Regisztráció Blogot indítok
Adatok
CanGuru

0 bejegyzést írt és 4 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Vasutaskritikus Fuggerth 2013.12.16 17:53:57
Majd négy éve írtam az első bejegyzésem, és ez idő alatt szinte szóba sem hoztam a hazai "nagyszériás" gyártót. Vagy ha igen, hát csak érintőlegesen. Egyszer már tervbe vettem egy posztot róla, végül nem került rá sor, most azonban leírnék pár…..
CanGuru 2014.07.07 02:05:20
A régi-régi, forgóváz motoros kiadás csak két motorral ment jól, ahogy a régi Piko Br130 is például. Egy motorral, hiába volt tapadógyűrűs kerék is, elég vérszegény volt a gép. Sok esetben a tapadógyűrű pontatlan volt, érdemes volt márkásra cserélni.

A következő generáció ugyan középmotoros lett, de Bühler helyett valami jugoszláv szutyok motor került bele, amivel kevésbé és csúnyabban lehetett lassan menni. És már nincsen tapadógyűrűs kereke, ergo a két motoros első szériás gépnél a nagyobb tömeg ellenére is gyengébb lett a gép.

A következő generáció ismét Bühler motort kapott és lendkereket is, de ebből volt olyan alszéria, amiben a fogaskerekek (lila műanyag) borzalmas minőségűek voltak, a fogaik össze-vissza álltak, emiatt csúnya és rendkívül zajos volt a gépek futása.

A mostani széria - ha lehet kapni - állítólag minden eddiginél jobb.

A legelső géphez a hajtás alkatrészeiből csak bontott van.

Aki igényes futású M41-es mozdonyt akart, az már a '90-es évek végén más, minőségi hajtást (pl. Roco) tett alá (vagy csak kasznit vett, alvázzal, forgóváz maszkokkal). Ezzel ugyan jobb lesz, de összességében drágább, mint egy hasonló márkás mozdony, hiszen azt meg kell venni hozzá, munkát kell beletenni, stb.

Jellemző problémák a gépekre (kivétel az utolsó széria, abból nem volt még a kezemben):
- darabos lassú futás
- zajos az egész mozdony
- gyenge vonóerő
- nem átlátszó ablakok, amelyek vastagok is, nincsen vezetőállás berendezés (most már van kisszériásan gyártott)
- felöntöt kapaszkodók
- vastag a festék sok modellen

Hát, röviden ennyi.
 Több mint egy hete volt már, de azért ejtek pár szót a legutóbbi kiállításról ahol voltam. Megemlítettem már, hogy ha sokat jár az ember modellkiállításra, óhatatlan, hogy előbb-utóbb ugyanazokat az asztalokat, modulokat többször is látnia kelljen. Ez egy idő után…..
CanGuru 2011.12.28 12:33:30
Sajnos egy lényeges dolog marad ki a kiállítások, bemutatók, illetve az ott lévő modellek, terepasztalok értékelésekor rendszeresen!

Mindent a helyén kéne kezelni és annak megfelelő elvárásokat támasztani vele szemben (és aszerint is értékelni)!

Engem sem érdekelnek nagyon az "egyszerűen kidolgozott" asztalok és modellek, egészen addig, amíg valaki nem próbálja meg profinak eladni azokat! Abban a pillanatban a profi modellekre alkalmazott szempontok szerint értékelem... :-)))

Fiataloktól és/vagy teljesen kezdőktől nem várható el, hogy egyből, kútfőből tökéleteset alkossanak, még a jó képességekkel rendelkezőknek is kell tanulniuk sokat, azt hiszem ezt nem kell ragoznom. Nyilván be lehet segíteni, terelgetni őket a helyes(nek vélt) irányba, hogy jobb végeredmény legyen.

LÁTOGATÓI ELVÁRÁSOK:
Vasútmodell-kiállítás sokféle van, mint látható. Vannak a játékos szintűek, amik tök jó családi programok, a kisgyermekek imádják a körbe-körbe ezerrel rohanó vonatokat. Sőt, sokfelé, csak ezt értékelik a látogatók, a komoly dolgokat felvonultató rendezvényt nem.

A meghirdetésből kb. lehet sejteni, de ha nem, akkor pici utánjárás után már igen, hogy mire számíthat az ember egy adott rendezvényen. Ha meg picit is ismeri a klubokat, csapatokat az ember fia, akkor miről beszélünk? Nagy valószínűséggel ugyanaz lesz megint, ugyanabban a minőségben! (Leszögezem nem konkrétan a mostani rendezvényre gondolok ezzel.)

ÚJ DOLGOK:
Szintén gyakran előforduló dolog az az elvárás, hogy egy adott klub minden kiállításra mást és mást vigyen, de legalább évente újat.

Azt hiszem, aki gyakorlatban - is - foglalkozik ezzel, az tudja, hogy ez nem reális dolog, több szempontból is, főleg nem jó minőség mellett.

Idő:
Néhány méternyi vonali modul minőségi elkészítése heti 3-6 óra munkával hónapokba telik. Egy állomás elkészítése ennek a sokszorosa időben, hiszen sokkal több dolgot kell kidolgozni.

Hely:
Az elkészült terepasztalokat, akár modul, akár hagyományos, tárolni kell. Ha évente készül újabb és újabb, akkor egyre többet kell tárolni. Ez a legtöbb esetben problémás, de költséges is lehet.

Pénz:
Az új asztalok készítése pénzbe is kerül. Lehet okosan csinálni, de jó minőség mellett bizonyos szint alá nem süllyed.

A fenti kérdéseknek van egy közös gyökere is: a pénz!

Nyilván mindenki szívesen modellezne többet, ez több oldalról több pénzt igényel.

Ki lesz az, aki ezt finanszírozza?
Ha elvárják tőlem a látogatók, akkor nekik kéne, nem?

Sajnos ez nem működik a minőség mellett, azonban egyszerűbb szinten viszont működtethető, ha valaki ezt kvázi főállásban csinálja (volt rá példa).

A VASÚTMODELLEZÉS DRÁGA:
Ezt a téves sztereotípiát jó lenne már elfelejteni. Valóban nem olcsó, de semmilyen hobbi nem az!

A biciklizéshez egy jó gép 150-200e Ft, egy igazán jó RC modellautó dettó ennyi, egy valódi hobbiautóra meg ennek a sokszorosa rákölthető, akár milliók.

Viszont lehet okosan csinálni a vasútmodellezést, ami még nem jelent gányolást.

Csak néhány példa:
- Épületet lehet csinálni sztirolból, plexiből, kartonból (esetleg vegyesen), nagyon profin meg lehet csinálni, bár adott esetben sok-sok idő.
- Váltókhoz állítóműnek készíthető kézi szerkezet, filléres költségből, több hazai példa van rá.
- Fákat lehet csinálni házilag is, ehhez már több gyakorlat kell, meg a megfelelő technika ellesése.

És szerintem igaz a mondás:
A kevesebb, több!

Legyen inkább kevesebb modell, kisebb asztal, de az minőségi(bb)!

Ha ismerten szűkösebbek a lehetőségek, akkor annak megfelelő projectet kéne választani (asztal és jármű viszonyában oda-vissza).
Vasutaskritikus Ide lőjetek! 2010.09.08 17:51:00
 Az év legnagyobb szabású nemzetközi modultalálkozója lesz a hétvégén - Pécsen.Akkor már miért nem Záhonyban? Az sincs sokkal messzebb… Végre egy program ami még érdekelne is, mert azért egy ilyen rendezvényt talán érdemes megnézni, ellentétben mindenféle falusi…..