Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Icram

0 bejegyzést írt és 14 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A 3. rész végén említettem az óriási, 5-6 pótkocsis, bányadömperek helyett dolgozó ércszállítókat, amelyek a világ legnagyobb, rendszeresen használt kamionjai. Rendben, de mi van a nem rendszeresen használtakkal? Íme: Ahogy az autóknál is zajlik a verseny a gyártók,…..
Icram 2014.10.24 22:39:07
@cummins signature600: Na talán erre is lehetne megoldás az "utánkanyarodós" forgóváz. Talán. A modell egész jól működött.
Icram 2014.10.24 21:16:57
@cummins signature600: Mekkora íven?
Icram 2014.10.24 22:22:34
Ez a poszt azért készült, mert október 6-án van - természetesen az aradi vértanúk mellett - az Egyiptom és Izrael között kitört Jóm kippúri (vagy Jom kippuri) ütközet 40. évfordulója. 40 éve ezen a napon azonban nemcsak két ország csapott össze, hanem egy sokkal jelentősebb,…..
Icram 2013.10.07 23:36:43
Eszerint: kerekparosklub.hu/miert-olyan-elterjedt-a-bringazas-hollandiaban a biciklikultúrára is hatással volt a válság (Hollandiában, de aztán onnan máshova is).
Belsőség A tökéletes taxi 2013.08.06 18:14:51
Nem állítom, hogy teljesen józan voltam, ezért is kerestünk taxit. Igazából nem is voltunk biztosak benne, hogy taxi kell, hiszen alig fél óra lett volna gyalog hazáig, de a héten már kétszer slattyogtunk haza Pestről, és nem volt kedvünk megint átbattyogni az alagúton. Mégis…..
Lehet szeretni, vagy nem szeretni a japánokat, de tény, hogy bő kétmillió hibridautót eladtak addig, amíg a legtöbb gyártó a szériabevezetés gondolatán töprengett. A meglevő technológia óvatos reszelgetése és a rizikóminimalizálásra törekvő apró lépések helyett…..
Icram 2010.09.09 00:04:40
Nem igazán derült ki a Prius megoldás szépségének mibenléte. Laikus meglátásom szerint a lényeg a következõ. Adott a belsõégésû motor, igen rossz tulajdonságokkal megáldva. Nevezetesen adott teljesítményt csak bizonyos fordulatszám tartományban tud leadni, ezen belül is a hatásfok és a környezetszennyezés csak egy szûk sávban lesz optimális. Valahogy tehát meg kéne oldani, hogy a teljesítményigény határozza meg a motor fordulatszámát, és ne az autó sebessége. Erre a hagyományos váltó-kuplung kombináció csak korlátozottan alkalmas.

Adott a villanymotor, mai elektronikával már kitûnõen és nagyon gazdaságosan szabályozható, széles fordulatszám-tartományban jó a teljesítménye és nagy a hatásfoka. Tehát: ha szükségem van valamekkora teljesítményre a benzinmotortól, az optimális fordulattal hajtsak meg egy generátort, az áramot vigyem át egy villanymotorra, az hajtsa a kereket, ezzel megoldottam a fent vázolt problémát. Ez lenne egy soros hibrid (avagy villamos erõátvitel).

Mi a baj vele? A soros hibridben a maximális teljesítmény átmegy a generátor - villanymotor pároson, ezeket tehát meglehetõsen nagyra kell méretezni. Azaz egy 150 lóerõs autóba bele kellene tenni egy 150 lóerõs villanymotort, talán egy valamivel gyengébb generátort és belsõégésû motort (ha a 150 lóerõt az akkumulátor támogatásával érem el).

Itt jön a Prius zsenialitása: akkor, amikor a legnagyobb teljesítményre van szükségem, tehát nagy sebességû és nagy erejû gyorsításnál, a motor teljesítményének egy jelentõs része a bolygókerekes hajtómûvön megy keresztül, és a teljesítménynek csak kisebb részét kell a generátor-motor pároson áthajtani. Jóval kisebb villamos berendezésre van tehát szükség, miközben a mechanikus átvitel hihetetlenül egyszerûen és jó hatásfokkal elvégzi a meló nagy részét. Kisebb sebességeken pedig a kisebb villamos berendezés is elég, hiszen ilyenkor nem kell annyi lóerõ ugyanakkora gyorsítás eléréséhez. Kis sebességen tehát a mechanikus átvitelnek kevesebb szerepe van, pl. tisztán elektromos üzemben a benzinmotor lekapcsolásával a bolygómû is csak szabadon forog.

Az akkumulátor - két villamos gép - bolygómû - benzinmotor összeállítás mindenféle üzemmódokat lehetõvé tesz a villamos motorok különbözõ megvezérlésével:
- tisztán villamos vontatás
- tisztán villamos visszatápláló fékezés
- tisztán benzinmotor --> kerék erõátvitel, akkumulátort nem használva
- benzinmotor --> kerék erõátvitel, egyidejûleg akkumulátorok töltése
- benzinmotor + villanymotor (akkumulátorból) együtt vontatás (erõteljes gyorsításkor)
- álló helyzetben akkumulátor töltés benzinmotorral
- motorfékezés, hosszú meredek lejtõ esetére: ha a mechanikai energiát már nem tudja felvenni az akkumulátor, a hagyományos fékek kímélése céljából van egy "B" állás a váltókaron. Ebben az állásban a villanymotorok a bolygómûvön keresztül felpörgetik a benzinmotort, amely így a hagyományos motorfékhez hasonlóan hõvé emészti a kerekekrõl jövõ energiát.

Mindezt mindig úgy, hogy az adott teljesítményszükséglethez optimális fordulattal forog a benzinmotor. Béreltem Prius 1-est és 2-est is, mindkettõt nagyon kényelmes volt kezelni, és fantasztikus élményt ad az a tudat, hogy szinte bármit csinálsz, az elektronika gondoskodik arról,
hogy fogyasztás és környezetszennyezés szempontjából a lehetõ legjobban süljenek el a doglok, nincs pocsékba menõ energia.
Icram 2010.09.09 19:33:55
@Gulyás G: Ez itt:
prius.ecrostech.com/original/Understanding/WhatsGoingOnAsIDrive.htm
aszondja tud úgy is tolatni, hogy közben a benzinmotor tölt. Ezzel az erõvel tehát úgy is tud tolatni, hogy a töltés egy részével rögtön a villanymotort hajtja.
Icram 2010.09.09 19:35:32
@Luighi: Köszi
Kocsma- és amperszag a levegőben. De hová tegyük a villanymotort? És mégis mekkorát? Vélemények az azonos című írásunkról...
Icram 2010.08.31 21:04:07
@Adamfark: Több kerékkel mért is lenne nagyobb a tapadás?? Mi nem így tanultuk óvódában.

A körúti villamosnak szép nagy, hosszirányban elhelyezett motorja van, kívülrõl is jól látható. Kúpfogaskerékkel hajtja az elõtte és mögötte levõ két kereket. Az egyik legnagyobb gond az alacsonypadlós jármûveknél a kerék+kerékfelfüggesztés szélessége, mert ettõl keskeny a hely az utastérben. És pont ezen nem segít a kerékagymotor, inkább ront rajta. Egyébként tényleg vannak kísérletek tömegközlekedésben agymotorokkal, de egyelõre nem terjedtek el széles körben.

Tudtommal hatalmas bányadömperekben általános a kerékagymotor.