Adatok
buckoka
0 bejegyzést írt és 100 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A tegnapi Beethoven évforduló alkalmával a Missa Solemnisből az Agnus Dei került ki a Mindennapi klasszikusok Facebook oldalára: "'Szívből fakadt – bár a szívekig hatna' – írta a partitúra első lapja fölé, s bár Beethoven a katolikus miseszöveget zenésítette meg, valójában…..
Fogadjátok sok szeretettel annagramma élménybeszámolóját, aki a http://rezfaszubagoly.blog.hu/ gazdája.
Nem csinálok se gondot, se hiúsági kérdést (utóbbit egyáltalán mire is) abból, hogy egyes koncertek kevésbé (vagy alig-alig) maga a zene, inkább az előadó miatt…..
buckoka
2013.03.22 19:57:09
buckoka
2013.03.24 22:08:06
@tnsnames.ora:
Bachnál szerintem alapból kicsit nehezebben emészthetőek a moll művek, az ő polifóniájában sokkal kevesebb a dráma, a "történés", mint a klasszikusok moll darabjaiban, ezért is nehezebb fenntartani a figyelmet. A dúrban írt Bach-darabok külön kategória, nagyon sokban különbözik egy moll darabtól, sokkal inkább, mint Mozart darabjai egymástól.
Kottát akkor szoktam követni, ha "gyakorlom" a kottaolvasást, vagy ha valamilyen érdekes zenei fordulatot szeretnék ilyen módon szemügyre venni :) Vokális műveknél pedig szinte kivátel nélkül mindig.
Ennek a felvételnek csak egy kis részét hallgattam olvasva, inkább a háttérben szólt, mint intenzíven odafigyeltem rá, de így is átjött elég sokminden.
Bachnál szerintem alapból kicsit nehezebben emészthetőek a moll művek, az ő polifóniájában sokkal kevesebb a dráma, a "történés", mint a klasszikusok moll darabjaiban, ezért is nehezebb fenntartani a figyelmet. A dúrban írt Bach-darabok külön kategória, nagyon sokban különbözik egy moll darabtól, sokkal inkább, mint Mozart darabjai egymástól.
Kottát akkor szoktam követni, ha "gyakorlom" a kottaolvasást, vagy ha valamilyen érdekes zenei fordulatot szeretnék ilyen módon szemügyre venni :) Vokális műveknél pedig szinte kivátel nélkül mindig.
Ennek a felvételnek csak egy kis részét hallgattam olvasva, inkább a háttérben szólt, mint intenzíven odafigyeltem rá, de így is átjött elég sokminden.
Ez 2012 utolsó bejegyzése; a decemberi MÜPA magazin Kocsis-interjújából egy részlet, ha már a Mindennapi klasszikusok Facebook oldalán az utóbbi napokban annyi szó esett Isten és a zeneszerzők kapcsolatáról.
"Most vált világossá számomra, (...) ,hogy mitől annyira nehéz Mozart.…..
Pár napja teljesen rácsavarodtam a Requiem-re, igazából semmi mást nem is akarok hallgatni, csak ezt. Még Brahms-ot sem, pedig ma este jön a tekasztorik.blog.hu gazdája azzal a határozott céllal, hogy hallgassunk együtt Brahms-ot.
És a Requiem hallgatása mellett az íráskényszer:…..
buckoka
2012.12.17 16:55:08
Lehet, hogy kilógok a sorból, De nekem a Mozart-korstárs Michael Haydn Requiemje jobban tetszik abban az értelemben, hogy az érzelmek sokkal inkább kihallatszódnak, tényleg emlékeztet egy gyászmisére.
www.youtube.com/watch?v=ADYNeuS8P0k
Egy városi ünnepségen hallottam először, ahol nem tudták megmondani, mi szól, de a hangnemből (nagyon jellegzetes c-moll karakter), a szövegből és a keletkezési időből (sacc) ki tudtam guglizni :)
Ezt a művet állítólag Mozart is tanulmányozta saját műve megítása előtt.
www.youtube.com/watch?v=ADYNeuS8P0k
Egy városi ünnepségen hallottam először, ahol nem tudták megmondani, mi szól, de a hangnemből (nagyon jellegzetes c-moll karakter), a szövegből és a keletkezési időből (sacc) ki tudtam guglizni :)
Ezt a művet állítólag Mozart is tanulmányozta saját műve megítása előtt.
Mindennapi klasszikusok
Brahms III. szimfóniájának III. tétele - A szerelem nem lehet életcél, de élni sem lehet nélküle
2011.10.15 13:18:00
Tegnap este a gyerekem gyöngyöt fűzött a kanapén, én meg olvasgattam: a polc legtetején lévő három régi Mozgó Világot lapoztam át. Az egyikben - 2008/03 - találtam egy írást Fáy Miklóstól: Semmi nem fölösleges (Brahms: 3. szimfónia. Berliner Philharmoniker, Herbert von…..
buckoka
2011.10.18 21:53:28
Folyt.: Az is könnyen elképzelhető (mint ahogy foeni is megrezegtette), hogy a szakmabeliek élvezik az előadást, csak nem úgy. Most kedvem támad felemlegetni a híres-neves bugyis posztot (TOP 10 lélekre ható rongoradarab). Ez a gyűjtemény szerintem egészében a második kategóriába ("műértő közönség") tartozók zenei ízlését tükrözi, mert már nehezebben befogadható, mégis önmagukban is erős érzelmeket kiváltó darabok. A szakmabeliek ugyan nem ignorálnák ezeket az erős érzelmeket, azonban alapvetően más megközelítésben szemlélnék, mintegy háttérbe szorítanák a direkt érzelmeket. Ezt nehéz szavakba önteni, azt mondanám, magasabb rendű érzéseket hoz felszínre náluk, de csak egy igazán remek interpretáció képes erre. Ezért lehetnek sokszor csalódottak. (amit leírtam, inkább holmi találgatás, személyes vélemény, a valósághoz lehe, hogy semmi köze)
Szumma szummárum szerintem a szakértők nagy része is tudja élvezni a tökéleteshet közeli (apropó, rengetegféleképpen lehet egy előadás tökéleteshet közeli, hiszen nem mindig csak egyféle megközelítés létezik egy műnél, sőt, többnyire nem) interpretációt, csak máshogy élvezik, mint a "műértők". Ők a direkt hatást, a szakértők pedig az indirekt hatást tarthatják fontosabbnak.
Most jutott eszembe egy szeintem idevégó hasonlat: az ínyenc nem elsődlegesen az ételek ízét, hanem illatát "vizsgálja", és az egész aroma okoz neki élvezetet. Ha akár az íz, akár az illat hiányzik, vagy hibás, már nem okoz neki akkora élvezetet, holott egy éhes ember, aki szereti az adott ételt, minden további nélkül megeszi, még a tíz ujját is megnyalja.
Köszönöm a kiegészítéseiteket, a "zeneértés" fejlődésére vonatkozóakat különösen.
A hatásvadászatról is született már jónéhány komment. Az is felvetődött bennem, hogy az általatok említett előadók vanon miért lehetnek népszerűek. Mert alapvetően a tömegekhez képesek eljutni. Az általuk interpretált műveket a tömegkultúra szintjére minősítették. Azonban én sem hiszem, hogy ennek jótékony hatásai lennének magára az adott műre.
Az is felmerült, hogy vajon ezek az egyébként tehetséges és a megfelelő technikai tudást birtokló előadóművészek miért lépnek erre a pályára. Nyilvánvalóan a profit miatt, hiszen előadóművészetből sajnos szinte csak ebben a formában lehet megélni. Sajnos le kell ereszkedni a "laikusok" szintjére, hogy megfizessenek. Hiszen ők vannak többségben.
Néhány adalék a végére:
Előadóművészet (egyébként tényleg jó. www.youtube.com/watch?v=khN0rXFQu3A&feature=related )
Illetve egy a régi-új előadó-zeneszerző nemzetiségének párhuzamáról. Bryn Terfellel, akit mostanában szerettem meg. www.youtube.com/watch?v=GR4ed1FLnt0
Szumma szummárum szerintem a szakértők nagy része is tudja élvezni a tökéleteshet közeli (apropó, rengetegféleképpen lehet egy előadás tökéleteshet közeli, hiszen nem mindig csak egyféle megközelítés létezik egy műnél, sőt, többnyire nem) interpretációt, csak máshogy élvezik, mint a "műértők". Ők a direkt hatást, a szakértők pedig az indirekt hatást tarthatják fontosabbnak.
Most jutott eszembe egy szeintem idevégó hasonlat: az ínyenc nem elsődlegesen az ételek ízét, hanem illatát "vizsgálja", és az egész aroma okoz neki élvezetet. Ha akár az íz, akár az illat hiányzik, vagy hibás, már nem okoz neki akkora élvezetet, holott egy éhes ember, aki szereti az adott ételt, minden további nélkül megeszi, még a tíz ujját is megnyalja.
Köszönöm a kiegészítéseiteket, a "zeneértés" fejlődésére vonatkozóakat különösen.
A hatásvadászatról is született már jónéhány komment. Az is felvetődött bennem, hogy az általatok említett előadók vanon miért lehetnek népszerűek. Mert alapvetően a tömegekhez képesek eljutni. Az általuk interpretált műveket a tömegkultúra szintjére minősítették. Azonban én sem hiszem, hogy ennek jótékony hatásai lennének magára az adott műre.
Az is felmerült, hogy vajon ezek az egyébként tehetséges és a megfelelő technikai tudást birtokló előadóművészek miért lépnek erre a pályára. Nyilvánvalóan a profit miatt, hiszen előadóművészetből sajnos szinte csak ebben a formában lehet megélni. Sajnos le kell ereszkedni a "laikusok" szintjére, hogy megfizessenek. Hiszen ők vannak többségben.
Néhány adalék a végére:
Előadóművészet (egyébként tényleg jó. www.youtube.com/watch?v=khN0rXFQu3A&feature=related )
Illetve egy a régi-új előadó-zeneszerző nemzetiségének párhuzamáról. Bryn Terfellel, akit mostanában szerettem meg. www.youtube.com/watch?v=GR4ed1FLnt0
Ma reggel az alábbi posztot kaptam a Facebook üzenőfalamon, a küldő futura volt:"A 'Mindennapi klasszikusok' oldalt nem akarom terhelni, de muszáj megosztanom ma esti élményemet. A BBC Proms rendezvényei a kedvenceim közé tartoznak. Minden nyár végén egy igazi populáris, nagyon…..
buckoka
2011.09.18 18:37:20
buckoka
2011.09.18 21:29:25
@tnsnames.ora:
Nemcsak a zongoristák ilyenek ázsiából (kis off következik), hanem nagyjából minden nem ázsiai eredetű zenét rosszul játszanak/játszottak régebben. A tanárom mindig mesél egy nemzetközi csellóversenyről (azthiszem Cremonában, de nem biztos), ahol egy ázsiai fiú játszott valami Vivaldit hihetetlenül tisztán, viszont mindenféle karaktert, ötletet mellékelve. Ezt én úgy mondanám, hogy olyan, mintha gép játszotta volna el a darabot, ami hiába tiszta, hiába van 110 %-ig kézben a darab, ha nincsen megformálva... Úgy kár a belefektetett munkáért... És még finoman fejeztem ki magamat.
A fentiért is ignorálok mindenféle kínai-japán-koreai Liszt- és egyéb felvételt, mert csak eljátszák a kottát... Az meg a enében nem szerencsés
Nemcsak a zongoristák ilyenek ázsiából (kis off következik), hanem nagyjából minden nem ázsiai eredetű zenét rosszul játszanak/játszottak régebben. A tanárom mindig mesél egy nemzetközi csellóversenyről (azthiszem Cremonában, de nem biztos), ahol egy ázsiai fiú játszott valami Vivaldit hihetetlenül tisztán, viszont mindenféle karaktert, ötletet mellékelve. Ezt én úgy mondanám, hogy olyan, mintha gép játszotta volna el a darabot, ami hiába tiszta, hiába van 110 %-ig kézben a darab, ha nincsen megformálva... Úgy kár a belefektetett munkáért... És még finoman fejeztem ki magamat.
A fentiért is ignorálok mindenféle kínai-japán-koreai Liszt- és egyéb felvételt, mert csak eljátszák a kottát... Az meg a enében nem szerencsés
Utólag beszúrt megjegyzés: a poszt írásakor nem voltam figyelmes, a lentebb olvasható részlet nem az első, hanem a második zongoraversenyre vonatkozik. A bejegyzést nem szeretném törölni, ezért írtam egy újabb bejegyzést Prokofjev első és második zongoraversenyéről, amely itt…..
A hétfői Muzsikáló Reggelben arról folyt a vita, hogy jót tesz-e a klasszikus zene ügyének, hogy az MR2 Szimfonikusok ismert hazai pop és rock előadókkal lép fel a Szigeten, illetve a hallgatók mit is gondolnak erről?Ma reggel elképzeltem, hogy zeneszerzők és művészek közül ki…..
Egy időben a Károly körúton dolgoztam és a Damjanich utcában laktam. Rendszeresen gyalog mentem haza egy darabig, hogy munka után kiszellőztessem a fejemet a VII. kerület édeskés, nehéz és sűrű párájával. Az útvonal minden esetben így nézett ki: Károly körút - Dohány utca -…..
buckoka
2011.08.06 22:02:40
@_romanista:
Csupán ízlés kérdése. Nincsen olyan, hogy abszolút rossz felvétel (illetve van, de az a technikai tudás hiányából fakad...) Nem tudok olyat omndani, hogy egy előadás senkinek nem tetszik. Legtöbbször -mint ahogy a posztban te magad is leírtad- az első benyomás, az első előadás döntő abból a szempontból, hogy te milyennek képzeled el a művet. Én pl. Goulddal hallgattam először a Goldberg-variációkat, azóta is az a kedvencem (a későbbi felvétel), még a korábbi sem tetszik annyira, pedig a technika megvolt, de voltak lényeges különbségek, amiken nem lehet csak úgy átcsúszni.
Magam részéről nem bagyok kibékülve Brahmsszal, talán pont emiatt a jellemző mélabú miatt, amiről te is írtál.
Csupán ízlés kérdése. Nincsen olyan, hogy abszolút rossz felvétel (illetve van, de az a technikai tudás hiányából fakad...) Nem tudok olyat omndani, hogy egy előadás senkinek nem tetszik. Legtöbbször -mint ahogy a posztban te magad is leírtad- az első benyomás, az első előadás döntő abból a szempontból, hogy te milyennek képzeled el a művet. Én pl. Goulddal hallgattam először a Goldberg-variációkat, azóta is az a kedvencem (a későbbi felvétel), még a korábbi sem tetszik annyira, pedig a technika megvolt, de voltak lényeges különbségek, amiken nem lehet csak úgy átcsúszni.
Magam részéről nem bagyok kibékülve Brahmsszal, talán pont emiatt a jellemző mélabú miatt, amiről te is írtál.
A Liszt-évforduló után Richter-évforduló: 1997-ben a mai napon - 08-01-én - hunyt el Szvjatoszlav Teofilovics Richter. Az alábbi videót a blog és a Facebook oldal rendszeres hozzászólója, foeniculum küldte el a Facebook oldal egyik megosztásánál hozzászólásként: "Most…..
Mindennapi klasszikusok
Liszt Ferenc: A Villa d'Este szökőkútjai (Les Jeux d'eaux de la Villa d'Este)
2011.07.31 07:35:00
125 éve - 1886-07-31-én - hunyt el Liszt Ferenc. Az évfordulón a számomra legkedvesebb Liszt zongoradarabot szeretném megosztani, ez pedig a címben szereplő A Villa d'Este szökőkútjai (Les Jeux d'eaux de la Villa d'Este). Ez a mű a Vándorévek harmadik sorozatából (1867-1877) való.…..
buckoka
2011.08.01 11:25:05
@attilka87:
Liszt Ferenc valóban nem beszélt magyarul, de elsősorban magyarnak tartotta magát, gyerekei magyar állampolgárok voltak, mindenhova magyar útlevéllel utaztak - ahogy a kor számos neves arisztokratája/nemese, pl. Széchenyi István is - akit szerintem teljes joggal nevezünk ezzel együtt is a Legnagyobb Magyarnak.
@Pszt!:
Én ezt nem látom így, amikor meghallom Liszt Ferenc nevét, nem először Orbán Viktor, vagy Ferihegy jut eszembe. Voltak dolgok, amiket egyszerűen el kell raktározni, és ha nem tetszik, nem szavazni rájuk (de itt személy szerint be is fejezném a politikát, a poszt ennél azért többet érdemel).
Liszt Ferenc valóban nem beszélt magyarul, de elsősorban magyarnak tartotta magát, gyerekei magyar állampolgárok voltak, mindenhova magyar útlevéllel utaztak - ahogy a kor számos neves arisztokratája/nemese, pl. Széchenyi István is - akit szerintem teljes joggal nevezünk ezzel együtt is a Legnagyobb Magyarnak.
@Pszt!:
Én ezt nem látom így, amikor meghallom Liszt Ferenc nevét, nem először Orbán Viktor, vagy Ferihegy jut eszembe. Voltak dolgok, amiket egyszerűen el kell raktározni, és ha nem tetszik, nem szavazni rájuk (de itt személy szerint be is fejezném a politikát, a poszt ennél azért többet érdemel).
Úgy látszik, a vendégposztok időszakát éljük. A blog rendszeres hozzászólója és nagy mesélője, tnsnames.ora pár nappal ezelőtt küldött egy javaslatot a Mindennapi klasszikusok Facebook oldalára: a címben szereplő tétel átiratát, amelyhez olyan hosszú ajánlást fűzött,…..
buckoka
2011.07.26 12:39:10
Először a cselló módjára tartott hegedűre tennék egy apró megjegyzést:
A csellótanárommal erre mondjuk azt, hogy violincselló. Ti. olaszul a cselló violincello, a hegedű meg violino, tehát ez egy ilyen kis szójáték :)
Anagramma, szerintem nincs igazad, születtek nagyon jó átiratok, ami szinte jobb mint az eredeti. Nem kell messzire menni, itt van a csembaló-zongora párhuzam (a zongorás vezriókat én átiratként fogom fel, hiszen ritkán lehet ugyanazt az előadásmódot alkalmazni a két hangszeren, nagyon sokszor teljesen eltérő megközelítésre van szükség). Például Bach Goldberg-variációinak áriájánál a zongora megengedi a lassabb tempót (Gould 1982), a csembaló viszont nem (túl nagy lyukak lennének a hangok között, mert gyorsan elhal a hangja, inkább amolyan "ritmushangszer")
Illetve vannak olyan művek, amik csak átiratokban léteznek, mert eredetileg valamilyen zenegépre írták őket, tehát eredeti formájukban emberek számára játszhatatlan. Meglepő lehet, de Mozart (!) is írt zenegépre művet (zenélő órára-mechanischer Orgel), az (szvsz) egyik legérettebb művét, az f-moll fantáziát.
www.youtube.com/watch?v=t0xhx1Isgbc&feature=related
Ez egy orgonaátirat, de létezik szinte mindenféle hangszerre, hibátlan (referencia)felvételt még sohasem hallottam, talán ez áll a legközelebb az eredeti hangzáshoz. Az orgonisták inkább romantikus virtuozitással játszák, mint klasszikus könnyedséggel. És nagyon meg szoktak szenvedni vele a felvételek alapján.
Egy másik szerintem nagyon jól sikerült átirat a Beethoven VII. szimfónia 2. tételének orgonaátirata
www.youtube.com/watch?v=ojB_BqFZZN4
A variáció műfajában a barokkból és utánna is nagyon jó művek születtek (Bach Passacaglia például), én egy kevésbé ismertet, Pachelbel f-moll chaconne-ját (nem tudom, így kell-e írni, valaki franciás segítsen :) szeretném megosztani.
www.youtube.com/watch?v=VPkWBbmV2FE&feature=related
A csellótanárommal erre mondjuk azt, hogy violincselló. Ti. olaszul a cselló violincello, a hegedű meg violino, tehát ez egy ilyen kis szójáték :)
Anagramma, szerintem nincs igazad, születtek nagyon jó átiratok, ami szinte jobb mint az eredeti. Nem kell messzire menni, itt van a csembaló-zongora párhuzam (a zongorás vezriókat én átiratként fogom fel, hiszen ritkán lehet ugyanazt az előadásmódot alkalmazni a két hangszeren, nagyon sokszor teljesen eltérő megközelítésre van szükség). Például Bach Goldberg-variációinak áriájánál a zongora megengedi a lassabb tempót (Gould 1982), a csembaló viszont nem (túl nagy lyukak lennének a hangok között, mert gyorsan elhal a hangja, inkább amolyan "ritmushangszer")
Illetve vannak olyan művek, amik csak átiratokban léteznek, mert eredetileg valamilyen zenegépre írták őket, tehát eredeti formájukban emberek számára játszhatatlan. Meglepő lehet, de Mozart (!) is írt zenegépre művet (zenélő órára-mechanischer Orgel), az (szvsz) egyik legérettebb művét, az f-moll fantáziát.
www.youtube.com/watch?v=t0xhx1Isgbc&feature=related
Ez egy orgonaátirat, de létezik szinte mindenféle hangszerre, hibátlan (referencia)felvételt még sohasem hallottam, talán ez áll a legközelebb az eredeti hangzáshoz. Az orgonisták inkább romantikus virtuozitással játszák, mint klasszikus könnyedséggel. És nagyon meg szoktak szenvedni vele a felvételek alapján.
Egy másik szerintem nagyon jól sikerült átirat a Beethoven VII. szimfónia 2. tételének orgonaátirata
www.youtube.com/watch?v=ojB_BqFZZN4
A variáció műfajában a barokkból és utánna is nagyon jó művek születtek (Bach Passacaglia például), én egy kevésbé ismertet, Pachelbel f-moll chaconne-ját (nem tudom, így kell-e írni, valaki franciás segítsen :) szeretném megosztani.
www.youtube.com/watch?v=VPkWBbmV2FE&feature=related
buckoka
2011.07.26 12:52:17
@tnsnames.ora:
A kérdéseidre válaszolva:
1) Zenekari táborokban, ha hozzám került egy hegedű, csak így tudtam értelmesen megszólaltatni, egyébként valamiféle nyekergés és macskanyávogás közti elnevezhetetlen zaj jött ki belőle, cselló módjára tartva viszont leégettem pár hegedűst :)
2) A hegedűt cselló módjára tartva:
- kényelmesebb (kevésbé görcsös, kitekert tartás)
- sokkal több karsúlyt lehet használni jobb kézben->teltebb hangzása lesz
- erőteljesebb vibratot lehet alkalmazni
- a fekvésváltás szerintem valamivel könnyebb, mert segít a gravitáció
Hátrányai:
- idétlenül néz ki (szerintem)
- zenekarban nem lenne praktikus, sok helyet foglalna
A kérdéseidre válaszolva:
1) Zenekari táborokban, ha hozzám került egy hegedű, csak így tudtam értelmesen megszólaltatni, egyébként valamiféle nyekergés és macskanyávogás közti elnevezhetetlen zaj jött ki belőle, cselló módjára tartva viszont leégettem pár hegedűst :)
2) A hegedűt cselló módjára tartva:
- kényelmesebb (kevésbé görcsös, kitekert tartás)
- sokkal több karsúlyt lehet használni jobb kézben->teltebb hangzása lesz
- erőteljesebb vibratot lehet alkalmazni
- a fekvésváltás szerintem valamivel könnyebb, mert segít a gravitáció
Hátrányai:
- idétlenül néz ki (szerintem)
- zenekarban nem lenne praktikus, sok helyet foglalna
Mindennapi klasszikusok
1 éves a Mindennapi klasszikusok blog és a Facebook oldal!
2011.05.18 09:10:00
Minden tavaly tavasszal kezdődött, amikor még májusban is ítéletidő volt. Mi mástól is várna az ember vigasztalást rossz időben, ha nem a zenétől? Rákerestem a YouTube-on Beethoven Tavaszi szonátájára, meghallgattam a részletet, és ekkor jött az ötlet: kerüljön ki minden nap…..
buckoka
2011.05.18 22:09:24
Mindennapi klasszikusok
Egyenlőtlen cselló rock and roll: élménybeszámoló Mischa Maisky és a Prágai Kamarazenekar budapesti fellépéséről
2011.03.22 20:10:00
... és Maestro Maisky a Prágai Kamarazenekar nyitánya után egyszer csak belibbent a színpadra. A szó szoros értelmében nyitányról beszélhetünk, hiszen Johann Christian Bach Lucio Silla operájának nyitányát adták elő a hangverseny első műsorszámaként. Micsoda remek…..
buckoka
2011.04.01 23:29:08
A koncerten nem voltam ott, de ezek alap
@csuszka1:
A zenéhez mindenki ért, legalábbis szerintem. Azt, hogy tetszik-e valami, vagy nem, azt mindenki meg tudja állapítani. Sőt, továbbmegyek, még azt is, hogy mi tetszett benne, és hogy mi nem. Na jó, ez egy kicsit le van sarkosítva, de lényegében erről szól.
Ez alól azért van kivétel, tehát nehezebb élvezni egy darabot, ha nem ismerjük alaposan a klasszikus zene alapjait, vagy netán többet (Mozart több műve jó példa erre, vagy a tsnamesora által valahová linkelt Paganini féle velencei karnevál), de ezen a koncerten nem nagyon hangzott el ilyen mű
Tudom, hogy ez nem egy chatszoba, de volt valaki a május 27-i Alexander Seredenko-Budapest Vonósok koncerten? Ami egyébként bámulatosan jól sikeredett szerintem. Ismét bebizonyosodott, hogy a darabok "élvezhezőségi faktorát" a KULTURÁLT KÖZÖNSÉG erőteljesen megnöveli... www.fidelio.hu/klasszikus/ajanlo/orosz_est_alexander_seredenkoval
@csuszka1:
A zenéhez mindenki ért, legalábbis szerintem. Azt, hogy tetszik-e valami, vagy nem, azt mindenki meg tudja állapítani. Sőt, továbbmegyek, még azt is, hogy mi tetszett benne, és hogy mi nem. Na jó, ez egy kicsit le van sarkosítva, de lényegében erről szól.
Ez alól azért van kivétel, tehát nehezebb élvezni egy darabot, ha nem ismerjük alaposan a klasszikus zene alapjait, vagy netán többet (Mozart több műve jó példa erre, vagy a tsnamesora által valahová linkelt Paganini féle velencei karnevál), de ezen a koncerten nem nagyon hangzott el ilyen mű
Tudom, hogy ez nem egy chatszoba, de volt valaki a május 27-i Alexander Seredenko-Budapest Vonósok koncerten? Ami egyébként bámulatosan jól sikeredett szerintem. Ismét bebizonyosodott, hogy a darabok "élvezhezőségi faktorát" a KULTURÁLT KÖZÖNSÉG erőteljesen megnöveli... www.fidelio.hu/klasszikus/ajanlo/orosz_est_alexander_seredenkoval
Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp
Vendégposzt - Nukleáris katasztrófák 2.0
2011.03.18 07:50:00
Ahogyan azt a történelem iránt érdeklődő lemilesek milliói tudják, a nukleáris izékkel nem kizárólag a jenkik szórakoztak. Papírzsepi sorozatának második részéből megtudjuk, hogy a szovjetek (ebből a szempontból) bizony sokszor überelték a Nagy Vetélytársat - és most nem…..
buckoka
2011.03.19 17:12:52
buckoka
2011.03.19 17:13:23
A hétvégi bejegyzés - Ki játszik Beethovent a legjobban? - egyik kommentelője - tnsnames.ora - a kommentekben kialakuló beszélgetés nyomán három művet töltött fel a Youtube-ra: a szerinte legjobb előadásokat. Ezeket a műveket szeretnénk most megosztani, illetve elmondjuk, hogy…..
buckoka
2011.02.18 22:25:53
@tnsnames.ora:
Én pár hete hallottam Schuberttől a Bartókon a B-dúr (I.) zongoratriót, és nagyon megtetszett a darab (Rubinstein, Heifetz, Feuermann összeállításban).
Ez az összeállítás volt a legmeggyőzőbb de a youtube-on nincs fenn. Megvan neked a felvétel?
Én pár hete hallottam Schuberttől a Bartókon a B-dúr (I.) zongoratriót, és nagyon megtetszett a darab (Rubinstein, Heifetz, Feuermann összeállításban).
Ez az összeállítás volt a legmeggyőzőbb de a youtube-on nincs fenn. Megvan neked a felvétel?
buckoka
2011.02.18 22:34:35
buckoka
2011.02.18 22:05:57
@Medencefűtés:
Nem tudom, játszottál-e már zenekarban, zenész vagy-e egyáltalán, de azt remélem tudod, hogy a hangok nem a karmesterre vannak írva. Az sem véletlen, hogy úgy ül be a zenekar, ahogy (félkörívben), mert így mindenki látja a karmestert (perifériás látás, a kottaolvasás közbe meg kell tanulni a pult fölé is figyelni. Karmesteri pálcára is azért van szükség, hogy sokkal látványosabbak legyenek a mozdulatai, ne kelljen malomkörzést csinálnia, hogy a rezes is lássa.
A karmester nem abból lesz, aki nem tud zenélni (a karmesterek már a szakmájuk műltha miatt is kénytelenek legylább zongozázni tudni, persze ez nem létfeltétel. Kivételes hallás és kreativitás kell hozzá. Na meg sok-sok türelem.
A demokrácia nagyon szép intézmény lenne, de sajnos zenakar nem működne vele. Gondolj csak bele: "Ezt a tételt milyen tempóban játsszuk? Ki szavaz a 91-es metrumra? És a 92-esre? ..." Ott alkotó munka folyik, szigorú hierarchia van. Az van, amit ő mond. Ha ő nincs, akkor az, amit a koncertmester. Ha ő sincs, akkor a szólamvezető. A kotta csak arra jó, hogy tudjuk milyen hangokat kell játszani, körülbelül milyen gyorsan, milyen hangszínnel kell játszani. Na ennek a megítésése a a karmester feladata.
A rosszcsont zenész problémája: Kíváncsi vagyok, hogy akármelyik sznob hallgató mikor tudná az egyszeri második hegedűsnek megmondani kapásból, hogy mikor kezdje el azt az ellenszólamot, amit soha nem hallani odakintről, csak az eslő hegedű vagy a fúvósók szárnyalását, közbe meg szegény szekundnak a nagybőgő pianissmója után kell következnie. Persze a basszust senki sem hallja :)
Ha már belekerülünk a nagy viccmesélésbe, íme egy gyöngyszem: (nem tudom, hogy megtörtént-e tényleg)
Az öreg fagottos már nagyon nehezen tud járni, sok a dolga otthon, nem jár be próbálni. bemegy a koncertre, a művet úgy-ahogy ismeri, van benne egy 500 ütenyi szünetes rész. Fene se fogja kiszámolni, gondolja. Szól a kürtösnek, aki ugyanakkor lép be, mint ő, hogy majd szóljon neki, ha játszani kell.
Beülnek, zenekar rázendít, elkezdődnek a szünetek. az öreg fagottos elszunyókál. A kürtös hirtelen felébreszti, odasúgja neki, hogy készüljön. A fagottos nádat nyálaz, melegíti a hangszert.
A kürtös beszámol neki:
-"Egy, két, há', négy, egy két, há', most!"
-"Most?"
-"Most."
Nem tudom, játszottál-e már zenekarban, zenész vagy-e egyáltalán, de azt remélem tudod, hogy a hangok nem a karmesterre vannak írva. Az sem véletlen, hogy úgy ül be a zenekar, ahogy (félkörívben), mert így mindenki látja a karmestert (perifériás látás, a kottaolvasás közbe meg kell tanulni a pult fölé is figyelni. Karmesteri pálcára is azért van szükség, hogy sokkal látványosabbak legyenek a mozdulatai, ne kelljen malomkörzést csinálnia, hogy a rezes is lássa.
A karmester nem abból lesz, aki nem tud zenélni (a karmesterek már a szakmájuk műltha miatt is kénytelenek legylább zongozázni tudni, persze ez nem létfeltétel. Kivételes hallás és kreativitás kell hozzá. Na meg sok-sok türelem.
A demokrácia nagyon szép intézmény lenne, de sajnos zenakar nem működne vele. Gondolj csak bele: "Ezt a tételt milyen tempóban játsszuk? Ki szavaz a 91-es metrumra? És a 92-esre? ..." Ott alkotó munka folyik, szigorú hierarchia van. Az van, amit ő mond. Ha ő nincs, akkor az, amit a koncertmester. Ha ő sincs, akkor a szólamvezető. A kotta csak arra jó, hogy tudjuk milyen hangokat kell játszani, körülbelül milyen gyorsan, milyen hangszínnel kell játszani. Na ennek a megítésése a a karmester feladata.
A rosszcsont zenész problémája: Kíváncsi vagyok, hogy akármelyik sznob hallgató mikor tudná az egyszeri második hegedűsnek megmondani kapásból, hogy mikor kezdje el azt az ellenszólamot, amit soha nem hallani odakintről, csak az eslő hegedű vagy a fúvósók szárnyalását, közbe meg szegény szekundnak a nagybőgő pianissmója után kell következnie. Persze a basszust senki sem hallja :)
Ha már belekerülünk a nagy viccmesélésbe, íme egy gyöngyszem: (nem tudom, hogy megtörtént-e tényleg)
Az öreg fagottos már nagyon nehezen tud járni, sok a dolga otthon, nem jár be próbálni. bemegy a koncertre, a művet úgy-ahogy ismeri, van benne egy 500 ütenyi szünetes rész. Fene se fogja kiszámolni, gondolja. Szól a kürtösnek, aki ugyanakkor lép be, mint ő, hogy majd szóljon neki, ha játszani kell.
Beülnek, zenekar rázendít, elkezdődnek a szünetek. az öreg fagottos elszunyókál. A kürtös hirtelen felébreszti, odasúgja neki, hogy készüljön. A fagottos nádat nyálaz, melegíti a hangszert.
A kürtös beszámol neki:
-"Egy, két, há', négy, egy két, há', most!"
-"Most?"
-"Most."
A bejegyzés születésének története: tegnap este böngésztem a wikipediát, hogy milyen zenei eseménynek, születésnek, halálozásnak lesz ma - 02-15-én - évfordulója. Így találtam meg: 1857-ben a mai napon halt meg Mihail Ivanovics Glinka.A YouTube-on kifejezetten zongoradarabokra…..
buckoka
2011.02.16 19:44:28
www.youtube.com/watch?v=fjUijyeFMu0&feature=related
A hirtelen ötlettől vezérelve: Ami nálunk Erkel, az Glinka az oroszoknál. Én kifejezetten kedverem ezt a nyitányt, de az operát nem ismerem.
A hirtelen ötlettől vezérelve: Ami nálunk Erkel, az Glinka az oroszoknál. Én kifejezetten kedverem ezt a nyitányt, de az operát nem ismerem.
buckoka
2011.02.16 20:48:21
Mindennapi klasszikusok
A bölcs hangszer és a majális: élménybeszámoló Natalia Gutman és a Nemzeti Filharmonikusok Dvorak estjéről
2011.01.18 19:09:00
Gutman is superb. Ha jól emlékszem, ez az egyetlen mondat áll a mellékelt CD hátsó borítóján, mint kedvcsináló. Sajnos ezt már nem tudom ellenőrizni, mivel a CD egy lakásbetörés áldozata lett sok más lemezzel együtt. Azóta sem szereztem be, annak ellenére, hogy az egyetemista…..
buckoka
2011.01.21 20:37:09
Jelen bejegyzés ötlete a blog rendszeres hozzászólójától, foeniculumtól származik, az írást is Ő maga jegyzi, a bloggazga csupán teret adott a gondolatoknak.Minden koncerten különleges csemegének számít a ráadás. Az előadó a közönség szeretetét, háláját viszonozza még…..
buckoka
2011.01.17 21:25:35
@tnsnames.ora:
Ez az ajándék-hasonlat nagyon tetszik nekem. tényleg van benne valami; egyedinek kell lennie, mégse úl hivalkodónak, olyasvalaminek, ami nem kötelességszerű (ezt te is írtad), hanem szívből jön, személyes és odaillő.
Senkitől nem lehet elvárni, hogy ráadást adjon, de aki ad, az akkor és olyat adjon, amilyen kell.
Szerintem két esetben kell a ráadás: ha a koncert maga borzasztó volt, de a zenekar meg akarja (és meg is tudja) mutatni, hogy többre is képes. Példa: www.youtube.com/watch?v=UHRl6u97VyY
Ez az ajándék-hasonlat nagyon tetszik nekem. tényleg van benne valami; egyedinek kell lennie, mégse úl hivalkodónak, olyasvalaminek, ami nem kötelességszerű (ezt te is írtad), hanem szívből jön, személyes és odaillő.
Senkitől nem lehet elvárni, hogy ráadást adjon, de aki ad, az akkor és olyat adjon, amilyen kell.
Szerintem két esetben kell a ráadás: ha a koncert maga borzasztó volt, de a zenekar meg akarja (és meg is tudja) mutatni, hogy többre is képes. Példa: www.youtube.com/watch?v=UHRl6u97VyY
Mindennapi klasszikusok
1876-ban a mai napon - 12-29-én - született Pablo Casals
2010.12.29 09:34:00
Múltkor Bachról kerestem írásokat, akkor botlottam bele ebbe az idézetbe itt:“Az elmúlt nyolcvan évben minden egyes napot ugyanúgy kezdtem. Nem afféle gépies rutin ez, hanem valami, ami nélkülözhetetlenül fontos mindennapi létemhez. Leülök a zongorához, és lejátszom Bach…..
buckoka
2010.12.29 21:06:34
Nem tudom, hogy csal-e a megérzésem, de szerintem szándékosan hagytad ki a csellószviteket.
www.youtube.com/watch?v=uIn_GMD6ZGM&feature=related
Itt egy kis zongorás darab is. A felvétel minősége elég gyenge, de a zenéé kiváló!
www.youtube.com/watch?v=uIn_GMD6ZGM&feature=related
Itt egy kis zongorás darab is. A felvétel minősége elég gyenge, de a zenéé kiváló!
Illetve ez így nem igaz: nem meghalt, hanem lelőtték. Ha most elkezdem összeszedegetni, hogy mit jelent(ett) nekem John Lennon, az egyik első gondolatom, de talán nyugodtan mondhatom, hogy az alapélmény Vele kapcsolatban: nekem Ő maga az értelmetlen halál. De haladjunk inkább…..
buckoka
2010.12.08 21:18:16
www.youtube.com/watch?v=eZx1dqxL9Yg&playnext=1&list=PLFFEABD1E19CA017A&index=26
Szerintem ide is illik egy kicsit, mindenestől.
Szerintem ide is illik egy kicsit, mindenestől.
Mindennapi klasszikusok
Tapintat és tapintatlanság: Jevgenyij Kiszin budapesti fellépése
2010.11.27 11:37:00
A szikár tények: 2010. november 17-én Jevgenyij Kiszin nagysikerű koncertet adott Budapesten a MÜPÁ-ban. A műsor:SCHUMANN: Fantasiestücke, Op.12 & Novelette, Op.21 No.8CHOPIN: 4 ballada (g-moll, Op.23; F-dúr, Op.38; Asz-dúr, Op.47; f-moll, Op.52)A három (!) ráadás…..
Mindennapi klasszikusok
Amikor a tételek közötti tapsnak helye van, avagy északi visszafogottság a venezuelai karmester és a francia zongorista előadásában
2010.11.29 21:25:00
Eredetileg az előző bejegyzés hozzászólásainál szerettem volna megosztani egy linket, de ahogyan a gondolat elkezdett önálló életet élni, úgy nőtte ki magát a hozzászólás önálló bejegyzéssé.
A "kiváltó" komment lényege röviden: illik-e, szabad-e tételek, balett…..
Nem tudom, hányan olvastátok ezt a cikket és láttátok már ezt a videót; én négyszer is megnéztem és még mindig nem hiszek a fülemnek/szememnek. Kérdések tucatjai tolulnak fel bennem, de végül korrekt módon visszafojtottam őket, mert nem szeretnék egykori fészkembe piszkítani.…..
buckoka
2010.11.19 21:11:47
@tucano:
Jól be kell kávézni kihallgatás előtt?
Ezzel a sztorival kapcsolatban hát elég vegyes érzelmeim támadtak. Összeesküvés-elméletek, szimpla idiotizmus és szakmaiatlanság, stb. Viszont ha egy "profi", aki kenőpénzbeszedéssel foglalkozik nem rúgja ki az emberünket fél perc alatt, akkor nem tudom, kicsoda.
Jól be kell kávézni kihallgatás előtt?
Ezzel a sztorival kapcsolatban hát elég vegyes érzelmeim támadtak. Összeesküvés-elméletek, szimpla idiotizmus és szakmaiatlanság, stb. Viszont ha egy "profi", aki kenőpénzbeszedéssel foglalkozik nem rúgja ki az emberünket fél perc alatt, akkor nem tudom, kicsoda.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Szerintem inkább azzal van gond, hogy túlságosan metronómszerűre játssza az egész darabot -teszem hozzá, közel sem hibátlanul. Illetve a megfelelő hanghosszúságot sem találta meg. Van, amit túl hosszúra játszik, van, amit túl rövidre. A harmadik tétel tempója összességében tetszett, de tényleg nem volt benne sok zene. Illetve a rondótéma túl lett artikulálva, egy népdalrészletnek sokkal magától érthetődőbbnek kellne hallatszódnia.
Ha már itt tartunk, neked kinek a felvétele tetszik a legjobban? Az egyik kedvenc szonátámról van szó, és válogatós vagyok :P Arra is kíváncsi vagyok, hogy melyik tételt ki játssza legjobban (ha nem ugyanaz, természetesen).