Adatok
Nagy Nándor
76 bejegyzést írt és 9 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Idén emlékezünk meg Hatvan XX. századi történetének egyik legjelentősebb személyiségének, Pálhidy Mihály (1899-1986) halálának 25. évfordulójáról, amelynek kapcsán a nevét viselő egyesület kisebb ünnepséget tart szeptember 18-án, a hatvani vasútállomáson. Régóta tervezem már egy rövid élettörténeti…..
Nagy Nándor
2021.08.30 11:14:15
@fofilozofus: Jogos felvetés, parádés forgatókönyvet lehetne a történetből összehozni.
Amíg világ a világ, a Hatvan és Budapest közötti állítólagos 60 km-es távolság és a kapcsolódó helységnév-magyarázat örökzöld slágertéma marad. Nemcsak a Heves megye nyugati szegletén átutazók, hanem a két várost földrajzilag elhelyezni tudó érdeklődők is gyakran felteszik magukban a kérdést,…..
Nagy Nándor
2021.08.30 11:01:49
@János Laczik: Köszönöm a hozzászólást, János. Számomra is feltűnt, hogy a 60-as tábla tolódik ide-oda, sajnos a pontos okát nem ismerem, de majd igyekszem utána járni.
A Darabonth Aukciósház honlapján bukkantam az 1934-ben alapított Paradicsom-konzervgyár által kibocsátott bárcára, amely egy ártatlan megosztás révén népszerű kört futott a blog facebook-csoportjában.
Az érdeklődés miatt gyorsan utánajártam e remek érem-lelet hátterének, amely során nagy…..
Újabb fénykép-ritkaságok következnek, amelyek ezúttal a Tiszántúli Református Egyházkerület Nagykönyvtárából kerültek elő. (Ez úton is köszönöm a Könyvtár közléshez való hozzájárulását.)
Hatvan „őslakossága” csaknem teljes egészében római katolikus vallású volt, az 1870-es évektől felgyorsuló…..
A Petőfi Irodalmi Múzeumtól „kölcsönkapott” remek fényképek segítségével a legújabb-kori Hatvan egyik meghatározó alakját, Hatvany-Deutsch Sándort idézzük fel, akinek nevét három évtizeden keresztül közterület is viselte. Miért és hogyan tűnt el az utcatábla ─ e kérdésre a képgaléria után…..
Egy rendkívüli, (sport)történeti jelentőségű fényképpel kezdjük az őszi szezont, amelyre a Tolnai Világnapja 1911. szeptemberi számában bukkantam. A fotográfián a Gyöngyösi Atlétikai Klub (GYAK) és a Hatvani Torna Club (HTC) futballistái, illetve a testgyakorlást kedvelő úri közönség néhány tagja…..
A blog 7. évfordulójához érkeztünk, amelyet - amellett, hogy prímszám -, ne is ragozzunk tovább, hiszen az utóbbi két év termésátlaga hagy maga után némi kívánnivalót… Bízom benne, hogy a tucatnyi félkész, porlepte anyag legalább egy részét a következő gyertyalángig abszolválni tudom majd.
Az…..
Az Arcanum Adatbázis Kiadó jóvoltából újabb kincs a köbön került fel A Habsburg Birodalom történelmi térképei alias mapire.hu honlapra. Több éve tartó projekt keretében kerül sor a jórészt XIX. század második felében rögzített kataszteri térképállomány digitalizálására és a világhálón való…..
A hatvani vasúti pályaudvart ért 1944. szeptemberi 20-i bombatámadásról már több fényképpel találkozhattak az érdeklődők. Hajdanán, a Hatvany Lajos Múzeum régi honlapjára magam is szerkesztettem egy összeállítást, amely jórészt a Múzeum Fényképtárában található fotókra alapult. A galéria később a…..
A kánikula versus felhőszakadás időszakában senkit sem szeretnék nehéz történettel fárasztani, ezért egy kis könnyű csemege érkezik az asztalra, amelyet a nyári szünet során is nyugodtan lehet fogyasztani.
1928. június 3-a reggelén ritka meglepetésben részesültek azok a hatvaniak, akiknek kezébe…..
Nyugalom, ez nem a Zagyva-menti vérkacsákról szóló rémfilm munkacíme, hanem egy közismert helyi szólás, amely a legutóbbi bejegyzés egyik melléklete kapcsán jutott eszembe. Márciusban ugyanis egy jó magas labdát hagytam leütés nélkül, ezúttal azonban ideje beütni az ászt.
Mint arról szó esett, a…..
Egy hatvani haditengerész és az SMS Wien története
Újabb fantasztikus fénykép segítségével maradunk a Nagy Háború vagy, ahogy Csángóföldön hallottam hajdanán, a Nagy Verekedés témakörénél. A nemcsak helytörténeti jelentőségű fotográfiát blogunk régi olvasója, Elenonóra bocsátotta rendelkezésemre.…..
Egy rendkívüli fénykép bemutatásával lehelek életet a blog szunyókáló html-kódjaiba, amelyet Kapás János Zsolt, a túrkevei Finta (Sándor) Múzeum igazgatója bocsátott rendelkezésemre.
Bármerre járunk az ország területén, némi túlzással majd’ minden településen találkozhatunk I. világháborúban…..
Egy évvel ezelőtt nagy sikert aratott a blog facebook-oldalán megosztott fénykép, amely az 1956-os Intézet adatbázisa szerint Hatvanban készült, 1950-ben. A várost jól ismerők a felvétel részleteinek mélyelemzése nyomán sec-perc alatt rájöttek, hogy a hatvani lokalizáció eshetősége kizárható…..
Az elmúlt években több esetben foglalkoztunk hatvani hadisírokkal, most az I. világháború kitörésének 100. évfordulója alkalmából az 1914-1918 közötti áldozatok kevésbé ismert emlékhelyére hívnám fel a figyelmet. Helyszín az óhatvani köztemető 13. parcellája, amelynek egyik sarkában, nagyjából a…..
A kicsit megcsúszott nyári szünet után visszatérünk a legutóbbi bejegyzésünkben szereplő újhatvani vasúti felüljáróhoz, amelytől 2015-ben, az új felüljáró átadása után végképp elbúcsúzunk. 100 éves történetét tekintve egyáltalán nem tűnhet túlzás az a kijelentés, miszerint a vasútvonalon átívelő…..
Amikor múlt év őszén a 2014-es kötelező blog-témákról filozofáltam, azonnal éremszerző helyre került az újhatvani vasúti felüljáró, amely hosszúra nyúlt élettartama során három számjegyű, kerek születésnapot ünnepel az idén. Pár héttel később derült ki, hogy ez a gyertya lesz az utolsó, mivel…..
Igazi csemege kerül az asztalra a szaharai hosszú hétvége utolsó napján: a hatvani vasútállomás története kapcsán említettük, hogy az eredeti épület lebombázása (1944. szeptember 20.) és az új vasútállomás átadása (1956. január) közötti interregnum során ideiglenes épület(sor) szolgálta ki a hatvani…..
Anasztazia Sztoljarova orosz történészhölgy annak idején sokat segített a fekete szobor történetének feltárásában, többek között az ő révén tudhattuk meg, hogy a Kossuth térről a temetőbe áthelyezett emlékmű kit őriz majd’ hét évtizede. Emellett számos olyan korabeli szovjet katonai forrást is…..
Az újkori Kishatvan témakörénél már szó esett a keleti városrész első számú vonatkoztatási pontjáról, a kishatvani csárdáról, amely a település egyik legnagyobb történelmi múlttal rendelkező kocsmája… volt, sajnos múlt időben. A szomorú végről korábban csak bizonytalan adatok álltak rendelkezésre,…..
Mai történetünk egy-egy bekezdés erejéig már szerepelt korábbi helytörténeti írásokban, de úgy gondoltam, hogy a bátor kisfiú tettével érdemes bővebb terjedelemben foglalkozni. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy tudomásom szerint hatvani illetőségű személy sem korábban, sem azóta nem kapott…..
Az 1. részben összefoglaltuk az 1944-ben lebombázott vasútállomás újjáépítésére vonatkozó terveket, majd a vizuálisan bemutatott 4+1 változatot az utókor is elbírálhatta. A népszavazási felhívás nyomán 95 értékelhető voks érkezett. Első helyen a jelenlegi vasútállomás végzett, azonban a válaszadók…..
[Frissítve: 2014. június 9.]
Január 20-án ünnepeljük a jelenleg is működő hatvani vasúti pályaudvar átadásának 58. évfordulóját. Bár a kerek számra még kettőt (évet) kellene aludnunk, azonban beleszaladtam pár értékes anyagba, amelyeket az érdeklődők valószínűleg szívesen forgatnának, illetve…..
A Kossuth téren, az egykori fekete szobor helyén végzett régészeti feltárás során ezüstdénárokat tartalmazó késő középkori edény került elő november közepén, Halász Ágoston régész jóvoltából. A feltárás önmagában is „történelmi” esemény, mivel a fő téren korábban sohasem került sor szakszerű…..
Bő egy héttel november 2-a után röviden megemlékezünk a város egykori sírkertjéről, amelyről a fiatalabb korosztályok talán nem is hallottak még. A hatvani temetők történetével több neves kutató foglalkozott korábban, így – némi kiegészítésekkel ellátva – tömören összegezzük Doktay Gyula és Ring…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz