Adatok
nyelv-ész
270 bejegyzést írt és 3247 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Többször emlegettem már a blogban a Sky Channel, Super Channel, Felej Csenel (© Hofi) szentháromságot, de ezeken kívül is komoly élet volt a gazdagréti lakótelep kábelrendszerén. Az adó annyira a helyi lakosok életének része volt, hogy a "25 éves Gazdagrét" című filmecske konkrétan a kábeltévé…..
nyelv-ész
2025.07.15 20:35:08
@Hamster: Értem én, hogy ez lenne a cél, de ez egy sosem, vagy majd 20-30-40 év múlva megvalósuló projekt. Addig olyan megoldásokban kellene gondolkodni, amelyeket belátható időn belül, rendelkezésre álló erőforrásokkal létre lehet hozni. Budapesten mindig ez a nagyot akarás ront meg mindent: hosszabbítsuk meg a négyesmetrót is, meg legyen leágazása a pirosmetrónak Kőbányára, meg kössük össze a gödöllői HÉV-vel... Röpködnek a tervek, aztán lószar se lesz belőlük, mert nincs rá pénz.
nyelv-ész
2025.07.15 20:42:19
@Hamster: A villanybusz jól hangzik, de egy 20-30 km hatótávú akkus troli az már majdnem villanybusz.
Az a baj a villanybuszokkal, hogy világszerte látni a rossz példákat a rövidlátó beruházásokra, a helytelen üzemeltetésre. Volt olyan város, ahol elhitték a nagynevű gyártónak, hogy a nyáron mért hatótáv az télen is ugyanannyi lesz. Aztán mikor beköszöntött a tél, lehetett megint a dízelekkel füstölni, mert a villanybuszok nem teljesítették a kicentizett napi fordákat.
Ha meg okosan olyan villanybuszokat üzemeltetünk, amelyek a megállókban, végállomásokon is tudnak tölteni áramszedővel, akkor szinte ugyanott vagyunk, mnt az önjáró trolival. Mindkettőhöz ki kell építeni az infrastruktúrát, csak épp a trolinál elég egy gerincvonalon, vagy a városközponthoz közeli végeken felsővezetéket építeni, a külső végpontok rugalmasan átszervezhetőek. Míg a villanybsz végállomási töltőjét nem tudod csak úgy odébbtenni a megálló táblával együtt.
Az a baj a villanybuszokkal, hogy világszerte látni a rossz példákat a rövidlátó beruházásokra, a helytelen üzemeltetésre. Volt olyan város, ahol elhitték a nagynevű gyártónak, hogy a nyáron mért hatótáv az télen is ugyanannyi lesz. Aztán mikor beköszöntött a tél, lehetett megint a dízelekkel füstölni, mert a villanybuszok nem teljesítették a kicentizett napi fordákat.
Ha meg okosan olyan villanybuszokat üzemeltetünk, amelyek a megállókban, végállomásokon is tudnak tölteni áramszedővel, akkor szinte ugyanott vagyunk, mnt az önjáró trolival. Mindkettőhöz ki kell építeni az infrastruktúrát, csak épp a trolinál elég egy gerincvonalon, vagy a városközponthoz közeli végeken felsővezetéket építeni, a külső végpontok rugalmasan átszervezhetőek. Míg a villanybsz végállomási töltőjét nem tudod csak úgy odébbtenni a megálló táblával együtt.

Csináltam már weboldalt a "gothai" villamosokról, illetve a keleti blokk számára ma már elképzelhetetlen példányszámban gyártott Tatrákról, most pedig az európai járműgyártás egy újabb érdekes fejezetét szeretném bemutatni, viszonylag kevés műszaki adattal, de rengeteg képpel.
A németeknek 1942-ben…..
nyelv-ész
2025.07.04 11:10:13
@Hamster: ...ami szintén jócskán PCC-ihletett :-)

Amikor 2014-ben először jöttem Pozsonyba villamosozni, a főpályaudvarhoz vezető vonal le volt zárva a pálya rossz állapota miatt, és egyetlen alacsonypadlós villamosuk se volt, mindent a különböző korú - magaspadlós - Tatrák vittek. Most viszont hétvégén a jelek szerint csak minimális számú régi…..
nyelv-ész
2025.07.03 10:49:39
@Hamster: Láttam tucatnyi AI videót, animációt, és ezek mind valahol hibáztak. Pl. az autónak bár megvoltak a kerekei, de mégis oldalirányban mozgott, mintha jégen csúszna. Vagy valami belelógott egy másik valamibe, ahogyan a való éeltben sosem. Értem én, hogy tanul, de még nagyon sokat kell tanulnia :-)
nyelv-ész
2025.07.03 17:18:05
@Hamster: "...a magyar webes újságok cikkeinek 80%-át AI írja..."
Ezt kizártnak tartom. Azt a színvonalat még egy egészen buta algoritmus is felül tudja múlni, ami a magyar újságcikkek 80%-ának színvonala :-)
Ezt kizártnak tartom. Azt a színvonalat még egy egészen buta algoritmus is felül tudja múlni, ami a magyar újságcikkek 80%-ának színvonala :-)
nyelv-ész
2025.07.04 11:07:16
@Hamster: Nálunk egész más okból lett számítógép. Mivel már '87 körül muszáj volt a PC lelkivilágát kiismernem, néhány évente vennem kellett egy gépet. A játékprogramokkal annyira sem vagyok ismeretségben, mint vadászvizsla a vadászrepülőgéppel. Nekem a számítógép évtizedekig a munkát jelentette, és örültem, ha nem kell előtte ülnöm. Csak az utóbbi másfél évtized olyan, hogy az internet és a laptopok elterjedésével akár szabadidőmben is gép előtt vagyok.

Ez itt lent egy nem kimondottan jól sikerült kép, amit 2007-ben a Fonyód állomásra behaladó vonatból kattintottam, hogy megörökítsem a szakállas sorompót, ami talán az utolsó ilyen fővonalon (de semmiképp sincs már túl sok belőle). Most viszont nem a sorompóról, hanem a bal felső sarokban (nem…..
nyelv-ész
2025.06.25 19:15:48
@Hamster: Na, ezt nem tudtam, hogy a BAHART ilyen nosztalgiaflottát tol. Ez valóban szép. Úgyhogy vissza is vontam, amit írtam :-)
Ami a közlekedéstörténet emlékeit illeti, azt érdemes szem előtt tartani, hogy bár ma elolvadunk egy IK55-től, de akkoriban a 200-as sorozat megjelenése után senki sem akarta már magát a Bözsibuszon tovább rázatni. Az IK620 ugyanígy egy szükségmegoldásnak tűnt az akkori emberek szemében, ma pedig egy hazai 620-as már unikornisnak számít, és aki akar magának egyet, mehet alkudozni a szandibandikhoz.
A hajók valóban nem állnak közel az emberekhez - ahogy írtad. Nem vagyunk hajós nemzet :-) Én is úgy vagyok vele, hogy egy csónak, egy kis vitorlás még vonz, de egy vízibusz méretű hajón már csak az jár a fejemben, hogy mikor érünk partot.
Furcsamód a repülés egészen más tészta. Sokan rajonganak a repülőkért olyanok is, akik egyébként be vannak oltva műszaki dolgok ellen. Engem például a repülés annyira se érdekel, mint teknősbékát a kvantumfizika, de az Aeroparkban a régi krehácsokra mind felmásztam, hogy megnézzem, mi hogy működik. Pedig sosem ültem repülőn, és nem is tervezek repülni. A gondolatától is rosszul vagyok. Szóval fura dolog ez, hogy ki miért van oda.
Ami a közlekedéstörténet emlékeit illeti, azt érdemes szem előtt tartani, hogy bár ma elolvadunk egy IK55-től, de akkoriban a 200-as sorozat megjelenése után senki sem akarta már magát a Bözsibuszon tovább rázatni. Az IK620 ugyanígy egy szükségmegoldásnak tűnt az akkori emberek szemében, ma pedig egy hazai 620-as már unikornisnak számít, és aki akar magának egyet, mehet alkudozni a szandibandikhoz.
A hajók valóban nem állnak közel az emberekhez - ahogy írtad. Nem vagyunk hajós nemzet :-) Én is úgy vagyok vele, hogy egy csónak, egy kis vitorlás még vonz, de egy vízibusz méretű hajón már csak az jár a fejemben, hogy mikor érünk partot.
Furcsamód a repülés egészen más tészta. Sokan rajonganak a repülőkért olyanok is, akik egyébként be vannak oltva műszaki dolgok ellen. Engem például a repülés annyira se érdekel, mint teknősbékát a kvantumfizika, de az Aeroparkban a régi krehácsokra mind felmásztam, hogy megnézzem, mi hogy működik. Pedig sosem ültem repülőn, és nem is tervezek repülni. A gondolatától is rosszul vagyok. Szóval fura dolog ez, hogy ki miért van oda.
nyelv-ész
2025.06.25 19:23:48
@Hamster: Ja, és Zebegényben régebben volt egy hajózási múzeum - vagy inkább magángyűjtemény. Nyilván csak akkora, amekkorát egy magánember össze tud hozni - de legalább van. Nem tudom, mi lett a sorsa, működik-e még.
Neszmélyen pedig van egy alapítványi gyűjtemény, néhány régi hajóval, amik közül tudtommal van működőképes is, lehet vele menni.
Ezek sajnos nem tudnak annyit tenni a megőrzésért, amennyit egy Mahart tehetne, ezzel teljesen egyetértek.
Neszmélyen pedig van egy alapítványi gyűjtemény, néhány régi hajóval, amik közül tudtommal van működőképes is, lehet vele menni.
Ezek sajnos nem tudnak annyit tenni a megőrzésért, amennyit egy Mahart tehetne, ezzel teljesen egyetértek.
nyelv-ész
2025.06.25 20:29:56
@Hamster: Az 55-ös után a 200-as egy hipertérugrás volt, ökrösszekér után az űrkorszak. Gyerekkoromban rendszeresen a Bözsibusz vitt fel minket a Mátrába, és amikor egyszer jött egy 200-as, akkor úgy éreztük, az maga a csoda. Tágas, kényelmes, gyors, csendes. Nem verte le a vesénket a rugózás, és nem volt büdös. Pedig akkor még tényleg a kátyúval kombinált kiskockakő-nagykockakő kombináció jellemezte az utakat, még városban is, nem csak a vidéki utakon. Ma az aszfalton a Bözsibusz is egész szépen siklik, de akkoriban a szar utakon nagyon kijött a különbség.

nyelv-ész
2025.06.20 09:59:24
@Hamster: Én a 67 és 72 közti időszakra tippelek, de ha megvan a rendszáma, kérdezd le a jármű nyilvántartásból, hátha kiadja az évjáratot. Ha OT-s, akkor csatlakozom az előttem szólóhoz: biztosan típustiszta az autó, maximum az extrának számító ködlámpák és a Fuchs felni kerülhetett fel rá - de ezek nyilván nem évjárat specifikusak. Nekem még gyanús a két kibillenthető hátsó oldalablakablak is, hogy az is vagy extra volt, vagy utólagos beépítés, de ha az adott típust a gyártása időszakában lehetett kérni ilyen ablakkal, akkor megkaphatta az OT-t.
nyelv-ész
2025.06.20 10:01:13
@Hamster: Valamelyik nap nálam is megbolondult a captcha. Végül a tűzcsapokat elfogadta, de ahol mozaik képen kellett kijelölni valamit (pl. motorost), ott teljesen hülyén működött.
nyelv-ész
2025.06.24 09:21:39
@Hamster: A magyarorszag.hu-n van a járműszolgáltatási platform, abban lehet megnézni.

A világ bármely nagyvárosa turisztikai attrakcióként büszkélkedne azzal, ha egy többszintes, több kilométer hosszú alagútrendszer húzódna alatta. Megfigyelésem szerint a turisták (beleértve magamat is) két dolgot imádnak: ha valami toronyba FEL lehet mászni, illetve ha valahova LE lehet menni.…..

Már többször tanúbizonyságát adtam annak, hogy a hazai villamosüzemek közül (Budapest után) a szegedi a kedvencem. Az idén huszonöt éves közlekedési oldalam ünneplése végett most megint beletúrok a képeim közé, megmutatni, hogy mekkora utat tett meg a szegedi villamos 2000 óta.
2001…..
nyelv-ész
2025.06.17 20:14:55
@geegee: Ide gyökkettővel hajtottak be deltázni, szóval ha túlfutott volna a szerelvény, maximum 1-2 méternyi sínt vágott volna az aszfaltba :-)
Onnan még néhány markos járókelő segítségével is vissza lehet tolni.
Onnan még néhány markos járókelő segítségével is vissza lehet tolni.
csipszerelde
45 éves Alfát vettem, rögtön szét is szedtem - olasz kínok, első felvonás
2025.06.13 16:23:43

Jókor hívtam, épp kajálás közben, az étel mindig megnyugtatja a férfilelket, így talán nem fog súlyos mondatokkal agyonverni. Csak annyi a kérésem, hogy mint profi mazochista, állapítsa meg a túlélési esélyeimet, bár már mindegy, hisz másnap megyek elhozni a járművet. Hallom a telefonban, amint…..

Nemrég amerikai autókat nézegettünk, most menjünk át a Vasfüggöny ismerősebbik oldalára, és nézzük meg a keleti felhozatalt!
Már amennyire a Zsigulik keletiek voltak az olasz pedigréjükkel! Ezek a kocsik szerintem abban a korban és kategóriában kimondottan szépek voltak, a taljánok jól…..
nyelv-ész
2025.06.11 10:02:08
@cserepfalva: A ruszkik azért lopkodták, később néha vették a licenszeket, mert nem akartak költeni ilyenekre, mint autó a proletárnak. Ez egy kolonc volt az ipar nyakán. A fejlesztési kapacitást elvitte a hadiipar, az autókra már nem maradt.
nyelv-ész
2025.06.11 10:25:48
@cserepfalva: Pár gondolat a szoci vasak körüli nosztalgia kapcsán:
Én abban a rendszerben nőttem fel, és kezdtem autózni, motorozni. Az összes szoci vasat utáltam a szedett-vedett, elavult, gyenge anyagokból összekendácsolt mivolta miatt. Ma sem érzek nosztalgiát irántuk (talán a Tatra-603-as és a Jawa 500 OHC kivételével). De ha meglátok egy ilyen csillogóra restaurált öreg krehácsot, gondolatban megemelem a kalapomat a szent őrültek előtt, akik időt, pénzt és energiát nem kímélve hibátlan állpotra hoznak egy öreg vasat. Még ha az egy régen közutálatnak örvendő Trabant, Zapi vagy Kispolák is. Mert ez nem a rendszerről, az ideológiáról szól, hanem a műszaki örökségről.
Én abban a rendszerben nőttem fel, és kezdtem autózni, motorozni. Az összes szoci vasat utáltam a szedett-vedett, elavult, gyenge anyagokból összekendácsolt mivolta miatt. Ma sem érzek nosztalgiát irántuk (talán a Tatra-603-as és a Jawa 500 OHC kivételével). De ha meglátok egy ilyen csillogóra restaurált öreg krehácsot, gondolatban megemelem a kalapomat a szent őrültek előtt, akik időt, pénzt és energiát nem kímélve hibátlan állpotra hoznak egy öreg vasat. Még ha az egy régen közutálatnak örvendő Trabant, Zapi vagy Kispolák is. Mert ez nem a rendszerről, az ideológiáról szól, hanem a műszaki örökségről.

Még két éve sincs, hogy azt írtam, a Balaton körül a gyanútlan utazó bármikor belefuthat egy oldtimer találkozóba. Itthon rendszeresen beírom a naptárba, hogy ekkor és ekkor, itt és itt lesz ehhez hasonló rendezvény, aztán soha nem megyek el rájuk. De nem is kell, mert a tónál az ember leszáll a…..
nyelv-ész
2025.05.31 19:39:18
@Hamster: Szerintem ez nem az autógyártók marketingje volt. Mit izgatta a Gorkij Autógyárat, hogy valahol a Galaktikus Birodalom perifériáján egy Budapest nevű porfészekben reklámozzák-e a termékeiket? A KGST keretein belül úgyis annyi vagon almát és annyi Ikarus buszt adtunk a termékeikért, amennyit ők kitaláltak.
nyelv-ész
2025.06.07 09:40:37
@Hamster: A szovjet generális nem lövöldözött, mert akkoriban a "békés egymás mellett élés" ideológiája volt érvényben. Tehát ha sikerült megakadályozni, hogy mások kezébe kerüljön az egyébként szalagos asztali számológépre emlékeztető csodaelektronika, akkor küldetés teljesítve.
nyelv-ész
2025.06.07 15:46:24
@Hamster: Igen, az angolok általában ügyelnek a korhű környezetre. Már amennyire egy Bond-film angolnak tekinthető. Adtak el Mi-2-est szerte a világon, nem csak a béketábor használta. Gondolom, nem volt akkora nagy ügy szerezni egyet.

Ahogy a múltkor írtam, még pont sikerült néhány régi járműtípus üzemidejének végét elcsípnem, mielőtt a nyugati oldalon átvették volna a hatalmat az alacsonypadlósok, a keleti oldalon meg a használt nyugati villamosok. Most néhány további eltűnt kedvencemet szeretném megmutatni:
2009-ben zárták…..
nyelv-ész
2025.05.26 16:04:33

Valószínűleg túlpörgöm ezt a "mit néztem a tévében ezer évvel ezelőtt" témát, de belefutottam ebbe, ebbe és ebbe a videóba a youtube-on, és csemegéznék egy kicsit belőlük. Ahogy a magyar tévének, úgy a Sky Channelnek is volt "képújságja", amit műsorszünetben az is láthatott, akinek a tévéje nem volt…..
nyelv-ész
2025.05.25 07:10:29
@Flankerr: Nálam meg 100%-ban. Asse tudom, mik ezek. Én még a "Négy páncélos és a kutya" meg hasonló baromságokat láttam a tévében gyerekkoromban, ha nagyritkán egyáltalán tévé elé kerültem. Az még az a kor volt, amikor a tévékészülék nem volt mindennapos dolog, az általános iskolát legalábbis az osztály egyharmada tévé nélkül kezdte. Nekünk sem volt. Nagyszüleim vettek egy használt "Kékes" típusú készüléket, amin vasárnap délelőtt megnéztem a Maci-Laci és egyéb rajzfilmeket. De ezt is inkább csak télen vagy nagyon rossz időben, mert hacsak nem volt hóvihar vagy jégeső, vasárnap délelőtt mentünk kirándulni.
Voltak persze, akik próbáltak kompenzálni: egyik osztálytársunk például állította, hogy nekik színes tévéjük van. Hogy ezt az állítását bizonyítsa, közölte, hogy az akkoriban futó "Angyal" c. sorozatban Roger Moore ruhája piros. Ezt azóta már tudjuk, hogy ordas nagy kamu volt, hiszen egyetlen angol film főhőse sem parádézott piros öltönyben, ráadásul az első néhány évad eleve fekete-fehér volt.
Voltak persze, akik próbáltak kompenzálni: egyik osztálytársunk például állította, hogy nekik színes tévéjük van. Hogy ezt az állítását bizonyítsa, közölte, hogy az akkoriban futó "Angyal" c. sorozatban Roger Moore ruhája piros. Ezt azóta már tudjuk, hogy ordas nagy kamu volt, hiszen egyetlen angol film főhőse sem parádézott piros öltönyben, ráadásul az első néhány évad eleve fekete-fehér volt.

Általános harmadik vagy negyedikben olvastam Arthur Ransome angol író "Fecskék és Fruskák" könyvsorozatát, és egy időre nagyon belelkesedtem, hogy én márpedig vitorlázni akarok. A napköziben volt egy lány, aki ugyancsak imádta ezeket a könyveket, együtt elhatároztuk, hogy amint elég nagyok leszünk,…..
nyelv-ész
2025.05.20 18:14:33
@toto92: Valóban, ezek szerint Hams átvert minket, mert tökmindegy, hogy a katamaránok egy napot rávertek a többiekre, ha eleve nem is azonos kategóriában versenyeztek :-)
nyelv-ész
2025.05.20 21:41:03
@Hamster: Oké, csak poénkodtam, ott volt a szmájli...
nyelv-ész
2025.05.20 21:42:04
@toto92: Ez a vízibiciklis változat felkeltette az érdeklődésemet :-)

Közlekedésmániás pályafutásom és a villamosos weboldalam egyszerre indult 2000-ben. Akkor úgy éreztem, hogy túl későn kezdtem. Amikor az első fényképezőgépemet megkaptam, még fotózhattam volna régi villamosokat az 56-oson vagy a külső Váci úton, de eszembe se jutott, hogy a tujákkal nem csak utazni…..
nyelv-ész
2025.05.15 09:48:42

Pozsony 2025-ben is megtartotta a "Város Napjai" című rendezvényt, mely kapcsán április utolsó hétvégéjén régi tömegközlekedési járművek járták a szlovák főváros utcáit. Ebben a blogban ha tömegközlekedésről van szó, általában a vaskerekűeknél kötök ki, de most inkább azt a négy trolit mutatnám be,…..
nyelv-ész
2025.05.12 22:48:22
@Hamster: Oké, hát nincsen rózsa tövis nélkül. Kőolajipar lesz akkor is, ha már minden, ami gurul, villannyal működik.
Ha a norvég példa valakinek csípi a szemét, az nézze meg, mi van Kínában a közlekedés fejlesztésével, mert amiről mi csak beszélünk, az ott épp megvalósul - és nem csak a villanyautók, villanymotorok, hanem a vasúti közlekedés terén is. Nyilván Kína egy eléggé sajátságos gazdasági viszonyokkal rendelkező ország, de az nagyon jól látszik, hogy működtethető egy olyan rendszer, amelyik a közlekedésnél a lokálisan zéró emissziós járműveket preferálja, és nem kábítja a népet, hogy majd a hidrogén az megold mindent. Mindezt úgy, hogy 15-20 évvel ezelőtt a tengerparti kiemelt gazdasági övezet nagyvárosaiban akkora volt a szmog, hogy a 30 emeletes felhőkarcolók 25. emeletén még alig lehetett kilátni.
Ha a norvég példa valakinek csípi a szemét, az nézze meg, mi van Kínában a közlekedés fejlesztésével, mert amiről mi csak beszélünk, az ott épp megvalósul - és nem csak a villanyautók, villanymotorok, hanem a vasúti közlekedés terén is. Nyilván Kína egy eléggé sajátságos gazdasági viszonyokkal rendelkező ország, de az nagyon jól látszik, hogy működtethető egy olyan rendszer, amelyik a közlekedésnél a lokálisan zéró emissziós járműveket preferálja, és nem kábítja a népet, hogy majd a hidrogén az megold mindent. Mindezt úgy, hogy 15-20 évvel ezelőtt a tengerparti kiemelt gazdasági övezet nagyvárosaiban akkora volt a szmog, hogy a 30 emeletes felhőkarcolók 25. emeletén még alig lehetett kilátni.
nyelv-ész
2025.05.13 12:02:29
@Hamster: Bizonyára ki lehet guglizni, hogyan néz ki épp a kínai árammix. Nekem annyi infóm van, hogy az elmúlt néhány évben jelentősen megnőtt a napenergia aránya az elektromos áram termelésében, és ezzel párhuzamosan az energiatároló akkukapacitás is jelentősen nőtt. De ugyanez a tendencia sokfelé, a hanyatló nyugattól Ausztráliáig bezárólag. Nyilvánvalóan nem lesz egyik napról a másikra csodálatos zöld az energetika, de a napelem és az akku ár csökkenésével egyre nagyobb szerepet kap a napenergia.
nyelv-ész
2025.05.13 12:15:07
@Fradista Utazó: Igaz, hogy a 80-as, 90-es években még fulladoztunk a kétüteműek okozta füstben, de azért a budapesti levegőminőség ma sem olyan, mint volt 100 évvel ezelőtt. Nagyon sok a lerúgott, füstölő autó. Gyakran járok a körúton a Nyugati környékén, és ott a füst, a zaj néha nagyon nehezen elviselhető. Az ember szinte menekül, hogy valami csendesebb helyre eljusson. Szóval szerintem a hang- és füstmentes villanyautók megváltást hoznak a nagyvárosoknak. A szálló por meg az utcaseprő és locsoló gépekkel elég hatékonyan kordában tartható (lenne, ha gyakrabban takarítanának).

Tudom, hogy milyen zavaró, amikor valaki a pálya mellől akarja megmondani, hogy kinek mit kellene csinálnia a saját területén a saját pénzéből, úgyhogy ebben a bejegyzésben nem akarom megmondani a frankót, egyszerűen csak az amiatt érzett frusztrációmat szeretném kiadni magamból, hogy szép csendben…..
nyelv-ész
2025.05.05 08:35:54
nyelv-ész
2025.05.05 18:05:36
@Hamster: Köszi, értem. Ezek tehát 1970-ben még nem jelentettek akadályt, de 2000-ben már igen? Oké, csak hülyéskedek...
Sajna ezekkel a vízibuszokkal utoljára gyerekkoromban utaztam, és nyilván egy gyereknek ezek nem tűnnek fel.
Sajna ezekkel a vízibuszokkal utoljára gyerekkoromban utaztam, és nyilván egy gyereknek ezek nem tűnnek fel.

A villamos közvetlen előzménye Budapesten és más európai városokban is a lóvasút volt. A magyar fővárosban 1866-ban indult el az első lóvontatású vasút a Váci úton, a mai Kálvin tér és Újpest-Városkapu között. A következő évtizedben aztán egyre több vonalat alakítottak ki Pesten és Budán is,…..
nyelv-ész
2025.05.03 11:02:14

A közelmúlt egyik legaktívabb politikai témája Magyarországon a Rákosrendező pályaudvar területének sorsa, fejlesztési iránya lett. Sok vargabetű után talán úgy tűnik, hogy a Főváros kezében jobb irányba indulhat el a történet, mint történt volna az emír tornyával és mecsetével, még akkor is, ha…..
nyelv-ész
2025.04.25 15:27:20
@Budapest HBF: Ja, a HÉV Óbuda MÁV Állomás szárnyvonala az megvan, még gyerekkoromból emléxem, hogy hébe-hóba használták. Aztán mikor az Északi összekötőt felújították, akkor a Dezsők bejöttek Margit hídig.
Csak elsőre nem értettem, hogy mi ez az esztergomi vonalról 1-esre átszállás. Egyébként van régóta arra is terv, hogy az 1-es kimenjen a Bécsi úton a vasútig, de egyelőre arra sem sok esélyt látok.
Csak elsőre nem értettem, hogy mi ez az esztergomi vonalról 1-esre átszállás. Egyébként van régóta arra is terv, hogy az 1-es kimenjen a Bécsi úton a vasútig, de egyelőre arra sem sok esélyt látok.

Az előző bejegyzéssel ellentétben most nem múzeumi beszámoló következik: az Ír-tenger angliai oldalán rendes közlekedési eszközként üzemelt egy villamosvonal, amin az 1930-as években gyártott járművek még nem számítottak nosztalgiának, azok ugyanis még régebbiek voltak! Míg a legtöbb egyesült…..
nyelv-ész
2025.04.20 14:06:52
@46Laca: Annyira viccesnek találtad az emeletes villamosokat?

Valószínűleg mindenki azt hiszi, hogy az NDK-ban minden gyár állami tulajdonban (Volkseigener Betrieb - "VEB") volt, de érdekes módon ez nem igaz. Ennél szerintem csak az meglepőbb, hogy a szocialista egységpárton kívül további pártok is "működtek", de most nem erről szeretnék írni ebben a sebtiben…..
nyelv-ész
2025.04.06 15:24:16
@Hamster: Műszerfali órák egy része, ajtók belseje, gondolom, a futóművek is... A motor az láthatóan nem a Steyr-Csepel, de az az összes NDK-s farosban ki lett cserélve...
nyelv-ész
2025.04.08 08:53:35
@SomiTomi: Állítólag beáztak a nyitható ablakok, azért cserélték teliablakosra. Ezután felmerül a kérdés: Magyarországon nem áztak be? Gyerekkoromban rendszeresen utaztunk a farossal fel a Mátrába, de nem emlékszem, hogy bármikor is láttam volna beázásnak, vízfoltoknak bármi nyomát.
Nem tudom, mi lehetett az igazi ok, de az azért érdekes, hogy a Csepel motorok lecserélésével egyidejűleg olyan brutális, állófűtésre is alkalmas fűtést kaptak a farosok, hogy csoda, hogy nem olvadt meg a kasztni. Ezek szerint az NDK-ban vagy divat volt folyton fázni, vagy esetleg szovjet importból kaptak szibériai teleket :-)
Nem tudom, mi lehetett az igazi ok, de az azért érdekes, hogy a Csepel motorok lecserélésével egyidejűleg olyan brutális, állófűtésre is alkalmas fűtést kaptak a farosok, hogy csoda, hogy nem olvadt meg a kasztni. Ezek szerint az NDK-ban vagy divat volt folyton fázni, vagy esetleg szovjet importból kaptak szibériai teleket :-)
nyelv-ész
2025.04.08 20:36:22
@Hamster: Bizonyára a kalauz előli menekülési útvonalakat akarták ily módon minimalizálni :-) Vagy a busz indulása utáni potyautasok bejutását kívánták megnehezíteni.
Egyébként az egész NDK egy idegbeteg rendőrállam volt még a 80-as években is. Mindent és mindenkit ellenőriztek. Az önkiszolgáló boltokba csak annyi vevő mehetett be, amennyi eladó bent volt, mert mindegyik figyelt egy vevőt. Mi meg csak néztük, hogy ha nyitva a bolt, miért áll előtte iszonyat hosszú sor. Ja, hát mert az ajtónál is állt egy cerberus, aki egyet kiengedett, egyet beengedett. A parkolóban rendőr állt, és intézkedett, ha nem párhuzamosan parkoltál, vagy rá merészeltél hajtani az elválasztó vonalakra. A határon drótra kötött nehezékkel turkáltak a Zsiguli benzintankjában, hogy vajon mit rejtettünk el, mit csempészhetünk be. Mikor hangosan röhögtünk rajtuk, majdnem fegyvert rántottak.
Egyébként az egész NDK egy idegbeteg rendőrállam volt még a 80-as években is. Mindent és mindenkit ellenőriztek. Az önkiszolgáló boltokba csak annyi vevő mehetett be, amennyi eladó bent volt, mert mindegyik figyelt egy vevőt. Mi meg csak néztük, hogy ha nyitva a bolt, miért áll előtte iszonyat hosszú sor. Ja, hát mert az ajtónál is állt egy cerberus, aki egyet kiengedett, egyet beengedett. A parkolóban rendőr állt, és intézkedett, ha nem párhuzamosan parkoltál, vagy rá merészeltél hajtani az elválasztó vonalakra. A határon drótra kötött nehezékkel turkáltak a Zsiguli benzintankjában, hogy vajon mit rejtettünk el, mit csempészhetünk be. Mikor hangosan röhögtünk rajtuk, majdnem fegyvert rántottak.

Mint sok nagyvárosban, Bolognában is üzemelt korábban villamos. A városban 1877-ben indult meg a lóvasút 6 vonalon. 1904-ben helyezték üzembe az első két villamosított vonalat. 1953-ban úgy döntöttek, hogy a következő évtől kezdve a villamosvonalakat fokozatosan megszüntetik, és autóbusz- és…..
nyelv-ész
2025.04.06 11:37:47
@Balogh Zsolt: Szerintem is jóval korábbi a bolognai utcakép, tippem szerint 1915-25 közötti. Sajnos a Wikimedia Ugo Bassi nevével, mint forrással jelölve több, hasonlóan régi fotót is hoz 1949-es dátummal.
Érdemes megnézni más fotót is, ahol látható, hogy 1949-ben már jóval modernebb autók és villamosok uralták az utcaképet:
www.ebay.co.uk/itm/356248351580
Erről valóban hihető az 1949-es dátum.
Vegyük figyelembe, hogy a második világháború óriási pusztítást végzett a járműállományban is, valamint akkoriban a századeleji járművek dédelgetése még nem volt divatban. Mindenki örült, hogy az autót már nem kurblival kell beindítani, nem kézzel kell szabályozni az előgyújtást, és a szél sem fúj már be az utastérbe.
Érdemes megnézni más fotót is, ahol látható, hogy 1949-ben már jóval modernebb autók és villamosok uralták az utcaképet:
www.ebay.co.uk/itm/356248351580
Erről valóban hihető az 1949-es dátum.
Vegyük figyelembe, hogy a második világháború óriási pusztítást végzett a járműállományban is, valamint akkoriban a századeleji járművek dédelgetése még nem volt divatban. Mindenki örült, hogy az autót már nem kurblival kell beindítani, nem kézzel kell szabályozni az előgyújtást, és a szél sem fúj már be az utastérbe.

Görömbölytapolca 1950-ben került városunkhoz, bár előtte Szentpáli István polgármester idejében egy részét már megszerezte Miskolc, ivóvízkészletének biztosítása érdekében. A település már az őskorban is lakott volt, később pedig a városrészben talált földvár és a Leányvár a bizonyíték a folyamatos…..
nyelv-ész
2025.03.23 18:40:10
@Janó9898: Na persze, kolesznak bármi jó, aminek teteje van, ugye? A fűtést ki fogja fizetni?

Nem, nem odafelé félúton, hanem teljesen ott: a vasútállomásról, pontosabban megállóhelyről szeretnék írni egy kicsit. Ez az első vasútállomás vasúti megállóhely az életemben, amire emlékszem, mert ide hozott ki nagyi hároméves koromban vonatokat nézegetni. Ma is csodálatos helynek látom, és…..
nyelv-ész
2025.03.19 09:27:03
@Hamster: A földvári állomás mögötti liget rejt egy templomot is, a helyi vöröskő burkolattal, rózsaablakkal. Ha jól tudom, a 40-es években épült. Egészen fantasztikus hely, ott a nagy parkban, a fák között. Nyáron a sok zöld miatt sem az autóutakról, sem a vasútról nem látszik. Mondjuk a vasútról télen sem, mert az állomásépület kitakarja.
Pár lépésre, a Köröshegyi séd túlpartján van az orvosi rendelő, ami egészen szenzációs modernista épület. Ránézésre valamikor a 30-as évek végén épülhetett. Ha arra járok, mindig megcsodálom.
Pár lépésre, a Köröshegyi séd túlpartján van az orvosi rendelő, ami egészen szenzációs modernista épület. Ránézésre valamikor a 30-as évek végén épülhetett. Ha arra járok, mindig megcsodálom.

Először 2001 szilveszterén pottyantak külföldi közlekedésbarát által készített régi képek a postafiókomba. A Tim Borictól akkor kapott fotók '76-ban és '79-ben készültek, tehát huszonegykéthá'négyöt évesek voltak. Egy eltűnt világot ábrázoltak: egy másik, kopottabb várost, és számos olyan…..
nyelv-ész
2025.03.15 13:43:10
@Hamster: Ez érdekes, mert nekem, aki a zöld táblák korában szocializálódtam, kifejezetten zavaróak a kék táblák a mai napig. Mikor még nálunk zöld táblák voltak, már akkor is csodálkoztam, hogy a németeknél, osztrákoknál miért kékek a táblák, hiszen elég csak eljönni hozzánk, hogy lássák, mennyivel jobb a zöld.
nyelv-ész
2025.03.15 19:36:32
@Hamster: Érdekes ez a színtévesztés. Nálad többször, több orvosnál is bizonyítást nyert ez?
Azért kérdem, mert anno pályakezdő koromban (vagy talán a jogosítványnál) valami kifakult szemészeti könyvben nehezen ismertem fel a zöld-sárga átmeneteket. A szemész rá is írta a lapomra, hogy zöld-sárga színtévesztő vagyok. Hiába mondtam, hogy eddig semmi bajom nem volt a színkkel (egy időben festőnek készültem), az orvosi lapomra rákerült a színtévesztés.
Aztán sok évvel később egy másik orvos másik könyvében az összes zöld-sárga számot első ránézésre felismertem. Ez egy jó állapotú könyv volt, nem volt kifakulva, rongyosra használva. Aztán amióta van internet, végigpróbáltam néhány színtévesztéssel foglalkozó weboldalt, és láss csodát, mindegyiket sikeresen megugrottam.
Azért kérdem, mert anno pályakezdő koromban (vagy talán a jogosítványnál) valami kifakult szemészeti könyvben nehezen ismertem fel a zöld-sárga átmeneteket. A szemész rá is írta a lapomra, hogy zöld-sárga színtévesztő vagyok. Hiába mondtam, hogy eddig semmi bajom nem volt a színkkel (egy időben festőnek készültem), az orvosi lapomra rákerült a színtévesztés.
Aztán sok évvel később egy másik orvos másik könyvében az összes zöld-sárga számot első ránézésre felismertem. Ez egy jó állapotú könyv volt, nem volt kifakulva, rongyosra használva. Aztán amióta van internet, végigpróbáltam néhány színtévesztéssel foglalkozó weboldalt, és láss csodát, mindegyiket sikeresen megugrottam.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Első körben már az is nagy dolog lenne, ha a Közvágóhíd körüli őskáoszt felszámolnák, a ráckevei vonal is be tudna csatlakozni a csepelibe, és a Boráros térnél tudna végállomásozni. A vonalat felújítanák; ahol kell, ott módosítanának a nyomvonalon, ilyesmik. Ugyanez a csepeli vonalra is igaz: a felújítás és járműcsere mellett a külső végállomást be kellene vinni a lakótelepre, és nem a szélén hagyni.
Aztán amikor Magyarország végre gazdasági nagyhatalom lesz, majd lehet fúrni az alagutakat keresztül-kasul.
Az önjáró trolikban pedig szerintem (is) nagy potenciál van. No nem ezekben a lábujjhegyen alig 3 km hatótávúakban, hanem amelyek modern akku technikával bírnak, minimum 20 km hatótávúak, és mondjuk a gyártó legalább 4-5 ezer töltési ciklusra garanciát vállal. Ha ezekre lenne pénz, meg a hálózat kiépítésére, energetikai hátterére, akkor Budapest buszvonalainak többségét ki lehetne ezekkel váltani.