Adatok
Grafogirl
3 bejegyzést írt és 445 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Ma olyan helyre megyünk, ahová elég ritkán jut el a blog: az úti cél Finnország, kalauzunk pedig Feri, aki családjával már három éve él. Sok minden kiderül ma, amellett, hogy mennyire veszíti el az ember Magyarországgal a kapcsolatot ennyi idő után, egészen addig, hogy mit reagál…..
Grafogirl
2013.10.10 14:20:32
@tucano: Gyertek ide Chilébe. Az Andokban 2-3 ezer meter felett, vagy az Atacama sivatagban tuti nem lesz allergiátok ;);)
Nyelvvesztés és identitás a mai poszt témája, aminek előzménye, hogy megkértem az országfelelősöket, írják meg, hogyan lehet megőrizni és továbbadni a magyar nyelvet külföldön, milyen a személyes tapasztalatuk. A sorozat első részében max val írását adom közre –…..
Grafogirl
2013.10.03 14:49:06
@Kovermadar: Szerintem nem ugyanarról beszélünk. Egy adott kultúrába való beilleszkedésre való képtelenség az egészen más.
Most azt próbáltam felvázolni, hogy igen érezheti valaki magát németnek és chileinek is egyszerre. De megfér együtt akár 3 identitás is!
Amúgy én nem vagyok olasz mégsem tudok csendesen beszélni a telefonba! Sosem tudtam, basszus hiányzik a magyar identitásom???
Most azt próbáltam felvázolni, hogy igen érezheti valaki magát németnek és chileinek is egyszerre. De megfér együtt akár 3 identitás is!
Amúgy én nem vagyok olasz mégsem tudok csendesen beszélni a telefonba! Sosem tudtam, basszus hiányzik a magyar identitásom???
A nagyon magas presztizsű Food&Wine magazin feltette a kérdést több tucatnyi világjáró séfnek: melyik éttermekbe szeretnének mindenképpen eljutni, hova vágynak leginkább ("dying to go" eredetiben). A válaszok között természetesen felbukkantak a világ leghíresebb éttermei, a…..
Egy ország, ahol az elmúlt tíz évben mindig évi 5 százalék fölött nőtt a gazdaság (igen, a világválság ellenére!), egy ország, amely földrészén sok területen a második legjobb mutatókkal rendelkezik, ahová folyamatosan térnek vissza az elmúlt évtizedek határátkelői –…..
Grafogirl
2013.09.25 23:50:02
@Barátusz: Van rá jó példa, amikor otthon elkezdődött a nagy szocializmus az elit, elit maradt vagyon nélkül is ;) De ha a volt grófnő v. gróf vagy nélkül külföldre ment, róla mindenki tudta, hogy ki volt. Itt is van egy Széchenyi leszármazott...
Grafogirl
2013.09.26 02:20:40
@Grafogirl: @Rich.mond:
Nem akarom mondani, de itteni időben kora délelőtt ezt írtam Rich.mond-nak
"Ja amúgy vigyázz a következő földrengést Peruba várják vagy Észak-chile - Dél-Peru környékére csakhogy az építkezések közel sem olyan földrengés biztosak, mint itt."
Erre pár óra múlva 7.0-es más hiradás szerint 6.,9-es rengés volt Peruban. Limatol pár száz km-re.
Nem akarom mondani, de itteni időben kora délelőtt ezt írtam Rich.mond-nak
"Ja amúgy vigyázz a következő földrengést Peruba várják vagy Észak-chile - Dél-Peru környékére csakhogy az építkezések közel sem olyan földrengés biztosak, mint itt."
Erre pár óra múlva 7.0-es más hiradás szerint 6.,9-es rengés volt Peruban. Limatol pár száz km-re.
Grafogirl
2013.09.26 14:15:07
@Chang Yai: Az előre kifizetett lakbér egy évre, elég sok helyen szokásos, mindenütt ahol kevés a kiadó lakás. Itt Chilében is, Brazíliában is stb. Konkrétan 12 hónapot kérnek el előre plusz 1-2 havi kauciot. Nyilván olyan helyen ahová a kutya sem költöznek havonta lehet fizetni. ;)
A mai poszt szerzője, Evain immár öt éve él Hollandiában, holland férjjel, mégis azt írja, a nyitottság és a sok vegyes házasság ellenére is mindig kicsit kirekesztettek lesznek az átlag holland családhoz képest, azaz sem ide, sem oda nem fognak tartozni. Ezzel együtt kell élni,…..
Grafogirl
2013.09.24 01:11:05
@cougarcat: Na pont erre gondoltam én is, hogy igen is jó másnak lenni. És ez nem csak külföldön, otthon is így van. Sőt szerintem egy munkahelyen pont a "másféle" gondolkodás viheti előre a megoldhatatlannak tűnő helyzeteket. ;)
Nehéz mit mondani egy olyan poszt előtt, aminek szinte minden szavával egyetért az ember, így nem is nagyon tehetek mást, mint hogy őszinte szívvel ajánlom mindenkinek: olvassa végig és (bár nem vagyok naiv, de nem adom fel) próbáljunk meg értelmes beszélgetést folytatni Z.…..
Grafogirl
2013.08.20 17:16:47
Grafogirl
2013.08.20 20:38:32
@Kovermadar:
Igen, erről a témáról Czeizel írt egy könyvet: Tudósok, gének, dilemmák címmel. Kit is tekinthetünk magyar Nobel-díjasnak és kit nem .
A lényeg itt olvasható:
www.tudosz.hu/sajto/nobel1.html
Igen, erről a témáról Czeizel írt egy könyvet: Tudósok, gének, dilemmák címmel. Kit is tekinthetünk magyar Nobel-díjasnak és kit nem .
A lényeg itt olvasható:
www.tudosz.hu/sajto/nobel1.html
Augusztus közepén lesz két éves a Határátkelő, nemrégiben volt egy éve, hogy itt vagyunk az Indexen, és e két dolog egyenként is számvetésre késztetett a blog jelenével és jövőjével kapcsolatban.
A számvetés eredménye egyfelől az, hogy örvendetesen nagy a közösség, sok a…..
Grafogirl
2013.08.01 23:50:41
Grafogirl
2013.08.02 00:52:21
@balapety1: Úgy gondoltam, hogy jó lenne kipróbálni az Andok lejtőin a síelést. Most épp síszezon van. :) Amúgy tökéletesíteni akartam a spanyolomat jó pár évvel ezelőtt és azt hiszem elég jól sikerült, a nagy tökéletesítésben megismerkedtem egy chileivel. :)
Az elmúlt napok eseményeit elnézve sok minden eszünkbe juthat a polgárháború szélén táncoló Egyiptomról, legkevésbé talán a béke, és a barátság. Pedig mint Timi beszámolójából kiderül, belülről teljesen másképp néznek ki a családi emberi kapcsolatok, mint a jelenlegi…..
Grafogirl
2013.07.05 01:28:04
@Barátusz: @Igényes:
Én is a 80-as években jártam. De ha nem volt nálatok sok cigány, akkor mindegy volt. Sőt csak az alsó tagozat nézett így ki, amikor én jártam általánosba, a felsőben már nem volt ilyen különbség. De a 70-es években különösen jellemző volt ez a "külön osztály", tényleg a szakirodalom is említi. Utána azt a bizonyos "C" osztályt elkeresztelték kisegítőnek és oda tették a cigány gyerekeket vagy aki problémás volt, pedig a kisegítő nem nekik lett kitalálva
Itt is említik: "1960-as években kezdődött, amikor az MSZMP megalkotta „hátrányos társadalmi helyzet” kategóriáját, illetve az úgynevezett c-osztályokat a legalacsonyabb, azaz c-szinten teljesítő gyerekek számára. 1971-ben ezek a csoportok a köztudatban már elsősorban cigány osztályokként szerepeltek. Míg 1962-ben 70 c-osztály indult, számuk 1971-re több mint 180-ra nőtt. A c-osztályok koncepcióját és gyakorlatát más európai országok – Csehország, Szlovákia, Románia, Bulgária, Szerbia és Macedónia – is átvették, és bizonyos mértékig a mai napig életben tartják.[3]"romediafoundation.wordpress.com/2013/04/26/szegregacio-a-romak-oktatasaban-sajat-roma-szememmel-nezve/
Én is a 80-as években jártam. De ha nem volt nálatok sok cigány, akkor mindegy volt. Sőt csak az alsó tagozat nézett így ki, amikor én jártam általánosba, a felsőben már nem volt ilyen különbség. De a 70-es években különösen jellemző volt ez a "külön osztály", tényleg a szakirodalom is említi. Utána azt a bizonyos "C" osztályt elkeresztelték kisegítőnek és oda tették a cigány gyerekeket vagy aki problémás volt, pedig a kisegítő nem nekik lett kitalálva
Itt is említik: "1960-as években kezdődött, amikor az MSZMP megalkotta „hátrányos társadalmi helyzet” kategóriáját, illetve az úgynevezett c-osztályokat a legalacsonyabb, azaz c-szinten teljesítő gyerekek számára. 1971-ben ezek a csoportok a köztudatban már elsősorban cigány osztályokként szerepeltek. Míg 1962-ben 70 c-osztály indult, számuk 1971-re több mint 180-ra nőtt. A c-osztályok koncepcióját és gyakorlatát más európai országok – Csehország, Szlovákia, Románia, Bulgária, Szerbia és Macedónia – is átvették, és bizonyos mértékig a mai napig életben tartják.[3]"romediafoundation.wordpress.com/2013/04/26/szegregacio-a-romak-oktatasaban-sajat-roma-szememmel-nezve/
Grafogirl
2013.07.05 04:21:43
@Igényes: Amiről én írogattam az a társadalomtudomány :)
A történelem azért necces, mert általában a győztesek írják a történelmet. A történelemtudomány pedig azért nem ugyanaz, mint maga a történelem.
De minden változik az idők folyamán. Az orvosok is először kuruzslók és boszorkányok voltak. nem?
A történelem azért necces, mert általában a győztesek írják a történelmet. A történelemtudomány pedig azért nem ugyanaz, mint maga a történelem.
De minden változik az idők folyamán. Az orvosok is először kuruzslók és boszorkányok voltak. nem?
Grafogirl
2013.07.05 04:26:04
@hagyma: "en ismerek olyan bloggert, radasul apa! nem is anyuka, aki eljart az egyetemista kisfiahoz kitakaritani, kimosni es fozni elore egy hetre, mert a kisfiut leterhelte az egyetem "
Ez így van. A kollégium miért ürült ki pénteken? Esetleg már csütörtökön? Hiányzott apuci és anyuci?? ahh dehogy! Mert a hallatók 80% hazament mosatni anyuval és egy hétre való kaját hozni dobozokban. Aki albiba lakott azokhoz házhoz jöttek. Én speciel elég messze laktam és főzni is tudtam, meg mosni is :)
Ez így van. A kollégium miért ürült ki pénteken? Esetleg már csütörtökön? Hiányzott apuci és anyuci?? ahh dehogy! Mert a hallatók 80% hazament mosatni anyuval és egy hétre való kaját hozni dobozokban. Aki albiba lakott azokhoz házhoz jöttek. Én speciel elég messze laktam és főzni is tudtam, meg mosni is :)
Egy ország, ahol dübörög a gazdaság (nem csak a kormány szerint), és ahová egyre több európai gazdasági menekült érkezik. Ennek ellenére (vagy talán éppen ezért) Chile meglehetősen bizalmatlanul fogadja a bevándorlókat – derül ki Viktor írásából.
TROLLFIGYELŐ:…..
Grafogirl
2012.09.16 16:42:12
@Grafogirl: jaj már gépelni sem tudok "ingeniero estadistico" helyes :)
Grafogirl
2012.09.19 15:16:09
@sudaméricano:
Bocs, hogy csak most válaszolok, de épp kidugtam az orromat és hátizsákkal kirándultunk Santiago környékén...
Szerintem te Nem érted a lényeget!!! Ha csak a szomszédodat, a kollégákat, haverokat kérdezel egy országról, egy városról azok a legjobb esetben is csak féligazságok.. de nem a teljes társadalomra vonatkozó információk. Honnan is tudná a mérnök kollégád, hogy az alsóbb társadalmi rétegek pontosan hogyan is élnek?? A közép osztály tele van előítélettel, szeterotípiával, ez nem igazán negatívum, hanem nincs kellő ismerete és így általánosít!. Hall valami, van valami információra és azt tovább adja neked... Ez látszik az egész írásodon... azért írsz ilyeneket, hogy özönlenek ide az európaiak, ami ugye nem igaz. vagy bizalmatlan ország, ami szintén csak részigazság.
Ha valóban "bizalmatlan országban" élnél, akkor a kollágáid nem hivtak volna meg magukhoz kajálni, vagy egyáltalán bárhová, hogy együtt múlassátok az időt! pl. Az itt élő külfödiek, pláne, ha egyedülállóak, karáncsonykor szinte válogathatnak, melyik kollágánál, ismerősnél, havernál töltsék a karácsonyt. Ez sem utal a bizalmatlanságra!
Tudod én honnan szedem az információimat? Igen, megkérdezem az ismerőseimet... De ez nem elég!!! Tanulmányokat,, cikkeket, statisztikákat olvasok, eljárok a témával kapcsolatban szemináriumokra, konferenciákra. Riport és dokumentum filmeket nézek.. Csak azért, hogy átfogóbb képet kapjak egy országról, ahol élek!
Bocs, hogy csak most válaszolok, de épp kidugtam az orromat és hátizsákkal kirándultunk Santiago környékén...
Szerintem te Nem érted a lényeget!!! Ha csak a szomszédodat, a kollégákat, haverokat kérdezel egy országról, egy városról azok a legjobb esetben is csak féligazságok.. de nem a teljes társadalomra vonatkozó információk. Honnan is tudná a mérnök kollégád, hogy az alsóbb társadalmi rétegek pontosan hogyan is élnek?? A közép osztály tele van előítélettel, szeterotípiával, ez nem igazán negatívum, hanem nincs kellő ismerete és így általánosít!. Hall valami, van valami információra és azt tovább adja neked... Ez látszik az egész írásodon... azért írsz ilyeneket, hogy özönlenek ide az európaiak, ami ugye nem igaz. vagy bizalmatlan ország, ami szintén csak részigazság.
Ha valóban "bizalmatlan országban" élnél, akkor a kollágáid nem hivtak volna meg magukhoz kajálni, vagy egyáltalán bárhová, hogy együtt múlassátok az időt! pl. Az itt élő külfödiek, pláne, ha egyedülállóak, karáncsonykor szinte válogathatnak, melyik kollágánál, ismerősnél, havernál töltsék a karácsonyt. Ez sem utal a bizalmatlanságra!
Tudod én honnan szedem az információimat? Igen, megkérdezem az ismerőseimet... De ez nem elég!!! Tanulmányokat,, cikkeket, statisztikákat olvasok, eljárok a témával kapcsolatban szemináriumokra, konferenciákra. Riport és dokumentum filmeket nézek.. Csak azért, hogy átfogóbb képet kapjak egy országról, ahol élek!
Grafogirl
2013.07.01 20:18:54
@István DrIng Sebestyén Teleki: Köszönöm :) Eredetileg szociológus vagyok.
A cikkben azért került túl sok negatívum, mert az írója, még túl rövid ideje élt Chilében, ahhoz, hogy rálátása legyen az egész országra én csak picit próbáltam korigálni a "tévedéseit", vagy az előítéleteit. Ráadásul csak Santiagot ismeri. Van egy olyan mondás itt, hogy "Santiago nem Chile", ami arra utal, hogy Chilé déli vagy északi része egészen más, mint a főváros. Egyébként én is Santiagoban élek, de már bejáratam Északtól-Délig az egész országot.
Aricában pedig egy másik magyar lány él, aki Catgirl becenéven szokott válaszolni.
Én még a régi Határátkelőre írtam Santiagorol:
2. rész hataratkelo.postr.hu/a-pituto-orszaga
1. rész hataratkelo.postr.hu/chile-maskepp-kilatas-az-andokra
Dél-Amerika bármelyik országa barátságosabb, mint Svájc, ezt biztosíthatom.
A cikkben azért került túl sok negatívum, mert az írója, még túl rövid ideje élt Chilében, ahhoz, hogy rálátása legyen az egész országra én csak picit próbáltam korigálni a "tévedéseit", vagy az előítéleteit. Ráadásul csak Santiagot ismeri. Van egy olyan mondás itt, hogy "Santiago nem Chile", ami arra utal, hogy Chilé déli vagy északi része egészen más, mint a főváros. Egyébként én is Santiagoban élek, de már bejáratam Északtól-Délig az egész országot.
Aricában pedig egy másik magyar lány él, aki Catgirl becenéven szokott válaszolni.
Én még a régi Határátkelőre írtam Santiagorol:
2. rész hataratkelo.postr.hu/a-pituto-orszaga
1. rész hataratkelo.postr.hu/chile-maskepp-kilatas-az-andokra
Dél-Amerika bármelyik országa barátságosabb, mint Svájc, ezt biztosíthatom.
Egy nagyon érdekes kutatásba futottam bele a minap, amely azt fejtegeti, mennyire megnehezíti a beilleszkedést és a nyelvtanulást az internetes korszakkal elérkezett számtalan kommunikációs lehetőség. A megállapítások felettébb izgalmasak, én pedig kíváncsi lettem rá, mit…..
Grafogirl
2013.06.25 20:52:37
@Barátusz: Rögtön gondoltam, csak nem olvastam végig 400 bejegyzést, amúgy mint eredetileg szociológus mindig kiakadok az ilyen és ehhez hasonló "állkutatásokon".
Ausztriában nagyon csalóka, hogy az ország közelsége, részben hasonló kulturális, történelmi gyökerei miatt, sok mindenben erősen emlékeztet Magyarországra, ám közben nagyon is más ország. Barna írása az osztrák mentalitásról, gondolkodásról és az ott élő…..
Grafogirl
2013.06.23 21:22:59
@ctboy: "Lehet hogy mégis létezik az európai életérzés?
Na ná, hogy létezik, tegnap pont egy finnel beszéltem erről, aki szintén Chilében él. Szeretünk itt élni, és pont ugyanazt mondta, amit én is. Hiányzik időnként egy kis európai életérzés és ő is, amikor Madridban leszáll a gépről, mindig úgy intézi a csatlakozást h. be tudjon menni Madridba enni és egy kis európai levegőt szívni :):) HA én itt egy európaival beszélek az már olyan érzés, mintha "honfitársam" lenne :)
Na ná, hogy létezik, tegnap pont egy finnel beszéltem erről, aki szintén Chilében él. Szeretünk itt élni, és pont ugyanazt mondta, amit én is. Hiányzik időnként egy kis európai életérzés és ő is, amikor Madridban leszáll a gépről, mindig úgy intézi a csatlakozást h. be tudjon menni Madridba enni és egy kis európai levegőt szívni :):) HA én itt egy európaival beszélek az már olyan érzés, mintha "honfitársam" lenne :)
A mai poszt Spanyolországba visz bennünket, de amellett, hogy kiderül, mikor és mit esznek és isznak a spanyolok, ismételten bizonyságát kapjuk annak, mennyire nem elég csak a nyelvet tudni, hanem a kultúrát is ismerni kell. Egy biztos: ArtBrigittától olvastam a határátkelés egyik…..
Grafogirl
2013.05.30 20:15:50
@Barátusz: Lehet, hogy furcsán hangzik, de létezik :) Ha bekerült a helyesírási szótárba, akkor helyes és használható. Ha neked furcsa, akkor használd helyette a néhányat.
Csak azért írtam a főneves példát és a határozatlan számneveset is, hogy lássuk a különbséget.
A határozatlan számneves "egypár" -midig egybeírva, főnévként: egy pár - 1 pár
tudasbazis.sulinet.hu/hu/magyar-nyelv-es-irodalom/magyar-nyelv/nyelvtan-6-osztaly/a-nevszo/tortszamnev-es-sorszamnev
wikiszotar.hu/wiki/magyar_ertelmezo_szotar/T%C3%B6rtsz%C3%A1mn%C3%A9v
Csak azért írtam a főneves példát és a határozatlan számneveset is, hogy lássuk a különbséget.
A határozatlan számneves "egypár" -midig egybeírva, főnévként: egy pár - 1 pár
tudasbazis.sulinet.hu/hu/magyar-nyelv-es-irodalom/magyar-nyelv/nyelvtan-6-osztaly/a-nevszo/tortszamnev-es-sorszamnev
wikiszotar.hu/wiki/magyar_ertelmezo_szotar/T%C3%B6rtsz%C3%A1mn%C3%A9v
Grafogirl
2013.05.31 16:06:05
@Barátusz: Én sem, azért is van két link: tudasbazis.hu Ha otthon vagy akkor nézz bele a legújabb Helyesírási szabályzatba, vagy a Kis Magyar Nyelvtan c. könyvbe. A gépemen van egy elektronikus helyesírási szabályzat, de azt nem tudom megmutatni :)
Grafogirl
2013.05.31 21:59:41
@Barátusz: :):): Azért jó a magyar nyelv mert van választék, bőven. Amúgy ha jól belegondolok én sem igazán használom az "egypár"-at :)
Miközben Európában egyre több helyen egyre nehezebben tudják kezelni a bevándorlók eltérő kultúrája okozta feszültségeket (a legutóbbi, nem túl szívderítő példát a svédországi zavargások jelentik), eközben a világ túlsó felén, Új-Zélandon teljesen más a helyzet –…..
Grafogirl
2013.05.29 02:18:54
@GERI87: Én Chilében élek és bejártam már majdnem egész Dél-Amerikát. Chilében kifejezetten sok a világos bőrű, szintén Argentínához szokták hasonlítani, meg hogy európai bevándorlók stb. De azért ne feledkezzünk el arról, hogy Európából 3 kivándorlási hullámban érkeztek a bevándorlók, utoljára 2. világháború után, ami igen csak régen volt. A Dél-Amerikán belüli keveredés tény, ha válság van az egyik országból átmennek a másikba. Friss statisztika: csak az utóbbi 5 évben Chilében 900%-kal emelkedett a bevándorlók száma (nem elírás kilencszáz) évente több mint 30 ezren jönnek pl. Peruból. Bolívia még évi 20 ezer feletti bevándorlóval szerepel a listában no meg Kolumbia, Venezuela, is az élen van, sőt most már Haiti is. Én nem akarok cuki indiánokat vizionálni, de pl. Chile központja jelenleg egyáltalán nem "színfehér" és hallani a különböző spanyol dialektusokat, ami nem chilei. A bolíviai-chilei határnál egyáltalán nem "színfehér a lakosság, ahogy a perui-chilei határnál sem! Ugyan ez van Argentínába is.
Az elmúlt 80-100 évbe többször változott melyik országban jobb élni és változott az országok összetétele is, ugye általában 200 éve független országokról beszélünk!!! Tehát volt kivel! Elvileg Chilében csak 5% az indián kisebbség aránya, akik jönnek és jöttek az elmúlt évek során nem indiánok, inkább mesztic. Én speciel azt nem szeretem, amikor európaiak mindenhol európaiakat akarnak vizionálni. Ez Dél-Amerika, és kurvára keverék mindenki. Bármelyik családban előfordulhat egy európai, egy arab, indián, japán stb. de attól mert valakinek az egyik dédmamája spanyol volt, aki egy chilébe bevándorolt palesztinnal házasodott, majd annak gyerekei akárkivel, attól még nem lesz az egész család európai. De amúgy ez itt nem is fontos, csak akkor ha épp lehetőség van egy uniós útlevélre, amivel vízum nélkül lehet menni az USA-ba. Csak megjegyzem ezzel nem azt akarom mondani, hogy a többség nem világos bőrű, nagyon is az, csak jelzem, hogy nagyon színes a kép!!! és sokkal több a sötétebb bőrű, mint azt elsőre gondolnád!
Az elmúlt 80-100 évbe többször változott melyik országban jobb élni és változott az országok összetétele is, ugye általában 200 éve független országokról beszélünk!!! Tehát volt kivel! Elvileg Chilében csak 5% az indián kisebbség aránya, akik jönnek és jöttek az elmúlt évek során nem indiánok, inkább mesztic. Én speciel azt nem szeretem, amikor európaiak mindenhol európaiakat akarnak vizionálni. Ez Dél-Amerika, és kurvára keverék mindenki. Bármelyik családban előfordulhat egy európai, egy arab, indián, japán stb. de attól mert valakinek az egyik dédmamája spanyol volt, aki egy chilébe bevándorolt palesztinnal házasodott, majd annak gyerekei akárkivel, attól még nem lesz az egész család európai. De amúgy ez itt nem is fontos, csak akkor ha épp lehetőség van egy uniós útlevélre, amivel vízum nélkül lehet menni az USA-ba. Csak megjegyzem ezzel nem azt akarom mondani, hogy a többség nem világos bőrű, nagyon is az, csak jelzem, hogy nagyon színes a kép!!! és sokkal több a sötétebb bőrű, mint azt elsőre gondolnád!
Grafogirl
2013.05.29 02:32:16
@GERI87:
Ok wikipedia, nem a lejobb.. de talán kicsit kiemeli a lényeget, ha eltudod olvasni, spanyolul van, akkor megérted h. miről beszélek. Nincs egyértelmű válasz, több kutatás-több eredmény, de közel a lakosság 20-30% v. több mesztic, indián stb.. És a lakosság többsége ettől még világos bőrű.. de keveredtek azok a bizonyos európai bevándorlók. És ne feledkezzünk el az ázsiaiakról sem.
es.wikipedia.org/wiki/Composici%C3%B3n_%C3%A9tnica_de_Chile
es.wikipedia.org/wiki/Composici%C3%B3n_%C3%A9tnica_de_Argentina
Ok wikipedia, nem a lejobb.. de talán kicsit kiemeli a lényeget, ha eltudod olvasni, spanyolul van, akkor megérted h. miről beszélek. Nincs egyértelmű válasz, több kutatás-több eredmény, de közel a lakosság 20-30% v. több mesztic, indián stb.. És a lakosság többsége ettől még világos bőrű.. de keveredtek azok a bizonyos európai bevándorlók. És ne feledkezzünk el az ázsiaiakról sem.
es.wikipedia.org/wiki/Composici%C3%B3n_%C3%A9tnica_de_Chile
es.wikipedia.org/wiki/Composici%C3%B3n_%C3%A9tnica_de_Argentina
Grafogirl
2013.05.29 22:55:37
@GERI87: Szerintem parttalan vita ez a dolog veled én elég sokmindent olvastam a témában és én is azt hittem, amit te.
Ha annak alapján kéne eldönteni, hogy kinek van európai arca, akkor még kevesebb %-ra jönne ki az eruópai. Pláne, hogyha tudnám, milyen az az európai arc! Mert a szicíliai, az andalúz is európai, meg a finn is.
Ahogy írtam nagy a keveredés, és abban is egyetértünk, hogy a többség világosbörű, és a többség európai származású lehet. De nem identifikálják magukat úgy hogy jaj mi európaiak vagyunk, hanem chileiek, argentínok stb. A világos haj elég ritka. Világos hajúak és világosbőrűek: a helyi cigányok. :)
A peruiakat példának írtam mivel az konkrét statisztika a bevándorlókról, a kisebbségekről nem vezetnek statisztikát. és nem csak néhány éve kezdtek el vándorolgatni. A meszticet, már nem csak arra használják, hogy indián-fehér keverék, hanem úgy általában a keverékre. :) lehet h. itt is volt köztünk egy félreértés.
A lényeg, hogy itt már beintegrálódtak, asszimilálódtak a környező országokból érkezők ill. arab, japán, kínai stb. A II. világháború után eltelt időszak elég hosszú, volt idő a keveredésre és ők ma már Chileiek. Nem beszélve arról, hogy rengetek gyerek született még. A nagymamáknak nem ritka, hogy 10-12 gyerekük volt. Az osztrák hasonlat remélem érzed, hogy gáz :) Ha mindenki visszabírná vezetni az európai gyökereit, akkor sokkal többen kértek volna már uniós útlevelet. Másrészt attól mert valakin nem látszik, hogy európai, simán lehet európai. A lényeg, hogy nem lehet európai szemlélettel vizsgálgatni az itteni lakosságot, egy chilei az chilei és nem spanyol :) és nem vezetgetik vissza generációkra a családod. Mindig azt mondják, hogy ők 100%-ban chileiek, mert már a nagypapi is itt él, meg annak az apja is... vagy h. van a családban minden.
Ha annak alapján kéne eldönteni, hogy kinek van európai arca, akkor még kevesebb %-ra jönne ki az eruópai. Pláne, hogyha tudnám, milyen az az európai arc! Mert a szicíliai, az andalúz is európai, meg a finn is.
Ahogy írtam nagy a keveredés, és abban is egyetértünk, hogy a többség világosbörű, és a többség európai származású lehet. De nem identifikálják magukat úgy hogy jaj mi európaiak vagyunk, hanem chileiek, argentínok stb. A világos haj elég ritka. Világos hajúak és világosbőrűek: a helyi cigányok. :)
A peruiakat példának írtam mivel az konkrét statisztika a bevándorlókról, a kisebbségekről nem vezetnek statisztikát. és nem csak néhány éve kezdtek el vándorolgatni. A meszticet, már nem csak arra használják, hogy indián-fehér keverék, hanem úgy általában a keverékre. :) lehet h. itt is volt köztünk egy félreértés.
A lényeg, hogy itt már beintegrálódtak, asszimilálódtak a környező országokból érkezők ill. arab, japán, kínai stb. A II. világháború után eltelt időszak elég hosszú, volt idő a keveredésre és ők ma már Chileiek. Nem beszélve arról, hogy rengetek gyerek született még. A nagymamáknak nem ritka, hogy 10-12 gyerekük volt. Az osztrák hasonlat remélem érzed, hogy gáz :) Ha mindenki visszabírná vezetni az európai gyökereit, akkor sokkal többen kértek volna már uniós útlevelet. Másrészt attól mert valakin nem látszik, hogy európai, simán lehet európai. A lényeg, hogy nem lehet európai szemlélettel vizsgálgatni az itteni lakosságot, egy chilei az chilei és nem spanyol :) és nem vezetgetik vissza generációkra a családod. Mindig azt mondják, hogy ők 100%-ban chileiek, mert már a nagypapi is itt él, meg annak az apja is... vagy h. van a családban minden.
Aki rendszeresen követi a blogon megjelenő történeteket, alighanem emlékezik még Ókidlire, aki tavaly küldte el (meglehetős vihart kavart) történetét Németországból, ahol au pair-ként dolgozott. Most ismét írt, ezúttal isztambuli tapasztalatait mesélte el, egyebek mellett az is…..
Grafogirl
2013.05.27 18:09:35
@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ok nem akartam részletezni, mivel a gazdasági a lényeges, de gazdasági és szexuális közösség, de tekintve, hogy bizonyos házastársak, jobbára csak gazdasági közösségben élnek, ezért hangsúlyoztam a "gazdasági " részt. Továbbá anyáddal nem kell és nem is lehet házasságot kötnöd, hiszen ő családtag, ezt tiltja a törvény is, a hogy a bigámiát is sok-sok országban így nem lehet mindenkivel házasságot kötni. Kutyával sem házasodhatsz, tekintve, hogy házasodni, csak emberrel lehet, de bármilyen állatot örökbe fogadhatsz és még örökölhet is a kutya, ha ezt a végakaratodban jelzed.Továbbá a zoofilia is tilos, ha erre fényderül.
De viccet félretéve szerintem értetted, mit akartam hangsúlyozni, hiszen ha két azonos nemű együtt él, akár a kórházzal, akár az örökléssel is gond lehet és ez a fő probléma. Esetleg a gyerekek pl. a sosem látott akármilyen rokonhoz kerülhetnek, nem maradhatnak annál, aki felnevelte őket.
De viccet félretéve szerintem értetted, mit akartam hangsúlyozni, hiszen ha két azonos nemű együtt él, akár a kórházzal, akár az örökléssel is gond lehet és ez a fő probléma. Esetleg a gyerekek pl. a sosem látott akármilyen rokonhoz kerülhetnek, nem maradhatnak annál, aki felnevelte őket.
Grafogirl
2013.05.27 18:16:25
@pappito: Itt Dél-Amerikában a katolikus országok sorra szavazzák meg az azonos neműek polgári házasságát, hiszen ez két ember magánügye és jobbára a gazdasági közösségről szól.
Grafogirl
2013.05.27 21:14:01
@maxval, a gondolkodni próbáló birca: :D:D ez jó. Amúgy a zoofiliához az elcsépelt mondás illik, ugye amiről nem tudnak.. az ugye nem bűn. De a az állatokkal való pajzánkodás elfogadása-elítélése is mindig változott. Lásd ugye a görögöknél Zeusz előszeretettel állat "képében" csábított el lányokat.
Bevallom, örömmel olvastam a mai történetet, mert kicsit más szemszögből mutatja be Magyarországot – kicsit talán másképp láttatva a mindennapokat. Írója, Móni, angol férjével 36 év után költözött vissza Magyarországra, és bár akad, ami nem tetszik neki, most mégis…..
Grafogirl
2013.05.14 15:50:30
@tucano: "több pilléres" nyugdíjrendszer kicsit másként. Végül is sosem tudhatod, hogy melyik országban kamatozik jobban a befizetés. Ha csak 2-3 éves befizetésed van egy országban azt érdemes még most összevadászni. A megkapott pénzt pedig befizetni annak az országnak a nyugdíjszámlájára, ahol többet dolgoztál. Ha több mondjuk 4-5 év akkor akár bent is tarthatod. De eleve van arra lehetőség több országban is, hogy átarányítsd a korábbi befizetést egy másik ország nyugdíjpénztárába, ez kevesebb papírmunka. De jobb, ha nem gyűjtögeted a nyugdíjszámlákat, hanem mondjuk legközelebb eleve bemutatod az x országban lévő nyugdíjszámládat, hogy te oda fizetsz és így legközelebb ne vonjanak le tőled nyugdíjjárulékot. Ez országonként eltérő, de szerintem pl. Brazíliában is van erre lehetőség.
Grafogirl
2013.05.14 20:34:31
@Babette_: Én nem ismerem személyesen, csak néha egy-egy email. Hiába jó messze lakik. Tehát ő a macskalány én pedig a Grafomániás lány és én általában Santiago, v. Dél-Amerika gyakran jogi, bevánándorlási stb. dolgok. Ági -Catgirl pedig turistikai felelős.
Grafogirl
2013.05.18 00:15:55
@tucano: Ha egyeb info kell akkor csak írj a feszibukira :).
Kevés nehezebb helyzet akad annál az ember életében, mint ha öt év után kényszerből el kell hagynia azt az országot, ahol már berendezkedett és otthon érzi magát. Így járt mai szerzőnk, Zsófi is, aki a jelek szerint egyre csökkenő reménnyel próbálja a diákvízumát…..
Grafogirl
2013.05.09 23:53:20
@Balu kapitany: Pont HR-re gondoltam, kb. hasonló dolgot csinált..
Mai szerzőnk már gimnazistaként Amerikába vágyott, meg is szervezett mindent, egyetlen dolgot kivéve... Így lett Dallasból először Nottingham, majd némi kalandozás után végül Skócia. Melinda álmaiban ugyanakkor még mindig Amerika a nagy cél.
„Már középiskolában tudtam,…..
Grafogirl
2013.04.24 23:55:36
@Barátusz: Dehogy voltam au-pair, de tájékozott vagyok a témában. Tudni kell, hogy milyen a nekem való meló, ismerni kell a saját korlátaimat. Ráadásul ha valamit nem szeretnék vagy szeretnék csinálni meg kell tudnom indokolni saját magamnak (esetleg másoknak) pro-kontra miért xy munka és miért nem zy.
De a lényeg, hogy nagyon utánanéztem annyak idején kb. 100 éve plusz volt nénány bartánőm, aki au-pairkedett.
Azt történt, hogy egyszer kellett volna helyettesítenem egy magyar lányt tényleg nagyon régen 3 hónapra és töviről-hegyire elmondta volna milyen a család, de halasztanom kellett volna a vizsgáimat, és nem volt erre lehetőség akkor az egyetemen. Ezért írtam, hogy esetleg még egy pár hónapot fiatalon .. ismerős családhoz, tényleg csak nyelvtanulás miatt, ráadásul a családban az anya egy dél-amerikai bevándorló volt így ez igen kedvező lehetőség lett volna. Különben nem és nem is tartom magam alkalmasnak erre a feladatra, hogy idióta szülőkkel üvöltözzek.
De a lényeg, hogy nagyon utánanéztem annyak idején kb. 100 éve plusz volt nénány bartánőm, aki au-pairkedett.
Azt történt, hogy egyszer kellett volna helyettesítenem egy magyar lányt tényleg nagyon régen 3 hónapra és töviről-hegyire elmondta volna milyen a család, de halasztanom kellett volna a vizsgáimat, és nem volt erre lehetőség akkor az egyetemen. Ezért írtam, hogy esetleg még egy pár hónapot fiatalon .. ismerős családhoz, tényleg csak nyelvtanulás miatt, ráadásul a családban az anya egy dél-amerikai bevándorló volt így ez igen kedvező lehetőség lett volna. Különben nem és nem is tartom magam alkalmasnak erre a feladatra, hogy idióta szülőkkel üvöltözzek.
Grafogirl
2013.04.25 00:18:24
@Barátusz:
Nem veszítem el olyan könnyen a türelmemet, de bizonyos szituációkban kell a határozott fellépés.
Nem csak az au pairségről tudok, és nem csak saját magamról, mondjuk úgy általánosságban, hogy a munkavállalóban rejlő lehetőségekről, a korlátairól, a szakmai profilrájáról. Egyegy ország gazdasági- társadalmi-jogi viszonyairól. Mondjuk úgy szakmai ártalom. ;) Nem kell találgatni, nem fogom leírni mivel foglalkozom, de több egymásra épülő végzettségem van vagyis diplomám és külföldi is.
Nem veszítem el olyan könnyen a türelmemet, de bizonyos szituációkban kell a határozott fellépés.
Nem csak az au pairségről tudok, és nem csak saját magamról, mondjuk úgy általánosságban, hogy a munkavállalóban rejlő lehetőségekről, a korlátairól, a szakmai profilrájáról. Egyegy ország gazdasági- társadalmi-jogi viszonyairól. Mondjuk úgy szakmai ártalom. ;) Nem kell találgatni, nem fogom leírni mivel foglalkozom, de több egymásra épülő végzettségem van vagyis diplomám és külföldi is.
Grafogirl
2013.04.25 02:17:14
@Barátusz: Nekem nincs angol diplomám én Dél-Amerikában élek. Csak tájékozottság az au-pair info semmi más. Ugyanígy a dél-amerikai háztartási alkalmazottakról is van jó sok infom, összahasonlítás stb.
Külföldi munkavállalásnál a nyelv kulcskérdés. Ezzel persze semmilyen nagy igazságot nem fogalmaztam meg, ugyanakkor nem árt sokszor felhívni a figyelmet, hiszen ha nem beszéljük az adott ország nyelvét, azzal komoly gondokat zúdíthatunk a nyakunkba és alaposan megnehezíthetjük a…..
Grafogirl
2013.04.22 17:45:20
@qengland: Ez egy nagyon jó módszer! Ajánlom figyelmedbe: www.kreativnyelv.hu/start.php
Több nyelvet is tanultam ebből, a gyakorlatban nagyon jól bevált.
Több nyelvet is tanultam ebből, a gyakorlatban nagyon jól bevált.
Grafogirl
2013.04.22 18:34:57
@Zsuzsi65: Jaj a Szabadság, Szerelem c. film nagyon tetszett neki, azt mondta, hogy már megérti miért haragszom, ha valaki azt mondja a magyarok az oroszokkal rokonok.
Szerintem ha külföldi is a párom, eleve hasonló kultúrájút-gondolkodásút választok, mint amilyen én is vagyok. Ritka amikor igazán óriási kulturális-társadalmi különbség van a párkapcsolatban, megjegyzem ehhez nem kell külföldre menni otthon is lehet találni ilyet. :)
Így nyilván ha hasonló, hasonló dolgok jönnek be neki is, mint nekem. De bármilyen is legyen, ha elég rugalmasak és nyitottak vagyunk akkor áthidaljuk az ilyen-olyan kulturális különbségeket. :)
Nekünk speciel kommunikációs problémánk sohasem volt, viszont a korábbi barátnőivel igen, pedig azok helyiek voltak :):)
A Csinibabát még nem néztük, de köszi a tippet.
Szerintem ha külföldi is a párom, eleve hasonló kultúrájút-gondolkodásút választok, mint amilyen én is vagyok. Ritka amikor igazán óriási kulturális-társadalmi különbség van a párkapcsolatban, megjegyzem ehhez nem kell külföldre menni otthon is lehet találni ilyet. :)
Így nyilván ha hasonló, hasonló dolgok jönnek be neki is, mint nekem. De bármilyen is legyen, ha elég rugalmasak és nyitottak vagyunk akkor áthidaljuk az ilyen-olyan kulturális különbségeket. :)
Nekünk speciel kommunikációs problémánk sohasem volt, viszont a korábbi barátnőivel igen, pedig azok helyiek voltak :):)
A Csinibabát még nem néztük, de köszi a tippet.
Grafogirl
2013.04.22 19:51:20
@lesson: Ha magyar akcentussal beszélsz angolul a gyerekhez, de angol nyelvi környezetben éltek a gyerek nyilván a helyi dialektust fogja átvenni. Az a lényeg, hogy jó korán kerüljön oviba. Erre példa pl. az olasz bevándorló az USA-ban, aki tipikus akcentussal beszél angolul, de a gyereke már tökéletesen hála az nyelvi környezetnek.
Ha pedig nem nyelvi környezetben éltek, valószínűleg így is úgy is lenne valamilyen akcentusa. :)
De sokkal célravezetőbb, ha te a saját anyanyelveden beszélsz a gyerekhez, a gyerek apja is a sajátján és az angolt vagy megtanulja az iskolában (a kétnyelvű gyerekek amúgy is könnyen tanulnak idegen nyelveket), vagy használhatjátok "közös" nyelvként, , amikor mindenki jelen van. Bár ez utóbbiról megoszlanak a vélemények. Esetleg az angol lehet úgy is a 3. nyelv, hogy csak te és a párod közötti kommunikációban használjátok, a gyerekekkel nem.
Ha pedig nem nyelvi környezetben éltek, valószínűleg így is úgy is lenne valamilyen akcentusa. :)
De sokkal célravezetőbb, ha te a saját anyanyelveden beszélsz a gyerekhez, a gyerek apja is a sajátján és az angolt vagy megtanulja az iskolában (a kétnyelvű gyerekek amúgy is könnyen tanulnak idegen nyelveket), vagy használhatjátok "közös" nyelvként, , amikor mindenki jelen van. Bár ez utóbbiról megoszlanak a vélemények. Esetleg az angol lehet úgy is a 3. nyelv, hogy csak te és a párod közötti kommunikációban használjátok, a gyerekekkel nem.
Sokan sokszor hajlamosak csak a sikertörténeteket meghallani a külföldi munkavállalás kapcsán, pedig jócskán akadnak árnyoldalak is. A mai posztból kiderül, a londoni munkavállalás is jócskán szolgálhat nehéz pillanatokkal, legyen szó a munkáról, a magánéletről (bérelt…..
Az amerikai egészségügyről sokan gondolják azt, hogy ismerik (leginkább talán a rengeteg kórházsorozat miatt), ám a valóság kissé talán más, mint amilyennek elképzeljük. A rendszer finoman szólva is kissé ellentmondásosnak tűnik, legalábbis innen, a távolból. Hogy milyen…..
Grafogirl
2013.04.19 01:36:40
@tildy:): "KErdes, akinek nincs biztositasa, azon hogy vasaljak be? ki fizeti ki nekik az ellatast? "
Simán meg lehet úszni. Ezek általában életmentő műtétek és beavatkozások. Nem programozott sérvműtétről van szó, vagy eltörött a kis lábujj.
Ha elcsap valakit egy autó pl. otthon is beviszik és gyorsan megműtik, aztán amikor tud beszélni és kiderül hogy külföldi, se biztosítás se semmi, akkor megmutatják neki a számlát, tud-e fizetni. Ha nem, akkor így járt a kórház.
A válasz a kérdésre: A legtöbb országban erre van egy elkülönített alap, amiből az ilyen kiadásokat rendezik, lehet a kórháznak külön ilyen alapja, és/vagy állami.
Simán meg lehet úszni. Ezek általában életmentő műtétek és beavatkozások. Nem programozott sérvműtétről van szó, vagy eltörött a kis lábujj.
Ha elcsap valakit egy autó pl. otthon is beviszik és gyorsan megműtik, aztán amikor tud beszélni és kiderül hogy külföldi, se biztosítás se semmi, akkor megmutatják neki a számlát, tud-e fizetni. Ha nem, akkor így járt a kórház.
A válasz a kérdésre: A legtöbb országban erre van egy elkülönített alap, amiből az ilyen kiadásokat rendezik, lehet a kórháznak külön ilyen alapja, és/vagy állami.
Grafogirl
2013.04.19 02:07:04
@tildy:): Az még lemaradt, az orvosi ellátások "túlárazottak", így a biztosító, azt mondja, hogy milyen jó, mert akár a 60% stb.- át állja az ellátásodnak, milyen remek, nyilván így nyernek többet és még így is bőven megéri a kórháznak. Valójában a kórházi kezelés ára, töredéke annak, amely biztosítással vagy anélkül a a számlára kerül.
Azért az orvos is tudja, hogy 5 napi kórházi fekvés ára infúzióval nem lehetne egyenlő egy 3 hónapos all inclusive karibi nyaralás árával.
De ahogy írtam, erre van külön alap elkülönítve, és abból állják az ilyen esetek költségeit. Vagy elkerülendő a papírmunkát és esetleg az ilyen-olyan felettesek rosszallását, akár az ismerős, barát, családtag nevére is kiállítják a kezelés árát. De ez sok helyen, sok országban nem lehetséges.
Azért az orvos is tudja, hogy 5 napi kórházi fekvés ára infúzióval nem lehetne egyenlő egy 3 hónapos all inclusive karibi nyaralás árával.
De ahogy írtam, erre van külön alap elkülönítve, és abból állják az ilyen esetek költségeit. Vagy elkerülendő a papírmunkát és esetleg az ilyen-olyan felettesek rosszallását, akár az ismerős, barát, családtag nevére is kiállítják a kezelés árát. De ez sok helyen, sok országban nem lehetséges.
Grafogirl
2013.04.19 17:42:04
@tanato: Igen pontosan, nem kötelező fizetni az orvosnak, én csak azért említettem meg a dolgot, mert amikor a magyar egészségügyet dicsérem, mindig azzal jönnek, hogy jaj de ott a boríték. Nyilván sokszor kellemetlen magának az orvosnak is ez az egész. Az lenne az ideális, ha legalább 3-5x ennyi lenne a fizetésük.
A rendszer valóban nem tartható fenn sokáig, túl kevesen fizetnek, túl sok a "potyautas" a rendszerben! A munkaképes korú lakosságnak alig több mint az 50% dolgozik.
A rendszer valóban nem tartható fenn sokáig, túl kevesen fizetnek, túl sok a "potyautas" a rendszerben! A munkaképes korú lakosságnak alig több mint az 50% dolgozik.
Meglehetősen kalandosra sikeredett Folkstone angliai élete. Ő sem kerülhette el a kultúrsokkot, ami vissza is kergette Magyarországra, ám pár munka nélkül töltött hónap után mégis visszament.
„Leérettségiztem, elmentem egyetemre, de ott elvitt az újonnan jött szabadság…..
Grafogirl
2013.04.05 00:18:59
@tucano: Nem is gondoltam h. rossz lenne, hogy jönnek :):)
Én mindent eredeti nyelven szeretek nézni elvileg, speciel Belmondonak jobb a magyar hangja mint a francia magas vinnyogós eredeti :)
Én mindent eredeti nyelven szeretek nézni elvileg, speciel Belmondonak jobb a magyar hangja mint a francia magas vinnyogós eredeti :)
Grafogirl
2013.04.05 00:42:19
@tucano: Jaja erre és itt még nem is annyira vinnyogós csak magas :) Egy egész film eredetiben uhh :)
Grafogirl
2013.04.06 19:26:45
@M. Péter: Igen, tudom. Azért írtam épp Indiát, mivel korábban valaki épp az indiai kiejtést emlegette, ráadásul Indiában az angol is a sok hivatalos nyelv egyike.
Tehát: 2001-es statisztika, jó régi 12,16% az angol nyelvet beszélők aránya.
226.449 (első nyelvként)
125.000.000 !! (2. nyelvként)
Azért ez nem kevés, még akkor is, ha akármilyen szintről beszélünk.. összehasonlítva pl. Falkland szigettekel, ahol 1991 fő beszéli első nyelvként.
Tehát: 2001-es statisztika, jó régi 12,16% az angol nyelvet beszélők aránya.
226.449 (első nyelvként)
125.000.000 !! (2. nyelvként)
Azért ez nem kevés, még akkor is, ha akármilyen szintről beszélünk.. összehasonlítva pl. Falkland szigettekel, ahol 1991 fő beszéli első nyelvként.
Folytatódik a „Mi hiányozna..."-sorozat, melyben arra kértem az országfelelősöket, írják meg, mi hiányozna nekik a jelenlegi életükből, ha el- (vagy éppen Magyarországra vissza-) költöznének. Ma a spanyol felelős, Roxi listáját olvashatjátok.
„A minap egy…..
Grafogirl
2013.03.07 14:33:42
@tanato: Igen, a foglalkoztatási ráta mutatja igazán, hogy a lakosság hány százaléka dolgozik. Magyarország esetben általában 55% körüli a mutató szezonálisan változik.
Dél-Amerikába is sok fiatal jön, főleg Spanyolországból és Portugáliából. De még csak most kezdődik az igazi hullám. Egyrészt mert Brazília vagy Chile gazdasága dübörög, de komoly szempont, hogy nem beszélnek idegen nyelveket pl. a spanyolok ezért adott a lehetőség, hogy valamelyik spanyol nyelvű országban keressenek munkát. Kifejezetten csak a diplomás szakembereknek érdemes kijönni, és csak hiányszakmák esetében. Kétkezi munkásnak európait nem vesznek fel, arra ott a helyi iskolázatlan, vagy a perui, bolíviai bevándorló akik ráadásul anyanyelvi szinten beszélik a nyelvet.
Dél-Amerikába is sok fiatal jön, főleg Spanyolországból és Portugáliából. De még csak most kezdődik az igazi hullám. Egyrészt mert Brazília vagy Chile gazdasága dübörög, de komoly szempont, hogy nem beszélnek idegen nyelveket pl. a spanyolok ezért adott a lehetőség, hogy valamelyik spanyol nyelvű országban keressenek munkát. Kifejezetten csak a diplomás szakembereknek érdemes kijönni, és csak hiányszakmák esetében. Kétkezi munkásnak európait nem vesznek fel, arra ott a helyi iskolázatlan, vagy a perui, bolíviai bevándorló akik ráadásul anyanyelvi szinten beszélik a nyelvet.
Grafogirl
2013.03.07 20:15:10
@montroyal: Többféle számítási mód létezik a munkanélküliség megállapítására. Röviden:
1. ILO - International Labour Organization. Amely reprezentatív felmérésen alapul és egy adott életkoron belül, azt tekinti munkanélkülinek, aki munkát keresett egy adott időszakon belül és hajlandó lenne elhelyezkedni, ha találna munkát.
2. A másik módszer a regisztrált munkanélküliek számából indul ki. Érthető módon, azokban az országokban, amelyben vmilyen jutattást, segélyt, bármilyen kedvezményt jelent a regisztrált munkanálküliség, ott magasabb is lesz a számuk. A regisztrált munkanélküliek számát az aktív keresőkéhez viszonyítják és így jön ki a munkanélküliségi ráta.
Kb. ez a két alaptípus és ezeknek még léteznek különféle variációi!
1. ILO - International Labour Organization. Amely reprezentatív felmérésen alapul és egy adott életkoron belül, azt tekinti munkanélkülinek, aki munkát keresett egy adott időszakon belül és hajlandó lenne elhelyezkedni, ha találna munkát.
2. A másik módszer a regisztrált munkanélküliek számából indul ki. Érthető módon, azokban az országokban, amelyben vmilyen jutattást, segélyt, bármilyen kedvezményt jelent a regisztrált munkanálküliség, ott magasabb is lesz a számuk. A regisztrált munkanélküliek számát az aktív keresőkéhez viszonyítják és így jön ki a munkanélküliségi ráta.
Kb. ez a két alaptípus és ezeknek még léteznek különféle variációi!
Grafogirl
2013.03.07 20:24:55
@hagyma: Az hogy a spanyolok, vagy a latinok lusták ugyanolyan sztereotípía, mint hogy a négereknek jó a ritmusérzékük és a németek hidegek! A magyarok meg mindenhez paprikát használnak.
Egy sao paulo-i azt mondja a rioinak, hogy lusták és a sao paulo-iak munkájából és dübörgő gazdaságából élnek, egy chilei meg azt gondolja a brazilokról, hogy mindig késnek és lusták, a spanyolokról, meg azt gondolják a chileiek, hogy keveset dolgoznak és túl sok a szabadságuk, nem hiába van válság náluk és bezzeg a chileiek jó sokat dolgoznak és nem ismerik a sziesztát. Persze észak-chilében van szieszta. Akkor most, hogy is van? Ja hát észak-chile az már majdnem peru és ott is lusták az emberek. Megjegyzem sok helyen már Spanyolországban sincs szieszta, hiszen van légkondi.
Egy sao paulo-i azt mondja a rioinak, hogy lusták és a sao paulo-iak munkájából és dübörgő gazdaságából élnek, egy chilei meg azt gondolja a brazilokról, hogy mindig késnek és lusták, a spanyolokról, meg azt gondolják a chileiek, hogy keveset dolgoznak és túl sok a szabadságuk, nem hiába van válság náluk és bezzeg a chileiek jó sokat dolgoznak és nem ismerik a sziesztát. Persze észak-chilében van szieszta. Akkor most, hogy is van? Ja hát észak-chile az már majdnem peru és ott is lusták az emberek. Megjegyzem sok helyen már Spanyolországban sincs szieszta, hiszen van légkondi.
Németországtól Magyarországon át Dublinig ível a mai poszt, ám Rumi írása egyúttal belső utazás is. Kiderül belőle, hogyan lesz egy Németországban született, részben Magyarországon felnőtt, jelenleg Írországban élő emberből magyar, s hogyan marad az, miközben a három…..
Grafogirl
2013.03.04 16:32:42
@hagyma: "es a magyarok meg mindig sokkal jobban elnek, mint gondoljak "
Pontosan ahogy mondod! Arról nem beszélve, hogy mindig a közbiztonságon aggódnak, az egészségügyön.. Tényleg érdemes egy kicsit ellátogatni külföldre is. Pl. Magyarországon nem látni az utcasarkon rendőröket fél méteres gépfegyverekkel, csak úgy a közbiztonság javítása érdekében.. :) Vagy amikor azon aggódnak, hogy a szomszéd épp mit vett és azt ugyan miből!
Pontosan ahogy mondod! Arról nem beszélve, hogy mindig a közbiztonságon aggódnak, az egészségügyön.. Tényleg érdemes egy kicsit ellátogatni külföldre is. Pl. Magyarországon nem látni az utcasarkon rendőröket fél méteres gépfegyverekkel, csak úgy a közbiztonság javítása érdekében.. :) Vagy amikor azon aggódnak, hogy a szomszéd épp mit vett és azt ugyan miből!
Grafogirl
2013.03.04 17:16:28
@GERI87: Nem mondtam, hogy jól élnek, de jobb az életszínvonal, mint ahogy gondolják. A korábbi hozzászólásomban a rosszkedvet hoztam fel, mint negatív dolgot. Nekem ezzel van gondom, nem azzal, hogy mihez képest jobb vagy rosszabb. Miért jobb az, ha egész nap "búvalbaszott" és mindenkire morog.
Ráadásul Magyarországon az emberek nem azért nem mosolyognak, mert annyira rosszul élnek. Így szokták meg, depressziós nemzet vagyunk és kész! A világon nem a leggazdagabb országok lakói a legboldogabbak. Elég csak Latin-Amerikára gondolni.. sok szegény él sokkal boldogabban, mint akármelyik gazdag magyar, mert a mentalitás más.
Érdemes tanulmányozni a Happy Planet Index-et, Magyarország a lista végén kullog!
www.gfmag.com/tools/global-database/ne-data/11940-happiest-countries.html?goback=.gde_4686777_member_216790652#axzz2Lf4oNvLT
Ráadásul Magyarországon az emberek nem azért nem mosolyognak, mert annyira rosszul élnek. Így szokták meg, depressziós nemzet vagyunk és kész! A világon nem a leggazdagabb országok lakói a legboldogabbak. Elég csak Latin-Amerikára gondolni.. sok szegény él sokkal boldogabban, mint akármelyik gazdag magyar, mert a mentalitás más.
Érdemes tanulmányozni a Happy Planet Index-et, Magyarország a lista végén kullog!
www.gfmag.com/tools/global-database/ne-data/11940-happiest-countries.html?goback=.gde_4686777_member_216790652#axzz2Lf4oNvLT
Grafogirl
2013.03.04 17:27:08
@gyapjasmaki: jaja mert USA-ban a "footprint" (ökológiai lábnyom) index rossz értéket kapott. a "well-being" (az elégedettség az élettel) az magas...
A mai poszt valójában egy kísérlet, hiszen igencsak elüt a blogban megszokottaktól. Mégis kiteszem, vállalva a bukás kockázatát is, mert nagyon érdekesnek tartom és nagyon kíváncsi vagyok a kommentekre. A történet röviden annyi, hogy a levél írója, Rebecca több mint három…..
Külföldre költözni még akkor is macerás lehet, ha a létező legtöbb segítséget kapjuk meg régi-új munkahelyünktől. Az ügyintézés, lakáskeresés ebben az esetben is sokáig eltarthat – derül ki egyebek mellett ez is Gergely Egyesült Államokból érkezett írásából. (A kép…..
Grafogirl
2013.02.18 14:27:10
A posztírónak: Skype mellet javaslom a Voipcheap-et.
www.voipcheap.com/ 10 euro befizetése után használható én kb. 8 éve használom. Az otthoni vezetékes ingyen hívható és és ingyen hívható az amerikai vezetékes telefon és mobil!! is!. Elég ha egy voipcheapet fizetsz elő, több gépen is használható. Így bármi vészhelyzet, sürgős mondanivaló van tényleg hasznos!
Az otthoni mobil hívása nem ingyenes, de nagyon olcsó és sms küldésre is használható.
www.voipcheap.com/ 10 euro befizetése után használható én kb. 8 éve használom. Az otthoni vezetékes ingyen hívható és és ingyen hívható az amerikai vezetékes telefon és mobil!! is!. Elég ha egy voipcheapet fizetsz elő, több gépen is használható. Így bármi vészhelyzet, sürgős mondanivaló van tényleg hasznos!
Az otthoni mobil hívása nem ingyenes, de nagyon olcsó és sms küldésre is használható.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz