Regisztráció Blogot indítok
Adatok
facile dictu

0 bejegyzést írt és 35 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
És most hogyan tovább?Mint láthatják, nem szűntünk meg, nem vett át minket a mandiner (Rajcsányi Gellértnek egyszer majd jövök egy sörrel, mert palizáltam a nicknevét), áprilisi tréfánkat a Helyzetre tekintettel ezennel lefújjuk. Aki megijedt, lélegezzen mélyeket, aki meg egy…..
Ígéretemhez híven a földrajzi, földtani és biológiai szaknyelvekről... Normális rendszerek működésének vannak általános szabályai. Ezek attól általánosak, hogy mindenkire kötelezők. Nem kell, hogy sokan legyenek: nem több és nem kevesebb, mint ami a rendszer sajátos (a többi…..
facile dictu 2011.02.15 01:19:07
@Pásztörperc: díjazom a törekvésed. Teljesen egyetértek a biológiai nevekről írtakkal.
A Hallstatti Mészkő Formáció pedig jobb' tetszene nekem halstatti mészkőformáció gyanánt.

Néhány ponton azért ellent kell mondanom: az egybeírás akkor is szabályos sztem, ha egy jelző-főnév kapcsolat új fogalmat jelöl: pl. Én szeretem a zöldalmát, de sosem eszem zöld almát - ugye, érezhető a különbség? [Barnavasérc példáján. Egyébként lentebb, a barnamedvénél úgy tűnik, hogy a barnavasérces példádnak mondasz ellent.]

Kettes már adott jogi példát a speciális szabályokra, nos, vannak természeti példák is. Általános szabály: A madárnak szárnya van, tud repülni. Speciális szabály: pingvin, strucc, stb. hiába madár, hiába van szárnya, nem tud repülni. Áttekinthetetlen? Igen, egy kicsit; de mint rendszer - a természetben - műdödik is. Ha jól emlékszem, a mesterséges intelligencia [AI] kifejlesztésénél próbálkoznak hasonló logikai halmazokkal / részhalmazokkal, összefüggésekkel.

Tavak, hegyek, hidak, szigetek: hmmmm, nem arról van-e itt szö, hogy ezek a földrajzi nevek többnyire tuladonnévből képzett jelzős főnevek? A tulajdonnévből való főnévképzés többnyire így működik: Newton-törvény, Mengyelejev-táblázat, Grassalkovich-kastély, Jupiter-holdak, János-major, Jézus-szobor, Orbán-elv.
Itt valszeg a magyar nyelvnek arról a specialitásáról van szó, hogy a tulajdonneveket bizonyos esetekben változtatás nélkül tudjuk jelzőkként használni. [külföldön minden más: vö. német: das Orbansche Prinzip, cseh: Orbánův princíp - bocs a durva példáért].

A földrajzi nevek is képződhettek így, legtöbbször tulajdonnevekből, valszeg birtokviszonyt kifejezendő.
Kivétel: Az -i képzősöknél és a mellékneves szerkezeteknél el is fogadom a felvetésed: Velencei tó, Szentendrei sziget, Mohácsi sziget, stb. - feleslegesnek tűnik a kötőjel. Sajnos rossz helyen avatkozott közbe az Akadémia: a hidaknál törölték el - logikátlanul !!! - a kötőjelet.
Egyéb kivétel: amikor a földrajzi nevet normál esetben nem magyarázzuk, hogy mi az, mert minden épeszű ember tudja, azonban valamilyen kifacsarodott didaktikai célból mégis megtesszük: Duna folyó v. Duna folyam [= Duna], Zala folyó [= Zala], Marcal folyó [= Marcal], Vénusz bolygó [= Vénusz], Epszilon Eridani csillag [=Epszilon Eridani]. Ilyenkor pont azt a helyesírási logikát használjuk, mint pl. Mátyás király, István király, stb. írásmódja esetén. Erre a különírós logikára nem írhatok olyan földrajzi nevet, mint pl. Duna delta [inkább Duna-delta].
Nnnnnnnna és még 2 kivétel: az Aranypartot nem lehet sem Arany partnak, sem Arany-partnak, sem Arany Partnak írni, mert elég hülyén venné ki magát. A Vaskapu is Vaskapu marad, nem lesz Vas kapu, Vas Kapu vagy Vas-kapu.

Összefoglalva nem értek egyet a konklúzióddal a földrajzi neveknél: szvsz a legáltalánosabb nyelvtani logika a kötőjelesítést indokolja a melléknév formájúak kivételével. Sajnos csak 2 példát írtál, mindegyik pont -i képzős, melléknév formájú; tehát az én nézőpontomból az egyik kivételből alkottál volna szabályt. Nem vagyok persze nyelvész.

Egyetértek viszont az üzenettel: a jelenlegi szaknyelvi helyesírás egy katasztrófa. A posztod hívta fel a figyelmemet arra, hogy nem magukban a szakírókban van a hiba, hanem inkább ott, hogy még csak szakmai támogatást sem kapnak az Akadémiától a helyzet rendezésére.
Örülünk, Vincent? Áj hed ináf! 2010.12.04 16:22:00
A Fideszben (és Orbánban, már ha egyáltalán van értelme itt bármiféle distinkciónak) valamiféle vállalható alternatívát látó barátaimnak nem kevés disszonanciát okozott az elmúlt évek Szíjjártó-Nyakó kommunikációs csörtéinek befogadása. A választások előtt még…..
facile dictu 2010.12.05 18:57:47
@jotunder:

:-)
Örülünk, Vincent? Én 2010.11.29 14:09:00
Előételnek ezt ajánlom: Orbán törvényei  .................................................................................................... Geert Hofstede kulturális dimenziói közül a maszkulinitás vs. femininitás egyetlen aspektusáról szeretnék egy rövidke szót ejteni. Nem,…..
Örülünk, Vincent? A te pénzed 2010.10.30 23:17:00
A magánnyugdíj-pénztári számládon lévő pénz: a tiéd. Neked tették félre nyugdíjas éveidre. A munkáltatód tette be a pénztárba, a te nevedre. Igen, kötelező volt belépned, pontosan úgy, ahogy a védőoltás és a biztonsági öv is kötelező. Ne sajnáld, mert téged véd.Ha…..
facile dictu 2010.11.23 22:10:12
@Wolff: @maroz: Oké, akkor perközösség is lesz, tuti.

Nem vagyok közgázos, de végtelenül bosszant, hogy hosszútávú megtakarítást rövidtávú célokra fognak elkölteni. [Matolcsy, hmmmm... ért hozzá?]

Ennek valamilyen mutatóban előbb-utóbb meg kell jelennie, s akkor az ország hitelének, finanszírozhatóságának vége szakad. Vagy tényleg meggebedünk, pedig év elejére már kezdtünk stabilizálódni...
 Amikor az Amerikai Egyesült Államok alkotmányát megalkották, komoly vita folyt a Legfelső Bíróság szerepéről. A vita gyökerei Arisztotelészhez és az athéni Areiopagosz intézményéhez nyúltak vissza. Arisztotelész a demokráciát nem tartotta a lehető legjobb kormányzási…..
facile dictu 2010.11.05 06:39:09
@tanarseged ur: "A magyar jogászok zöme valószínűleg nem csüng a lengyel sajtón." - hál'istennek, legalább a perszonáluniót nem tervezi még senki :)
Az Orbán-kormány szempontjait figyelembe véve a válságadó-csokor biztos nem a legrosszabb döntés volt. Nyilván az Orbán-kormány szempontjai nem ekvivalensek Béla bácsi és Mari néni szempontjaival, de egyrészt nem nekik adtak a választók KÉTHARMADOT!, másrészt pedig Béla bácsi…..
facile dictu 2010.10.22 21:42:26
@Kettes: copy+paste a címsorba, úgy műxik.

Nekem se jött be klikkre.

Osztom maroz véleményét, ez a "nyugdíjtőzsde" egy jól sulykolható szó. Mint a "haláladó".

A média felkapja, és az emberek véleménye máris tudat alatt befolyásolható.
Mindeközben Budapesten... Vitézy Dávidot fogják kinevezni a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. élére. Az Örülünk, Vincent blog egy emberként esett seggre a láthatóan senkit meg nem lepő hír hallatán. Úgy vagyunk ezzel, mint az egyszeri parasztbácsi a műrepülőbemutatóval:…..
facile dictu 2010.10.22 20:56:39
@soniq: az nem elég vajon, ha valaki powerpoint-zseni? :)
Kína nagy ország. Tökegyforma kínaiak lakják. Kétmilliárdan. Az sok. Annyian vannak, mint a kínaiak. És úgy gondolják, ők a legmagasabb rendű és legigazibb kultúrával rendelkező nép a világon. Ezt gondolja ugyan magáról és népéről San Marino öntudatos polgára is, de ha…..
facile dictu 2010.10.21 18:55:22
"1820-ban, mielőtt az európai hatalmak leigázták volna Kínát, a Középső Birodalom a világ teljes GDP-jének harmadát állította elő, míg Európa csak a negyedét, és az USA mindössze a két százalékát. Vagyis jelenleg nem történik más, mint a normális rend visszatérése (a kínai politikai vezetés és a közvélemény mindenestre így tartja)."

kitekinto.hu/hatter/2010/05/09/a_nagyhatalmak_nyomorusaga/

Szerintem a bezárkózáson és a különféle ideológiai harcokon átesve, most nyitni próbálnak a világra, meglehetősen szabályozott módon. Ez lehet a kínai út, persze ez is ideologizált vezénylettel.

Az igazi nyilván nem terjeszkedési jellegű. Az igazi gond a GDP-növekedés elosztása lehet - mi, ha van is növekedésünk, tízmillió honpolgár között is bajosan osztjuk el.

Egyszer a legszegényebb tartományuknak elegük lesz abból, hogy a növekedésből nem részesülnek megfelelő arányban - ekkor gyorsan kellene konvertibilissé tenni, felértékelni a jüant, hogy nőjön a vásárlóerő, a belső feszültséget csillapítandó - de ez hirtelen megborítja a Kína - USA hitelezés monotóniáját - minden tőzsde zuhanna egy ideig.

Ez persze csak egy lehetséges forgatókönyv a sok közül. Ha bárki azt meri állítani, hogy képes megtippelni egy ilyen méretű, sok tekintetben cenzúrázott, rengeteg külker- és politikai kapcsolattal rendelkező ország jövőjét, amely ráadásul a régióján belül is ezer szállal kötődik a szomszédos országokhoz, alighanem azt az illetőt nem lehet komolyan venni.
Ez most nem lesz egy népszerű vélemény, de úgy látom, a média és a kormány kezdi aránytalanul eltúlozni a kolontári vörösiszap-katasztrófa súlyosságát.A katasztrófa önmagában súlyos. De a környezeti kárt "Magyarország legnagyobb ökológiai katasztrófájának"…..
facile dictu 2010.10.13 23:27:03
@sajtohuba: igaz :)
Viszont: nem is jött be a fogadásom azonnal.

Megelőzte a nyugdíjpénztári befizetések 14 hónapos elvonása :( hvg.hu/gazdasag/20101013_magannyugdijpenjztarak_orban_tilatakozas

A bírói meccs még várhat...
facile dictu 2010.10.14 22:44:05
@Pásztörperc:
Ez a sajtónak és a hype-nak is köszönhető, részben. Pölö a derstandard.at, a krone.at és talán még a Big Picture kommentelői is szóvá tették a képek láttán, hogy "a katasztrófavédelem és a katonaság maszkokban, a kisembereknek meg nem jutott".

Már meg szerettem volna kérdezni: roncsolta végülis a ph=13 lúg a gát szilikátos anyagszerkezetét? Vagy még várat magára az eredmény?
facile dictu 2010.10.14 22:44:39
@facile dictu:
javítás: pH=13
Addig is, amíg elkészül a Pásztörperc által megígért Nagy Illés Zoltán-poszt, összeszedtem Illés Zoltánnak az államtitkári kinevezése óta hozott néhány intézkedését, melyet nem környezetvédelmi szemtponból minősítenék — ahhoz ugyanis nem értek — hanem…..
Örülünk, Vincent? Alámosás 2010.10.09 21:04:00
Kedves Olvtársak!Ennek a műnek a szerzője nem én vagyok, hanem kiski kollég. Technikai okokból úgy alakult, hogy én teszem föl ide, de az ő nevében:Pasteur/cAmikor terveznek egy műtárgyat, mint egy iszaptározó, mérnökök dolgoznak az ügyön. A mérnök alapvetően gondos ember. De…..
facile dictu 2010.10.11 19:07:43
@gyrk: láttad a mintát?
Az elgondolásod alapján - erős túlzással - nem lehetnének közúti balesetek, hiszen a fékgyártás technológiája kiforrott.

Más: feltűnt, hogy senki sem hivatkozott arra, hogy a zagynak SEVESO-II direktíva alá kellene esnie a kémiai tulajdonságai miatt. Mi párezer liter kannás és IBC-s ADR 8-as, ill. ADR 3-as osztályt tárolunk, kifogástalan csomagolásban, és kőkemény bejelentési kötelezettségeink vannak a Katasztrófavédemi Főfelügyelőség felé. Külön bronzanyagú elnyelőt kellett építeni hozzá nagyon drágán, az elnyelőnek nincs kapcsolata a kommunális csatornarendszerrel, ha belekerülne bármi, csak semlegesítés után távolítható el.

És itt van Ajka környékén többszázezer köbméter lúgos zagy, "csomagolatlanul", ami NEM SEVESO-s.

Ez durva szabályozási aránytalanság!
Dr. Salamon László Elnök ÚrnakAlkotmány-előkészítő eseti bizottságTisztelt Elnök Úr!Bár a bizottság 2010. július 20-i alakuló ülésén meghozott döntése alapjánnem kerültem be azok közé, akiket megkerestek abból a célból, hogy az újAlkotmányhoz javaslataikat beadják,…..
2010. október 4-én átszakadt az Ajka és Devecser közötti vörösiszap-tároló gátja. A 700 000 köbméternyi, erősen lúgos, maró hatású ipari hulladék körülbelül 40 négyzetkilométeren terült szét. Az iszap néhol két méter magasan áll. Négy ember meghalt (belefulladtak…..
facile dictu 2010.10.07 23:11:10
@kisa: igen, ezzel egyetértek. A gond az, hogy csak zúdul ránk a rémhír, ha pedig elkezdek vadászni magam hivatalos, megalapozott infóra, azt nehéz beszerezni.

Próbálta valaki pölö a Szeizmológiai Obszervatórium honlapjáról leszedni az elmúlt nap földrengésértékeit? seisun.seismology.hu vagy akár www.seismology.hu címen [ugyanaz a tartalma].

Bámulatosan semmitmondó oldalak. Nesze neked hivatalos tájékoztatás. Maradnak az előre megemésztett, szájba adagolt rémhírek.
Néha együtt uzsonnázom Őfelségével, a Szent Koronával. Mostanában egy igen csinos norvég királyi ékszerrel mutatkozik együtt, akivel még Ascotban találkoztak.  Szürke pólót viselt, amin  a Yes, I like the Republic, losers! - felirat díszelgett.  Olvastad? —…..
facile dictu 2010.10.06 22:16:17
@Zenovitz2: Lehet, hogy az ÁSZ megpróbálja növelni a kincstári vagyon immateriális értékét is :)

Vagy pedig már minden jól megy, elfogytak a csontvázak, a korrupciónak, a privatizációnak és a pénzherdálásnak hipp-hopp vége szakadt; az ÁSZ elnöke a szabad munkaidejében segít az alkotmányozásban?
facile dictu 2010.10.07 20:11:54
@Vitéz Kőbányai Világos:
Európa útikalauz stopposoknak:
A magyar nép többnyire ártalmatlan.
Az eddigi termést átfésülve rá kellett döbbennem, hogy Trianonról még nem volt tematikus összeállításunk. Feltűnt ugyan a XIX. számban Varjas Tóth János (LÁSSÁTOK TRIANONT), de ez szinte meg se karcolja a hatalmas téma felszínét se. Kezdjük az áttekintést egy olyan…..
Mivel a klasszikus görög-római szerzők némelyike máig olvasható, úgy gondoljuk, hogy vannak olyan versek, amelyek tértől és időtől függetlenül jók (miközben egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy ezeket a költeményeket egy japán vagy zulu is jónak tartaná — gondolom,…..