Adatok
Moszkvicsslusszkulllcs
0 bejegyzést írt és 274 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A Busworld meghatározó újdonságai mellett nem mehetünk el szó nélkül. Terítéken a ZF, a Hübner és a BRIST új megoldásai...
Egyre több helyen hódít teret az elektromos hajtás. Lássuk hogyan működnek a motorok! Elsőre az aszinkron motorokról lesz szó...
Moszkvicsslusszkulllcs
2020.10.20 13:21:11
Az elektromos buszok piaca sok gyártó és új belépő érdeklődését keltette fel, a brit startup ez utóbbiak táborát gyarapítaná...
Mint azt korábban megírtuk a BKK C5 nevű közbeszerzését a M6 L.O.G. Kft. leányvállalata a B6 Euro Car Kft. nyerte el. Azonban a végeredményt a Széles Gábor érdekeltségi körébe tartozó VT-Arriva megtámadta, amit jogosnak ítélt a közbeszerzési hatóság, így végül velük kötött szerződést a fővárosi…..
Moszkvicsslusszkulllcs
2020.06.05 21:42:15
A csuklós busz régóta velünk van, . A tolócsuklós elrendezésre a padlószint csökkentése miatt volt szükség...
Mit láthat az érdeklődő a buszos világ kétévente megrendezésre kerülő seregszemléjén? Az élő tudósítás előtt a sajtóképek segítségével nézünk szét...
Moszkvicsslusszkulllcs
2019.10.20 18:03:28
Az Ebusco 3.0 olyan a busziparban, mint egy szent grál. Régóta egymásnak ellentmondó követelményeket valósít meg papíron...
Moszkvicsslusszkulllcs
2019.10.18 01:24:59
@alaszka:
És az az alu padlóvázra rádobott műanyag karosszéria sem tisztán műanyag, hanem alumínium zártszelvényekkel összeeresztett izé (a szó szoros értelmében kompozit).
Bennem is vannak kétségek, de ne feledjük, hogy a hollandoknak volt repülőgépgyártásuk (Fokker) és az Airbus sincsen olyan messze Hollandiától mint Magyarországtól. Szóval lehet, hogy össze tudják rendesen gyógyítani az alumíniumot a műanyaggal.
És az az alu padlóvázra rádobott műanyag karosszéria sem tisztán műanyag, hanem alumínium zártszelvényekkel összeeresztett izé (a szó szoros értelmében kompozit).
Bennem is vannak kétségek, de ne feledjük, hogy a hollandoknak volt repülőgépgyártásuk (Fokker) és az Airbus sincsen olyan messze Hollandiától mint Magyarországtól. Szóval lehet, hogy össze tudják rendesen gyógyítani az alumíniumot a műanyaggal.
Röviden: nem sok. Hosszabban: ha a közösségi közlekedésről van szó, akkor Budapest jelenlegi főpolgármestere a mai napig Vitézy Dávid örökségéből él, amely a következő ciklusra teljesen kimerülhet...
Kínai? Magyar? Inkább globális. Komáromban készülnek az Európába szánt kínai villanybuszok. Megnéztük hogyan...
Moszkvicsslusszkulllcs
2019.05.19 22:49:22
@mcfigyelo:
A jogszabályok nem védenek meg téged utast attól, hogy botrányos utasterű buszokkal ne kelljen utaznod.
A kérdésedre vonatkozóan annyit mondanak, hogy állóhelyként figyelembe vehető terület minimális belmagassága 1,90 méter.
Ha nincsen meg az 1,90 méter belmagasság akkor nem vehető állóhelyként figyelembe. De ettől nem dőlnek kardjukba a gyártók, különösen nem midibuszok esetében. Ha nem lehet, hát akkor nem számolják bele állóterületbe. Majd a maradék állóhelyen nem 4, hanem 8 utas / m2 értékkel számolnak, és kihozzák a férőhelyet a szükséges nagyságúra.
Állóhelyként figyelembe nem vehető helyeken 1,30 méteres belmagasság szükséges, de ez botrányosan kevés (összehasonlításképpen: ha ülsz egy ülésben, akkor a fejed búbja nagyjából 1,20 méter magasságban van).
Rosszak a jogszabályok, és még a jogszaályokat sem tartják be - ezt a kérdéskört például a "Csuklósbuszok anatómiája" poszt kommentjeiben is körbejártuk.
A jogszabályok nem védenek meg téged utast attól, hogy botrányos utasterű buszokkal ne kelljen utaznod.
A kérdésedre vonatkozóan annyit mondanak, hogy állóhelyként figyelembe vehető terület minimális belmagassága 1,90 méter.
Ha nincsen meg az 1,90 méter belmagasság akkor nem vehető állóhelyként figyelembe. De ettől nem dőlnek kardjukba a gyártók, különösen nem midibuszok esetében. Ha nem lehet, hát akkor nem számolják bele állóterületbe. Majd a maradék állóhelyen nem 4, hanem 8 utas / m2 értékkel számolnak, és kihozzák a férőhelyet a szükséges nagyságúra.
Állóhelyként figyelembe nem vehető helyeken 1,30 méteres belmagasság szükséges, de ez botrányosan kevés (összehasonlításképpen: ha ülsz egy ülésben, akkor a fejed búbja nagyjából 1,20 méter magasságban van).
Rosszak a jogszabályok, és még a jogszaályokat sem tartják be - ezt a kérdéskört például a "Csuklósbuszok anatómiája" poszt kommentjeiben is körbejártuk.
3000 elektromos buszt venne a kormány még ebben a ciklusban. Az elektromos hajtásokat gyártó beszállítókon nem fog múlni.....
Immáron fél éve nem sikerült Budapest új negyedik generációs Skoda-Solaris Trollino trolibuszait forgalomba állítania a BKK-nak. Értesüléseink szerint prózai oka van annak, hogy a buszok még mindig a telephelyen védik a betont az esőtől és a napfénytől...
Moszkvicsslusszkulllcs
2019.04.11 21:39:31
A Mercedes az eddigi legnagyobb megrendelést kapta az elektromos eCitaro buszra, 56 darabosat. Nézzük milyen az, ahol nem stratégiákat, hanem buszt gyártanak...
Cikksorozatunkban bepillantunk a városi alacsonypadlós csuklós autóbuszok anatómiájába, körbejárjuk azokat a kihívásokat, amikkel a konstruktőröknek meg kell küzdeniük egy-egy új karosszéria kifejlesztésekor vagy átalakításakor...
Moszkvicsslusszkulllcs
2019.04.04 08:58:51
Volt több is, de nagy sorozatban csak egy készült. A Rába-MAN motornak jelentős része volt az Ikarus sikerében. Az Ikarusszal együtt már csak a magyar járműgyártás múltjának része. Miért volt szükség licensz motorra és mi vezetett a felemás utódláshoz?..
Moszkvicsslusszkulllcs
2019.03.11 09:13:40
Az október végi 25 fokok után elkerülhetetlenül az éghajlatváltozásra gondol az ember és ezért is egyre több helyen sláger az elektromobilitás. De tudjuk-e milyen is az az egyre népszerűbb lítium-ion akksi?..
Moszkvicsslusszkulllcs
2019.01.11 18:49:56
@rezgaras:
Az anódon vagy katódon általában két típusú reakció szokott lejátszódni:
1.
A fegyverzetről a fém "eltűnik", leválik és átvándorol az elektrolitba (majd vissza).
2.
A fegyverzeten a színfém ott marad, de hol felvesz plusz atomot (tiszta fém helyett egy kovalens kötéses molekulává alakul át), ellenkező irányú esetben (pl. töltés helyett kisütés) meg leadja a többlet atomot (egy másik kémiai elemet).
Az első esetnél az a probléma, hogy az elemi fém nem egyenletesen rakódik vissza a fegyverzetre. Azt várná az ember, hogy a mélyedésekben előbb ülnek meg a fématomok, mint a huplikon. De nem: a lerakódó fém a huplik tetején válik ki. Emiatt úgynevezett dendridek (tüskék) képződnek. Ezeket úgy kell elképzelni mint a cseppköveket. Ezek a dendridek idővel belehatolnak a szeparátorba, és addig növekednek amíg teljesen át nem szúrják a szeparátort. Ekkor jön a rövidzár: hirtelen tönkremegy az akkumulátor, ezzel párhuzamosan erősen fel is melegszik).
A második esetben (a másik fegyverzeten) amikor az elemi atomok által alkotott rácsban molekulák telepednek meg, akkor hatalmas belső feszültségek keletkeznek, hiszen a molekulák térfogata nagyobb mint az elemi atomoké, más a rácstávolsága a két anyagnak. Ez idővel széttöri a rácsot apró darabokra, ami nyilvánvalóan nem jó, mert ezzel az elektronvezető képesség töredékére csökken, elmozdulnak a fémek a helyükről, satöbbi.
Ez a két probléma univerzális, mindenféle akkumulátorfajtára igaz. Így a lítiumakksik összes típusára is.
A dendridek ellen a legjobb védekezés, ha jó vastag szeparátort tesznek az anód és a katód közé, amit csak hosszú idő elteltével tudnak átszúrnia dendridek. Erre utal amikor azt olvassuk, hogy a Teslák akkumulátorpakkja nehéz, de hosszú az élettartama.
A másik végletet a mobiltelefongyártók (Samsung, iphone) mutatták be a kigyulladó, felrobbanó telefonjaikkal. Vékony szeparátor = jó fajlagos energiatároló képesség (könnyű akkumulátor) de rövid élettartam.
Amikor azt olvassuk, hogy mindenféle különleges fémekkel szennyezik a fegyverzetet az valószínűleg a rácsszerkezet széttöredezésének megakadályozása céljából történik. Amikor azt olvassuk, hogy a Nissan Leaf-ben gyorsan csökken az akkupakk kapacitása, akkor valószínűleg a rácsszerkezet töredezésének problémájáról olvasunk.
Személy szerint ígéretes ötletnek tartom a szilárd elektrolitos ötletet: a kerámia szeparátort nem tudja átszúrni a dendrid, mert a szeparátor a keményebb.
A folyékony akkumulátor is jó ötlet: elvileg végtelen élettartamú lehet az akkumulátor mert nincsen sem dendrid, sem rács: a kémiai elemek egy szivattyú által folyamatosan keringtetett trutymóban úsznak.
Kínaiak előálltak még graféngömbökbe csomagolt fém ötletével (bezacskózzák a fémet) - hát ezt hogyan lehetne tömeggyártásba vinni azt nem tudom, de technikailag kétségkívül érdekes ötlet.
Az anódon vagy katódon általában két típusú reakció szokott lejátszódni:
1.
A fegyverzetről a fém "eltűnik", leválik és átvándorol az elektrolitba (majd vissza).
2.
A fegyverzeten a színfém ott marad, de hol felvesz plusz atomot (tiszta fém helyett egy kovalens kötéses molekulává alakul át), ellenkező irányú esetben (pl. töltés helyett kisütés) meg leadja a többlet atomot (egy másik kémiai elemet).
Az első esetnél az a probléma, hogy az elemi fém nem egyenletesen rakódik vissza a fegyverzetre. Azt várná az ember, hogy a mélyedésekben előbb ülnek meg a fématomok, mint a huplikon. De nem: a lerakódó fém a huplik tetején válik ki. Emiatt úgynevezett dendridek (tüskék) képződnek. Ezeket úgy kell elképzelni mint a cseppköveket. Ezek a dendridek idővel belehatolnak a szeparátorba, és addig növekednek amíg teljesen át nem szúrják a szeparátort. Ekkor jön a rövidzár: hirtelen tönkremegy az akkumulátor, ezzel párhuzamosan erősen fel is melegszik).
A második esetben (a másik fegyverzeten) amikor az elemi atomok által alkotott rácsban molekulák telepednek meg, akkor hatalmas belső feszültségek keletkeznek, hiszen a molekulák térfogata nagyobb mint az elemi atomoké, más a rácstávolsága a két anyagnak. Ez idővel széttöri a rácsot apró darabokra, ami nyilvánvalóan nem jó, mert ezzel az elektronvezető képesség töredékére csökken, elmozdulnak a fémek a helyükről, satöbbi.
Ez a két probléma univerzális, mindenféle akkumulátorfajtára igaz. Így a lítiumakksik összes típusára is.
A dendridek ellen a legjobb védekezés, ha jó vastag szeparátort tesznek az anód és a katód közé, amit csak hosszú idő elteltével tudnak átszúrnia dendridek. Erre utal amikor azt olvassuk, hogy a Teslák akkumulátorpakkja nehéz, de hosszú az élettartama.
A másik végletet a mobiltelefongyártók (Samsung, iphone) mutatták be a kigyulladó, felrobbanó telefonjaikkal. Vékony szeparátor = jó fajlagos energiatároló képesség (könnyű akkumulátor) de rövid élettartam.
Amikor azt olvassuk, hogy mindenféle különleges fémekkel szennyezik a fegyverzetet az valószínűleg a rácsszerkezet széttöredezésének megakadályozása céljából történik. Amikor azt olvassuk, hogy a Nissan Leaf-ben gyorsan csökken az akkupakk kapacitása, akkor valószínűleg a rácsszerkezet töredezésének problémájáról olvasunk.
Személy szerint ígéretes ötletnek tartom a szilárd elektrolitos ötletet: a kerámia szeparátort nem tudja átszúrni a dendrid, mert a szeparátor a keményebb.
A folyékony akkumulátor is jó ötlet: elvileg végtelen élettartamú lehet az akkumulátor mert nincsen sem dendrid, sem rács: a kémiai elemek egy szivattyú által folyamatosan keringtetett trutymóban úsznak.
Kínaiak előálltak még graféngömbökbe csomagolt fém ötletével (bezacskózzák a fémet) - hát ezt hogyan lehetne tömeggyártásba vinni azt nem tudom, de technikailag kétségkívül érdekes ötlet.
Karlsruhe útjain jár egy csaknem elfeledett magyar prototípus busz, amit további 9 társa a gyártó Magyar Járműtechnika Zrt. csődje miatt már nem tudott követni. Azt is megnézzük mi közlekedett az MJT busz előtt és mivel pótolták a hiányzó buszokat...
Moszkvicsslusszkulllcs
2019.01.06 05:26:53
Majdnem pontosan egy évvel ezelőtt mutatta be az Inter Traction Electrics Kft. az LE kialakítású városi REFORM 500 LE típusú autóbuszt. Akkor azt írtuk, hogy hazai viszonylatok között igazán üde színfolt a jármű, hiszen általában igényes és átgondolt megoldásokkal találkoztunk, tehát egy jobb török…..
A városi buszok piacát uraló két német óriás, a Mercedes és az MAN gőzerővel dolgozik a teljesen elektromos városi buszain. A részletesebb bemutatók ősszel várhatók..
Bemutatkozik az új MAN Lion's City, és a lelkét adó D15-ös motor...
A BKK Zrt. megrendelésére 2017. december 1-jétől számos európai fővároshoz hasonlóan, Budapesten is tovább közlekednek bizonyos metróvonalakon a szerelvények pénteken és szombaton éjjel fél 1-ig. A kezdeményezés az éjszakai hálózaton fennálló kapacitásbeli problémák miatt üdvözlendő, az viszont…..
A győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) megrendelésére 10 darab speciális egészségügyi szűrőbuszt gyárt. A gyártó sajtóközleménye...
Omnibusz
„…Azt mondták a dühösködő sofőröknek, vezessenek ők is úgy, mint a Bögözy…”
2017.10.02 09:25:07
- Beszélgetés Bögözy Jánossy László nyugdíjas buszvezetővel -
Az alábbi posztban vendégszerzőnk Babiczky Ákos beszélget példaképével, a buszvezető szakmáról, a 86 Gyors, majd később a 86-os legendás buszsofőrével...
A konkurens Mercedes Tourismo hatására az őszre ígért bemutatóját már most megtartotta a megújult MAN Lion's Coach, egyúttal az új MAN városi buszról is lehullt a lepel...
Összesen 45, ebből 15 állt ma forgalomba, új MAN Lion’s City érkezett a metrópótlás zavartalan lebonyolításához Budapestre...
Moszkvicsslusszkulllcs
2017.06.19 11:06:28
Itt a nyár, munkám és szabadidőm újra a belsőbb városrészhez köt. Elérkezettnek gondoltam hát az időt, hogy a helyváltoztatást leggyakrabban tömegközlekedéssel abszolváló városjáróként végre én is BUBI-s legyek.
A projektgazdák szerencsére a kezdeti elszállt áraikat időközben lejjebb vitték, és az…..
Moszkvicsslusszkulllcs
2017.06.18 08:30:17
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Szoftveres hókuszpókuszokkal csodát lehet tenni mind a becsuklásgátlás, mind kígyózásgátlás terén. No meg a hegymászóképesség is javulna.
A nem kormányzott tengelyüknek már nem jósolok ilyen fényes jövőt, ha tényleg csak super-single gumit lehet rátenni.