Regisztráció Blogot indítok
Adatok
nyelv-ész

267 bejegyzést írt és 2751 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Egy három posztból álló minisorozat következik. Három eset (ami tulajdonképpen sokkal több is lehetne), három különböző fázisban levő történet, az egyszeri civil pedig azt keresi, hogy hol tud még időben, de már becsatornázható, feldolgozható módon visszajelezni – ha egyáltalán. Ne feledjük ugyanis…..
nyelv-ész 2021.04.17 09:27:58
@Arcade Macho: Igen, de Aquincum és a Nyugati között van még megálló a vasúton is, nem kell mindenkinek a Nyugatinál leszállnia. Egyébként a jelenlegi utazási irányok jelenleg is nagyrészt Pest fele mutatnak, így nem tudom, mi ezzel a problémád.

40 éve naponta utazom a H5-ön, és látom, hogy a Szentendre-Békásmegyer felől jövők majdnem fele leszáll Árpád hídnál, és megy az 1-es villamoshoz, át a pesti oldalra. A tovább utazók fele leszáll Margit hídnál, és megy a 4-6 villamosokhoz. A többség itt is a pesti irányba utazik. Mégpedig látványos többség, hiszen a reggeli csúcsban tömeg van az egyik irányban utaslemaradással, a másik irányba pedig szellősen, szabad ülőhelyekkel halad a villamos. Néha Árpád hídnál reggel akkora a tömeg Pest felé, hogy inkább a Flórián tér felé megyek, majd az ott még valamivel kevésbé kitömött, Pest fele haladó szerelvényre átszállok.
nyelv-ész 2021.04.30 15:04:38
@kvp: Idézlek: "Az lenne az otlet, hogy az eszergomi vonatok egy resze a Batthyanyira menne, cserebe a szentendrei vonatok kozzul ugyanannyi meg a nyugatiba, tehat kvazi helyet cserelne minden X-edik vonat, igy ugyananyi kapacitas lenne, de tobb kozvetlenul elerheto celponttal..."

Sajnos ez nem jó irány. Csak a Nyugati-Aquincum közti kapacitás maradna azonos, viszont az esztergomi vonalon utazók jelentős többsége a pesti oldalra akar menni. Persze lenne erre megoldás, csak az megint problémás a jelenlegi viszonyokat ismerve: az esztergomi vonalon egyes kapcsolt motorvonatok egyik fele Pestre menne, a másik fele Óbudán leakadna, és menne a Batthyány tér fele. Mondjuk óránként egy. Műszakilag ennek semmi akadálya, csak az a fránya szervezés...
nyelv-ész 2021.04.30 15:21:39
@bozon: "...hogyan lehetne _olcsón_ átvezetni a hévet Pestre."

Miért, drágán át lehetne? Nem lehet odakanyarítani a HÉV-et az esztergomi vasútvonal mellé? Akár úgy is, hogy csak a pesti oldalon lenne kétvágányozás, a budai oldalon az északi vágányt a HÉV, a déli, most is meglévőt pedig a vonat használná? Ha Óbuda MÁV állomástól Kaszásdűlőig működhet az egy vágány, akkor itt nem működhet? Megjegyzem, a 70-es évekig volt közvetlen HÉV járat a Margit hídtól Óbuda MÁV állomásig, a ma is meglévő egy szál vágányt használva.

Igen, tudom, ott a 11-es út, amit keresztezni kellene, de azon már most is annyi jelzőlámpa van, mint égen a csillag. Pont ahol a HÉV vágánya keresztezné, ott is van lámpa: a Pók utcánál. A lejtő, amin fel kell mennie a HÉV-nek, kb 0,5%-os. Gondolom, ehhez még nem kell fogaskerekű...
Nemrégiben bukkant fel a hír, hogy az I. kerület egy új turistabusz-parkolót építene a Mészáros utcában, hogy ezzel enyhítse a Várra nehezedő forgalmat. Kezdetben a buszok a Vár közelében tennék le és szednék fel az utasaikat, de pár év elteltével a kerület elektromos midibuszokat szerezne be, és az…..
nyelv-ész 2021.04.30 13:48:40
@Privateer: Jól bebukták Moszkvában az e-buszokat: télen a hideg jól betett az aksiknak, így hagyományos buszokkal kellett pótolni az ész nélkül felszámolt trolikat.
nyelv-ész 2021.04.30 13:57:28
@KissGecihuszár:

Egyrészt nem kell szigetüzemnek lennie: simán összeköthető a meglévő trolihálózattal. Ott jön a Bajcsyn a 72-73-as troli, akár össze is köthető a két vonal. Lehetne a Dunán átjáró trolihálózat. Meg eleve egy önjáró troli át tudja hidalni azt a távot, ami a két hálózat között van.

Másrészt nem kell végig kiépíteni a felsővezetéket. Önjáró troliknak csak a hálózat egy részén szükséges a kábel. A 75-ös Vizafogó lakótelepi végén sincs vezeték, a lakótelepen önjáró üzemben tesz egy kört a troli.
Van ez a jópofa kis hír: Kevesebb vagy akár nulla parkolót kell építeni az új lakásokhoz, de Vitézy Dávid szerint ezzel mindenki csak nyerhet   Idézném egyik veretes mondatát: "...ismert a példa, hogy több budapesti belvárosi mélygarázs, melyeket az OTÉK miatt meg kellett építeni, annyira üresen…..
HamPLÓ HÉV a Körtéren 2021.04.26 07:00:00
Szerintem már említettem, hogy amikor édesapám először mesélt arról, hogy régen a HÉV bejárt a Fehérvári úton át a Körtérre, elképedtem. Nekem a HÉV a hosszú NDK-s motorvonatokat jelentette, és el nem tudtam képzelni, hogyan fértek el azok ott, pláne hogyan tudtak a "Gomba" körül megfordulni, ahogy…..
nyelv-ész 2021.04.28 15:59:16
@toto92: Szerintem az MIX/A nem ezekre a villamos jellegű pályákra készült, így meg lennék lepve, ha egyáltalán próbálkoztak volna vele.
nyelv-ész 2021.04.28 16:14:22
@nyelv-ész: Tudom, hogy a Wikipédia ezt írja, de nekem vannak ezzel fenntartásaim. Az MIX/A űrszelvénye, kanyarodási ívsugara közelebb van a nagyvasúthoz, mint a villamoshoz. Miért ment volna Budafokra, ha ott a gödöllői, szentendrei, csepeli vonal, amelyeken ilyen méretű járművek gond nélkül járhatnak?
nyelv-ész 2021.04.28 20:08:19
@Hamster: Köazi, értem. Azt hittem, a teljes széria Dunakeszin készült.
Kisgyerekként minden gép tetszett nekem, ami pedig "magától" működött, azt egyenesen csodának láttam. A tömegközlekedésben viszonylag kevés dolog működött automatikusan akkoriban: ilyenek voltak a "tökönverős" kapuk* a metróban, és a mindenfelé sorakozó étel- és italautomaták. Róluk van szó: Ma…..
nyelv-ész 2021.04.27 23:12:05
@KissGecihuszár: Csak olyanokat ismerek, akik napi két doboz körül füstölnek. Szerintem vagy csempészcigit szívnak, vagy hitelt vesznek fel...
nyelv-ész 2021.04.27 23:24:57
@KissGecihuszár: Hogy hol mekkora a szabadságfoka a honpolgárnak, azt hamar megtudhatod, mikor a szomszéd lakásban lakó feljelent, hogy este 10-kor zuhanyoztál. Vagy télen feljelent a rendőrnek, hogy járatod az autó motorját, miközben kapirgálod az ablakról a jeget. Vagy az önkormányzatnál feljelent, mert nem a fekete nejlonzsákban tetted ki a szemetet, hanem a sötétzöldben. Vagy mikor a boltban utánad megy az eladó, és két lépésről bámul, hogy nem lopsz-e éppen valamit, mert olyan gyanúsan bevándorló fejed van. Vagy csak a magyar rendszám miatt az autópályán kiállít a rendőr a vadiúj autóddal a parkolóba, hogy ellenőrizze, nem loptad-e. Ha kiderül, hogy tényleg a tiéd, akkor még széttúrja az autót, hogy nincs-e valami hiányosság, amibe beleköthet. Mindez Svájcban, Németországban, Ausztriában, a csodák földjén.
nyelv-ész 2021.04.28 11:11:05
@68nyara: A white trash fogalma szerintem pontosan érthető és értelmezhető a magyar viszonyokra. Csak mifelénk ezt "lumpenproli"-nak hívják.
Gyönyörű a természet, elvarázsol a táj, közel van és ha a határok is megnyílnak, az idei nyár sláger úti célja lehet Ausztria. Összeszedtem néhány emlékezetes osztrák élményem, amikbe befért a nagyváros eldugott kincse, a mestermű termálfürdő, a menő alpesi táj, a világörökség tóvidék és egy…..
A Kádár-rendszer társadalmában kiemelt szerepet töltöttek be az anyagi javak, különösen a személygépkocsik. Ekkoriban vált alapvető céllá, hogy minden családban legyen legalább egy autó, lehetőleg minél korábban- ahogy a szólás mondja: "előbb a kocsi aztán a kicsi". Azonban nem volt egyszerű…..
A fekete-fehér hangulatképek és ősöreg motorkocsik után most egy kicsit újabb járművek következnek: az UV-k, melyek 1956 és 2007 közt számítottak a városkép szerves részének. A most következő fotókat a holland Balt Korthals Altes készítette a hetvenes évek második felében. A Szabadság híd még a…..
nyelv-ész 2021.04.14 13:34:47
@EZ1: A képek a cikkben egész biztosan 76 utániak, hiszen Škoda 105-120 azelőtt nem létezett.
nyelv-ész 2021.04.14 13:37:46
@haromegesztizennegy: Szüleim mesélték, hogy az 50-es években még jobban le volt pukkanva minden, és még nagyobb volt a kosz. Ráadásul akkor még sokkal több helyen fűtöttek szénnel, így télen még több kosz tapadt mindenre. A 60-as években kezdték a turisztikailag frekventáltabb helyeket kipofozni és valamennyire tisztán tartani. Ettől aztán még nagyobb lett a kontraszt az egyes városrészek között.
Körülbelül egy éve mutattam néhány képet Dieter Kubischtól, aki a hetvenes és nyolcvanas években (is) járt nálunk. Az ő fotóival utazunk most vissza 1974-be: 1977 júniusának végéig az M1/M7 bevezetőjén a fővárosba érkezve Budaörsnél találkozhatott először a budapesti villamossal az ember, a 41-es…..
nyelv-ész 2021.04.06 18:49:09
nyelv-ész 2021.04.06 19:28:05
@laci_52: @toto92: Igen, köszi, ez volt a tippem, de nem voltam benne biztos. Leginkább a jobbszélen látható épület volt gyanús, hogy az az Aranyszarvas épülete - és tényleg.
Az angol Metal Hammer egy újabb "kedves" listával örvendeztette meg az olvasóit, ebben a kétezres évek száz, szerintük legjobb rock- és persze metaldalát kaparták össze egy nagy kupacba. Nos, ha a sorrenddel lehet is vitatkozni, azért azt alá kell írni, hogy ezeknek a java valóban kiérdemelte a…..
Bonyolódjunk bele egy kicsit a számokba: az 1600-asokról szóló bejegyzésben említettem, hogy abból a sorozatból vezethető le az F1A típus, másként mondva az 1500-as sorozat, melyről több képes összeállítást is csináltam már, lásd itt és itt. Ezt a két bejegyzést megnézve láthatjuk, hogy az 1500-asok…..
Ezúttal a miskolci és borsodi tájszólásokat gyűjtöttem össze egy csokorba. Remélem, ahogy én is, ti is rá fogtok csodálkozni egy-egy általatok ismert és használt tipikus borsodi szóra, kifejezésre.     ,,Nyelvészeink általában mégis legtisztább, legszebb magyar kiejtésnek a miskolc-környéki,…..
A világsztárokról sokan hiszik, hogy kizárólag a legdrágább luxusautókkal furikáznak. Okkal, hiszen elég csak egy pillantást vetnünk Kylie Jenner, Cardi B, Schwarzenegger vagy Cristiano Ronaldo autógyűjteményére. Vannak azonban sztárok, akiknek autói sokkal szerényebbek, mint azt gondolnánk.…..
Gyerekkoromban nem rémlik, hogy jártunk volna a Bécsi úton az amfiteátrumtól kifelé, úgyhogy amikor a nyolcvanas évek vége felé egyszer mégis erre mentünk Esztergomba, csodálkozva néztem, hogy a 17-es villamos végállomásánál az egyik oldalon egy hatalmas lakótelep terpeszkedik, a másik oldalon…..
nyelv-ész 2021.03.18 10:44:38
@sako: Mint írtam, Téglagyári megállóként ismerték akkoriban a népek, bár egy 1966-os Bp térképen már Békásmegyer-Felső néven szerepelt. Lehet, hogy sosem volt hivatalosan a neve Téglagyár, csak a népek hívták így. Mellesleg ugyanezen a vonalon kijjebb volt olyan állomás, aminek régen Budakalász-Felső volt a neve, és csak a rendszerváltás utáni években kapta meg a Szentistvántelep nevet - mivel azt a településrészt a 30-as évek óta így hívták, és mindenki így hívta a megállót is.
nyelv-ész 2021.03.18 11:22:43
@Hamster: Mirr-Murrnak mi köze a téglagyári megállóhoz?
nyelv-ész 2021.03.18 12:35:14
@sako: @Hamster: Köszi, nekem ez a mese nem nagyon van meg, csak a bábfigura volt valahonnan ismerős... én még a Futrinka utcán meg a Mazsola és Tádén nőttem fel.
Korábban mutattam képeket a hódmezővásárhelyi villamosvágányokon először közlekedő vasúti járműről, illetve az első oda szánt tram-train megérkezéséről, és 2021. március 10-én megtették a következő lépést is: a MÁV első Stadler Citylinkje Vásárhely utcáin járt! Ott lenni most se tudtam, szerencsére…..
nyelv-ész 2021.03.11 18:44:22
@Fradista Utazó: Majd nézz rá a térképre. Ez a vasúti szakasz egy hosszabb vonal része. 600 volttal nem fogják villamosítani, mert a nagyvasúti vontatáshoz az kevés, mint mackósajtban a brummogás.
nyelv-ész 2021.03.11 19:21:13
@Fradista Utazó: Dehogynem. Ha villamosítják, akkor 25 kV-tal fogják villamosítani, hogy a villanymozdonnyal lehessen rajta vontatni. Nem csak a jogszabály miatt, hanem azért is, hogy a Szili is el tudjon menni a drót alatt :-)
nyelv-ész 2021.03.11 19:24:52
@HaD: Biztos voltak rá számítások, de ez tipikusan olyan fejlesztés, ami az autóforgalom csökkentését irányozza. Ha a vásárhelyiek átszállás nélkül be tudnak menni Szeged központjába, akkor ettől a közúti forgalom csökkenését várják.
Hasonló, mint az esztergomi vonal felújítása, villamosítása: ott állítólag 80%-kal nőtt az utasforgalom.
Ismét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt pályafutások során: a BKV-soktól leggyakrabban mozdonyként hallottam emlegetni őket, a közlekedésbarátok…..
nyelv-ész 2021.03.10 10:48:18
@hebebe: Így van. A HKI és a feldúcolt társasházak a korabeli kabarétréfák állandó célpontja volt.
nyelv-ész 2021.03.10 10:51:39
@Hamster: Metropol zöld, pontosabban még az eredeti Metro feliratos Muki:

varosikozlekedes.eu/kepek/2011/01/muki/5250006.jpg

Kizárt, hogy ne láttál volna ilyet.
nyelv-ész 2021.03.10 18:28:27
@Hamster: A tanácsi lakásokat egy időben a HKI, azaz a Házkezelőségi Igazgatóság nevű sóhivatal (nem)kezelte Budapesten.

Hogy a HKI-ból lett-e az IKV, vagy a kettő két külön sóhivatal volt-e, azt nem tudom. Mi falun csak a pesti rokonok tirádáit hallgattuk rendszeresen, hogy a HKI már megint mit nem csinált meg. Többnyire semmit, akár évekig beázhatott egy födém, vagy csőrepedés áztathatta a lakókat. Igényesebb lakók önerőből felújították a lakásukat, nem várva a HKI-re, ezért aztán Budapest a 70-es, 80-as években tele volt olyan, végletekig lepukkant házakkal, amelyek kívülről lakhatatlannak látszottak, de belül a lakások tip-top vadiújnak tűntek.
Mivel új videókat nem tudok csinálni, kipróbáltam, hogy egy gyenge minőségű videók felméretezésre kitalált AI szoftver mit tud kezdeni a régi digitális fényképezőgépem által készített, bélyeg méretű, nulla egész semmi frame/sec-es, hang nélküli .avi fájlokkal. Bár még így is csak 640*480 lett a…..
Ezúttal fekete-fehér felvételeket válogattam ki Tomáš Dvořák budapesti képei közül. Ezeknek más hangulatuk van, mint a színeseknek, és kicsit talán élesebbek is a jobb filmanyagnak köszönhetően (anno a keleti blokkban elég rossz színes filmeket árultak). A Colosseumot ma is megkerüli félig a…..
Február közepén tiszteletét tette hazánkban az igazi tél: hópaplannal fedte be a Börzsönyt is. Az Észak-Börzsönyben keveset túráztam eddig, így kapva kaptam a remek lehetőségen: az év egyik leghidegebb napját e vidék felfedezésével töltöttem. Bár egész napra fogcsikorgató hideget jósoltak, ám emellé…..
Annak idején egy teljes bejegyzést szenteltem gyerekkorom tévéreklámjainak és tévéreklám-szignáljainak, de volt egy olyan fajta, amit akkor nem találtam meg a youtube-on: a Mahir reklámblokk, melynek megkülönböztetését már akkor se értettem, mert nem tűnt fel, hogy gyökeresen más dolgokat…..
Időutazzunk megint egy kicsit Tomáš Dvořák felvételei segítségével! A múltkori trolik után most villamosos képek következnek. Vajon hol ácsorog ez a magányos Stuka, látszólag a semmi közepén? Nos, ha ma állnánk ugyanitt, balra végállomásozó buszokat látnánk, no meg a Rendőrpalotát - ha nem…..
nyelv-ész 2021.02.16 22:32:43
@ember100: Emlékeim szerint a 33A pont az Árpád-hídon át pendlizett, az óbudai remíz és a híd pesti hídfője között, leginkább csúcsidőben.
nyelv-ész 2021.02.17 09:38:17
@ember100: A 33-as Óbudáról bement a Nyugatiig, amikor átadták az Árpád hidat (Sztálin híd). Csináltak egy 33A-t is, ami nem ment el a Nyugatiig, hanem csak Óbudáról ingázott át a hídon a pesti hídfőig.

Ez a 33A egyetlen napig (május 23-án) csak a pesti és a budai hídfő között ingázott, majd másnaptól ismét visszakerült a végállomása a remízhez.
Azaz kora reggel a 33 és a 33A is elrajtolt az óbudai remíztől, átmentek a hídon, aztán a 33-as jól rákanyarodott a Váci útra, hogy bemenjen a Nyugatiig, a 33A viszont nem kanyarodott rá, hanem a híd pesti oldalán, a Váci útnál nyomott egy satuféket, aztán gyorsan visszaszaladt az óbudai remízhez :-)

Így már érthető?
Már jó ideje megérkeztek a BFK válaszai a Műegyetem rakparti villamossal kapcsolatos felvetéseinkre – köszönjük őket! –, de mivel egyéb ügyeinket is gondozni kellett, csak most tudunk sort keríteni az ismertetésükre. Most is azért kapjuk elő a témát, mert ez lett hirtelen aktuális! A BFK lakossági…..