Regisztráció Blogot indítok
Adatok
gyuri_gazsi

0 bejegyzést írt és 13 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Cigányokról A cigányok képe 2010.12.18 09:12:00
Az alábbiakban egy igen hosszú bejegyzés következik. December 15-én summa cum laude minősítéssel védtem PhD disszertációmat a pécsi egyetemen. Minden további magyarázat nélkül itt következik a teljes anyag. Véleményeket, bírálatokat, kiegészítéseket köszönettel…..
gyuri_gazsi 2011.01.20 19:04:01
@Bencsik Gábor: Harmatgyenge áltudós maga Bencsik úr! Egyébként meg eleve nem volt vita! Hülyeségeket írt! Én párra rámutattam, és nem tud mit válaszolni! Persze, ha tudna, eleve nem írna hülyeségeket! Pl. kalderás, kolár, meg egyebek... Szánalmas!
Cigányokról Sajóbábony 2011.01.06 13:21:00
Nem kell ahhoz cigánykedvelőnek lenni, hogy az ember úgy érezze, valami nincs rendben a sajóbábonyi perrel kapcsolatban. Emlékeztetőül: 2009 november 14-én a Magyar Gárda, gyakorlatilag a Jobbiknak kampányolva tagtoborzó gyűlést rendezett a településen. Már itt ordibálásba…..
A vitáknak már csak az a természetük, hogy a résztvevők többnyire elbeszélnek egymás mellett, ki-ki hajtogatja a magáét, és a másik fél szájába olyan állításokat ad, amelyeket az nem mondott, viszont remekül meg lehet cáfolni. Ez már csak így megyen, és Marx Györgynek…..
Cigányokról Késelők 2011.01.17 10:52:00
„A rendőrség és a balliberális cigánymosdató média órákon keresztül azt hazudta, hogy csak két áldozat van.” Ezzel a felütéssel kezdi tudósítását az ürülék-hírportál a szörnyű szombat-esti tragédiáról. Van még tovább is: „A kívül rekedt tömegben (de…..
Cigányokról A kaposfői út 2010.10.27 11:29:00
Cigányügyi konferencia zajlott október 26-27-én a budai várban, a Magyar Kultúra Alapítvány épületében. Sok minden elhangzott, sok okos ember hallgatta élvezettel a saját hangját, voltak bőven öntetszelgő szereplések, de voltak elgondolkodtató és olykor szívszorító szavak is.…..
Cigányokról Állva temessetek el! 2010.08.04 12:24:00
Az idén tavasszal magyarul is megjelent Isabel Fonseca nemzetközi hírnévnek örvendő, „Állva temessetek el! – A cigányok útja” című könyve (eredeti címe Bury Me Standing – The Gypsies and their Journey, 1995, London). Az előzetes hírek alapján meg voltam…..
gyuri_gazsi 2010.10.02 16:21:34
Az írással többé-kevésbé egyetértek. Ami mellett viszont képtelen vagyok elmenni szó nélkül, az a kelderásokra vonatkozó zárójeles megjegyzés. Ez ugyanis marhaság.
Gőzöm nincs, honnan a fenéből veszi mélyen tisztelt Bencsik úr az a hülyeséget, hogy a "kalderás szó elfogadott, bevett a magyar nyelvben"?! Ez mindössze igen ritka személynevekben él... A zárójelbeli többi baromságot pedig, miszerint "a „hozzáértők” azonban az utóbbi időben kelderást mondanak-írnak, hogy jelezzék, ők a hozzáértők, a többiek nem. A leghozzáértőbbek pedig khelderásnak írják, hogy még a közönséges hozzáértőktől is megkülönböztessék magukat." már nem is minősítem!
Viszont azt javaslom, nézzük meg, kik használták az elmúlt években, évtizedekben a kelderás/kalderás szavakat (a teljesség igénye nélkül):

"kelderás"
Vekerdi József (1974): A cigány népmese;
Tálos Endre (1998): A cigány és a beás nyelv magyarországon;
Szuhay Péter (2002): Akiket cigányoknak neveznek: akik magukat romának, muzsikusnak vagy beásnak mondják;
Landauer Attila (2004): Utak és problémák a magyarországi cigánykutatásban;
Szalai Andrea (2006): Egységesség? Változatosság? A cigány kisebbség és a nyelvi sokféleség;
Katona Imre (2006): A baranyai cigányságról;
Szapu Magda (2006): A cigányvajda;
Fosztó László (2007): Királyok, papok, újságírók és az angol bárónõ: romániai romák a posztszocialista nyilvánosságban;
Pálos Dóra (2007): „Cseperedünk”. Egy beás közösség önsztereotipizálási folyamatairól
Tesfay Sába (2007): „Mi vagyunk a kalapos gábor cigányok, akik nem isznak…”.

"khelderas"
Sziklai Imre (1970): Lovarok és khelderashok.

"kalderás"
Békési Ágnes (2002): Amagyarországi muzsikus cigánycsaládok szocializációs stratégiái és kapcsolati hálózata;
Péter László (2005): „Romák, szegények, senkik vagyunk”. Elemzési kísérlet egy szegény roma közösség etnikai identitásépítő stratégiáiról.

A helyzet tehát a következő:
A kelderás a legelterjedtebb, ráadásul olyan szerzők is használták, akik a magyarországi cigánykutatás tekintetében - Bencsik úrral éles ellentétben - megkerülhetetlenek (pl. Landauer, Szalai, Szuhay, Tálos). Egyébként mind a kalderás, mind a kelderás már tizennyolcadik századi erdélyi cigányösszeírásokban feltűnt. A kelderás alak mellett szól viszont, hogy hazai oláhcigányok magyarul egészen egyértelműen ezt és csak ezt használják!

Jut eszembe! Bencsik úr miért gondolja, hogy pár év alatt hirtelen cigánykutató lesz?!