Regisztráció Blogot indítok
Adatok
nyelv-ész

271 bejegyzést írt és 3286 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
HamPLÓ Körbementünk 2025.11.16 18:00:00
Tavaly körbevittek a Körszállóban. Alig találtuk meg a kijáratot ;)..
Amíg ittam, nagyon rövidek voltak a hétvégék. Péntek este szétcsapás, szombat napközben másnaposkodás, este újabb taccsra vágódás, vasárnap ismét döglődés. Ha napközbenre akadt valami program, kínkeservesen jutottam el rá - ha eljutottam -, és igyekeztem gyógysörökkel csillapítani a…..
nyelv-ész 2025.11.16 22:40:12
@lac1: "...az alkoholista az mindig is az marad, legfeljebb és jó esetben csak tünetmentes lehetsz..."

Ez ilyen önigazolás, kitalált ok, hogy ha mégsem tudsz szakítani a piával, az tulajdonképp nem is a te hibád? Nem a lóf...t, dehogynem. Mint ahogy aki nem tud lejönni a cigiről, az is hosszan sorolja a mondvacsinált okokat, hogy miért nem teszi le most azonnal a cigit, és miért nem tudja maga mögött hagyni az egészet.
Volt olyan alkesz kollégám, aki alig volt 30, de már tönkretette magát a piával. Mint a saját nagyapja, úgy nézett ki. Ő is folyton ilyen hülyeségekkel jött, hogy az alkesz szervezete biológiailag átalakul, és szüksége van a piára, mert különben meghalna. Aztán egy baleset miatt másfél évre kórházba került talpig gipszben, és mire felépült, az alkoholizmusból is kigyógyult. Kapott egy gyógyszert, amitől rosszul lett, ha ivott, így pár hónap alatt a visszaesési próbálkozásaival is felhagyott, pedig eleinte erősen küzdött, hogy visszaessen. De miután a pia már nem adta meg a jóleső mámort, hanem azonnali rosszullétet okozott, a csökött kis agya is felfogta végre, hogy az alkohol méreg.
HamPLÓ Pótos nosztalgia 2025.11.01 18:00:00
Néhány éve csodaként éltem meg, hogy nem csak hogy lett egy hetvenes évekbeli BKV állapotú favázas motorkocsija a városnak, de még egy hozzá passzoló pótkocsit is felújítottak, mellyel együtt közlekedhet. Mindez azért volt hatalmas dolog, mert évtizedeken át álmodozni se volt érdemes arról, hogy…..
nyelv-ész 2025.11.03 11:30:33
@nyelv-ész: Illetve közben megnéztem a villamosok.hu idevágó részét, és nem jól emlékeztem: volt egy csomó pótkocsin kívül is indításjelző, csak nem ez a fajta nagy piros lámpa: villamosok.hu/nza/5985.jpg
De hogy az ikerajtós, háború előtti szérián miért nem volt, azt nem tudom.
nyelv-ész 2025.11.03 13:50:06
@toto92: Csokiszíííín??? Hol? Merre? :-)
nyelv-ész 2025.11.04 07:41:52
@Hamster: Igen, de ugye a kérdés az volt, hogy miért nem a piros lámpák vannak ezeken is, mint a motorkocsikon.
Ezek a hajós oldalak kezdenek olyan rendszeres beszámolók lenni, mint a villamosos életképeim, bár itt ritkábban van vágányzár miatti buszos pótlás, kúszóváltózás pedig szinte soha. Egyszer majd ha valaki össze akarja rakni, hogy mi minden mozgott a Dunán eme időszakban, itt képet kaphat róla - nem…..
Nem sok útitársam volt, amikor egy különösen barátságtalan reggel áthajóztam Fonyódról Badacsonyba, de nagyon szép utazás volt! Amikor elindultunk a fonyódi kikötőből, gyakorlatilag nem is látszott a Badacsony, csak a Gulács és az Örsi-hegy volt sejthető, aztán szerencsére előkerült a kedvenc északi…..
Az elmúlt két évben lazára vettem az immár csak évi egy balatoni retróhétvégén részvételt, igaz, a program is soványabb lesz évről-évre. Vagy csak nagyon el voltunk kényeztetve az első néhány alkalommal? 2025 a most hatvanéves Szergejekről szólt; kár, hogy úgy ünnepeljük ezt a kort, hogy közben még…..
nyelv-ész 2025.10.23 15:23:16
@Hamster: A látogatottság gyenge, vagy a kommentek hiányoznak?
Tegyél ki valalmi régi villamosost, aztán mindjárt lesznek kommentek :-)
Megint volt busztalálkozó az Aeroparkban. Az idő nem volt szép, a buszok igen :) A videóhoz elég sok magyarázó feliratot írtam, ehhez a buszok adatait a netről vettem, remélhetőleg stimmelnek. Például az, hogy az indexképen jobbra látható Ikarus 66-os fiatalabb, mint a balra látható kockabusz!..
nyelv-ész 2025.10.21 10:56:41
Az az '56-os 55-ös meseszép :-) Bár a wiki azt írja, 57-ig széria volt a tetőív ablaksor, és csak utána lett opcionális. Úgyhogy ha a wiki nem téved, akkor az az '56-os inkább '57-es lesz. Mindegy, a fő, hogy van még ilyen öreg példány működőképesen.

Nem tudom, maradt-e a nullszériából, ami még "arctalan" és "szemtelen" volt:
hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:A_nullsz%C3%A9ri%C3%A1s_Ikarus_55_t%C3%ADpus%C3%BA_t%C3%A1vols%C3%A1gi_aut%C3%B3buszok_egyike._Fortepan_7282.jpg

A "kéményes" 60-asra is emlékszem, de rémlik, hogy nem mind volt ilyen. Mintha csak a városiaknak lett volna felfele kivezetve a csöve, a mávautos távolságiaknak nem. De már több, mint 50 éve, hogy ilyenen ültem, úgyhogy lehet, én emlékszem rosszul.
Arra viszont emlékszem, hogy a hangja nem volt ilyen sportos. Gondolom, a felújításkor sikerült egy kicsit "hangolni" a kidürrenőt.
Szerencsésebb lett volna, ha 2003 áprilisának utolsó napján kölcsönkérek valakitől legalább egy VHS kamerát, de sajnos nem készültem arra, hogy a tanuló Tatra szerelvény a Thököly úton át fog Józsefvárosból Újpestre menni, úgyhogy jobb híján a digi fényképezőgépemmel próbáltam megörökíteni a…..
nyelv-ész 2025.10.09 19:42:42
@Hamster: Ha a 3-as "városnéző" járat életképes, akkor egy ilyen félátlós kapcsolatnak is megvan a helye.
Mikor a 3-as elindult, pár hónappal később rászántam egy fél napot, hogy oda-vissza végigseggeljem. No meg a hannoveriekre is kíváncsi voltam. A két végállomás között kb. kétszer cserélődtek az utasok, csak én voltam, aki faltól falig utazott. Tehát van igény az ilyen hosszú viszonylatokra, csak épp nem azt kell mérni, hogy mekkora az igény a két végpont között végigutazni.
nyelv-ész 2025.10.15 20:06:45
nyelv-ész 2025.10.15 20:31:57
@Hamster: A Fortepan? Malware? Szüzanyám, és az összes szentek!

Mindegy, a 3730-as van a képen, egy 1965-ös felvétel, még hattengelyesen. Ha a fortepan felületen rákeresel a 302021-re, odavisz.
A Red Bull nemrég két Forma-1-es versenyautót hurcoltatott körbe Budapesten öt napon át, a tavalyi LEGO-villamos alól már ismert teherkocsin két Muki közt:  Mivel a Forma-1 akkor foglalkoztatott legutoljára, amikor még Keke Rosberg és Niki Lauda versenyzett, fogalmam sincs, miféle kocsikról van…..
nyelv-ész 2025.09.23 13:13:16
@Hamster: Autózom és motorozok kb. 45 éve, de akkora ködöt még nem láttam, amiben egy Mukit ne lehetne észrevenni... Ha mégis van akkora köd, ott már annak a legnagyobb a veszélye, hogy a Muki is eltéved, és elkóborol a sínről :-)

De alapvetően igazad van, a szürke szín nem előnyös a közlekedésben. Ha a MÁV-é lenne a villamoshálózat, valószínűleg a Mukik elejére is ráfestenének egy jó nagy sárga téglalapot.
Bár már jártam előtte Bécsben, a Bécs folyó (Wienfluss) felett átmenő metróhíd felett átmenő gyalogoshidat az 1995-ös "Mielőtt felkel a Nap" című filmben láttam először. A metró hídját (Zollamtsbrücke) 1900-ban az akkor még gőzüzemű Stadtbahn számára építették, ami ezen a részen közvetlenül a…..
nyelv-ész 2025.09.18 19:39:42
@NAR: "kimegy a metró a föld alól, átmegy a víz felett, visszamegy a föld alá"

Ilyet a hármas metró is tud Budapesten, csak annyi a különbség, hogy a víz felett is egy csőben megy :-)
Amióta felfedeztem magamnak a Balatont, már nem foglalkoztatnak annyira a villamosok, mint régen. Éveken át próbáltam a nosztalgia villamosüzem (nosztalgiavillamos üzem?) létrejöttét elérni, aztán kiélveztem a gyümölcsét, és most már nem akkora szám, hogy minden hétvégén öreg tuják rohangálnak a…..
nyelv-ész 2025.09.18 19:32:42
@Hamster: Vasúton talán jobban tervezhető egy régi jármű féktávja is. Kevéssé kell tartani attól, hogy a drogos cégesautós büntetőfékez előtted, mert nem tudott miattad korábban sávot váltani :-)
A repülés az életem nagyjából felében sokkal komolyabb hobbim volt, mint a tömegközlekedés: többet foglalkoztam vele, többet tudtam róla - még most is több repülős könyvem és újságom van, mint villamosos. Aztán úgy tíz éve kifutott a dolog, azóta csak nagy fehér távolsági buszokon utaztam, és néha…..
nyelv-ész 2025.09.14 11:09:17
@Hamster: Mi az az "aktív előtér"?
Konkrétan a repülőtér modern épületébe nem vittek be, ahova egyébként bárki bemehet, ha például vár valakit. Lehet, hogy nem spotterdombnak híjják, de oda vittek ki, ahol az egyik pályára leereszkednek a gépek, és pont a fejünk felett húznak el, 70-80 méter magasan. A csomagfeldolgozó mondjuk a lőtéri kutyát nem érdekli.
De az Aeropark érdekes volt, csak a reptérlátogatást találtam furcsának, hogy pont a reptér épületét nem mutatják meg.
Mindenki a saját bőrén is tapasztalhatta már a globális felmelegedés következményeit. A fosszilis energiahordozók használatának mérséklése mindannyiunk érdeke. Szerencsére a megújuló energiaforrások kiaknázásában, mint pl. a napenergia, szélenergia egyre nagyobb sikereket ér el az emberiség,…..
nyelv-ész 2025.09.11 13:33:02
A hidrogénnel "csak" az alábbi problémák vannak, amelyek az elterjedését hátráltatják:

A vízbontásos hidrogéntermelés lassú és gazdaságtalan. Hidrogént olcsón nagy tömegben még mindig szénhidrogénekből lehet kinyerni, ami érthető okokból az olajipar túlélésének egyik kulcseleme.

Az üzemanyagcellák nagy tisztaságú hidrogént igényelnek, aminek az előállítása, tárolása, szállítása is drága. Nem kizárt, hogy a cikkben leírt gáztárolási eljárás csak valamilyen gázkeverék, vagy pl. metán esetén lesz gazdaságos a diffúzió miatt, és ami után a hidrogéngáz további tisztítása vagy kinyerése szükséges, ami tovább drágítja a technológiát.

A különböző akkumulátoros energiatárolási megoldások (nem csak a lítium alapúak) olyan fejlődésen mennek épp keresztül, és a fajlagos költségeik olyan mértékben csökkennek, ami az egész hidrogén és üzemanyagcella alapú energetikai ágazatot marginálissá teszi.

Sajnos sokan nem értik fenti problémákat, mert hiszen a Linde is árulja palackban a hidrogént, amit hazavihetek, és a hegesztő apparátot táplálhatom vele. Igen ám, csak az nem a fent említett nagy tisztaságú hidrogén. Ha az lenne, nem sokáig maradna meg egy sima fémpalackban.

Az egész hidrogénesdi olyan 30-40 évvel ezelőtt lett volna ígéretes alternatíva, csak épp a gazdasági szereplőknek semmilyen érdekük nem fűződött ahhoz, hogy pénzt nem kímélve új technológiákba, új infrastruktúrába fektessenek. Persze mintaprojektek voltak akkor is, de inkább csak kormányzati támogatások megszerzése, meg az olajipar szerecsenmosdatása miatt: "Oké, hogy évente legalább egy tankhajó balesettel okozunk ökológiai katasztrófát, de íme, nézzétek, milyen szép új világ lesz majd, ha hidrogénnel hajtjuk az autókat meg az erőműveket, amik csak vizet fognak kipöfékelni."
A 41-es villamos sokáig mostohagyermeke volt a budai tömegközlekedésnek: eredetileg Budaörsig járt, de '72-ben a belső végén visszavágták Budafok kocsiszínig, majd '77-ben a külsőn Kamaraerdőig. '93-ban sokak meglepetésére visszahosszabbították a Körtérig, aztán 2002-ben mégis el akarták vágni a…..
nyelv-ész 2025.08.17 20:21:44
@Hamster: Pontosan erről van szó. Egy ZIU-5 kötöttpályás, mert a felsővezeték nélkül nem tud mozogni. Akkor meg minek az útvonalengedély, ha úgyis csak ezeken a fix útvonalakon mehet? Mert egy túlméretes szállításnál oké, hogy kell engedély, nehogy bemenjenek a hetven tonnás trafóval a belvárosi zsákutcába.
nyelv-ész 2025.08.18 11:58:32
@Hamster: Ha a ZIU-5 fixen csak a drótos hálózaton tud mozogni, akkor elég egyszer felmérni, elfér-e. Nem kellene egyedi engedéllyel veszkődni.
nyelv-ész 2025.09.08 19:36:24
@NAR: A tükröt nem szokták beleszámítani.
Kőszeg neve szorosan összeforrt a legismertebb várkapitánya után Jurisics-várként ismert várral. Bár a belvárosban más látnivalók is vannak, a környék pedig tele van túraútvonalakkal, kirándulási lehetőségekkel, ha Kőszegre gondolunk, elsők között jut eszünkbe a vár. A viszonylag épen megmaradt,…..
Oroszországról az utóbbi években szinte csak az ún. "különleges katonai művelet" kapcsán érkeznek a hírek, miközben ott is történnek fejlesztések, visszafejlesztések. Az ország fővárosa, Moszkva nem csak a gyönyörű metróállomásai miatt volt ismert a közlekedésbarátok számára, hanem a különleges…..
nyelv-ész NTP Linuxon 2025.08.04 13:10:39
Először is legyen feltelepítve a daemon: sudo apt-get install systemd-timesyncd Ezután ellenőrizhetjük a timedatectl paranccsal hogy működik-e a szinkronizáció: timedatectl A Linuxportálon van a teljes leírás...
Tavaly sikerült a Siófokról reggel induló sétahajóval elkapni a Kékszalag élbolyát (gyakorlatilag az első tíz helyezettet), majd Tihanyrévbe átjutva az akkor még csak Keszthely felé tartó klasszikus hajókat. Idén viszont még el se indult a siófoki sétahajó, de már elment majdnem az összes versenyző.…..
nyelv-ész 2025.07.29 19:43:38
@Hamster: Hosszabbíítáás??? Miért, nem fért bele a normál játékidőbe?

:-)
Érdekes, hogy a youtube-on a nemtetszés jele a lefelé mutató hüvelykujj. Ugyan a régi rómaiak valószínűleg nem ezt használták erre a célra az amfiteátrumokban, az európai kultúrkörben mégis úgy emlékszünk a kézmozdulatra, hogy ezzel jelezte a császár (vagy az egyéb előkelőségek, esetleg a nézősereg…..
nyelv-ész 2025.07.20 14:21:14
@Hamster: Ne add fel a minőséget a mennyiségért. Ez nem a marxizmus-leninizmus, hogy a mennyiségi mutatók átcsapjanak minőségi mutatókba :-)
Külföldi villamosüzemek meglátogatásakor a normál forgalom kipróbálása mellett igyekszem megkeresni a helyi tömegközlekedési múzeumot is, vagy legalább feljutni valami nosztalgiamenetre. És van, hogy eleve valamilyen régi villamosokkal kapcsolatos esemény miatt megyek valahova: Egy itt egy…..
nyelv-ész 2025.07.17 20:53:14
@Hamster: @cserepfalva: Lehet, hogy valamelyik városi elöljáró számfetisiszta volt, és nem tetszett neki az 1435, mert nem volt benne a kedvenc számjegye :-) De az is lehet, hogy valamelyik helyi mértékegységben lett meghatározva, ami pont ennyit adott ki.
Többször emlegettem már a blogban a Sky Channel, Super Channel, Felej Csenel (© Hofi) szentháromságot, de ezeken kívül is komoly élet volt a gazdagréti lakótelep kábelrendszerén. Az adó annyira a helyi lakosok életének része volt, hogy a "25 éves Gazdagrét" című filmecske konkrétan a kábeltévé…..
nyelv-ész 2025.07.15 12:09:46
@Hamster: Oké, tegyük fel, hogy beviszik a HÉV vonalakat a Kálvinra. Ettől még a soroksári HÉV ugyanúgy gyökkettővel fog döcögni a soroksári szakaszon, mert kismillió kereszteződés, kihajtó, stb. miatt nem mehet gyorsan. Ha tehát azon a vonalon minőségi ugrást akarunk elérni, akkor több kell annál, minthogy a végállomást közelebb visszük a belvároshoz.

Első körben már az is nagy dolog lenne, ha a Közvágóhíd körüli őskáoszt felszámolnák, a ráckevei vonal is be tudna csatlakozni a csepelibe, és a Boráros térnél tudna végállomásozni. A vonalat felújítanák; ahol kell, ott módosítanának a nyomvonalon, ilyesmik. Ugyanez a csepeli vonalra is igaz: a felújítás és járműcsere mellett a külső végállomást be kellene vinni a lakótelepre, és nem a szélén hagyni.
Aztán amikor Magyarország végre gazdasági nagyhatalom lesz, majd lehet fúrni az alagutakat keresztül-kasul.

Az önjáró trolikban pedig szerintem (is) nagy potenciál van. No nem ezekben a lábujjhegyen alig 3 km hatótávúakban, hanem amelyek modern akku technikával bírnak, minimum 20 km hatótávúak, és mondjuk a gyártó legalább 4-5 ezer töltési ciklusra garanciát vállal. Ha ezekre lenne pénz, meg a hálózat kiépítésére, energetikai hátterére, akkor Budapest buszvonalainak többségét ki lehetne ezekkel váltani.
nyelv-ész 2025.07.15 20:35:08
@Hamster: Értem én, hogy ez lenne a cél, de ez egy sosem, vagy majd 20-30-40 év múlva megvalósuló projekt. Addig olyan megoldásokban kellene gondolkodni, amelyeket belátható időn belül, rendelkezésre álló erőforrásokkal létre lehet hozni. Budapesten mindig ez a nagyot akarás ront meg mindent: hosszabbítsuk meg a négyesmetrót is, meg legyen leágazása a pirosmetrónak Kőbányára, meg kössük össze a gödöllői HÉV-vel... Röpködnek a tervek, aztán lószar se lesz belőlük, mert nincs rá pénz.
nyelv-ész 2025.07.15 20:42:19
@Hamster: A villanybusz jól hangzik, de egy 20-30 km hatótávú akkus troli az már majdnem villanybusz.

Az a baj a villanybuszokkal, hogy világszerte látni a rossz példákat a rövidlátó beruházásokra, a helytelen üzemeltetésre. Volt olyan város, ahol elhitték a nagynevű gyártónak, hogy a nyáron mért hatótáv az télen is ugyanannyi lesz. Aztán mikor beköszöntött a tél, lehetett megint a dízelekkel füstölni, mert a villanybuszok nem teljesítették a kicentizett napi fordákat.
Ha meg okosan olyan villanybuszokat üzemeltetünk, amelyek a megállókban, végállomásokon is tudnak tölteni áramszedővel, akkor szinte ugyanott vagyunk, mnt az önjáró trolival. Mindkettőhöz ki kell építeni az infrastruktúrát, csak épp a trolinál elég egy gerincvonalon, vagy a városközponthoz közeli végeken felsővezetéket építeni, a külső végpontok rugalmasan átszervezhetőek. Míg a villanybsz végállomási töltőjét nem tudod csak úgy odébbtenni a megálló táblával együtt.
Csináltam már weboldalt a "gothai" villamosokról, illetve a keleti blokk számára ma már elképzelhetetlen példányszámban gyártott Tatrákról, most pedig az európai járműgyártás egy újabb érdekes fejezetét szeretném bemutatni, viszonylag kevés műszaki adattal, de rengeteg képpel. A németeknek 1942-ben…..
nyelv-ész 2025.07.04 11:10:13
@Hamster: ...ami szintén jócskán PCC-ihletett :-)
Amikor 2014-ben először jöttem Pozsonyba villamosozni, a főpályaudvarhoz vezető vonal le volt zárva a pálya rossz állapota miatt, és egyetlen alacsonypadlós villamosuk se volt, mindent a különböző korú - magaspadlós - Tatrák vittek. Most viszont hétvégén a jelek szerint csak minimális számú régi…..
nyelv-ész 2025.07.03 10:49:39
@Hamster: Láttam tucatnyi AI videót, animációt, és ezek mind valahol hibáztak. Pl. az autónak bár megvoltak a kerekei, de mégis oldalirányban mozgott, mintha jégen csúszna. Vagy valami belelógott egy másik valamibe, ahogyan a való éeltben sosem. Értem én, hogy tanul, de még nagyon sokat kell tanulnia :-)
nyelv-ész 2025.07.03 17:18:05
@Hamster: "...a magyar webes újságok cikkeinek 80%-át AI írja..."

Ezt kizártnak tartom. Azt a színvonalat még egy egészen buta algoritmus is felül tudja múlni, ami a magyar újságcikkek 80%-ának színvonala :-)
nyelv-ész 2025.07.04 11:07:16
@Hamster: Nálunk egész más okból lett számítógép. Mivel már '87 körül muszáj volt a PC lelkivilágát kiismernem, néhány évente vennem kellett egy gépet. A játékprogramokkal annyira sem vagyok ismeretségben, mint vadászvizsla a vadászrepülőgéppel. Nekem a számítógép évtizedekig a munkát jelentette, és örültem, ha nem kell előtte ülnöm. Csak az utóbbi másfél évtized olyan, hogy az internet és a laptopok elterjedésével akár szabadidőmben is gép előtt vagyok.