..
A sokarcú Biblia A jézusi program 2013.11.19 14:03:48
Jézus itt és most akarta a változást, azaz itt a földön, és azonnal, az ő idejében. Az Isten országa fogalom, az nem más, mint amikor a szeretet életrendjének megfelelően élünk, azaz egy hullámhoszon vagyunk a szeretettel, és ennek megfelelően cselekszünk mindennapjainkban.…..
A zsinagógai felolvasásban Jézus önmagára alkalmazza Ézsaiás messiási próféciáját a Lukács evangélista szerint. Igehelyek: Lukács 4:16-21, Ézsaiás 61:1-2, 35:5 „És méne Názáretbe, a hol felneveltetett: és beméne, szokása szerint, szombatnapon a zsinagógába, és felálla…..
Galileai működés Jézus galileai működését Ézsaiás prófétára alapozva írja meg a Máté evangélista. Igehelyek: Máté 4:12-17, Márk 1:14-15, Ézsaiás 9:1-2 „Minekutána pedig János tömlöczbe vettetett, elméne Jézus Galileába, prédikálván az Isten országának…..
A pusztai megkísértés A pusztai kísértésben Jézusnak tulajdonított első megnyilvánulás, három ószövetségi idézet, Mózestől. Igehelyek: Máté 4:4,7,10, Lukács 4:8, V. Mózes 6:13,16 és 8:3 „Ő pedig felelvén, monda: Meg van írva: Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem…..
A Messiás születése, gyerekség történetek Igehelyek (1): Máté 2:4-6, Mikeás 5:2-4 „És egybegyűjtve minden főpapot és a nép írástudóit, tudakozódik vala tőlük, hol kell a Krisztusnak megszületnie? Azok pedig mondának néki: A júdeai Bethlehemben; mert így írta vala meg a…..
Az egyház hatását a történelmünkben a jogosság, az államszervezet, részben az ember élettere, a gazdaság, és a politika szempontjából vizsgálom a teljesség igénye nélkül, kiemelve a történelmileg fontosabb elemeket, a honfoglalástól a dualizmusig terjedő időszakban. A magyar…..
Albigensek Az albigenseket a balkánon bogumiloknak nevezik, Itáliában patarénusoknak, görögül katharoknak. Önmagukat is katharoknak, azaz a katharosból származtatva tisztának nevezték. A német eretnek kifejezés a ketter is innen eredeztethető. Az albigens elnevezés…..
Korai gnosztikusnak tartották Simon mágust, akinek a műve a Nagy Tagadás (Apophaszisz megalé) nem maradt ránk, Hippolütosz a „Philoszophúmena” 6. fejezetében számol be tanításáról. Tanításában zsidó filozófia és görög mitológia keveredik a Tóra magyarázataival. A…..